Talvitoimenpiteet

mitenkä1

Kylmä ulkovarasto jossa säilytän pyörän talven yli.Pitääkö akku irroittaa ja joku youtubevideollaan teroitti miten sitä pitää latailla 2 viikon välein.Kuulostaa hullulta tuo 2 viikkoa miten usein lataus pitää suorittaa jotta keväällä on akku hyvässä kunnossa vielä?

Pitääkö ostaa moottoripyörien akuille tarkoitettu laturi vai saako samalla ladata millä auton akkukin ladataan?

Kaasutin pitäisi käyttää tyhjäksi?
Tankki piripintaan bensaa ja jotain bensan säilytysainetta sekaan?
Renkaiden tyhjennys ja uusi täyttö sekä ylipainetta hieman koska kylmä keli?
Pyörä pitää nostaa hieman ilmaan jotta renkaille ei kohdistu rasitetta säilytyksen ajan?

Kovin monta kohtaa oli noissa videopätkissä joita katsoin pitääkö nuo kaikki tehdä vai onko jotain köyhänmiehen versiota ettei tarvi ostella kaikenlaisia pukkeja ja säilytysaineita bensalle?

10

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylmästä-lämpimäään

      ainakin öljynvaihto oon suorittanu ja kaasutin käytetty tyhjäks... bensan lisäaineesta en uskalla sanoo kun en ole kuullut moisesta.. (ei vissii kannata) ja renkaat on turha tyhjentää mutta keväällä tarkistettava paineet kuntoon.

      niin joo ja akku pois talveks koska kylmyys laittaa akun paskaks. eli itelläkin on kylmä säilytys ja näin teen:)

      • Mika....

        Jos akku on kunnossa ja täyteen ladattu, niin kylmä ei sitä vahingoita vaan oikeastaan päinvastoin. Akku pysyy parempana kylmässä eli jos irrotat akun talveksi pyörästäsi, niin säilytä sitä pakastimessa niin ei tarvitse latailla eikä huolehtia.

        Itsekään en ole renkaita tyhjentänyt ja kyllä laaturenkaat talven kestää. Olen kuitenkin lukenut suosituksesta, että paineet laskettaisiin noin puoleen, mutta itse en ole niin tehnyt. Bensansälytysaine on ollut itselläni käytössä ja ei siitä ainakaan haittaa ole ollut. Säilytyksessä nämä nykyiset heikkolaatuiset alkoholibensat jotka ovat vielä rikittömiä ja lyijyttömiä tuppaavat sakkautumaan sellaisesta hartsimaisesta aineesta, joka sitten tukkii kaasarin ja juuri tuota hartsia pyritään sillä säilöntäaineella torjumaan. Jos ei halua kikkailla säilöntäaineiden kanssa, niin voi syksyllä tankata viimeisen tankillisen nesteeltä T4 pienkonebensaa, joka on huomattavasti perusbensaa laadukkaampaa (ja kalliimpaa), mutta se on tarkotettu tankissa seisotettavaksi eikä tuki kaasaria ja säilyy hyvänä pitkään. Esimerkiksi eläintarhan nesteeltä saa suoraan hanasta tuota.

        Yleinen riski ulkona säilytyksessä on kondensaatiokosteuden kerääntyminen vapaille metallipinnoille ja jos haluaa ihan viimeisen päälle hoitaa homman, niin ostaa halpaa halvinta öljyä ja vaihtaa sälytystä varten koneeseen sellaiset (ihan piripintaan eikä käytetä sitä konetta) keväällä säilytys öljyt pois ja kunnon öljyt tilalle. Tankki täyteen myös ihan piripintaan jotta sinnekään ei pääse syntymään kondensaatiokosteutta. Itse en ole näin tehnyt ja hyvin on säilynyt, mutta jos haluaa tehdä viimeisen päälle sen säilytyksen. niin ja tulpan reijistä tippa öljyä sylintereiden päälle, muta itse en ole tehnyt sitäkään. Olen lukenut että niin pitäisi tehdä.


      • niin..

        Mitään ei tarvi välttämättä tehdä, ainoastaan akku täytyy ladata muutaman kuukauden välein. geeliakku voi autolaturilla mennä pilalle.


    • kukin tavallaan

      enduropyörä on ollu vuosien kokemuksella keväällä hyvässä kunnossa kun olen pessyt pyörän kunnolla,vaihtanu moottoriöljyn,vahannu koko pyörän,täyttäny tankin ja lisänny stapilointiaineen niin et se on kiertäny myös kaasareille asti,akun olen nostanu kellariin noin 10 celciusta ja ladannu sen keväällä just ennen takasin asennusta.pyörä on peitetty hupulla kylmäs tallis ja hienosti on toiminu.mut jos pyörässä on paljon kromi osia olis hyvä ruiskuttaa niiden yli suoja oljy ehkäseen mahdollista pinta ruostumista. mut kukin tavallaan!!

    • Vanhempi motoristi

      Riittää kun otat akunkengän irti, että mikään sähkölaite ei pura akkua (ajonesto syö akkua melkoisesti). Keväällä voit ladata akkua ennen ensimmäisiä käynnistyksiä. Kromi osien vahaus on hyvä tehdä. Polttoaineen sekaan säilytysaine, niin mitään sakkautumia ei tule. Pienkonebensiiniä voi tietty käyttää myöskin, mutta on melkoisen kallista, koska säilytysaine ajaa saman asian ja samaa ainetta voi käyttää muihinkin bensiinilaitteisiin pidempii säilytyksiin mm. agregaatti, moottorisaha, ruohonleikkuri. 250ml pullo riittää moneen litraan bensiiniä ja maksaa alle 10€. http://www.motonet.fi/fi/tuote/608071/LiquiMolyMotul-Bensiinin-sailytysaine

    • Pensaa

      Pienkonebensaa saa mittarista joiltain Neste-asemilta. Hinta oli syksyllä hieman alle 2€ / litra, eli ei mitään mahdottoman kallista. Kanisterissa siitä saa maksaa 4 € / litra.

    • ihmetellen

      Onkohan mun Custom sitten jotenkin poikkeuksellinen pyörä, kun olen sen liiteriin syksyllä vienyt, ja vasta alkukesästä käyttöön hakenut ilman minkäänlaisia akun lataamisia, eikä muitakaan rituaaleja ole tehty. Ainoastaan starttinappulasta käyntiin ja menoksi. Ilman paineet renkaista toki tarkistan ennen käyttöönottoa.

      • Vanhempi motoristi

        Ei välttämättä ole sen kummempi, kuin minunkaan customi. Tuo bensiinin säilöntäaine tuli mukaan kuvioihin, kun useamman pyörän omistajana huomasin parissa pyörässä käyntiongelmia pidemmä käyttämättömyyden jälkeen ja bensiinillä toimiva agregaatti alkoi oirehtimaan, joten laitan nykyään kaikkiin bensiinillä toimiviin pienkoneisiin ja kaksipyöräisiin polttoaineen joukkoon bensiinin säilöntäaineen, niin ei tarvitse huolehtia sitten, jos joku niistä jää pidemmäksi ajaksi käyttämättä.
        Akkuja minäkään en ole suuremmin lataillut, joskus olen ladannut tarpeen mukaan. Vaan monasti tulee tehtyä, että jos akku on mennyt tyhjäksi, ettei startista lähde käyntiin ja ko. pyörässä ei ole käynnistyspoljinta, niin apukaapeleilla käyntiin, siitä se akku lataantuun.
        Kromiosia kannattaa suojella, mutta sekin riippuu ihan siitä, että missä ajelee vielä syksyisin. Jos tiesuolaa on levitetty tielle pölynsidontaan hiekkatielläkin, missä ajelee syksyllä, vaikka ei sataisikaan, on viisainta todella hyvin pestä pyörä ja suojata kromiosat talven ajaksi. Samoin suuremmilla valtateillä myöhään syksyllä ajellessa, voi olla suolaa levitetty ja siitä saa sellaisen suolakylvyn pyörään, että tosi hyvin täytyy suojata kromiosat talvelle huolellisen pesunkin jälkeen. Yhdessä pyörässäni menee etuvanne vaihtoon, niin pahaksi pääsi ruostumaan yhden talven aikana.


    • Oscar Dirlewanger

      Ei mitään erikoista:

      - tankki täyteen bensaa stabilointiaineen kera, ja aja sen verran että stabiloitu bensa kiertää polttoainejärjestelmän läpi eli että sitä on myös siellä

      - akun kanssakin on montaa mieltä, kuten olet lukenutkin. Esim. Hong Kongista saa laadukkaan C-TEK:in laturin XS-800:sen, joka on nimenomaan moottoripyörän ym. vastaavien akkujen lataukseen tarkoitettu. Oli mikä tahansa merkki kyseessä niin alle 1 amppeerin latausteho kuitenkin; muuten kiehautat akun piloille

      - pienkone bensaa en laittaisi, koska se on nimenomaan tarkoitettu pienkoneille. Sen palamisarvot eivät välttämättä ole kovin suotuisat isoille koneille. Tämän sain kuulla eräältä bensanmyyjältä

      - halvat öljyt sisään seisottamisen ajaksi, ja keväällä vaihto

      - sylintereihin tulpanreiästä n. rkl 2T-öljyä, ja koneen pyöritystä sen verran että öljy leviää ympäri sylinteriä, jolloin sylinterit suojattu kondenssilta ja männänrenkaat eivät takerru kiinni

      Niin ja ne muut hommat mitä edellä on esitetty

      • Oscar Dirlewanger

        Jäi mainitsematta että se C-TEK:in laturi toimii myös ylläpitolaturina eli voit laittaa sen kiinni syksyllä ja laturi huolehtii koko talven akkusi latauksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe