Vanhusten ajoluvasta päättäminen pois lääkäreiltä

Redneck Baboons

Ajokyky täytyy tarkistaa ajokokeella lääkärin tarkastuksen lisäksi. Nykyinen sukulaisten mielipiteiden kysyminen on myös aivan hanurista.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1414563038106

140

3033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hula baloo...
      • TUHANSIEN PYKÄLIEN M

        Voi tätä Suomi poloa. Taas ollaan tekemässä uusia sääntöjä ja määräyksiä. Paapat pois liikenteestä, nuoret pois liikenteestä, ajokorttiin 5 vuoden välein lääkärintarkastukset, tietullit, käyttömaksut ym. ym. uudet rajoitukset ja lait.

        mitä tarkoittaa VAPAA MAA ???? tai YKSILÖN VAPAUS ?????

        En minä ainakaan tiedä.


      • Ön äytöilyä
        TUHANSIEN PYKÄLIEN M kirjoitti:

        Voi tätä Suomi poloa. Taas ollaan tekemässä uusia sääntöjä ja määräyksiä. Paapat pois liikenteestä, nuoret pois liikenteestä, ajokorttiin 5 vuoden välein lääkärintarkastukset, tietullit, käyttömaksut ym. ym. uudet rajoitukset ja lait.

        mitä tarkoittaa VAPAA MAA ???? tai YKSILÖN VAPAUS ?????

        En minä ainakaan tiedä.

        Kyl vänhys vöi äytöä äjää jös hälyää


      • kortti ja tukka

        kokoomuslaisilta kortti pois. he jos ketkä ovat vastuutonta porukkaa ja vaaraksi liikenteessä. Kuolon kolareista 90% on kokoomuslaisen aiheuttamia.


      • Hämärää porukkaa on
        kortti ja tukka kirjoitti:

        kokoomuslaisilta kortti pois. he jos ketkä ovat vastuutonta porukkaa ja vaaraksi liikenteessä. Kuolon kolareista 90% on kokoomuslaisen aiheuttamia.

        Ja murhista 50% on kok


      • vanhat kokeneita
        TUHANSIEN PYKÄLIEN M kirjoitti:

        Voi tätä Suomi poloa. Taas ollaan tekemässä uusia sääntöjä ja määräyksiä. Paapat pois liikenteestä, nuoret pois liikenteestä, ajokorttiin 5 vuoden välein lääkärintarkastukset, tietullit, käyttömaksut ym. ym. uudet rajoitukset ja lait.

        mitä tarkoittaa VAPAA MAA ???? tai YKSILÖN VAPAUS ?????

        En minä ainakaan tiedä.

        EU pyrkii kahlitsemaan kansalaiset niin, ettei kukaan koskaan voi olla varma, että on tehnyt kaiken, mitä hiuksia halkovat säädökset käskevät, tai nettä ei ole tehnyt jotain, minkä ne kieltävät, tai että on maksanut varmasti vähintään, mitä on vaadittu, kaikesta, tai sitten vähintään kaikki rahansa, tai sitten ottanut lisää lainaa, jos on jäänyt velkaa pakkomaksuista.

        On vaikeampi luoda yhteishenkeä ja alkaa vaikkapa luoda vapaata kansallishenkeä, jos joka hetki joutuu olemaan varpaillaan ja kukkaro auki ja pokkuroimaan ja kumartelemaan nenä lattiassa joka virastoon päin. Itsenäinen, olonsa vapaaksi ja varmaksi tunteva ihminen on hankalampi pitää kurissa. Näin varmaan hallitsijamme, yksityisten pankkiirien bisneksessä, EU:ssa, ajattelevat.

        Minusta ajokortin saamisen alaikärajaa olisi hyvä nostaa 21 vuoteen, ja jos ajaa yhdenkin kolarin, tai jää kiinni liikenteen vaarantamisesta, kortti pois 30-vuotiaaksi asti ja sitten uusi testi. Nuoret ajavat eniten kolareita.


      • kortithyllylle

        kaikilta töhölampilaisilta kortit suoraan pois vaa


      • Ei vielä itse vänhys
        Ön äytöilyä kirjoitti:

        Kyl vänhys vöi äytöä äjää jös hälyää

        Nö nyt minä ölen ensimmäistä kertää Sinyn känssäsi eri mieltä. Ei se päljön näyrätä kyn jöky hiykän älle sätävyötiäs tärisevä myymiö äjelee mööttöritiellä väärinpäin västään kyn meillä nörmääleillä ön väyhtiä syynnilleen sätänen, jä kesä-äikään hyvällä säällä enemmänkin.

        Ei myytä kyin tiykkään inssiäjöön vään käikki yli kyysikymppiset jökä vyösi. Kärsitään jyvät äkänöistä.


      • Stadin Zombaaja
        Ei vielä itse vänhys kirjoitti:

        Nö nyt minä ölen ensimmäistä kertää Sinyn känssäsi eri mieltä. Ei se päljön näyrätä kyn jöky hiykän älle sätävyötiäs tärisevä myymiö äjelee mööttöritiellä väärinpäin västään kyn meillä nörmääleillä ön väyhtiä syynnilleen sätänen, jä kesä-äikään hyvällä säällä enemmänkin.

        Ei myytä kyin tiykkään inssiäjöön vään käikki yli kyysikymppiset jökä vyösi. Kärsitään jyvät äkänöistä.

        "Ei vielä itse vänhys."

        Kaikki yli 60v vuosittain inssiajoon? Osa niistä kuusikymppisistä on edelleen yli 3000m Cooperin kunnossa ja takana voi olla yli 40 vuotta päivittäistä ajoa esim. pääkaupunkiseudulla ilman yhtäkään kolaria. Tilasto huomattavasti parempi kuin näillä kolmekymppisillä, jotka eivät ole oppineet vilkkua käyttämään.

        Eiköhän nykyinen 70v ikäraja ole ihan hyvä. Sen jälkeen testejä voitaisiin toki tehdä hiukan nykyistä useammin.


      • vanhys
        Stadin Zombaaja kirjoitti:

        "Ei vielä itse vänhys."

        Kaikki yli 60v vuosittain inssiajoon? Osa niistä kuusikymppisistä on edelleen yli 3000m Cooperin kunnossa ja takana voi olla yli 40 vuotta päivittäistä ajoa esim. pääkaupunkiseudulla ilman yhtäkään kolaria. Tilasto huomattavasti parempi kuin näillä kolmekymppisillä, jotka eivät ole oppineet vilkkua käyttämään.

        Eiköhän nykyinen 70v ikäraja ole ihan hyvä. Sen jälkeen testejä voitaisiin toki tehdä hiukan nykyistä useammin.

        Hei,olen 64 vuotias mies
        Ajokorttini on ollut voimassa 1968 ja edelleen.
        En ole koskaan kolaria ajanut ja ei läheltäpititilanteita
        omalta osaltani,eli nuoremmat on töpänneet ja olen
        väistänyt,
        Nyt pitää äkkiä saada ajokortin saantiikä nostettua ensin 20v
        sitten vuosittain joka vuosi kolme kuukautta vuoteen 2050 asti.
        Samalla lailla korotukset kuin eläkeikään.


      • En gammal gubbe
        Hämärää porukkaa on kirjoitti:

        Ja murhista 50% on kok

        Kokoomuslaiset ovat myös kunnostautuneet asuntomurtojen ja näpistysten saralla:-)


      • vanhys kirjoitti:

        Hei,olen 64 vuotias mies
        Ajokorttini on ollut voimassa 1968 ja edelleen.
        En ole koskaan kolaria ajanut ja ei läheltäpititilanteita
        omalta osaltani,eli nuoremmat on töpänneet ja olen
        väistänyt,
        Nyt pitää äkkiä saada ajokortin saantiikä nostettua ensin 20v
        sitten vuosittain joka vuosi kolme kuukautta vuoteen 2050 asti.
        Samalla lailla korotukset kuin eläkeikään.

        Olen 70v ja kortti on ollut ainakin 50 vuotta. Viimeksi olen saanut aikaan jonkunlaisen pienen kolarin -70 luvulla ja silloinkin vain hieman pelti rypistyi. Viime kesänäkin ajelin noin 4000 km lenkin ympäri pohjolaa Norjassa, Ruotsissa ja kotomaassa ilman mitään vaikeutta. Silti joudun uusimaan korttini 2 vuoden välein mikä on typerää koska en harrasta mitään ammattiliikennettä.

        Kaikissa ikäryhmissä on henkilöitä jotka eivät korttia ansaitse joten ei ikä vaan laatudiskriminointia, please!


      • astuppi
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Olen 70v ja kortti on ollut ainakin 50 vuotta. Viimeksi olen saanut aikaan jonkunlaisen pienen kolarin -70 luvulla ja silloinkin vain hieman pelti rypistyi. Viime kesänäkin ajelin noin 4000 km lenkin ympäri pohjolaa Norjassa, Ruotsissa ja kotomaassa ilman mitään vaikeutta. Silti joudun uusimaan korttini 2 vuoden välein mikä on typerää koska en harrasta mitään ammattiliikennettä.

        Kaikissa ikäryhmissä on henkilöitä jotka eivät korttia ansaitse joten ei ikä vaan laatudiskriminointia, please!

        repsnegk? Kuka ne kolarit oikein ajaa? Yli 85v on pienin ryhmä kuolonkarin ajaneista, 45-60v vuotiaat taas suurin ryhmä. Keneltä siis pitäisi kortti ottaa pois?


      • kun_pää_ei_käänny
        astuppi kirjoitti:

        repsnegk? Kuka ne kolarit oikein ajaa? Yli 85v on pienin ryhmä kuolonkarin ajaneista, 45-60v vuotiaat taas suurin ryhmä. Keneltä siis pitäisi kortti ottaa pois?

        Papat poimii rusunat pullista ja kehuskelee taidoillaan!

        Nuoremmat joutuvat ajamaan ruuhkassa, pimeällä, vesisateessa jne. Kääkät jättää auton talliin, jos on liukasta ts. ajoon lähdetään vain auringon paistaessa.

        Kääkät saattavat ajella miten sattuu, kun pää ei enää käänny ja potta on lääkkeistä sekaisin. Itselleni vastaan tulleita tapauksia

        - kääntyvien kaistalle ryhmittynyt kääkkä ajaakin suoraan risteyksen läpi, itse olin suoraan menevien kaistalla ja jouduin tekemään hätäjarrutuksen, kun kääkkä rupesi puskemaan kylkeen

        - kääkkä saapuu risteykseen, jossa valo vaihtuu vihreäksi .... kääkkä ei tätä huomaa, vaan jää paikoilleen seisomaan -> soitan torvea -> kääkkä vaan istuu paikallaan -> soitan torvea -> kääkkä vaan istuu pakoillaan -> valo vaihtuu takaisin punaiseksi ja liikkeelle päästään vasta seuraavalla vihreällä

        - aiempi tapaus uusiksi, kääkkä pysähtyy vihreisiin, mutta lähtee torven soiton jälkeen liikkeelle ... ja painelee kahdesta seuraavasta risteyksestä punaisia päin! (sattuneesta syystä tipuin kyydistä ja jäi näkemättä, menikö vielä kolmennestakin punaisilla)

        Yleensä vaan nämä kääkät ajavat sen verran hitaasti & haparoiden, että muut näkevät millainen tapaus on liikenteessä ja osaavat varautua tekemään väistöliikkeitä tarpeen mukaan. Joten ei niitä tilastomerkintöjä niin kauhesti tule, vaikka kääkät lääkehuuruissaan ajelee ihan miten sattuu.

        Tosin jalan kun olen ollut liikkeellä, on tällainen 60 vee "osaava ja turvallinen" useammakin kerran ihan tarkoituksella yrittänyt ajaa yli. Tämä tilanne on aina syntynyt liikenneympyrässä. Kääkät kuvittelevat, että liikenneympyrässä mennään "normaaleilla säännöillä" eli kun poistutaan 2. liittymästä (= ajetaan käytännössä suoraan läpi) niin silloin ei tarvi väistään mitään eikä ketään, ei ennestään ympyrässä olevia autoja eikä kevyttä liikennettä ympyrään ajettaessa eikä etenkään sieltä poistuttaessa.

        Nähty on muitakin kääkkien suorituksia, kuten se perinteinen "mikä poljin olikaan jaru?". Eli lappu lattiassa revittelyä pitkin poikin parkkikenttää ja kevyen liikenteen väylänkin poikki. Saaliina pari lämpötolppaa, yksi katulamppu ja vene trailereineen. Suoranainen ihme oli, ettei muihin autoihin tullut osumia eikä kukaan jäänyt alle.


      • suhar
        TUHANSIEN PYKÄLIEN M kirjoitti:

        Voi tätä Suomi poloa. Taas ollaan tekemässä uusia sääntöjä ja määräyksiä. Paapat pois liikenteestä, nuoret pois liikenteestä, ajokorttiin 5 vuoden välein lääkärintarkastukset, tietullit, käyttömaksut ym. ym. uudet rajoitukset ja lait.

        mitä tarkoittaa VAPAA MAA ???? tai YKSILÖN VAPAUS ?????

        En minä ainakaan tiedä.

        Näin vaalien tulosten selvittyä on varoitettava "Vihreästä vaarasta". Vihreät voittivat vaalit ja samalla pelko kaikenlaisista ajokortin, yksityisautoilun ja nyt luonnollisten moottoroitujen ajoneuvojen kuljettamisen rajoituksista pahenee. Samalla linjalla on Vihreitten punaiset eli Vasemmistoliiton edustajat, jos he pääsevät vaikuttamaan hallituksessa. Kohta yksityisautoilu kielletään ja ajokortit otetaan kokonaan kansalaisilta pois.


      • suhar
        kun_pää_ei_käänny kirjoitti:

        Papat poimii rusunat pullista ja kehuskelee taidoillaan!

        Nuoremmat joutuvat ajamaan ruuhkassa, pimeällä, vesisateessa jne. Kääkät jättää auton talliin, jos on liukasta ts. ajoon lähdetään vain auringon paistaessa.

        Kääkät saattavat ajella miten sattuu, kun pää ei enää käänny ja potta on lääkkeistä sekaisin. Itselleni vastaan tulleita tapauksia

        - kääntyvien kaistalle ryhmittynyt kääkkä ajaakin suoraan risteyksen läpi, itse olin suoraan menevien kaistalla ja jouduin tekemään hätäjarrutuksen, kun kääkkä rupesi puskemaan kylkeen

        - kääkkä saapuu risteykseen, jossa valo vaihtuu vihreäksi .... kääkkä ei tätä huomaa, vaan jää paikoilleen seisomaan -> soitan torvea -> kääkkä vaan istuu paikallaan -> soitan torvea -> kääkkä vaan istuu pakoillaan -> valo vaihtuu takaisin punaiseksi ja liikkeelle päästään vasta seuraavalla vihreällä

        - aiempi tapaus uusiksi, kääkkä pysähtyy vihreisiin, mutta lähtee torven soiton jälkeen liikkeelle ... ja painelee kahdesta seuraavasta risteyksestä punaisia päin! (sattuneesta syystä tipuin kyydistä ja jäi näkemättä, menikö vielä kolmennestakin punaisilla)

        Yleensä vaan nämä kääkät ajavat sen verran hitaasti & haparoiden, että muut näkevät millainen tapaus on liikenteessä ja osaavat varautua tekemään väistöliikkeitä tarpeen mukaan. Joten ei niitä tilastomerkintöjä niin kauhesti tule, vaikka kääkät lääkehuuruissaan ajelee ihan miten sattuu.

        Tosin jalan kun olen ollut liikkeellä, on tällainen 60 vee "osaava ja turvallinen" useammakin kerran ihan tarkoituksella yrittänyt ajaa yli. Tämä tilanne on aina syntynyt liikenneympyrässä. Kääkät kuvittelevat, että liikenneympyrässä mennään "normaaleilla säännöillä" eli kun poistutaan 2. liittymästä (= ajetaan käytännössä suoraan läpi) niin silloin ei tarvi väistään mitään eikä ketään, ei ennestään ympyrässä olevia autoja eikä kevyttä liikennettä ympyrään ajettaessa eikä etenkään sieltä poistuttaessa.

        Nähty on muitakin kääkkien suorituksia, kuten se perinteinen "mikä poljin olikaan jaru?". Eli lappu lattiassa revittelyä pitkin poikin parkkikenttää ja kevyen liikenteen väylänkin poikki. Saaliina pari lämpötolppaa, yksi katulamppu ja vene trailereineen. Suoranainen ihme oli, ettei muihin autoihin tullut osumia eikä kukaan jäänyt alle.

        "Kääkät" ja papat tosiaan "poimii rusinat pullasta"! Se on totta. On aikaa ajatella. Liikkua hitaasti ja varmasti. valita, koska kannattaa ajaa autolla, kun ei enää ole kiire töihin, tupakkaa ostamaan, kaljakauppaan, kavereiden luo, bailaamaan, naisille jne omalla autolla. Voi harkita, säästää ja ajaa vain tarpeet ja kustannukset huomioiden, taloudellisesti.


    • Redneck Baboons

      Kyseessä saattaa tosiaan olla saman ongelman kaksi ääripäätä. Kuljettajien nupin tutkiminen olisi tärkeämpää kuin mikään muu sen jälkeen kun ajotaidon tekninen puoli on hallussa. Ja nuorilla monesti jälkimmäinen on kunnossa, mikään muu ei. Vanhuksilla prakaa taidot sekä tekniikassa, että liikenteen ymmärtämisessä. Eikä se taito ole kunnossa monella ns. parhaassa iässä olevallakaan. Mitä seuraa siitä kun he vanhenevat?

      • trfmrvl nsnppmd

        redneck taitaa olla päästään sen verran vialla ettei hänelle tule korttia edes myöntää. Ehkä olisi parempi ettei hän edes kulkisi jalan kuin syrjäisimmillä metsä poluilla. Sielläkin tulisi varoa ettei lyö päätään mäntyyn.


    • Tarkkailija33

      Kyllä lääkäri voi ajokyvyn todeta,
      tosin hänet pitää laittaa vastuuseen,
      mikäli aihetta on,nyt silitellään vaan päätä.
      Ei kai läheiset voi puuttua aikuisen
      ihmisen tekoihin,minä ainakin viittaisin kintaalla moiselle.
      Tämä oli yksittäistapaus ja hirvee haloo,
      lapset ajaa mopoautoilla ilman minkäänlaista koetta,
      paljon vaarallisempia ovat liikenteessä.

      • joopajoo78789797987

        Tämän perusteella pitäisi koko eduskunnan ihmiset laittaa linnaan kun vievät duunareiltä kaiken ja aiheuttavat masennusta ja itsemurhia.

        Jos rikosoikeudellisesti mentäisiin nyt tässä ja laitettaisiin lääkärille tuomiot niin sitten saisi laittaa puolelle Suomen kansasta tuomio kun aiheuttavat kaikenlaista paskaa toisilleen ja sitä kautta kuolemiakin.

        Ei vittu mitä menoa Suomessa on nykyään.


      • ruattisjo70

        Tarkkailija33, EU.n kautta näitä herkkuja on tullut ,pitäisikö saada lisää??


      • kokokoko
        joopajoo78789797987 kirjoitti:

        Tämän perusteella pitäisi koko eduskunnan ihmiset laittaa linnaan kun vievät duunareiltä kaiken ja aiheuttavat masennusta ja itsemurhia.

        Jos rikosoikeudellisesti mentäisiin nyt tässä ja laitettaisiin lääkärille tuomiot niin sitten saisi laittaa puolelle Suomen kansasta tuomio kun aiheuttavat kaikenlaista paskaa toisilleen ja sitä kautta kuolemiakin.

        Ei vittu mitä menoa Suomessa on nykyään.

        Riittää kun kokoomuslaiset viedään Siperiaan.


      • kohta opettamaan

        Ei mielestäni lääkärikään pysty etukäteen arvioimaan, miten vanhan ihmisen kunto huononee, ovat kaikki yksilöitä. Pystyy vain toteamaan varmuudella senhetkisen tilanteen. Ei mielestäni voi saattaa syytteeseen. Useinhan on varmaan niin, että vanhus omasta mielestä pystyy aivan hyvin ajamaan.
        Kyllä mopoautollakin ajetaan ajokoe, asenteestahan kaikki riippuu. Onkohan mopokorttivaatimus vähentänyt onnettomuuksia ja asenteita?


      • joku vastuuseen heti
        kohta opettamaan kirjoitti:

        Ei mielestäni lääkärikään pysty etukäteen arvioimaan, miten vanhan ihmisen kunto huononee, ovat kaikki yksilöitä. Pystyy vain toteamaan varmuudella senhetkisen tilanteen. Ei mielestäni voi saattaa syytteeseen. Useinhan on varmaan niin, että vanhus omasta mielestä pystyy aivan hyvin ajamaan.
        Kyllä mopoautollakin ajetaan ajokoe, asenteestahan kaikki riippuu. Onkohan mopokorttivaatimus vähentänyt onnettomuuksia ja asenteita?

        Pitäisikö laittaa aina joku muu vastuuseen, kun joku tekee jotain, josta joku kärsii? Näin saataisiin kansa passivoitua, kun kukaan ei kohta uskaltaisi tehdä mitään, koska puolet kansasta joutuu vastuuseen, kun yksi tekee jotain 'väärää'. Mainio keino hallita alamaisiaan - pitää heidät varuillaan ja kurissa.

        Minä kärsin työttömyyden mukanaan tuomasta köyhyydestä. Pitäisikö saattaa Kataisen lääkäri edesvastuuseen, puhumattakaan tuppelon tohtorista, koska ovat sallineet uhrinsa ihmisten ilmoille puuhastelemaan, vaikka eivät välttämättä ole ihan kunnossa. Vai ovatko? Lääkäri, vai ehkä heidän puolueensa puheenjohtaja, tai heidän äitinsä, tai opettajansa, tai poliisi? Oikeastaan kaikki heidän äänestäjänsä ovat vastuussa tilastani. Vahinko, että on se vaalisalaisuus. Miten voi saattaa vastuuseen syyllisiä, kun kukaan ei edes suostu tunnustamaan, että on äänestänyt noita.


      • Rikolliset lääkärit

        Suomi on rikollisten feministien hirmuvalta. Minulta yritti demarilääkäri kiristää 1000€. Kieltäytyi hyväksymästä minua ajokelpoiseksi, jos en maksa 1000€ lahjuksia. Yritin tehdä asiasta rikosilmoituksen, mutta poliisilaitoksellakin oli nainen rikosilmoituksia vastaanottamasssa ja uhkasi, että pyytää miehet apuun ja vievät minut kalterimaijalla pakkohoitoon mielisairaalaan, jos en peru puheitani.
        Samalla naislääkärillä oli 4 muuta vastaavanlaista uhria.
        Minäpä menin ulkomailla lääkäriin, joka tutki minut ja varmuudeksi pani ajokokeeseen, mitkä maksoivat yhteensä vain 30€. Läpäisin lääkärin testit sekä ajokokeen puhtaasti ja todistus niistä luovutettiin poliisille. Varmuudeksi minulle annettiin kopiot mukaan, jos poliisi Suomessa rupeaa ryppyilemään.


    • kuski vuodesta -85

      Mihin 85-vuotias enää autoa edes tarvitsee? Omatoimiseen liikkumiseen? Samalla perusteella ajoluvan voisi myöntää myös 10-vuotiaalle, joka hädin tuskin ylettää polkimille. Vanhuksilla ne ajamiseen liittyvät rajoitteet ovat vaan toisenlaisia ja muutoksia saattaa tapahtua hyvinkin nopeasti. Vaikka testit olisivat hyväksytysti läpikäytynä, niin jo muutaman kuukauden päästä tilanne voi olla ihan toisenlainen.

      Miksei ajokortilla voisi olla yläikärajaa?

      • VierestäSeurannut

        Valitettavasti maaseudulla ei vanhuksille ole muuta mahdollista tapaa liikkua kuin oma auto. Linja-autolinjat on poistettu ja taksi kallis. Koska jokainen varmasti haluaa asua kotonaan mahdollisimman kauan, ei jää kuin mahdollisuus siinnitellä omalla autolla. Ja itse ei myöskään tuota ajokuntonsa vähenemistä edes hahmota, sillä se tapahtuu vähitellen.


      • 30 km kauppaan
        VierestäSeurannut kirjoitti:

        Valitettavasti maaseudulla ei vanhuksille ole muuta mahdollista tapaa liikkua kuin oma auto. Linja-autolinjat on poistettu ja taksi kallis. Koska jokainen varmasti haluaa asua kotonaan mahdollisimman kauan, ei jää kuin mahdollisuus siinnitellä omalla autolla. Ja itse ei myöskään tuota ajokuntonsa vähenemistä edes hahmota, sillä se tapahtuu vähitellen.

        Maaseutu halutaan tyhjentää. Siinä syy. Maaseudulla asuu enimmäkseen meitä vanhempia ihmisiä.


      • kwvetro

        Miksei ajokortilla voisi olla yläikärajaa?

        niin ja alaikärajaa eli 30v on sopiva alaikäraja
        ja silloinkin 1.0 litran auto ja teho alle 80 kw


      • rtyjcvbsetehy
        kwvetro kirjoitti:

        Miksei ajokortilla voisi olla yläikärajaa?

        niin ja alaikärajaa eli 30v on sopiva alaikäraja
        ja silloinkin 1.0 litran auto ja teho alle 80 kw

        Sen takia että maalla ei pääse yhtään mihinkään ilman korttia.
        Tääläkin kulkee huikeat 2 bussia kylästä pois ja molemmat menee klo 7 aamulla. Tänne takasin tuleminenkin on pirun hankalaa kun jostain Tampereeltakin tulee kaks tai kolme bussia ja kaksi ekaa klo 10 ja 14 ja kolmas klo 16.

        Siinähän sitten manaa kun pääsee Tayssista vasta neljän jälkeen keskustaan ja aika on ollu klo 15.

        On se hehkeetä kun alaikäsenä pitäs käydä synnynnäisten terveysongelmien takia tayssissa vähän väliä ja sinne pääseminenkin on niin hankalaa että olis helpompaa vaan kitua hengiltä kotona.


      • ajetaan autolla

        Mihin 85-vuotias ajokorttia tarvitsee? Mihin kukaan muukaan? Kaupassa käyntiin, matkailuun, vierailulle, lasten luona käymiseen... Siis ihminenhän se on ihminen vaikka ikää karttuu. Samanlaiset sosiaaliset tarpeet kuin muillakin ja syödä pitää joka päivä. Ei kaikki vanhemmat ihmiset ole liikuntakyvyttömiä. Tosin voivat olla huonojalkaisia, etteivät jaksa polkupyörällä Suomea päästä päähän ajella, kuten nuoremmat voisi.

        Ihmettelen sitä, että jos joku vanhempi ihminen ajaa kolarin, siitä nousee kauhea halloo, mutta jos nuorempi, niin kuitataan sillä että ...voi voi , se nuoruus ja hurjuus...
        Kaikkihan käy lääkäreissä, mutta silti vain kolareita tulee, ja eniten juuri nuorille.


      • itsekkäät vanhukset.
        ajetaan autolla kirjoitti:

        Mihin 85-vuotias ajokorttia tarvitsee? Mihin kukaan muukaan? Kaupassa käyntiin, matkailuun, vierailulle, lasten luona käymiseen... Siis ihminenhän se on ihminen vaikka ikää karttuu. Samanlaiset sosiaaliset tarpeet kuin muillakin ja syödä pitää joka päivä. Ei kaikki vanhemmat ihmiset ole liikuntakyvyttömiä. Tosin voivat olla huonojalkaisia, etteivät jaksa polkupyörällä Suomea päästä päähän ajella, kuten nuoremmat voisi.

        Ihmettelen sitä, että jos joku vanhempi ihminen ajaa kolarin, siitä nousee kauhea halloo, mutta jos nuorempi, niin kuitataan sillä että ...voi voi , se nuoruus ja hurjuus...
        Kaikkihan käy lääkäreissä, mutta silti vain kolareita tulee, ja eniten juuri nuorille.

        ne ajomäärät joita vanhukset ajavat. ovat vähäisiä mutta paljon on kasvanut vakavien onnettomuuksien määrä... miksi on varaa uuteen autoon muttei raaskittaisi Taxilla ajaa? nuoretkin saisivat töitä...


      • Olen tosin vasta 70v mutta tarvitsen autoa liikkumiseen ja hupimatkoihin ympäri Euroopan nyt kun työtkään eivät enää häiritse.

        Noita kyvyttömiä löytyy joka ikäryhmästä ja yleensä nuoremmat ovat vielä sen verran tyhmempiä jotteivät osaa tai halua myöntää omaa typeryyttään liikenteessä.

        Tässä kun tuttavat vanhenevat niin kun joku on huomannut kyvyttömyytensä niin jotkut ovat oma-aloitteisesti luopuneet ajamisesta. Ikäihmisillä on enemmän vastuunkantokykyä kuin nuorilla hurjapäillä.


      • yli 90v

        Isäni ajoi autoa reippaasti yli 90-vuotiaaksi.
        Hän meni lääkärintarkastukseen 90-vuotiaana ja n 60-vuotias lääkäri hidasteli lääkärintodistuksen kirjoituksessa. KUn isäni tivasi häneltä vastausta tutkimustuloksista, niin lääkäri nauroi ja totesi, että pakkohan hänen on myöntää se ajolupa,koska isäni oli paremmassa kunosssa kuin 60-vuotias lääkäri itse.
        No, ukko oli ajellut autolla koko ikänsä jopa 100000km/ v kiireimpinä aikoina, joten ajaminen oli hänelle tutumpaa rutiinia kuin käveleminen.
        Ukko ei muuten ollut yhdessäkään onnettomuudessa elämänsä aikana. Opetti minullekin kaikki niksinsä ennakoivaan ajamiseen ja itse olen nyt ajanut hänen ohjeittensa mukaan n 2 miljoonaa km ilman yhtään vahinkoa.


      • Kallis Suomi
        ajetaan autolla kirjoitti:

        Mihin 85-vuotias ajokorttia tarvitsee? Mihin kukaan muukaan? Kaupassa käyntiin, matkailuun, vierailulle, lasten luona käymiseen... Siis ihminenhän se on ihminen vaikka ikää karttuu. Samanlaiset sosiaaliset tarpeet kuin muillakin ja syödä pitää joka päivä. Ei kaikki vanhemmat ihmiset ole liikuntakyvyttömiä. Tosin voivat olla huonojalkaisia, etteivät jaksa polkupyörällä Suomea päästä päähän ajella, kuten nuoremmat voisi.

        Ihmettelen sitä, että jos joku vanhempi ihminen ajaa kolarin, siitä nousee kauhea halloo, mutta jos nuorempi, niin kuitataan sillä että ...voi voi , se nuoruus ja hurjuus...
        Kaikkihan käy lääkäreissä, mutta silti vain kolareita tulee, ja eniten juuri nuorille.

        Suomessa pitää elättää 800 000 virka-akkaa julkisella sektorilla, niin kaikki on niin kallista, ettei vanhuksillakaan ole varaa ajaa taksilla.
        Kun asuin Virossa, hoidin usein asioitani ajelemalla taksilla ympäri kaupunkia.
        Monesti, kun olin ajanut päivän taksilla, niin kotiovellani taksimies pyytää 6 - 10 € eikä suostu edes ottamaan juomarahaa. Paikallisbussit ovat Virossa yli 60v oman maan kansalaisille ilmaisia, mutta eivät kulje joka paikkaan kuten taksit.
        Viro onkin siitä fiksu maa, ettei siellä laadi lakeja yhtään kadetta demari-akkaa. Siksi siellä ei ole mitään autoveroja, ei käyttömaksuja eikä käyttövoimaveroja. Minunkin oman auton vakuutukset maksavat siellä vain 34€/v, polttoaine maksaa 1,20€/l
        Auton katsastus maksaa 33 € pakokaasutesteineen jne. Uusia autoja saa ilman käsirahaa jopa alle 100€/kk osamaksulla. Verotusaste on alle puolet Suomen verotusasteesta, sillä kaikesta maksetaan tasavero 20%, mikä säästää valtion menoja, koska ei tarvitse kymmenien tuhansien mielivaltaista verottaja-armeijaa laskemassa jälkiveroja, vaan jokainen veronpidätys osuus heti oikeaan ilman mitään jälkitöitä ja mielivaltaa.


    • 12v kuski

      Harva omasta mielestään täysin oppinut hallitsee autoaan, kun yllättävää sattuu, jarrut pohjaan ja silmät kiinni. Mitä nuorempana aloitat hallinnan harjoittelun, sitä paremmin auto pysyy kuskin hanskassa, noinse menee....

      • eräs vanha kuski

        Puhutko teknisestä hallitemisestä vai koko ajotilanteen hallitsemisesta? Nuorilla on pääasia että saavat ja osaavat kästellä auton, mutta nimenoman kriitisten tilanteiden tajuaminen on tosi puuttellinen. Siinä olisi autokouluissa parantamisen vara, että opettaisivat nuoria tajumaan riskitilanteita eikä jättämään heidän selvimistä muiden autolijoiden varaan.


      • 100v suski

        Yksikään kuljettaja ei koko elämänsä aikana harjoittele hallintaa. Harjoittelua tekevät vain rallikuljettajat.


    • ITSEKÄSTÄ HÖPÖTYSTÄ SYYTTÄÄ LÄÄKÄRIÄ JOS IKÄIHMISELLE TULEE TIETAPATURMA. AJAAHAN NUOREMMATKIN IHMISET KOLAREITA. TULETTE SYYTTÄJÄT ISEKIN VANHAKSI , AATTELEPPA ITE.

      • elena1

        Ei se todellakaan ole lääkärin syy, jos ns. ikäihmiselle sattuu "vahinko". Tosi on kuitenkin, että olisi varmaan syytä joissakin tapauksissa vielä lääkärin antaman "ajoluvan" jälkeen istuttaa ko. henkilö vaikka oman autonsa ratin taakse ja viereen istumaan vaikkapa katsastusmies nk. "inssiajoon". Ajoajan ei tarvitse olla kovinkaan pitkä, kunhan sen aikaan tulee useammanlaista todettavaa (mm. risteys, väistämisvelvollisuus, ajotyyli). Ja tämä hyvien tuttujen / naapureiden todistus ajotaidosta pitäisi lailla kieltää ! Hehän eivät välttämättä ole olleet ajotaitotodistusta vailla olevan kyydissä vuosikausiin, jos milloinkaan.


    • seklaista..

      Entäpä nämä alkoholin vaikutuksesta ajavat, vaikka kortti otetaan pois tavataan heitä vielä senkin jälkeen alkoholin vaikutuksen alaisena auton ratissa?

      Entäpä humalaiset ajalankulkijat/pyöräilijät, jotka horjunnallaan aiheuttavat tieliikenneonnettomuuksia.

    • Dyynäri

      Kyllä äytöllä vöi äjää jös hälyää jä lääkäri äntää lyvän.

      • a_z

        Koska ääkkösmies kyllästyy tähän typerään kommentointiin. Sulla on varmankin joku kehitysvamma kun et vielä ole tajunnut lopettaa turhanpäiväistä kommentointiasi. Etkö ole nauranut vielä tarpeeksi jo vanhalle vitsillesi? Olet todennäköisesti mikrokyrpäinen ja henkisesti vajavainen pikku poika, josta ei miestä koskaan kasvakaan.


      • HHUHUH
        a_z kirjoitti:

        Koska ääkkösmies kyllästyy tähän typerään kommentointiin. Sulla on varmankin joku kehitysvamma kun et vielä ole tajunnut lopettaa turhanpäiväistä kommentointiasi. Etkö ole nauranut vielä tarpeeksi jo vanhalle vitsillesi? Olet todennäköisesti mikrokyrpäinen ja henkisesti vajavainen pikku poika, josta ei miestä koskaan kasvakaan.

        Sillä ei toimi A-nappula vaan joutuu käyttämään Ä-nappulaa


      • Ääkkkösfani
        HHUHUH kirjoitti:

        Sillä ei toimi A-nappula vaan joutuu käyttämään Ä-nappulaa

        Ääkköstelijä on oikeasti aika hauska! Luen näitä aloituksia juuri ääkkösöökköstelijän takia.


      • ääääääääääää 1
        HHUHUH kirjoitti:

        Sillä ei toimi A-nappula vaan joutuu käyttämään Ä-nappulaa

        Sillä ei toimi MIKÄÄN nappula.


      • nippulanappula
        ääääääääääää 1 kirjoitti:

        Sillä ei toimi MIKÄÄN nappula.

        Ei ainakaan SE. Mutta sitä ei tiedä varmaksi, koska se on niin pieni, ettei hän vielä ole onnistunut sitä koskaan käynnistää, koska ei ole sitä löytänyt.


      • hälyyyyytys
        nippulanappula kirjoitti:

        Ei ainakaan SE. Mutta sitä ei tiedä varmaksi, koska se on niin pieni, ettei hän vielä ole onnistunut sitä koskaan käynnistää, koska ei ole sitä löytänyt.

        hälyytys ääkköshåmå hälyytys

        15 vuotias homopetteri jonka mutsi on pirihuora ja faija on joku tän pirihuoran asiakas josta ei ole tietoakaan,ääkköshomo synnytykseesä sai niin vakavan aivovamman kätilön pihdeistä ettei tule ikinä oppimaan 3 vuotiaan tasoa pidemmälle.

        2 vuotta tää pirihuora yritti synnyttää tätä ääkköshomoa.....lopputulos on aika karmea....pitäskös sille saada jotain kriisiapua ja varmuudeksi sulkea pehmustettuun huoneeseen???


      • Imperfektionisti
        a_z kirjoitti:

        Koska ääkkösmies kyllästyy tähän typerään kommentointiin. Sulla on varmankin joku kehitysvamma kun et vielä ole tajunnut lopettaa turhanpäiväistä kommentointiasi. Etkö ole nauranut vielä tarpeeksi jo vanhalle vitsillesi? Olet todennäköisesti mikrokyrpäinen ja henkisesti vajavainen pikku poika, josta ei miestä koskaan kasvakaan.

        No tässäpä sitä saatiin vaihteeksi ihailla aivan harvinaisen kypsän ja täysipäisen ihmisen korkealentoista kirjoittelua. Mikä tuossa skandimerkeillä huvittelussa noin paljon aikuista (?) ihmistä kiukuttaa?

        Entä jaksatko olla yhtä huolissasi myös nykyisestä modernien ihmisten tavasta kirjoittaa menneistä ja jo päättyneistä tapahtumista preesensmuodossa:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12793827

        Tai typerästä tavasta jättää kokonaisia tärkeitä lauseenjäseniä pois ("Ei ole mahdollista ' koska EU '... Niin, siis EU mitä? Kieltää? Määrää? On olemassa? Ei ole tarpeeksi jämäkkä? Vai mitä muuta vielä?)?

        No, ethän Sinä hölmölän mies varmaankaan niistä ole huolissasi...

        Ääkkösmiehelle kannustusta, vaikka Hänen tämänkertaisen kommenttinsa asiasisällöstä olenkin JYRKÄSTI eri mieltä (vanhat kaakit pitäisi laittaa vuosittaiseen kahden tunnin mittaiseen ajokokeeseen kuusikymppisestä alkaen ja kaikesta haparoinnista tai pöljäilystä kortti oitis pois). Jatka ääkköstelyä, sitä on aina hauskaa lukea!


      • SÄKLÄIN
        nippulanappula kirjoitti:

        Ei ainakaan SE. Mutta sitä ei tiedä varmaksi, koska se on niin pieni, ettei hän vielä ole onnistunut sitä koskaan käynnistää, koska ei ole sitä löytänyt.

        KÖLLÄ MÄ KÄYN TÄYSILLÄ MYLLÄ EI ÖLE ÄIVÖISSÄ
        TIETÖÄ Ä KIJÄIMESTÄ JÄ PYYTTYY MYÖS Y KIRJÄIN
        MYLLÄ ÖN PÄÄSSÄ JÄRKI IHÄN SEKÄISIN


    • öylätti

      Ajokoe olisi tarpeen kovin monelle kuskille esim. 65 - 80v ikäryhmässä. reaktionopeus hidastuu iän myötä ja näköaistikin on monella tuossa iässä jo heikentynyt.
      Ei ole ikärasismia tarkkailla iäkkäiden kuskien ajokykyä vaan kyse on liikenneturvallisuudesta.

      • kuriakaduille

        Varmaankin pitäisi enemmänkin tarkkailla liikenteessä souvailevien ajokuntoa, muidenkin kuin vanhempien. Melkein joka päivä näkee typeriä ajajia eivätkä he kaikki ole suinkaan aina vanhoja. Tänään meinasi tulla kylkeen kaistaa (vilkutta) vaihtava keski-ikäinen tonttu, jolla ei pää ilmeisesti käänny jotta havaitsisi vieressä olevan auton. Onneksi olin hereillä ja pystyin väistämään. Tonttu (joka oli vaihtanut vasemmalle kaistalle eteeni) kääntyi seuraavassa risteyksessä oikealle (edelleen vilkkuaan vaivaamatta).
        Kun kanssa-autoilijat käyttäytyvät arvaamattomasti, se koettelee tarkkaavaisuutta ylen määrin. Ajetaan eteen vasemmalta tasa-arvoisessa risteyksessä ja vastaavasti ei ajeta kun toinen on väistämisvelvollinen vaan jumitetaan takana tulevat yllättäen.
        Reaktionopeuden muutos ei paljon haittaa jos kaikki ajavat sääntöjen mukaan, silloin voi ennakoida tilanteet ja siihenhän vanhemmat järjissään olevat autoilijat ovat harjaantuneet.


      • peltikolari

        Totta!
        Usein maaseudulla asuvilla vanhoilla miehillä on ajotaito heikoissa kantimissa koska ovat tottuneet ajamaan enimmäkseen traktorilla jossain pelloilla ja metsäteillä. Kun nämä kuskit sitten tuovat vaimonsa esim. jouluostoksille kaupunkiin niin papat törttöilee liikenteessä miten sattuu. Ei tarkkailla liikennemerkkejä vaan ajellaan ns "vanhasta muistista" vaikka väärään suuntaan yksisuuntaista katua.

        Mielestäni ajokoe olisi ihan aiheellinen ainakin 70 v täyttäneille eikä tyyliin: tuttu lääkäri kirjoittaa paperit ja suku väittää että kaikki on kunnossa.


    • Oikeassa olet

      Sukulaisilta ajokyvyn kysyminen on aivan turhaa. He voi kertoa mitä tahansa kunhan vanhus saa vain ajaa. Olen nähnyt ja kuullut tiellä liikkuvista vanhuksista minkälaista törttöilyä he harrastaa.
      Yksi sairas vaimo neuvoi toista sairasta vierestä miten pitää ajaa kun ajavalla miehellä ei pää pelannut. Totta on vaikka onkin kuulopuhe.
      Olen nähnyt kun yksi vanha mies ajoi mutkissa vasenta puolta vastaantulojoiden kaistalla, ihmeen kaupalla säilyi kolaritta. Olen nähnyt kun yksi pysäköi autonsa poliisiaseman eteen luvattomaan paikkaan ja asioi itse poliisiasemalla.
      Mitä kaikkea näiden kanssa tapahtuukaan. Vähintäänkin ajokokeella olisi ajokunto tarkistettava. Lääkäreilläkin lienee sanottavansa sairauksista jotka vaikuttaa ajokykyyn ja on huomioitava ajokunnossa.

    • että sikäli

      Eipä tuota ajokykyä ole vasta kortin saaneillakaan.

    • HHUHUH

      Kukas ne näöt, kuulot, refleksit tutkisi ellei lääkäri? Sama pätee siihen, että voisin kuvitella että lääkereillä olisi sen verran ammattitaitoa ja silmää huomata ihminen, jonka aivotoimintakaan ei pelitä enää entiseen malliin. Tosin tässä on myös yksi varjopuoli eli se, että olet lääkärin hyvä kaveri, niin paperit järjestyy suitsait sukkelaan ilman tarkastuksia. Vastuu edelleen lääkärillä, mutta jos jotain sattuu, niin lääkärille sanktiot ja kpovat. Ehkä sitten lääkäritkin miettisivät tarkemmin sekä hoitaisivat hommansa paremmin. Ajokokeeseen pätee sama, autokoulunopettajille niin kovat sanktiot, etteivät pelleile nekään ja siitä tullaankin siihen, että ajokortin ajoikä nousee ainakin 30 vuoteen. Mitäs mieltä tuosta olet, koska nuoret ajavat todella paljon kolareita ja kuolemaan jotavia kolareita ja lisäksi vielä kännissä

    • rekkamiesX

      Vanhus voi olla huono kuski. Mutta huonoja (=kelvottomia) kuskeja löytyy nuoremmistakin. Liikenteessä todellakin näkee kuljettajia joille ei olisi koskaan pitänyt antaa ajokorttia, ei minkään ikäisenä.
      Ikä ei voi olla ainoa "ajolupa" kriteeri.

      • Rekkamies 2

        Nykyisin rekkakortin saa 18-vuotiaat jullit, kun ovat suorittaneet siihen tarvittavan kurssin.
        Minun nuoruudessa piti ajaa kuorma-autokurssin jälkeen ensin vähintään 3 vuotta vakituisesti kuorma-autoa, ennenkuin sai rekkakortin.
        Rekkakortti annettiin siis vasta kunnollisen ajokokemuksen omaaville AIKUISILLE.

        Lähes jokainen rekan ulosajo on nykyisin nuoren kuskin aiheuttama, koska hänellä ei ole kokemusta esim vauhtisokeudesta, mikä syntyy ajettaessa tuntien ajan suoria pitkiä ajotaipaleita. Sitten kun tullaan moottoritien ramppiin , niin rekka onkin kyljellään tai poikittain, kun ajetaan 30-50 km/t nopeudella liittymän kurviin, kun kuormatun rekan turvallinen nopeus sellaisessa kohdassa on 10-30km/t.


    • stoppis

      Tarkastakaa samalla kaikkien muidenkin päät, koska nuoret ja aikuiset kolaroivat varmasti tuhansia kertoja enemmän. Ei kannata aina olla syyttämässä jotakin ryhmää jos vahinko tapahtuu. Kaikki mitä maailmassa tapahtuu, se on tarkoitettu, valitettavasti. Opettakaa nuorisolle ajotapoja, niin aikuisena osaavat käyttäytyä liikenteessä.

      • Minä ajattelin sitä kommenttia, että vanhoilla ihmisillä voi olla hyviä ja huonoja tunteja. Että vanha ihminen voi lääkärin luona olla ihan ok, mutta tuntia myöhemmin liikenteessä vaikkapa niin väsynyt, ettei enää olekaan ihan kokonaan ok.

        Eikö tämä toisaalta koske ketä tahansa? Jos lääkärin luona käytyään menee tekemään vaikka rankkaa fyysisesti kuormittavaa työtä, niin väsyyhän siinä. Sitten ajellaan kauppaan ruokaostoksille ja ajatukset pyörivät aterian ja levon odotuksissa. Kaupan parkkihalli tuntuu niin tutulta, että siellä voi vähän oikaista ajokaistalta tyhjien parkkiruutujen läpi ja kappas - edessä onkin joku, jota ei kerkeäkään enää väistää.

        Minusta vaikuttaa siltä, etteivät autoilijat aina hahmota miten vaarallista liikenteessä autolla liikkuminen on. Vanhat ihmiset ajavat usein hitaasti ja se saattaa tuntua ärsyttävältä, mutta hidasta ajoneuvoa on helpompi väistää.


      • HUHHHUH

        "Opettakaa nuorille jne...". Olisikohan ajokäyttäytymiseen nuorilla tänä päivänä se syy, että vanhemmat maksaa kortit ja uudet menopelit? Ei tarvitse sentinlatia itse laittaa.. Itse olen maksanut oman korttini vekselillä ja vähäsistä tienesteistä makselin sitä vekseliä.. Oli se senverran kovaa maksamista, ettei tullut mieleenikään menettää korttia.


    • Osaatteko te sitten?

      Osaatteko te itse sitten ajaa autoa oikein missään olosuhteissa iästä riippumatta?
      Te jotka olette ottamassa ajooikeutta pois vanhuksilta. Tekin vanhenette. Se tapahtuu tietämättä kuin varkain. Yksi humaus vain ja olette vanhoja.

      Helppo on olla vaatimassa kun itse on vielä nuori. Vanhuus tuntuu olevan ikuisuuksien päässä. Ei se näin ole.
      Vanhuus yllättää nopeasti kaikki.

      Nuorehkot "rekkamiehet" muunmuassa aivan kehnoja rattimiehiä. Siis suurin osa.

    • suometa3

      ei ole lääkärin vastuulla jos (yleensä se on mies joka töpeksii vanhuuttaan kun ei millään vida myöntää puutteita se ottaa miehisyyden päälle) jos joku ajaa kolarin.

      • ABCEDE-kortti

        Juupa- juu! Mieshän se oli Rautavaarallakin, kun tappoi 4 ja vahingoitti 9 henkilöä törmäämällä päin bussia.
        >suometa3< näyttää olevan taas yksi mätä feministiakka, joka näkee miehissä vain vikoja ja rikollisuutta.
        Montakos km olet ajanut autoa? Minä olen ajanut kaikenlaisilla vehkeillä , moposta 62-tonniseen rekkaan jo 2 miljoonaa km ilman yhtään vahinkoa ja olen eläkeikäinen MIES!


    • Pappa123

      perus vanhukset mie en usko peileihin mie testaa onkohanko siellä joku

      • 71v pappa

        neljä viimeistä autoa olen kolaroinut. aina muissa vika.vai oliko?


    • Autonvakuutus lisämaksu ja vakuutukset omavastuun tuntuva korotus yli 75v.....
      Poliisikin voisi herkemmin poistaa heiltä kortti jos vuodessa sattuu liian monta haveria.
      Mutta ei voi rangaista kaikkia muutama mätämunan takia.

      Lääkäri antaa lausuntoa 15 minuutin tarkastuksen jälkeen. Et voi ottaa lääkäri vastuuseen jos ihminen on kunnossa tarkastuksen aikana.

      Entäs ne henkilöt jotka ajavat kerran tai kaksi kerta vuodessa? ei heidänkään ajotaito ole sen parempaa...

      • Entäs ne naiset

        Entä, millaisia kuskeja ovat ne naiset, jotka ajavat autoa pari kertaa /v, kun mies on ottanut muutaman ryypyn sukujuhlissa.
        Naiset ovat maailman parhaita kuskeja ainakin silloin, kun istuvat kuskin vieressä tai takapenkillä.
        Minä panin anopin pari kertaa kävelemään keskellä maaseutua.
        Muutaman kilometrin kävely pimeällä korpitiellä silloin tällöin opetaa naisiakin "ajamaan" autoa vähän siivommin.


    • Miksi ihmeessä ei voitaisi käyttää ajosimulaattoria, lääkärin lisäksi, kaikille kuskeille. Tekniikka ei enää olisi esteenä. Siihen olisi helppo tehdä "rajat" jotka pitäisi saavuttaa.

    • vanhusten asiaa
    • Lääkäri tekee testit ja sen perusteella arvioi ajokyvyn. Mitä jos niihin testeihin lisättäisiin myös lenkki autolla ja lääkäri kyytiin?
      Se liikenteessä ajaminen kertoo paljon enemmän, kun pelkät lääkärin huoneessaan tekemät havainnot.
      Joku viisas sanoi joskus, että on vaikea ulkopuolisen sanoa onko vanhus sopiva likenteeseen.
      Mutta jos käyttää mittarina vaikka sitä, laskisiko oman lapsensa vanhuksen kyytiin, niin on jo paljon helpompi arvioida asiaa.

    • autolija

      Vahinko voi tulla liikenteessä jokaiselle, joka autoa ajaa, turhaa on sormella osoittaa vanhusta.

      • Tottakai voi vahinko tulla kenelle tahansa, mutta kysymys kai onkin siitä, onko vanhus enää ajokykyinen. Jos aistit ei enää pelaa kunnolla, niin on suurempi vaara aiheuttaa onnettomuus.
        Jos ajokyky on alentunut, niin korttia ei enää myönnetä.
        Kysymys ei olekkaan että kaikilta vanhuksilta pitäisi kortti ottaa pois, vaan ainoastaan niiltä, jotka ei enää sopeudu liikenteesen.


      • Autobahn

        Sinulle nimimerkki: "autolija".

        Kiitos. Vihdoinkin jokin järkevä kommentti.

        Ei lääkäri voi muuten tietää, että vaikka olen 70-vuotias, että ajan Saksan "autobahneilla" yli 240km/h nopeudella. Siellä ne todelliset ajotaidot mitataan, ei lääkärin vastaanotolla. No niin ensi kesänä taas nautiskelemaan oikeasta autolla ajosta Saksassa! Tervetuloa te nuoremmat myös sinne nautiskelemaan. Se on niin ihanaa. Muuten, kun siellä ajaa, niin sitten Suomessa ei tarvitse muille näyttää, että "kaara" kulkee, kun sen on todennut itse Saksan moottoriteillä ja jaksaa taas ajaa körötellä meidän "körö-körö" nopeuksia, jotka viranomaiset kaikessa viisaudessaan ovat laatineet meidän kaikkien hyväksi ja turvaksi.

        Autoilua Euroopassa jo yli 20 vuotta!


      • Ei enää missään
        Autobahn kirjoitti:

        Sinulle nimimerkki: "autolija".

        Kiitos. Vihdoinkin jokin järkevä kommentti.

        Ei lääkäri voi muuten tietää, että vaikka olen 70-vuotias, että ajan Saksan "autobahneilla" yli 240km/h nopeudella. Siellä ne todelliset ajotaidot mitataan, ei lääkärin vastaanotolla. No niin ensi kesänä taas nautiskelemaan oikeasta autolla ajosta Saksassa! Tervetuloa te nuoremmat myös sinne nautiskelemaan. Se on niin ihanaa. Muuten, kun siellä ajaa, niin sitten Suomessa ei tarvitse muille näyttää, että "kaara" kulkee, kun sen on todennut itse Saksan moottoriteillä ja jaksaa taas ajaa körötellä meidän "körö-körö" nopeuksia, jotka viranomaiset kaikessa viisaudessaan ovat laatineet meidän kaikkien hyväksi ja turvaksi.

        Autoilua Euroopassa jo yli 20 vuotta!

        Eipä se onnistu enää Saksassakaan, sillä vihreät feministit ajoivat läpi lain, millä Saksan moottoriteillekin laitettiin 130km/t nopeusrajoitus.


    • ylireagoivaa

      Kuolonkolareita ovat ajaneet nuoretkin, ihan samanlain hekin ovat läpäisseet lääkärintarkastuksen. Kuka saisi ajoluvan jos osattaisiin kaikki rikkeet ja onnettomuuksien aiheuttajat ennakoida?

    • autoileva

      Jos vanhempien ajokortista moinen mökä, niin kuka todella on vastuussa nuoempien toheloiden, humalaisten, huumehörhöjen, muuten vain säännöstä piittaamattomien aiheuttamista kolareista. Näitä on monin verroin enemmän kuin vanhojen aiheuttamat onnettomuudet.

      • Suomen vika

        Suomi on ilkeitten ämmien maa, missä vanhustenkin elämästä yritetään tehdä mahdollisimman vaikeaa. Samat ämmät sitten piilottavat vanhukset laitoksiin, missä vanhat joutuvat näitten vihaaja-akkojen hetteillejättöjen ja jopa murhien kohteeksi.
        Jotain rajaa hyvät feministiämmät!
        Muualla maailmassa lynkattaisiin julkisesti sellaiset naiset, mitä Suomi on pullollaan.


    • Veijoliini

      Kuuleminen ei muuten ole henkilöautokortin terveysvaatimus lainsäädännön mukaan. Aika iso päätös on mutu-tuntumalta kieltää kortti 70 v ihmiseltä sillä perusteella, että voi saada sydänkohtauksen. Samalla perusteella tupakoivalta ylipainoiselta 50:ltä, jolla on kolesteroli koholla, pitäisi evätä ajolupa. Riskiprofiili on sama. Ajooikeuden voisi päättää 80 v iässä kaikilta. Ylipäätään iäkkään ajokunnon tarkistamisen voisi siirtää katsastusviranomaisille ajokokeen muodossa - siinä ajokyky tulisi paljon paremmin ilmi kuin lääkärintarkastuksessa.

      • 70v on raja

        Minulla on ABCEDE-kortti ja sen voimassaoloaika on siihen päivään, kun täytän 70-vuotta. Sen jälkeen se muuttuu ABE-kortiksi, jos lääkäri antaa luvan eli terveenä yli 70-vuotiaana saan ajaa vain alle 3,5 t painavaa autoa tai yhdistelmää.


    • ukko ukko

      Jaa mutta kannattaisikohan katsoa tilastoja mikä ikä ryhmä kolareja eniten aiheuttaa?

    • Äly hoi!

      Täysin samaa mieltä! Minunkin appiukkoni on jo 80-v. eikä pahan lonkkavian takia pysty kunnolla kävelemään, mutta niinpä vaan hänelläkin on lupa edelleen ajaa autolla. Hei haloo!! Siis ei pysty kävelemään, mutta auton polkimia pystyy?? käyttämään. En kyllä lähtisi

      • näinonnäreet

        Mikäs syy se on ottaa ajkolupaa pois jos ei pysty kävelemään? Onhan inva-autojakin. Ainoa kriteeri on selviäminen liikenteessä.


    • Moto gp

      Mopoautot pois ja mopoilla toisten kuskaus kieltoon nää niitä vaaranpaikkoja on 80kmh lätkä takas alle 25 v. Auton nopeus rajoitetaan max 120 ja piirturi kuten rajoitetaan kuormaautojenkin nopeutta.

    • Autotohtori :)

      Jos auto hajoaa ja aiheuttaa liikenneonnettomuuden, niin pitäisikö auton katsastuksen suorittanut henkilö laittaa vastuuseen onnettomuudesta? Olen ollut käsityksessä että katsastushenkilö tutkii auton ja määrää viat korjattavaksi sekä tekee jälkitarkastuksen korjauksille. Olen siis käsittänyt että kuljettajan pitää huolehtia kuljettamansa ajoneuvon liikenneturvallisuudesta, ja on siten vastuussa siitä, eikä katsastushenkilö.

    • Autotohtori :)

      Jos auto hajoaa ja aiheuttaa liikenneonnettomuuden, niin pitäisikö auton katsastuksen suorittanut henkilö laittaa vastuuseen onnettomuudesta? Olen ollut käsityksessä että katsastushenkilö tutkii auton ja määrää viat korjattavaksi sekä tekee jälkitarkastuksen korjauksille. Olen siis käsittänyt että kuljettajan pitää huolehtia kuljettamansa ajoneuvon liikenneturvallisuudesta, ja on siten vastuussa siitä, eikä katsastushenkilö.

    • Autotohtori :)

      Jos auto hajoaa ja aiheuttaa liikenneonnettomuuden, niin pitäisikö auton katsastuksen suorittanut henkilö laittaa vastuuseen onnettomuudesta? Olen ollut käsityksessä että katsastushenkilö tutkii auton ja määrää viat korjattavaksi sekä tekee jälkitarkastuksen korjauksille. Olen siis käsittänyt että kuljettajan pitää huolehtia kuljettamansa ajoneuvon liikenneturvallisuudesta, ja on siten vastuussa siitä, eikä katsastushenkilö.

    • Autotohtori :)

      Jos auto hajoaa ja aiheuttaa liikenneonnettomuuden, niin pitäisikö auton katsastuksen suorittanut henkilö laittaa vastuuseen onnettomuudesta? Olen ollut käsityksessä että katsastushenkilö tutkii auton ja määrää viat korjattavaksi sekä tekee jälkitarkastuksen korjauksille. Olen siis käsittänyt että kuljettajan pitää huolehtia kuljettamansa ajoneuvon liikenneturvallisuudesta, ja on siten vastuussa siitä, eikä katsastushenkilö.

    • Nythän tässä ei ollut kysymys siitä ajaako nuoremmatkin kolareita, vaan vanhusten kyvystä ajaa autoa.
      Ja siitä, riittääkö pelkkä lääkärin tarkastus sen toteamiseen.
      Moni vanhus varmasti kykenee ja ovat hyvin toimintakykyisiä ja tarkkaavaisia, mutta on myös niitä, joiden tarkkaavaisuus on huomattavasti alentunut iän myötä.
      Se kaikki vain ei välttämättä tule ilmi siellä lääkärin huoneessa.

    • nythän on niin

      Vanhemmat ajaa rauhallisemmin kuin nuoret kusipääkaaharit jotka ajaa kuin pullopersesiat, ei mitään holttia kaahaamisella! Oikeastaan hyvä että välillä lätkivät autojaan puuhun, kuollut kaahari on paras kaahari ja on poissa liikenteestä muita vaarantamasta! Törkeistä ylinopeuksista kortti pois vähintään 5 vuodeksi, auto tai moottoripyörä tai millä rakkineella nyt ajaa sitä ylinopeutta tuomittakoon se valtiolle ja vankeutta vuosi vähintään!

    • Joooooo.......

      Kuka on vanhus. Kaksikymppisestä varmaan tuntuu että 40-50 vuotias on höperö, köppänä, ikäloppu joka "kohta" kuolee.

    • ikäauto

      Ajokokeen pitäisi olla pakollinen aina välillä kaikille, esimerkiksi kun syyllinen kolariin tai tulee monia sakkoja yms. Sitten määräaikaistarkastukset alkaisi ikääntymisen myötä myös ajokokein. Lääkärissä nähdään terveydentilaa, mutta ei välttämättä sitä realista ajotaitoa, varsinkin jos pitää ajaa muuallekin kuin tutun kaupan pihaan.
      Ajokoe kertoo paljon paremmin ajokyvystä kuin lääkärintarkastus.
      Sitä tulisi vanhusten lisäksi vaatia myös heiltä, jotka syyllistyy rikkomuksiin, rattijuoppouteen ja syyllisenä kolariin.

      • ikuri

        Niin,nämä "ajokokeet" pitäskö nekin suorittaa selevin päin ?


    • Kortit pois

      Kaikilta kortit pois. :D

      Ylinopeus, kortti pois. (vähän saa mennä yli)
      Henkilö- tai muulla autolla, jossa ei erityismääräyksiä ole nopeudesta, kortti pois, kun nopeus jää alle sallitun (vähän alle saa ajaa esim: 50km/h alueella 40km/h ajavalta kortti pois)

      Unohdat käyttää vilkkua, kortti pois. (vilkkua käytetään aina kun vaihtaa kaistaa tai kääntyy, vaikka ei olisi muuta mahdollisuutta kuin kääntyä niin vilkku, ei vilkkua kortti pois)

      Liian nuori tai vanha, kortti pois, tarvittaessa auto pois. :D

      Väärään suuntaan vilkuttaminen liikenneympyrässä, kortti pois
      Väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen, kortti pois.
      Kun ei ymmärrä liikenneympyrää, kortti pois.
      Ohituksen estäminen, kortti pois.
      Ohittaminen kieltoalueella, kortti pois.
      Moottoritiellä vasemmankaistan tukkiminen tai väistämättä jättäminen, kortti pois.
      (Salossa asuvat, kortti pois) ;D
      Parkkivaloilla tai ilman ajovaloja ajaminen, kortti pois.
      Sulkuviivanylitys, kortti pois
      Ryhmittyminen muualle kuin tien oikeaan reunaan, kortti pois. :D
      Puhelimessa puhuminen ilman handsfreelaitetta, kortti pois (mikäli vielä tukkii vasenta kaistaa ajamalla alle sallitun nopeuden, 25 vuotta linnaa ja mahdollisuus ehdonalaiseen 15 vuoden päästä) :D

      Tai olisiko suoraan, yksikin tieliikennelakirikkomus, kortti pois :D Saattaisi jäädä 3 ihmiselle kortti.

    • elämää nähnyt

      Kyllähän kolarin voi ajaa nuori ja vanha,sillä parhaikin kuski voi tehtä virhee!

      • N.N.

        "Virhee"?

        Tarkoititko n:llä: "virheen"?


    • Kyllä mää sanon

      että se nuori 25v mies on parempi ja turvallisempi kuski kaikkine toimivine aisteineen kun 80v mummo jolla on polvet leikattu, lonkkavikaa, sydänvikaa jne. Haloo. Tämä on ihan selvä asia. Eikä kaikki nuoret ole kaahailijoita tietenkään! Päinvastoin, vanhat ihmiset ajavat vanhoilla romuillaan 80kmh keskusta alueella ja eikä pysähdy suojatien eteen, olen usein nähnyt! Ja luulevat vielä olevansa oikeassa, että ei siihen kuulukaan pysähtyä! Liikenne ympyrässä ei ole tietoakaan miten siinä ajetaan, ja edelleen vielä luullaan, että ollaan oikeassa ja töötit soimaan! Kortit pois 80 vuotiailta, tai ainakin inssi uusiksi, jos ei läpäise niin kortti pois samantien! Ja olen varman, että 99% yli 80 vuotiaista jopa allekin sen eivät sitä läpäise. Liikenneympyrä on jo ensimmäinen ongelma, sen voi jokainen havaita joka päivä!

      • Toinen totuus

        Tilastot kyllä kertoo jotain aivan muuta,noin 25 vuotias mieshenkilö on liikenteessä kaikista vaarallisin.


      • näinonnäreet

        Nyt et vertaile ikää vaan kuntoa. Jos tuolla 25.miehellä on lonkkavika, sydänvika, polvet leikattu ja vielä asennevika , hän on huonompi kuski.


    • lokiikka

      Vastuussa teosta on vain ja ainoastaa teonn suorittaja eli tässä tapauksessa kuljettaja.

      Ihminen on itse täydessä vastuussa tekemisistään, eikä kukaan muu.

      Lääkärin tehtävänä tulisi olla hoitaa sairauksia, eikä ennustaa kuka tulee tekemään mitäkin tulevaisuudessa.

      Muistakaa lapsipornofiltterit ja kaikki muu valtion yhteiseksi parhaaksi harjoittama toiminta. Tässä saadaan orjat totuteltua ajatukseen että kaikki valtion työntekijät urkkivat elämääsi, sukulaisetkin osallistuvat urkintaan ja että ihmisiä voidaan tuomita jostain mitä valtio väittää heidän tekevän tulevaisuudessa.

    • oletko perillä?

      Uskomatonta miten sairaat vanhukset (yleesnä ne papparaiset) tuolla liikenteessä ajelee..Usein ovat kärsineet sairauskohtauksia tai oireita mutta menevät lääkäriin autolla...ja eivät esim hahmota vasenta puolta lainkaan! Tai eivät muista missä ovat ajelleet..ja kun omaiset ottavat auton pois-paapat menee autokauppaan ja isollla setelitukulla ostavat uuden Mersun! Tämä kaikki tullut työssäni esille..hoitajana en voi kuin ihmetellä..

      • sompasankari

        Papparaiset ajajeloo kokemuksella,vaikka vauhti on nuoruuden ajoista laskenut
        ja ojassakin joskus käyty vuosien varrella.Mummothan on liikenteessä monta
        yhtä vireitä kuin kolmekymmppiset.


    • eise oovanuhksen syy se kolari sielä tielä ajaa rattijuoppoja huume kuskia yli noeuuta ajavat nepois liikentestä kokonaanvaan

    • Katsokaaihmeessä
    • ukkö räksältä

      Ei vielä itse vänhys 31.10.2014

      "Ei myytä kyin tiykkään inssiäjöön vään käikki yli kyysikymppiset jökä vyösi. Kärsitään jyvät äkänöistä."

      Jöö, töi on hyvä. Ite öön kuuskymppinen ukkö, jä jökä hitön
      ärkiäämy pitää hypätä äytön rättiin ja lähteä äjämään ties minne
      hittöön työmäälle.
      En värmään edes yrittäis läpäistä inssinäjöä, vaan jäisin
      kötiin keittelemään kähviä ja lukemään äämyn lehteä.
      Sitten jös käväiseis bäärissä ja käypässä.

      Säis öllä väpää ja häistättää pitkät päskät eläkeiän jätkäjille

    • Formula 72

      Enpä tiedä noiden iäkkäiden ajoluvista, mutta alle kolmekymppisille ei pitäisi ollenkaan antaa ajokorttia.

    • hersy

      Kyllä tiosiaan NUORTEN kuskien ajosopivuus on syytä tutkia perusteellisesti liian paljon KUOLON KOLOREITA aiheuttavia nuoria kuskeja,ja kaiken lisäksi liian paljon Liikenneturvallisuuden vaaran aiheuttamia tilanteita ,joten 80- rajoitus nuorille kuskeille jälleen pakolliseksi Vuodeksi ajokortin saamisen jälkeen .väheenee kuolon kolarit puoleen uskoisin

      • yus

        Lähdettävähän se on täältä kumminkin,vaikka kolarissakin...


    • ei keskustassa asuva

      Mitä sillä lääkärin luvalla on väliä? mullakaan oo ollu korttia enää 12 vuoteen ja ajan 50-60 tuhatta km/vuosi.

      • Redneck Baboons

        Olen aina sanonut ja tulen sanomaan, ettei sillä kortilla kukaan aja. Auto on siihen hommaan paljon kätevämpi. Tulee varmasti ajettua tarkemmin kuin ajoluvan omaavat, veikkaan?


    • ilpo.jpg

      ilpo :DD

    • vanha patu

      Nuoriso on tilastollisesti se liikenteen riskitekijä. Pitäisi olla samanlainen systeemi kuin moottoripyörissä, että 24-vuotias vasta pääsee todella isotehoisen puikkoihin. Aluksi rajoitetut tehot ja sitten osoitettu ajokokemus. Siitä sitten portaittain.

      Toki, jos tulee sakkoja tai muita rikkomuksia, pitäisi aina siirtää sitä parilla vuodella ja jos vakavia, panna suorittamaan koko koulutus uudelleen.

    • Joku päivä huomaat itse olevasi vanhus ja mielestäsi hyvä auto kuski,mutta jos totta puhutaan niin kaiken ikäiset joutuvat virheestä vastuuseen eli olet ikärasisti. Ja jos sinut ja muut kaltaisesi laitettaisiin nyt inssiin ja ajokokeeseen niin oletko huippukuski varma että saisit kortin?? Ise opiskelen vastaisen varalle koko ajan uusia liikenne merkkejä ja varsinkin epämääräiset aika kyltit jonkun merkin alla sekoittavat pään ellei sinulla ole päivyri ja kello kourassa koko ajan,eli pikku virheitä tulee olipa minkä ikäinen tahansa. Kyllä ajovirhe voi sattua tällekkin omaisen surijalle joka yrittää kostaa läheisen pois menon.Se ei ole ratkaisu,meillä lääkärit pitävät kyllä huolen lääkityksen ja auton ajon koko ajan huomioiden,ja kyllä totuus on että luotan ihmiseen joka noudattaa lääkitystä,ja taas nämä jotka hälläväliä tyylillä ikään katsomatta eivät tunnusta totuutta ja jättävät lääkityksen pois peläten ns. huumeratsian varalta,tekevät pahan virheen ja heidät kyllä laittaisin vastuuseen. Parempi hoidettu vaiva kuin sen hoidon hylkääminen.Mutta se ikä kysymys? Minulla on muutamia tuttuja autoilijoita joista vanhin on 93 ja saa ajaa,meno on rajoitusten mukaista ja hän huomio ikänsä antamalla itselleen aikaa muuta liikenettä haittaamatta esim. Tom Tom päällä koko ajan vaikka tuttu tie,uskallan lähteä kyytiin koska tahansa,ja vielä muutama nuori nainen ja mies parhaassa iässä jotka rassaaavat koko ajan mankkaa ja ajautuvat vika kaistalle,vanhukset eivät tee muuta kuin keskittyvät olennaiseen ja keskustelevat niitä näitä ja ajo on mallikasta josta nuoremmat saisivat ottaa mallia,hän on entinen ammatti kuski ja ajanut rallia ja harrastaa autosuunnistusta vieläkin ja hyvin tuloksin. Myös muut joitten kanssa olen jutellut milloin laitetaan auto talliin,ovat sanoneet että heti kun siltä tuntuu niin kyllä siihen täytyy alistua,ja nämä jotka ajavat jääräpäisesti vaikkei se enää luonnistu niin kyllä ne lähisukulaiset on todella monta kertaa ilmoittaneet viranomaisille ja käyttäneet lääkärissä ja sitten on laitettu ajolle stoppi vaikka keleitähän siinä saa kuulla.Tämä puheen aihe on kiinostanut minua jo pitkään ja siksi olen antanut itseni ajautua näihin tapauksiin joissa korttia yritetään väkisin pois ja on oikein toisien kohdalla,mutta huomatkaa että muutama 18v joka juuri saanut kortin kuuluu samaan kastiin huolimattoman liikennekurin suhteen. Eli näitä kuljettajia jotka ovat saaneet ajoluvan,vaikka eivät tunne liikenne merkkejä eivätkä osaa edes peruutttaa autoa millään tavalla on joka ikäryhmässä ,ja syyllinen on kylläkin autokoulut ja inssit jotka kait kyllästyivät ja antoivat kortin vaikka olivat evänneet sen jo useasti. Paras kyyti johon meinasin mennä oli kolmekymppinen nainen joka ei tiennyt oliko auto käynnissä vaan avasi oven ja kyttäsi pakoputkea,totesi auton käyvän ja sitten tuli tenkka poo trip tronik vaihteiston kanssa,lähdettiin takaperin vauhdilla lauta aitaan ja minä poistuin vauhdilla kyydistä virta avaimet kourassa.Niin että aika vaikean aloituksen tähän keskusteluun laitettiin,ja sen huomaa ihmisten kirjoituksista,eipä muuta kun onnella vaan sanovat että tuurilla ne laivatkin seilaavat.Hyvät pyhät kaikille hengissä selvinneille.

    • Theo2013

      Taas yksi kaikki tietävä. Pirustako tiedät ettei kakki kortin omistajat kuulu aivan samaan tarkastus ryhmään? Oletko itse käynyt kokeilemassa kirjalliset ja ajokokeen?Käyppä kokeilemassa ja kerro saitko puhtaat paperit eka yrittämällä? Ei ikä mikään ajotaidon mittari ole,seon lääkäri ja läheiset sitten virkavalta joka valvoo ihmisten ajon sujuvuutta,vai meinaattko ihan ite alkaa kortti diktaattoriksi?Meitä on niin moneksi että aloituksesi tuntuu kostolta jonkin yksittäisen tapauksen vuoksi,sama kun määräisit vanhat tuomarit pannaan.Nykyään nuoret oppii nopeasti ja vanhukset säilyttävät terveen järkensä pidempään,silti kaikki mokaavat joskus eli haeppa siitä sitten kaikki huonot ihmiset kerrralla pois edestäsi liikenteestä.Ikä haitari on 18-100v,siinä sulle hommaa. Ole hiljaa jos et keksi mistä kaikki ajokoeisiin menevä aika ja raha otetaan.

      • Redneck Baboons

        Juuri tuo viimeinen kohta on se johon myönnän ettei vastausta oikeastaan ole. Mutta olen vahvasti sitä mieltä ettei pelkkä lääkärin lausunto tee kenestäkään soveliasta auton rattiin. Se on vain yksi osa koko prosessia.

        "Taas yksi kaikki tietävä."
        On tässä maassa näitä punaniskoja jotka ottavat neniinsä ihan kaikesta. Kaikki tietävä? Miten niin? Taidat luulla niin itsestäsi.

        "Oletko itse käynyt kokeilemassa kirjalliset ja ajokokeen?"
        En ole, enkä näe tuohon kirjalliseen kokeeseen edes mitään syytä vanhenevillekaan. Ajokoe olisi todella mielenkiintoinen käydä antamassa, koska se on se kaikkein tärkein elementti. Tosin, jos paikkakunta vaihtuisi niin aika moni olisi varmasti lirissä siinäkin.


    • Erilaisia vanhuksia

      Taas törmätään siihen että, yksilöllisyys on glop...samankaltaistamista?
      Mikä eu muuten oikeesti toimi mutta ehkä huu-haa feikisti käy kunnes..

    • terveisin Päivi
      • pali3

        joopajoo vanhus kun kolmannen kerran ajoi ojaa/kolarin kesäkelissä sitten älys itse lopettaa ajamisen.


    • auoilija

      Olis ihan sopivaa kaikille, eikä vain ikäihmisille. Tiellä toheloivia, etuilijoita, nopeusrajoituksista vähät välittäviä, kaista-ajosta tietämättömiä kiilailijoita ym. Voisi jatkaa jonkin verran. Niinkin pieni asia kuin vilkun oikeellinen käyttö on nykyisin hyvin, hyvin monelta ihan hukassa. Ajo koe takaisin kuten ennen, ei vain vanhuksille, suurempia toheloita liikkuu aivan liikaa teillä.

      • vai mikä pelle olet

        Kuten sinä vajakkiapina.


    • diagnoosikortti

      No ei lääkäri ajoluvasta päätäkään. Tekee vain oikean tai väärän diagnoosin ko. asiassa ajokorttiin liittyen. Poliisilaitos sitten uusii ajoluvan em. diagnoosiin perustuen.

      • Redneck Baboons

        Niin mutta mitkä ovat poliisin mahdollisuudet evätä ajolupa mikäli lääkäri puoltaa sitä vaikkei syytä edes oikeasti olisi? Ei se lääkäri ole nähnyt potilaansa ajosuoritetta joka on kaikkein merkittävin asia kuitenkin. Ainoa tapa olisi laittaa ko. henkilö seurantaan välittömästi. Mutta mistäs otat resurssit sellaiseen?


    • GeStapooo

      Voisitko esim, sinä olla osava ja pätevä arvioimaan jonkun toisen ajoptapaa? Mä luulen että sun kortti jäisi hyllyyn eikä sitä palauteta , toi on tieto.

      • Redneck Baboons

        Siis mitä? Ketkä ajolupia sitten jakelee? En minä tietenkään heihin kuulu mutta ei pelkkä lääkäri riitä ajoluvan saantiin alunperinkään.


      • nim kortti 43v
        Redneck Baboons kirjoitti:

        Siis mitä? Ketkä ajolupia sitten jakelee? En minä tietenkään heihin kuulu mutta ei pelkkä lääkäri riitä ajoluvan saantiin alunperinkään.

        Mistähän muropaketista sinä kortin olet saanut vai onko äiskäsi leikannut sen mämmituokkosesta.


      • Redneck Baboons
        nim kortti 43v kirjoitti:

        Mistähän muropaketista sinä kortin olet saanut vai onko äiskäsi leikannut sen mämmituokkosesta.

        Inssi ajossa kohta 30 vuotta sitten neropatti.


      • nim kortti 43v
        Redneck Baboons kirjoitti:

        Inssi ajossa kohta 30 vuotta sitten neropatti.

        Minä ajoin inssiajossa itse, inssi istui vieressä yli 43 vuotta siiten.


      • Redneck Baboons
        nim kortti 43v kirjoitti:

        Minä ajoin inssiajossa itse, inssi istui vieressä yli 43 vuotta siiten.

        Joo, sä luulet olevasi neropatti tosiaan.


    • Kuolonkolareita eniten ajaa humalaiset ja mielenterveysongelmaiset
      yhteensä.
      Mielenterveysongelmaisten ajamista jää osa tilastoimatta, pitävien todisteiden puuttuessa. Se, kun ei näy verikokeessa.

      • Redneck Baboons

        Juuri näin se on, ikävä kyllä.


    • Mäajoinkokoyön

      Vanhoilla kuskeilla ei ole mitään kontrollia ajotaidon suhteen. Itse olen ajanut ajokortin 40 vuotta sitten-ei niin minkäänlaista kertausta! Silloin ei ollut liikennevaloja-kiertoliittymistä puhumattakaan. Eikä pyöräteitä ym.
      Ilman silmälaseja en näe, mutta mitä sitten.
      Jäykkyyttä on ollut niskan ja selän seudulla-pää ei käänny.
      Kuulo on huono.
      Toisaalta:
      Suomessa ajavilta ulkomaalaisilta ei vaadita mitään ajokorttia edes nuorena....

      • kitkatkatkatpitkään

        Olen ajanut kortin -66, ja kyllä oli liikennevaloja, harvassa kylläkin. Valot nyt ovat yksinkertainen asia, aivan toinen juttu on nykyiset monikaistatiet ja kiertoliittymät. Niistä ei näy järjellisesti selviävän valtaosa kuljettajista iästä riippumatta.
        Kortti vaaditaan autoa vuokratessa tai poliisin kysyessä, ei siis pidä paikkaansa viimeinen kohta.
        Alta voi lukea mielipiteestäni lisää.


    • kitkatkatkatpitkään

      Ajokoetesti pitäisi olla kaikille 70 vuotta täyttäneille suoritettuna jonkun katsastusaseman hyväksymänä. Eikä tekisi pahaa vaikka ensimmäinen kerta olisi jo 60:lle!
      Siis viiden vuoden välein. Hinnan ei tarvitsisi olla katsastusmaksua kummempi.

      Ajelutettaisiin vaaria se kymmenen minuuttia erilaisissa tilanteissa ruuhka-aikaan.
      Jos ei ole hoksottimet ja toiminta riittävän nopeat, kortti pantaisiin "koeajalle", jonka jälkeen uusintatesti. Jos ei läpäise, kylmästi toisten kyytiin. Vältettäisiin monta kuolemaa ja valtavasti pienempiä kolareita.
      Itse täytän kohta seitsemänkymmentä, joten tiedän mistä puhun!

      • ajele_varoen

        Ehdottamasi menettely olisi varmasti sinulle ehdottoman tarpeellinen.
        Täys´päisille ikäisillesi ja jopa huomattavasti vanhemmille, täysin tarpeeton ja turha kuluerä.


      • kitkatkatkatpitkään
        ajele_varoen kirjoitti:

        Ehdottamasi menettely olisi varmasti sinulle ehdottoman tarpeellinen.
        Täys´päisille ikäisillesi ja jopa huomattavasti vanhemmille, täysin tarpeeton ja turha kuluerä.

        Kylläpä olet itseäsi täynnä! Sinä sitä ainakin tarvitset!

        Tarkemmin ottaen pitäisi ajotaidot testata aina kymmenen vuoden välein alle kuusvitosilta!
        Siis kolmekymppisiltä, neljäkymmpisiltä, viisikymppisiltä ja kuusikymppisiltä.
        Ja sen jälkeen aina viiden vuoden välein, niin näkyy olevan hallitsemattomia allekuusikymppistenkin ajot. EIKÄ OLE TARPEETON KULUERÄ!

        Vai mistä johtuu, että juuri kaltaisesi jättävät ryhmityssäännöt, vilkun käyttö-, ohitus-, ja etuajo-oikeussäännöt noudattamatta? Siitä osaamattomana kuskina tehdystä rajusta ylinopeudesta puhumattakaan!

        Itse syyllistyn lieviin ylinopeuksiin, mutta aion senkin "törttöilyn" karsia pikkuhiljaa!
        Jokainen on yksilöllinen taidoiltaan, ja testaus paljastaisi refleksi, näkö, tieto ja muut terveysongelmat..


      • kitkatkatkatpitkään
        ajele_varoen kirjoitti:

        Ehdottamasi menettely olisi varmasti sinulle ehdottoman tarpeellinen.
        Täys´päisille ikäisillesi ja jopa huomattavasti vanhemmille, täysin tarpeeton ja turha kuluerä.

        Lisään vielä, että arvaan sinun olevan sormi suussa kiertoliittymässä ajelun suhteen!
        Siellä on ihan tarpeeksi niitä turhaan odottajia pöllöjä, pysy sinä edes pois "ajele_varoen"!
        Olen varma, ettet osaa ratkaista, milloin sinun tulee mennä eteenpäin!


    • Kyllä lääkärillä pitää/voi olla harkinta valta että onko kykyä edes mennä ajokokeseen ja ehdottomasti teoriakoe suoritttava.ja pimeän ajokurssi ennen kun ikäihminen saa ajaa autolla liikenteessä !

      • kitkatkatkatpitkään

        Lääkäriä koko asiaan ei tarvita muuten kuin totaalisen toimimattomuuden todistamiseen!
        Se ajokoe on edelleenkin mielestäni ratkaisevin osaamisen ja ajoneuvon hallinnan todiste!


      • Ei tomimattomus tarvitse olla totaalinen vaan selvästi rajoittunut jonka toteamiseen lääkäri on oikea henkilö jotta se olisi virallista.
        Ja ajokortin voisi ottaa paljon herkemmin pois mitä nykyään tapahtuu


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe