Pitäisikö huolestua?

EKOteko

Olemme avoliitossa kumppanini kanssa olleet neljä vuotta. Olen aina ollut hieman mustasukkainen ja saanut sen varjolla oikeuden tutkia mieheni puhelinta ja facebookkia vapaasti jotta saisin mielenrauhan. En koskaan ole aiemmin sitä tehnyt sen kummemmin mutta pari päivää sitten päätin katsoa mieheni puhelimessa olevia kuvia, sieltä löytyi todellinen yllätys: Puhelin oli täynnä meidän yhteiseltä naispuoliselta tuttavalta lähettämiä omakuvia (ei seksuaalisia), miksi helvetissä? Ja kun etsin viestiketjua mistä kuvat oli lähetetty se oli poistettu. Mieheni väitti että poisti sen siksi että olisin suuttunut siitä, mutta miksi olisin suuttunut jos se olisi ollut täysin viaton? Menin katsomaan tätä naista facebookissa mutta huomasin että hän olikin vuosien tuntemisen jälkeen poistanut minut sieltä, miksi jos hänellä ei kerta ole mitään minua vastaan? Lisäksi mieheni on poistellut muitakin viestejä puhelimestaan. Facebookista katsoin mutta siellä ei ollut mitään.

Kaiken lisäksi seksielämämme on lopahtanut aiemmasta huomattavasti huonompaan suuntaan. Emme jaa toistemme kanssa enää läheisyyttä lähes ollenkaan. Voihan tämä johtua suhteen arkinaistumisesta, mutta olen selkeästi ilmaissut ja toivonut että läheisyyttä ja yhteistä aikaa olisi enemmän.

Mies sanoo ettei petä eikä tule pettämään mutta voinko luottaa siihen että hän on rehellinen? Hänellä on todella vihamielinen ja torjuva asenne tätä koko asiaa kohtaan joten avoin keskustelu on lähes mahdotonta. Ainoa ehdotus häneltä oli että hän lähtisi pois kotoa.

Minua todella epäilyttää.

19

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mz81

      Klassisia pettämisen merkkejä. Miehelläsi on ainakin emotionaalinen suhde tän naisen kanssa, ja mahdollisesti myös fyysinen. Ajan myötä emotionaaliset suhteetkin kehittyvät melkein 100% varmasti fyysisiksi.

      Sun kannattaa ehdottomasti puuttua asiaan, sillä se että toisen naisen kuvia on miehesi puhelimessa on rajojen ylittämistä heidän osaltaan. He ovat jo nyt loukanneet sua, ja tulet loukkaantumaan vielä paljon enemmän jos annat sen jatkua. Jos ja kun miehesi ei sinua kuuntele, niin kysy siltä naiselta että miksi hänen kuvia on miehesi puhelimessa.

      Sun kannattaa myös tehdä miehellesi selväksi, että et ole hänestä riippuvainen ja osoittaa hänelle että et tarvitse häntä pärjääksesi. Se voi tuntua tosi vaikealta, mutta sen kautta miehesi voi tajuta että hän voi oikeasti menettää sut. Luultavasti hän ei tajua mitä on tekemässä, usein pettäjät ovat emotionaalisesti ihan pihalla ja jälkeenpäin eivät ymmärrä miten ovat voineet toimia niin puolisoaan kohtaan ja vaarantaa parisuhteensa. Siksi he usein tarvitsevat ravistelua että voisivat havahtua. Vaikka olisit kuinka epätoivoinen ja hajalla, niin koita esiintyä miehellesi vahvana ja tilanteen hallitsevana.

      Voimia sulle, toivon todella että miehesi herää.

    • mz81

      Lisään vielä edelliseen, että sun kannattaa myös kuitenkin koittaa selvittää onko puolisosi tyytymätön johonkin teidän suhteessa. Monesti kommunikaation puute tappaa suhteen, avoin keskustelu voi auttaa paljon. Koittakaa selvittää ongelmat yhdessä rakentavasti.

    • eräs n

      Nyt ei taida olla miehellä puhtaat jauhot pussissa. Ilmeisesti voi hakea seksiä muualtakin?

    • koettu on

      Kun sä olet mustasukkainen tyyppi niin mies ei voi mitenkään sulle todistaa, ettei hänellä ole naisen kanssa sen kummempaa menossa kuin että vistejä vaihtavat. Ethän sä uskoisi sitä kuitenkaan vaikka hän toisi todisteeksi kuun taivaalta.

      Anna miehen lähteä. Mustasukkaisen ihmisen kanssa on täysin mahdotonta elää. Noin munkin mies toimi kuin sinä. Perusteli mun puhelimen ja sähköpostin kollaamisia sillä, että saa itselleen mielenrauhan kun on hieman mustasukkainen. Ja kun ei mitään löytänyt, mä olinkin tietysti poistanut viestit puhelimesta ja sähköpostit tuhonnut. Lopulta mä en voinut mennä edes vessaan kun hän oli jo oven takana kyselemässä, kelle viestaan kun niin kauan viivyn yms.

      Anna siis miehen mennä. Sä saat mielenrauhan vaikkakin sä käännät asian niin, että olihan sillä joku nainen, ei muuten olisi lähtenyt. Eikö niin?

    • Outo, todella

      Omakuvia? Oliko kuvat lähetetty miehelle vai olikohan mies itse napsinut kuvat? Aika outo olisi nainen, joka lähettäisi omat selfiet varatulle miehelle....Syy ei silloin voine olla muu kuin "huomaa mut, ihastu muhun" - siis aika lapsellista käytöstä, tyrkkymäistä

      Silti, mies on jotenkin lähtenyt mukaan kahden leikkiin, vaikuttaa ainakin. Pettäminen on jo eri juttu.

    • Eräs Rouva

      Sinuna vetäisin henkeen, ja löysentäisin pipoa.
      Jos seksielämässänne on nyt hiljaisempaa, on se merkki jostakin.
      Itse yrittäisin panostaa suhteeseen ja omaan mieheen.
      Seksin saralla vois koittaa jotain uutta ja hauskaa.

      Viettäkää vaikka romanttinen illallinen ja rakastelua siihen päälle.

      Jos rupeat syyttelemään ja uhkailemaan, työnnät vain miestäsi kauemmas.
      Kun saat elämän taas normaaliksi,voit pyytää miestäsi olla olematta tähän naiseen yhteydessä.

      Jos miehesi kuitenkin pettää sinua ja lähtee toisen naisen matkaan, sun raivoamiset ei siinä paljon auta.

      Toivottavasti saatte parisuhteenne taas kuntoon.

    • 57y4rthf

      " Olen aina ollut hieman mustasukkainen ja saanut sen varjolla oikeuden tutkia mieheni puhelinta ja facebookkia vapaasti jotta saisin mielenrauhan."

      Ja miehen syytä on se, että sinä nyt vain satut olemaan hieman mustasukkainen?!

      Kuinka paljon kuvia = "täynnä"?

      Miehesi ei ajatellut loppuun asti poistaessaan viestiketjun - sillä sinähän hakemalla haet syytä epäillä miestäsi. Kannattaisko mennä terapiaan???

      • ota opiksi

        Samaa mieltä. Enkä sano ilkeilläkseni. Mutta mustasukkaisuus on todella tuhoavaa. Parisuhteessa kuuluu luottaa kunnes toisin todistetaan. Miehen sairaalloinen mustasukkaisuus tuhosi suhteemme ja se on suuri loukkaus kun ei luotetw vaikkei mitään pahaa ole tehnyt. Uskottomuuden jälkeenkin petettyä neuvotaan luottamaan jos suhteen haluaa jatkuvan. Olet tehnyt suurta tuhoa suhteellenne. Voi epäillä uskottomuutta vapaasti mutta siitä ei toiselle sanota ennen kuin käry käy


    • 2x2 ei voi olla 100

      Näytä tämä kirjoitus miehellesi. Hänen on hyvä tietää, että emotionaalinen suhde kännykkään pilaa todellisen parisuhteen. Kännykässä oleva tuttava nainen on viitteellinen ihannekuva. Yhtä kaikki, sillä mielikuvitus panostaa naisen miesystäväsi mielikuvissa fantastiseksi naiseksi. Nainen saa miehesi ihailusta pontta omaan mielikuvaansa itsestään (valheellista tai sanotaanko mielikuvituksen tuottamaa sekin). He virittyvät yhä voimakkaammin toisistaan (omista mielikuvistaan toisiaan kohtaa). Ja teidän välinen suhde haalistuu samassa tahdissa.

      Katsokaa ohjelmaa Catfish, niin ymmärrätte. Mielikuvat ja odotukset eivät ole yhtä voimakkaita, mutta niiden syntyperiaate samankaltainen.

      On hyvä ymmärtää tietoisuuden tasolla oman mielikuvituksensa vaaroista. Todellisuus harvoin kohtaa ainakaan pitkällä juoksulla. Nainen ei ole sen kummempi kuin muutkaan, mutta hyötyy miehesi henkilökohtaisten mielikuvien peilautumisesta häneen.

      En tiedä ymmärrätkö mitä yritän selittää. Sinun on syytä antaa kaikki palstan vastaukset miesystäväsi pohdittavaksi. Toivon ettei miehinen vietti ole voimakkaampi kuin hänen järkensä.

      Onnea matkaan!

      • help 911

        Olet ollut huolissaan koko ajan, nytkin mietit vaan mustasukkaisesti pettääks mies vaikka toinen on kyllästynyt mustasukkaisuuteesi ja kun et usko ja uhkaa muuttaa pois. Miksi olet suhteessa jos et voi luottaa.


    • No huhhuh, miten joku kehtaa verrata mustasukkaisuutta pettämiseen.

      Pettäminen on tietoinen teko joka ei tapahdu itsestään tai vahingossa, vaan oman valinnan kautta.

      Mustasukkaisuus on sisäinen tunne jolle ei itse mahda mitään, ja joka saattaa olla peräisin (ja usein on) ajalta ennen parisuhdetta.

      Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa. Toki mustasukkaisuus voi johtaa tuhoisiin tekoihin ja valintoihin, mutta ei välttämättä. Jos puolisot ymmärtävät ja osaavat käsitellä jommankumman tai molempien mustasukkaisuutta avoimesti oikealla tavalla, ei se ole tuhoisaa. Päinvastoin silloin mustasukkaisuudesta kärsivä voi parantua siitä.

      Uskottomuus (myös emotionaalinen) on sensijaan tuhoisa valinta. Se juontuu usein myös sisäisestä haavaisuudesta (esimerkiksi mustasukkaisuudesta), mutta mikään ei ole sille puolustus. Uskottomuus on aina rankka rikkomus puolisoa kohtaan ja rikkoo luottamuksen todella pahasti. Siitä voi selvitä, mutta vain jos pettänyt osapuoli on täysin avoin ja katuvainen.

      • kasva aikuiseks!

        "Mustasukkaisuus on sisäinen tunne jolle ei itse mahda mitään, ja joka saattaa olla peräisin (ja usein on) ajalta ennen parisuhdetta."

        Voi jestas, mitä shittiä! Juu, varmasti näin on - mutta onko todellakin uuden kumppanin VIKA ja ONGELMA, jos toiselle on tapahtunut ikäviä asioita aiemmin? Ei todellakaan! Mustasukkaisuudelleko ei mahda mitään?! Kyllä voi! Se on tahdonalainen asia aivan siinä, missä päätös pettää tai olla pettämättä.
        Onko uuden ihmisen asia vakuutella ja todistella olevansa luotettava vaikka maailman tappiin saakka? Vastuuta omasta itsestään ja käytöksestään ei koskaan saa kaataa toisen niskaan, vain lapset ja epäkypsät aikuiset tekevät näin. Toisille ei mikään riitä ja kun jatkuvasti luotettavuuttaan todistelemaan joutunut kumppani kyllästyy ja lähtee kävelemään, syy on kokonaan tässä lähtijässä.


      • yhhyh
        kasva aikuiseks! kirjoitti:

        "Mustasukkaisuus on sisäinen tunne jolle ei itse mahda mitään, ja joka saattaa olla peräisin (ja usein on) ajalta ennen parisuhdetta."

        Voi jestas, mitä shittiä! Juu, varmasti näin on - mutta onko todellakin uuden kumppanin VIKA ja ONGELMA, jos toiselle on tapahtunut ikäviä asioita aiemmin? Ei todellakaan! Mustasukkaisuudelleko ei mahda mitään?! Kyllä voi! Se on tahdonalainen asia aivan siinä, missä päätös pettää tai olla pettämättä.
        Onko uuden ihmisen asia vakuutella ja todistella olevansa luotettava vaikka maailman tappiin saakka? Vastuuta omasta itsestään ja käytöksestään ei koskaan saa kaataa toisen niskaan, vain lapset ja epäkypsät aikuiset tekevät näin. Toisille ei mikään riitä ja kun jatkuvasti luotettavuuttaan todistelemaan joutunut kumppani kyllästyy ja lähtee kävelemään, syy on kokonaan tässä lähtijässä.

        Sinulle neuvoksi. Älä ala suhteeseen. Ihan tarpeeksi vastenmieliseltä jo ajatuksesi näyttävät. Pettäjä ja trolli.


    • "Voi jestas, mitä shittiä! Juu, varmasti näin on - mutta onko todellakin uuden kumppanin VIKA ja ONGELMA, jos toiselle on tapahtunut ikäviä asioita aiemmin? Ei todellakaan! Mustasukkaisuudelleko ei mahda mitään?! Kyllä voi! Se on tahdonalainen asia aivan siinä, missä päätös pettää tai olla pettämättä.
      Onko uuden ihmisen asia vakuutella ja todistella olevansa luotettava vaikka maailman tappiin saakka?"

      Niinkuin aiemmin sanoin, mustasukkaisuutta voi ilmentää ja käsitellä myös rakentavalla tavalla. Jos avoimesti kertoo tunteistaan ja ongelmistaan, siitä lähtökohdasta käsin että mustasukkaisuus ei välttämättä liity toisen käytökseen vaan omaa haavaisuutta. Niin silloin toinen ymmärtää että ei ole syyttelyä tai epäluuloisuutta, vaan mustasukkaisuus on puolisossa oleva ongelma. Ja silloin rakastava puoliso tahtoo auttaa puolisoaan pääsemään eroon mustasukkaisuudesta, ja siihen kuuluu että pitää ehkä normaalia enemmän vakuutella ja todistaa luotettavuuttaan. Mutta jos molemmat osaa nähdä asian ottamatta itseensä, ja rauhallisesti ja rakentavasti käsitellä sitä, niin silloin mustasukkaisuus ei pääse tuhoamaan vaan vähitellen menettää otettaan.

      • kasva aikuiseks!

        Voit ihan piruuttasi kokeilla, mitä on yrittää auttaa kroonisesti mustasukkaista ihmistä eroon tunteestaan, vaikkapa nyt ensin alkuun 5 vuotta. Jos rakkautesi ja luotettavuutesi heitetään kerta toisensa jälkeen päin näköäsi, kännykkäsi, sähköpostisi, ystäväpiirisi ja jopa työsi on kaiken aikaa suurennuslasin alla ilman mitään pätevää syytä.... Kokeile toki.

        Sorry vaan, mutta yhden sairaanloisesti mustasukkaisen miehen kanssa elettyäni ei riitä ymmärrystä siihen, miksi pitäisi ymmärtää ja todistaa luotettavuuttaan, kun ei itse ole tehnyt mitään väärin? Ymmärrän parisuhteen alkuvaiheeseen liittyvän epävarmuuden ja huonojen kokemusten vaikutuksen luottamukseen - mutta en sitä, että vuosia ja jopa vuosikymmeniä pitää yrittää autaa toista paranemaan mustasukkaisuudesta, jota itse ei ole aiheuttanut.


      • ykskantaan
        kasva aikuiseks! kirjoitti:

        Voit ihan piruuttasi kokeilla, mitä on yrittää auttaa kroonisesti mustasukkaista ihmistä eroon tunteestaan, vaikkapa nyt ensin alkuun 5 vuotta. Jos rakkautesi ja luotettavuutesi heitetään kerta toisensa jälkeen päin näköäsi, kännykkäsi, sähköpostisi, ystäväpiirisi ja jopa työsi on kaiken aikaa suurennuslasin alla ilman mitään pätevää syytä.... Kokeile toki.

        Sorry vaan, mutta yhden sairaanloisesti mustasukkaisen miehen kanssa elettyäni ei riitä ymmärrystä siihen, miksi pitäisi ymmärtää ja todistaa luotettavuuttaan, kun ei itse ole tehnyt mitään väärin? Ymmärrän parisuhteen alkuvaiheeseen liittyvän epävarmuuden ja huonojen kokemusten vaikutuksen luottamukseen - mutta en sitä, että vuosia ja jopa vuosikymmeniä pitää yrittää autaa toista paranemaan mustasukkaisuudesta, jota itse ei ole aiheuttanut.

        tossa vaiheessa ei ole pelkästään mustasukkaisuudesta enään kysymys. Tämänkaltainen ihminen on henkisesti sairas. Tarvitsee hoitoa, ei todisteluja.


      • kasva aikuiseks! kirjoitti:

        Voit ihan piruuttasi kokeilla, mitä on yrittää auttaa kroonisesti mustasukkaista ihmistä eroon tunteestaan, vaikkapa nyt ensin alkuun 5 vuotta. Jos rakkautesi ja luotettavuutesi heitetään kerta toisensa jälkeen päin näköäsi, kännykkäsi, sähköpostisi, ystäväpiirisi ja jopa työsi on kaiken aikaa suurennuslasin alla ilman mitään pätevää syytä.... Kokeile toki.

        Sorry vaan, mutta yhden sairaanloisesti mustasukkaisen miehen kanssa elettyäni ei riitä ymmärrystä siihen, miksi pitäisi ymmärtää ja todistaa luotettavuuttaan, kun ei itse ole tehnyt mitään väärin? Ymmärrän parisuhteen alkuvaiheeseen liittyvän epävarmuuden ja huonojen kokemusten vaikutuksen luottamukseen - mutta en sitä, että vuosia ja jopa vuosikymmeniä pitää yrittää autaa toista paranemaan mustasukkaisuudesta, jota itse ei ole aiheuttanut.

        Oon pahoillani että olet joutunut kokemaan sellaista :( Mutta jos luet tuon ylläolevan viestini ajatuksella, niin huomaat varmaan että puhun siinä rakentavasta tavasta käsitellä mustasukkaisuutta. Kertomastasi päätellen miehesi toimi tosi epärakentavasti ja silloin mustasukkaisuus saa paljon tuhoa aikaan.

        "Ymmärrän parisuhteen alkuvaiheeseen liittyvän epävarmuuden ja huonojen kokemusten vaikutuksen luottamukseen - mutta en sitä, että vuosia ja jopa vuosikymmeniä pitää yrittää autaa toista paranemaan mustasukkaisuudesta, jota itse ei ole aiheuttanut. "

        Kuten sanoin, jos toinen ei kykene käsittelemään ongelmiaan rakentavasti, ei siitä ole mitään hyötyä vaikka toinen kuinka koittaisi auttaa. Tarvitaan molempien halukkuus, ja ennenkaikkea sen puolelta jolla on ongelmia.

        Minulla on omakohtaista kokemusta sekä toimivasta että toimimattomasta suhteesta sairaalloisen mustasukkaisen ihmisen kanssa. Ensimmäinen tapaus ei halunnut käsitellä ongelmiaan, ja suhde oli ihan järkyttävä. Toisen kanssa ollaan pystytty rakentavammin käsitellä asiaa, ja ollaan edelleen toistakymmentä vuotta naimisissa. Ei se tietenkään aina helppoa ole ollut ja joskus ongelmat on purkautuneet myös epärakentavasti, mutta en voi minäkään sanoa aina olleeni täydellinen mies. Mutta molemmat tiedostetaan että ollaan tuotu menneisyydestä ongelmia tähän parisuhteeseen mukanamme, ja ollaan sitouduttu parhaamme mukaan auttamaan toisiamme niistä eroon. Eikä aiota luovuttaa, koska rakastetaan toisiamme.


    • Järjen veit

      Voiko mustasukkainen luonne muuttua? Ehkä luonnettaan pystyy hiukan "kouluttamaan", mutta vaikeaa se on.

      Saattaa mustasukkaisuus olla todella aiheellistakin. Jossain määrin se on ihan tervekin tunne. Silloin kun mustasukkaisuus menee sairauden puolelle, se on erittäin vaikea kitkeä pois. Onhan näitä jotka tarkkailevat kuinka kauan menee kauppareissulla.

      Mustasukkaisuutta ei voi lokeroida kokonaan tahdonalaiseksi.
      Se on tunne joka tottelee järjenääntä huonosti.
      Mustasukkaisuutta voi myös esiintyä varsinkin heillä joilla on huono itsetunto.
      Toisaalta nekin ovat mustasukkaisia, jotka "harrastavat" vierailla käyntejä.

    • Mustasukkaisuus liittyy usein läheisriippuvuuteen. Siitä voi parantua täydellisesti. Molempien puolisojen täytyy tajuta että loppupeleissä jokainen vastaa omista teoistaan. Ja toiselle täytyy antaa vapaus tehdä mitä itse haluaa, ei puolison pakottamisesta. Mutta parisuhde voi tietysti toimia vaan, kun kumpikin tahtoo vapaasta tahdostaan sitoutua yhteisiin rajoihin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1555
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1384
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1285
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1166
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe