Apua! Tuleva mieheni on naimisissa.... Ero kesken!

Auttakaa!!!!!

Tiesin tilanteesta! Mutta siis heillä 2 yhteistä lasta (16v. ja 17v.) ja 2 (22v. ja 24v.) lasta naisen edellisestä suhteesta, jotka tuleva mieheni on kasvattanut. He oli yhdessä 20 vuotta, joista naimisissa 17 vuotta!

Kysymys kuuluukin että tää X nainen on sitä mieltä että heidän myymätön talo pitäisi jakaa 6:teen osaan? (lapset ja ne) Niillä ei ole avioehtosopimusta! En ole ikinä kuullut että avioerossa talo jaetaan lastenkin kanssa, vaikka kaikki ei edes asu siellä? "Veron kiertoa" ? En tiedä... Alaikäset lapset jää äidilleen joten sehän saa oikeuden myös käyttää niiden rahat! Kertokaa please! Miten noi hommat oikeesti menee?

32

542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laki määrää kyllä 50/50 ositukseen, jos ei ole avioehtoa! En osaa neuvoa tossa lasten osuudessa, varsinkin kun kaksi on entisestä liitosta/suhteesta?

    • Ammattitaitoa tarvit

      Kysy joltakin lakimieheltä joka osaa nmä asiat,et näihin kysymyksiin saa koskaan oikeata neuvoa etkä tietoa näihin asioihin.

      • Korjaus

        Edellisestä viestistä jäi puuttumaan sanat näiltä palstoilta.


      • käenpesä
        Korjaus kirjoitti:

        Edellisestä viestistä jäi puuttumaan sanat näiltä palstoilta.

        Pesäjaetaan puolisiden kesken ,ei lasten.


      • Onnea sinulle!
        käenpesä kirjoitti:

        Pesäjaetaan puolisiden kesken ,ei lasten.

        Elä elämäsi onnellisena, vaikka lapsia olisi tusina joka toisen kanssa!


    • rahastukden makua

      Ennakkoperintöä voi toki jakaa, jos haluaa, mutta lähtökohtaisesti eron osapuolina ovat puolisot, eivät lapset.

      Kuuteen osaan jakaminen kuulostaa tuossa tilanteessa hölmöltä. 50/50, jos osituksen jälkeen jompikumpi haluaa lapsille lahjoittaa, niin sitten niin pitää tehdä.

    • ex-kääppä

      ei sitä yleensä jaetakkaan kun 50/50 jollei osto hetkellä toinen ole laittanut enemmän rahaa kiinni taloon. esim rouva on yhteen mennessä myynyt aikaisemman asunnon ja siitä jääneillä rahoilla maksanut yhteisen talon käsirahan - tuossa tapauksessa vain reilua että saa omansa takaisin eikä jako mene 50/50.

      vanhalta vaimolta ei mikään tyhmä ajatus tällaisella hetkellä jakaa talosta mahdollisesti saatavia ennakkoperintönä, ainakaan yhteisille lapsille.

      kannattaisiko herran itse antaa selvittää nämä jutut? ikävä kyllä ex vaimon korvaan särähtää puheet jotka sinne on laitettu mutta ei sellaiset jotka on itse selvitetty. omassa tapauksessa uusi rouva luuli että meillä oli talon lisäksi
      kesämökki yhteisessä omaisuudessa kun mies oli "unohtanut" kertoa että mökki oli minun nimissä ja vanhemmat olivat testamentissa varmistaneet että se myös pysyy.

    • Onnea, miehet!

      Onnea kaikille uuden rakkauden löytäneille miehille!. Nainen ei halua vain aloittaa uutta suhdetta, hän uskoo omistavansa mieheni ("mieheni") ja uskoo myös olevansa oikeutettu sotkeentumaan parin rahanjakoon ja keskinäiseen omaisuuteen.

    • ahne kakkonen?

      Jospa nyt nielisit ahneutesi, ja antaisit TULEVAN miehesi hoitaa avioeronsa kunnialla loppuun.

    • eräsex

      Juuri niin, anna parin itse hoitaa raha-asiansa.

      Oma esimerkkini samantapaisesta. me ei tehty virallista pesänjakoa avioeron yhteydessä. Jouduin turvautuun lakimieheen saadakseni paperit selviksi. Mies oli sitä vastaan. En tiedä miksi halusi odotella asian kanssa.

      KUitenkin sain jaon aikaiseksi ja meillä meni juurikin niin, että koska olin satsannut enämpi kuin mies niin kiinteistö jäi minulle ja tyttärelleni Mies oli laskenut paperille kuinka paljon hänen pitäisi kiinteistöstä saada. Minä vetosin pankista saataviin todisteisiin minun ja tyttäreni maksamasta osuudesta. Esim talon käsiraha maksettiin minun ja tyttären rahastosäästöillä. Joten kiinteistö oli myös tyttären nimissä. Sitten pystyin todistaan kiinnittäneeni miehen edellisen elämän velat jäljelläolevaan talolainaan.
      NUo velat eivät olisi misään vaiheessa kuuluneet minulle, mutta rakastuneena sitä toimii tyhmästi.( MAkselen niitä vieläkin.)
      Joten mies lähti tyhjinkäsin, ei kylläkään velattomana. Hänellä oli uusi velka uuteen asuntoon jonka kakkonen oli taannut. Joten olen ikionnellinen että sain asiat ratkaistua oikein.

      Ykköstynyt on osottanut olevansa erittäin katkera tuosta mutta mitäpä siitä. Oikein mikä oikein.
      Kakkosen ei kannata sekaantua parin omaisuudenjakoon. Pysy erillään, älä edes mene paikalle kun asioita käsitellään. (meillä ei kakkonen tullut paikalle, ja jos olisi niin tehnyt niin olisin melkovarmasti osoittanut ovea)
      Uskon, että sinun läsnäolosi saisi exvaimon vain olemaan tiukempi teoissaan ja sanoissaan.

      SAnon vielä, että jos olette tosissanne yhteisesestä tulevaisuudesta niin älä koskaan missään yhteydessä edes ota esille exparin raha-asioiden tai muun elämän hoitoa, sillä sinä et voi tietää siitä muuta kuin sen mitä tuo pettävä mies on sinulle kertonut, ja se ei välttämättä ole koko totuus.

      • eräsex

        Niin jatkan vielä, että yhteenmennessämme laitoimme kaiken omaisuuden myös entisestä avioliitostani olevalle lapselle joka asui kanssamme. Sillä sain varmistettua että meillä ei koskaan menisi 50/50.
        Mies oli asiasta yhtämieltä kanssani siitä,(silloin). Ei varmaan osannut ajatella, että siitä vielä kinataan, ehkäpä se olikin syy miksi halusi pitkittää pesäjakoa.


    • Ei kannata puuttua

      Puolisot voivat jakaa omaisuutensa miten tykkäävät eli myös lahjoittaa lapsilleen kaiken haluamansa. Yleensä tietysti menee 50-50, mutta ei niin ole pakko olla. Se on kahden ihmisen välinen asia.

      Menee miten menee, niin asia ei kuitenkaan ole sinun asiasi ja tulevaisuuden kannalta sinun kannattaa pitää suusi supussa asian tiimoilta. Jos kovin päsmäröit suuntaan tai toiseen, se todennäköisesti tulee kääntymään sinua vastaan ennemmin tai myöhemmin ja aiheuttaa suhteeseenne särön.

      Eli hoitakoon tuo aviopari omat taloudelliset jakonsa ja pidä sinä huoli omasta talaoudestasi.

      • ----

        "Puolisot voivat jakaa omaisuutensa miten tykkäävät eli myös lahjoittaa lapsilleen kaiken haluamansa."

        No höpöhöpö. Kaikesta yli 4000 euron lahjasta kun menee lahjaveroa, joten ei olisi mitenkään järkeä jaella omaisuuttaan "miten tykkää"-. Eikä esimerkin mies ole vaimonsa vanhempien lasten isä, joten hänen lahjastaan pitäisi maksaa kahta kauheammin lahjaveroa. Eikä puolisot erotilanteessakaan voi jakaa omaisuuttaan ilman seuraamuksia. Toinen ei esim. voi luovuttaa toiselle taloaan vaatimatta siitä osuuttaan. Jos näin tekee, sekin tulkitaan lahjaksi.


      • Ei kannata puuttua
        ---- kirjoitti:

        "Puolisot voivat jakaa omaisuutensa miten tykkäävät eli myös lahjoittaa lapsilleen kaiken haluamansa."

        No höpöhöpö. Kaikesta yli 4000 euron lahjasta kun menee lahjaveroa, joten ei olisi mitenkään järkeä jaella omaisuuttaan "miten tykkää"-. Eikä esimerkin mies ole vaimonsa vanhempien lasten isä, joten hänen lahjastaan pitäisi maksaa kahta kauheammin lahjaveroa. Eikä puolisot erotilanteessakaan voi jakaa omaisuuttaan ilman seuraamuksia. Toinen ei esim. voi luovuttaa toiselle taloaan vaatimatta siitä osuuttaan. Jos näin tekee, sekin tulkitaan lahjaksi.

        Tietenkin menee lahjaveroa, jos tekee lahjoituksen. Mutta ei se mitenkään estä etteikö omaisuutta voisi haluamallaan tavalla jakaa. Onko sillä sitten niin väliä maksaako perintöveroa vaiko lahjaveroa? Ei.

        Ei vaadi myöskään mitenkään erikoista älykkyysosamäärää, jotta vanhempien lasten osalta lahjoittajana oli biologinen vanhempi. Eli mahdollista kaikinpuolin, mutta se on sitten eri asia onko se järkevää. Se päätös ei kuulu meille eikä aloittajalle. Se on eroavan parin kahdenvälinen asia.


      • NäinMeillä
        Ei kannata puuttua kirjoitti:

        Tietenkin menee lahjaveroa, jos tekee lahjoituksen. Mutta ei se mitenkään estä etteikö omaisuutta voisi haluamallaan tavalla jakaa. Onko sillä sitten niin väliä maksaako perintöveroa vaiko lahjaveroa? Ei.

        Ei vaadi myöskään mitenkään erikoista älykkyysosamäärää, jotta vanhempien lasten osalta lahjoittajana oli biologinen vanhempi. Eli mahdollista kaikinpuolin, mutta se on sitten eri asia onko se järkevää. Se päätös ei kuulu meille eikä aloittajalle. Se on eroavan parin kahdenvälinen asia.

        "Onko sillä sitten niin väliä maksaako perintöveroa vaiko lahjaveroa? Ei."

        No on sillä vähän väliä. Millä ajattelit lasten maksavan ne lahjaverot jos se lahja on joku 1/6 talosta jota ei voi kuitenkaan myydä kun siinä asutaan itse?
        Perintöverot voi yleensä rahoittaa myymällä perityn omaisuuden.


    • ei kuulu sulle

      Ei kyllä kuulu sulle yhtään miten eroava pari omaisuutensa jakaa. Älä sotkeennu!

    • nose

      Todellakin, kakkoselle ei kuulu exparin raha-asiat mitenkään. Ole niin viisas, että annat heidän hoitaa asiansa itse. Älä takaa lainoja äläkä auta mitenkään eroa nopeuttaaksesi.
      Palaan omaan tapaukseen. Kakkonen oli siis taannut puolisolleni lainan toista asuntoa varten, meidän vielä ollessa naimisissa.
      Kysyinkin lakimieheltä kuinka laillista tuollainen on ja onko minulla laillinen oikeus jopa vaatia siitäkin asunnosta 50%. Asiaa ei koskaan tutkittu paremmin, enkä todellisuudessa olisi huolinutkaan kakkosen takaamasta asununnosta mitään.

      Kerroin tuonkin ihan vain selventääkseni sinunkin tilannetta, ehkäpä auttaakseni sinua pysymään erossa.
      Olisko niin, että " älä tee niinkuin meillä tehtiin", paikallaan ohjenuoraksi sinulle., sillä kaikesta jää jäljet omaantuntoon ja muistoihin, eikä niitä pääse pakoon.

      VAlitse siis olla viisas äläkä sekaannu.

      • Mies.

        "onko minulla laillinen oikeus jopa vaatia siitäkin asunnosta 50%."

        Ei velkarahalla ostettu asunto muutu omaisuudeksi, jossa olisi jotain ositettavaa. Muutenkaan et voi vaatia mitään toisen omistamaa erossa itsellesi. Tasinko maksetaan omaisuuksien arvon eron perusteella ja varakkaampi itse päättää, miten tämän tasingon rahoittaa.


      • nose
        Mies. kirjoitti:

        "onko minulla laillinen oikeus jopa vaatia siitäkin asunnosta 50%."

        Ei velkarahalla ostettu asunto muutu omaisuudeksi, jossa olisi jotain ositettavaa. Muutenkaan et voi vaatia mitään toisen omistamaa erossa itsellesi. Tasinko maksetaan omaisuuksien arvon eron perusteella ja varakkaampi itse päättää, miten tämän tasingon rahoittaa.

        Mies: juuri noin. Noh, tässä tapauksessa asiaa ei edes viety eteenpäin tarkistaaksemme asunnon arvon nousua.
        Tuo kysymys olikin vain näpäytys exälle kun hän laskelmiensa kanssa oli vaatimassa osinkoa kiinteistösä, jota ei edes omistanut. Hän oli vuosien saatossa saikannut niin paljon, että hänen omasta tahdosta oli kiinteistön omistusoikeus hänen osaltaan siirretty lapselleni ja minulle. Hänen talolainaan kiinnitetyt velat on tyttäreni kanssa omistaman kiinteistön lainassa mukana.


      • nose
        nose kirjoitti:

        Mies: juuri noin. Noh, tässä tapauksessa asiaa ei edes viety eteenpäin tarkistaaksemme asunnon arvon nousua.
        Tuo kysymys olikin vain näpäytys exälle kun hän laskelmiensa kanssa oli vaatimassa osinkoa kiinteistösä, jota ei edes omistanut. Hän oli vuosien saatossa saikannut niin paljon, että hänen omasta tahdosta oli kiinteistön omistusoikeus hänen osaltaan siirretty lapselleni ja minulle. Hänen talolainaan kiinnitetyt velat on tyttäreni kanssa omistaman kiinteistön lainassa mukana.

        Vielä tarkennukseksi. exällä olisi ollut aviooikeus minun omistamaan osuuteen jonka siis vaadin selvitettäväksi ja paperit kuntoon.
        Toivottavasti asia nyt selvä.

        Edelleen ketjunaloittajalle kehotan muutenkin miettiin muutaman kerran ennenkuin menee petturin kans yhteen.


    • ------

      Ositus tehdään (ex)avioparin kesken. Sen jälkeen kumpainenkin voi tahoillaan miettiä mitä tekee rahoillaan, antaako esim. ennakkoperintöä. Tässä on myös huomautettava, että ennakkoperintöä voi antaa vain perillisilleen: eli vaimo neljälle lapselleen, mies kahdelle.

      Sinun ei kuitenkaan pidä sekaantua toisten asioihin.

    • Surut mukana

      ? Aloittaja, peruutappas hiukan... Mitään miestä sinulla ei ole, ennenkuin tämä kertomasi kaveri on eronnut, ja osituskin on hoidettu joko eron 1 vaiheen tai lopullisen avioeron yhteydessä, jopa jälkeen noidenkin...
      Sopassa on myös pariskunnan lapset.

      Toki, rakastunut saa olla, rakastaminenkin tulee myöhemmin helposti kuvioon, mutta ilmankin toisten ihmisten liittoa se on vaikea laji- saati tilanteessa, jossa olet ilmiselvä 2-nainen.
      Paras kun et rakenna unelmiasi toisen naisen aviomiehen varaan... Ja pysyt parin asioista niin pitkällä kuin pystyt. Suosittelen että otat etäisyyttä asioihin, mietit rauhassa ennen kuin jatkat suhdetta. Jos koet, että kestät pitkät prosessit parin välillä/ettei mies eroakkaan- niin sitten... Annat suhteen palaa.

      Moni pitää liiton pystyssä omaisuuden takia. Ja lasten... Miehistä ne innokkaimmat pettäjät osaavat puhua ummet ja lammet, mutta eivät toimi, vaikka liitto olisikin jo kuihtunut tunnepuolella ja seksin alueella. Kun on turvallinen tilanne, on palvelut kotona, ja mukava perhe.

      • nose

        surut mukana. peukutus sinulle. Minä säälin aloittajaa. Monta on juttua joita olisi hyvä miettiä. Onko kaikki sen arvoista. HUH.

        Itse en moiseen alkaisi.


      • Surut mukana
        nose kirjoitti:

        surut mukana. peukutus sinulle. Minä säälin aloittajaa. Monta on juttua joita olisi hyvä miettiä. Onko kaikki sen arvoista. HUH.

        Itse en moiseen alkaisi.

        Juu... Itse olen jo ennen minua asumuserossa olleen miehen "kaveri". Raskastakin välillä- Hyvä kun eletään eri paikkakunnilla. Toppaan kun mies milloin kyselee miten etenisi siinä ja tuossa asiassa... Julmasti möläytän, keiden asioita ovat.
        Itse tekee valinnat omaa elämäänsä koskien. Toki, rakastanut olen jo eka tapaamisesta asti, eikä aika asiaa vähennä.
        että sillä oletin että on pohjaa vähän kommentoida tilannetta. Omaisuus pitää lukemattomia pareja paperiliitossa, ja yhteiset lapset- joillain miehillä pelko elatusmaksuistakin.

        Aloittajan oikeasti kantsis keskittyä omaan elämän arkeensa, niin minäkin teen. On kiva kun on oma leipätyö, asuu vaikka vuokralla omillaan jossain missä voi itse päättää asioistaan. Voihan siinä joku muukin olla joskus, päivän, kaksi. Tai viikon, kaksi- Mutta omaa vapautta tehdä töitään, elää omaa elämää ei kannata vaihtaa unelmointiin jostain ikionnesta kunhan nyt ukko vain eroaa... Minulla itselläni ja tällä... on joku kk takana, nyt on oikeasti eroamassa. Mutta, olen itse sanonut hänelle että minun kanssani ei ole pakko olla, jatkaa... enemmän taidan olla tuki, eron pyörteissä. Oma avioeroni on jo ikivanha, tehty nopeasti silloin, ja ns. siististi. Ja kaikki erot kun ei ole sitä lajia, sekin aloittajalle tiedoksi, että oikeutettua surua ja pettymystä, vihaa kokeva vihitty vaimo voi vaikka heittäytyä ikäväksi, ja syystä.
        Minä aikoinani tein kerran jotain sitä lajia, niin otti nupista... että pienet lapset, talon kulut, ja sitten toinen vaan niinkuin raukka pakenee kuviosta jonkun muun helmoihin... Ei se heillä kestänyt. Että malttanut kun olisin, ehkä mies ois tullut järkiinsä.


    • -erkki

      Typerä naikkonen!! Auttakaa!!! Sinuako pitäisi auttaa?! Tulevan (?) miehesi ositus ei kuulu sinulle, joten ole hiljaa!!!

    • kaikki hyvin

      Huh olet saanut täällä tooooooosi kivoja viestejä!
      Kaikki katkerat exät pääsivät mieliaiheeseensa kun asetit itsesi alttiiksi heidän hyökkäykselle. Tiedoksi kyllä ne asiat selviävät kunhan otatte asiantuntijat avuksi heti alusta pitäen, ei kannata provosoitua.

    • Syvällä

      En tiedä, minkälaisia muunlaisia viestejä aloittajan pitäisi saada. Pääviesti kai on ollut, että anna parin hoitaa ositus keskenään. Itselläni vastaava tilanne, eli miehellä takapiru, arvaa, minkälainen olo siitä tulee, toiseen ei uskalla luottaa sitäkään vähää, kahdestaan voisi vielä järkipuheilla päästä eteenpäin, mutta jos toisella on "neuvonantaja" omasta takaa, siinä kyllä kohtuus unohtuu, olo on petetty, hylätty ja vielä huijattu. Voisit ajatella tilannetta jonkin vuoden päähän, kun olet itse se jätetty. Pysy nyt ulkopuolella ja pidä pääsi kylmänä, kun muutatte yhteen, varmista oma osuutesi omaisuudesta.

    • nose

      no, miksi edes pyytää apua täällä. Eihän se ole mitenkään viisasta. Itse olen kahottanut jättään eroavan parin raha ja omaisuusasiat heidän huolekseen. Että i kannata sekaantua.
      OLen myös kehottanut miettiin onko hänen tilanne /mies juuri se oikea hänelle. Kuten Syvällä tuossa sanoi saattaa tulevaisuudessa olla itse petetyn paikalla ja uusi kakkonen miettimässä juuri ap:n omaisuuden jakoa.
      Joku kans tuolla ylempänä ihmetteli mikä kiire yhteen jos toisella ei erokaan vielä selvä. Tulee vain ne edellisen elämän murheet mukaan uuteen suhteeseen enkä suosittele sitä.

      MAltti on valttia näissäkin asioisssa

    • miten tää on

      Raha ja jako on tulevan miehesi ja hänen nykyisen puolisonsa välinen asia. Rakkaudesta,kun naimisiin menet niin silloinhan omaisuuden määrä on sulle täysin yhdentekevää. Vai hetkonen rahanko takia miehen otat?

      • hjkcghj

        "Rakkaudesta,kun naimisiin menet niin silloinhan omaisuuden määrä on sulle täysin yhdentekevää."

        Hyvän elämän perusta on myös taloudellinen tasapaino. Jos se puuttuu, rakkaus voi nuupahtaa aika nopeasti. Toivottavasti myös ap muistaa suojella omaisuuttaan avioehdolla.


    • brace yourself

      Epätodennäköistä, että suhteenne jatkuu miehen saatua eronsa selväksi. Olet nyt rakentanut liian suuria odotuksia varsin lyhyen tuttavuutenne perusteella. Mies käyttää sinua laastarina. Ei ehkä tietoisesti, mutta laastarina kuitenkin.

      • gfjgfx

        Harva mies laastariaan jättää. Mies tarvitsee enemmän naista kuin päinvastoin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe