Marsujen sairaudet.... Neuvoja?

Scarlett

Kysyisin vähän marsujen sairauksista ja niiden hoitomenetelmistä. Minulla on n.4v marsu poika joka on sairas mutta en tiedä oikeen miten...
Huomasin marsuni olevan sairas kun sille ei enään maistunut porkkana eikä muu ruoka. Marsuni ei pystynyt syömään vaikka halusi. Vein sen eläin lääkäriin mutta siellä ei oikein osattu kunnolla sanoa mitä on tekeillä. Marsultani leikattiin takaa hampaasta pala joka oli kasvanut "liikaa vinoon". Annettiin kotiin lääkettä ettei suuhun tule jälkeenpäin tulehdusta... Operaatiosta huolimatta marsuni ei syö kunnolla. Sillä on nälkä! Keitin sille porkkanan, annoin sen marsulleni ja se ilomielin haisteli ja maisteli, mutta sitten kun otti palan suuhun niin se ei vain voinut syödä sitä vaan veulasi sitä kielen ja kitalaen välissä. Saattaa olla että hampaat ovat arat leikkauksen jälkeen mutta sillai se tasan söi ennen leikkaustakin... Onko kellään omakohtaista kokemusta tälläisestä tapauksesta?!? Tai jostain muusta?

Ps. Voiko kauravelliä antaa marsulle

5

2516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoax

      Hammasvikaanhan tai esim haavaan suussa nuo oireet selvästi viittaavat. Milloin kävit eläinlääkärissä? Kyllä marsun pitäisi pystyä syömään aika pian tuollaisen hampaiden leikkuun jälkeen... Marsu ei voi olla paastolla, jtn huolehdi, että marsu syö edes jotain. Kaurapuuroa (veteen keitettyjä kaurahiutaleita, ei suolaa tms) voi ihan hyvin antaa, ruiskun avulla, jos marsu ei muuten syö. Sekaan voi sekoittaa terveen marsun papanoita ja esim pellettejä. Pilttejä voi myös "hätä ravintona" kokeilla.
      Toivottavasti marsuli rupeaa pian taas itse syömään :)

      • Scarlett

        Kiitos neuvosta, mutta ikävä kyllä marsuni ei jaksanut yön yli...
        Vielä illalla annoin sille kyllä keitettyä porkkanaa joka oli melkein mössöä, mutta ei auttanut enään.


    • Q77

      Minulla on omakohtaista kokemusta juuri samankaltaisesta tapauksesta, eli marsu ei syönyt ja lääkäri leikkasi hammasta, sekä antoi antibiootti kuurin. Lääkäri suositteli ruuaksi marsulle löysää puuroa ja vauvanruokaa. Kokeile Bona ja pilttituotteita joissa on hedelmiä ja vihanneksia, niitä voi syöttää ihan vapaasti, jos marsu sitä vain saa alas. Hae myös apteekista askorbiinihappoa (puhdasta C-vitamiinia jauheena), maksaa pari euroa, laita sitä pikkulusikan kärjellinen marsun veden sekaan. Noita pellettejä en suosittelisi tässä vaiheessa annettavan ellet saa niitä murskattua esim. mauste huhmareessa. Silloin niitä voisi sekoittaa velliin. Jos marsu ei pysty syömään näitäkään niin sitten otat pakkoruokinnan käyttöön. Pieni injektioruisku ilman neulaa avuksi, ja varovasti pienissä erissä ruokaa ruiskun avulla marsun kurkkuun. Voit käyttää vaikka ananasmehua ohentamaan bona ruokia, jotta menevät paremmin alas. Jos alueelta löytyy toinen eläinlääkäri niin vie marsu sinne. Sinulla on nyt kiire saada marsusi syömään, niin pieni eläin ei selviä pitkään ilman ravintoa.

    • Marsuäiti

      Mulla on marsu tyttö ollut tosi terve kokoajan ei ole ollut ongelmia ,,nyt kuulo jo heikennyt ja näkökin karvapeite ohentunut ,,mutta mitään haavoja ei ole. Syö hyvin monenmoisia ruokia . Silmä vähän ummessa nyt ollut en tiedä johtuuko yksinkertaisesti siitä ,että alkaa ehtoo olla jo koittamassa ikää pian 7-vuotta neidolla. Mietin pitäiskö viedä lääkäriin ?? On reipas ja syö hyvin.

      • Sedä

        Silmien siristely voi kertoa silmätulehduksesta tai kivuista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe