Onko menetelty oikein?

afaesfaafe

Kävin huhtikuussa lääkärillä ihan muiden vaivojen vuoksi ja silloin huomattiin paastosokeri hieman koholla. Lääkäri laittoi minut uusiin labroihin, joissa paasto oli edelleen hieman normi paastoarvoa korkeampi. Lääkäri päätti laittaa edelleen uudet seurannat joissa otettiin laajempi diabetes tutkimus jossa pitkäsokeri (?) tms olivat normaaleita mutta paasto taas hieman koholla.

Lääkäri määräsi minut sokerirasituskokeeseen. Söin edellisenä iltana tuhdin iltapalan (mega-aterian, joo ei todellakaan hyvä vaihtoehto PLUS olin ollut juuri ollut vkl:na ulkona juomassa, tuosta ateriasta oli kyllä juuri 12h kun paastoarvo otettiin). Soitin hoitajalle arvosta ja paasto-arvo oli 9 ja kokeen jälkeen 15! Sain soittoajan lääkärille 1kk päähän! Hoitaja ei meinannut ensin kertoa arvoja mutta vakuutin, että ymmärrän kyllä arvoista koska opiskelen sh:ksi. Lisäksi hoitaja ilmoitti, että lääkäri kyllä ottaa yhteyttä aikaisemmin mutta ei kuulunut mitään!

Jouduin kuukauden odottamaan soittoa ja sitten se soitti ja sanoi vaan että joo sinulla on diabetes (ei kertonut tuloksia) ja sanoi, että noh menet nyt hakemaan reseptin diforminista apteekista ja syöt lääkkeit ohjeen mukaan, annostus nousee vaiheittain. 1kk syönnin jälkeen otetaan labrat maksa-arvoista, varaa silloin puh aika. Sitten MAALISKUUSSA mene uudestaan labraan ja katotaan sokeri-arvot ja varaa sitten vastaanottoaika! MELKEIN VUOSI siis siitä ensi käynnistä! Eikö enää saa aikaa diabeteshoitajalle vaan tungetaan suoraan lääkkeet? Entä sokerimittari? Olen 25 nuorukainen.

20

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfdesfdd

      Ruokailutottumukseni ovat kyllä erittäin huonot ja olen 176cm ja 113kg.

      • Meneteltiin oikein

        Olet kyllä tyypillisesti vaaravyöhykkeessä saada D2. Tuhti ilta-ateria vaikka siitä olisi kulunutkin 12 h, voi vaikuttaa vielä paastoarvoihin (olen tuon todennut käytännössä).

        Alkuvaiheen hoito on juuri tuollainen, ensin seurataan ja aloitetaan lääkitys. Mittariakaan ei vielä tuossa vaiheessa anneta koska mittauksia otetaan harvoin ja ne voidaan tehdä vaikkapa terveyskeskuksen ITE-pisteessä (tai tapauksessasi koululla jos todellakin opiskelet sairaanhoitajaksi). Ruokailutottumuksia olisi syytä korjata. Diabeteshoitaja antaa siihen ohjeita, mutta kaikissa terveyskeskuksissa ei ole sellaista. Normaalisti lievä D2 ei anna aihetta erityiseen diabeteshoitajan tai -lääkärin käynteihin, yleislääkärikin voi määrätä lääkityksen alkuvaiheessa.

        Mikäli olisi epäilty ykköstyypin diabetestä, hoito olisi ollut tehokkaampaa ja siihen olisi tartuttu nopeammin.


      • jokin nyt mättää

        Eikö sairaanhoito-oppilaille anneta nykyään mitään opetusta diabeeteksesta? Outoa jos et tiedä, että olet tosi läski ja painon pudotus tuollaiset ainakin 30 kg hoitaa koko ongelman pois. Tai eikö teille opeteta riskitestin tekemistä eli etkö alan ihmisenä tiedä tuosta taudista yhtään mitään, etkö osaa ottaa selvää kirjoista ja netistä? Mikä on ongelmasi, en oikein tajuu. Kuitenkin sanot ymmärtäväsi testin antamat arvot ja nehän kerrotaan potilaalle AINA eli lähetetään kännykkääsi ! Ei niitä salata vaikka niin väität.

        Ellei kirjoituksesi ole sitten pelkkä provo missä koetetaan vain osoittaa lääkärikunta muka täysin tietämättömäksi ja välinpitämättömäksi pilleriensyöttäjäjengiksi diabeetikoitten suhteen. Sellaisiksi joittenka kynsistä vain VP? voi heidät pelastaa.


      • älyhoivci
        jokin nyt mättää kirjoitti:

        Eikö sairaanhoito-oppilaille anneta nykyään mitään opetusta diabeeteksesta? Outoa jos et tiedä, että olet tosi läski ja painon pudotus tuollaiset ainakin 30 kg hoitaa koko ongelman pois. Tai eikö teille opeteta riskitestin tekemistä eli etkö alan ihmisenä tiedä tuosta taudista yhtään mitään, etkö osaa ottaa selvää kirjoista ja netistä? Mikä on ongelmasi, en oikein tajuu. Kuitenkin sanot ymmärtäväsi testin antamat arvot ja nehän kerrotaan potilaalle AINA eli lähetetään kännykkääsi ! Ei niitä salata vaikka niin väität.

        Ellei kirjoituksesi ole sitten pelkkä provo missä koetetaan vain osoittaa lääkärikunta muka täysin tietämättömäksi ja välinpitämättömäksi pilleriensyöttäjäjengiksi diabeetikoitten suhteen. Sellaisiksi joittenka kynsistä vain VP? voi heidät pelastaa.

        Anteeksi nyt vain mutta hoitaja sanoi soittaessani tuloksista, että täällä lukee kyllä että varattava soittoaika lääkärille että.hän ei voi tuloksia antaa että ynmärränkö varmasti tilanteen jos hän kertoo minulle tulokset. Esim mikäli sulla todetaan sp testeissä hiv ei sitä sulle sanota puhelimessa vaan pyydetään paikanpäälle että testeissä selvisi jotakin.


      • hoi vaan
        älyhoivci kirjoitti:

        Anteeksi nyt vain mutta hoitaja sanoi soittaessani tuloksista, että täällä lukee kyllä että varattava soittoaika lääkärille että.hän ei voi tuloksia antaa että ynmärränkö varmasti tilanteen jos hän kertoo minulle tulokset. Esim mikäli sulla todetaan sp testeissä hiv ei sitä sulle sanota puhelimessa vaan pyydetään paikanpäälle että testeissä selvisi jotakin.

        Luulisi sh-oppilaan jo tietävän, että veren sokeriarvot ovat pikkasen eri asia kuin HIV. Sitäpaitsi, kokeen tulos lähetetään tekstarina kännykkääsi, ei sitä tarvii itse kysellä.


      • hoi vaan
        älyhoivci kirjoitti:

        Anteeksi nyt vain mutta hoitaja sanoi soittaessani tuloksista, että täällä lukee kyllä että varattava soittoaika lääkärille että.hän ei voi tuloksia antaa että ynmärränkö varmasti tilanteen jos hän kertoo minulle tulokset. Esim mikäli sulla todetaan sp testeissä hiv ei sitä sulle sanota puhelimessa vaan pyydetään paikanpäälle että testeissä selvisi jotakin.

        ,,,,,hoitaja sanoi soittaessani tuloksista, että täällä lukee kyllä että varattava soittoaika lääkärille ,,,,,

        Jos jossain tuollaista luki niin kukakohan sen oli kirjoittanut. Labra nimittäin ei anna jatkohoito-ohjeita, heillä ei ole siihen lupaa eikä pätevyyttäkään.


      • hlxkv
        hoi vaan kirjoitti:

        ,,,,,hoitaja sanoi soittaessani tuloksista, että täällä lukee kyllä että varattava soittoaika lääkärille ,,,,,

        Jos jossain tuollaista luki niin kukakohan sen oli kirjoittanut. Labra nimittäin ei anna jatkohoito-ohjeita, heillä ei ole siihen lupaa eikä pätevyyttäkään.

        Ei ollut labrahoitaja vaan soitin omalle terv asemalle hoitajalle tuloksist!


      • hoi vaan
        hlxkv kirjoitti:

        Ei ollut labrahoitaja vaan soitin omalle terv asemalle hoitajalle tuloksist!

        En sitä kuvitellutkaan vaan kun sanoit, että "täällä lukee kyllä että varattava soittoaika lääkärille" niin kuka tuon tekstin oli kirjoittanut ja mihin? Ilmeisesti se ei ollut labra, ei lääkäri eikä tuo hoitajakaan. Jokuhan sen tekstin eli jatkohoito-ohjeen on kirjoittanut eli kuka.

        Menee tarinasi pikkasen sekavaksi jo ja sitä myötä vähenee sen uskottavuus.


      • Selvähän se
        hoi vaan kirjoitti:

        En sitä kuvitellutkaan vaan kun sanoit, että "täällä lukee kyllä että varattava soittoaika lääkärille" niin kuka tuon tekstin oli kirjoittanut ja mihin? Ilmeisesti se ei ollut labra, ei lääkäri eikä tuo hoitajakaan. Jokuhan sen tekstin eli jatkohoito-ohjeen on kirjoittanut eli kuka.

        Menee tarinasi pikkasen sekavaksi jo ja sitä myötä vähenee sen uskottavuus.

        Lääkärihän tuon merkinnän on sinne laitanut kun näki tulokset ja haluaa kertoa ne potilaalle suoraan. Samalla annetaan hoito-ohjeet joilla selvitään seuraavaan käyntiin. Ehkäpä tämä alkuperäinen kysyjä ei viitsinyt varata tuota soittoaikaa.


    • hp&v

      Diabeteshoitajille on vaikea saada aikaa. Vuosaaren terveyskeskuksessa on 20 lääkäriä ja diabeteshoitajia korkeintaan muutamia. Itse joudun tyytymään omahoitajaan vaikka olen insuliinin käyttäjä kun aikoja ei kerta kaikkiaan ole.

      Eipä lääkäri- tai hoitajakäynti asiaa mitenkään muuta. Saman laihdutuskäskyn saat heiltäkin kun täältä. Liikuntakin auttaa ja lisäksi laihduttaa.

      Alkoholin käyttöä kannattaa vähentää rutkasti. Keskiverto suomalainen juo vuodessa noin 8 kg alkoholia ja tuo vastaa samaa määrää läskiä. Keskiverto suomalainen kuluttaa myös 30 kg sokeria vuodessa. Se vastaa noin 15 kiloa läskiä. Lisäksi sitten vielä rasvaiset pikaruuat päälle.

      Itse nutraan tällä hetkellä. 3 viikon jakso pudottaa painoa noin 3 kiloa, syön tosin yhden ison salaatin päivässä. Muitakin dieettejä löytyy, valitse sellainen jota voit noudattaa pitkään.

      • joku vaan

        ,,,,,vuodessa noin 8 kg alkoholia ja tuo vastaa samaa määrää läskiä,,,,

        Ei nyt sentäs. Alkossa on kaloreita hyvin paljon vähemmän kuin läskissä eli rasvassa. Katsohan taulukosta, Fineli.


      • hp&v
        joku vaan kirjoitti:

        ,,,,,vuodessa noin 8 kg alkoholia ja tuo vastaa samaa määrää läskiä,,,,

        Ei nyt sentäs. Alkossa on kaloreita hyvin paljon vähemmän kuin läskissä eli rasvassa. Katsohan taulukosta, Fineli.

        100% alkoholissa on 7 kcal/g (sitä ei kylläkään löydy finelistä mutta ihmisten nauttima alkoholi muunnetaan 100% alkoholiksi tilastoja varten). Vastaavasti 40% väkevässä viinassa on sitten 2.8 kcal/g. Vastaavasti rasvassa on 9 kcal/g mutta läski ei ole ihan puhdasta rasvaa joten siinä on noin 7 kcal/g.

        Tuo 8 kg 100% alkoholia vuodessa on muuten noin 400 tuoppia keskiolutta eli reilusti 1 kpl/d. Tuossa määrässä keskiolutta on 85 000 kcal ja vastaa sitten jo 12 kiloa ylipainoa, oluessa on merkittävästi sokeriakin näet.


    • Etta

      Minulle tehtiin näin. Kun aamusokeri oli koholla . 6.2 sitä seurattiin n. vuosi.
      Ja en saanut sitä laskemaan vaan se pyöri samassa ja sitten nousi yli 7. ei kahdeksaan. Sain lääkkeet työterveydestä ja sen jälkeen sitten olikin kontrolli muutaman kk:.n päästä Siiten pari kert. vuosi. Kun jäin nyt eläkkeelle tarkastus on 2 krt vuodessa ihan diabetespolilla tk:ssa. ja koko ajan ensi kerrasta milloin sokeri nousi, olen saanut tiedot joko terkkarilta tai soittoajan lääkäristä. En tajua tapaustasi, on olemassa joka kunnassa diabeteshoitaja jolle voi aina soittaa, ja myös ruokavaliosta neuvoja. Ja kun vielä sain tiedon että tämä kuuluu sukugeeneihin niin en vissiin siitä pääse koskaan. Ei ole ylipainoa kuin ehkä 5 kg, mutta se on osin lihastakin kun kuntoilen jatkuvaan, myös kuntosalissa, mutta keljuttaa kun tähän kuuluu myös se verenpaine, johon on taas eri lääkkeet, olen kokeillut vaikka mitä, mutta ilman lääkkeitä verenpaine nousee taivaisiin ja se on juuri sitä 2-dian juttua. Toivon että ap. saa asiansa kuntoon.

      • Näillä mennään

        Jopas on hienosti asiat siellä kunnassa kun lievästi koholla olevia sokeriarvoja hoidetaan oikein diabetespolilla. Minulla vastaavilla lukemilla sisätautilääkäri teki diagnoosin ja käski käymään diabeteshoitajalla. Diabeteshoitaja antoi ruokavalio-ohjeet ja se oli siinä. Sen jälkeen olen ollut n. 8 vuotta vain terveyskeskuslääkärini ja -hoitajan seurannassa (kontrollikäynti kerran vuodessa jommalle kummalle). Kuitenkin minulla on D2:n hoitona kahdentyyppiset pillerit ja perusinsuliini. Omaseuranta on tärkeimmässä asemassa ja säädän mm. insuliiniannosta mittausten perusteella.


      • ei kaljoitella

        Ryypiskelyä en kannata mutta alkoholi alentaa sokeria. Alkoholin palaminen maksassa nimittäin kuluttaa sokeria joten pieni tissuttelu ei nosta sokeria vaan jopa alentaa.

        Eikä kalja ei lihota sen kummennkin kuin muutkaan ruoka-aineet kun sen vaan ottaa huomioon eikä litki kaljaa pullokaupalla muun ruoan päälle. Itselläni kalja ruoan mukana hiilihapponsa takia täyttää mahaa ja ruokaa mahtuu selvästi vähemmän kuin esim. vettä ruokajuomana käyttäessäni.


      • hp&v
        ei kaljoitella kirjoitti:

        Ryypiskelyä en kannata mutta alkoholi alentaa sokeria. Alkoholin palaminen maksassa nimittäin kuluttaa sokeria joten pieni tissuttelu ei nosta sokeria vaan jopa alentaa.

        Eikä kalja ei lihota sen kummennkin kuin muutkaan ruoka-aineet kun sen vaan ottaa huomioon eikä litki kaljaa pullokaupalla muun ruoan päälle. Itselläni kalja ruoan mukana hiilihapponsa takia täyttää mahaa ja ruokaa mahtuu selvästi vähemmän kuin esim. vettä ruokajuomana käyttäessäni.

        Enneminkin alkoholi estää sokerinmuodostusta maksassa. Tuossa on paljon vaihtelua, minulla alkoholi (siis myös kirkkaat ja viini) nostavat verensokeria jostain syystä.

        Kohtuukäyttö on ok mutta alkoholin kalorit pitää tosissaan ottaa huomioon. Tuopissa keskiolutta on noin 220 kcal eli suunnilleen 10% päivän energiankulutuksesta. 220 kcal löytyy vastavuoroisesti 200 g naudanpaistia tai 400 g keitinperunaa. Pitänevät paremmin nälkää kuin tuopillinen olutta.


      • Etta

        Etta, minä en ole juuri alkoholia käyttänyt, eräs mies sanoi että hän ottaa viskiä ryypyn kun sokerit nousee., sillä kuulemma laskee. En älynnyt kysyä mitä merkkiä?
        Kuulemma myös joku konjakkilaatu ajaa saman asian, mutta se oli muistaakseni mustaleimainen Napolen. Inhoan viskiä, maiston kerran, ja konjakki haisee kamalalle. Mutta laitan tähän jos joku siitä hyötyy, mutta vain yksi krogi ei kymmentä.


      • ei kaljoitella
        hp&v kirjoitti:

        Enneminkin alkoholi estää sokerinmuodostusta maksassa. Tuossa on paljon vaihtelua, minulla alkoholi (siis myös kirkkaat ja viini) nostavat verensokeria jostain syystä.

        Kohtuukäyttö on ok mutta alkoholin kalorit pitää tosissaan ottaa huomioon. Tuopissa keskiolutta on noin 220 kcal eli suunnilleen 10% päivän energiankulutuksesta. 220 kcal löytyy vastavuoroisesti 200 g naudanpaistia tai 400 g keitinperunaa. Pitänevät paremmin nälkää kuin tuopillinen olutta.

        33 cl keskaripullossa 4,5 prosenttista keppanaa on melko tarkkaan 140 kcal. Tieto on Finelin taulukosta eli ei ole paljon ja pitänee paikkansa. Mutta hiilihappo eli hiilidioksiidi täyttää ainakin minun mahaani paljon enemmän kuin tuon 140 kcal edestä.
        Pullo päivässä ei lihota ketään, aivan samalla laillahan lihottaa mikä tahansa ruoka.


      • Väärä juoma
        ei kaljoitella kirjoitti:

        33 cl keskaripullossa 4,5 prosenttista keppanaa on melko tarkkaan 140 kcal. Tieto on Finelin taulukosta eli ei ole paljon ja pitänee paikkansa. Mutta hiilihappo eli hiilidioksiidi täyttää ainakin minun mahaani paljon enemmän kuin tuon 140 kcal edestä.
        Pullo päivässä ei lihota ketään, aivan samalla laillahan lihottaa mikä tahansa ruoka.

        Jos koet että hiilidioksiidi täyttää mahaa niin juo mieluummin oluen sijasta ruokajuomana maustamatonta kivennäisvettä. Eipähän tule yhtään kaloreja.


    • asshole8181

      Kolmen ällän sääntö metaboliseen oireyhtymään ja typus 2 db. (LLL) laihdu liiku lopeta!!! elikkäs lahduta ja harjoita liikuntaa. Lopeta alkoholinkäyttö ja sauhuttelu!!!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe