Kun esikoislestadiolainen tulee uskoon

rudiini

Jeesukseen uskoviin on kovin hankalaa suhtautua, niin on ollut aina. Juutalaisuus ei heitä oikeen sietänyt, eiväthän he toimineet siten kuin oli aina ollut tapana ja he eivät enää kunnioittaneet hengellisiä auktoriteetteja, vaan kuuntelivat Jeesusta, Jumalan Poikaa.

Uskonnolliset valtarakenteet ovat sellaisia, että halutaan säilyttää status quo. Jeesuksen seuraajat aiheuttaa ongelmia. He eivät ole samalla tavoin hallittavia kuin hartaat perinteeseen nojaavat kunnolliset ja ihmisille kuuliaiset.

esikoisissa tämä näkyy siinä, kun ihmiset tulee uskoon, tulee sen myötä toimintatarmoa ja Kristus alkaa vaikuttaa ihan oikeasti ihmisessä. Aletaan perustaa pienryhmiä, raamattupiirejä, rukouspiirejä, lähdetään evankelioimaan sanoin ja sävelin. Ketä mitenkin Jeesus kutsuu valtakuntansa työhön. Siihen ei ole olemassa ihmisten tekemää sabluunaa, miten ja millaiseen tehtävään Jeesus kenetkin kutsuu.

Yhteistä kuitenkin uskoon tulleille on se, että halutaan jakaa, mitä on saatu.

Tällaiiet ihmiset on kauhean kiusallisia niiden mielestä, keille riittää uskonnonharjoitukseksi sunnuntainen lestadiuksen luku ja saarnaajan saarna neuvoineen, ohjeineen, kieltoineen ja käskyineen.

He ovat kiusallisia niille, keiden hurskaus on siinä, kun he valittavat sitä, miten vähän olen taas tunnustanut uskoani ja miten vähäinen on uskoni ja miten paljon olen taas syntiin joutunut.

Uskon siemen on aikojen halki säilynyt kirkon suojissa ja aina on löytynyt hedelmällistä maaperää sanan siemenelle ja aina on ollut kallioita ja tien penkereitä. Jeesus siitä varsin kuvaavalla tavalla kertoo vertauksessaan kylväjästä.

Nyt on esikoisten johto mittaamassa, keille seurakuntalaiset ovat kuuliaisi.

Johto vaatii kuuliaisuutta itseään kohtaan, ei kuuliaisuutta Jeesukselle.

Jos saan kutsun lähteä toreille laulamaan, olen tottelematon esikoisten johdolle noudattaessani kutsua. Samoin jos saan kutsun kirkkokuoroon laulamaan ja sillä tavoin osallistumaan jumalanpalvelusten rakentamiseen, olen tottelematon esikoisten johdolle.

Jos haen yhteyttä muiden kristittyjen kanssa, olen tottelematon esikoisten johdolle. Tämä yhteys muiden kristittyjen kanssa, niin elävien kuin edesmenneidenkin, kiteytyy tässä ehtoolliskysymyksessä. Ehtoollisen yksi funktio on olla kristittyjen yhteysateria. Nyt esikoiset ovat katkaisemassa tätä yhteyttä muuhun kristikuntaan, mikä tarkoittaa myös yhteyttä menneisiin sukupolviin.

Jeesuksesta on tullut pelkkä statisti, joka saatetaan joskus puheessa mainita. Vaan ei ollut edes sen veroinen Persoona, että olisi edes tuossa Malmivaaran kirjeessä päässyt esille muutakuin loppuliturgiassa, eihän Hänellä ole tämän elämämme kanssa mitään tekemistä, ilmeisesti ajattelevat. Sitten ehkä kuolemassa voi olla tarpeen. Viimeiseen tuomioon asti istuu siellä Jumalan oikealla puolella.


Kun ihminen tulee uskoon, vaikuttaa se yleensä melkoisen muutoksen.

Ihminen alkaa kysellä Jumalan tahtoa ja miten voisi toimia Hänen tahtonsa mukaisesti.

Apt 4:18-20
He kutsuivat apostolit sisään ja kielsivät heitä enää puhumasta tai opettamasta yhtään mitään Jeesuksen nimessä.

Mutta Pietari ja Johannes vastasivat heille: "Onko Jumalan edessä oikein totella ennemmin teitä kuin Jumalaa? Ratkaiskaa itse. Me emme voi olla puhumatta siitä, mitä olemme nähneet ja kuulleet."

44

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ulkopuolinen mies

      Minulle tuo sanonta "tulla uskoon" kuulostaa vähän vieraalle ja siitä tulee mieleen helluntailaiset yms. Lapsuuteni kodissa (vl) käytettiin pikemminkin termeja kuten 'sai parannuksen armon' tai 'otti vastaan evankeliumin'. En tiedä miksi tuo "tulla uskoon" kalskahtaa minun korvaani vähän vapaakirkolliselle, mutta vl-liikkeessä sitä ei käytetty. Myöskään tuo evankelioiminen ei ollut tyypillistä käytöstä vl-liikeessä. Uskonasiat otettiin pikemminkin kahden kesken tai pienessä piirissä puheeksi ja muistutettiin 'parannuksen teon' tärkeydestä, kuin että olisi lähdetty kaduille julistamaan.

    • voisurkeus

      Niin , eli jos et ole koskaan siis tullut uskoon, eli mikä silloin olet ?

      Olet uskonnollinen harrastelija muotojumalinen fariseus vailla omaa jumalasuhdetta, kuten veeällissä 99% taitaa olla nykyisinkin.

      mitä merkitystä tällaisella on ja kenelle?

      • Ulkopuolinen mies

        voisurkeus:
        Minua huvittaa tuo sinun voivottelusi. Vl-liikkeen jäsenet käyttävät itsestään nimitystä uskovainen. Minäkään en lapsena tiennyt mitään mistään Lestadiolaisuudesta vaan puhuimme vain uskovaisista ja epäuskoisista. Nuo uskoon tulleet ovat minun mielikuvissani vapaakirkollisia tms, joilla on kova palo ja into evankelioida, puhua kielillä ja levittää innosta puhkuen ilosanomaa. Vl-uskovaiset taas arvostivat enemmän 'pyhää arkuutta' eli evankeliumia ei levitetty puhjeet pullistellen vaan alhaalta päin nöyrästi lähestyen. Olisi muuten mielenkiintoista tietää, mitä uskonnollista liikettä sinä nimimerkki voisurkeus edustat. Mielestäni lestadiolaista hapatusta sinun kommenteistasi ei löydy, vaikka tälle palstalle usein kommentoitkin.


      • suuri ero on siinä
        Ulkopuolinen mies kirjoitti:

        voisurkeus:
        Minua huvittaa tuo sinun voivottelusi. Vl-liikkeen jäsenet käyttävät itsestään nimitystä uskovainen. Minäkään en lapsena tiennyt mitään mistään Lestadiolaisuudesta vaan puhuimme vain uskovaisista ja epäuskoisista. Nuo uskoon tulleet ovat minun mielikuvissani vapaakirkollisia tms, joilla on kova palo ja into evankelioida, puhua kielillä ja levittää innosta puhkuen ilosanomaa. Vl-uskovaiset taas arvostivat enemmän 'pyhää arkuutta' eli evankeliumia ei levitetty puhjeet pullistellen vaan alhaalta päin nöyrästi lähestyen. Olisi muuten mielenkiintoista tietää, mitä uskonnollista liikettä sinä nimimerkki voisurkeus edustat. Mielestäni lestadiolaista hapatusta sinun kommenteistasi ei löydy, vaikka tälle palstalle usein kommentoitkin.

        Niin monet luulevat pelastuvansa kun käy silloin tällöin isoissa seuroissa ja joskus myös pyhä seuroissa vain sydämen uskolla me autuaaksi tulemme. Ei lestaadiolaisuuden nimellä he ovat NIIN sanottua saattojoukkoa jos ei kirkastu omalle kohdalle minun syntien tähden Jumalan poika on kerran sovittanut minunkin synnit kun hänet ristiin naulittiin


      • vedähän henkeä
        Ulkopuolinen mies kirjoitti:

        voisurkeus:
        Minua huvittaa tuo sinun voivottelusi. Vl-liikkeen jäsenet käyttävät itsestään nimitystä uskovainen. Minäkään en lapsena tiennyt mitään mistään Lestadiolaisuudesta vaan puhuimme vain uskovaisista ja epäuskoisista. Nuo uskoon tulleet ovat minun mielikuvissani vapaakirkollisia tms, joilla on kova palo ja into evankelioida, puhua kielillä ja levittää innosta puhkuen ilosanomaa. Vl-uskovaiset taas arvostivat enemmän 'pyhää arkuutta' eli evankeliumia ei levitetty puhjeet pullistellen vaan alhaalta päin nöyrästi lähestyen. Olisi muuten mielenkiintoista tietää, mitä uskonnollista liikettä sinä nimimerkki voisurkeus edustat. Mielestäni lestadiolaista hapatusta sinun kommenteistasi ei löydy, vaikka tälle palstalle usein kommentoitkin.

        Ulkopuolinen mies

        Meille lestadiolaisille joita täälläkin on suurin osa, on hyvin selvillä pietistis/hernhutilaisen lestadiolaisuuden käytännöt ja tavat
        puhua uskosta, pelastuksesta ja seurakunnastaan.

        Nyt on kysymys paljon syvemmästä asiasta. Eli sydämen uskosta Kristukseen ja hänen kauttaan Jumalaan, jolloin ihminen saa myöskin pyhän Hengen lahjan sisimpäänsä, ilmoittamaan ja kirkastamaan Kristusta sekunnista toiseen öin ja päivin. Eli ylistyshuudot pelastettujen suista ovat päivittäisiä ja hetkittäisiä, ja aivan luonnollisia päivittäisiä tapahtumia. Kristuksessa sovitettu on pyhä puhdas ja vanhurskas, hän on ilon ja Jumalan rauhan täyttämä, kaiken aikaa.

        Silloin kun ihminen on vielä siinä tilassa, että koittaa itse tehdä itsestään vanhurskasta erilaisten tekojen ja erehtymättömien yhdistysten voimalla,
        hän ei vielä tunne Kristusta.

        Niinpä se onkin valtava tapahtuma kun lestadiolainen saa kokea sen vanhurskauden joka tulee uskosta Kristukseen, ilman omia töitä, Jumalan lahjana.


      • Ulkopuolinen mies
        vedähän henkeä kirjoitti:

        Ulkopuolinen mies

        Meille lestadiolaisille joita täälläkin on suurin osa, on hyvin selvillä pietistis/hernhutilaisen lestadiolaisuuden käytännöt ja tavat
        puhua uskosta, pelastuksesta ja seurakunnastaan.

        Nyt on kysymys paljon syvemmästä asiasta. Eli sydämen uskosta Kristukseen ja hänen kauttaan Jumalaan, jolloin ihminen saa myöskin pyhän Hengen lahjan sisimpäänsä, ilmoittamaan ja kirkastamaan Kristusta sekunnista toiseen öin ja päivin. Eli ylistyshuudot pelastettujen suista ovat päivittäisiä ja hetkittäisiä, ja aivan luonnollisia päivittäisiä tapahtumia. Kristuksessa sovitettu on pyhä puhdas ja vanhurskas, hän on ilon ja Jumalan rauhan täyttämä, kaiken aikaa.

        Silloin kun ihminen on vielä siinä tilassa, että koittaa itse tehdä itsestään vanhurskasta erilaisten tekojen ja erehtymättömien yhdistysten voimalla,
        hän ei vielä tunne Kristusta.

        Niinpä se onkin valtava tapahtuma kun lestadiolainen saa kokea sen vanhurskauden joka tulee uskosta Kristukseen, ilman omia töitä, Jumalan lahjana.

        Nimimerkille vedähän henkeä:
        Hengitän ihan rauhallisesti ja mieleni on tyyni. Mistäpä tässä kiihtyä. Kuten tätä palstaa viime aikoina seuranneet ja minun juttujani aiemmin lukeneet tietävät, en ole enää vuosiin ollut vl enkä edusta lestadiolaisuutta kuin historiani kautta. Kuvailin tuossa edellä, miten minä koin evankeliumia Lestadiolaisuudessa levitettävän ja millaista kaanaankieltä siellä käytettiin. Ehkä olen jäänyt jostain tiedosta paitsi, mutta en ole koskaan tavannut Lestadiolaisia levittämättä ilosanomaansa kitaran säestyksellä telttakokouksissa tai toreilla laulamassa iloisia kiitos ja ylistuslauluja. Minulle sellaisesta toiminnasta tulevat mieleen ihan muut uskonnolliset liikkeet. Minulle uskomisen asiat eivät ole koskaan siinä määrin kirkastuneet, että olisin niitä ilosta hihkuen ollut levittämässä. Tunsin kyllä lapsena suurta iloa ja helpotusta saatuani mieltä painavat asiat pyydettyä ja uskottua anteeksi ja mieli oli kevyt kuin taivaan linnulla. Sitä lapsen uskomisen iloa minulla ei ole 30-vuoteen enää ollut.


      • Armonkerjäläinen
        vedähän henkeä kirjoitti:

        Ulkopuolinen mies

        Meille lestadiolaisille joita täälläkin on suurin osa, on hyvin selvillä pietistis/hernhutilaisen lestadiolaisuuden käytännöt ja tavat
        puhua uskosta, pelastuksesta ja seurakunnastaan.

        Nyt on kysymys paljon syvemmästä asiasta. Eli sydämen uskosta Kristukseen ja hänen kauttaan Jumalaan, jolloin ihminen saa myöskin pyhän Hengen lahjan sisimpäänsä, ilmoittamaan ja kirkastamaan Kristusta sekunnista toiseen öin ja päivin. Eli ylistyshuudot pelastettujen suista ovat päivittäisiä ja hetkittäisiä, ja aivan luonnollisia päivittäisiä tapahtumia. Kristuksessa sovitettu on pyhä puhdas ja vanhurskas, hän on ilon ja Jumalan rauhan täyttämä, kaiken aikaa.

        Silloin kun ihminen on vielä siinä tilassa, että koittaa itse tehdä itsestään vanhurskasta erilaisten tekojen ja erehtymättömien yhdistysten voimalla,
        hän ei vielä tunne Kristusta.

        Niinpä se onkin valtava tapahtuma kun lestadiolainen saa kokea sen vanhurskauden joka tulee uskosta Kristukseen, ilman omia töitä, Jumalan lahjana.

        Taidat olla enemmänkin Helluntailainen, kuin esles.

        Paavali valitti usein minä vaivainen syntinen kuka ottaa pois

        minut tästä synnin ja kuoleman ruumiista.

        Nämä ovat enemmänkin kritityn tuntemuksia, kuin joka sekunti

        ylistystä huutava. Tämä riittäköön.


    • Ulkopuolinen mies

      En käsitteekseni ole halveksinut omakohtaisen uskon merkitystä vaan pikemminkin korostanut sitä. Pelastuksen kannalta olennaista on Luterilaisuuden mukaan: "yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden".

      • Luterus oli kristitt

        Ulkopuoliselle: Eikä vain luterilaisuuden mukaan, vaan Jumalan sanan mukaan.

        Room. 3:27 Missä siis on kerskaaminen?
        Se on suljettu pois.
        Minkä lain kautta? Tekojenko lain?
        Ei, vaan uskon lain kautta.

        Room. 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.


    • Ulkopuolinen mies

      rudiini:
      "Jos saan kutsun lähteä toreille laulamaan, olen tottelematon esikoisten johdolle noudattaessani kutsua."

      Tuo on sitä touhua, mitä TV7 edustaa. Minusta se on pelkkää hengellista hurmosta ja itsesuggestiota. Tuommoisesti tulee mieleeni eräs Markku Koivisto niminen saarnaaja. Voihan noinkin toimia, mutta Lestadiolaisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Tähän vielä lisäisin Raamatun lauseen, joka itseänikin välillä ärsyttää eli "kuuliaisuus on parempi kuin uhri".

      • näin on.

        Olen ulkopuolinen mies tässä asiassa samaa mieltä hengellisyys on kaukana torilla veisatessa


      • näin on...
        näin on. kirjoitti:

        Olen ulkopuolinen mies tässä asiassa samaa mieltä hengellisyys on kaukana torilla veisatessa

        Samanlaista kuin saunassa veisuu, kun on usko kirkastunut sydämelle.


      • usvaa putkeen
        näin on... kirjoitti:

        Samanlaista kuin saunassa veisuu, kun on usko kirkastunut sydämelle.

        Niin samanlainen usva silmissä kui saunassa näkö on todella sumentunut


      • .ePaimen
        usvaa putkeen kirjoitti:

        Niin samanlainen usva silmissä kui saunassa näkö on todella sumentunut

        Ilmesisesti Herramme ei ole katsonut sinua arvolliseksi mihinkään pieneenkään paövelutehtävään Isän talossa, kaduilla tai teiden aitovierillä.

        Tai mikä vielä pahempaa, on kutsunut mutta olet ivallisesti päin Herran naamaa röhissyt "minäkö perunateatteriin, ehei, kuori itse pottus!"


      • .ePaimen
        .ePaimen kirjoitti:

        Ilmesisesti Herramme ei ole katsonut sinua arvolliseksi mihinkään pieneenkään paövelutehtävään Isän talossa, kaduilla tai teiden aitovierillä.

        Tai mikä vielä pahempaa, on kutsunut mutta olet ivallisesti päin Herran naamaa röhissyt "minäkö perunateatteriin, ehei, kuori itse pottus!"

        Rudiini puhuu Pyhän Hengen vaikutuksesta, sinä pierseskelet saunassa autuaana työttömänä.


      • entäs jos. ..
        .ePaimen kirjoitti:

        Rudiini puhuu Pyhän Hengen vaikutuksesta, sinä pierseskelet saunassa autuaana työttömänä.

        En tarvi mitään teattereita en ole muute työtön autuaallinen olotila kuitenkin on.

        :D


      • Ulkopuolinen mies
        .ePaimen kirjoitti:

        Rudiini puhuu Pyhän Hengen vaikutuksesta, sinä pierseskelet saunassa autuaana työttömänä.

        Parempi autuaana saunassa kuin väärässä hengessä torilla veisaamassa.


      • .ePaimen
        Ulkopuolinen mies kirjoitti:

        Parempi autuaana saunassa kuin väärässä hengessä torilla veisaamassa.

        uskomatonta puhetta uskovalta mieheltä

        Herra Jeesus itse käskee lähtemään

        esikoinen sitkeästi istuu

        ja sinä heitä puolustat, lähtijät Herran työhön ovat "väärässä hengessä"

        totisesti, Aamen


      • Ulkopuolinen mies
        .ePaimen kirjoitti:

        uskomatonta puhetta uskovalta mieheltä

        Herra Jeesus itse käskee lähtemään

        esikoinen sitkeästi istuu

        ja sinä heitä puolustat, lähtijät Herran työhön ovat "väärässä hengessä"

        totisesti, Aamen

        Pahoittelen mautonta letkautustani. On vaan välillä vaikea olla härnäämättä, kun joku alkaa kiivailemaan. En luokittele itseäni uskovaksi mieheksi vaan agnostikoksi tai pakanaksi, enkä kuulu mihinkään hengellisyyteen. Tunnen sympatiaa Lestadiolaisuutta kohtaan, mutta en pidä vanhoillislestadiolaisesta herätysliikkeestä.

        Ottamatta sen enempää kantaa minkään hengellisyyden puolesta tai vastaan, niin mainitsemasi toimintamalli on tyypillisempi karismaattisille amerikkalaistyyppisille liikkeille kuin Lestadiolaisuudelle. Itse ole tällä hetkellä vailla hengellistä kotia, eikä minulla ole mitään sitä vastaan että kadulla joku jakaa vaikkapa Herätkää lehteä. Minä laitan ne roskakoriin ja jatkan matkaa. Sinänsä muissa uskonnoissa ei ole mitään pelottavaa ja olen käynyt aikoinaan työasioissa Jehovantodistajien Betelissä. Siellä esittelivät uskontoaan ja antoivat lähtiessäni mukaan vielä lukemistakin.

        Kitaroiden kanssa heiluvat pitkätukkaiset pojat jotka julistavat tosissaan Jeesusta huvittavat minua hieman. Lapsena meillä asui naapurissä tämmöinen pitkätukkapoika, josta tuli myöhemmin helluntaiseurakunnan pastori. Ehkä hieman säälin häntä ja hänen fundamentalistista maailmankatsomustaan, mutta mitäpä sillä on väliä, jos on onnellinen siinä mitä on. Tämä naapurin helluntailaispoika oli innokas kertomaan vakaumuksestaan ja oikein loisti koko olemukseltaan hapatustaan.


      • keventää kankkua
        Ulkopuolinen mies kirjoitti:

        Parempi autuaana saunassa kuin väärässä hengessä torilla veisaamassa.

        Juuri näin.
        ei oma paska pahalle haise on sanontakin ;)
        jos kuitenkin on autuaallinen olotila.


      • 8+8
        Ulkopuolinen mies kirjoitti:

        Parempi autuaana saunassa kuin väärässä hengessä torilla veisaamassa.

        Mitenkä suhtautuisit, jos joku alkaisi puhua kielillä? Se kuulostaisi meistä varmaan erikoiselta. Se kuitenkin olisi Raamatun mukaista.

        Miksi meidän pitää tuomita lähimmäinen, jos Jumala henkeyttää hänet toisella tavalla, kun meidät.

        Jos ihmiset eivät kiitä Jumalaa, niin Hän voi herättää vaikka kivet kiittämään.
        Miksi meidän pitää tuomita lähimmäinen rohkeuden tai erilaisuuden vuoksi.

        Kukaan ei paheksu, kun epäuskoset ihmiset kiroillen palvelevat jumalaansa aivan yleisillä paikoilla. Tuskin sinäkään nuhtelisit heitä.

        "Kiroilijoiden paikka on tulisessa järvessä. Älä hyvä ihminen sytytä Jumalan vihaa päällesi tuollaisella käytöksellä. Jumala tahtoo, että kääntyisit hänen lapsekseen uudelleen."

        Me tiedämme, ketkä paheksuvat rukouspiirejä ja jopa lähetystyötä...He eivät toivota tervetulleeksi lähetyskentiltä seuroihin saapuneita ihmisiä, jne.


      • niin niin
        Ulkopuolinen mies kirjoitti:

        Pahoittelen mautonta letkautustani. On vaan välillä vaikea olla härnäämättä, kun joku alkaa kiivailemaan. En luokittele itseäni uskovaksi mieheksi vaan agnostikoksi tai pakanaksi, enkä kuulu mihinkään hengellisyyteen. Tunnen sympatiaa Lestadiolaisuutta kohtaan, mutta en pidä vanhoillislestadiolaisesta herätysliikkeestä.

        Ottamatta sen enempää kantaa minkään hengellisyyden puolesta tai vastaan, niin mainitsemasi toimintamalli on tyypillisempi karismaattisille amerikkalaistyyppisille liikkeille kuin Lestadiolaisuudelle. Itse ole tällä hetkellä vailla hengellistä kotia, eikä minulla ole mitään sitä vastaan että kadulla joku jakaa vaikkapa Herätkää lehteä. Minä laitan ne roskakoriin ja jatkan matkaa. Sinänsä muissa uskonnoissa ei ole mitään pelottavaa ja olen käynyt aikoinaan työasioissa Jehovantodistajien Betelissä. Siellä esittelivät uskontoaan ja antoivat lähtiessäni mukaan vielä lukemistakin.

        Kitaroiden kanssa heiluvat pitkätukkaiset pojat jotka julistavat tosissaan Jeesusta huvittavat minua hieman. Lapsena meillä asui naapurissä tämmöinen pitkätukkapoika, josta tuli myöhemmin helluntaiseurakunnan pastori. Ehkä hieman säälin häntä ja hänen fundamentalistista maailmankatsomustaan, mutta mitäpä sillä on väliä, jos on onnellinen siinä mitä on. Tämä naapurin helluntailaispoika oli innokas kertomaan vakaumuksestaan ja oikein loisti koko olemukseltaan hapatustaan.

        No rehellisyys on todellakin ainut ovi valoon, eli jutuistasi voi toki päätellä että Uudestisyntymä on vielä edessäpäin todellakin, muta omakohtainen tunnustus on toki edelliseen vahvistus.

        Ja sama taitaa koskea 99% lestadiolaisista.


    • teu.

      Itse asiassa raamatun selitys ylettyy vain Apt. 4:13-17 ja Apt.4:19-20
      eli ei oikein ihanasti satu . . voisitko selittää tuon Jumalan sanan paikan
      jos olsii tarvis .

    • rudiini

      On ollut pikkuisen hämmentävää lukea avaukseen tulleita viestejä. Vaikkakin varsin hyvin tunnen lestadiolaisen ajattelutavan, olisin ajatellut, että avaukseen olisi tullut pikemminkin kiistäviä viestejä, ja moni olisi innokkaasti kertonut seuraavansa Herran Jeesuksen kutsua oli se sitten kadulle, kauppakeskukseen, kirkkoon tai vankilaan.

      Vaan että ihan pilkan kanssa ivataan Pyhän Hengen kutsua.

      Voinen siis arvella noiden viestien kirjoittajista, että he eivät ole vielä tulleet uskoon ja kokeneet sitä, miten Herra Jeesus kutsuu toimimaan seurakuntansa rakennukseksi.

      Jonkun pitkätukkapojan Hän kutsuu jakamaan traktaatteja kitaraa soittaen, jonkun hymykyoppatytön vanhainkotiin vanhusten luokse lukemaan, jonkun leipiä jakamaan osattomille, jonkun antamaan rahastaan tarvitsevalle, ketä mihinkin.

      "Minusta se on pelkkää hengellista hurmosta ja itsesuggestiota. Tuommoisesti tulee mieleeni eräs Markku Koivisto niminen saarnaaja. Voihan noinkin toimia, mutta Lestadiolaisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä."

      Näin ajattelee moni lestadiolainen ja saarnoissakin olemme saaneet kuulla, että työtä tehdään siten kuin on aina tehty ja uusia työmuotoja ei oteta käyttöön.

      "en ole koskaan tavannut Lestadiolaisia levittämättä ilosanomaansa kitaran säestyksellä telttakokouksissa tai toreilla laulamassa iloisia kiitos ja ylistuslauluja. Minulle sellaisesta toiminnasta tulevat mieleen ihan muut uskonnolliset liikkeet. Minulle uskomisen asiat eivät ole koskaan siinä määrin kirkastuneet, että olisin niitä ilosta hihkuen ollut levittämässä."

      Onneksi olen sentään tavannut niin lestadiolaisia kuin muitakin uskovia levittämässä ilosanomaa laulaen ja puhuen ja soittaen ja töitä tehden. Viimeksi eilen illalla oli niin ihana Sellon kauppakeskuksessa, kun seurakuntavaalien ennakkoäänestyspäikalla oli nuorisokuoro laulamassa hengellisiä lauluja. Väkisinkin tuli hymy suupieleen. Eivät tosin olleet lestadiolaisia - tietääkseni.

      "hengellisyys on kaukana torilla veisatessa"

      Tämän kirjoittajalla ei taida olla henkilökohtaista kokemusta evankelioinnista eikä ehkä edes hengellisyydestä, kun ei hengellisyyttä edes tunnista.

      "En tarvi mitään teattereita en ole muute työtön autuaallinen olotila kuitenkin on."

      "Kitaroiden kanssa heiluvat pitkätukkaiset pojat jotka julistavat tosissaan Jeesusta huvittavat minua hieman. Lapsena meillä asui naapurissä tämmöinen pitkätukkapoika, josta tuli myöhemmin helluntaiseurakunnan pastori."

      Avaukseni aluksi kirjoitin, että uskovat ihmiset, Jeesuksen seuraajat, ovat kiusallisia ja usein se ilmenee huvittuneisuutena ja pilkan tekona.

      "Ehkä hieman säälin häntä ja hänen fundamentalistista maailmankatsomustaan, mutta mitäpä sillä on väliä, jos on onnellinen siinä mitä on."

      ...

      "Tämä naapurin helluntailaispoika oli innokas kertomaan vakaumuksestaan ja oikein loisti koko olemukseltaan hapatustaan."

      Viestin kirjoittaja on kyllä kertonutkin, ettei hänellä ole henkilökohtaista uskoa. Hän huomaa kuitenkin hellaripojan olemuksen loistavan. Vaan sanoo sitä loistetta hapatukseksi. Kuten varmastikin oli lestadiolaisympyröissä oppinut sitä kutsumaan.

      Alan pikkuhiljaa ymmärtää, miksi tämä porukka haluaa eristäytyä omaksi joukokseen ja irrottautua Kristuksesta - kristittyjen yhteisistä sakramenteista.

      • Ulkopuolinen mies

        Varmasti mielipiteissäni on paljon lapsena opittija asenteita. Lapsuuden kodissani halveksittiin varsin avoimesti kaikkea muuta kuin vl-hengellisyyttä. Vaikka olenkin irtautunut lapsuuteni uskosta, niin osa silloin omaksutuista asenteista ja käsityksistä seuraa minua varmasti hautaan saakka. Lapsena opittu ja sisäistetty pysyy paljon lujemmassa kuin myöhemmin opittu. Se on jotenkin alitajuista.

        Minusta olisi reilua, jos täällä kirjoittajat kertoisivat avoimemmin mitä hengellisyyttä edustavat. Osa tekee niin, mutta paljon jää arvailtavaksi. ei ole mielestäni reilua kirjoittaa kuin olisi lestadiolainen, vaikka edustaisi todellisuudessa jotain ihan muuta hengellisyyttä. Minulla on aika herkät 'tuntosarvet' eri hengellisyyksistä, sillä sen verran niitä asioita on tullut elämässäni käsiteltyä ja väännettyä. Vapaakirkollisia en tosin osaa erottaa toisistaan, sillä monet heidän ajatuksensa ja käytäntönsä ovat niin lähellä toisiaan. Itse koetan tuoda avoimesti oman taustani, jotta ei jäisi epäselväksi lukijoille mitä edustan tai olen edustamatta.

        Tämä vapaakirkollisissa piireissä esiintyvä kielillä puhuminen on minusta täyttä humpuukia. Se on pelkkää siansaksaa, jota kukaan ei ymmärrä. Ap. t. 2 kerrotaan Pyhän Hengen vuodattamisesta, mutta nämä apostolit puhuivat ihmisten ymmärtämillä kielillä. On melko suuri ero puhua vaikka arabiaa kuin siansaksaa. Samoin nämä joidenkin näkemät näyt nimeän hallusinaatioiksi. Minulla oli ala-asteella semmoinen helluntailainen opettaja, joka kertoi tuommoisista, miten oli saanut jossain unessaan käskyn lähteä tekemään lähetystyötä Afrikkaan. Täytyy olla aika outo aikuinen ihminen, joka uniinsa uskoo ja näkyjä näkee. Lähetystyön sijaan tuon naisen olisi pitänyt mennä lääkäriin.


      • 12+5
        Ulkopuolinen mies kirjoitti:

        Varmasti mielipiteissäni on paljon lapsena opittija asenteita. Lapsuuden kodissani halveksittiin varsin avoimesti kaikkea muuta kuin vl-hengellisyyttä. Vaikka olenkin irtautunut lapsuuteni uskosta, niin osa silloin omaksutuista asenteista ja käsityksistä seuraa minua varmasti hautaan saakka. Lapsena opittu ja sisäistetty pysyy paljon lujemmassa kuin myöhemmin opittu. Se on jotenkin alitajuista.

        Minusta olisi reilua, jos täällä kirjoittajat kertoisivat avoimemmin mitä hengellisyyttä edustavat. Osa tekee niin, mutta paljon jää arvailtavaksi. ei ole mielestäni reilua kirjoittaa kuin olisi lestadiolainen, vaikka edustaisi todellisuudessa jotain ihan muuta hengellisyyttä. Minulla on aika herkät 'tuntosarvet' eri hengellisyyksistä, sillä sen verran niitä asioita on tullut elämässäni käsiteltyä ja väännettyä. Vapaakirkollisia en tosin osaa erottaa toisistaan, sillä monet heidän ajatuksensa ja käytäntönsä ovat niin lähellä toisiaan. Itse koetan tuoda avoimesti oman taustani, jotta ei jäisi epäselväksi lukijoille mitä edustan tai olen edustamatta.

        Tämä vapaakirkollisissa piireissä esiintyvä kielillä puhuminen on minusta täyttä humpuukia. Se on pelkkää siansaksaa, jota kukaan ei ymmärrä. Ap. t. 2 kerrotaan Pyhän Hengen vuodattamisesta, mutta nämä apostolit puhuivat ihmisten ymmärtämillä kielillä. On melko suuri ero puhua vaikka arabiaa kuin siansaksaa. Samoin nämä joidenkin näkemät näyt nimeän hallusinaatioiksi. Minulla oli ala-asteella semmoinen helluntailainen opettaja, joka kertoi tuommoisista, miten oli saanut jossain unessaan käskyn lähteä tekemään lähetystyötä Afrikkaan. Täytyy olla aika outo aikuinen ihminen, joka uniinsa uskoo ja näkyjä näkee. Lähetystyön sijaan tuon naisen olisi pitänyt mennä lääkäriin.

        Myös apostoli Paavali näki unen, joka kehotti häntä tulemaan tänne Euroopan puolelle.

        Mitäpä, jos hänkin olisi vain mennyt lääkäriin. Silloin hän toi kristinuskon ensi kertaa Euroopan puolelle.

        Minä olen esikoislestadiolainen. Kirjoitin myös tuon kommentin, jossa vertasin kiroilevia ihmisiä kadulla veisaaviin, jotka siten ovat uskoaan tunnustamassa.


      • sillä lailla joo
        Ulkopuolinen mies kirjoitti:

        Varmasti mielipiteissäni on paljon lapsena opittija asenteita. Lapsuuden kodissani halveksittiin varsin avoimesti kaikkea muuta kuin vl-hengellisyyttä. Vaikka olenkin irtautunut lapsuuteni uskosta, niin osa silloin omaksutuista asenteista ja käsityksistä seuraa minua varmasti hautaan saakka. Lapsena opittu ja sisäistetty pysyy paljon lujemmassa kuin myöhemmin opittu. Se on jotenkin alitajuista.

        Minusta olisi reilua, jos täällä kirjoittajat kertoisivat avoimemmin mitä hengellisyyttä edustavat. Osa tekee niin, mutta paljon jää arvailtavaksi. ei ole mielestäni reilua kirjoittaa kuin olisi lestadiolainen, vaikka edustaisi todellisuudessa jotain ihan muuta hengellisyyttä. Minulla on aika herkät 'tuntosarvet' eri hengellisyyksistä, sillä sen verran niitä asioita on tullut elämässäni käsiteltyä ja väännettyä. Vapaakirkollisia en tosin osaa erottaa toisistaan, sillä monet heidän ajatuksensa ja käytäntönsä ovat niin lähellä toisiaan. Itse koetan tuoda avoimesti oman taustani, jotta ei jäisi epäselväksi lukijoille mitä edustan tai olen edustamatta.

        Tämä vapaakirkollisissa piireissä esiintyvä kielillä puhuminen on minusta täyttä humpuukia. Se on pelkkää siansaksaa, jota kukaan ei ymmärrä. Ap. t. 2 kerrotaan Pyhän Hengen vuodattamisesta, mutta nämä apostolit puhuivat ihmisten ymmärtämillä kielillä. On melko suuri ero puhua vaikka arabiaa kuin siansaksaa. Samoin nämä joidenkin näkemät näyt nimeän hallusinaatioiksi. Minulla oli ala-asteella semmoinen helluntailainen opettaja, joka kertoi tuommoisista, miten oli saanut jossain unessaan käskyn lähteä tekemään lähetystyötä Afrikkaan. Täytyy olla aika outo aikuinen ihminen, joka uniinsa uskoo ja näkyjä näkee. Lähetystyön sijaan tuon naisen olisi pitänyt mennä lääkäriin.

        Niih. Outo on pelottavaa, jotenkin sen torjuminen on selitettävä itselle
        hyväksyttävässä muodossa. Kaiken itselle oudon ja pelottavan halveksunta ja pilkkaaminen ovat tuupillinen keino hallita omaa turvallisuuttaan.


      • ????
        Ulkopuolinen mies kirjoitti:

        Varmasti mielipiteissäni on paljon lapsena opittija asenteita. Lapsuuden kodissani halveksittiin varsin avoimesti kaikkea muuta kuin vl-hengellisyyttä. Vaikka olenkin irtautunut lapsuuteni uskosta, niin osa silloin omaksutuista asenteista ja käsityksistä seuraa minua varmasti hautaan saakka. Lapsena opittu ja sisäistetty pysyy paljon lujemmassa kuin myöhemmin opittu. Se on jotenkin alitajuista.

        Minusta olisi reilua, jos täällä kirjoittajat kertoisivat avoimemmin mitä hengellisyyttä edustavat. Osa tekee niin, mutta paljon jää arvailtavaksi. ei ole mielestäni reilua kirjoittaa kuin olisi lestadiolainen, vaikka edustaisi todellisuudessa jotain ihan muuta hengellisyyttä. Minulla on aika herkät 'tuntosarvet' eri hengellisyyksistä, sillä sen verran niitä asioita on tullut elämässäni käsiteltyä ja väännettyä. Vapaakirkollisia en tosin osaa erottaa toisistaan, sillä monet heidän ajatuksensa ja käytäntönsä ovat niin lähellä toisiaan. Itse koetan tuoda avoimesti oman taustani, jotta ei jäisi epäselväksi lukijoille mitä edustan tai olen edustamatta.

        Tämä vapaakirkollisissa piireissä esiintyvä kielillä puhuminen on minusta täyttä humpuukia. Se on pelkkää siansaksaa, jota kukaan ei ymmärrä. Ap. t. 2 kerrotaan Pyhän Hengen vuodattamisesta, mutta nämä apostolit puhuivat ihmisten ymmärtämillä kielillä. On melko suuri ero puhua vaikka arabiaa kuin siansaksaa. Samoin nämä joidenkin näkemät näyt nimeän hallusinaatioiksi. Minulla oli ala-asteella semmoinen helluntailainen opettaja, joka kertoi tuommoisista, miten oli saanut jossain unessaan käskyn lähteä tekemään lähetystyötä Afrikkaan. Täytyy olla aika outo aikuinen ihminen, joka uniinsa uskoo ja näkyjä näkee. Lähetystyön sijaan tuon naisen olisi pitänyt mennä lääkäriin.

        "Ulkopuolinen mies", ymmärrän ajatuksiasi! Olen samaa mieltä siitä, että lapsena opitut asenteet pysyvät tiukasti meissä. Lestadiolaisuus taitaa olla selkäytimessä suorastaan.

        On vaikeampi oppia jostakin pois kuin johonkin ja jos pienestä pitäen on kuullut jotain ja sen lapsenomaisesti uskonut, miten siitä voisi noin vain vapautua? Ja vaikka kuinka ymmärrys avautuisi ja oppisi näkemään asioita uudella tavalla, jostain kumman syvyyksistä monet vanhat ja luutuneet käsitykset vaan tuntuvat kumpuavan. Itsekin niitä joskus hämmästyy.

        Olin nuorena valmis lyttäämään kaikki, jotka eivät kuuluneet esikoislestadiolaisuuteen. He kaikki menivät helvettiin, tietenkin menivät, koska eivät kuuluneet meidän seurakuntaamme! Se oli yksinkertaista ja selvää.

        Enää en toki ajattele niin.

        Tuomiovalta ei kaikeksi onneksi kuulu minulle eikä kenellekään muullekaan ihmiselle - kenenkään sielun autuudesta emme me voi päättää.

        Arvostan niitä, jotka tuovat uskonsa esiin iloisesti ja rohkeasti. En itse kuulu niihin ihmisiin.


      • rudiini
        Ulkopuolinen mies kirjoitti:

        Varmasti mielipiteissäni on paljon lapsena opittija asenteita. Lapsuuden kodissani halveksittiin varsin avoimesti kaikkea muuta kuin vl-hengellisyyttä. Vaikka olenkin irtautunut lapsuuteni uskosta, niin osa silloin omaksutuista asenteista ja käsityksistä seuraa minua varmasti hautaan saakka. Lapsena opittu ja sisäistetty pysyy paljon lujemmassa kuin myöhemmin opittu. Se on jotenkin alitajuista.

        Minusta olisi reilua, jos täällä kirjoittajat kertoisivat avoimemmin mitä hengellisyyttä edustavat. Osa tekee niin, mutta paljon jää arvailtavaksi. ei ole mielestäni reilua kirjoittaa kuin olisi lestadiolainen, vaikka edustaisi todellisuudessa jotain ihan muuta hengellisyyttä. Minulla on aika herkät 'tuntosarvet' eri hengellisyyksistä, sillä sen verran niitä asioita on tullut elämässäni käsiteltyä ja väännettyä. Vapaakirkollisia en tosin osaa erottaa toisistaan, sillä monet heidän ajatuksensa ja käytäntönsä ovat niin lähellä toisiaan. Itse koetan tuoda avoimesti oman taustani, jotta ei jäisi epäselväksi lukijoille mitä edustan tai olen edustamatta.

        Tämä vapaakirkollisissa piireissä esiintyvä kielillä puhuminen on minusta täyttä humpuukia. Se on pelkkää siansaksaa, jota kukaan ei ymmärrä. Ap. t. 2 kerrotaan Pyhän Hengen vuodattamisesta, mutta nämä apostolit puhuivat ihmisten ymmärtämillä kielillä. On melko suuri ero puhua vaikka arabiaa kuin siansaksaa. Samoin nämä joidenkin näkemät näyt nimeän hallusinaatioiksi. Minulla oli ala-asteella semmoinen helluntailainen opettaja, joka kertoi tuommoisista, miten oli saanut jossain unessaan käskyn lähteä tekemään lähetystyötä Afrikkaan. Täytyy olla aika outo aikuinen ihminen, joka uniinsa uskoo ja näkyjä näkee. Lähetystyön sijaan tuon naisen olisi pitänyt mennä lääkäriin.

        Olen esikoislestadiolainen.

        Kirjoitin avauksen siitä, mitä usein tapahtuu, kun esikoislestadiolainen tulee uskoon. Sama pätee vanhoillislestadiolaisiin. Minulla on käsitys, että vanhoillislestadiolaisille se on hankalamman takana ja juuri nuo "ulkopuolisen miehen" kuvaamat lestadiolaisen kristillisyyden jo lapsena opitut tavat ja säännöt siitä, millaista on oikeanlainen usko ja millaista ei, estävät Kristuksen kohtaamista ja Hänelle vallan antamista oman elämän suhteen varsin tehokkaasti.

        Esikoislestadiolaisuudessa myös on pilvin pimein näitä "hyvinkin tarkasti" erilaisia henkiä haistelevia ja jos jonkun uskon ilmeneminen on jollain tavoin omista totutuista tavoista poikkeavaa, on se heti harhaoppista ja hurmahenkistä ja mitä kaikkea. Onkin jännä kuulla, että sinulla on tuo sama kyky edelleen, vaikket väitäkään sitä hengenerottamisen armolahjaksi, kuten esikoiset. Minäkin arvelen, että se on enemmänkin juuri lapsuuden kasvuympäristön herkistämää hyvin tarkkaa toisten ihmisten reaktioiden seuraamisesta johtuvaa. Hyväksynnän ja hylkäämisen raja on vakava paikka tiiviissä yhteisössä.

        Varmastikin moni esikoislestadiolainen ei myöskään sinun tavallasi usko Herran Jeesuksen johdattavan yhtä lä'hetystyöhön, kaiken muun jättäen, toista torille evankelioimaan ja kolmatta luterilaiseksi piispaksi. Lääkäriin mokomat uniennäkijät ja kuiskutuksen kuulijat...


      • jipii ^

        Joo odotan innolla sitä sakramentti ja kaava asiaa.


      • hyvähyvä
        jipii ^ kirjoitti:

        Joo odotan innolla sitä sakramentti ja kaava asiaa.

        joo sit sä oot paljon parempi ihminen ja ristitty ei sun muusta enää tarvi huolehtia puhtaat kädet oikeat kaavat ja kaikki.


      • näin. .
        hyvähyvä kirjoitti:

        joo sit sä oot paljon parempi ihminen ja ristitty ei sun muusta enää tarvi huolehtia puhtaat kädet oikeat kaavat ja kaikki.

        Hyvä ku säkin oivalsit sen


      • meänkielinen
        hyvähyvä kirjoitti:

        joo sit sä oot paljon parempi ihminen ja ristitty ei sun muusta enää tarvi huolehtia puhtaat kädet oikeat kaavat ja kaikki.

        Millä kielellä kaavat? Kannattaisko käyttää kielitoimistoa suomennoksia tehtäessä? Voi olla, että meänkielistä tekstiä ei kaikki ymmärä


      • oisko muuta,
        meänkielinen kirjoitti:

        Millä kielellä kaavat? Kannattaisko käyttää kielitoimistoa suomennoksia tehtäessä? Voi olla, että meänkielistä tekstiä ei kaikki ymmärä

        Ei sitä ymmärryksellä vaan uskolla vastaan otetaan.
        Varmaan kielitoimistokin voi auttaa jos pyydetään


      • lingvistikko
        oisko muuta, kirjoitti:

        Ei sitä ymmärryksellä vaan uskolla vastaan otetaan.
        Varmaan kielitoimistokin voi auttaa jos pyydetään

        Minusta Lutherin yksi tärkeä uudistus oli messujen kääntäminen kansankielelle.


      • edelleenkään
        lingvistikko kirjoitti:

        Minusta Lutherin yksi tärkeä uudistus oli messujen kääntäminen kansankielelle.

        En ole tarvinnut


      • Ulkopuolinen mies
        rudiini kirjoitti:

        Olen esikoislestadiolainen.

        Kirjoitin avauksen siitä, mitä usein tapahtuu, kun esikoislestadiolainen tulee uskoon. Sama pätee vanhoillislestadiolaisiin. Minulla on käsitys, että vanhoillislestadiolaisille se on hankalamman takana ja juuri nuo "ulkopuolisen miehen" kuvaamat lestadiolaisen kristillisyyden jo lapsena opitut tavat ja säännöt siitä, millaista on oikeanlainen usko ja millaista ei, estävät Kristuksen kohtaamista ja Hänelle vallan antamista oman elämän suhteen varsin tehokkaasti.

        Esikoislestadiolaisuudessa myös on pilvin pimein näitä "hyvinkin tarkasti" erilaisia henkiä haistelevia ja jos jonkun uskon ilmeneminen on jollain tavoin omista totutuista tavoista poikkeavaa, on se heti harhaoppista ja hurmahenkistä ja mitä kaikkea. Onkin jännä kuulla, että sinulla on tuo sama kyky edelleen, vaikket väitäkään sitä hengenerottamisen armolahjaksi, kuten esikoiset. Minäkin arvelen, että se on enemmänkin juuri lapsuuden kasvuympäristön herkistämää hyvin tarkkaa toisten ihmisten reaktioiden seuraamisesta johtuvaa. Hyväksynnän ja hylkäämisen raja on vakava paikka tiiviissä yhteisössä.

        Varmastikin moni esikoislestadiolainen ei myöskään sinun tavallasi usko Herran Jeesuksen johdattavan yhtä lä'hetystyöhön, kaiken muun jättäen, toista torille evankelioimaan ja kolmatta luterilaiseksi piispaksi. Lääkäriin mokomat uniennäkijät ja kuiskutuksen kuulijat...

        Kiitos useista hyvistä ja ajatuksia herättävistä kommenteista. Minun on tosiaan vaikea omaksua muita käsityksiä kuin mitä lapsena opin. Vaikka olen ollut jo pitkään seurakunnan ulkopuolella, en edelleenkään pysty esimerkiksi äänestämään vasemmistoa tai vihreitä. Lapsena varsinkin vasemmisto edusti uskonnon vastaisuutta ja vihreät yhteiskuntaa repivää radikaaliliikettä.

        Hyvin oli 12 5 perustellut tuon lähetysnäyn. Näin se tosiaan Paavalin kohdalla meni ja miksei voisi mennä myöhemminkin. Yritän olla vähemmän tuomitseva, jos vain siihen pystyn. Ehkä minun kohdallani muutos on hidasta, mutta toivottavasti parempaan suuntaan.


      • haxx
        edelleenkään kirjoitti:

        En ole tarvinnut

        Niin, norjalaistenkin kaavat tehtiin Ruotsin puolella.


    • niin mitä

      Miksi lestadiolaiset eivät toteuta ilmiselvää Raamatun opetusta mm kileilläpuhumisesta?

      2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
      3. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
      4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
      5. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
      6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?

      mikä tuossa on sellaista jota vastaan pitää pilkaten nousta,kertokaa?

      • mutta kun

        Vastaan itse, koska yleensä vastauksia ei tule, tulee pelkkää rautaa kysyjän suuntaan!

        Mutta siis syys on se, että omissa piskuisissa mailman ainoissa oikeissa joukoissa ei ole koskaan opetettu RAAMATTUA niinkuin se on kirjoitettu, vaan opetetaan omaa syyhyoppia johon ei tietenkään silloin kuulu terve opetus.

        Ja jos siis ulkopuolella leirinne kuuluu kieleilläpuhumista, tottakai se on väärää hapatusta eikö vain !!

        mitähän jos kerrankin pysähtyisitte miettimään miksi ojentuminen Raamatun mukaan on niin hidasta ja veikeaa.


      • Ulkopuolinen mies
        mutta kun kirjoitti:

        Vastaan itse, koska yleensä vastauksia ei tule, tulee pelkkää rautaa kysyjän suuntaan!

        Mutta siis syys on se, että omissa piskuisissa mailman ainoissa oikeissa joukoissa ei ole koskaan opetettu RAAMATTUA niinkuin se on kirjoitettu, vaan opetetaan omaa syyhyoppia johon ei tietenkään silloin kuulu terve opetus.

        Ja jos siis ulkopuolella leirinne kuuluu kieleilläpuhumista, tottakai se on väärää hapatusta eikö vain !!

        mitähän jos kerrankin pysähtyisitte miettimään miksi ojentuminen Raamatun mukaan on niin hidasta ja veikeaa.

        mutta kun
        "omissa piskuisissa mailman ainoissa oikeissa joukoissa ei ole koskaan opetettu RAAMATTUA niinkuin se on kirjoitettu"
        "Ja jos siis ulkopuolella leirinne kuuluu kieleilläpuhumista, tottakai se on väärää hapatusta eikö vain !!"

        Vastaan vaikka en olekaan kristitty. Ev.Lut kirkossa Raamattua on perinteisesti tulkittu, eikä otettu aivan fundamentalistisesti. Tuo nimimerkki mukka kun -peräänkuuluttama "niinkuin sen on kirjoitettu" edustaa findamentalistista Raamatuntulkintaa, mikä on monelle uskovaiselle vierasta. Näin lapsena videon, jossa Niilo Yli-Ylivainio puhui kielillä. Minusta se touhu on aivan käsittämätöntä pelleilyä ja sekopäisen ihmisen touhua. Vaikka olin vielä lapsi, niin ymmärsin että videolla näkyvä ihminen ei ollut ns. normaali. Taustalla varmasti vaikutti vl-äitini mielipiden, jossa hän oli sanonut kielillä puhumisen olevan siansaksaa. Tämä myöhempi ilmiö Markku Koivisto ei päässyt hurmoksessaan lähellekään Niilo Yli-Vainion tasoa ja silti kansaa kaatui. Ihmiset ovat joskus ihmeen vietävissä mitä kummallisimpaan hengelliseen touhuun.


    • syvään painan pään

      Et siis usko lainkaan Raamatun Sanaan?

      siellähän on pilvin pimein opetusta aiheesta ja mm Paavali sanoo puhuvansa kielillä enempi kuin kukaan?

      Äitisi oli todella oppinut ihminen kun tunsi kaikki mailman entiset nykyiset ja tulevat kielet ynnä ne enkelien kielet, nostan pipoa j akumarran.

      • mens ny kottiis jo

        Totta kai kaikki uskovat uskovat Raamattuun. Miksi tuollaisia höpäjät täällä?


      • Ulkopuolinen mies

        En väittänyt että en usko lainkaan Raamatun sanaan. Se on erittäin merkittävä kirja, mutta mielestäni sitä kannattaa lukea tulkiten. En ole fundamentalisti. Kristityksi en itseäni kutsu, koska en tunnusta mitään uskontoa enkä myöskään laita uskontoja paremmusjärjestykseen. Taustastani olen jo paljon täällä kirjoittanutkin, joten ei siitä sen enempää. Minulla ja kielillä puhujien ymmärtäjillä on liian suuri kuilu välillämme, jotta voisimme ikinä ymmärtää toisiamme. Tietysty Jumalalle kaikki on mahdollista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe