Paras keino lopettaa pureskelu?

Uusi yritys

Minulla on ollut aiemmin yksi koira, saksanpaimenkoira uros. Koira oli muuten aivan ihana, mutta se ei koskaan lopettanut "pentupureskelua", joka alkoi olla aika ärsyttävää kun koira oli jo kasvanut täysikokoiseksi. Sain jos jonkinlaista vinkkiä puremisen loppumiseen: käännä selkä,kiljahda, vie jäähylle, selätä, pure takaisin, tabascoa, laita etikkaa käsivarsiin, käytä rauhoittavia signaaleja, nosta reippaasti niskasta ilmaan... Ja kokeilin kaikkea mahdollista, mutta mikään ei tehonnut. Sitten lohdutettiin, että kyllä se loppuu viisikuisena kun hampaat ovat vaihtuneet. No eipä loppunut.

Näin jälkikäteen uskon, että pureskelua ei saatu loppumaan, koska rangaistusten kanssa ei oltu järjestelmällisiä ja käytetty aina samaa.

Nyt minulle on tulossa uusi koira, collie/bordercollie, ja tällä kertaa aion vahingosta viisastuneena kysyä jo etukäteen: miten hiivatissa sen puremisen saa loppumaan? Koirankouluttajiin en enää luota, sillä juuri sieltä tulivat raaímmat ja älyvapaimmat neuvot.

5

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gsgs

      Oman koirani kanssa olin järjestelmällisen kivulias aina, kun koira puri. Kesti jonkin aikaa oppia vinkaisemaan spontaanisti, kun olen sellainen jähmeä ja hiljainen immeinen, mutta kyllä se alkoi pikkuhiljaa sujua ja koirakin oppi varomaan.

      En rajoittanut kivunilmaisua pelkkään ääneen, kun en tiennyt, kuinka hyvin osaan ilmituoda "kivun". Vinkaisin, vedin samaan aikaan käden (koska sitä oli purtu) tiukasti rintaani vasten ja surkeaa naamaa näyttäen (miltä nyt ikinä näytänkään, jos minuun oikeasti sattuu...) käännyin poispäin koirasta. Jos pentu yritti jatkaa puremista, niin vetäydyin "kipeä käsi" rintaa vasten pois koiran luota, vaikkapa pöydän ääreen lukemaan kirjaa, enkä huomioinut pentua. Jos pentu ei enää yrittänyt purra, hymisin sille vähäsen, otin naamapesut vastaan ja sitten jatkoimme puuhasteluja, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

      Collikat ovat hyviä ihmisten tulkinnassa ja varsin pehmeäluonteisia. Siksi neuvoisin käyttämään kipua ilmaisevia eleitä "kovien keinojen" sijasta. Oma koirani on mestari lukemaan ihmisiä. On mukava uskotella, että siitä, kuinka yhdistelin koira- ja ihmismaailman elekieltä ja äännähdyksiä toisiinsa sen ollessa pentu, olisi ollut vaikutusta koiran loistavan tunneälyn kehittymisessä.

      Jälkikäteen ajateltuna reaktioni olivat varsin dramaattisia, varsinainen show, mutta koirani ei ikinä, ikinä koske hampaillaan kenenkään ihoon.

    • Tyytyväinen

      Olen tehnyt samaakuin mitä gsgs teki ja lopputulos myös sama, ei koske hampaillaan vahingossakaan lapsiin vaikka leikit välillä aika rajut.

    • lyyli5

      Koirankouluttajat ei välitä muusta kun rahasta.
      Paljon, paljon erilaisia luita ja leluja niin kaikki hoituu!
      Kiva rotusekoitus tulossa - lykkyä!

    • Kärsivällinen

      Crc huonekaluihin, taikka Fairy.
      Paaaaaljon kärsivällisyyttä.

    • Tipu22

      Ihmisten pureskelu loppuu huutamalla kovaa AJ AJ.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe