Onko kellään tälläista ongelmaa stratoissa?

Juupelikuukelis

Kun käytät kampea vähänkin reilummin(ei tarvi vältteeks ees käyttää kampee), niin korkeiden e-, ja h- kielien sävelkorkeus _nousee_... Toi on ihan sika outoo ku yleensähän se laskee.

Voisko se olla kun vaihan kieliä, niin en tee minkään näköistä "solmuu sinne" tai siis niinku lukitse sitä kieltä mitenkään.

Mitä mieltä muutenkin ootte tosta. En vaan pysty oppimaan sen "solmun" tekoa tonne vintturiin

http://www.youtube.com/watch?v=ri5n4DB9S5c toi on mulle niin bueno tapa, mutta tuleeko korkeimmilla kielillä vireongelmia? E-D kielillä vire pysyy hienosti.

3

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika....

      No jos kieli luistaisi viritintapissa, niin silloinhan sävelkorkeus laskisi eli kyse ei ole siitä. Todennäköisesti kyse on satulan kinnaamisesta eli puhdista kieltenvaihdon yhteydessä satulan kieliurat huolellisesti ja musakaupasta saa sellaista nutsauce teflon tahnaa jolla voitelet satulan urat (vahat bluesukot käytti huulirasvaa ja joku voi neuvoa käyttämään lyijykynän grafiittia, mutta lyijäri ei ole kovin hyvä liukastin oman kokemukseni mukaan). Tämä kaikki tietenkin edellyttäen, että urat ovat oikean kokoiset (kuluessaanhan ne yleensä myös voi alkaa kinnata ja jos sulla ei ole omia satulaviiloja niin musafasulla (fenderin jälleenmyyjä) esimerkiksi on soitinkorjaaja joka tuon satulan sulle sopivaksi fiksaa).

      Mitä kielten solmuihin tulee, niin unohda mokomat. Mahdollisimman vähän kieltä tapille, niin pysyy vire parhaiten. Jos sulla on Fenderin strato, niin niissähän on se nerokas viritintappi, joka on halkaistu. Niissä ei tarvita mitään solmuja tai kikkoja, vaan katkaiset kielen pikkuisen tappia pidemmältä (esimerkiksi E-kielen napsaiset poikki A-tapin kohdalta) sitten tökkäät kohtisuoraan sinne reikään, joka on sen halkaistun tapin keskellä ja pohjaan saakka ja taitat halkion suuntaisesti ja kiristät virittimestä, niin siinä on ja pysyy eikä tarvita mitään lukkoja eikä solmuja.

      • eggggggggggg

        Tattista vaan Mika.

        Mulla on kuitenkin ne uuemmat tapit siellä. Ei vintaget. :)


      • eggggggggggg

        Tattista vaan Mika.

        Mulla on kuitenkin ne uuemmat tapit siellä. Ei vintaget. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe