Sukunimen vaihtaminen esim Virtaseksi

Laista sekaisin

Hei,
Onko tosiaan näin, että en voi muuttaa nimeäni esimerkiksi Virtaseksi?
Jos tulkitsen maistraatin tekstiä oikein, en voi muuttaa sukunimeäni sellaiseksi mikä on jo olemassa väestötietoreksiterissä ja joka ei ole vakiintuneesti kuulunut esivanhemmilleni.

Sukunimilaissa ei tästä puhuta.
Sekoitanko nyt mitä sanalla "uusi" teksteissä tarkoitetaan?

Haluaisin muuttaa hyvin harvinaisen ja hankalan sukunimeni mahdollisimman helpoksi. En kuitenkaan ehkä Virtaseksi.... Mutta onko ainoa vaihtoehtoni siis keksiä sukunimi tai valita jokin nimi joka on kuulunut esivanhemmilleni?

10

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laista sekaisin
      • niin tai näin

        ***Sukunimilaissa ei tästä puhuta***

        "Sukunimilakia" ei ole olemassakaan, nimilaki on.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694#L1

        Ja nimilaissa säädetään mm. seuraavaa:

        "Uudeksi sukunimeksi ei voida hyväksyä sukunimeä, joka on Suomessa merkitty väestötietojärjestelmään, eikä nimeä, jonka yleisesti tiedetään vakiintuneen määrätyn kotimaisen tai vierasmaalaisen suvun nimeksi, ellei tähän ole olemassa erityistä syytä. (21.8.1998/617)"


    • Juuri noin

      Olet ymmärtänyt ihan oikein. Et voi muuttaa sukunimeäsi Virtaseksi jos suvussasi ei ole yhtään Virtasta.

      Joten siis joko keksit aivan uuden sukunimen tai valitset sellaisen joka on jo ollut suvussa. Saat mennä useamman sukupolven taaksepäin joten eiköhän sieltä joku tavallinen nimi löydy.

    • Laista sekaisin

      Kiitos vastauksista. Ymmärrettävää.
      Täytyy tutkia suvun nimiä. Pienen suvun. Toivottavasti löydän jotain mitä kaipaan.
      Kiitos vielä!

      • ...koski

        Viisi polvea molempien vanhempien puolelta, kaikki heidän käyttämänsä sukunimet.

        Osassa maatahan sukunimi vaihtui aina kun muutettiin uuteen (maa)taloon, toisin sanoen ihmiset vaihtuivat, mutta ko. talon asukkaitten sukunimi oli aina sama. Uusia nimiä tuli myös siksi, että moni leskeytyi ja solmi uuden avioliiton, jolloin nimi (ja usein asuinpaikka) muuttui. Minulla on sukulaisnainen, joka käytti elämänsä aikana kuutta eri sukunimeä!

        Olin itse 17-vuotias, kun suomenkielisen perheemme ruotsinkielinen nimi muutettiin aivan uudeksi (itse keksityksi, ei käytössä olleeksi) suomenkieliseksi nimeksi, eikä tottumiseen kauan mennyt.

        Kuten aloittaja kirjoitti, nimen on hyvä olla helposti lausuttava ja kirjoitettava. Oman kotiseudun erikoisiin nimiin tottuu, mutta muualla maassa ne voivat olla hankalia - tosin työelämässä erottuvasta nimestä voi olla etua.


    • Ei voi

      Kaikki sukunimet ovat suojattuja. Et voi siis vapaasti valita itsellesi mitään olemassaolevaa sukunimeä, ellei se oli entinen nimesi tai jokin suvussa ollut jne. Muussa tapauksessa täytyy keksiä itse uusi ja toivoa, että se hyväksytään.

    • 24+4

      Kenet sä oelrt murhannut, jos sun pitää vaihtaa sukunimes, pässi, tai mikä sä haluaisit olla? Ps. Ilmoitin laittomaksi ton alotuksen.,kun ei voi tietää, että herjataanko tossakin nimetön naamaton . Samaten 20 muuta aloitusta tän plastaln etusivulta juuri ilmoitin laittomaksi, aiheesta... Pikkusen saastainen tääkin Suomi24-palsta.

      • *eyerolling so hard*

        On sullakin ongelmat. Tämä aloitushan on ollut täysin asiallinen ja keskustelukin poikkeuksellisen asiallista. Eipä näiltä palstoilta tämän saastattomampaa ketjua löydy, sinä olet ainoa, joka on käyttänyt ketjussa epäkohteliaita ilmaisuja.


    • Vähän outo sukunimi

      >>Onko tosiaan näin, että en voi muuttaa nimeäni esimerkiksi Virtaseksi?

      Voit muuttaa sukunimesi Virtaseksi, koska sellaista nimeä ei ole käytössä kenelläkään.

      Esim. Matti Virtaseksi

      Nimilautakunta voi kuitenkin pitää sukunimen loppuosaa hyvän tavan vastaisena.

    • vaihdettu virtanen

      Tarkennukseksi: Uuden nimesi on oltava KOLMEN sukupolven sisällä, jotta maistraatti hyväksyy muutoksen - tai VIIDEN polven sisällä, jolloin sitä on anottava nimilautakunnalta ja myönteinen päätös julkaistava Suomen Virallisessa Lehdessä. Paljon kalliimpi tämä rankempi tapa. Myös kielteinen päätös saman hintainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1284
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1140
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      26
      992
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe