omat virheet->vaaratilanteet

16w aloittelija tyttö

Eli itse olen ratsastanut vasta n.17x joista 3x on yksityisillä. Eli olen niin sanottu aloittelija. Olen kumminkin opetellut aikalailla alusta asti siihen että hevonen kulkisi minun avuillani eikä vain kaahottaisi muiden perässä ja tuon takia välttelen jonossa kulkemista ja menen aika usein ihan toisella puolella kenttää teen omia harjotteita niinkin lisänä.. Olen kuitenkin huomannut monia asioita ratsastaessani, yksi niistä on se että hevonen ei välttämättä heti pysähdy pyynnöstäni ja ekoilla kerroillani en kiinnittänyt hirveästi huomioo siihen mutta melko pian hevoset alkoivat ryöstämään. Yhtenä hyvänä esimerkkinä toimii yksi Ansku (n.12x ratsailla)eli meillä oli kentällä puomeja ja ratsastin ekaa kertaa anskulla, alkutunnista meni hyvin. Ja sitten alkoi testaus:ei pysähtynyt heti,kulki ihan vinossa (ei johtunut istunnastani kuulemma) ja ryösteli.
Tuota ennen en ollut laukannut montaakaan kertaa.. Ja ajattelin mennä puomit ravissa, no nostin ravin, Ansku otti pari askelta ravia eteenpäin ja yhtäkkiä hypähtää eteenpäin nostaa laukan ja heittää kaulansa alas. No ihmetykseksi en lentänyt alas ja asetin jalustimet jalkoihini takaisin ja jatkoin tuntia. No kyseistä toimintaa jatkui ja Ansku teki saman tempun 5x n45min sisällä.. Viimeinen ryöstö oli pahin;edelläni ratsastaa yksi tyttö ja hänen hevosensa pelästyy ja nostaa laukan, no askuhan lähtee täysillä mukaan no edellä oleva oleva saa pysäytettyy hevosensa, jolloin Ansku lähtee kaahottamaan keski kentälle. Jalustimeni ovat irronneet jo alussa ja yritän koota ohjia lopultakin saan pysäytettyä Anskun toiseen päähän kenttää. Opettaja alkaa valittamaan hevosen hallitsemisesta ja itku kurkussa sanon että se ryösti.. Noo en tiedä uskoiko opettaja mutta lopputunnista koitetaan laukkaa liinasta käsin ja se ei mennyt yhtään paremmin nyt kun ei voinut rynniä eteenpäin hevonen lähtee sivulle heti laukan alussa..
Myöhemmin mietin että mitä tein väärin ja tulin siihen lopputulokseen että en vaatinut hevoselta kunnon suorituksia esim.pysähdystä ja en ollut itse pomo..
No ihme kyllä ei mene kauaakaan kun ratsastan uudestaan anskulla,tunnin alussa jännitin että miten tässä nyt käy. Ja ei kauaakaan kun yrittää painaa kädelle pysähdyksissä milloin käänsin voltille ja annoin pysähtymis pyynnön uudestaan äänen kanssa. No vähän aikaa meni ja Ansku pysähtyikin pian pyynnöstä, no sit yrittää laiskotella mut en anna periksi. Pian tuli ravin nostoa ja Ansku lähtee ravaamaan nätisti ja saan kehut opettajalta koska hevonen selvästi kuuntelee minua ja myös peruuttaa todella nätisti :)Myöhemmin samalla tunnilla nostan laukan pariin otteeseen ja vieläkin kuuntelee minua. Voitte uskoa että olin ihan onneni kukkuloilla tunnin jälkeen, saan kehut opettajalta ja kaveriltani tunnin jälkeen ;D nykyään Ansku kuuluu suosikkeihini vaikka alku olikin hankala. Eli pelkästä kunnollisesta pysähdyksen vaatimisesta seurasi vaarallisiakin tilanteita. Toinen juttu on Tottakai pohkeelle "turtuneet" hevoset mutta näiden kanssa jääräpäisyys tuntuu toimivan parhaiten.
En ole vieläkään lentänyt hevosen selästä kertaakaan vaikka on ollut kyllä todella lähellä, viime tunnillakin menin kevyttäravia todella iso/pompottava ravisella hevosella, kun ovi yhtäkkiä aukee toisella puolellani jolloin hevonen peelästyy ja vetää metrin sivuloikan vasemmalle, juuri silloin kun olen ylhäällä kevennyksessä ja oli taas lähellä etten lentänyt.
Näin lopuksi kysyisin niin kokeneilta kuin aloittelevilta ratsastajilta, että onko jokin pieni melkein tahaton virheenne tuonut teille isonkin haasteen/vaaratilanteen myöhemmin? Kertoilkaa toki myös läheltä piti tilanteista ja mitä ajattelitte tunnin jälkeen, syytittekö itseänne vai hevosta? Itselleni käy yleensä aina niin että syytän itseäni ja etsin omat virheeni, jonka jälkeen mietin millä ne voi välttää tulevaisuudessa
Ja juu tiedän tuli hirvee romaani mut pointsit niille ketkä jaksoi lukea tai ottaa kantaa :)

2

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikkelin 14 v

      Itse olen 2 vuotta ratsastanut enkä kertaakaan tippunut. Mutta olen kyllä melkein, esim viime ratsastustunnilla menin vähän säikymmällä ponilla joka näkee mörköjä vähän joka kulmassa pimeällä. No minä olen sellainen lälly että pidän aina vähän pidempiä ohjia. Ja tunnilla sitten poni pääsi vähäksi aikaa katselemaan aidalle ja yht äkkiä säikähti ja kiihdytti nopeasti keskelle kenttää, melkein tipuin kun jalustimetkin lähti. Opettaja sitten sanoi että pidä napakkana äläkä anna yhtään määrätä. Minä otin lyhyet ohjat ja ratsastin kurinalaisesti, mikä ei ole tapaistani :D loppu tunnin poni meni todella nätisti eikä säikähdellyt enään mitään xD

      • 16w aloittelija tytt

        Kiva kun on edes joku ottanut kantaa :)
        Ja ittelläkin ja kavereillakin on käynyt ihan samalla lailla mutta yleensä ollaan vain selvitty säikähdyksellä. No en itekkään ihan hirveen kireellä ohjia tykkää pitää, sillee et on kumminkin tuntuma hevoseen ja itse olen tyytyväinen omiin käsiini jotka eivät heilu sinne sun tänne vaan pysyy suht koht paikallaan tottakai on vielä petraamista monessa asiassa esim. istunta oon ite ihan liian etukumarassa kun pitäisi istua istuinluiden päällä mutta se on todella hankalaa varsinkin kun en tuppaa itse huomaamaan etukumaraani olkapäitäni ja kun on hankaluuksia istua laukassa tai edes nostaa laukkaa kun nyt on tuntunut viime tunneilla että hevonen lähtee laukkaan kaikkea muuta kuin rauhallisesti ja että hepan takapää nousee hieman turhan korkealle laukassa, jolloin meinaan lentää eteenpäin hevosen kaulalle mutta ajan kanssa lähtee sujumaan :)
        Mutta joo eksyin taas vähän aiheesta :D Mikkelin 14v hyvä kun pysyit kyydissä ja kun poninkin meni kumminkin nätisti lopputunnin ;) voit olla tyytväinen kun yleensä ainakin hepat yrittää temppuilla vähän lisää pelästymisen jälkeen esim.yrittää samaa temppua uudestaan? Mutta ilmeisesti pysyit rauhallisena ;)
        Ja kertokaa te muutkin näitä juttuja lisää ja miten toimitte toimiko se tapa mitä yritit :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe