Ajonvakautus/hallintajärjestelmä ääritilanteessa

Jokuautoilija

Tervehdys!

Minulla olisi sellainen hölmö kysymys esitettäväni, että tuli nyt hankittua ensimmäistä kertaa eläissäni auto, josta löytyy ajonvakautusjärjestelmä. Kysymys kuuluukin, että miten kyseisellä autolla ajetaan ääritilanteessa eli toisin sanoen auto otetaan takaisin haltuun kun se lähtee niin sanotusti luistelemaan? Tullut kuultua niin monenmoista kauhutarinaa tuosta systeemistä, että ei oikein pysy kärryillä, mikä pitää paikkansa.

Pitääkö minun opetella ääritilanneajo kokonaan uusiksi vai ohjastetaanko sitä autoa heittelyssäkin samaan tapaan kuin vanhempiakin autoja, mutta se järjestelmä vain auttaa ja helpottaa ajoneuvon käsiteltävyyttä?

Eli:

A) Otetaanko auto "hanskaan" vanhalla, perinteisellä tavalla eli ohjastamalla haluttuun menosuuntaan päin, tarvittaessa kytkintä tai kaasua käyttämällä, mutta ajonvakautus on antaa lisäapua helpottamalla tilannetta?

B) Jokin uusi tapa? Mikä?

C) Annetaan tekniikalle valta, eli ei tarvitse tehdä juurikaan mitään? Tähän sentään en ainakaan näin äkkiseltään uskoisi...

Kiitoksia vastauksista

24

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fysiikanlait toimii

      Ei ne avustimet ihmeitä tee, mutta voit toimia kuten ennenkin ja avustimet tekevät parhaansa ja koittaa korjata virheitäsi.

    • ajo harjoitusta

      No nämä epsit ja muut vakautussysteemit ovat automerkeillä ja jopa eri malleissa yksilölliset. Sen voi todeta pelkästään lukemalla vaikka tuulilasi lehden vertailua eri autojen välillä. Toiset järjestelmät reagoivat herkemmin ja eritavalla kuin toiset.

      Ilman muuta ajetaan kuten ennen, mutta jokaisen pitäisi testata käytännössä turvallisessa paikassa miten auto käyttäytyy liukkaalla.
      Jos sinulla on mahdollisuus testata liukkaan ajon radalla, jääradalla tai ihan vain isolla ja liukkaalla parkkikentällä, niin tiedät tarkasti miten just sun auton ajonvakautus reagoi liukkauteen.

      Ensin ajat ajanvakautus päällä, sitten ajonvakautus pois ja sitten taas päällä jne. Kyllä se ero ja oikea tyyli löytyy. Itse tunnen aika hyvin autoni ajonvakautuksen ja on tilanteita kun liikenteessä heitän sen pois päältä kokonaan. Esim. ajo taajamassa liukkaalla ja mäkisellä tiellä, vakautus vie autosta tehot joten sujuvammin pääsen kun ajonvakautus on hetkelliseti poiskytkettynä.

    • Paska laite

      Mulla on niin uusi auto ettei ajovakauttajaa saa pois päältä koska EU määräys on sellainen. Luiston eston tosin saan pois päältä. Talvella likkaalla kelillä en pääse edes pihalle jos luistonesto on päällä. En yksinkertaisesti saa vauhtia otettua, koska systeemi kakkaa vastaan. Jos juuttuu paksuun lumeen, ei heijaaminen onnistu lainkaan luistonesto päällä. Olisin valmis luopumaan ajovakauttajastakin jos vain inhimillisellä maksulla pääsisi siitä eroon.
      Jos tämä olisi niin hyvä kun kehutaan, niin kyllä rallikuskit käyttäisivät sitä. Tunnen rallimiehiä paljonkin, kun olen kysynyt tästä vakauttajasta, niin katseet on sen näköisiä, että palaakohan minulla kaikki valot päässä?

      • as2

        Kyllä ne rallikuskitkin ymmärtävät varmasti tilanteen että jos tulee yllättävä väistö tai muu vastaava tilanne missä auto lähtee suuressa nopeudessa luistoon on ajonvakaus kuljettajan paras vaihtoehto saada auto takaisin hallintaan


      • rivien välistä

        Rallimies = omistaa teinibemun ja elämän päämäärä on päästä sladittelemaan talviliukkailla.


      • sulle paskalaite

        Vaihda automerkkiä. Uusista bemareista ja audeista saa ajonvakautuksen kokonaan pois päältä ja mersusta enemmän luistoja sallivaan tilaan, mutta ei saa kokonaan pois mersusta, poislukien jotkut amg mallit.


    • Aja hiljaa poika!

      Miksi joudut tilanteeseen, jossa autosi ei ole hallittavissa? Onko kakkosvaiheen liukkaankelin vaihe vielä ajamatta?

      • rajoituksen mukaan

        No minulla ei ole "kakkosvaihe" ajamatta, kun ajokorttini ajoin n. 30 vuotta ja yli miljoona kilometriä sitten.

        Jouduin "tilanteeseen" aivan suoralla, nelikaistaisella tiellä. Autona oli vuoden 2005 MB.
        Talviaika ja tiessä korkeat jäiset polanteet, aivan yhtäkkiä auto vaan kääntyi lähes poikittain, keula kohti vastaantulevia,mutta onneksi kaistat oli erotettu muutaman metrin levyisellä viheralueella.

        Ilmeisesti tie oli niin jäässä, ettei edes ajonhallinta regoinut tilanteeseen mitenkään.Vasta sillon kun aloin kääntämään autoa oikeeseen kulkusuuntaan, ajonhallinta ehti mukaan.
        Auton sain pidettyä tiellä, eikä mitään sattunut, mutta tulinpa huomanneeksi, ettei elektroniikka aivan vielä ihan yksin pysty kaikkia tilanteita ymmärtämään ja korjaamaan.


      • tuo on jo
        rajoituksen mukaan kirjoitti:

        No minulla ei ole "kakkosvaihe" ajamatta, kun ajokorttini ajoin n. 30 vuotta ja yli miljoona kilometriä sitten.

        Jouduin "tilanteeseen" aivan suoralla, nelikaistaisella tiellä. Autona oli vuoden 2005 MB.
        Talviaika ja tiessä korkeat jäiset polanteet, aivan yhtäkkiä auto vaan kääntyi lähes poikittain, keula kohti vastaantulevia,mutta onneksi kaistat oli erotettu muutaman metrin levyisellä viheralueella.

        Ilmeisesti tie oli niin jäässä, ettei edes ajonhallinta regoinut tilanteeseen mitenkään.Vasta sillon kun aloin kääntämään autoa oikeeseen kulkusuuntaan, ajonhallinta ehti mukaan.
        Auton sain pidettyä tiellä, eikä mitään sattunut, mutta tulinpa huomanneeksi, ettei elektroniikka aivan vielä ihan yksin pysty kaikkia tilanteita ymmärtämään ja korjaamaan.

        yli 10 v. vanhaa tekniikkaa ja automalleissa on isoja eroja miten systeemi reagoi. Ei tuosta voi vetää isompia johtopäätöksiä. Ainoa päätelmä on se, että sinulla oli ajo-olosuhteisiin nähden liikaa nopeutta.


      • rajoituksen mukaan
        tuo on jo kirjoitti:

        yli 10 v. vanhaa tekniikkaa ja automalleissa on isoja eroja miten systeemi reagoi. Ei tuosta voi vetää isompia johtopäätöksiä. Ainoa päätelmä on se, että sinulla oli ajo-olosuhteisiin nähden liikaa nopeutta.

        Olet oikeassa, että kyse oli 10 vuotta vanhasta tekniikasta, mutta silloin se tekniikka oli aivan uutta.
        Miten ihmeessä voit tuosta vetää johtopäätöksen, että nopeutta oli liikaa ajo-olosuhteisiin nähden?
        Saatoihan vauhtia olla liian vähänkin, ajo-olosuhteisiin nähden. Ehkä kovemmalla vauhdilla koko tapaus olisi jäänyt tapahtumatta ja hitaammaalla olisin saattanut mennä viheralueen yli päin vastaantulijoita.
        Mutta kummastakaan vaihtoehdosta ei ole minkäänlaisia todisteita ja ehkä toinen ajokerta samaan paikkaan, samalla ajonopeudella ei olisi aiheuttanut minkäänlaista ylimääräistä ohjelmaa.
        Tuollainen jossittelu ja arvailu ilman mitään perusteita on typerää.


      • asd asd
        rajoituksen mukaan kirjoitti:

        No minulla ei ole "kakkosvaihe" ajamatta, kun ajokorttini ajoin n. 30 vuotta ja yli miljoona kilometriä sitten.

        Jouduin "tilanteeseen" aivan suoralla, nelikaistaisella tiellä. Autona oli vuoden 2005 MB.
        Talviaika ja tiessä korkeat jäiset polanteet, aivan yhtäkkiä auto vaan kääntyi lähes poikittain, keula kohti vastaantulevia,mutta onneksi kaistat oli erotettu muutaman metrin levyisellä viheralueella.

        Ilmeisesti tie oli niin jäässä, ettei edes ajonhallinta regoinut tilanteeseen mitenkään.Vasta sillon kun aloin kääntämään autoa oikeeseen kulkusuuntaan, ajonhallinta ehti mukaan.
        Auton sain pidettyä tiellä, eikä mitään sattunut, mutta tulinpa huomanneeksi, ettei elektroniikka aivan vielä ihan yksin pysty kaikkia tilanteita ymmärtämään ja korjaamaan.

        Tilanteesi alussa perussyy poikittainmenoon oli takavetoinen auto jota ajettiin liian suurella tilannenopeudella luottaen siihen että vakautus pitää auton tiellä.

        Mutta keli teki tepposet, todennäköisesti etupyörät nousivat urista, takapyörät jäivät uriin ja autosi meni pikittaislikuun jonka sinä ja/tai ajonhallinta korjasitte.


      • rajoituksen mukaan
        asd asd kirjoitti:

        Tilanteesi alussa perussyy poikittainmenoon oli takavetoinen auto jota ajettiin liian suurella tilannenopeudella luottaen siihen että vakautus pitää auton tiellä.

        Mutta keli teki tepposet, todennäköisesti etupyörät nousivat urista, takapyörät jäivät uriin ja autosi meni pikittaislikuun jonka sinä ja/tai ajonhallinta korjasitte.

        Mistä päättelet, että tilannenopeus oli liian suuri?
        Oletko varma, ettei esim. 20 km/h hitaammalla nopeudella ko. tilannetta olisi tapahtunut?
        Ja toisaalta, voitko väittää, että näin olisi tapahtunut suuremmalla noipeudella?

        Tilanne kylläkin tapahtui niin, että takapyörät heitti auton urista poikittain ja vasta sen jälkeen etupyörät nousi pois urista.


    • ajanut

      No ralli ja tavallinen liikenne on hieman eri asia! Autoa ohjataan minne sen halutaan mennä, esp Auttaa mutta ei kumoa fysiikan lakeja. Myös espeellä varustettu auto vaatii hyvät renkaat.

    • Jokuautoilija

      Kiitos vastauksista.

      Siitä olenkin lukenut, että ovat erilaisia systeemejä eri autoissa, mutta tuohon auton käsittelyyn ajonvakautus päällä en tuntunut oikein löytävän vastausta, vaikka yritinkin netistä selailla.

      Tapoihini on ilman muuta kuulunut aina uuden auton hankkiessani, että testaan sen käyttäytymisen jossain, mutta näin etukäteen olin vain kiinnostunut tietämään kyseisen järjestelmän paremmin tuntevilta, että onko ohjausliikkeet ja polkimien käyttö kuitenkin periaatteessa edelleen samat kuten autoissa ilman tätä systeemiä. No hieno asia, että on tietysti tällaiselle vanhoihin tapoihin kangistuneelle se, että ohjausliikkeet on edelleen samat ja ajonvakautuksen olisi tarkoitus vain parantaa käsiteltävyyttä.

      • BMW Kusipää

        No perusperiaate on varmasti kaikissa ajohallintajärjestelmissä sama eli auto kun lähtee heittämään suuntaan taikka toiseen niin auto jarruttaa tilanteeseen sopivista kulmista siten että ajosuunta olisi mahdollisimaan suora ja eteenpäin vievä.

        Luistonesto tietysti koittaa estää sutimisen ja antaa maksimaalisen pidon.


      • BMW Kusipää
        BMW Kusipää kirjoitti:

        No perusperiaate on varmasti kaikissa ajohallintajärjestelmissä sama eli auto kun lähtee heittämään suuntaan taikka toiseen niin auto jarruttaa tilanteeseen sopivista kulmista siten että ajosuunta olisi mahdollisimaan suora ja eteenpäin vievä.

        Luistonesto tietysti koittaa estää sutimisen ja antaa maksimaalisen pidon.

        Ohjausliikkeet ja polkimien käyttö menee ihan kuten aina normaalistikin.


      • eli eli
        BMW Kusipää kirjoitti:

        Ohjausliikkeet ja polkimien käyttö menee ihan kuten aina normaalistikin.

        eli bemarikuskeilla lisää kaasua, rattia vemputetaan puolelta toiselle ja silmät kiinni. Ainakin tilastojen mukaan bemareille sattuu suhteellisesti eniten noita onnettomuuksia talvella.


      • Oletko ajatellu

        Ei ole ihan hölmöä lähteä uudella autolla liukkaankelin radalle autokoulun mukana. Ei maksa paljon ja fiksu kaveri saattaa jopa oppia jotain nykyajan himmeleistä kuinka niiden kanssa pitää toimia.


    • A.U.Tomaatti

      Mikä on kytkin?

      • se on se joka

        pohjassa joko manuaalisesti tai automaattisesti vaihdetaan vaihdetta.

        Sinulta etanalta se puuttuu autosta ja aivoista, ajat aina vain ykkösvaihteella , RAHAHAHAHAAAA !!!


    • ewqdxswqe2q2q

      Mitä uudempi systeemi niin sitä parempi se yleensä on.

      Ajonvakautus hallitsee voimansyöttöä (kaasun käyttöä, kaasupoljin) sekä myös jarruttaa yksilöllisesti pyöriä millä auton kulku saadaan vakautettua.

      Tiukka mutka jossa vauhti ei nouse korkeaksi niin liukkaalla voi jopa kokeilla leikitellä, paina kaasu pohjaan niin auto menee sen mutkan sillä pidolla mitä löytyy.
      Ainakin kokemattomille nämä turvasysteemit on enemmän kuin hyvä olla olemassa.
      Toiseksi myös kokeneillekkin koska tillanne voi olla kuitenkin uusi ja yllättävä kun se tulee,

      Jäiset urat on yksi pahimpia mikä vie auton hallinnan silmänräpäyksessä, ajonvakautus haistaa autonhallinan vaaran menetyksen jo ajoissa ja puuttuu peliin. Tien ura on jäässä kun muu osa tiestä on melko hyvää pitoa, siitä voi auto lähtee läapasesta ennen kuin kerkii mitään tekemään tai sanomaan. Eikä ole juuri merkitystä onko etu- vai takavetoinen.

      • nullinkuppi

        Koskas skodaan tulee ajanvakautus?


      • naftasaapas
        nullinkuppi kirjoitti:

        Koskas skodaan tulee ajanvakautus?

        En tiedä mitä tarkoitat ajan vakautusella, mutta kaikissa autoissa ajovakaudenhallintajärjestelmä on nykyään pakollinen.


    • Itse olen huomannut, että ajonvakautus tavallaan ohjaa tietyissä tilanteissa ajamaan väärin — ja jos sitä "ohjausta" lähtee noudattamaan, niin lirissä on. Vähän aikaa kun ajonvakautuksella liukkaalla leikkii, tulee tunne että se esimerkiksi mahdollistaa mutkien ajamisen kovempaa. Tämä pitääkin sinänsä paikkansa, mutta käytännössä tämä johtaa siihen, että jarrutus aloitetaan myöhemmin. Ja kun jarrupoljinta painaa mutkaan mennessä, ei ainakaan oma ajonvakautukseni osaa jarruja vapauttaa... Siinä sitten nopeasti palataan perusteiden äärelle ja siirretään jalka ripeästi kaasulle, että saadaan auto kääntymän (vauhti ei kasva, mutta ajonvakautuksella on enemmän työkaluja auton kääntämiseen).

      Jos pystyt ajamaan kuten ilman ajonvakautustakin, niin hyvä. Jos ulosmittaat ajonvakautuksen suoman edun, elämä muuttuu jännäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe