Kunto noussut kohisten

fasdfasdf4

Olen 37-vuotias mies ja tämän vuoden aikana ollut varsin tyytyväinen kunnon kehitykseen. Olen lopettanut satunnaisenkin alkoholin käytön kokonaan, onko se sitten kunnon hyvän kehitykseen syynä?

Juoksuohjelmassa ovat olleet 30min mieltä virkistävät aamulenkit 2x viikossa, kuntosaliharjoittelu 1xviikko. Yksi pidempi 20km lenkki viikossa ja sitten 5km-10km mittaisia vauhtikestävyyslenkkejä. Mitään erityisiä vetoja ei ole ollut ja niitäkin olisi varmaan hyvä vielä lisätä. Juoksua on takana varmasti 500km tältä vuodelta ja talvella hiihdän rankasti.

Kuitenkin tuossa viime sunnuntaina huomasin Garminin kellosta, että juoksen tässä esim. 10km ohimennen aikaan 42.31. Pidin sitä hyvänä aikana, sillä olin tämän jälkeen vielä oikein hyvävoimaisena.
En ole koko aikuisikänä ollut näin hyvässä kunnossa.

Ehkä suurin syy on se, että olen tosiaan lopettanut pienenkin tissuttelun. Alkoholi vei vireyden ja jotenkin kuntoa alas, vaikka ryyppyjä olikin vain noin 1xkuukausi ja joitain satunnaisia 1-2 / kk tissutteluiltoja.

12

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satusetä2

      Ja sitten mä heräsin ......

    • K. Vähä-Hiilari

      Jos oletetaan, että kaikki tuossa viestissä on totta, niin..

      Noin vähäisellä treenillä jos pystyy tuollaiseen kympin aikaan, olet poikkeuksellisen lahjakas juoksija.

      Tuolla pienellä alkoholinkäytöllä ja sen lopettamisella ei ole juuri mitään merkitysta asiaan.

    • Gps on epätarkka

      Varmasti menee Garminin kilometrejä 10 tuohon aikaan. :)

    • fasdfasdf4

      Moi,

      Tottahan tuo ylläoleva siis on, mutta onhan minulla siis säännöllinen kestävyysurheilutausta takana. Olen vain ottanut hieman löysemmin aiemmin, mutta tuo harjoittelu on juuri ylläolevan mukaista ollut.

      • K. Vähä-Hiilari

        Jos on nuorempana paljon urheillut, niin se kyllä selittää sen, että vanhenpanakin voi päästä hyvään kuntoon, vaikka taukoa liikunnasta olisikin ollut.

        Kuitenkin, jos "ohimennen" juokset kympin 42.31, niin pystyt ilmeisesti alittamaan tuon 40 minuuttia. Sillä pääsee monessa hölkkäkisassa jo aika hyvälle sijoitukselle.

        Mitä ilmeisemmin sinulla on otolliset geenit kestävyysurheiluun ja kun kerran hyvin sujuu, niin antaa mennä vaan, lisää treeniä ja tsemppiä!


    • siementäjä54

      jep jep, lehmät lentää ja paskoo sontaa

    • Foucault

      Mulla vähän samanlainen kokemus. Menin aika kylmiltään elämäni ensimmäiseen hölkkätapahtumaan yli 15 vuotta sitten. Olin urheillut joskus nuorempana mutta siitä oli jo vuosikymmen. Olin pukeutunut naurettaviin vuorellisiin tuulipuvun housuihin ja lenkkarit oli mitä oli. Kattelin, että paikalla oli hyvänäköisiä muijia trikoissaan ja oli siellä äijiäkin mutta niitä en katellut.
      Vedin kympin kisan aikaan 43 minuuttia. Puuskutin niin perkeleesti mutta jokin urheilijan vaisto opasti hoitamaan juoksun niin, etten ihan piippuun vetänyt itseäni ensimmäisillä kilometreillä. Ikää oli mullakin 38.
      Sen jälkeen kiinnostuin kuntoilusta ja aloin taas säännöllisen lenkkeilyn. Nyt on homma jatkunut näihin päivin asti. Nykyään taisten vanhenemista vastaan ja tulokset heikkenevät hitaasti ja varmasti. Maratoneja ja puolikkaita ole juossut noin 50.

      • käyrä

        Miten ne kympin aikasi ovat muuttuneet nyt viimeisen 15 vuoden aikana sen jälkeen kun aloit taas kuntoilla?


      • y5j
        käyrä kirjoitti:

        Miten ne kympin aikasi ovat muuttuneet nyt viimeisen 15 vuoden aikana sen jälkeen kun aloit taas kuntoilla?

        Varmaan suomi24:n käyrältä katsoen on pudonnut 10 minuuttia pois.


    • Foucault

      Paras noteeraus on muutama sekunti alle 38min. Nykyäänkin menee vielä alle 42min. Varmaan menisi vähän paremminkin mutta en ole enää jaksanut tehdä kovia intervallitreenejä enkä vauhtikestävyslenkkejä. Puolikkaalla ei enää ole mennyt alle 1.30 mutta aika liki kuitenkin. Oman ikäluokan tuloksia olen seurannut ja omilla tuloksillani sijoitun kohtalaisen hyvin vaikka koko maan tilastossa.

    • fasdfasdf4

      Moi, tissuttelut tosiaan pois ja hieman katsoo ruokavalion perään ja säännöllinen urheilu, ei sen sen ihmeenpää ole ollut. Kyllä varmaan hyvänä päivänä pystyn 10km painelee 40min pintaan tällä hetkellä.

      Juoksin tänä vuonna 3 puolimaratonia ja parhaimman aikaan 1.34. Taukoa on ollut urheilusta perheen johdosta, mutta ikävuosina 20-30 oli kovaa treeniä, sitten hieman taukovuosia ja nyt taas kunnolla kestävyysurheilusta innostunut, kiitokset näille massatapahtumille. Osa vanhoista kavereista on huomattavasti paremmassa iskussa, en pidä aikojani edes erityisen kummoisina, mutta tosiaan kovinkaan paljoa sitten tuskin tuosta edes pystyn parantamaan. Jotenkin vaan ominaisuudet, vauhti ei enää kasva.

      Hiihto on lisäksi erittäin lähellä sydäntäni ja odottelin pitkiä hiihtolenkkejä, kun vaan perhe-elämältä ehtisi. Ne on sellaisia lenkkejä, että hiki ja soppa lentää.

      • fasdfasdf4

        hienoa on, että monet ovat kestävyysurheilusta innostuneet. Huomaan sen noissa massatapahtumissa hyvin. Kyllähän se kuitenkin vaan niin on, että toiset ovat hieman lahjakkaampia, mutta ei sillä ole mitään merkitystä loppujen lopuksi. Tärkeintä on terveys, itsestä huolehtiminen ja hyvä elämä. Kilpaurheilijat ovat kuitenkin kaukana edellä, joten tällä tasolla ollaan , tätä tasoa koitetaan pitää pitkälle elämän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe