Paha olo henkisesti, mikä apuun?

yksinäinen tyttö

Mulla on ollut nyt jo pari viikkoo tosi paha olo henkisesti. Kaikki mitä teen nii ärsyttää ja pahinta että muut huomaa et mulla ei oo kaikki Ok. Puhuminen parhaalle kaverille on auttanut ja musiikin kuunteleminen. Kotonakin on huomattu tämä ja en kertoisi ikinä vanhemmilleni tästä. Tää on tosi ärsyttävää, voiko paha olo johtua monista pikku jutuista. Esim. Haukkuminen koulussa,huonot koulu arvosanat, kotona sanotaan läskiksi tuntui aluksi hauskalta ja nykyään kun äiti vaikka sanoo et mun perse on iso niin ei tunnu kivalta. En voi vaan sanoo äitille et älä sano noin ku se tietää että itsenikin mielestä olen ylipainoinen. Musta tuntuu että mua ei arvosteta sellaisena ku oon. Kotona kumminkin yritän esittää vanhemmille iloista ja kilttiä tyttöä, mutta kun haluun olla yksin huoneessa nimi ne tajuu sen et mulla ei oo kaikki OK. Ne kaverit jotka eivät tiedä tästä ja esim.opettajat ovat tosi kiinnostuneita siitä että miksi oon normaalia hiljaisempi ja pakoileva. Yksinkertaisesti kaikki mitä teen niin vituttaa ja ärsyttää. Voiko joku jakaa kokemuksia? Voiko mua sanoa masentuneeksi?

12

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäpä

      Minkä ikäinen olet?

      • yksinäinen tyttö

        Olen 15 vuotta.


    • jo iäkkäämpi

      Jos oma vanhempi vaikka leikillään huomauttelee ulkomuodosta, on tosi loukkaavaa - tuollainen on kasvattajalta suorastaan törkeää. Ei ole aikuisestakaan kiva kuulla kommentteja ulkoisesta olemuksestaan. Kehut vielä menee, mutta tarvitseeko niitäkään jatkuvasti viljellä, kun todella se ihmisen sisin, on se helmi ja tärkein. Ei ihme että asenne nakertaa luottamusta ja viilentää välejä.
      En kannusta olemaan tyhmä, mutta ei varmaan haittaa jos annat palautetta äidillles ihan napakasti ja sano suoraan, että tuollainen loukkaa sinua syvästi.
      Vaikuttaa ettet itsekkään ole tähän asti oikein myöntänyt, että negatiivinen arvostelu loukkaa, mutta totuus on että se on satuttanut sinua jo pitemmän aikaan. Nyt tulee kiintiö täyteen ja arjen pieniä murheita ja paine ilmenee ärtymyksenä.
      Olet oikeassa, meillä jokaisella on oikeus olla ja tulla hyväksytyksi sellaisina kuin olemme, erilaisina ihmisinä. Ei tarvitse mukautua toisten mielipiteisiin tällaisissa asioissa.
      Hienoa kuulla että sinulla on ystävä jolle avautua ja saat voimaa musiikista.
      Mielestäni et ole masentunut vaan normaalisti reagoiva ihminen. Jos saa mielestä huonon arvosanan, niin kyllähän se jokaista hieman harmittaa.

    • ....tietävä..

      Yksinäinen tyttö

      Paha olo voi alkaa ihan pienestä...se riippuu siitä miten suhtaudut asioihin

      Siis ajattelutapaasi

      Sen voi treenata aivan toisenlaiseksi....koska ajattelutapasi on se joka
      sinua muuttaa ..ärsyttää ..onneksi sitä voi muuttaa

      Kyllä sinulla on oikeus sanoa äidillesi ...jos hän käyttää noin ala arvoista kielenkäyttöä sinua kohtaa...

      Et ole masentunut vaan ottanut itseesi väärästä kohtelusta sinua kohtaan

      Kirjoituksesi oli viisas ja hyvin selkeä...

      Muista että "Ylipainosta voidaan alkaa puhua jos ylität esim 100 kg
      nykyaika on järkyttävän Hysteeristä joka helwetin kiloista
      KUKAAN...ei kerro mitä hyötyä sinulla niistä on
      Minä nekin tiedän..vaan en kerro tässä

      • yksinäinen tyttö

        Olen myös tehnyt monia masennustestejä että niissä sanotaan just sellasta et ois masennus


    • jaksamista sullle

      Pääsetkö puhumaan vaikka terkkarille? Jollekin siis ulkopuoliselle.

      Tiedän että on klisee sanoa, että teini-iässä on normaalia ja sallittua olla välillä myös maassa... on hyvä myös päästä vaikka huutamaan tai purkamaan oloa vaikkapa salille iskemään nyrkkeilysäkkiä.

      Mikä ei ole okei on mitä sun äiti on sanonut!!! Ihan sama vaikka olisi millainen keho, oman äidin tehtävä ei ole haukkua! Varsinkin kun aina voit laukoa takaisin, tulosta vaikka netistä tutkimuksia, jotka todistaa että lasten (sori niiden mukaan 15v on vielä lapsi) ylipaino on kotoa perittyä kamaa ja vanhempien syytä :)
      (enkä tässä nyt edes tiedä, oletko edes oikeasti ylipainoinen, vai onko vain kuvitelmaa jota äitisi ylläpitää - mulla meinaan oli anorektikko äiti, joka aina haukkui mua läskiksi, mutta nyt kun olen nähnyt vanhoja luokkakuvia, niin oon ollut luokan pienin :( )

      Niin että vanhemmat jotka haukkuu lastaan, haukkuu ennen kaikkea ihan itseään...

      • yksinäinen tyttö

        Pääsen puhumaan siitä mutta en tiedä haluanko. Musta tuntuu että tämä ei ainakaan ole mitään normaalia mielialan vaihtelua. Itse kyllä päätyisin että masennus tämä on. Saanko lisää mielipiteitä?


      • Sellaista..se
        yksinäinen tyttö kirjoitti:

        Pääsen puhumaan siitä mutta en tiedä haluanko. Musta tuntuu että tämä ei ainakaan ole mitään normaalia mielialan vaihtelua. Itse kyllä päätyisin että masennus tämä on. Saanko lisää mielipiteitä?

        Yksinäinen tytttö.

        Masennukseen on Aina syy..onko sulla asioita jotka pidät niin vakavina attä
        ne saa sinut masentumaan..
        Oletko herkempi kuin muut..mielestäsi

        Jos pidät "mielestäsi" liian monta asiaa liian painostavana masennut
        Joista toiset eivär olisi välittäneet
        .
        Tiedän yksi joka on myös on "päässyt puhumaan" hän on nyt 31v ja käy yhä
        edelleen "puhumassa" joten..ne "auttajat" voit unohtaa


      • yksinäinen tyttö
        Sellaista..se kirjoitti:

        Yksinäinen tytttö.

        Masennukseen on Aina syy..onko sulla asioita jotka pidät niin vakavina attä
        ne saa sinut masentumaan..
        Oletko herkempi kuin muut..mielestäsi

        Jos pidät "mielestäsi" liian monta asiaa liian painostavana masennut
        Joista toiset eivär olisi välittäneet
        .
        Tiedän yksi joka on myös on "päässyt puhumaan" hän on nyt 31v ja käy yhä
        edelleen "puhumassa" joten..ne "auttajat" voit unohtaa

        Niitä syitä on monia en nyt jaksa kirjoittaa niitä syitä. Mutta olen todella maassa ollut jo pari viikkoo. Aluksi ajattelin että se oisi koulu stressiä mut nyt on alkanu masentaa. Olen tullut itkuisemmaksi, itken joka päivä moneen kertaan, välillä ilman syytä ja välillä on niin paha olo että itku auttaa.


      • yksinäinen tyttö
        yksinäinen tyttö kirjoitti:

        Niitä syitä on monia en nyt jaksa kirjoittaa niitä syitä. Mutta olen todella maassa ollut jo pari viikkoo. Aluksi ajattelin että se oisi koulu stressiä mut nyt on alkanu masentaa. Olen tullut itkuisemmaksi, itken joka päivä moneen kertaan, välillä ilman syytä ja välillä on niin paha olo että itku auttaa.

        Yksi syy on ainakin että mun vanhemmat mollaavat mua kokoajan aina ku saan kokeen nii jos tulee 6-8 nii valitusta piisaa. Miksi ihmeessä et lukenut kunnolla ja luuletko pärjääväsi jos et opiskele... jne. Toinen syy on että ku olin tossa vähän aikaa sitte kipeenä nii äiti oli myös kipeä. Äiti kävi lääkäris ja todettiin poskiontelotulehdus ja se sai lääkkeitä. No mä valitin kans samoja oireita mitä sillä oli ja sanoin et mä ajattelin kanssa mennä lääkäriin. No äitin vastaus siihe:" jos mulla on poskio... nii ei se tarkoita että sullakin on. Noin paljon mun äiti ajattelee. Monesti se luulee et mä matkin muita. Kysyy välil "jos joku hyppää kaivoon nii hyppäätkö perässä?" Toi on tosi loukkaavaa jos oma äiti ei luota siihe et jos esim. just sattuu johonki nii vaa sanoo et "sanotko sen takii ku jollaki muulla sattuu". Musta elämä on iha paskaa nykyään olen niin kyllästynyt ja voisin tappaa itteni mutta mulla on nii kivoja kavereita nii tavallaa en haluu. Toivoisin että tänne keskusteluun tulisi joku joka oikeesti ymmärtää. Jos kykenen menen huomenna koulussa kuraattorille puhumaan mutta jos en kykene nii en tiä mitä teen.


      • Anonyymi
        Sellaista..se kirjoitti:

        Yksinäinen tytttö.

        Masennukseen on Aina syy..onko sulla asioita jotka pidät niin vakavina attä
        ne saa sinut masentumaan..
        Oletko herkempi kuin muut..mielestäsi

        Jos pidät "mielestäsi" liian monta asiaa liian painostavana masennut
        Joista toiset eivär olisi välittäneet
        .
        Tiedän yksi joka on myös on "päässyt puhumaan" hän on nyt 31v ja käy yhä
        edelleen "puhumassa" joten..ne "auttajat" voit unohtaa

        Ei masennukseen ole aina syytä. Kaikki voi olla täysin hyvin eikä mielenterveys silti voi hyvin. Tietenkin varmaan traumat tai muut jutut helpommin laukaisevat masennuksen


    • Hei!

      Tilanteesi kuulostaa tosi kurjalta ja hankalalta! Kertomasi oireet sopivat kyllä masennuksen aiheuttamiksi (alakuloisuus, toimintatarmon puute, mielenkiinnon menetys asioihin jne... http://klinik.fi/terveysinfo/masennus)

      Olisi tosi tärkeää, että menisit puhumaan olostasi terveydenhoitajalle, koulupsykologille tai koulukuraattorille. Kenelläkään ei pitäisi olla pitkäaikaisesti sellaista oloa kuin sinulla nyt on! Kokemus ja tutkimukset ovat osoittaneet, että yleensä terapeuttiset keskustelut helpottavat selvästi ja masennusoireet lähtevät lievittymään.

      Voimia syksyyn toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe