Mitä öljyä käytätte moottorissa.?

900 IC-turbo vm-88

Vaihdoin eilen teboilin gold 5-40W synteettinen....onko hyvä valinta..?

35

5055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haekkinen

      ei huono

    • Mertmi

      Mobil 1 5W50

      Saab 900i
      Opel Ascona 1.3

    • 900T16

      Itellä 900T16 jossa Mobil 5W-50 synteettiset ja sama öljy on pelannut myös pakettiauton dieselkoneessa.

      • Saab ic-turboo

        90 mk/4 ltr...mobil 170 mk/4 ltr...onko han muuta eroa kuin hinta ?


      • 900 turbo aero
        Saab ic-turboo kirjoitti:

        90 mk/4 ltr...mobil 170 mk/4 ltr...onko han muuta eroa kuin hinta ?

        Kunhan on täyssynteettiset öljyt niin hyvä. Tärkeämpää kuin merkki on öljynvaihto riittävän usein. Itse vaihdan Rally Formulat 7000km välein.


      • Saab ic-turboo
        900 turbo aero kirjoitti:

        Kunhan on täyssynteettiset öljyt niin hyvä. Tärkeämpää kuin merkki on öljynvaihto riittävän usein. Itse vaihdan Rally Formulat 7000km välein.

        91 16-v käytän rally formulaa...


      • 900T16
        Saab ic-turboo kirjoitti:

        90 mk/4 ltr...mobil 170 mk/4 ltr...onko han muuta eroa kuin hinta ?

        Nuo "Tebskin" synteettiset ovat olleet yleensä öljytestien kärjessä, että siinä mielessä varmasti yhtä hyvää kuin Mobilikin. Ja pääasiahan on tosiaan, että käyttää vain täyssynteettistä ja vaihtaa riittävän usein. Ns nollaöljyä (0W-??) en kuitenkaan laittaisi 15-vuotiaaseen koneeseen. Vaikuttaa turhan ohuelta.


      • Achilles Viggen
        900T16 kirjoitti:

        Nuo "Tebskin" synteettiset ovat olleet yleensä öljytestien kärjessä, että siinä mielessä varmasti yhtä hyvää kuin Mobilikin. Ja pääasiahan on tosiaan, että käyttää vain täyssynteettistä ja vaihtaa riittävän usein. Ns nollaöljyä (0W-??) en kuitenkaan laittaisi 15-vuotiaaseen koneeseen. Vaikuttaa turhan ohuelta.

        Näissä öljyn viskositeetti jutuissa on aina melkoista epätietoisuuta...

        Ensimmäinen luku (0W, 5W, 10W, 20W...)ilmoittaa kylmänpään viskositeetin - ainoastaan.

        Toinen luku (30, 40, 50...) ilmoittaa ainoastaan lämpimänpään viskositeetin.

        Lukujen suhteesta voi päätellä öljyn viskositeetin lämpötilakäyttäytymisen, eli viskositeetti-indeksin.

        Ns yksiasteöljyillä (esim SAE30) ei ole määritelty viskositeettia kuin yhdessä pisteessä, yleisesti ottaen (ei aina) niiden viskositeetti-indeksi on heikommasta päästä.

        Esimerkiksi 0W-50:llä on aivan tarkalleen yhtä suuri viskositeetti kuumassapäässä kuin 20W-50 öljyllä, mutta huomattavasti pienempi viskositeetti kylmässä päässä. Eli viskositeetin lämpötilakäyttäytymisen puolesta se on yksiselitteisesti ja aina parempi öljy kuin 20W-50.


      • Jamo
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Näissä öljyn viskositeetti jutuissa on aina melkoista epätietoisuuta...

        Ensimmäinen luku (0W, 5W, 10W, 20W...)ilmoittaa kylmänpään viskositeetin - ainoastaan.

        Toinen luku (30, 40, 50...) ilmoittaa ainoastaan lämpimänpään viskositeetin.

        Lukujen suhteesta voi päätellä öljyn viskositeetin lämpötilakäyttäytymisen, eli viskositeetti-indeksin.

        Ns yksiasteöljyillä (esim SAE30) ei ole määritelty viskositeettia kuin yhdessä pisteessä, yleisesti ottaen (ei aina) niiden viskositeetti-indeksi on heikommasta päästä.

        Esimerkiksi 0W-50:llä on aivan tarkalleen yhtä suuri viskositeetti kuumassapäässä kuin 20W-50 öljyllä, mutta huomattavasti pienempi viskositeetti kylmässä päässä. Eli viskositeetin lämpötilakäyttäytymisen puolesta se on yksiselitteisesti ja aina parempi öljy kuin 20W-50.

        Ei se ihan noinkaan yksinkertaista ole, paitsi teoriassa. Viskositeettiluokan sisällä se todellinen viskositeetti voi vaihdella ollen suuren viskositeetti-indeksin öljyillä yleensä alempi vaikka se luku olisi sama. Samoin se kuumapää on mitattu 100C kohdalla, kaikissa sitä alhaisemmissa lämmöissä 20W-50 on paksumpaa kuin 0W-50. Yleensä Suomen oloissa öljy on keskimäärin alle 100C. Sellaista kuin 0W-50 ei ole markkinoilla, mutta jos olisi, niin sisältäisi se paljon VI-parantajia, jotka kuluvat käytössä jolloin viskositeetti alenee eli öljy ohenee. Jokainen voi todeta vanhan 5W-50 öljyn olevan jo selvästi ohuempaa kuin uuden. Lisäksi nuo VI-aineet karstoittavat moottoria. Tuo 50 öljy on aika paksua, uusiin koneisiin liian tukevaa, yleensä suositus on 5W-30. Vanhempaan 5W-40 tai pohjoisessa 0W-40 on paras kompromissi. Mobilin kova maine johtunee mainonnasta, nykyisin löytyy parempiakin, kuten Castrol, Esso Ultron, Shell Helix tai oma suosikkini Teboil Diamond 5W-40. Vaihtoväliksi täyssynteettisellä riittää 15t tai 1 vuosi, lyhyempi on täysin turhaa.


      • Achilles Viggen
        Jamo kirjoitti:

        Ei se ihan noinkaan yksinkertaista ole, paitsi teoriassa. Viskositeettiluokan sisällä se todellinen viskositeetti voi vaihdella ollen suuren viskositeetti-indeksin öljyillä yleensä alempi vaikka se luku olisi sama. Samoin se kuumapää on mitattu 100C kohdalla, kaikissa sitä alhaisemmissa lämmöissä 20W-50 on paksumpaa kuin 0W-50. Yleensä Suomen oloissa öljy on keskimäärin alle 100C. Sellaista kuin 0W-50 ei ole markkinoilla, mutta jos olisi, niin sisältäisi se paljon VI-parantajia, jotka kuluvat käytössä jolloin viskositeetti alenee eli öljy ohenee. Jokainen voi todeta vanhan 5W-50 öljyn olevan jo selvästi ohuempaa kuin uuden. Lisäksi nuo VI-aineet karstoittavat moottoria. Tuo 50 öljy on aika paksua, uusiin koneisiin liian tukevaa, yleensä suositus on 5W-30. Vanhempaan 5W-40 tai pohjoisessa 0W-40 on paras kompromissi. Mobilin kova maine johtunee mainonnasta, nykyisin löytyy parempiakin, kuten Castrol, Esso Ultron, Shell Helix tai oma suosikkini Teboil Diamond 5W-40. Vaihtoväliksi täyssynteettisellä riittää 15t tai 1 vuosi, lyhyempi on täysin turhaa.

        Siis...

        SAE luokat eivät ole viskositeetin mittayksiköitä, yleisesti käytetty yksikkö cSt, mikä ei kuitenkaan jostain syystä ole koskaan autoilevaan kansaan uponnut. Teollisuusvoiteluaineissa ja hydrauliikkanesteissä se on normaalisti käytetty yksikkö. Viskositeetin SAE-luokka on tietty viskositeettialue jolle öljy asettuu määrittelylämpötilassa.

        Kuuman ja kylmän pään viskositeettien väliin kun piirretään suoraviiva (oikeaalaisessa koordinaatistossa toki) saadaan likimain öljyn viskositeetti lämpötilan funktiona. On siis luonnollista korkean kylmän pään viskositeetin öljyt ovat päiden välisellä alueella aina jäykempiä kuin niitä vastaavat matalan kylmän pään viskositeetin öljyt.


      • Mertmi
        Jamo kirjoitti:

        Ei se ihan noinkaan yksinkertaista ole, paitsi teoriassa. Viskositeettiluokan sisällä se todellinen viskositeetti voi vaihdella ollen suuren viskositeetti-indeksin öljyillä yleensä alempi vaikka se luku olisi sama. Samoin se kuumapää on mitattu 100C kohdalla, kaikissa sitä alhaisemmissa lämmöissä 20W-50 on paksumpaa kuin 0W-50. Yleensä Suomen oloissa öljy on keskimäärin alle 100C. Sellaista kuin 0W-50 ei ole markkinoilla, mutta jos olisi, niin sisältäisi se paljon VI-parantajia, jotka kuluvat käytössä jolloin viskositeetti alenee eli öljy ohenee. Jokainen voi todeta vanhan 5W-50 öljyn olevan jo selvästi ohuempaa kuin uuden. Lisäksi nuo VI-aineet karstoittavat moottoria. Tuo 50 öljy on aika paksua, uusiin koneisiin liian tukevaa, yleensä suositus on 5W-30. Vanhempaan 5W-40 tai pohjoisessa 0W-40 on paras kompromissi. Mobilin kova maine johtunee mainonnasta, nykyisin löytyy parempiakin, kuten Castrol, Esso Ultron, Shell Helix tai oma suosikkini Teboil Diamond 5W-40. Vaihtoväliksi täyssynteettisellä riittää 15t tai 1 vuosi, lyhyempi on täysin turhaa.

        Itse vaihdan öljyt noin 10-12tkm ajon jälkeen. Olen kuullut ihmisistä jotka vaihtavat öljyt jopa 5tkm välien normaaliin autoon. (Turbot erikseen, niissä öljyllä on kovempi kuluminenkin)
        Olen kuullut ja kokeillutkin että 0W40öljyä hupenee väljässä koneessa uskomatonta tahtia. on niin luirua. eka numerohan on kylmäviskositeettia ja toinen lämpimänä... Jos olen käsittäny oikein niin tuo 5W50 on kummasti livakampaa kylmänä ku 10W40 öljyt ja toisaalta vähän "tahmeempaa" kuumassa koneessa. Korkeissa lämpötiloissa öljyn voiteluominaisuudet kuiteki menee huonommiks jos öljy on liian luirua. Tää nyt on tämmöstä maalaisjärkeilyä.

        En tiiä onko voitelut tehty oikein vai väärin. Öljyä kone syö vaihtovälille noin 0.2litraa. En pitäisi pahana lukemana. Toi toinen pirssi (Ascona C) käyttää lisätyn öljyn konehuoneen ruostesuojaukseen. Siihen meneekin öljyä nopeemmassa tahdissa.


      • 9-5 Aero
        Jamo kirjoitti:

        Ei se ihan noinkaan yksinkertaista ole, paitsi teoriassa. Viskositeettiluokan sisällä se todellinen viskositeetti voi vaihdella ollen suuren viskositeetti-indeksin öljyillä yleensä alempi vaikka se luku olisi sama. Samoin se kuumapää on mitattu 100C kohdalla, kaikissa sitä alhaisemmissa lämmöissä 20W-50 on paksumpaa kuin 0W-50. Yleensä Suomen oloissa öljy on keskimäärin alle 100C. Sellaista kuin 0W-50 ei ole markkinoilla, mutta jos olisi, niin sisältäisi se paljon VI-parantajia, jotka kuluvat käytössä jolloin viskositeetti alenee eli öljy ohenee. Jokainen voi todeta vanhan 5W-50 öljyn olevan jo selvästi ohuempaa kuin uuden. Lisäksi nuo VI-aineet karstoittavat moottoria. Tuo 50 öljy on aika paksua, uusiin koneisiin liian tukevaa, yleensä suositus on 5W-30. Vanhempaan 5W-40 tai pohjoisessa 0W-40 on paras kompromissi. Mobilin kova maine johtunee mainonnasta, nykyisin löytyy parempiakin, kuten Castrol, Esso Ultron, Shell Helix tai oma suosikkini Teboil Diamond 5W-40. Vaihtoväliksi täyssynteettisellä riittää 15t tai 1 vuosi, lyhyempi on täysin turhaa.

        Kävin kesällä Saabilla kysymässä mitä öljyä kantsii laittaa koneeseen ja ne sano, että Saabi ei ole ns. hväksynyt vielä "nolla" öljyjä ja Mobilia suosittelivat. Uusien('01) Saabien vaihtoväli on 20 tkm, ja itse vaihtelen kympin välein, eipä tuosta ainakaan haittaa ole. Mitä mieltä olette automaattilaatikon vaihto välistä, mikä on saabin mukaan 110 tkm??? Omasta mielestä hiukan liian pitkä??


      • Achilles Viggen
        9-5 Aero kirjoitti:

        Kävin kesällä Saabilla kysymässä mitä öljyä kantsii laittaa koneeseen ja ne sano, että Saabi ei ole ns. hväksynyt vielä "nolla" öljyjä ja Mobilia suosittelivat. Uusien('01) Saabien vaihtoväli on 20 tkm, ja itse vaihtelen kympin välein, eipä tuosta ainakaan haittaa ole. Mitä mieltä olette automaattilaatikon vaihto välistä, mikä on saabin mukaan 110 tkm??? Omasta mielestä hiukan liian pitkä??

        Huoltovälillä on melkoinen merkitys käyttökuluihin, varsinkin halvan bensan maissa, ja auton käytettävyyteen, joten se on myös yksi tärkeä argumentti autoa markkinoitaessa.

        Ei liene epäilystäkään etteikö 20 000 km huoltovälillä auto toimisi luotettavasti, tehdas ei sitä suosittelisi jos epäilyksiä asiasta olisi. Kokonaan toinen asia onkin voidaanko auton elinikää pidentää tihentämällä öljyn ja suodattimen vaihtoväliä - usein voidaan. Jos autoa käytetään maantieajossa, pitkiä yhtenäisiä taipaleita tasaisella nopeudella, öljy kestää huomattavasti pidempään kuin tavallisessa sekalaisessa ajossa. Sekalaisessa ajossa vaihtovälin pudottaminen 10 000 km:n ei ole ollenkaan hätävarjelun liiottelua. Pelkkä öljynvaihto itsetehtynä maksaa tasan öljyn ja suodattimen verran ja vie aikaa puolituntia, teettettynäkään se ei maksa juuri öljyn listahintaa enempää. Määräaikaishuoltojen tihentäminen taas tuskin on kustannusten vuoksi perusteltua. Tosin itse olen niitäkin tihentänyt tiettyjen osien kohdalla (ilmansuodatin, polttoaineen suodatin jne).

        Ei vara venettä kaada...


      • Haekkinen
        Jamo kirjoitti:

        Ei se ihan noinkaan yksinkertaista ole, paitsi teoriassa. Viskositeettiluokan sisällä se todellinen viskositeetti voi vaihdella ollen suuren viskositeetti-indeksin öljyillä yleensä alempi vaikka se luku olisi sama. Samoin se kuumapää on mitattu 100C kohdalla, kaikissa sitä alhaisemmissa lämmöissä 20W-50 on paksumpaa kuin 0W-50. Yleensä Suomen oloissa öljy on keskimäärin alle 100C. Sellaista kuin 0W-50 ei ole markkinoilla, mutta jos olisi, niin sisältäisi se paljon VI-parantajia, jotka kuluvat käytössä jolloin viskositeetti alenee eli öljy ohenee. Jokainen voi todeta vanhan 5W-50 öljyn olevan jo selvästi ohuempaa kuin uuden. Lisäksi nuo VI-aineet karstoittavat moottoria. Tuo 50 öljy on aika paksua, uusiin koneisiin liian tukevaa, yleensä suositus on 5W-30. Vanhempaan 5W-40 tai pohjoisessa 0W-40 on paras kompromissi. Mobilin kova maine johtunee mainonnasta, nykyisin löytyy parempiakin, kuten Castrol, Esso Ultron, Shell Helix tai oma suosikkini Teboil Diamond 5W-40. Vaihtoväliksi täyssynteettisellä riittää 15t tai 1 vuosi, lyhyempi on täysin turhaa.

        Joo ei se että purkin kyljessä lukee 50, tee siitä yhtäpaksua toisen samanumeroisen öljyn kanssa. 50 voi tarkoittaa käytännössä 45 tai 55 , so turha niin tuijottaa arvoihin, kyllä valmistajan tunnettuus on aika tärkeää numeron paikkansapitämisen kannalta.

        Ei se pelkkä lukeminen, tärkeempää on kokeminen.
        Itse muistan saaneeni öljynpainevalon sammumaan ja moottoriäänen pienenemään Pennzoilin 15w-50 öljyllä, joten kokeilkaa jos aikaa ja rahaa muitakin yllätysnimiä.


      • saapikas
        9-5 Aero kirjoitti:

        Kävin kesällä Saabilla kysymässä mitä öljyä kantsii laittaa koneeseen ja ne sano, että Saabi ei ole ns. hväksynyt vielä "nolla" öljyjä ja Mobilia suosittelivat. Uusien('01) Saabien vaihtoväli on 20 tkm, ja itse vaihtelen kympin välein, eipä tuosta ainakaan haittaa ole. Mitä mieltä olette automaattilaatikon vaihto välistä, mikä on saabin mukaan 110 tkm??? Omasta mielestä hiukan liian pitkä??

        Tarviiko manuaalilaatikon öljyjä vaihtaa ollenkaan ?


    • JanMac

      autoni ollessa vakio käytin mobil 0W-40W joka huoltoohjelman mukaan vaihtuu 20th välein. Nyt chipattuna huomasin öljyn olevan vauíhtoon tullessa paljon mustempaa kuin aikaisemmin. Syykin on selvä, nouseehan turbon kierrokset huimasti ja öljyn saama rasitus vastaavasti korkeaksi.

      Suosittelisinkin kaikille chip- autoilla ajaville vähintään 10th väihtoväliä sekä panostusta "kuuma" kestävyyteen. Nykyisin käytän 10W-50W. Auto 9k 2.3tLPT.

      • Mertmi

        Ainaskin Turbo 900 Saabille suosittelevat Alfamerin kirjassa 5tkm vaihtoväliä... Enpä ite uskaltais rikkoa tuota suositusta, jos turbolla ajelisin. Miten lie 9000 Saabilla tuo suositus?


      • Mertmi
        Mertmi kirjoitti:

        Ainaskin Turbo 900 Saabille suosittelevat Alfamerin kirjassa 5tkm vaihtoväliä... Enpä ite uskaltais rikkoa tuota suositusta, jos turbolla ajelisin. Miten lie 9000 Saabilla tuo suositus?

        hups, pääsi virhe elikkäs suositus oli 7500km


      • JanMac

        Siis moottorissa 5W-50W Mobil 1. Ettei kukaan pääse sanomaan et jäpä ajaa siirapilla!


    • Tepa

      Huom!
      TB Gold on "synteettinen", ei "täyssynteettinen". Se tarkoittaa käytännössä, että Gold on osasynteettinen öljy, jossa on huomattavasti mineraaliöljyä joukossa ja ominaisuudet sen mukaan. Myös hinta.

      TB:n öljyistä täyssynteettinen on Diamond. Esson öljyistä Ultron, Mobilin 1 ja Shellin Helix Ultra. Näistäkin Helix Ultra on rajatapaus.

      Itse olen päätynyt Esso Ultroniin, mutta pääasia, että öljy on täyssynteettinen, jos auto on viritetty tai ajaa maksimivaihtoväleillä.

      Maksimivaihtovälejä ei voi kuitenkaan täyssynteettiselläkään öljyllä käyttää, mikäli ajomatkat ovat lyhyet eikä moottori/öljy lämpene kunnolla.

      Joku jo mainitsikin, että 5W50 on turhan paksu arkiajoon Suomessa. 5W40 tai 0W30 ovat parhaat vaihtoehdot. 0W40 on ok, mutta siinä on mahdollisesti leikkautuvia indeksinparantajia muita em. enemmän.

      • Saab ic-turboo

        koska se on ns.osasynteettinen ?


      • Tepa
        Saab ic-turboo kirjoitti:

        koska se on ns.osasynteettinen ?

        eiköhän sillä tee.

        Luulisin, että Gold hintansa väärtti, on se niin edullinen. Luultavasti siinä kuitenkin on synteettistä perusöljyä ainakin puolet, kun kehtaavat synteetisenä myydä.

        Täyssynteettinen on kuitenkin parempi. Paremmat kylmä- ja kuumaominaisuudet, pienempi haihtuvuus, nopeampi voitelu, parempi pumppautuvuus jne.

        Osasynteetiset tuotteet ovat kompromisseja mineraali- ja täyssynteettisen väliltä: edullisempia kuin täyssynteettiset, mutta ei ihan yhtä hyviä. Kuitenkin parempia kuin mineraaliöljyt.


    • 9-5 AW

      0W-40 näkyivät MetroAutossa laittaneen koneeseen

    • aina pierettää

      Voiko ajaessa piereskellä ihan normaalisti, vaikka moottorissa onkin vain 5w30 mobilia?

    • arska_82

      Vaikka aloitus ei ihan tuore olekkaan niin silti... Ite käytän turbottomassa h-moottorissa Mobil Rally formula 5w-50, tai sitte Mobil New life ow-40
      Mobilit on aina pysyny koneessa, eikä muutenkaan mitään ongelmia ole ollut. En tiedä miksi mutta joitakin Nesteen öljyjä Saabit hylki. Sellaset tuli lorinalla tiivisteistä pihalle 90 Saabista aikoinaan ja ongelmia muutamalla tutulla 99:n omistajallakin ollu vuosia sitten.

      • vanha saabisti

        80-luvulla silloinen Mobil1 Rally Formula oli paras öljy ja ainoita mitkä pysyi sisällä mm. Sierran Cossussa ja Escort RS Turbossa sekä Saabin Turboissa. Edelleen käytän Saabissani niiden kokemuksien vuoksi Mobilin öljyjä eikä ole valittamista.

        Muistan kuinka silloinen Shellin synteettinen suorastaan hävisi koneesta kun sitä kokeili. Yhtenä päivänä laskin naapurin rouvan Golfista paperin mukaan siinä olleet 0-30 öljyt kuumana ulos ja kyllä oli ohutta vettä... Niin liru ei voi voidella kunnolla. Ei tuntunut sormien välissä kuin vettä...


    • ölkj

      Mätänetin GM LL , vaihto 10 tuhannen välein

    • säästöä

      Säästökuopan halvin 5w40 jota laitetaan lisää kun varoitusvalo syttyy.

      Ei tartte vaihtaa kuin suodatin silloin tällöin.

    • BioPower Saabisti

      Alansa johtava Saab & Scania huolto Satakunnassa käyttää 0W-40 Mobil 1 niin että eiköhän se liene paras valinta.

    • Verstaspelle

      Alansa johtava, hahhahhahhahahh, hehehehhehheh, saavat parhaan katteen tuohon ja sinä pöljä maksat ja vielä etanolia käytät, oikein toopejen toope.
      Säästätkö paljonkin idiootti, häh?

      • Ex-Toyota

        Säästän todella paljon. Saastän luontoa ja estän ilmaston läpenemisen. Jos kaikki ajattelisivat kuten minä ei olisi mitään kasihuoneilmiö ongelmaa. Mutta valitettavasti joukossamme on niin useita sinunkaltaisia vapaamatkustajia, jotka eivät piittaa luonnon hyvinvoinnista.

        Öljyn hinnalla Saabeissa ei ole mitään käytännön rahallista merkitystä, pääasia että öljy on hyvälaatuista. Luulisi 50v huoltoja tehneen Saab&Scania huoltokorjaamon jotain ymmärtävän öljyjenkin päälle.


      • kaiken nähnyt

        Hei verstaspelle, sitten kun amis alkaa olla loppupuolella niin osaat ehkä jo oikeinkirjoitusta. Tuolla asenteella et kuitenkaan pääse edes työharjoitteluun autoverstaalle. Aikuinenhan ei ole enää tuolla tasolla joten amispelle olet.


    • Helsinkiradio

      Kirjoitin miten kirjoitin, ei se minua häiritse ja muutenkin kuljen omia teitäni enkä tarvitse mitään työharjottelua ja inttikin on käyty. Teen nykyään mitä lystään ja käytän Mobilin öljyjä. Ja huollatan autoni aina samassa liikkeessä samalla huoltomiehellä, joka osaa asiansa.

    • Pirkanmoottoriöljy

      Ite käytän Pirkan synteettistä moottoriöljyä.

    • Talviautoilija

      Teboil Diamond 5W40 on paras Saabin koneille ja vaihdot 10-15 tkm välein. Vaihteisto-olyt GM suosituksen mukaan, vaihdot 100tkm välein. Jo vain kestää kone normaaliajossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe