Isäni kuoli vuonna 1992

Jakamaton kuolinpesä

Kuolinpesään kuului noin sadan neliön velaton kerrostaloasunto Espoossa sekä sijoitusyksiö Helsingissä. Kummatkin ovat myyty jo vuosia sitten. Äitini varallisuus on kasvanut tuosta ajasta merkittävästi. Kun hän kuolee miten tuo isäni jakamaton kuolinpesä hänen omaisuudestaan otetaan erilleen ja tarvitseeko sitä edes ottaa?

Mitään riitaa asiassa ei ole ollut. En ole pyytänyt kuolinpesästä mitään. Lähinnä kiinnostaa tietää onko sillä 1992 tehdyllä perunkirjalla enää mitään merkitystä koska siinä olevat asunnot ovat myyty?

11

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+11

      Olet siis lahjoittanut perintöosuutesi äidillesi. Onhan hän tehnyt lahjaveroilmoituksen/-ilmoitukset saamistaan lahjoista ja maksanut lahjaveron?

      Äitisi kuoltua maksat perintöveron kaikesta hänen omaisuudestaan. Isäsi kuoltuahan maksoit tietysti veron häneltä perimästäsi omaisuudesta.

      Näin olette tietysti saaneet ja voineet tehdä, mutta veroja saatte tällä tekniikalla maksaa moninkertaisesti verrattuna siihen, että olisitte toimineet lain mukaan.

      Lesken perukirjan liitteeksi tulee aina ensin kuolleen puolison perukirja.

      • Jakamaton kuolinpesä

        En minä ole mitään lahjoittanut, en vain ole kuolinpesää vaatinut jaettavaksi, ei siihen ole ollut mitään syytä. En minä muista mitä veroja silloin 1992 olen maksanut, kaipa jotain.

        Mitä merkitystä sillä vanhalla perunkirjalla on kun siinä olevat asunnot on myyty?


      • 11+11
        Jakamaton kuolinpesä kirjoitti:

        En minä ole mitään lahjoittanut, en vain ole kuolinpesää vaatinut jaettavaksi, ei siihen ole ollut mitään syytä. En minä muista mitä veroja silloin 1992 olen maksanut, kaipa jotain.

        Mitä merkitystä sillä vanhalla perunkirjalla on kun siinä olevat asunnot on myyty?

        Omaisuuden siirto toisen nimiin vastikkeetta = lahja.
        Äitsi ei ole isäsi perillinen, sinä olet.

        Oletko koskaan kuullut osituksesta? Jos et, niin kannattaa perehtyä.

        Asiat voidaan selvittää toki vasta äitisi kuoltuakin, mutta soppa on jo valmis, eikä kukaan pysty takaamaan, ettet joudu maksamaan samasta omaisuudesta kahteen kertaan perintöveroja.

        http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Perinto_ja_lahjaverotus/Perunkirjoituksesta_leskena_kuolleen_hen(17027)


      • Jakamaton kuolinpesä
        11+11 kirjoitti:

        Omaisuuden siirto toisen nimiin vastikkeetta = lahja.
        Äitsi ei ole isäsi perillinen, sinä olet.

        Oletko koskaan kuullut osituksesta? Jos et, niin kannattaa perehtyä.

        Asiat voidaan selvittää toki vasta äitisi kuoltuakin, mutta soppa on jo valmis, eikä kukaan pysty takaamaan, ettet joudu maksamaan samasta omaisuudesta kahteen kertaan perintöveroja.

        http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Perinto_ja_lahjaverotus/Perunkirjoituksesta_leskena_kuolleen_hen(17027)

        En minä ole perintöä kenellekään lahjoittanut eikä sitä kukaan ole edes vaatinut. Mitään riitaa asiassa ei ole. Kyseessä on siis jakamaton kuolinpesä, ositusta ei ole tehty. Ei kai se pakollinen ole?


      • 11+11
        Jakamaton kuolinpesä kirjoitti:

        En minä ole perintöä kenellekään lahjoittanut eikä sitä kukaan ole edes vaatinut. Mitään riitaa asiassa ei ole. Kyseessä on siis jakamaton kuolinpesä, ositusta ei ole tehty. Ei kai se pakollinen ole?

        Ositus on pakollinen.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L23

        Jos sinun lisäksesi ei ole muita perillisiä, mitään perinnönjakoa ei itse asiassa toimiteta, ainoastaan ositus.

        Eivät ne kuolinpesän varat ole itsekseen äidillesi siirtyneet, eli kyllä sinun on täytynyt olla myötävaikuttamassa asiaan.

        Selvittäkää tilanne nyt, kun saatte ehkä vielä jostain raavittua kasaan tarvittavat tiedot. Isän varat kuolinpesän tilille ja äidin varat hänen tililleen. Lisäksi teette listan mahdollisista kuolinpesästä luovutetuista varoista (esim. jos sinä olet saanut rahaa perintöveroihin).

        Joko luit tuon ohjeen perunkirjoituksesta lesken jälkeen? Sen avulla pääset ehkä hieman kartalle.


      • Jakamaton kuolinpesä
        11+11 kirjoitti:

        Ositus on pakollinen.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L23

        Jos sinun lisäksesi ei ole muita perillisiä, mitään perinnönjakoa ei itse asiassa toimiteta, ainoastaan ositus.

        Eivät ne kuolinpesän varat ole itsekseen äidillesi siirtyneet, eli kyllä sinun on täytynyt olla myötävaikuttamassa asiaan.

        Selvittäkää tilanne nyt, kun saatte ehkä vielä jostain raavittua kasaan tarvittavat tiedot. Isän varat kuolinpesän tilille ja äidin varat hänen tililleen. Lisäksi teette listan mahdollisista kuolinpesästä luovutetuista varoista (esim. jos sinä olet saanut rahaa perintöveroihin).

        Joko luit tuon ohjeen perunkirjoituksesta lesken jälkeen? Sen avulla pääset ehkä hieman kartalle.

        Kuulostaa aivan liian monimutkaiselta, jätän väliin. Kun äitini kuolee niin perin hänet ja maksan verot. Hänellä on nykyään huomattavasti enemmän varallisuutta kuin silloin kun isäni kuoli.


    • hankala änkyrä

      Omistat siis osuuden kahdesta velattomasta asunnosta tai niiden sijaan tulleesta rahasummasta, mutta et tiedä mitä omalle omaisuudellesi on tapahtunut? Onko sinulla yleensäkin tapana hukata asuntojen kaltaisia pieniä ja vähäpätöisiä omaisuuseriä? Jakakaa se pesä niin ei tarvitse tälläisiä ihmetellä!

      Äitisikin kuoltua tehdään ositus tai omaisuuden erottelu. Googleta itse perustiedot, miten perinnöt jaetaan Suomessa. Isäsi perukirjaa tarvitaan äitisi kuoleman jälkeen. (Verottaja on ottanut lakiin perustumattoman kannan, jonka mukaan ihmisten tulisi säilytellä omaistensa perukirjoja ja toimitella niitä verottajalle tietyissä tilanteissa. Toisaalta, eipä ositustakaan voi tehdä käyttämättä perukirjaa yhtenä lähtötietona.)

      • Lakinainen

        Perukirjan voi tilata verottajan arkistosta, jos on hukannut oman kappaleensa.

        Jos ensin kuolleen puolison kuolinpesä on jakamatta, on perukirja tarpeen lesken perukirjaa laadittaessa, jotta tiedetään, mitä omaisuutta ensin kuolleella on aikanaan ollut, ja voidaan lähteä jäljittämään sitä, missä muodossa ja kenellä se lesken kuollessa on.


      • Jakamaton kuolinpesä

        On ne perunkirjat tallessa. Isäni kuoli vuonna 1992, sen aikaiset hinnat ovat paljon alhaisemmat mitä nykyään joten ei se perintö nykyrahassa paljoa ole. Niin ja äidilläni on nykyään huomattavasti enemmän varallisuutta joten ei perintövero tule olemaan mikään ongelma. Tuskin minua mistään väärinteosta voidaan syyttää koska en ole asiasta mitenkään hyötynyt?


    • Ihmettelen syvästi

      Kuinkahan ne asunnot on voitu myydä kai sinä siinä ollut myös osallisena ja nimesi kirjoittanut olet kauppakirjoihin?vai oliko ne asunnot äitisi ja isäsi ei omistanut mitään? ja heillä avioehto?

      • Jakamaton kuolinpesä

        Olen minä varmaan luvan antanut myynnille. Kuten jo kerroin asiassa ei ole mitään riitaa. Tuli siihen aikaan vietettyä aika vauhdikasta elämää joten en todellakaan kaikkea muista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe