Aktiivinen monipäihdeongelma

Fuck this shit

Diagnoosit: Rajatilapersoonallisuushäiriö, T-12 nikaman murtuma (osittainen alaraajahalvuas joka aiheutui kun huumepsykoosissa hyppäsin parvekeelta alas) C-hepatiitti, kausittainen alkoholiongelma (en ole koskaan tuollaisesta diagnoosista kuullutkaan) ja aktiivinen monipäihdeongelma.

10 vuotta syönyt ketipinoria, eli 10 vuotta kemiallista unta. Normi uni ei onnistu. 6 vuotta rivatrillia. nyt vuoden lyriicaa. Ja nämä 3 lääkettä ovat respalla. Haluaisin lopettaa kaikki. Mutta kun ei vaan onnistu. 6 vuotta melkein päivittäin alkoholia. 6 vuotta huumeita. 3 vuotta IV:nä.

yli kymmeniä kertoja osastohoitoja, osa psykoosien takia, osa kun olen yrittänyt vierottautua. Imppasin myös nuoruudessani n.4 vuotta.

Ahidstus/paniikkikohtaukset ovat arkipäivää. Pelkään melkein kaikkea. Auton kyydissä oleminen ilman benzoja on mahdottomuus, pelkään rekkoja, kolareita, laivoja, lentokoneita (en tämän takia KOSKAAN elämässäni ole ollut laivassa tai lentokoneessa) pelkään jopa olla pyörän kyydissä. Pelkään ihmisiä. Pelkään kallioita, korkeita puita.. Pelkään ystävien vanhempia, en voi edes aviomieheni vanhempien luokse mennä, ahdistus on niin kova, että aiheuttaa sellaisen hikoilun, tärinän, huonon olon, päänsäryn ja nykimisen etten pysty tai kehtaa. Itsetuntoni on nollassa.

etuhampaita puuttuu ja kasvoissani on arpia sekoilujeni johdosta (olen 23 vuotias nainen). Nyt kun yritän tosissani lopettaa, niin apua e tunnu löytävän mistään. Koko kaveripiirini lukeutuu samaan kategoriaan kuin itsekkin. 100km:n säteellä ei ole yhtäkään katkaisuhoitolaa, jossa olisi ainakaan vuoteen vapaita paikkoja. psyk.polille on puolenvuoden jono. Kaupungintalon päihdetyöntekijä ei ole luotettava (on mennyt jo kerran rikkomaan vaitiolovelvollisuutensa sosiaalityöntekijälleni). Yksityisiin minulla ei ole varaa. Koulutusta ja työtä ei ole, joten näidenkään osalta ei apua ole tiedossa.

Mitä siis tehdä? Olen aivan romuna, ja väsynyt kun aina apua etsissäni, pyytäessäni käännytetään vain ovelta pois. 23 vuotiaana minulla kuitenkin olisi vielä mahdollisuus rakenta itselleni elämä, tulevaisuus.. Jos saisin siihen apua. Nyt olen taas toista päivää selvänä. En ole ottanut edes reseptilääkkeitäni, paitsi psyykelääkkeeni, mutta siitäkin annostuksesta olen tiputtanut yli puolet pois. Olen ilmoittanut kavereille, että eivät kysele, pyytele juhlimaan, mitään, että haluan yrittää nyt viimeistä kertaa ja tosissaa. Tupakanpoltonkin lopetin.

Ja sitten tämä, että pitäisi etsiä kavereita, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Mutta se on melkein mahdottomuus. Itsekkin olen 12 vuotiaasta asti ollut laitoskierteessä, 18 vuotiaasta asti huumekierteessä. En ole täysi ikäisenä elänyt varmaan päivääkään "normaalia" elämää, tai omannut "normaaleja kavereita". Elämänkatsomukseni on melkeimpä kieroutunutta.

KUINKA olette päässeet jaloillenne? Minkälaisia hoitoja, lääkityksiä teillä oli? Miten keksitte tekemistä päiviinne?

1

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jsx1

      Luulisin, että ainut toimiva vaihtoehto olisi päästä johonkin pitkään 6-12 kk:n yhteisökuntoutukseen (mikä on tietysti helpommin sanottu kuin tehty). Asutko jollain pienellä paikkakunnalla, kun jo katkaisuhoitoonkin on noin pitkät jonot? Varmasti sun pitäis muuttaa johonkin riittävän kauas nykyisestä elinpiiristäsi ja katkaista välit kaikkiin käyttäjätuttuihisi. Hoitoon pääsyhän vaihtelee tosi paljon paikkakunnittain, ja tiedän, että moni kuiville haluava muuttaa esim. korvaushoidon tai muun hoidon perässä pitkällekin. Varmasti jostain saisi tietoa eri paikkakuntien jonotustilanteista. Entä millainen suhteesi avomieheesi on? Ilmeisesti hänkin käyttää? Jos, niin haluaako hänkin kuiville? Kuiville pääsy käyttävän puolison rinnalla taitaa olla aika mahdotonta...

      Sun tilanne on tosi vaikea, mutta niin kuin itsekin sanoit, niin oot vielä nuori ja voisit oikeasti rakentaa itsellesi paremman elämän. Ahdistuneisuus ja monet muut mielenterveyden oireet lievittyvät lähes aina riittävän pitkän päihteettömyyden jälkeen, ja monet ongelmat ratkeavat sitten pikku hiljaa. Jotenkin sun pitäis vaan kerätä voimat ja hakea taas kerran apua.

      Itse olen myös vuosia taistellut päihderiippuvuuden kanssa ja tuntenut usein voimattomuutta ongelman edessä. Sun tilanteeseen verrattuna mun ongelmat on kuitenkin tosi pieniä (lähinnä lääkkeet ongelmana, ei iv käyttöä, työpaikka löytyy jne.), joten en osaa enempää vastata sun kysymyksiin. Saisit varmaan enemmän tukea ja käytännön neuvoja samankaltaisissa tilanteissa olevilta esim. Päihdelinkin sauna-palstalta, jos et vielä ole siellä ollut. Voimia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe