Vap.eht.eläk.vak. realisoituu, mitä tekisin ?

Ymmärtämätön

Saan viiden vuoden ajan kerran kuukaudessa n.170 euroa.
2015 -1.5.2016 verotus toteutuu ansioveron mukaan, jonka jälkeen verotus tapahtuu pääomaveron mukaan.
Nyt olen kuitenkin vielä työelämässä, joten verotus on siis isompaa kuin se olisi, jos olisin jo pois työmarkkinoilta.
Kannattaisiko minun siirtää eläkevakuutuksesta maksettavia saataviani ajan kohtaan jolloin jään työstä pois? Vai jääkö minulta joku oleellinen asia huomioimatta? Kertokaa mitä tehdä ja mitä otettava huomioon.

Jos en ota eläkettä vielä vastaan, meneekö pääomasta kokoajan vakuutuslaitoksen hyväksi jotain maksuja pääomastani?

Vakuutuslaitoksen isojen kulujen jälkeen nostettavaa säästöä ei ole kertynyt kokonaisuudessaan kuin 9300 euroa josta tulee siis menemään vielä verot.
Maksun on määrää tapahtua kerran kuukaudessa viiden vuoden aikana.





Eläkelaitos antaa mahdollisuuden myös jatkaa säästämistä, mutta onko se järkevää? Olen ymmärtänyt, että koko karttuneesta summasta menee pääoman lisäksi kuluja vakuutuslaitoksen hyväksi.

Olen ymmärtänyt, jos olen asian käsittänyt oikein, että sitäkin tapahtuu, jotta vapaaehtoisa eläkettä säästäneelle, oli maksujen realisoituessa yllätys se, että kulujen ja verojen jälkeen hänelle onkin todellisuudessa jäänyt eläkelaitokselta saatavia maksettavaksi pienempi summa, kuin hän oli sinne todellisuudessa maksanut, joten yritän jos mahdollista välttää parhaani mukaan mahdollisimman pieneksi vakuutuslaitoksen ja verottajan vietävissä olevat rahastukset.
Sen mitä tässä vaiheessa enää voi asialle tehdä, jos ja kun voi?

4

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diili valtion kanssa

      Ei voi mitään. Nyt on aika maksaa takaisin se verokevennys, jonka sait aikanaan tehdessäsi näitä sijoituksia. Sitä paitsi, jos palkkatulosi veroprosentti on korkeampi kuin 30 %, tienaat ainakin kohtalaisesti. Silloin alle kymppitonnin kokonaissumman verotus tuskin syöksee sinua kurjuuteen.

    • keka tietaa

      Kannattaa varmaan nostaa ansiotulona nyt, eläketulot kait verotetaan eri potista kuin palkkatulot. Kun ne menee pääomatuloiksi niin ne taitavat olla normaaleja p.o.tuloja.

      • Meikä Akka

        Jos työstä veroprossasi on pieni, niin huonompi on se - 30%.

        Mut voit antaa sen mennä takuutuottoseen säästöön, tiettävästi tuotto on varmaa ja hieman isompi kuin menot, eli paremmalle puolelle jäät.
        Tuo ansiona verotettava vap.eht.eläk.vak. siirtyy ja on edelleen yhtä pitkään verotettava ansiotulona, vaikka siirtyy myöhemmäksi, niin vastaavasti myös se verotus.


      • Myöhemmin
        Meikä Akka kirjoitti:

        Jos työstä veroprossasi on pieni, niin huonompi on se - 30%.

        Mut voit antaa sen mennä takuutuottoseen säästöön, tiettävästi tuotto on varmaa ja hieman isompi kuin menot, eli paremmalle puolelle jäät.
        Tuo ansiona verotettava vap.eht.eläk.vak. siirtyy ja on edelleen yhtä pitkään verotettava ansiotulona, vaikka siirtyy myöhemmäksi, niin vastaavasti myös se verotus.

        Samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Jos et tarvitse rahoja nytten, kannattaa ne nostaa vasta eläkkeellä, jolloin vuotuiset ansiotulosi on pienemmät... Summasta menee varmasti joku hoitopalkkio, mutta kyllä säästöjen tuotot pitäisi saada ylittämään palkkion määrä valitsemalla järkevät kohteet...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe