hoitotestamentti

tahdonilmaisu

Oletteko tehneet hoitotestamentin? Kun katselin äitini poistumista ja valmistauduin sen jälkeen vaativaan leikkaukseen, olin hyvin motivoitunut tekemään sen ja tein kanssa.

60 täyttäneet on pääsääntöisesti vielä vetreitä. Monet meistä elää parhaita vuosiaan. Siitä huolimatta ei omaisille, eikä hoitohenkilökunnalle pitäisi olla epäselvää tai tulkinnanvaraista se, miten te potilaana haluatte itseänne kohdeltavan, jos hetki lyö. Se osittain tekee mahdolliseksi myös passiivisen eutanasian.

Määritelmä:

Passiivinen eutanasia tarkoittaa hoidon lopettamista tai hoidon aloittamatta jättämistä ja yleensä sellaisten erityistoimenpiteiden välttämistä, joilla pitkitettäisiin kuolevan potilaan kärsimyksiä ja kuolinprosessia.

määritelmä loppuu

Kun potilas ei tolkuissaan ole selkeästi tahtotilaansa julkaissut, joutuu tekemään kovia päätöksiä, jopa nopeasti, ilman sen laajempaa konsultaatiota. Terveydenhoitohenkilökunta joutuu kanssa olemaan ”syyteriskin varjossa” koettaessaan kipuja lievittää. Huumeiden kanssa mennään ääritapauksissa niin rajamailla, että surusta seonnut omainen voi jälkikäteen syyttää jopa kuolemantuottamuksesta. Kaikki tämä on liki eliminoitavissa, kun jaksaa sen pari sivua kirjoitella.

64

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .Siilirouva

      Olen tehnyt suullisen, paperille on vielö kirjaamatta.

    • ...

      Not.

      Tai onhan se "työn alla". Ikinä saanut aikaiseksi kirjoitettua jne. Jotenkin elättelen toivoa, että kun alkaa olemaan janan loppu näkyvissä, ois rahaa mennä jonnekin sveitsiin eutanasiaan. Näillä näkymillä sen salliminen suomessa kestää vielä pitkään.

      Olemassa käsite, "avustettu itsemurha". Käytetään kai aika harvoin. Mahdollista kuitenkin, Ideana, lekuri antaa vaikkapa myrkkyruiskeen ja potilaan pitää itse se itseensä tykittää. Ihan hyvä idea sekin, ongelmana käsittääkseni se, että lekurit ei oikein suostu sitä tekemään. Mutta se ois kans ihan hyvä vaihtoehto, se pitää tosin ottaa käyttöön hyvissä ajoin, jos kovin kehnossa kunnossa, eipä sitä paljoa itseä pysty piikittelemään.

      Mun mielestä asia laajempi, kuin pelkkiä loispummieläkeläisiä koskeva. Tapahtuu paljon onnettomuuksia ja tulee kaikenlaisia vaivoja nuoremmillekin. Nyt esim. toi ebola. Siitä voi parantua, nykylääketieteen mukaan potilasta hoidetaan, kunnes se joko parantuu tai kuolee. Vaan jos se leviää oikein kunnolla, eipä sitä kaikilta voida hoitaa pitkän kaavan mukaan, ei riitä resurssit. Ja siinä tilanteessa olisi armollisempaa tarjota muita vaihtoehtoja, kuin kitua kuoliaaksi.

      Piristäviä aloituksia ollut viime aikoina....

      =DW=

      • .Siilirouva

        Ootkos tullut ajatelleeksi että se janan loppu voi tulla yllättäen ja että et ehkä siinä hetkessä ole kykenevä menemään mihinkään. Tai ylipäätään ilmaisemaan tahtoas millään lailla.


      • ei pahalla
        .Siilirouva kirjoitti:

        Ootkos tullut ajatelleeksi että se janan loppu voi tulla yllättäen ja että et ehkä siinä hetkessä ole kykenevä menemään mihinkään. Tai ylipäätään ilmaisemaan tahtoas millään lailla.

        Hän ei osaa ajatella kuin negatiivisesti myönteisyys ei kuulu hänen elämäänsä, pessimisti mikä pessimisti.


      • tositarina, kamala
        .Siilirouva kirjoitti:

        Ootkos tullut ajatelleeksi että se janan loppu voi tulla yllättäen ja että et ehkä siinä hetkessä ole kykenevä menemään mihinkään. Tai ylipäätään ilmaisemaan tahtoas millään lailla.

        Näin on käynyt. Lapsettomana vihamiehestä tuli se, joka tekee päätökset puolestaan. Vielä karmeampaa muuta faktaa, en kirjoita tähän. Kaikelta tältä olisi tämäkin hlö välttynyt, kun ei olisi uskonut omaan ikivoipaisuuteensa. Nyt haaskat odottavat saalistaan ja tekevät kaikkensa, ettei odotus tule pitkäksi.

        Järkyttäviä voi tapahtua Suomessa, jos ei etukäteen tee mustaa valkoiselle esim lapsettomana ja ilman puolisoa, että kuka on lähimmäinen ja kenelle rahat.


      • ...
        .Siilirouva kirjoitti:

        Ootkos tullut ajatelleeksi että se janan loppu voi tulla yllättäen ja että et ehkä siinä hetkessä ole kykenevä menemään mihinkään. Tai ylipäätään ilmaisemaan tahtoas millään lailla.

        Lukemisen ymmärtäminen?

        Sit nimenomaan koitin korostaa, että janan pituutta ei välttämättä tiedä etukäteen. Jos tietää, sitä voi itse lyhentää loppupäästä. Jos tapahtuu jotain onnettomutta tms, et sitten itse mahda asialle yhtään mitään ja siinä tapauksesssa hoitotestamentilla, etenkin eutanasia maininnalla on etittäin paljon merkitystä, sekä henkilölle itselleen, myös lähipiirille ja yhteiskunnalle.

        Mikä siinä on, että ihmiset ei ole tajuavinaan asioita, vaikka ne selkokielellä niille esitetään ?

        =DW=


      • .Siilirouva
        ei pahalla kirjoitti:

        Hän ei osaa ajatella kuin negatiivisesti myönteisyys ei kuulu hänen elämäänsä, pessimisti mikä pessimisti.

        Nii, hänen kirjoituksensa ovat niin "piristäviä" ja pyörivät aina samoissa asioissa:)).
        Mutta mukaanhan hänkin mahtuu, minua i tuo eutanasia aihe kiinnosta ollenkaan siinä mielessä kuin häntä sitä haluaa markkinoida.


      • .Siilirouva
        ... kirjoitti:

        Lukemisen ymmärtäminen?

        Sit nimenomaan koitin korostaa, että janan pituutta ei välttämättä tiedä etukäteen. Jos tietää, sitä voi itse lyhentää loppupäästä. Jos tapahtuu jotain onnettomutta tms, et sitten itse mahda asialle yhtään mitään ja siinä tapauksesssa hoitotestamentilla, etenkin eutanasia maininnalla on etittäin paljon merkitystä, sekä henkilölle itselleen, myös lähipiirille ja yhteiskunnalle.

        Mikä siinä on, että ihmiset ei ole tajuavinaan asioita, vaikka ne selkokielellä niille esitetään ?

        =DW=

        DW

        "Lukemisen ymmärtäminen?"

        Tympiä vastaus sulta, mutta kuulunee tyyliisi.

        No miten tämä lause pitäisi muutoin ymmärtää kuin siten että oletat että oman elämäsi loppu on omassa hallinnassasi aina. Tämän lausee perusteella lähdet siitä lähtökohdasta että ehdit suunnittelemaan lähtösi, mikä tietenkin olisi se ideaali muta ei valitettavasti läheskään aina mahdollinen.

        "Jotenkin elättelen toivoa, että kun alkaa olemaan janan loppu näkyvissä, ois rahaa mennä jonnekin sveitsiin eutanasiaan. "


      • ...
        .Siilirouva kirjoitti:

        DW

        "Lukemisen ymmärtäminen?"

        Tympiä vastaus sulta, mutta kuulunee tyyliisi.

        No miten tämä lause pitäisi muutoin ymmärtää kuin siten että oletat että oman elämäsi loppu on omassa hallinnassasi aina. Tämän lausee perusteella lähdet siitä lähtökohdasta että ehdit suunnittelemaan lähtösi, mikä tietenkin olisi se ideaali muta ei valitettavasti läheskään aina mahdollinen.

        "Jotenkin elättelen toivoa, että kun alkaa olemaan janan loppu näkyvissä, ois rahaa mennä jonnekin sveitsiin eutanasiaan. "

        Älä jankuta

        Seliytänyt ihan selkeästi, että eutanasian salliminen, avustettu itsemurha, ne erittäin hyvä asia monissa tapauksissa. Samaten hoitotestamentti. Niihin suhtaudutaan jostain syystä tuomitsevasti. Pitää muistaa, paljon tehdään itsemurhia epätoivoisissa tilanteissa. Just, vaikkapa sairauksien takia.

        Tossa muuten just kuoli Jonna Terrvomaan isä ALS-tautiin. Tarkempaa tietoa ei. Mutta se tyypillinen sairaus, joka tappaa kiduttamalla ja varmasti. Telkkarissa oli taannoin ohjelma suomalaisesta tautia sairastavasta, joka meni sitten sveitsiin klinikalle kuolemaan, koska suomessa se ei ole mahdollista.

        Ja just hoitotestamentti hyvä olla olemassa onnettomuuksien varalta. Kun elämä lopetetaan hallitusti sairaalaympäristössä, saadaan käyttökelpoiset varaosat taltee,. Elinsiirtoja tarvitaan aina ja aina on siirrännäisistä pula.

        Ei ihmisen oman tahdon ohittaminen ole ollenkaan järkevää, niin vain tehdään turhan paljon. Ja nimenomaan kuolemaa koskevissa asioissa.

        =DW=


      • .Siilirouva
        ... kirjoitti:

        Älä jankuta

        Seliytänyt ihan selkeästi, että eutanasian salliminen, avustettu itsemurha, ne erittäin hyvä asia monissa tapauksissa. Samaten hoitotestamentti. Niihin suhtaudutaan jostain syystä tuomitsevasti. Pitää muistaa, paljon tehdään itsemurhia epätoivoisissa tilanteissa. Just, vaikkapa sairauksien takia.

        Tossa muuten just kuoli Jonna Terrvomaan isä ALS-tautiin. Tarkempaa tietoa ei. Mutta se tyypillinen sairaus, joka tappaa kiduttamalla ja varmasti. Telkkarissa oli taannoin ohjelma suomalaisesta tautia sairastavasta, joka meni sitten sveitsiin klinikalle kuolemaan, koska suomessa se ei ole mahdollista.

        Ja just hoitotestamentti hyvä olla olemassa onnettomuuksien varalta. Kun elämä lopetetaan hallitusti sairaalaympäristössä, saadaan käyttökelpoiset varaosat taltee,. Elinsiirtoja tarvitaan aina ja aina on siirrännäisistä pula.

        Ei ihmisen oman tahdon ohittaminen ole ollenkaan järkevää, niin vain tehdään turhan paljon. Ja nimenomaan kuolemaa koskevissa asioissa.

        =DW=

        Kyllä mää kuules vaan jankutan kun siltä tuntuu samalla kun sinäkin näytät höpöttävän samoja asioita kappeletolkulla jos sille linjalle lähdetään ;).
        Siis höpöptät samaa asiaa jatkuvasti.

        Hoitotestamentti tai hoitotahto tätä päivää, siihen mitenkää tuomitsevasti suhtauduta, ihme milepide sulla.

        Se on poikanen vaan sellaista että terveydenhuoltohenkilöstönkin toimintaa säätelevät lait, ei potilaan mielipide aina ja varsinkaan elämän lopettamiseen liittyvissä asioissa.


      • ei pahalla kirjoitti:

        Hän ei osaa ajatella kuin negatiivisesti myönteisyys ei kuulu hänen elämäänsä, pessimisti mikä pessimisti.

        "ei pahalla"

        Ei teeveetä saa moittia.
        Hänhän on aina kuin Siili Pihlaja-puun alla.
        Nokkansa peruna-laatikolla:
        Hapanta, peekele!

        H.


      • ...
        .Siilirouva kirjoitti:

        Kyllä mää kuules vaan jankutan kun siltä tuntuu samalla kun sinäkin näytät höpöttävän samoja asioita kappeletolkulla jos sille linjalle lähdetään ;).
        Siis höpöptät samaa asiaa jatkuvasti.

        Hoitotestamentti tai hoitotahto tätä päivää, siihen mitenkää tuomitsevasti suhtauduta, ihme milepide sulla.

        Se on poikanen vaan sellaista että terveydenhuoltohenkilöstönkin toimintaa säätelevät lait, ei potilaan mielipide aina ja varsinkaan elämän lopettamiseen liittyvissä asioissa.

        Laithan tässä eniten perceestä ovatkin.

        Ja sitten on Hippograteen vala, mikä sallii ihmisen kiduttamisen. Pahasti sairaat eläimet lopetetaan, paitsi ei ihmistä. Ja sitten höpistään jotain inhimillisyydestä. Kyllä se on täyttä eläinrääkkäystä monesti, kun joku makaa polttimo sekaisin ja suurissa kivuissa vaipisssaan, jopa kymmeniä vuosia.

        Yks tuttu elukkalekuri sai jonkin hiton pahan sairauden, kivuille voinut mitään jne. Se oli ärissyt, että jos itellä ois näin kipee koira, oisin tappanut sen ajat sitten. Siinä mun mielestä miettimisen aihetta. Noh, kundi elää jotenkuten edelleen, ei mun käsittääkseni enää niin sairas, mutta kaukana terveestä. Vastaavia tapauksia jokaisen tiedossa. Erittäin hankala selitellä eutanasiakiellon puolesta. Monille jää ainoaksi vaihtoehdoksi itsemurha. Ja jos sitä ei enää pysty tekemään, voi kun keljua.

        =DW=


      • .Siilirouva
        ... kirjoitti:

        Laithan tässä eniten perceestä ovatkin.

        Ja sitten on Hippograteen vala, mikä sallii ihmisen kiduttamisen. Pahasti sairaat eläimet lopetetaan, paitsi ei ihmistä. Ja sitten höpistään jotain inhimillisyydestä. Kyllä se on täyttä eläinrääkkäystä monesti, kun joku makaa polttimo sekaisin ja suurissa kivuissa vaipisssaan, jopa kymmeniä vuosia.

        Yks tuttu elukkalekuri sai jonkin hiton pahan sairauden, kivuille voinut mitään jne. Se oli ärissyt, että jos itellä ois näin kipee koira, oisin tappanut sen ajat sitten. Siinä mun mielestä miettimisen aihetta. Noh, kundi elää jotenkuten edelleen, ei mun käsittääkseni enää niin sairas, mutta kaukana terveestä. Vastaavia tapauksia jokaisen tiedossa. Erittäin hankala selitellä eutanasiakiellon puolesta. Monille jää ainoaksi vaihtoehdoksi itsemurha. Ja jos sitä ei enää pysty tekemään, voi kun keljua.

        =DW=

        Ja höpöhöpö sun eurtanasioidens kanssa. Pasha sullakin menee housuun kun toisipaikka tulee.Epäilen et äitiä sinäkin siinä vaiheessa huudat.


      • .Siilirouva
        hunksz kirjoitti:

        "ei pahalla"

        Ei teeveetä saa moittia.
        Hänhän on aina kuin Siili Pihlaja-puun alla.
        Nokkansa peruna-laatikolla:
        Hapanta, peekele!

        H.

        Nii, piikit pystyssä aina. Mut jos se onkin suojautumiskeino pahalta kaltoinkohdelleelta maailmalta. Pittää koittaa ymmärtää


      • ent. siivoojaparka
        .Siilirouva kirjoitti:

        Ja höpöhöpö sun eurtanasioidens kanssa. Pasha sullakin menee housuun kun toisipaikka tulee.Epäilen et äitiä sinäkin siinä vaiheessa huudat.

        Ei kaikki ole niin löysällä. Luin tässä syksyllä yhdestä verrattain nuoresta naisesta, joka on tilannut kuolinpäivänsä nyt marraskuulle. En muista monesko päivä, mutta se oli jonkun hänen henkilökohtaisen merkkipäivänsä jälkeinen.

        Aika kylmäveriselle se kuulostaa. En osaa uskoa, että itse pystyisin sihen. Hänellä se on valmiiksi harkittua, perheen ja lähisukulaisten tukemana nyt vielä täysin järjissään ollessaan.
        Taisi olla aivokasvain, minkä paramemiseen ei ole enää mitään toivoa.


      • .Siilirouva
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Ei kaikki ole niin löysällä. Luin tässä syksyllä yhdestä verrattain nuoresta naisesta, joka on tilannut kuolinpäivänsä nyt marraskuulle. En muista monesko päivä, mutta se oli jonkun hänen henkilökohtaisen merkkipäivänsä jälkeinen.

        Aika kylmäveriselle se kuulostaa. En osaa uskoa, että itse pystyisin sihen. Hänellä se on valmiiksi harkittua, perheen ja lähisukulaisten tukemana nyt vielä täysin järjissään ollessaan.
        Taisi olla aivokasvain, minkä paramemiseen ei ole enää mitään toivoa.

        No mitä tuona "tilattuna kuolinpäivänä" tapahtui, rikosko?


      • ent. siivoojaparka
        .Siilirouva kirjoitti:

        No mitä tuona "tilattuna kuolinpäivänä" tapahtui, rikosko?

        Ei ole vielä marraskuu. En muista monesko päivä se tulee tapahtumaan. Voin yrittää googlata siitä lehdestä. Siinä oli videon pätkäkin, missä hän aivan rauhallisesti kertoi päätöksestään.

        Ei mikään rikos vaan Sveitsissä oleva klinikka, minne hän on varannut ajan.


      • .Siilirouva
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Ei ole vielä marraskuu. En muista monesko päivä se tulee tapahtumaan. Voin yrittää googlata siitä lehdestä. Siinä oli videon pätkäkin, missä hän aivan rauhallisesti kertoi päätöksestään.

        Ei mikään rikos vaan Sveitsissä oleva klinikka, minne hän on varannut ajan.

        Jaa jo minä jo aattelin et ei varmaan suomessa. Mielenkiintoista kuulla toteutuuko vai pyörtääkö lähempänä päätöksensä, siis kun se on ajankohtaista ruveta tuumasta toimeen.


      • ...
        .Siilirouva kirjoitti:

        Jaa jo minä jo aattelin et ei varmaan suomessa. Mielenkiintoista kuulla toteutuuko vai pyörtääkö lähempänä päätöksensä, siis kun se on ajankohtaista ruveta tuumasta toimeen.

        En muista ohjelman nimeä.

        Usko jo, ihmiset menevät oikeasti kuolemaan ulkomaille, koska suomessa ei eutanasia onnistu. En ole varma, onko sulla telkkaria, vai oletko lestaati. Hostain YLE,n areenalta pitäis löytyä dokkari suomalaisesta miehestä, joka sairastui ALS:n. Kun sairaus alkoi olemaan jo paha, meni vaimon kanssa saattohoitoon sveitsiin, jossa sitten sai eutanasian, ennenkuin on vaipoissa pyörivä vihannes.

        Ja noita itsemurhua, niitä todellakin olisi vähemmän, jos kuolemaan suhtauduttaisiin asiallisesti ja potilaan tahtoa kunnioitettaisiin. Kaikenmaailman hölynpöly koittaa viedä ihmiseltä sen ainoankin vallan päätöksenteostaan. Ei muka sais itse päättää, miten ja milloin kuolee. Tänne synnytään vasten omaa tahtoa, mutta kyllä nyt kuolema pitäisi omasta tahdosta olla sallittua.

        =DW=


      • .Siilirouva
        ... kirjoitti:

        En muista ohjelman nimeä.

        Usko jo, ihmiset menevät oikeasti kuolemaan ulkomaille, koska suomessa ei eutanasia onnistu. En ole varma, onko sulla telkkaria, vai oletko lestaati. Hostain YLE,n areenalta pitäis löytyä dokkari suomalaisesta miehestä, joka sairastui ALS:n. Kun sairaus alkoi olemaan jo paha, meni vaimon kanssa saattohoitoon sveitsiin, jossa sitten sai eutanasian, ennenkuin on vaipoissa pyörivä vihannes.

        Ja noita itsemurhua, niitä todellakin olisi vähemmän, jos kuolemaan suhtauduttaisiin asiallisesti ja potilaan tahtoa kunnioitettaisiin. Kaikenmaailman hölynpöly koittaa viedä ihmiseltä sen ainoankin vallan päätöksenteostaan. Ei muka sais itse päättää, miten ja milloin kuolee. Tänne synnytään vasten omaa tahtoa, mutta kyllä nyt kuolema pitäisi omasta tahdosta olla sallittua.

        =DW=

        Kuinka moni Suomesta oni mennyt kuolemaan ulkomaille? Onko siitä joku tilasto olemassa?

        Kyllä monilla "lestaateillakin" nykysin on telkkari. Minä en ole "lestaati" siinä merkityksessä kuin sinä ilmeisesti asian näet, mutta isäni isä oli ja penskana mummon ja papan kanssa seuroissa kuljettiin eikä siitä mitään traumoja jäänyt. Ja sitä arvomaailmaa mukaani olen saanut joiltain osin tahdon tai en.

        Ymmärrän jos joku päättää mennä Sveitsiin ja tehdä asian kanssa miten oikeaksi katsoo, mutta uskon että kuitenkin se on tänä päivänä suomalaisille kuitenkin harvinaista. Ja teko vaatii rohkeutta. Minusta ei olisi itseäni tapattamaan tai tappamaan.

        Jokainenhan saa päättää omasta elämästään itse, se ei ole kiellettyä ja viime kädessä sitä ei voisa estäkkään. Siitä en taas ole ollenkaan vakuuttunut että tosten pitäisi siinä avustaa ja että siihen vielä käytettäisiin yhteiskunnan varoja.


    • eppu2

      Itse olen jälkeen jääville sanonut, mitä haluan.
      Ssarellani oli paperille tehty.
      Sanoin siitä lääkärille keskussauraalassa. Oletin, että se kirjataan potilaan tietoihin.
      Terveyskeskuksessa sanoin taas, että sisarellani on hoitotestamentti tuossa kassissa.
      Seuraavan kerran menin kansliaan ja sanoin, että niin sisarellani on hoitotestamentti, kukaan ei tiennyt mitään.
      Pyysin katsomaan hänen tiedoistaan, ei löytynyt manintaa.
      Tarvitsee olla joku, joka huolehtii, että asia tulee varmasti, tiedoksi, jos potilas ei pysyty tai jaksa.

    • on laadittu sekin

      Hoitotestamentti on tehty.

      Kuoleman edessä ollaan yleensä nöyrinä. Hoitohenkilökunta, oli se instituutio mikä tahansa, turvautuu konseksuksen omaiseen traditioon. Siihen kuuluu papit ja hartaustilaisuudet, niihin liittyvät harrastetilaisuudet, jne.

      Jopa voidaan ruveta opettamaan "terveellisille elämäntavoille" ja silleen. Ulkopuolisesta voi vaikuttaa tragikoomiselta.

      Kitumiskulttuuri on kanssa luokkaa "kärsi, kärsi; kauniimman kruunun saat".

      Hoitotestamenttiani on lukenut muutama ammattilainen varsin huvittuneena. Omaisilleni olen korostanut, että ilmaisemani tahto on laki, jota noudatetaan kirjaimellisesti. Persoonallinen teksti ei kuitenkaan ole ihan tavanomainen. Siksi minäkin pistin sen paperille. Hoitotestamentille ei ole pakollista määrämuotoa.

      • ...

        Sivusta.

        Kirjoittanut tästä kai ennenkin. Noh, naapuri sairastui keuhkosyöpään. Kundi vetänyt punaista norttia kai 50 vuotta. Noh, pakolliset hoidot ja ehdoton määräys lopettaa tupakointi. Siinäpä se kärsi syöpäkivuista ja tupakin vieroitusoireista. Vuoden, sitten oli hautajaiset.

        Lekurin pitää sanoa noin, siis kieltää tupakointi. Mutta ei tossakaan järkeä ollut mitään. Se ja sama, kuoleeko muutaman päivän aikaisemmin, vaiko myöhemmin. Kudille tosiaan tuli pahat vierotusoireet. Lisäksi sen sosiaalinen elämä kärsi paljon, koska se ei enää käynyt naapureiden kanssa tupakilla. Ainoa, mitä siinä vieressä hokas, sillä oli aivan valtava yskä, kun se lopettu tupakointia, OK. siitä tietenkin voi olla monta mieltä. Mun mielestä se valtava rykiminen johtui just siitä, että se ei saanut keuhkojaan rauhoitetuksi tupakilla. Tuttu juttu kaikille ahtaumasta kärsiville.

        Vastaavia tapauksia sattunut omiin silmiin enenpikin. Yhden kaverin äitiä ihmettelen. Sairas kuin fan, polttimo ihan himmeänä toistakymmentä vuotta, mutta elossa pysyy, vaikka kaikki lähipiirissä toivois, että kuolis pois kitumasta. Ei mitään hoitotestamenttia, ei muuta mahdollisuutta. Siinä sairastellessa meni kaikki perinnötkin hoitokoteihin jne. Nyt makaa jossain vaipoissaan ja todellakin, aivan epäinhilillisessä tilassa. Pitkäikäinen.

        =DW=


      • .Siilirouva

        Mielenkiintoista tuo:

        " Hoitohenkilökunta, oli se instituutio mikä tahansa, turvautuu konseksuksen omaiseen traditioon. Siihen kuuluu papit ja hartaustilaisuudet, niihin liittyvät harrastetilaisuudet, jne."

        Minä olen aina luullut että hoitothenkilökunta toimii vainajan tai vainajan omaisten toivomalla tavalla noissa hengellisyysasioissa.

        Hoitotestamentissa ei ole pakollista määrämuotoa mutta hoitopaikan rajoitteet aiheutavat ne rajoitukset hoidon toetuttamisessa joissain kohden.


      • .Siilirouva
        ... kirjoitti:

        Sivusta.

        Kirjoittanut tästä kai ennenkin. Noh, naapuri sairastui keuhkosyöpään. Kundi vetänyt punaista norttia kai 50 vuotta. Noh, pakolliset hoidot ja ehdoton määräys lopettaa tupakointi. Siinäpä se kärsi syöpäkivuista ja tupakin vieroitusoireista. Vuoden, sitten oli hautajaiset.

        Lekurin pitää sanoa noin, siis kieltää tupakointi. Mutta ei tossakaan järkeä ollut mitään. Se ja sama, kuoleeko muutaman päivän aikaisemmin, vaiko myöhemmin. Kudille tosiaan tuli pahat vierotusoireet. Lisäksi sen sosiaalinen elämä kärsi paljon, koska se ei enää käynyt naapureiden kanssa tupakilla. Ainoa, mitä siinä vieressä hokas, sillä oli aivan valtava yskä, kun se lopettu tupakointia, OK. siitä tietenkin voi olla monta mieltä. Mun mielestä se valtava rykiminen johtui just siitä, että se ei saanut keuhkojaan rauhoitetuksi tupakilla. Tuttu juttu kaikille ahtaumasta kärsiville.

        Vastaavia tapauksia sattunut omiin silmiin enenpikin. Yhden kaverin äitiä ihmettelen. Sairas kuin fan, polttimo ihan himmeänä toistakymmentä vuotta, mutta elossa pysyy, vaikka kaikki lähipiirissä toivois, että kuolis pois kitumasta. Ei mitään hoitotestamenttia, ei muuta mahdollisuutta. Siinä sairastellessa meni kaikki perinnötkin hoitokoteihin jne. Nyt makaa jossain vaipoissaan ja todellakin, aivan epäinhilillisessä tilassa. Pitkäikäinen.

        =DW=

        Hah! Olipas esimerkkisi naapuri kuuliainen. Sitä se tuo lääkärin pelko joissain teettää :). Kyllä useimmiten on niin päin että lääkäreiiden (joista moni tupoakoi myös itse) sana on suositus ja useampia vuosikymmeniä tupakoinut ei sitä noudata vaan päättää tupakoida vaikka se on ainoa keino pysäyttää keuhkoahtaumataudin eteneminen tai esimerkiksi happilaitteiden kotiin saamisen.


      • ...
        .Siilirouva kirjoitti:

        Hah! Olipas esimerkkisi naapuri kuuliainen. Sitä se tuo lääkärin pelko joissain teettää :). Kyllä useimmiten on niin päin että lääkäreiiden (joista moni tupoakoi myös itse) sana on suositus ja useampia vuosikymmeniä tupakoinut ei sitä noudata vaan päättää tupakoida vaikka se on ainoa keino pysäyttää keuhkoahtaumataudin eteneminen tai esimerkiksi happilaitteiden kotiin saamisen.

        Se totta, ei lääkäreillä ole valtaa määrätä oikein mitään.

        Ainoa on kai pakkohoitolain voimalla ja poliisin avulla laittaa joku lukkojen taakse. En muista tarkemmin, siinä pitää kai olla vaaraksi itselleen, tai muille. Mutta tollasta pakottamista ja painostamista käytetään paljon. Sairasta ihmistä helppo painostaa.

        Toi tupakkijuttu oli juu. Mua jaksaa aina tympiä, kun käy hammaslekurilla, joku hiton suuhugienisti pitää esitelmän hammastikun käyttämisestä. Eipä siinä auta sanoa, että ikänsä käyttänyt niitä, anna olla. Sen täytyy vaan se esitelmä pitää. Kun sen kiltisti kuuntelee ja tekee tyhmiä kysymyksiä, saa iomaisnäytteenä Jordan.merkkisiä hammastikkuja, sekä pienen pullon Listerine-merkkistä suuvettä. Lääketollisuuden jne kannattavuus on erittäin paljon lekureista kiinni.

        Ai niin. Samaten muuten hammaslääkärit aina saarnaavat tupakista. JA aina suosittelevat Nicorette-purukumia. Niiltä ei saa ilmaisia näytteitä, mutta siis, kytkökset räikeitä.

        =DW=


      • huomannu
        ... kirjoitti:

        Se totta, ei lääkäreillä ole valtaa määrätä oikein mitään.

        Ainoa on kai pakkohoitolain voimalla ja poliisin avulla laittaa joku lukkojen taakse. En muista tarkemmin, siinä pitää kai olla vaaraksi itselleen, tai muille. Mutta tollasta pakottamista ja painostamista käytetään paljon. Sairasta ihmistä helppo painostaa.

        Toi tupakkijuttu oli juu. Mua jaksaa aina tympiä, kun käy hammaslekurilla, joku hiton suuhugienisti pitää esitelmän hammastikun käyttämisestä. Eipä siinä auta sanoa, että ikänsä käyttänyt niitä, anna olla. Sen täytyy vaan se esitelmä pitää. Kun sen kiltisti kuuntelee ja tekee tyhmiä kysymyksiä, saa iomaisnäytteenä Jordan.merkkisiä hammastikkuja, sekä pienen pullon Listerine-merkkistä suuvettä. Lääketollisuuden jne kannattavuus on erittäin paljon lekureista kiinni.

        Ai niin. Samaten muuten hammaslääkärit aina saarnaavat tupakista. JA aina suosittelevat Nicorette-purukumia. Niiltä ei saa ilmaisia näytteitä, mutta siis, kytkökset räikeitä.

        =DW=

        Millonkas sinä et esitelmiä pitäisi yksinkertaisen asian esität monimutkaisesti


      • ...
        huomannu kirjoitti:

        Millonkas sinä et esitelmiä pitäisi yksinkertaisen asian esität monimutkaisesti

        ?

        Miten kommentti liittyi aloitukseen ja aloituksen aiheeseen?

        =DW=


      • ...
        .Siilirouva kirjoitti:

        Mielenkiintoista tuo:

        " Hoitohenkilökunta, oli se instituutio mikä tahansa, turvautuu konseksuksen omaiseen traditioon. Siihen kuuluu papit ja hartaustilaisuudet, niihin liittyvät harrastetilaisuudet, jne."

        Minä olen aina luullut että hoitothenkilökunta toimii vainajan tai vainajan omaisten toivomalla tavalla noissa hengellisyysasioissa.

        Hoitotestamentissa ei ole pakollista määrämuotoa mutta hoitopaikan rajoitteet aiheutavat ne rajoitukset hoidon toetuttamisessa joissain kohden.

        Organisaatio.

        Olemassa, sairaalapapit, sotilaspapit, laivapapit, ties mitä Kaikki luterilaisten hallinnassa. Ja kun suomalaisista vielä noin kolme neljäsosaa kuuluu kirkkoon, erilaisilla vakaumuksien voimakkuuksilla, uskontoa nyt tungetaan joka paikkaa, "apuna". Siis periaatteessahan on hyvä, että "apua" tarjolla, mitäs sitten, jos apu tulisi islamisteilta tai budhalaisilta?

        =DW=


      • .Siilirouva
        ... kirjoitti:

        Organisaatio.

        Olemassa, sairaalapapit, sotilaspapit, laivapapit, ties mitä Kaikki luterilaisten hallinnassa. Ja kun suomalaisista vielä noin kolme neljäsosaa kuuluu kirkkoon, erilaisilla vakaumuksien voimakkuuksilla, uskontoa nyt tungetaan joka paikkaa, "apuna". Siis periaatteessahan on hyvä, että "apua" tarjolla, mitäs sitten, jos apu tulisi islamisteilta tai budhalaisilta?

        =DW=

        Kullekin toivomallaan tavalla olisi se sitten islamisteilta tai budhalaislta.


      • ...
        .Siilirouva kirjoitti:

        Kullekin toivomallaan tavalla olisi se sitten islamisteilta tai budhalaislta.

        Uskonto asia erikseen.

        Se on henkilökohtainen asia, suomessa useita kymmeniä erilaisia uskontoja. Kyse lainsäädännöstä ja lääketieteestä. Sekä siis ihmisen itsemääräämisoikeudesta.

        =DW=


      • .Siilirouva
        ... kirjoitti:

        Uskonto asia erikseen.

        Se on henkilökohtainen asia, suomessa useita kymmeniä erilaisia uskontoja. Kyse lainsäädännöstä ja lääketieteestä. Sekä siis ihmisen itsemääräämisoikeudesta.

        =DW=

        Moni huutaa viime hädässä uskontoa ja sen edustajia hätiin.


    • on nähty, kammottava

      EN tee hoitotestamenttia,
      ihmisen kärsimykset on sen seurauksena sanoin kuvaamattomat loppuaikoina jos joutuu esm petipotilaaksi,
      lääkitystä ei saa , kitumalla pitää kuolla valtaviin tuskiin,
      ei kiitos hoitotestamenttia ikinä,
      kun loppu on lähellä mieluummin kuolen omankäden kautta, ellen kuole luonnollista äkkikuolemaa, siis pökrähdä vaan äkkiä lattialle tai sänkyyn, mihin ny sitten sattuukaa päkrähttämmään, vaikka tielle,

      • .Siilirouva

        Oletkos tullut ajatelleeksi että tuo asia on nimenomaan päinvastoin. Jos sinullaei ole omaa tahtoasi ilmaistuna, kärsimyksen pitkittäminen esimerkiksi voi johtua siitä kun kukaan ei tiedä mikä olisi ollut sinun oma toiveesi.


    • Vaikea on päättää

      En tiedä oliko hoitotestamenttia, mutta kevät-kesän aikana lähialueellani kuoli kaksi syöpäpotilasta lähes yötä päivää huutaen kivusta. Miksihän ei annettu lääkitystä tarpeeksi?

      Itse en ole tehnyt hoitotestamenttia siksi, että kuoleman hetkellä ei voi tietää mitä tahtoo. Jos uskoo olevan toivoa ja elämänhalu pysyykin vahvana. Hoitohenkilökunta on kiireistä. Jos teen uuden testamentin loppumetreillä niin hukassa on kuitenkin kun sitä tarvitsisi katsoa.

      En ole vielä päässyt isän katseesta kun hänestä näki että halusi elää. Kuoli vanhuuteen viikossa, kun joutui sairaalan petiin, annettiin morfiinia, vaikkei ollut kipuja. Muutamassa päivässä elimet lakkasivat toimimasta. Ei ollut mitään testamenttia.

      • .Siilirouva

        Tuosta syöpäpotilaan kivun hoitamisesta olisi kannattanut tehdä kyselyä ko hoitopaikkaan. Vaikka se ei enää noita kahta olisi auttanut, ehkä seuraavia. Toisaalta on kipuja, joihin ei auta mikään kipulääke, kuitenkin tällöin voidaan hoitaa esim nukutuksessa. Se edelyttää kuitenkin että poitlaalla olisi mahdollisuus päästä paikkaan jossa ko hoito on mahdollinen.

        Itse olen sillä kannalla että jos olen tilanteessa missä en itse tahtoani kykene ilmaisemaan toivon että houtavat lääkärit ovat kyllin viisaita päättämään sen mikä on ennusteeni. Eli jos on odotettavissa että tehohoidon jälkeen elämänlaatuni olisi olla lähinnä kasvi, silloin voisi ihan vaan luovuttaa ja hoitaa muutoin hyvin loppuun asti.

        Hoitotestamentti ei kyllä pelasta siltä että ihminen kuolee vanhuuteen. Olen ymmärtänyt että morfiinia ei anneta pelkästään kipujen hoitoon vaan siihen pahaan oloon mikä aiheutuu siitä kun elin toisensa jälkeen lakkaa toimimasta, keuhkot täyttyvät nesteellä ku sydän alkaa pettää, siis henkeä alkaa ahdistaa.
        Tuossa tilanteessa morfiinin antaminen lähunnä armeliasta poisnukkuvaa kohtaan. Lähinnä olisin huolissani siiä että sitä ei tarpeen mukaan anneta.


    • ...

      Asiaan kai jotenkin liittyen


      Nyt ollut useita uutisointeja jenkeistä, siellä ei tahdo teloitukset onnistua. Nillä jotain myrkkyjä, joita valmistetaan jossain muussa maassa. eikä net suostu enää toimittamaan niitä. Myrkyt lopussa, koittavat kehitllä uusia tilalle. Ainakin pari teloitusta mennyt pipariksi, kun teloitettava ei olekkaan kuollut heti, vaan kitunut vaikka kuinka kauan.

      Ihmetyttää, ei ihmisen tappamisen pitäisi niin vaikeaa olla. Ja teurastamothan pyörivät jatkuvasti, ikinä en ole lautaselle sanut elävää pihviä.

      Jotain ihmeellistä lainsäädännöllistä haslinkiä tossakin asiassa. Ja omituista, jossain on kuolemanrangaistus sallittua, jossain ei sallita eutanasiaa. Kun hoitotestamentti käytännössä sama asia, kuin eutanasia. Ja se sitten riippuu kai ihan sattumasta, noudatetaanko jonkun omaa tahtoa, vaiko eikö noudateta. Joku sekopää sukulainen saattaa alkaa riitelemään asiasta ja estää koko hommelin. Mutta virallisesti taas puolestaan ei saa päättää, että letkut irti.

      Synkkiä aiheita, ehkä. Ihmisen elossa just kaks kohtaa, mistä kukaan ei oikein ole pystynyt kertomaan. Syntymä ja kuolema. Syntumäänsä ei kai kukaan muista. Jonkinverran kuolleita ihmisiä, jotka saatu heräteltyä henkiin. Mulla oli yks tuttu, joka kuoli. mutta saivat sen henkiin. Siis ei se kokonaan tietenkään kuollut, eihän kuolleet herää, mutta se ois voitu jättää elvyttämättäkin. se kuoli sitten muutaman vuoden kuluttua lopullisesti. Eleli siinä välissä ihan normaalia elämää. Tyyppi suhtautui mun mielestä jatkoaika elämäänsä jotenkin lakonisesti, jätti pikkumurheet vähemmälle murehtimiselle. Eikä seonnut mihinkään uskontoon tms. otti asian enenpi tieteellisesti.

      =DW=

    • reppuriika

      Kyllä minulla aikeissa on, mutta en ole saanut vain vielä aikaiseksi. Voikohan sen tehdä sillä www.omakanta.fi -systeemillä. Helppoa saamattomalle niin olisi.

    • kumma elämänhalu

      Vain henkisesti tosi vahva potilas kohtaa kuoleman tyynesti. Sillä polulla se elämänhalu heittelehtii äärilaidasta toiseen.

      Koko hoitohenkilökunnalla harvoin on käsitystä potilaan tahtotilasta. Esimerkiksi vanahainkodissa iltavuoro tahtoo viedä sinne hartaustilaisuuteen sellaisenkin papan, joka ikänsä on ollut ateisti. Ehkä joku meinaa, että nyt se varmaan kääntyy... Papan ovessa ei lue "tämä on ateisti".

      Hoitotestamentti on siksi oleellisen tärkeä, ettei tarvitse kitua tarpeettoman pitkään. Mikäli kivut yltyvät sitetämättömiksi, on ilmaissut halunsa ottaa niin vahvoja morfiinijohdannaisia, että se on sillä rajalla, kuoleeko niihin. Siinä määrätessä niitä, on sillä lääkärilläkin nenänpää vähän valkosena, eikä niitä saa ihan kuka tahansa antaakaan.

      Kuoleminen on harvoin kaunista. Siksi itse pitää varmistaa, että se omalla kohdalla on edes rajallisesti inhimillistä.

      Korskeutta kuoleman edessä ei kenenkään kannata korostaa. Harvasta on painamaan liipaisinta, kun piippu osoittaa omaan päähän -siis lopulta todella.

    • Viaton sivullinen

      Kyllä meinaan kestää viimeisen suuren elämänkokemuksen sellaisena kun se tulee.
      Sen jälkeen ei ole edes sitäkään. Jätättekö filmistä loppuosan katsomatta, ei kai.
      Kyllä tänäpäivänä ihmisestä pidetään huolta loppuun asti.

    • Pirre*

      Olen tehnyt jonkunlaisen paperin hoitotahdostani ja toimittanut sen tyttärelleni, ei vielä muualle, mut pitää siihen lisätä vielä yks juttu, nimittäin että minun pitää antaa syödä ja juoda mitä minä haluan, jos makeaa tai rasvaista tai vaikka viiniä ruoan kanssa ja jos haluan niin konjakki jälkkäriksi, ei mitään leikattua vaan kunnollista, hennesyykin kyllä menee..seipään vinkuissa., eli sillä periaatteella ettei mitään vahinkoa voi enää mummolle tapahtua :D

      • Pirre*

        Ja lisään, eikä sit lasten nurkkiin eikä vaivoiksi, mutta tervehtimässä pittää käydä..


    • Rakkaat seura-kuntalaiset.
      Olemme tänään kokoontuneet siunailemaan ja itkeskelemään.
      Yksi jäsenistämme on tuominnut 3 taivaisiin, itsensä turmioon ja yhden epä-
      toivoon.
      Miten se nyt sitten meneekin.
      Kiittäkäämme jumaliamme painamalla päämme.
      Tapahtukoon heidän tahtonsa.
      Olkaamme kiitollisia että meille on annettu mahdollisuus elää ja katsoa kuinka
      toiset kuolevat.
      Seura-kunta nouse ylös!
      Kuvaannollisesti heitän hiekkaa niin heidän, kuin teidänkin silmillenne.

      Hu: 22.4.19 Älä ihminen leiki jumalaa, muista! sinua tallataan.

      H.

      • haukotus tulee

        Jaha...
        Patulla taisi taas heittää remmin pois isonpyörän päältä.
        Henkinen piereskely tuntuu olevan ihan kunnia-asia.
        Se siitä "fiksuudesta".


      • ent. siivoojaparka

    • Viaton sivullinen

      Kyl mäkin sitä konjakkia, ei ku sherryä, jos joku viittis tuoda.
      Täytyypä alkaa tutuille vihjailemaa, aineski siskoille ja tietysti tyttärelle, hän tietää
      et äiskä tykkää.

    • €ero

      Ainut asia joka vois tulla kyseen ettei piettäs letkuissa ilman toivoa elpymisistä, muuten uskon että huolehditaan.

      Toisaalta en ajattele tuonpuoleista ja kuolemaa kun on tärkeämpääkin mietittävää.

    • näin on näkyleipä

      Mä tein sen hoitotestamentin, ettei tartte enää funtsia, mitä sitten, kun siinä avuttomana makaa. Kehystin sen huoneen tauluks. Kun täältä jonkun kalun siihen pedin ääreen vie, niin se on määrättynä yksi. Jos vielä kykenis sormella osottaa.

    • herkiäkää hupatus

      Jos olisin laatinut hoitotestamentin ajat sitten, olisin ollut nurmen alla jo monen monta vuotta.

      • Selvitä - ensin

        Sinä hupatat itse vastoin parempaa tietoa.


      • iisi asia
        Selvitä - ensin kirjoitti:

        Sinä hupatat itse vastoin parempaa tietoa.

        Eikö sinulla ole aivoja?


    • eläviäKuolleita

      Nimimerkki "herkiäkää hupatus", oletko siis zombie ?

      • vastaus zombielle

        Mietipä sitä, jos osaat.


    • Vaikea on päättää

      Siilirouva, kiitos viestistäsi. Voin positiivisesti ajatella morfiinin käytön olleen aiheellista, tähän asti en ole tiennyt että sitä annetaan muuhunkin kuin kipuun.

      Isä oli maksanut äidin hoitokotimaksua puoli vuotta vielä itse kotona asuen. Sitten hänet vietiin hoitolaitokseen ja oli varaa maksaa ekat kaksi kuukautta itse, sen jälkeen anoi kunnalta hoitotukea. Heti kohta sairastui ja vietiin sairaalaan.

      Keuhkoihin todella tuli vettä, mutta olen kuullut että se voidaan aiheuttaa joillakin lääkkeillä, siis tarkoituksella. Isä oli todella terve ikäisekseen, ei ollut edes ollut mitään lääkitystä kotona ollessaan.

      Olen suruissani ajatellut että köyhä kunta halusi pois päiviltä kuluttamasta. Kun en juurikaan lääketieteestä mitään tiedä, en tietenkään mitään juttua halunnut nostaa. Lääkäri oli sanonut isää tuodessa: miksi hänet tänne tuotte. Isä oli älykäs, vahva persoona. Ja hoitaja kun sisko vei itse nenän kuivumiseen tippoja, kun hoitaja ei antanut: on ne täällä itse muutkin yrittäneet määräillä ja itse hoitaa. Koin sen lievänä uhkauksena.

      Eka morfiinipäivän jälkeen isä lakkasi puhumasta, tuskaiset pelokkaat silmät vain katsoivat viikon sängynpohjalta ja siihen meni. Emme ymmärrä vieläkään syytä puhumattomuuteen.

      Näin olen ajatellut viisi vuotta silloin kun isää ajattelen. Toki kiireisessä elämässäni on paljon muutakin mietittävää.

      Tuo kipulääke toisissa tapauksissa: Olen luullut että morfiinilla voidaan poistaa kaikki kivut, ilmeisesti sitten tässä tapauksessa ei voitu. Koska nämä kaksi potilasta eivät olleet läheisiäni, en voinut tilanteeseen puuttu, kuuntelin vain kauhulla katsomassa käyneen kertomaa. Kiitos myös tämän asian valaisemisesta.

      • .Siilirouva

        "Vaikea on päättää"

        Miksi ihmeessä vesi halutiin keuhkoihin lääkkeellä minusta todella epärealistinen ajatus. Kyllä minä luottaisin siihen että terveydenhuollon ammattilaiset eivät pääsääntöisesti mitään hirviöitä ole ja tahallaan aiheuta ihmiselle kärsimystä ja vahinkoa. Usein mietin mistä ihmeestä tuollaiset ajatukset sikiää ja niitä vielä totena pidetään.

        Et voi olla tosissasi luulemassa että "kunta halusi isäsi pois tarkoituksella vettä keuhkoihin tahallaan jollain lääkkeellä aiheuttaen ja täten eiheuttaneen isäsi kuoleman. En usko sitä. Jos sinulla on vahvat epäilyt, ota ihmeessä yteys hoitopaikkaan ja kesustele asia siellä, täällä se ei taida selvitä.

        Oliko näin että silloin kun morfiini aloitettiin isäsi oli jo melko huonossa kunnossa? Morfiini lievittää kärsivän tuskia, mutta se on niin voimakas lääke pieninäki annoksina annettuna, että se vie potilasta turraksi. Mutta mikä on tärkeintä, se että potilas tuntee tuskan, hädän ja hengenahdistuksen vai se että hän on tietoisesti läsnä riippuen muusta olotilasta.Omalle ja läheisteni kohdalle haluaisin riittävän määrän lääketää, ettei tarvitseisi kitua ja kärsiä.

        Olen nähnyt tapauksia, joissa morfiinillakaan ei saatu kaikkia kipuja pois. Toisaalta taitaa olla niinkin että vaikka kaikkea kipua ei pois saada, sillä saadaan kuitenkin terävin kipu katkaistua.


    • Vaikea on päättää.

      Ei ollut muuten huonossa kunnossa, oli vain vettä keuhkoissa ja henkeä ahdisti. Voimia oli kuin hirvellä, kun voimisteli ja liikkui joka päivä. En ota kehenkään yhteyttä, koska asian penkominen on turhaa. Tuon vain näkökantana esille niille jotka hoitavat vanhoja omaisiaan. Kaikilta osin en luota terveydenhoitohenkilökuntaan, pääosin kyllä. En pidä tätä itsestäänselvänä totena. Olen tarkasti ympärilläni asioita huomaava ihminen kuten isäkin oli, en kuitenkaan rettelöitsijä.

      • .Siilirouva

        Vain vettä keuhkoissa tarkoittaa sitä että isälläsi oli todennäköisest sydämen vajaatoiminta joka ilmeisesti se ei ollut "vain" koska kävi sitten noinkin huonosti. Mutta että se vesi olisi tahallaan lääkkeeillä keuhkoon aiheutettu, jaa-a....................

        On varmaan hankala jos pitää tuollaista epäillä. Minä ainakin penkoisin jos tuollaista epäilisin, sillä tuolloinhan isäsi hoidossa on tapahtunut rikos.


    • att2

      Anteeksi vain hölmö kysymys mitä tarkoittaa sana hoitotestamentti käytännössä?

      • -----

      • att2

      • määritelmää

        Suppea selitys hoitotestamenttiin.

        Hoitotestamentti on henkilön tahdonilmaus omasta hoidostaan, jos hän vakavan sairauden, onnettomuuden tai vanhuuden heikkouden vuoksi menettää oikeustoimikelpoisuutensa.

        Hoitotestamentissa määritellään ne tilat, jolloin luovutaan potilaan elämää lyhytaikaisesti pidentävistä, keinotekoisista elintoimintoja ylläpitävistä hoitotoimista.

        Hoitotestamentin allekirjoittavat hoitotestamentin tekijän lisäksi kaksi samanaikaisesti läsnä olevaa todistajaa.


      • ent. sivoojaparka

    • mäntti eukko

      En aio tehdä
      elän niin kauan kuin elän.
      Jonkun halvan morfiinin tai heroiinipaskan
      toivossa ei kantsi mun mielestä mihinkään laitokseen hakeutua.
      Jotenkin vuosikausia kaikessa terveyskeskusten ja sairaaloidenkin toiminnassa
      on ollut vahva painostuksen maku, asetellaan ihmisryhmiä ikäluokitttain
      "samalle viivalle", omaisuuden ja varojen pöllintä on toki alkanut jo edeltävinä
      vuosina. Aloittaisivat senkin priorisoinnin itsestään.

    • hyvästi jääkää

      Testamentti on itkua vaille:

      "Kun minä kuolen, niin iskekää kuokka leukani alle ja vetäkää metsään.
      Rahoista ette paljoa hyödy, sillä ne on kaikki humputeltu viimeistä penniä myöten.
      Loput maallisesta omaisuudestani olen jo ehtinyt testamentata Gruusialaisten lammaskoirien eläke-rahaston hyväksi.
      Pärjäilkää! Mulla menee nyt lujaa!"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe