Veneenrakennus

Buuvene

Onko täällä ketään, joka on käynyt jossain Suomessa puuveneenrakennuskurssin?

Minkälaisia kokemuksia opetuksesta / oppilaitoksista? Oppiiko siellä?

Tarkoitan lähinnä aikuiskoulutusta.

13

441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nikkari mies

      En ole kurssia käynyt kummiskin suunnittelin itslleni katamara purjeveneen ja rakensin 70 luvulla.

    • kuggomskolan

      Kugggomin koululla Loviisassa on ainakin muutama todella hieno puuvene valmistunut. Ymmärtääkseni Kotkassa on myös ensiluokkaista puuveneopetusta. Ongelma ei kai ole ollut se, etteikö Suomessa saisi ensiluokkaista opetusta vaan siinä, ettei valmistuneet työllisty eikä perustetut firmat pysy kauaa pystyssä. Uusien puuveneiden markkinaa ei ole, vanhojen korjaus ei saisi maksaa mitään. Ehkä juuri itselle tekeminen löisi leiville parhaiten.

    • Jiipedmmmd

      Puuveneiden rakentaminen ei kannata. Markkinat hyvin pienet ja uusien lähes mahdotonta päästä apajille niin että veneestä saisi voittoa. Harrastusmielessä kurssin käyminen mielekästä.

    • Buuvene

      HEI AIKUISTEN OIKEESTI. Kysymys oli aikas helppo.

      Onko täällä ketään, joka on käynyt jossain Suomessa puuveneenrakennuskurssin?

      Minkälaisia kokemuksia opetuksesta / oppilaitoksista? Oppiiko siellä?

      Selitetään vielä hieman. Eli olisi todella upeaa jos joku, joka on opiskellut puuveneenrakentamista Suomessa kertoisi hieman kiunka koki kyseisen opikelun. Olivatko opettajat kiinnostuneita ja työhönsä paneutuneita, oliko kouluntilat ja konekanta riittävä, majoitus ja sen kustannukset jne...

      • Multihöylääjä

        Oppiminen on täysin kiinni ihan omasta kiinnostuksesta. Mikään oppilaitos ei pysty ajamaan veneenrakennustaitoa kuin käärmettä pyssyyn. Pitää olla puuseppä, sähkömies LVI-asentaja ja koneenkorjaaaja sekä taitava maalari noin aluksi. Hamina ja Savonlinna on ihan ok paikkoja ja leipä tulee käytännössä veneiden talvisäilytyksestä, huollosta ja korjauksista. Venesuunnittelijaksi tai uusien puuveneiden rakentajaksi jos haluat, niin mene ulkomaille opiskelemaan ja hanki akateeminen tutkinto.


      • Buuvene
        Multihöylääjä kirjoitti:

        Oppiminen on täysin kiinni ihan omasta kiinnostuksesta. Mikään oppilaitos ei pysty ajamaan veneenrakennustaitoa kuin käärmettä pyssyyn. Pitää olla puuseppä, sähkömies LVI-asentaja ja koneenkorjaaaja sekä taitava maalari noin aluksi. Hamina ja Savonlinna on ihan ok paikkoja ja leipä tulee käytännössä veneiden talvisäilytyksestä, huollosta ja korjauksista. Venesuunnittelijaksi tai uusien puuveneiden rakentajaksi jos haluat, niin mene ulkomaille opiskelemaan ja hanki akateeminen tutkinto.

        Nyt täytyy vasta hieman kuin lapselle.
        Voi hellanlettas sentään. Kysymys taisi sittenkin olla aivan liian vaikea!!!!???



        MINUA EI KIINNOSTA

        Onko puuveneiden veistäminen teidän mielestänne kannattavaa.

        Jos teen puuveneen niin, missä minä tarvitsen: sähkömiestä
        LVI-asentajaa
        koneenkorjaajaa
        "taitavaa"maalaria???
        Toisaalta, hmnnn. Jos minun verstaani tarvitsee uudelleen sähköistyksen tai jos vesijohto jäätyy ja halkeaa tai jos varavoimakoneeni rikkoontuu. Ehkäpä minä todella tarvitsen nuita edellä lueteltuja taitoja.

        Minua ei kiinnosta veneiden suunnittelu.

        Minua ei kiinnosta veneiden säilyttäminen.

        Kysymyksessä mainittiin sana SUOMESSA taitaa tarkoittaa Suomeksi: SUOMESSA.

        MITÄ IHMETTÄ TARKOITTAA akateeminen tutkinto??? Jos tuo viimeinen on vain ärsykkeeksi laitettu niin ymmärrän sen----muuten voi voi.



        Jos nyt kuitenkin kävisi niin onnellisesti, että löytyisi joku, joka osaisi lukea kysymyksen (ymmärtäisi sen myös) ja olisi vielä niin kiltti, että vaivautuisi muutaman rivin kirjoittamaan....se olisi enemmän kuin sata liitooravaa.


      • Jaakko Kulta
        Buuvene kirjoitti:

        Nyt täytyy vasta hieman kuin lapselle.
        Voi hellanlettas sentään. Kysymys taisi sittenkin olla aivan liian vaikea!!!!???



        MINUA EI KIINNOSTA

        Onko puuveneiden veistäminen teidän mielestänne kannattavaa.

        Jos teen puuveneen niin, missä minä tarvitsen: sähkömiestä
        LVI-asentajaa
        koneenkorjaajaa
        "taitavaa"maalaria???
        Toisaalta, hmnnn. Jos minun verstaani tarvitsee uudelleen sähköistyksen tai jos vesijohto jäätyy ja halkeaa tai jos varavoimakoneeni rikkoontuu. Ehkäpä minä todella tarvitsen nuita edellä lueteltuja taitoja.

        Minua ei kiinnosta veneiden suunnittelu.

        Minua ei kiinnosta veneiden säilyttäminen.

        Kysymyksessä mainittiin sana SUOMESSA taitaa tarkoittaa Suomeksi: SUOMESSA.

        MITÄ IHMETTÄ TARKOITTAA akateeminen tutkinto??? Jos tuo viimeinen on vain ärsykkeeksi laitettu niin ymmärrän sen----muuten voi voi.



        Jos nyt kuitenkin kävisi niin onnellisesti, että löytyisi joku, joka osaisi lukea kysymyksen (ymmärtäisi sen myös) ja olisi vielä niin kiltti, että vaivautuisi muutaman rivin kirjoittamaan....se olisi enemmän kuin sata liitooravaa.

        Jos haluat saada oppia puuveneen rakennuksesta niin mene kouluun. Koulutuksessa on se puoli että sen järjestämiseen tarvitaan lupa mutta kurssin voi järjestää kuka vain. Opettajat ovat kouluissa hyvin motivoituneita ja saaneet tehtäväänsä koulutuksen. Koulussa kyllä oppii jos halua on.

        Minä olen itseoppinut veneentekijä ja tiedän että saisin ammattimiehen paperit helposti jos haluaisin. Mutta koska teen tätä harrastuspohjalta niin pätevöitymiseen ei ole tarvetta. Voit siis opetella homma itseksesi lukemalla kirjoja ja tekemällä muutaman harjoituskappaleen mutta helpompaa sen on koulunpenkillä!

        Tämä ei ole rakettitiedettä mutta monet ongelmat voit välttää kuuntelemalla kokenemman neuvoja.


    • kannattaaparemmin

      Sulla ei taida olla akateemista tutkintoa?

      • Jordi Saval

        Mullapas on akateeminen tutkinto, mutta en ole rakentanut venettä. Sen sijaan kaksi kajakkia ja talo on tullut tehtyä. En ymmärrä asiayhteyden merkitystä.

        Alkuperäiselle kysyjälle sanoisin, että rohkeasti hommiin ja tutkimaan. Google on aika hyvä apuri tänä päivänä. - Jos ohjattua opetusta kaipaat, niin siinä suhteessa tarjontaa varmasti löytyy. Ja varmasti myös todella kirjavaa... Eli hanki itsenäisesti tietoa taustalle! Luulen, ettei edes veneen teko ole rakettitiedettä.


      • peukalolaidassa
        Jordi Saval kirjoitti:

        Mullapas on akateeminen tutkinto, mutta en ole rakentanut venettä. Sen sijaan kaksi kajakkia ja talo on tullut tehtyä. En ymmärrä asiayhteyden merkitystä.

        Alkuperäiselle kysyjälle sanoisin, että rohkeasti hommiin ja tutkimaan. Google on aika hyvä apuri tänä päivänä. - Jos ohjattua opetusta kaipaat, niin siinä suhteessa tarjontaa varmasti löytyy. Ja varmasti myös todella kirjavaa... Eli hanki itsenäisesti tietoa taustalle! Luulen, ettei edes veneen teko ole rakettitiedettä.

        Hyvä nimim. Buuvene, näyttää siltä ettei täällä ole ketään joka olisi kurssimuotoisesti puuveneenrakennusta opiskellut, joten älä nyt siitä liikaa hermostu.
        Useimmat meistä pitkänlinjan veneiljöistä olemme opiskelleet noita taitoja ominpäin tai isiemme tai isoisiemme kanssa.

        Uskon että maastamme löytyy vielä koulutusta puuveneenrakennukseen tai ainakin korjaukseen. Tämän ketjun avaus oli varmaankin ensimmäinen askeleesi asian sevittämiseksi, joten jatka vain rohkeasti eteenpäin, mutta älä turhaudu jos asiat eivät etene toiveitesi mukaan.
        Tarkoitan tuolla edellä mainitulla, ettei huutaminen ole sopivaa kun yrittää ottaa selvää asioista - antaa ikävän vaikutelman.


    • Buuvene

      Puuveneen rakentaminen ei ole rakettitiedettä -- joo; näin on, sillä olen kaksi tehnyt ja muutamaa korjaillut :-))

      Eli taidan olla myös itseoppinut kuten nimimerkki Jaakko Kulta. Haluaisin kuitenkin oppia uusia asioita ja menetelmiä. Esimerkiksi puoliponttirakenne laudoituksesta, rikaaminen jne..

      Jos joku ehdottaa jo valmistuneita ja alalla toimivia puuveneenveistäjiä, niin jätettäköön he pois laskuista. Heille on tärkeää ihmiset, jotka tuovat veneensä laitettavaksi ja maksavat siitä riittävän korvauksen. Sellainen henkilö, joka vaan tulee kyselemään ja kuluttamaan yrittäjän aikaa (eivät edes ajattele suorittavansa korvausta kyselyyn käytetystä ajasta) omien taitojensa kehittämiseksi on mielestäni heikoilla jäillä.

      Hieman perusteluja miksi minua kiinnostaa tietää kouluista ja niiden mahdollisesta sisällöstä. Olen aikuisena työni puolesta saanut opiskella lähes joka vuosi muutaman viikon. Syynä on ollut muuttuvat määräykset jne... Opiskelussa painotetaan aina itseoppimisen tärkeyttä ja vastuuta kun ollaan "aikuisia". Olen kuitenkin huomannut kurssin vetäjä ollessa oikeasti kiinnostunut aiheestaan ja on ollut ihmisenä helposti lähestyttävä ovat kaikki nauttineet ja oppimisen tulokset ovat hyviä.
      Valitettavan paljon on ollut myös henkilöitä kurssien vetäjissä, jotka ovat olleet asenteella: koska mennään syömään.

      Veneiden kanssa olen pyörinyt aktiivisesti harrastuksena kolmisenkymmentävuotta. On ollut purkkaria, suotupaattia, fiskaria, plaanaavia, pulpettivenhoja, retki/matkakippoja, jollia, kanootteja, pikaliippareita ja katamaraaneita ja muutama laiturivene.
      Purjeita on ollut bermuudaa, harusta, kahvelia ja poikavuosina pöytäliinasta tehty raakapurje.
      Moottoreina on ollut 30-luvun Fordia, 40-luvulta eteenpäin Johnsson, Evinrude, Elektrolux, Selva, Mercury, Penta, Yamaha ja Tass perämoottoria.
      Keskimoottoreita tuon Fordin lisäksi Albin, Bernardia (useita), Olympia, Yanmar(useita), Bukh, VolvoPenta(useita), Perkins ja tietysti Vire.
      Sisäperäkoneista/vetolaitteista ei ole kokemusta kuin Volvosta.
      Veneiden materiaalit ovat olleet puuta, vaneria, vaneri/epoksi, alumiiniä, muovia ja lasikuitua. Armeijassa tehtiin "tosimiehen lauttoja" jätesäkistä ja varusteista.

      Se oma lautalautaa oleva puuvene on kuitenkin jäänyt tekemättä. En epäile ettenkö pystyisi sitä nykyisillä taidoillani tekemään, mutta en katsoisi pahana vaikkapa vuoden kestävää koulutusta kyseistä aiheesta. Kun siihen on mahdollisuus ajan ja varallisuuden puolesta.

      Taitaa olla kuitenkin niin, että tämä foorumi ei sovellu näiden asioiden käsittelyyn.

      Mukavaa jatkoa kaikille toivottaa Buuvene

      • en ole kirkonmies

        Eurajoen Kristillinen Opisto pitää puuvene kursseja silloin tällöin, kysy sieltä. Yks kaveri teki siellä pienen puuveneen. En voi kysyä häneltä, asuu ulkomailla nykyään.


      • - Petri -

        Hei,

        Olen opiskellut Kuggomissa veneenveistäjäksi 2000-luvun alussa 2,5-vuotisella ohjelmalla. Olin ennen kouluun menoa työskennellyt vuosia telakoilla puuveneiden parissa.

        Sinun kokemusluetteloa kun lukee, tuntuu siltä että koulutus ei ainakaan tuolla Kuggomin opetusohjelmalla välttämättä tuo sinulle mitään lisäarvoa. Jokainen voi tietysti omalla aktiivisuudellaan saada enemmän irti opetuksesta, mutta juuri tuo "koska syödään" -asenne on suuri ongelma aikuiskoulutuksessa, ja se vaikuttaa koko porukan etenemistahtiin. Itselläni aika ei ollut täysin hukkaan heitetty, mutta mielestäni opin eniten opiskelun ohessa tekemistäni firiksistä, kun kerrankin pääsi työskentelemään kunnon koneilla. Itse koulun anti jäi vähän laihaksi.

        Tunnen kolleegoja jotka ovat käyneet Haminan koulun, ja siellä on sentään hieman paremmin opiskeltu myös yritystoimintaa ja ehkä itse veneenrakennustakin hieman laajemmalta kantilta. Tosin koulutus olikin pidempi. En osaa silti sanoa sen enempää siitä tai muistakaan venekouluista Suomessa.

        Opettajat vaikuttavat paljon, monissa kouluissa on opettajina koulun entisiä oppilaita, joilla ei ole välttämättä vuosien tai minkäänlaista kokemusta alan yritystoiminnasta. Se, että Suomessa on pitkään ollut vain harvoja yli yhden hengen työllistäviä veistämöitä, on hävittänyt valtavan määrän työrutiineja, kun yksi ihminen joutuu vastaamaan koko rakentamisen ja korjauksen ketjusta suunnittelusta pahimmillaan verhoilutöihin. Tämä heijastuu myös opettajien osaamiseen kouluissa.

        Kyllä hyville puuveneiden korjaajille on edelleen kysyntää, joskin uudisrakennukset alkavat käydä harvinaisemmiksi.

        Voin kertoa lisääkin jos Buuvene vielä olet kuulolla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe