Emerituspiispa Eero Huovinen tietää kertoa, kuka on pyhä mies

Pahat ovat pyhiä

Iltasenomien kolumnissaan: "Pyhä ja Pahat" hän kirjoittaa siksi näin:

- "Pyhänpäivä ohjaa meidät miettimään, mitä tarkoittaa, että ihminen on pyhä. Aluksi sitä, että jokainen ihminen, aivan jokainen on pyhä sen vuoksi, että hän on Jumalan luoma. Kun Raamatun alkulehdillä sanotaan, että ihminen luotiin 'Jumalan kuvaksi', se merkitsee sitä, se merkitsee sitä, että jokaisessa ihmisessä on paljon jumalallista ja pyhään [ syntiin siis langenneena tuomion alaisenakin ? ].

Vaikka ihminen sitten onkin lähtenyt omille teilleen, hän on kuitenkin pysynyt ihmisenä. Jumala KATSOO EDELLEEN JOKAISTA IHMISTÄ SILLÄ SILMÄLLÄ [ eli Huovinen nähtävästi näkee tällaisen ihmisen, niin kuin itse Jumala hänet näkee ?], että tässä on pyhäksi luotu ihminen.

Muuan VANHA VIISAS matkasaarnaaja näki maantien ojaan sammuneen miehen, pysähtyi viereen ja lausahti hiljaa: "Siinäkin makaa autuas Jumalan lapsi".

Pyhyys ei ole sitä, että ihminen muuttaisi toimiltaan ja tavoiltaan paremmaksi. Tällaiset tavoitteet KUULUVAT MAALLISILLE KASVATTAJILLE. Vanha luterilainen oppi sanoo, että kaikkein hurskainkin ihminen on "yhtä aikaa vanhurskas ja syntinen", simul iustus et peccator". Kaikkein pyhinkin ihminen pysyy siis pahana."

Herättääkö tämä Eero Huvisen kirjoitus mitään ajatuksia lukiossa?

44

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • utelijas

      " Herättääkö tämä Eero Huvisen kirjoitus mitään ajatuksia lukiossa?"

      Suomessa on on monta lukiota, mihin niistä kohdistit kirjoituksesi ?

    • Kiitollinen

      Tarkoitin tietysti lukijoita, joten kiitos kun huomasin j kirjaimen jääneen pois tekstistä.

      Mitä mieltä ole itse asiasta josta on kyse?

      • utelijas

        Kuka tämä Huvinen sitten on ?


    • Kiitollinen

      Erinomaista kun huomasit ja oikaiset, sillä eihän nyt todellakaan puhuta mistään "Huvisen" vaan: itse Jumalan ja häntä edustavan Eero Huovisen esittämistä näkemyksistä.

      Myös kirkon käsitys tukee selvästi piispa Huovisen näkemyksiä yleisestä kaikkien lapsena jo kastettujen yleisestä pyhittämisestä, heidän tekojaan ja olemustaan lainkaan huomiomatta, eli näin aamenesta öylättiin:

      "Pyhien muistaminen kirkossa, palauttaa mieliin Jumalan uskollisuuden ja armollisuuden ihmistä kohtaan. Se vahvistaa uskonyhteisöä jo korostaa uskon UNIVERSAALIA luonnetta. [ ei siis yksilön uskoa, vaan universaalin yhteisön ja uskoa, sekä kuolleitten että elävien seurakuntana, ja kasteen armossa ilman omaa uskoa:] Uskova liittyy sukupolvien ketjuun [joka muodostuu siis sekä elävistä, että kuolleista ]. KASTEENSA PERUSTEELLA uskova ja Kristukseen uskovana [siis sekä että ] uskovana hän on myös pyhä. PYHIEN ESIMERKKI RAVITSEE JA RUOKKII uskovan SPIRITUALITEETTIA."

      • utelijas

        Eli balttis, taas kerran.


      • Varjoja haudoista

        Aamenesta öylättiin täydentää esitystä, viittaamalla Job.8:8-10:n, otsakkeella:

        KUUNTELE ISIEN VIISAUTTA (suahilaisen Bildabin sanoin):

        "Kysy neuvoa niiltä, jotka elivät ennen meitä, pidä kiinni siitä, mitä he ovat saaneet selville. Mehän olemme eilisen lapsia, EMME TIEDÄ MITÄÄN, meidän päivämme maan päällä ovat kuin varjo. Mutta isät, opettavat sinua ja PUHUVAT SINULLE, HEIDÄN SANANSA TULEVAT SYDÄMMEN SYVYYDESTÄ."

        Eräs tuttavani kävi säännöllisesti keskustelemassa ja kyselemässä neuvoja ja ohjeita elämäänsä äitinsä haudalla, ja kertoi minulle mitä hänen äitinsä näistä tämänpuoleisista ajatteli.


      • Täyspakanuutta
        Varjoja haudoista kirjoitti:

        Aamenesta öylättiin täydentää esitystä, viittaamalla Job.8:8-10:n, otsakkeella:

        KUUNTELE ISIEN VIISAUTTA (suahilaisen Bildabin sanoin):

        "Kysy neuvoa niiltä, jotka elivät ennen meitä, pidä kiinni siitä, mitä he ovat saaneet selville. Mehän olemme eilisen lapsia, EMME TIEDÄ MITÄÄN, meidän päivämme maan päällä ovat kuin varjo. Mutta isät, opettavat sinua ja PUHUVAT SINULLE, HEIDÄN SANANSA TULEVAT SYDÄMMEN SYVYYDESTÄ."

        Eräs tuttavani kävi säännöllisesti keskustelemassa ja kyselemässä neuvoja ja ohjeita elämäänsä äitinsä haudalla, ja kertoi minulle mitä hänen äitinsä näistä tämänpuoleisista ajatteli.

        Kirkko kertoo myös sivuillaan aamenesta öylättiin, että vainajien kunnioittaminen tuli kirkko jo sen perustamisesta alkaen, eli jo 300-luvulta lähtien, jolloin nimenomaan kirkot rakennettiin entisten pakanallisten jumalien ja vainajien palvontapaikkojen päälle, jolloin "pyhimysten" luita täynnä olevat haudat muutettiin kikkojen uhrialttareiksi, eli katolisuus oli alusta asti täyspakanuutta jota nimikristillistettiin ilman että pakanuuden sisällöt olisivat todellisesti loppuneet tai edes muuttuneet.


    • Pata ja Kattila

      Emerituspiispan lempeän suvaitsevainen kirjoitus, ei kerro miten tuo nurkka- vai olikos se sittenkin: vanha viisas luterilainen matkasaarnaaja perusti käsityksensä ihmisen pyhyydestä tällaisena "Jumalan kuvana". Voimme vain jäädä arvailemaan, miten tuo luterilainen pyhimys oli päätynyt syntisenä pyhänä ja loputtoman pahan tuon ojanpohjaan armolla ruunattavaksi ja näin kaunistettavaksi.

      Sitä ei siis edes piispa ryhdy raamatulla arvioimaan, sillä kyllähän tuo luterilaisuuden pitkä perinnekin - kaiketi voidaan sentään siitä huolimatta, pitää ainakin arvovaltaisena näkemyksenä. Oli mies juonut tapellut ja vaikkapa huo-rannut kuten ennen vanhaan oli tapana sanoa juoppolallien luterilaiskristillisestä elämäntavasta, ei vaikuta asiaan mitään sillä luterilaisuuden mukaan PAHKIN ON PYHÄ.

      • tosi utelijas

        Onneksi olet olemassa ja korjaat kaikki asiavirheitä myöten, että asu pysyy Raamatullisena.
        Miten siellä sanotaankaan; " kuinka näet rikan veljesi silmässä, kun omsaa silmassäsi on malka ? ", vai miten se nyt oli ?


    • Kiitollinen

      En nyt näe mitään rikkoja. En silmissä rikkana rokassakaan.

    • Niinkö meinaat?

      Katselet rikkoja rokassa?

    • mikä pahuudessa vieh

      "Pyhyys ei ole sitä, että ihminen muuttaisi toimiltaan ja tavoiltaan paremmaksi. Tällaiset tavoitteet KUULUVAT MAALLISILLE KASVATTAJILLE. Vanha luterilainen oppi sanoo, että kaikkein hurskainkin ihminen on "yhtä aikaa vanhurskas ja syntinen", simul iustus et peccator". Kaikkein pyhinkin ihminen pysyy siis pahana."

      Taidatkos sen paremmin sanoa kun ihminen haluaa olla ja pysyä pahana ihmisenä.

      Sitä vaan ihmettelen, että miksi Huovinen haluaa nimenomaan olla paha ihminen? Mikai hyvyys ei kelpaa?

    • Yksinkertaisesti

      Sitä on syntiin lankeemuksesta asti liikkeellä, alkaen Kainista ja hänen kanssaan samaa tietä kulkevia riittää maanpäällä edelleenkin.

    • epätietoinen?

      "Muuan VANHA VIISAS matkasaarnaaja näki maantien ojaan sammuneen miehen, pysähtyi viereen ja lausahti hiljaa: "Siinäkin makaa autuas Jumalan lapsi"."

      Aina vaan monimutkaisemmaksi menee Huovisen ajattelu. Ensin hän todistelee, että ihminen pysyy aina pahana, mutta sitten tulee jymypaukku. Huovinen löytääkin autuaan ihmisen, mutta hän onkin alkoholista sammunut henkilö. Miksi lähimmäistään auttava henkilö on Huovisen mielestä paha, mutta perheensä hakannut sammunut mies on autuas?

      Voisiko Huovinen vähän nyt lisää valottaa omaa ajatuksenjuoksuaan?

      • Hyvä epätietoinen,

        En ole Huovinen, mutta muutamia ajatuksiani tästä.

        Ensinnäkin, tarinan mukaan se ojaan sammunut ei ollut hakannut perhettään. Mutta tämä nyt oli vain yksityiskohta.

        Minä ymmärrän tämän jotenkin niin, että meissä kaikissa on kyky hyvään ja kyky pahaan. Kumpikaan "kyky" ei koskaan katoa ihmisestä. Ja se pyhyys, mistä tässä nyt puhutaan, on suurempaa kuin mihin ihminen kykenee. Ihmisen pyhyys ja pelastus on kiinni Jumalasta, Hänen armostaan. Taas kerran totean myöskin, ettei tämä tarkoita sitä, että ihmisellä olisi oikeus toimia ihan miten tahansa vain siksi että "kyllä Jumala lopulta aina armahtaa". Minun mielestäni tietoisuus Jumalan armosta nimenomaan kannustaa ihmistä etsimään elämässään aina hyvää ja toimimaan oikein.

        Aija-pappi


      • Aijalle palautetta
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hyvä epätietoinen,

        En ole Huovinen, mutta muutamia ajatuksiani tästä.

        Ensinnäkin, tarinan mukaan se ojaan sammunut ei ollut hakannut perhettään. Mutta tämä nyt oli vain yksityiskohta.

        Minä ymmärrän tämän jotenkin niin, että meissä kaikissa on kyky hyvään ja kyky pahaan. Kumpikaan "kyky" ei koskaan katoa ihmisestä. Ja se pyhyys, mistä tässä nyt puhutaan, on suurempaa kuin mihin ihminen kykenee. Ihmisen pyhyys ja pelastus on kiinni Jumalasta, Hänen armostaan. Taas kerran totean myöskin, ettei tämä tarkoita sitä, että ihmisellä olisi oikeus toimia ihan miten tahansa vain siksi että "kyllä Jumala lopulta aina armahtaa". Minun mielestäni tietoisuus Jumalan armosta nimenomaan kannustaa ihmistä etsimään elämässään aina hyvää ja toimimaan oikein.

        Aija-pappi

        Mitenkähän Aija sinä olet vieraantunut noin etäälle Jumalan sanasta, kuten vaikkapa tästä kehotuksesta:

        >> Niin kuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen (uskoontuloa) tietämättömyytenne aikana, elitte vaan sen Pyhän mukaan, joka on tiedät kutsunut (jos on), TULKAA TEKIN KAIKESSA VAELLUKSESSANNE PYHIKSI. Sillä KIRJOITETTU ON: "OLKAA PYHÄT SILLÄ MINÄ OLEN PYHÄ."


      • näin sitä opetetaan
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hyvä epätietoinen,

        En ole Huovinen, mutta muutamia ajatuksiani tästä.

        Ensinnäkin, tarinan mukaan se ojaan sammunut ei ollut hakannut perhettään. Mutta tämä nyt oli vain yksityiskohta.

        Minä ymmärrän tämän jotenkin niin, että meissä kaikissa on kyky hyvään ja kyky pahaan. Kumpikaan "kyky" ei koskaan katoa ihmisestä. Ja se pyhyys, mistä tässä nyt puhutaan, on suurempaa kuin mihin ihminen kykenee. Ihmisen pyhyys ja pelastus on kiinni Jumalasta, Hänen armostaan. Taas kerran totean myöskin, ettei tämä tarkoita sitä, että ihmisellä olisi oikeus toimia ihan miten tahansa vain siksi että "kyllä Jumala lopulta aina armahtaa". Minun mielestäni tietoisuus Jumalan armosta nimenomaan kannustaa ihmistä etsimään elämässään aina hyvää ja toimimaan oikein.

        Aija-pappi

        "Ensinnäkin, tarinan mukaan se ojaan sammunut ei ollut hakannut perhettään. Mutta tämä nyt oli vain yksityiskohta."

        No mistäs tämän nyt tiedät? Mutta sen tiedät että ojaan sammuneet eivät nyt ainakaan mitään mallikansalaisia voi olla.


        "Minun mielestäni tietoisuus Jumalan armosta nimenomaan kannustaa ihmistä etsimään elämässään aina hyvää ja toimimaan oikein.

        Aija-pappi"


        Mutta mitä Huovinen sitten sanoo jos ihminen toimii oikein? Eikö hänessä sitten enää asukaan se autuus kuten asuu siinä kännikalassa?

        Mutta minäpäs sanon miten Huovisen olisi tämä kohta pitänyt opettaa!

        Juopunut voisi edustaa tuhlaajapoikaa. Hänessä asuu potentiaali hyvyyteen mutta hänellä ei ole voimaa nousta ylös. Kun taasen monet hyvät ihmiset - esim. nimikristityt - voisi hyvyydessään edustaa tekopyhyyttä. Hyvyys hänessä on vain kulissia kuten olet varmaan itsekin kirkossa joissain kävijöistä vaistonnut.

        Huovinen jättää tarinan kesken koska ei ymmärrä kristinuskoa.

        Tämä hyvä ihminen e tunne tarvetta tehdä parannusta koska ihmiset kiittelee häntä kuten sinä kiittelet Huovista (en tässä nyt vihjaile ollenkaan että Huovinen edustaisi tekopyhää ihmistä - en tunne häntä). Yleensäkin ns. hyvät ihmiset eivät tunne tarvetta tehdä parannusta kuten ei kaikki homoseksuaalitkaan koska kirkko ohjaa heitä ettei tarvi tehdä parannusta. He ovat siis parannuksenteon ulkopuolella.

        Mutta tämä juopunut kyllä tiedostaa vajavaisuutensa, koska myös kanssaihmiset joskus suorinkin sanoin häntä tästä alkoholismista ojentaa. Ja siispä tämä juopunut voi mennä itseensä ja tehdä parannuksen. Näin ajatellen tämä juopunut voi edustaa sitä pyhyyttä jonka Jeesus sitten antaa ihmiselle kun vaan ottaa vastaan uskon Häneen. Yleensähän uskoontulleet ovat näitä ns. syvältä pelastuneita tyyliin tuhlaajapoika. Itsekin edustan tätä lajia. Mutta on myös näitä hyviä ihmisiä joille Jumala on suonut armon pelastua Jeesukseen uskoen.

        Näin tämä juttu menee. Huovinen ei vaan ymmärtänyt kristinuskon logiikkaa, koska hän ymmärtää vain luterilaisuutta ja sen filosofiaa.


      • näin sitä opetetaan
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hyvä epätietoinen,

        En ole Huovinen, mutta muutamia ajatuksiani tästä.

        Ensinnäkin, tarinan mukaan se ojaan sammunut ei ollut hakannut perhettään. Mutta tämä nyt oli vain yksityiskohta.

        Minä ymmärrän tämän jotenkin niin, että meissä kaikissa on kyky hyvään ja kyky pahaan. Kumpikaan "kyky" ei koskaan katoa ihmisestä. Ja se pyhyys, mistä tässä nyt puhutaan, on suurempaa kuin mihin ihminen kykenee. Ihmisen pyhyys ja pelastus on kiinni Jumalasta, Hänen armostaan. Taas kerran totean myöskin, ettei tämä tarkoita sitä, että ihmisellä olisi oikeus toimia ihan miten tahansa vain siksi että "kyllä Jumala lopulta aina armahtaa". Minun mielestäni tietoisuus Jumalan armosta nimenomaan kannustaa ihmistä etsimään elämässään aina hyvää ja toimimaan oikein.

        Aija-pappi

        Jatketaas vielä opetusta homouteen kytkeytyen-

        Miksi kirkon opetus homoille on niin väärin?

        Ajatellaas tuota ojaan sammunutta. Hän edustaa syntiä ja hän tietää olevansa syntinen. Ihmiset eivät ole antaneet hänelle erityisvapautta syntiin kuten kirkko antaa homoille vapauden tehdä syntiä. Koska kukaan ei anna juopuneelle vapautta syntiin, niin tällä juopuneella on mahdollisuus mennä itseensä kuten tuhjaalapojalla. Jeesuksen mukaan vain näin ihminen voi tulla sisään pelastukseen. Tulee mennä itseensä eli tiedostaa toimineensa väärin ja tehdä siitä parannus. Jossain vaiheessa myös alkoholisten sielu murtuu ja hän tiedostaa olevansa päätekohdassa - tilanteessa jossa tulee päättä mihin suuntaan lähtee. Paholainen houkuttelee että jatka vaan samaan tyyliin - ei mitään hätää. Jeesus kutsuu että olet syntinen ja ihan loppu tule minun luokseni. Kumman tämä alkoholisti valitsee niin se ratkaisee hänen iankaikkisuutensa. Usein Jumala on johdattanut ihmisen niin alas mutta on sallinut hyvyyden siemenen elää hänessä jolloin tämä ihminen kääntyy Jeesuksen puoleen kuisketen "Jeesus - jos olet olemassa niin auta minua". Ja Jeesus AINA tulee, ojentaa kätensä ja nostaa ylös. Ihminen on uudestisyntynyt. Tämän mahdollisuuden kirkko on nyt epäämässä homoseksuaaleilta kun heidät annetaan ymmärtää, että ei mitään syntiä eikä hätää - jatka vaan samaan tyyliin. Tämä on paholaisen puhetta ihmiselle joka jokatapauksessa kärsii taipumuksestaan. Tunnustaa tämän taikka sitten ei. Mutta kristityt omaamme vielä kadoksissa olevaa lähimmäisen rakkautta ja kerromme myös homoseksuaaleille että tee parannus ja ota vastaan usko Jeesukseen, niin kaikki muuttuu elämässäsi ikuisiksi ajoiksi.


      • Usko tai Älä
        näin sitä opetetaan kirjoitti:

        Jatketaas vielä opetusta homouteen kytkeytyen-

        Miksi kirkon opetus homoille on niin väärin?

        Ajatellaas tuota ojaan sammunutta. Hän edustaa syntiä ja hän tietää olevansa syntinen. Ihmiset eivät ole antaneet hänelle erityisvapautta syntiin kuten kirkko antaa homoille vapauden tehdä syntiä. Koska kukaan ei anna juopuneelle vapautta syntiin, niin tällä juopuneella on mahdollisuus mennä itseensä kuten tuhjaalapojalla. Jeesuksen mukaan vain näin ihminen voi tulla sisään pelastukseen. Tulee mennä itseensä eli tiedostaa toimineensa väärin ja tehdä siitä parannus. Jossain vaiheessa myös alkoholisten sielu murtuu ja hän tiedostaa olevansa päätekohdassa - tilanteessa jossa tulee päättä mihin suuntaan lähtee. Paholainen houkuttelee että jatka vaan samaan tyyliin - ei mitään hätää. Jeesus kutsuu että olet syntinen ja ihan loppu tule minun luokseni. Kumman tämä alkoholisti valitsee niin se ratkaisee hänen iankaikkisuutensa. Usein Jumala on johdattanut ihmisen niin alas mutta on sallinut hyvyyden siemenen elää hänessä jolloin tämä ihminen kääntyy Jeesuksen puoleen kuisketen "Jeesus - jos olet olemassa niin auta minua". Ja Jeesus AINA tulee, ojentaa kätensä ja nostaa ylös. Ihminen on uudestisyntynyt. Tämän mahdollisuuden kirkko on nyt epäämässä homoseksuaaleilta kun heidät annetaan ymmärtää, että ei mitään syntiä eikä hätää - jatka vaan samaan tyyliin. Tämä on paholaisen puhetta ihmiselle joka jokatapauksessa kärsii taipumuksestaan. Tunnustaa tämän taikka sitten ei. Mutta kristityt omaamme vielä kadoksissa olevaa lähimmäisen rakkautta ja kerromme myös homoseksuaaleille että tee parannus ja ota vastaan usko Jeesukseen, niin kaikki muuttuu elämässäsi ikuisiksi ajoiksi.

        Luterilaisille ojaan sammunut vauvana kastettu juoppo on uudestisyntynyt ja pyhä ihminen, siis Jumalan kuvana hänkin, - jos on Eero Huovista uskominen.


      • Aijalle palautetta kirjoitti:

        Mitenkähän Aija sinä olet vieraantunut noin etäälle Jumalan sanasta, kuten vaikkapa tästä kehotuksesta:

        >> Niin kuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen (uskoontuloa) tietämättömyytenne aikana, elitte vaan sen Pyhän mukaan, joka on tiedät kutsunut (jos on), TULKAA TEKIN KAIKESSA VAELLUKSESSANNE PYHIKSI. Sillä KIRJOITETTU ON: "OLKAA PYHÄT SILLÄ MINÄ OLEN PYHÄ."

        Kiitos palautteesta.

        Siihenhän kristitty pyrkii, toimimaan oikein, Jumalan tahdon mukaisesti. Mutta minä en usko että tässä elämässä kukaan meistä koskaan pystyy tulemaan täydelliseksi ja synnittömäksi. Me emme voi itse itsestämme tehdä pyhiä, me olemme pyhiä siksi että Jumala vanhurskauttaa meidät Kristuksen sovitustyön takia.

        Aija-pappi


      • näin sitä opetetaan kirjoitti:

        "Ensinnäkin, tarinan mukaan se ojaan sammunut ei ollut hakannut perhettään. Mutta tämä nyt oli vain yksityiskohta."

        No mistäs tämän nyt tiedät? Mutta sen tiedät että ojaan sammuneet eivät nyt ainakaan mitään mallikansalaisia voi olla.


        "Minun mielestäni tietoisuus Jumalan armosta nimenomaan kannustaa ihmistä etsimään elämässään aina hyvää ja toimimaan oikein.

        Aija-pappi"


        Mutta mitä Huovinen sitten sanoo jos ihminen toimii oikein? Eikö hänessä sitten enää asukaan se autuus kuten asuu siinä kännikalassa?

        Mutta minäpäs sanon miten Huovisen olisi tämä kohta pitänyt opettaa!

        Juopunut voisi edustaa tuhlaajapoikaa. Hänessä asuu potentiaali hyvyyteen mutta hänellä ei ole voimaa nousta ylös. Kun taasen monet hyvät ihmiset - esim. nimikristityt - voisi hyvyydessään edustaa tekopyhyyttä. Hyvyys hänessä on vain kulissia kuten olet varmaan itsekin kirkossa joissain kävijöistä vaistonnut.

        Huovinen jättää tarinan kesken koska ei ymmärrä kristinuskoa.

        Tämä hyvä ihminen e tunne tarvetta tehdä parannusta koska ihmiset kiittelee häntä kuten sinä kiittelet Huovista (en tässä nyt vihjaile ollenkaan että Huovinen edustaisi tekopyhää ihmistä - en tunne häntä). Yleensäkin ns. hyvät ihmiset eivät tunne tarvetta tehdä parannusta kuten ei kaikki homoseksuaalitkaan koska kirkko ohjaa heitä ettei tarvi tehdä parannusta. He ovat siis parannuksenteon ulkopuolella.

        Mutta tämä juopunut kyllä tiedostaa vajavaisuutensa, koska myös kanssaihmiset joskus suorinkin sanoin häntä tästä alkoholismista ojentaa. Ja siispä tämä juopunut voi mennä itseensä ja tehdä parannuksen. Näin ajatellen tämä juopunut voi edustaa sitä pyhyyttä jonka Jeesus sitten antaa ihmiselle kun vaan ottaa vastaan uskon Häneen. Yleensähän uskoontulleet ovat näitä ns. syvältä pelastuneita tyyliin tuhlaajapoika. Itsekin edustan tätä lajia. Mutta on myös näitä hyviä ihmisiä joille Jumala on suonut armon pelastua Jeesukseen uskoen.

        Näin tämä juttu menee. Huovinen ei vaan ymmärtänyt kristinuskon logiikkaa, koska hän ymmärtää vain luterilaisuutta ja sen filosofiaa.

        No, tuossa tekstissä nyt vaan ei mainittu että ojaan sammunut olisi hakannut perhettään. Toki jos ihminen sammuu ojaan ei hänen elämänsä ihan kaikilta osin ole ulkopuolisen silmin onnistunut.

        Minusta tuo, miten asiaa pohdit, kuulostaa oikein hyvältä ja viisaalta. Itseään pyhänä pitävä ei ehkä tajua sitä, että hänessä elää se paha ja kyky pahaan. Ihminen voi tuudittautua väärien asioiden varaan. Toisaalta kun elämässään kompuroi, saattaa pysyä herkemmällä tunnolla Jumalan edessä. Mutta yhtälailla voi olla niin että hän, joka meidän mielestämme näyttää toimivan oikein ja hyvin ja olevan "pyhä" myös ihan vilpittömästi on aivan oikealla asenteella Jumalan edessä.

        Eivät nämä ole yksikertaisia juttuja. Tärkeintä on pitää huolta oman sielun tilasta. Kovin usein me luulemme tietävämme aivan liikaa toisen ihmisen sielun tilasta.

        Hienoa, että olet löytänyt pelastuksen ja nähtävästi tosiaan saanut sitä myöten nousta kuiville oman elämäsi katuojasta!

        Aija-pappi


      • Totuus kirpaisee
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        No, tuossa tekstissä nyt vaan ei mainittu että ojaan sammunut olisi hakannut perhettään. Toki jos ihminen sammuu ojaan ei hänen elämänsä ihan kaikilta osin ole ulkopuolisen silmin onnistunut.

        Minusta tuo, miten asiaa pohdit, kuulostaa oikein hyvältä ja viisaalta. Itseään pyhänä pitävä ei ehkä tajua sitä, että hänessä elää se paha ja kyky pahaan. Ihminen voi tuudittautua väärien asioiden varaan. Toisaalta kun elämässään kompuroi, saattaa pysyä herkemmällä tunnolla Jumalan edessä. Mutta yhtälailla voi olla niin että hän, joka meidän mielestämme näyttää toimivan oikein ja hyvin ja olevan "pyhä" myös ihan vilpittömästi on aivan oikealla asenteella Jumalan edessä.

        Eivät nämä ole yksikertaisia juttuja. Tärkeintä on pitää huolta oman sielun tilasta. Kovin usein me luulemme tietävämme aivan liikaa toisen ihmisen sielun tilasta.

        Hienoa, että olet löytänyt pelastuksen ja nähtävästi tosiaan saanut sitä myöten nousta kuiville oman elämäsi katuojasta!

        Aija-pappi

        Eihän Eero Huovisen käsitys joka pitää muuttumatonta pahaa ihmistä katuojassakin makaavana juoppona PYHÄNÄ, edellytä mitään muutosta, ja Huovisen mukaan, nimenomaan: "Jumala itse katsoo ihmistä sillä silmällä, että tässäkin on pyhäksi luotu ihminen. §iispä hän myös täsmentää kolumnissaan mitä hän tarkoittaa:

        >> Pyhyys ei ole sitä, ETTÄ IHMINEN MUUTTUISI TOIMILTAAN JA TAVOITTEILTAAN PAREMMAKSI. Tällaiset tavoitteet kuuluvat maallisille kasvattajille. VANHA LUTERILAINEN OPPI SANOO, että kaikkein hurskainkin ihminen on 'yhtä aikaa vanhurskas ja syntinen', simul iestus et peccator. KAIKKEIN PYHINKIN IHMINEN PYSYY MYÖS PAHANA.


      • opetusta vähän
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Kiitos palautteesta.

        Siihenhän kristitty pyrkii, toimimaan oikein, Jumalan tahdon mukaisesti. Mutta minä en usko että tässä elämässä kukaan meistä koskaan pystyy tulemaan täydelliseksi ja synnittömäksi. Me emme voi itse itsestämme tehdä pyhiä, me olemme pyhiä siksi että Jumala vanhurskauttaa meidät Kristuksen sovitustyön takia.

        Aija-pappi

        Ja kun Jeesus vanhurskauttaa Häneen uskovan henkilön niin hän on silloin pyhä kuten Raamatussa opetetaan. Se katuojassa makaava juoppo ei ole pyhä kuten Huovinen väittää, vaan se Jeesukseen uskova kristitty on pyhä eikä hän enää halua Jumalan tahtoa kumota. Ei edes suhteessa homoseksuaalisuuteen vaikka nykyaika niin häneltä vaatiikin jotta tämän maailman papit hänet hyväksyisi.

        Jumala antaa meille voiman tulla Jumalan lapsiksi.


      • opetusta vähän
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        No, tuossa tekstissä nyt vaan ei mainittu että ojaan sammunut olisi hakannut perhettään. Toki jos ihminen sammuu ojaan ei hänen elämänsä ihan kaikilta osin ole ulkopuolisen silmin onnistunut.

        Minusta tuo, miten asiaa pohdit, kuulostaa oikein hyvältä ja viisaalta. Itseään pyhänä pitävä ei ehkä tajua sitä, että hänessä elää se paha ja kyky pahaan. Ihminen voi tuudittautua väärien asioiden varaan. Toisaalta kun elämässään kompuroi, saattaa pysyä herkemmällä tunnolla Jumalan edessä. Mutta yhtälailla voi olla niin että hän, joka meidän mielestämme näyttää toimivan oikein ja hyvin ja olevan "pyhä" myös ihan vilpittömästi on aivan oikealla asenteella Jumalan edessä.

        Eivät nämä ole yksikertaisia juttuja. Tärkeintä on pitää huolta oman sielun tilasta. Kovin usein me luulemme tietävämme aivan liikaa toisen ihmisen sielun tilasta.

        Hienoa, että olet löytänyt pelastuksen ja nähtävästi tosiaan saanut sitä myöten nousta kuiville oman elämäsi katuojasta!

        Aija-pappi

        "Eivät nämä ole yksikertaisia juttuja. Tärkeintä on pitää huolta oman sielun tilasta. Kovin usein me luulemme tietävämme aivan liikaa toisen ihmisen sielun tilasta.

        Hienoa, että olet löytänyt pelastuksen ja nähtävästi tosiaan saanut sitä myöten nousta kuiville oman elämäsi katuojasta!

        Aija-pappi"


        Uhkailut Aija-pappi ei nyt auta enää. Olen tarpeeksi kuullut näitä pappien uhkailuja uskoville että pidä varas ettet lankea. Ohjeeksi tämä on hyvä, mutta uhkailuna ei. Eikö tuokaan uhkailu auta että tärkeintä on pitää huolta oman sielun tilasta. Siinä kaikuu papeille niin tyypillinen pelottelu. Miksi yleensäkin papit pelottelee uskovia tällä tapaa? Miksi ette kerro uskomattomille nimikristityille tähän tyyliin? Ette uskalla vaan heille julistatte pysyvää kasteen armoa, mutta ette suo tätä pysyvää ja kaiken sallivaa kasteen armoa uskoville. Huomaatko ristiriitaisuuden? Ok - et huomaa!

        Mutta kiitos ilostasi että olen pelastettu. Uskon että tämä tuli vilpittömästä sydämestäsi. Oikeassa olet. Olin aikoinaan myös ns. kasteen armon lapsi ja tunsin helpotusta että olen silti pelastettu kun papit näin usein vakuuttivat. Mutta tämä ei auttanut kun yhtäkkiä tunsin tarvetta kohdata Jeesus oikeasti. Jeesus siis kutsui minua. Ja näin vastasin Jeesuksen kutsuun myöntävästi ja kaikki muuttui - myös alkoholi jäi ja aloin eheytyä Jumalan lapseksi vähitellen Jumalan minua hoitaessa. Senverran voin kertoa että meni yli 15 vuotta kun ensin uniin ja sitten vähitellen tuli myös tietoisuuteeni lapsuuden kokemukset mitä mulle oli tehty noin 3 vuotiaana. Siitä alkoi eheytyminen ja myös homouden mielihalut katosi ja menettivät pahan energiansa. Hoitajana oli tässä Pyhä Henki - ei siis kukaan ihminen - ja opin kuinka hienovarainen Jumala on hoitaessaan omaa lastaan ja kuinka pitkän ajan jopa Jumala tarvitsee hoitoonsa. Arvaat varmaan kuinka suuri kiitollisuudenvelka minulle jäi Jumalalle. Tässä vain pieni katsaus miten Jumala toimii käytännössä yhden ihmisen kohdalla.


    • Mahdotonta on

      Miten ihan pimeitä ajatuksia voisi "valottaa".

    • Ihmettelen vähän

      Miksi ihmeessä muuten tuota Huovista palvotaan kirkon piiristä. Yks ja toinen pappi mielistelee hänen "viisaita" ajatuksiaan. Ja mikä on lopputulos? Jos tarkastelee hänen lausumiaan niin eihän niissä ole päätä eikä häntää. Tuijottava katse vaan hypnotisoi nämä papit Huovisen edessä kuuntelemaan vähän samaan tapaan kuin Hitleriä aikoinaan palvottiin yli kaiken.

      Tsunamin aikaan Huovinen kyseli eikä tiennyt missä Jumala oli kun tsunami iski? Mies nostaa piispan palkkaa eikä tiedä missä Jumala on. Voi hyvät hyssykät. Ihan sama jos opettaja ei tiedä missä koulu on kun pitäisi mennä opettamaan.

      Niin missä Jumala oli tsunamin aikaan?

      No tietenkin siellä missä Häntä avuksi huudettiin!

      • ihmettelen vähän,

        En koe, että Eero Huovista nyt sentään palvotaan kirkon piirissä. Mutta hyvin moni häntä kyllä arvostaa, ja varmasti se joskus näyttäytyy jo vähän turhankin suurena ihailuna.

        Minusta hän on viisas teologi, oppinut ja sivistynyt. Lisäksi hänellä on mielestäni uskomaton kyky kohdata ihmisiä. Hän on hyvin intensiivisesti läsnä aina sille, jonka kanssa keskustelee. Kiinnostunut toisesta ihmisestä. Sellainen tuntuu useimmista meistä hyvältä. Ja minä kyllä olen pitänyt hänen saarnoistaan ja kirjoituksistaan. Minusta ne ovat useimmiten olleet selkeitä ja julistaneet Kristusta.

        Aija-pappi


      • just jooo
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        ihmettelen vähän,

        En koe, että Eero Huovista nyt sentään palvotaan kirkon piirissä. Mutta hyvin moni häntä kyllä arvostaa, ja varmasti se joskus näyttäytyy jo vähän turhankin suurena ihailuna.

        Minusta hän on viisas teologi, oppinut ja sivistynyt. Lisäksi hänellä on mielestäni uskomaton kyky kohdata ihmisiä. Hän on hyvin intensiivisesti läsnä aina sille, jonka kanssa keskustelee. Kiinnostunut toisesta ihmisestä. Sellainen tuntuu useimmista meistä hyvältä. Ja minä kyllä olen pitänyt hänen saarnoistaan ja kirjoituksistaan. Minusta ne ovat useimmiten olleet selkeitä ja julistaneet Kristusta.

        Aija-pappi

        No tietenkin - ethän sinä edes olisi uskaltanut muuta kirjoitella. Kirkko tässä näyttää totalitaariset kasvonsa, jossa kkorotetaan jokin yksi ihminen muiden yläpuolelle.

        Jos Huovinen viisas olisi niin kyllä hän sitten osaisi myös kirjoitella sellaista mikä kestäisi myös aidon kritiikin. Eikös vaan?


      • just jooo kirjoitti:

        No tietenkin - ethän sinä edes olisi uskaltanut muuta kirjoitella. Kirkko tässä näyttää totalitaariset kasvonsa, jossa kkorotetaan jokin yksi ihminen muiden yläpuolelle.

        Jos Huovinen viisas olisi niin kyllä hän sitten osaisi myös kirjoitella sellaista mikä kestäisi myös aidon kritiikin. Eikös vaan?

        En ollenkaan epäile Huovisen kykyä kestää aitoa kritiikkiä. Tai kirjoittaa toisellakin tavalla. Eikä minulla ole tarvetta nostaa häntä jalustalle, puutteensa hänessäkin. Ihan niin kuin minussakin. Kunhan nyt sanoin että pidän hänestä ja pidän häntä viisaana miehenä. Moni kollega ajattelee aivan toisin. Kai tässä nyt on lupa pitää jostakusta ja arvostaa ihmistä.

        Aija-pappi


      • Aija vähän suutahti
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        En ollenkaan epäile Huovisen kykyä kestää aitoa kritiikkiä. Tai kirjoittaa toisellakin tavalla. Eikä minulla ole tarvetta nostaa häntä jalustalle, puutteensa hänessäkin. Ihan niin kuin minussakin. Kunhan nyt sanoin että pidän hänestä ja pidän häntä viisaana miehenä. Moni kollega ajattelee aivan toisin. Kai tässä nyt on lupa pitää jostakusta ja arvostaa ihmistä.

        Aija-pappi

        Huovisesta en nyt enää puhu - en tunne häntä.

        Mutta noin yleensä narsistinen ihminen ei kestä minkäänlaista kritiikkiä eikä uskalla tulla avoimeen ja vapaaseen keskusteluun, jossa ratkaisee vain sanan säilä eikä mikään asema.

        " Kai tässä nyt on lupa pitää jostakusta ja arvostaa ihmistä.

        Aija-pappi"


        Turha suuttua! Ethän sinä edes tarvitse keltään lupaa arvostaa ihmisiä joita arvostat.


    • missä olet Huovinen

      Miksi muuten Huovinen ei tule tänne vastaamaan. Jos hän on niin viisas kuin nöyristelevät papit antaa ymmärtää, niin hän voisi tuosta vaan kumota kritiikin.

    • Hänestä ei ole tähän

      Huovinen ei pystyisi täällä dialogiin tänne kirjoittavien kristittyjen kanssa, - kasvojaan menettämättä, ja paljastumatta kavalaksi pettäjäksi sekä ihmisten harhauttajaksi juttuineen.

    • Mitä ajatuksia tuo herättää. No, ihminen on Jumalan luoma.
      Totta. Siksi ihmisessä on siis aina ripaus jumalallista ja pyhää – miksi ei olisi?

      Jumalan näkee meidän sisimpäämme paremmin kuin ihmiset toistensa sisimpään. Sen pahimmankin sydämen Hän näkee tarkemmin.

      Olen aivan samaa mieltä ettei niin hyvää ihmistä ole, etteikö hänessä olisi aina jotain pahaakin tai valmiutta pahaan. Tai niin pahaa ihmistä ei ole, etteikö hänessä olisi jotain hyvää tai valmiutta hyvään. Se on ihmisenä olemisen olemus.

      Kasvatus on juuri sitä, kuinka paljon me osataan kannustaa sitä hyvää esiin. Jos kohtelemme lasta kaltoin, sitä enemmän hänessä saa paha sijaa. Tämä toimii myös aikuisilla. Me voimme kohdella toisiamme aina sen mukaan, kumpaa haluamme lähimmäistemme osoittavan muita kohtaan.

      niin, mikä tässä on sitten väärin?

      • liirumlaarum

        Ei ylinen ihminen voi toisen hyvyyteen tai pahuuteen vaikuttaa. Henkimaailma on Se joka ihmisissä käy taistelua.


      • liirumlaarum kirjoitti:

        Ei ylinen ihminen voi toisen hyvyyteen tai pahuuteen vaikuttaa. Henkimaailma on Se joka ihmisissä käy taistelua.

        Ihminen on siis pelkkä henkien temmelyskenttä?


      • mummomuori kirjoitti:

        Ihminen on siis pelkkä henkien temmelyskenttä?

        Niin, kyllä se ihmisen sielu on alati henkien temmellyskenttä. Sitähän se on hyvän ja pahan taistelua, ihmisen sielusta. Kumpi perii voiton. Useinhan se on niin, että mitä ihminen ruokkii se voima ihmisessä vahvistuu.


      • Evitalle
        evita- kirjoitti:

        Niin, kyllä se ihmisen sielu on alati henkien temmellyskenttä. Sitähän se on hyvän ja pahan taistelua, ihmisen sielusta. Kumpi perii voiton. Useinhan se on niin, että mitä ihminen ruokkii se voima ihmisessä vahvistuu.

        Evitalle joka näkee asian niin että: "ihmisen sielu on alati henkien temmellyskenttä. Sitähän se on hyvän ja pahan taistelua, ihmisen sielusta. Kumpi perii voiton.


      • evita- (ei kirj.)
        Evitalle kirjoitti:

        Evitalle joka näkee asian niin että: "ihmisen sielu on alati henkien temmellyskenttä. Sitähän se on hyvän ja pahan taistelua, ihmisen sielusta. Kumpi perii voiton.

        Ehkä olisi hyvä lukea Evessolaiskirj. 6 tai kirja Taistelu henkivaltoja vastaan, niin tajuaa, mitä tarkoitin.


      • evitalle
        evita- (ei kirj.) kirjoitti:

        Ehkä olisi hyvä lukea Evessolaiskirj. 6 tai kirja Taistelu henkivaltoja vastaan, niin tajuaa, mitä tarkoitin.

        Taistelu henkivaltoja vastaan käydään taivaan avaruuksissa, siis niissä kosmisissa sfääreissä, joissa Ilmavallan hallitsija, valtoineen ja voimineen pyrkii pitämään ihmisiä "pimeydessä" ja hallitsemaan heitä siten ettei evankeluim valo pääsisi loistamaan heille, - eikä suinkaan se taistelu ole taistelua ihmisen sisällä ikään kuin jatkuvana hyvän ja pahan välisenä valitsemiskamppailuna, - minuuden muodostuessa vain "itsetietoisuutena" näiden kahden polariteetin väliin, - ikään kuin Jumalasta irtaantuneena tietoisuutena, joka on itse asiassa = kuolema synnin alle: 1 Moos.2:17.


      • evita- kirjoitti:

        Niin, kyllä se ihmisen sielu on alati henkien temmellyskenttä. Sitähän se on hyvän ja pahan taistelua, ihmisen sielusta. Kumpi perii voiton. Useinhan se on niin, että mitä ihminen ruokkii se voima ihmisessä vahvistuu.

        Tuota, kommentissa tuli aika selkeästi esiin ettei ihminen itse voi millään tavalla vaikuttaa noiden henkien tekemisiin, vaan passiivisena tietoisensa henkilönä seurata niiden tekemisiä. Ikään kuin meillä ei olisi vapaata tahtoa tai minkäänlaista mahdollisuutta niihin vaikuttaa.


      • totellut
        mummomuori kirjoitti:

        Tuota, kommentissa tuli aika selkeästi esiin ettei ihminen itse voi millään tavalla vaikuttaa noiden henkien tekemisiin, vaan passiivisena tietoisensa henkilönä seurata niiden tekemisiä. Ikään kuin meillä ei olisi vapaata tahtoa tai minkäänlaista mahdollisuutta niihin vaikuttaa.

        Ainahan sen voi valita kumpaa ääntä tottelee, hyvää vai pahaa?

        Henkivaltojen olemassa oloon, emme voi vaikuttaa, mutta siihen kyllä saavatko ne voiton meistä voimme, mitä seuraamme.


    • tatur

      Ei ihminen ole mikään henkien taistelukenttä. Ihmisen psyyke on perimän , kasvatuksen ja koulutuksen tuottama kokonaisuus.

      • näin sanoo Raamattu

        ”Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet. Sillä ei meillä ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pi­meydes­sä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa. Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska, ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta; ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta" (Efes.6:10-19)


      • liluumö
        näin sanoo Raamattu kirjoitti:

        ”Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet. Sillä ei meillä ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pi­meydes­sä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa. Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska, ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta; ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta" (Efes.6:10-19)

        Aamen!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe