Takkaluukut tai takkasydän?

puu lämmittäjä

Mulla on ns, varaava takka kierrolla missä ei ole mitään luukkuja.Eli ulkoapäin avotakan näköinen mutta saa peltiä kääntämällä kierron aikaiseksi alakautta.Nyt olen pähkäillyt luukkujen ja sydämmen vaihtoehtoa.Oli kyseessä kumpi tahansa niin saan ainakin säädettyä vetoa luukuilla.Kumpi sitten antaa paremman hyötysuhteen on toinen juttu.

18

3292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuta vaan pesään

      Rippuu siitä millainen tarve lämmitykseen on. Jos lämmittelet takka talvella joka päivä tai ainakin usein niin pelkät luukkut riittävät. Jos taas tarvit / haluat lämpöä nopeasti niin siitten voisi olla esim. Harvian 550 tai jokin vastaava malli jossa ei ole liitosputkia hormiin. Tällöin sen savukaasut kyllä lämmittävät kivikasaakin. riippuu toki myöskin pesän koosta mikä vain sopii.

      • puu lämmittäjä

        Lämmittelen takkaa talvella joka päivä ja peruslämpö on olemassa.Kyseessä omakotitalo missä suora sähkö ja kyseinen takka.Eli ns.nopeaa lämmitystä en niinkään tarvii vaan hyvää varausta.Takan sisämitat LxKxS 560x460x470.Jos päädyn sydämmeen niin tulipesä kyllä pienenee jonkin verran.Silloin klapit pitää olla pienempiä ja puita pitää lisätä useammin.Tuskin saan kyseisestä takasta sydämmellä sen enempää hyötyä kuin luukuilla.kummallakin systeemillä pystyn ilmaa säätelemään mitä nyt en avomallisena pysty.Ja toisen posken kautta siinä on kierto olemassa.


      • puuta vaan pesään
        puu lämmittäjä kirjoitti:

        Lämmittelen takkaa talvella joka päivä ja peruslämpö on olemassa.Kyseessä omakotitalo missä suora sähkö ja kyseinen takka.Eli ns.nopeaa lämmitystä en niinkään tarvii vaan hyvää varausta.Takan sisämitat LxKxS 560x460x470.Jos päädyn sydämmeen niin tulipesä kyllä pienenee jonkin verran.Silloin klapit pitää olla pienempiä ja puita pitää lisätä useammin.Tuskin saan kyseisestä takasta sydämmellä sen enempää hyötyä kuin luukuilla.kummallakin systeemillä pystyn ilmaa säätelemään mitä nyt en avomallisena pysty.Ja toisen posken kautta siinä on kierto olemassa.

        Ainoa takkasydän mikä tuohon sopii taitaa olla juuri Harvian 550. Jos et kerran tarvitse nopeaa lämmitystä niin katsele siihen sopivat luukut. Säkällä voi löytää käytettyinä satasella tai parilla. Jos takka varaa tarpeeksi niin asiahan oli siinä. Mikäli varauskyky ei riitä mielestäsi tarpeeksi eli torppa on liian viiileä kun tulet kotiin, niin sitten vasta voi harkita sydäntä.


      • puu lämmittäjä
        puuta vaan pesään kirjoitti:

        Ainoa takkasydän mikä tuohon sopii taitaa olla juuri Harvian 550. Jos et kerran tarvitse nopeaa lämmitystä niin katsele siihen sopivat luukut. Säkällä voi löytää käytettyinä satasella tai parilla. Jos takka varaa tarpeeksi niin asiahan oli siinä. Mikäli varauskyky ei riitä mielestäsi tarpeeksi eli torppa on liian viiileä kun tulet kotiin, niin sitten vasta voi harkita sydäntä.

        luulen että luukut on mun kohdalla se paras vaihoehto.Tuskin se sydän juuri sen enempää varaa.Korkeintaan oman massansa verran.Se kivikasa kun ei paras mahdollinen varaava missään mielessä ole.Piipussa ei ole minkäänlaista sulku peltiä.Ainoastaan ne kaksi kääntö peltiä ns. kesäpelti mikä muuttaa sen avotakaks.inuohoojakin pilkkasi sitä lähinnä koristetakaksi.Vaikka onhan se varmasti tyhjää parempi ja ainakin avotakkaa parempi kyseisen kierron ansiosta.


    • Österö

      Käyttötarkoituksesi ei tullut selville, mutta tässä omia kokemuksia.

      Takka joku 2,5m leveä, metrin syvä ja 1,7m korkea. Alun perin avotakka, ah 70-luku, ja kierto pellillä ohjaamalla. Tuo kierto tarkoittaa käytännössä sitä, että palokaasut ohjataan avotakasta kiepin kautta hormin alaosaa kun ne muuten menisivät hormin yläosaan. Takan suuaukko ulkomuistista on n. 80cm leveä ja hieman yli 50cm korkea. Käsitin, että teikäläisellä on hieman vastaava.

      Takka sijaitsee mökillä, joka on 1800 luvun lopulla rakennettu hirsinen maatalo, joka on purettu ja kasattu 70-luvulla uudestaan. Kokoa n. 100m2. Mökillä oleillaan pitkiä aikoja, aika harvoin pelkästään viikonloppuja. Ei sähköä, eli ei peruslämpöä. Mökiltä löytyy myös kamina ja leivinuuni.

      Noilla kahdella on mökkiä pääasiassa lämmitetty ja avotakka oli joutilaana.

      Luukkujen ja sydämen välillä tuli aprikoitua. Luukkujen isoin ongelma on arinan puute, eli hiillos ei saa ilmaa ja kytee pitkän aikaa. Sydämen isoin miinus taasen on hinta.

      Lopulta avotakkaan asennettiin Harvian Panorama 650. Asennus oli varsin helppoa. Sen kuin työnsi takan paikalleen ja tilkitsin villalla reunat.

      Nyt takka on käyttökelpoinen, eli jopa lämmittää. Kiertoilma tuottaa lämpöä nopeasti mitä muuten kyseinen tiilikasa ei tee. Kunhan tuossa jaksaa puita poltella, niin lopulta tiilikasakin lämpenee. Takan loimotus on huomattavasti tunnelmallisempi kuin keittiön puolella oleva leivinuuni.

      Miinuksiakin valitettavasti löytyy.
      - Vaikka avotakan pesä on todella iso, niin takkasydämen pesä on pieni. Mahtuvat klapit ovat aika onnettoman kokoisia ja kun pesä pieni, niin niitä saa lisäillä koko ajan.
      - Toisioilma on toteutettu onnettomasti ja sitä tulee liian vähän. Lasi nokeentuu ja palamisen kannalta ilma tulee väärään paikkaan. Pitänee jotenkin viritellä jatkossa. Nyt luukkua joutuu pitämään hieman raollaan koko ajan.
      - Lämmityskyky tuolla pelkästään on onneton, mutta hyvä lisä.
      - Arina on pienen kokoinen olisiko 10cm halkaisijaltaan. Auttaa kyllä ilmantuloon, mutta hiillos nyt kun ei satu pelkästään tuon päälle.

      Takkasydän on vankka ja tekee tehtävänsä, vaikka edellä mainittuja miinuksiakin löytyy. Nyt vuosikymmeniä toimeton takka on käytössä, joka on hieno asia. Takka on kuitenkin keskeisellä paikalla ja varsin massiivinen ja nyt sillä on jokin muukin tehtävä kuin maata paikallaan toimettomana. Kaminan käyttö on vähentynyt huomattavasti lähinnä alkulämmitykseen ja roskien polttoon. Takkaan tulee viritettyä tulet heti tullessa, koska kiertoilma lämmittää nopeasti ja tiilikasakin lämpenee ajan kanssa.

      • puuta vaan pesään

        No siinä oli jo asiallinen vastaus. Jotain tuollaista olisin itsekin vastannut jos olisin vain jaksanut tarpeeksi kirjoitella. Toivottavasti kysyjä sai vastauksen.


      • puu lämmittäjä

        Takkani on varmaan aika samalainen kuin sulla.Mulla mitat hieman pienmmät mut kierto vastaavasti toteutettu.ja sulla se on mökillä ja mulla peruslämmitetyssä talossa.Takkasydämmen huonoa vetoa pelkään.Luulisin että luukuissa missä säädettävät ilma-aukot olisi veto parempi mitä sydämmessä.Ja itse tulipesä tosiaan pienenee oleellisesti sydämmellä.Puun kulutuksessa tuskin on eroa on kumpi vaihtoehto tahansa ja lämmitys tehossa.luukkujen hinnaksi tulee kuitenkin helposti n.700e


      • puuta vaan pesään
        puu lämmittäjä kirjoitti:

        Takkani on varmaan aika samalainen kuin sulla.Mulla mitat hieman pienmmät mut kierto vastaavasti toteutettu.ja sulla se on mökillä ja mulla peruslämmitetyssä talossa.Takkasydämmen huonoa vetoa pelkään.Luulisin että luukuissa missä säädettävät ilma-aukot olisi veto parempi mitä sydämmessä.Ja itse tulipesä tosiaan pienenee oleellisesti sydämmellä.Puun kulutuksessa tuskin on eroa on kumpi vaihtoehto tahansa ja lämmitys tehossa.luukkujen hinnaksi tulee kuitenkin helposti n.700e

        osta tuosta http://www.tori.fi/pirkanmaa/Taysin_uusi_UPO_takkaluukku_550x480_mm_14820969.htm?ca=11&w=1, pikkuisen pitää timantti laikkaa takalle näyttää mutta helppo homma eikä hinnan kiroissa


      • puu lämmittäjä
        puuta vaan pesään kirjoitti:

        osta tuosta http://www.tori.fi/pirkanmaa/Taysin_uusi_UPO_takkaluukku_550x480_mm_14820969.htm?ca=11&w=1, pikkuisen pitää timantti laikkaa takalle näyttää mutta helppo homma eikä hinnan kiroissa

        Ei ole hinnalla pilattu mut mun tapauksessa aika hankala suurentaa aukkoa.Ottaisin mielelläni just aukkoón tehdyn luukun yhdellä ovella.Takan toisella sivulla on vielä aukko mikä pitää muurata umpeen.takka on kulma malli ja toiselle sivulle on tehty aukko ilmeisesti tunnelmaa luomaan sivulle päin.siihen saisi tietysti tulen kestävän lasin.


      • puuta vaan pesään
        puu lämmittäjä kirjoitti:

        Ei ole hinnalla pilattu mut mun tapauksessa aika hankala suurentaa aukkoa.Ottaisin mielelläni just aukkoón tehdyn luukun yhdellä ovella.Takan toisella sivulla on vielä aukko mikä pitää muurata umpeen.takka on kulma malli ja toiselle sivulle on tehty aukko ilmeisesti tunnelmaa luomaan sivulle päin.siihen saisi tietysti tulen kestävän lasin.

        Toisen sivun muuraaminen umpeen on pikkujuttu. Mutta jos et voi suurentaa aukkoa 2 senttiä, niin joudut todennäköisesti teetämään ne luukut, ellet sitten halua taas kaventaa pesäaukkoa huomattavasti. Jos menee mittatilaustyöhön niin tilaa saman tien kulmamalli, onhan se hieno.

        Jatkan samantien tähän ketjuun. Niin eikö sun takassa ole muka mitään peltiä jolla saat vedon takasta tukkoon. Se on pakko olla muuten saat unohtaa puulämmityksen samantien, lämpiää vaan ilmasto.


      • puu lämmittäjä
        puuta vaan pesään kirjoitti:

        Toisen sivun muuraaminen umpeen on pikkujuttu. Mutta jos et voi suurentaa aukkoa 2 senttiä, niin joudut todennäköisesti teetämään ne luukut, ellet sitten halua taas kaventaa pesäaukkoa huomattavasti. Jos menee mittatilaustyöhön niin tilaa saman tien kulmamalli, onhan se hieno.

        Jatkan samantien tähän ketjuun. Niin eikö sun takassa ole muka mitään peltiä jolla saat vedon takasta tukkoon. Se on pakko olla muuten saat unohtaa puulämmityksen samantien, lämpiää vaan ilmasto.

        Kyllä se aika koristetakka taitaa olla.tosiaan kaks kääntöpeltiä takassa ja piipussa ei mitään.Illalla 10 aikaan takan pinta oli jopa kuuma ja 12 h jälkeen aamulla enää paikotellen tosi haalea.ylemmällä kääntöpellillä saadaan kierto alakautta aikaiseksi ja lattian rajassa oleva kääntöpelti ei edes pysy kuin yhdessä asennossa.tuski alimmalla pellillä olis edes suurta merkitystä vaikka sen sais suljetua koska pellin pitäis olla piipussa mahdollisimman ylhäällä.Muistelen että naapuritalossa on samanlainen takka mihin omistaja oli laittanut takkasydämmen.Omien sanojensa mukaan takkaa illalla poltettuansa niin se olis vielä seuraavan päivän iltapäivällä lämmin.Tuntuu oudolta että takkasydän vois sen pitää niin kauan lämpimänä.Vaikka jossain sydämmissä on sulkupelti mutta ei sen pitäis niin alhaalla paljon vaikuttaa.Silti uskon että olen saanut kilowatteja ja euroja säästettyä syys-huhtikuun välisenä aikana kun olen päivässä puukorillisen polttanut.Tosin hyötysuhde aika heikko puumäärään nähden.


      • Österö
        puu lämmittäjä kirjoitti:

        Kyllä se aika koristetakka taitaa olla.tosiaan kaks kääntöpeltiä takassa ja piipussa ei mitään.Illalla 10 aikaan takan pinta oli jopa kuuma ja 12 h jälkeen aamulla enää paikotellen tosi haalea.ylemmällä kääntöpellillä saadaan kierto alakautta aikaiseksi ja lattian rajassa oleva kääntöpelti ei edes pysy kuin yhdessä asennossa.tuski alimmalla pellillä olis edes suurta merkitystä vaikka sen sais suljetua koska pellin pitäis olla piipussa mahdollisimman ylhäällä.Muistelen että naapuritalossa on samanlainen takka mihin omistaja oli laittanut takkasydämmen.Omien sanojensa mukaan takkaa illalla poltettuansa niin se olis vielä seuraavan päivän iltapäivällä lämmin.Tuntuu oudolta että takkasydän vois sen pitää niin kauan lämpimänä.Vaikka jossain sydämmissä on sulkupelti mutta ei sen pitäis niin alhaalla paljon vaikuttaa.Silti uskon että olen saanut kilowatteja ja euroja säästettyä syys-huhtikuun välisenä aikana kun olen päivässä puukorillisen polttanut.Tosin hyötysuhde aika heikko puumäärään nähden.

        Kyllä avotakkaan saa mätkiä järkyttävän määrä puuta, että ulkopinta alkaa lämmetä. Varsinkin jos peltiä ei ole, niin tuosta menee ilmaa niin tajuttomasti läpi, että mainitsemasi lämpiäminen lähinnä ihmetyttää.

        Peltiä joutuu avotakassa polttamisen jälkeen pitämään todella kauan auki jos ei lapioi tuhkaa ja hiillosta muualle. Katkua tulee muuten monta tuntia sisään.

        Jos takastasi todella puuttuu hormista pelti ja hormi on tiilestä tehty ei sen lisääminen mikään ihmeellinen asia ole. Meillä on tehty sama leivuunille joka on asennettu samaan hormiin takan kanssa. Taltalla poisti hormista yhden tiilen kohdalta laastin, pelti paikalle ja uudet laastit tilalle.

        Ilman säätelyyn takkaluukku ja takkasydän ovat samanveroisia. Takkasydämen kiertoilma lämmittää nopeammin eikä varaa lämpöä takkaan niin paljoa, joten tuo voi olla sinulla ei toivottu ominaisuus. Toisaalta mainittu arina polttaa puut huomattavasti paremmin, hiillos palaa tehokkaamin ja näin saa pellit kiinni aikaisemmin.


      • Österö
        Österö kirjoitti:

        Kyllä avotakkaan saa mätkiä järkyttävän määrä puuta, että ulkopinta alkaa lämmetä. Varsinkin jos peltiä ei ole, niin tuosta menee ilmaa niin tajuttomasti läpi, että mainitsemasi lämpiäminen lähinnä ihmetyttää.

        Peltiä joutuu avotakassa polttamisen jälkeen pitämään todella kauan auki jos ei lapioi tuhkaa ja hiillosta muualle. Katkua tulee muuten monta tuntia sisään.

        Jos takastasi todella puuttuu hormista pelti ja hormi on tiilestä tehty ei sen lisääminen mikään ihmeellinen asia ole. Meillä on tehty sama leivuunille joka on asennettu samaan hormiin takan kanssa. Taltalla poisti hormista yhden tiilen kohdalta laastin, pelti paikalle ja uudet laastit tilalle.

        Ilman säätelyyn takkaluukku ja takkasydän ovat samanveroisia. Takkasydämen kiertoilma lämmittää nopeammin eikä varaa lämpöä takkaan niin paljoa, joten tuo voi olla sinulla ei toivottu ominaisuus. Toisaalta mainittu arina polttaa puut huomattavasti paremmin, hiillos palaa tehokkaamin ja näin saa pellit kiinni aikaisemmin.

        Sen verran lisäystä, että meillä avotakassa oli alunperin pelti tuota kiertoa varten ja kääntöpelti jolla sai avotakan kiinni. Kääntöpelti oli avotakan pesän jälkeen, jolla sen sai suljettu. Hormissa ei peltiä ollut, vaan kääntöpelti oli ennen hormia.


      • puu lämmittäjä
        Österö kirjoitti:

        Sen verran lisäystä, että meillä avotakassa oli alunperin pelti tuota kiertoa varten ja kääntöpelti jolla sai avotakan kiinni. Kääntöpelti oli avotakan pesän jälkeen, jolla sen sai suljettu. Hormissa ei peltiä ollut, vaan kääntöpelti oli ennen hormia.

        Mulla on myös kääntöpelti avotakan pesän jälkeen.senkun sulkee niin se lähtee kiertämään ala kautta ja vaan ns.toisen posken kautta koska toisella puolella ei ole kanavia.Lattian rajassa olevan kääntöpellin tarkoitusta olen ihmetellyt koska sen olen pitänyt aina samassa asennossa ja takan toinen poski on alhaalta aina lämmennyt.


      • puuta vaan pesään
        puu lämmittäjä kirjoitti:

        Mulla on myös kääntöpelti avotakan pesän jälkeen.senkun sulkee niin se lähtee kiertämään ala kautta ja vaan ns.toisen posken kautta koska toisella puolella ei ole kanavia.Lattian rajassa olevan kääntöpellin tarkoitusta olen ihmetellyt koska sen olen pitänyt aina samassa asennossa ja takan toinen poski on alhaalta aina lämmennyt.

        todennäköisesti sillä toisella pellillä saadaan kanava suljettua, kokeile. jos ei niin sitten kyllä kannattaa piippuun vetopelti laittaa. Ei ole kallis eikä hankala asentaa. Naapuri on varmaan vetopellin piippuun laittanut niin silloin pysyy takka lämpöisenä. takkasydän ei siinä nyt paljon auta. Takkaan kannattaa laittaa irrallinen arina, niin palaminen tapahtuu paljon paremmin kun luukujen ilmansäätö on yleensä luukun alaosassa.


    • Ittellä kanssa Harvian 650 panoraama sydän. Purin kyllä vanhan takan pois ja tein pelkän kuoren sille. Mutta kuoreen tein kanavat kummaltakin puolelta ja puhallus reiät ylös niin ottaa myös lattian rajasta kylmää ilmaa kiertoon. Takka ei hirveästi varaa kuin vasta neljännen pesän jälkeen ja huoneen lämpö rupee oleen jo niin korkea ettei voi laittaa enään lisää puita kuin vähän ajan päästä.

      • puu lämmittäjä

        Ei nämä jutut aina ihan yksinkertaisia ole ainakaan jos haluaa vanhaa takkaa hyödyntää mikäei ole uutenakaan ollut kaikkein parhaita.Eilen testasin et 1,5 pärekorillista mänty klapia niin takan pinta oli kyllä mukavan kuuma.12h päästä se oli enää haalea.Eli suuluukut ja sulkupelti niin uskon että hyötysuhde kasvaa huomattavasti.Onhan se nytkin tyhjää parempi kun puut on omasta metsästä.


    • puuta vaan pesään

      Just noin. Kokeile myös sitä irrallista takka-arinaa, mulla ainakin auttoi vaikka vähän sen kanssa pitääkin askarrella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe