Jos ei ajotaito riita kitkoilla ajamiseen talvella, niin kannattaa siirtyä yleisiin kyyteihin.
n. 20 vuotta työn vuoksi ympäri suomea kitkarenkailla ajaneena 45 tuhatta/km vuodessa EI ongelmia missään, edes liukkaalla...
EI ole nastaropinaa tarvinnut kuunnella, vähän varovaisuutta, niin kuin nastoillakin talvella,,,, Joku viisas tuolla sanoi hyvin.... JOS on liukasta, niin se on nastoillakin.
Rengasliikkeille katastrofi, jos kaikki siirtyisi kitkoihin, business menisi kuralle,
Onkohan täällä "nastamyönteiset" kirjoitukset rengasalan kirjoituksia....??..
NASTAVERO vaan voimaan... vähenee edes vähän urautuminen teillä ja meillä.
ARAT JA PELOKKAAT ajavat nastarenkailla
40
145
Vastaukset
- Talven nasta
Kaikki todellakaan eivät ole kaltaisiasi selvästi keskimääräistä kuljettajaa parempia huippukuskeja. Eikä ole välttämättä mahdollisuutta edes siirtyä yleisiin kyyteihin. Ja huonompien kuskienkin on käytävä töissä ja liikuttava muutenkin. Ja onneksi se on mahdollista, kun on nastarenkaat keksitty.
Huono ajotaito ei tarkoita sitä, etteikö järki toimisi erinomaisesti. Kun tietää olevansa huono tai epävarma kuski, niin tietysti fiksuna hankkii parhaat mahdolliset turvavälineet myös renkaiden osalta eikä ala leikkimään turvallisuuden kanssa. Varsinkin kun turvallisemmat renkaat eivät edes ole kalliimpia.
Mitenkähän rengasliikkeiden katastrofi syntyisi siitä, jos ihmiset siirtyisivät huonompiin talvirenkaisiin kuten esim kitkoihin? Eikös rengasliikkeet niitäkin myy? Ja kun vielä tiedossa on kitkojen selvästi nopeampi kuluminen, niin eikös asia olekin päinvastoin?
Useimmat tietysti ostavat talvirenkaat turvallisuussyistä ( ja tietysti lain pakottamanakin) ja mahdollisimman hyvät. Näinhän toimii noin 80-85% talvirenkaiden ostajista.
Jos perusteluiksi otetaan muita syitä, niin varsinkaan niissä kitkat eivät ole vahvoilla, jos haittoja ajatellaan.
20:ssa vuodessa nastat ovat kehittyneet niin valtavasti, ettei kyseessä oikeastaan edes ole enää sama rengas. Sinulla ei siis ole omakohtaista tietoa nykyaikaisista nastarenkaista, joka näkyykin asenteessasi oikein hyvin...- kitkaguru
Kyllä ne kokemukset ikävä kyllä on kaikkien nähtävissä tuolla teillä, kun katselee kahta veden täyttämää uraa tiessä.
Siinä sitä nykyajan nastarenkaan aikaan saannosta. - talven kitka
kitkaguru kirjoitti:
Kyllä ne kokemukset ikävä kyllä on kaikkien nähtävissä tuolla teillä, kun katselee kahta veden täyttämää uraa tiessä.
Siinä sitä nykyajan nastarenkaan aikaan saannosta.Niin ja URAT ne vaan syvenee, kun jo nyt tänäänkin yli 10 asteen lämmössä ja vesisateessa Nastat rouhii uria.... viime talvena taisi olla 2 kertaa liukasta etelä-.suomessa..... onneksi enenevissä määrissä ostetaan kitkarenkaita... se on hyvä uutinen...
- pässejä piisaa
talven kitka kirjoitti:
Niin ja URAT ne vaan syvenee, kun jo nyt tänäänkin yli 10 asteen lämmössä ja vesisateessa Nastat rouhii uria.... viime talvena taisi olla 2 kertaa liukasta etelä-.suomessa..... onneksi enenevissä määrissä ostetaan kitkarenkaita... se on hyvä uutinen...
Juu eihän tiet muuten kulukaan ja jo parissa viikossa on huimat urat tiessä, wauh.
Odota kun saadaan kunnon suolaukset ja pakkaset rapauttamaan vielä lisää, niin saat lisää puhtia nastavihaasi. - todella vajaalla mennään
pässejä piisaa kirjoitti:
Juu eihän tiet muuten kulukaan ja jo parissa viikossa on huimat urat tiessä, wauh.
Odota kun saadaan kunnon suolaukset ja pakkaset rapauttamaan vielä lisää, niin saat lisää puhtia nastavihaasi.Pässejä tosiaan piisaa. Ihan sama mikä tutkimus tai kuka vaan sanoisi, että nastat kuluttavat asvalttia, niin nastavajakki se jääräpäisesti haraa vastaan. Ota toiseen käteen nasta ja toiseen kuminpala ja mene hinkkaamaan niillä autosi konepeltiä. Tulos voi olla sinulle suuri yllätys.
- Vajaalla useampikin mene
todella vajaalla mennään kirjoitti:
Pässejä tosiaan piisaa. Ihan sama mikä tutkimus tai kuka vaan sanoisi, että nastat kuluttavat asvalttia, niin nastavajakki se jääräpäisesti haraa vastaan. Ota toiseen käteen nasta ja toiseen kuminpala ja mene hinkkaamaan niillä autosi konepeltiä. Tulos voi olla sinulle suuri yllätys.
Voipa sillä nastalla ja kumipalasella hinkata jää tai lumipintaakin.
Koitapa, ehkä sulle selviää miksi 80-85% autoilijoista valitsee nastat. - kitkaguru
pässejä piisaa kirjoitti:
Juu eihän tiet muuten kulukaan ja jo parissa viikossa on huimat urat tiessä, wauh.
Odota kun saadaan kunnon suolaukset ja pakkaset rapauttamaan vielä lisää, niin saat lisää puhtia nastavihaasi.On kuule pitkät pätkät suomessa jäänyt viimetalven jäljiltä uraisia teitä korjaamatta rahan puutteen vuoksi. Urat senkun syvenee, niin kuin tuossa eräs valveutunut kansalainen totesikin ja ai kun ne sitten täyttyy vedestä niin jopa saatetaan lähteä kivasti vesiliirtoon.
- kitkaguru
Vajaalla useampikin mene kirjoitti:
Voipa sillä nastalla ja kumipalasella hinkata jää tai lumipintaakin.
Koitapa, ehkä sulle selviää miksi 80-85% autoilijoista valitsee nastat.Huono koittaa kun ulkona on 13 astetta.
- 330d ja hajis
kitkaguru kirjoitti:
On kuule pitkät pätkät suomessa jäänyt viimetalven jäljiltä uraisia teitä korjaamatta rahan puutteen vuoksi. Urat senkun syvenee, niin kuin tuossa eräs valveutunut kansalainen totesikin ja ai kun ne sitten täyttyy vedestä niin jopa saatetaan lähteä kivasti vesiliirtoon.
Eikö voitaisi palkata joku äyskärin kanssa tyhjentämään urat vedestä???
- 330d ja hajis
330d ja hajis kirjoitti:
Eikö voitaisi palkata joku äyskärin kanssa tyhjentämään urat vedestä???
Olisin siihen hommaan varsin sopiva kaveri.
- todella vajaalla mennään
Vajaalla useampikin mene kirjoitti:
Voipa sillä nastalla ja kumipalasella hinkata jää tai lumipintaakin.
Koitapa, ehkä sulle selviää miksi 80-85% autoilijoista valitsee nastat.Lue kirjoitus uudestaan ja MIKÄ TÄRKEÄÄ YRITÄ YMMÄRTÄÄ LUKEMAASI. En ole väittänyt siinä, että kitka pitää jäällä paremmin.
- nastaurpo
330d ja hajis kirjoitti:
Eikö voitaisi palkata joku äyskärin kanssa tyhjentämään urat vedestä???
Ihan hyvä idea. Olisi nastavajakkien tekosista edes jotain hyötyä. Saataisiin työttömyyttä pienemmäksi.
- Vajaalla useampikin mene
kitkaguru kirjoitti:
Huono koittaa kun ulkona on 13 astetta.
Heh tuota nokkeluutta...
Kaiketi kuitenkin nokkeluudessasi ymmärsin pointin?
Se vaan ilmoja pitelee ja vaihtelee nopeastikin...
Nyt lähinnä ammattiliikenteessä olevat ambulanssit ja pakettiautot on 'nastoitettu' eteläisessä Suomessa. Yksityisajossakin on jotkut varautuneet jo ajoissa ja kuka mistäkin syystä.... - Vajaalla useampikin mene
kitkaguru kirjoitti:
On kuule pitkät pätkät suomessa jäänyt viimetalven jäljiltä uraisia teitä korjaamatta rahan puutteen vuoksi. Urat senkun syvenee, niin kuin tuossa eräs valveutunut kansalainen totesikin ja ai kun ne sitten täyttyy vedestä niin jopa saatetaan lähteä kivasti vesiliirtoon.
Totta, teiden korjaus on heikoissa kantimissa. Onneksi kuitenkin pahimmat suolauksen aiheuttamat repeämät ja kuopat on korjattu melkoisen hyvin.
Kyseessähän ei varsinaisesti ole rahanpuute, vaan priorisointi. Rahaahan kerätään liikenteeltä noin 7-10 -kertaisesti sen mitä tiestöön sijoitetaan. Ja näistä maksavat nastarenkailla ajavat noin 80-85%. Siitä riittäisi kyllä mukavasti nastojen kulumisen korjauksiin ja suolauksen tuhojen korjaamiseenkin. Joten varsinkaan kitkoilla ajavien ei kannattaisi olla vaatimassa lisäveroja liikenteelle. - Siiv Ari
todella vajaalla mennään kirjoitti:
Lue kirjoitus uudestaan ja MIKÄ TÄRKEÄÄ YRITÄ YMMÄRTÄÄ LUKEMAASI. En ole väittänyt siinä, että kitka pitää jäällä paremmin.
Penis.
- vajaalla mennään
Vajaalla useampikin mene kirjoitti:
Heh tuota nokkeluutta...
Kaiketi kuitenkin nokkeluudessasi ymmärsin pointin?
Se vaan ilmoja pitelee ja vaihtelee nopeastikin...
Nyt lähinnä ammattiliikenteessä olevat ambulanssit ja pakettiautot on 'nastoitettu' eteläisessä Suomessa. Yksityisajossakin on jotkut varautuneet jo ajoissa ja kuka mistäkin syystä...."Kuka mistäkin syystä". Senhän tiedämme, että ylivoimaisella enemmistöllä syy on tyhmyys. Sen myöntäminen vaan näkyy olevan äärettömän vaikeaa.
- Vajaalla useampikin mene
vajaalla mennään kirjoitti:
"Kuka mistäkin syystä". Senhän tiedämme, että ylivoimaisella enemmistöllä syy on tyhmyys. Sen myöntäminen vaan näkyy olevan äärettömän vaikeaa.
Syinä voi olla esim ruuhkat ja pitkät jonot rengasliikkeissä, jolloin on varmistettu että liukkauden tullessa alla on talvirenkaat. Samasta syystä kitkarenkailijat ovat jo vaihtaneet kitkoja alle. Kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta vaihtaa itse renkaitaan.
Ei minusta tuo varautuminen ole tyhmää, mutta meitähän on moneksi arvioimaan mikä on tyhmää.... No ehkä nuo ammattiautoilijatkin sitten mielestäsi kuuluvat niihin tyhmiin. Heidänhän ei tarvitse odotella rengasliikkeissä renkaanvaihtojonoissa, mutta näköjään ovat jo 'nastoittaneet' autonsa. - Vajaalla useampikin mene
todella vajaalla mennään kirjoitti:
Lue kirjoitus uudestaan ja MIKÄ TÄRKEÄÄ YRITÄ YMMÄRTÄÄ LUKEMAASI. En ole väittänyt siinä, että kitka pitää jäällä paremmin.
Enkä minä ole väittänyt, etteikö nasta kuluttaisi enemmän asfalttia kuin kitka kun vain välittömät vaikutukset huomioidaan. En muuten ole nähnyt täällä yhtään ainutta sellaista kirjoitusta, joka kieltäisi sen.
Yritin vain havainnollistaa, miksi yli 80% valitsee nastarenkaat, jotta sinun ja muutamien muidenkin kitkaintoilijoiden ei tarvitsisi ihmetellä sitä.
Talvirenkaan tärkein ominaisuushan liittyy juuri liukkaisiin keleihin ja se tuntuu unohtuvan toisarvoisten asioiden jalkoihin. - vajaalla mennään
Vajaalla useampikin mene kirjoitti:
Syinä voi olla esim ruuhkat ja pitkät jonot rengasliikkeissä, jolloin on varmistettu että liukkauden tullessa alla on talvirenkaat. Samasta syystä kitkarenkailijat ovat jo vaihtaneet kitkoja alle. Kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta vaihtaa itse renkaitaan.
Ei minusta tuo varautuminen ole tyhmää, mutta meitähän on moneksi arvioimaan mikä on tyhmää.... No ehkä nuo ammattiautoilijatkin sitten mielestäsi kuuluvat niihin tyhmiin. Heidänhän ei tarvitse odotella rengasliikkeissä renkaanvaihtojonoissa, mutta näköjään ovat jo 'nastoittaneet' autonsa.Vai ei tuo varautuminen ole tyhmää. Ensinnäkin nastarenkaita ei saa vielä edes käyttää. Ja eihän varautuminen tosiaan olisi tyhmää, jos niistä nastoista ei olisi mitään haittaa. Jokainen täysjärkinen ymmärtää kuitenkin niiden haitat. Mahdatko sinä kävellä sortsit jalassa, ihan vaan varautuen seuraavaan kesään?
- KorvaTuppelo
Siiv Ari kirjoitti:
Penis.
Sinänsä ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity aiheeseen millään tavalla.
- ---
Nastat ei pidä yhtään kun ei ole lunta alla
- ****
Kitkat ei pidä yhtään kun on lunta, vettä, jäätä alla. Kuivallakin kuten nastat...
- mies 33
Kyllä sinä olet teiden todellinen kuningas ja tommi mäkisetkin ovat kateellisia sinulle.
Joo siis kyllähän kaikki varmasti pärjäisi kitkoillakin, MUTTA onneksi on nastarenkaatkin saatavilla ne kun nyt vain sattuu toimimaan jäisellä tiellä paremmin.
Ääritilanteessa paras mahdollinen pito on tärkeää, Ääritilanteella nyt tarkoitaa hetkeä jolloin ihminen toimii vaistonvaraisesti polkien jarrua kuin hullu koska tilanne tulee yllättäen eikä siten ole voinut kilometrejä ennen siihen varautua. Nastoilla myös tuhotaan autojen tuulilasit...aiheutetaan meluhaittaa,saadaan ilman aikaan pölyä...ja luulettekos että on turvallisempi ajaa kuivalla asvaltilla nastarenkailla.Kyllä varmasti kesärengas ja kitkarengas pitää paremmin...Pilaatte hyvät nastarenkaat ..lisäätte polttoainekulutsta.Ymmärrän nastrenkaiden käytön huonoilla keleillä..kannattas seurata säätiedoituksia...monikin voisi vaihtaa renkaat silloin kun niitä tarvitaan..vaihtoon kun ei mene kuin puoli tuntia aikaa.
Lisäksi uusissa autoissa on ABS,luistonesto,korinvakautus...monessa vielä neliveto järjestelmä...ja kannattas harjoitella ajamista ja opetella auton käyttäytymistä ääriolosuhteissakin.Toki jos on ylimääräistä rahaa...niin nastarenkaathan voi ostaa joka vuosi uudet...turhan kulumisen takia
hassunhauska kirjoitti:
Lisäksi uusissa autoissa on ABS,luistonesto,korinvakautus...monessa vielä neliveto järjestelmä...ja kannattas harjoitella ajamista ja opetella auton käyttäytymistä ääriolosuhteissakin.Toki jos on ylimääräistä rahaa...niin nastarenkaathan voi ostaa joka vuosi uudet...turhan kulumisen takia
ääritilanteita tulee silloin,kun luotetaan auton ja renkaiden tuomaan turvaan...eikä tajuta,kuinka liukasta oikeasti on...ja sit kun sattuu niin sattuu todella pahasti suuren nopeuden vuoksi.Minä ajan autolla jossa ei ole mitään ABS,ei luistonestoa,korinvakautusta...olen oppinut ennakoimaan ja varautumaan ns"ääritilanteisiin"olen pärjännyt huonoillakin talvirenkailla ja kitkarenkailla.
- hassunhauska
hassunhauska kirjoitti:
Lisäksi uusissa autoissa on ABS,luistonesto,korinvakautus...monessa vielä neliveto järjestelmä...ja kannattas harjoitella ajamista ja opetella auton käyttäytymistä ääriolosuhteissakin.Toki jos on ylimääräistä rahaa...niin nastarenkaathan voi ostaa joka vuosi uudet...turhan kulumisen takia
Mikä on korinvakautus???
- vähemmistö inisee
Arat ja pelokkaat kuten Markku Alen, noinhan se menee röllin päässä.
- mämmi tokinen
Ei kai sen takia kaikkien tarvitse nastoja ostaa, jos Markku "vaari" Alenin taidot eivät ole riittävät kitkoilla ajamiseen.
- Tyremate
Mulle on ihan sama jos tiet kuluu mun nastojen käytöstä, sen verran tulee verojakin maksettua, että ei kiinnosta. Toisaalta jos ei tarviis joka aamu olla lähdössä ajamaan pitkään matkaan kelistä riippumatta niin mikäs kiire sillä renkaan vaihdolla, mut pitäiskö niitä vielä alkaa kelin mukaan vaihtamaan useampaan kertaan? Voi kilin v.ttu!
Mun mielestä siellä pääkaupunkiseudulla pitäis määrätä piikkirenkaat pakolloseks niin ei pääsis keli joka vuosi yllättämään ja kolarisumaa muodostumaan. Kovemmat rangaistukset vaan näille sankareille jotka satalasissa vetää kesärenkailla luottaen abs:n, esp:n jne tuomaan turvallisuuden tunteeseen. Siinäkun nousee kaikilla vakuutusmaksut näiden idioottien takia.
Ennekuin kinastelette renkaista niin hankkikaa ajotaito. - ei arka ei pelokas
Aloittaja kirjoittaa potaskaa ja yleistää asioita vaikka kokemuksia kitkoilla ajosta kertoo olevan runsaasti.
Potaskaa on se että kitkoilla on olematon pito märällä jääkelillä. Ihan samoin kun yrittää kävellä märällä jäällä, pitoa ei ole ollenkaan jos anturoissa ei ole nastoja.
Kahtakymmentä vuotta ei ole voinut kitkoilla ajaa, ei ainakaan suomesta ostetuilla koska niitä ei ole ollut myynnissä silloin. Tarkoittaa ilmeisesti että ajanut nastattomilla talvirenkailla.
Kitkarenkaat ei sovi autoihin joissa on olematon ohjaustunto. Tiedän koska itselläni on sellainen auto. Viime talven ajoin kitkoilla ja vaikkei lunta ollut kuin nimeksi, jääkelejä lähes joka päivä ja vaikka autossani on ajonvakain, luistelin autolla kuin alla olisi ollut reen jalakset. Vastamäkeen liikkeelle pääsy toivotonta märällä mustalla jäällä. Kaiken kaikkiaan kyse on autosta ja nykyautoissa on lähes järkejään olematon ohjaustunto. Vain muutamiin saksalaismerkkeihin kitkat ehkä sopii mutta Aasialaisilla autoilla ajaville nastat on ainoa järkevä rengas.- mä vaan
Missäs päin suomea herra asustaa, jos sopii kysyä?mä
- ihan oikeesti nääs
mä vaan kirjoitti:
Missäs päin suomea herra asustaa, jos sopii kysyä?mä
Jos kuulut autoilijoihin, tiedät missä päin suomea satoi tammikuussakin silkkaa vettä ja öisin pikku pakkasta.
Ihan kokemuksesta voin vakuuttaa että auton ajo-ominaisuudet vaikuttaa paljon siihen millaista on ajaa kun rengas ei pidä yhtään. Hyvä että pääsi aamuliukkaalla tasamaalta liikkeelle ja jarrutusmatka tolkuton.
Ja jotkut täällä kehtaa hehkuttaa kitkojen huippuominaisuuksia vaikka niitä on vain hiljaisuus ajossa ja voi laittaa alle silloinkin kun on vielä nastakielto. Eikä nastakieltokaan ole jyrkkä vaan nastarenkaat saa laittaa alle jos keli on liukas siellä minne on menossa. Kitkojen ainoa parempi ominaisuus onkin vain niiden hiljaisuus. Tiet sen sijaan kuluvat raskaanliikenteen ja teiden suolauksen (nastattomilla ajavien takia, bussit, rekat, kitkat) vuoksi. - nastaurpo
ihan oikeesti nääs kirjoitti:
Jos kuulut autoilijoihin, tiedät missä päin suomea satoi tammikuussakin silkkaa vettä ja öisin pikku pakkasta.
Ihan kokemuksesta voin vakuuttaa että auton ajo-ominaisuudet vaikuttaa paljon siihen millaista on ajaa kun rengas ei pidä yhtään. Hyvä että pääsi aamuliukkaalla tasamaalta liikkeelle ja jarrutusmatka tolkuton.
Ja jotkut täällä kehtaa hehkuttaa kitkojen huippuominaisuuksia vaikka niitä on vain hiljaisuus ajossa ja voi laittaa alle silloinkin kun on vielä nastakielto. Eikä nastakieltokaan ole jyrkkä vaan nastarenkaat saa laittaa alle jos keli on liukas siellä minne on menossa. Kitkojen ainoa parempi ominaisuus onkin vain niiden hiljaisuus. Tiet sen sijaan kuluvat raskaanliikenteen ja teiden suolauksen (nastattomilla ajavien takia, bussit, rekat, kitkat) vuoksi.Et siis ole kitkoja ikinä kokeillutkaan.
- nääs nääs nääs
nastaurpo kirjoitti:
Et siis ole kitkoja ikinä kokeillutkaan.
Sun ei lukutaidottomien ei kannata osallistua keskusteluun, joten se siitä.
- Redneck Baboons
"Rengasliikkeille katastrofi, jos kaikki siirtyisi kitkoihin, business menisi kuralle,"
Mihin perustuu tuo väite, kysyn vain. Nyt rengaskauppiaat eivät oikeasti uskalla suositella kenellekään kitkarenkaita, koska mikäli jotain tapahtuu jollekin tollolle, saattaa maine mennä. Kuinkahan moni rengaskauppias ajaa itse kitkoilla?- nastaton
Aika moni rengaskauppias, tiedän kun tunnen rengaskauppiata , myös itse ajan kitkarenkailla ... mutta osaan ajaakin kelillä kuin kelillä...
höpö hopöä , täällä puhuttu ääriolosuhteista, kitkoilla pärjää joka kelillä kun muistaa
ETTÄ ajaa varovaisemmin kuin kesällä... JOS on liukas NIIN on nastoillakin...
....jos asian ymmärtää....
- jormaerä
https://www.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg
mitäpä tuohon nyt...minä ainaki ajan nastoilla täällä pohjoisessa..- nastajuttu
NO joo , katsoppa testi ihan ajatuksella.... EN KOSKAAN ole ajanut luistnradalla autolla, tuollaista EI vaan ole tiellä missään, paitsi testiradalla Lapissa ..
mites jos testi tehtäisiin näin marraskuussa 8 asteen lämmössä....Höpö höpö testi. - Redneck Baboons
nastajuttu kirjoitti:
NO joo , katsoppa testi ihan ajatuksella.... EN KOSKAAN ole ajanut luistnradalla autolla, tuollaista EI vaan ole tiellä missään, paitsi testiradalla Lapissa ..
mites jos testi tehtäisiin näin marraskuussa 8 asteen lämmössä....Höpö höpö testi.Joo, siis tuollaiset olosuhteet maantiellä ei ole enää "normaalia" edes ääritilanteessa. Totta kai nasta on parempi tuossa.
Mitäs jos laitettaisiin oikein kapeat miljoonan nastan rallirenkaat alle ja testattaisiin sitten? Mikähän rengas sitten olisi paras testissä? Miksei sellaista testiä tehdä koska tuo kuskikin on entinen rallimies.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä593087Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille5452942- 372135
- 491962
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1201805SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka3041771Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap91522Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu
Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.991257Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari
Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,631208Ketä ammuttu ?
Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?221162