Pahinta kaikessa (Bipot ja epävakaat)

hajonnut mies

Itse elin rajatila naisen kanssa muutaman vuoden suhteessa. Nyt olen henkisesti loppuun ajettu ja akuutti psykiatrian osaston käyneenä voin todeta, älkää ajako itseänne näin loppuun. Tässä on mahdollisuus että menetä oman elämäsi kun kuvittelit pystyväsi auttamaan persoonallisuushäiriöstä kärsivää. Annat kaiken, mutta menetät kaiken. Sinut imetään kuiviin... niin että sinussa on jäljellä vain ihmisen kuori, jos sitäkään.

Parisuhteessa eläminen tällaisen vaikkapa epävakaasta persoonallisuudesta kärsivän kanssa on yhtä helvettiä ja vuoristorataa.
Pahinta kaikessa on että eräänä päivänä huomaat itse olevasi sairas, ja jos et muuten niin toinen osapuoli syyttää että olet HULLU, NARSISTI ym...
Hänessä ei ole vikaa, vaikka hoitava lääkäri saattaa todeta hänestä että kärsii juurikin persoonallisuushäiriöstä. Mutta ei lääkäri on sekin hullu ja kahjo...

Yksittäisistä asioista eniten jäi riipimään se, että kaikki ne loukkaukset, solvaukset, jopa fyysinen väkivalta ja toisen miehisen itsetunnon alentaminen (milloin minkäkin syyn varjolla), jäi täysin vaille hyvitystä, tai anteeksipyyntöä.

Ei kyllä minä ymmärsin että hän oli sairas, mutta edes sairaus ei oikeuta siihen että voit jättää toisen vailla mitään oikeudentuntoa ja moraalia. Kaipasin edes joskus sitä pientä sanaa "ANTEEKSI.... ANTEEKSI".

Kun riittävän pitkään keryttää sieluunsa tuota epäoikeudenmukaisuuden ja arvottomuuden tunnetta, voi jonkun sielu hajota pirstaleiksi.... NIIN kävi minulle.

Toivotan onnea itsekullekin persoonallisuushäiriö pareille... minulle kävi huonosti, maksoin ISON hinnan.

14

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • biporajoittunut

      Kunpa näille vastaaville viesteille löytyisi jokin toinen foorumi...

    • totuus esiin

      No täähän on niille just oikee foorumi!

    • Juu, rajatilat

      ja persoonallisuushöiriöt asia erikseen.

      Bipo on meilenterveyden häiriö eli lukeutuu "kovatasoisiin" psyykkisiin sairauksiin. Itselläni lieventävänä asianhaarana, että sairauteni muoto on tyyppiä 2. On siis enemmän toivoa elämässä eri asioiden suhteen jo senkin vuoksi, että on helpompi hyväksyä sairautensa ja oppia elämään sen kanssa.

    • häiriöhäiriö

      Piti ihan tarkistaa... kummatkin löytyvät siis F-koodeista. Kaksisuuntainen on mielialahäiriöiden ryhmään kuuluva, ja esim. epävakaa persoonallisuushäiriö kuuluu siis persoonallisuushäiriöiden ryhmään. Mitä tulee "koviin" ja vähemmän koviin mielenterveyden sairauksiin ja -häiriöihin, niin en lähtisi niitä kovuuden perusteella lajittelemaan.

      Persoonallisuushäiriöstä kärsivä voi olla todella sairas välillä, ja välillä oireeton.

      • Jossain on

        mielestäni tuo luokittelu, mutta eihän se kivalta tunnu. Skitsofrenia on varmaan vakavin, ja kaksisuuntainen tulee heti sen perässä. Persoonallisuushäiriöt sitten asia erikseen. Mutta yhtä kovatasoisena näkisin kyllä melkein kaikki neuroosit esim. pakko-oireiset häiriöt, syömishäiriöt siinä missä paniikit ja ahdistukset sun muut esim. sos. tilanteiden pelot, jos ne kovin ihmisen elämää rajoittavat. Joillekin pelkkä kaupassa asiointi tai joukkoliikenteessä matkustaminen voi olla painajainen. Siitä voisi päätellä, että kykeeneekö ihminen silloin esi .työelämäänkään. Mahd. johonkin konttorityöhön tai sellaiseen, missä asiakaskontakti ei sisällä suuria ihmismääriä kerralla olevan läsnä?

        No, toiv. jokainen saa avun tilanteeseensa. Tsemppiä kaikille!

        t. bipoa sairastava (tyyppi 2)


    • Sattuuhan noita

      Niin kävi minullekkin ja niin maksoin ja maksan edelleen.
      Täytyy silti sanoa, että voin allekirjoittaa kaksi väitettyä lainalaisuutta:
      1)Biboa parenpaa henkilöä ei sängyssä ole olemassa eli
      bibot donkkaa tykimmin ja tuo toinen niin
      2) jeesus, että tuntuu itsestään normaalilta.

      Omani oli jotain keksinyt, että Subutex rauhoittaa häntä joten voit vain arvata millaista oli olla bibo narkkarin kanssa. Joskaan hänellä ei ollut ongelmaa.. Hähän oli vain viihdekäyttäjä joka voisi lopettaa milloin haluaisi.. Samalla kun lapset pyyhkivät vaipasta roipeet seinille.

      Nyt kuukausia jäljestä voin todeta ,että olin todella onnekas siis uskomattoman onnekas!!! Joskaan suhde nyt ei bibon kanssa kestänyt kun alun 3 kuukautta mutta siinä oli neljäkuukautta heti liikaa. Saman sain käteeni kun sinä
      eipä ole pahoittelua kuulunut, mutta ei ole onneksi väliksikään. Sen verran kuulin,että olin ollut siinä aisurin osassa samalla no nyt on tämä varamieheni kuskin paikalla muutaman kuukauden.

      Mahtaa tulla yhteikuntakelpoisia lapsia =D

      Ei saisi nauraa vakavalla asialla mutta jeesus mitä laitokamaa
      noi bibot on =D

    • Toinen hajonnut

      Saman kokenut!!nyt yritetään pelastaa
      Itsestä mitä pelastettavissa on.

      • sattuuhan noita

        No todellakin =D


      • Potilas CCXXIIV

        Tunteeko joku arvilommin sukua, perehtynyt kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Varokaa.


    • Rakkaus.

      Olin itsekin lähes 2 vuotta suhteessa bipolaarisen naisen kanssa, suhde oli elämäni parhain ja nainen se jota voin vielä yhä tänäkin päivänä kutsua ainoaksi oikeaksi rakkaudeksi.

      Meillä ei pettämistä ollut, ainakaan minun tietojeni mukaan, mutta vauhdikkaampia jaksoja kyllä mahtui suhteeseen, tosin teimme suurimman osan niistä yhdessä, olimme bileissä pariskuntana, tapasimme kavereitamme pariskuntana, kävimme yhdessä lomalla jne. Molemmilla oli kyllä omatkin elämät, mutta ne "menot" mistä bipolaarisia usein täälläkin syyllistetään, ne me teimme yhdessä. Olimme toki nuoria, minä 27-29, hän 25-26, mutta silti elimme vauhdikasta, mutta silti kuitenkin vastuullista elämää, yhdessä. Otimme lainaa, tuhlasimme, mutta olimme myös molemmat töissä, joten mitään suuria ongelmia ei rahankaan suhteen ikinä ollut.

      Arki oli ihanaa, ihanampaa kuin kenenkään muun kanssa. Ja nainen! Hän se vasta ihana oli. Saatoimme arkiyönäkin vain jutella aamu 5 saakka, nukuimme tunnin ja lähdimme töihin. Joskus taas pidimme hauskaa kadulla keskellä yötä vaikka satoi vettä. Nauroimme, elimme ja olimme onnellisia.

      Vaikeitakin aikoja oli, mutta meillä ne olivat enemmänkin sitä että minä tein liikaa töitä ja hän vetäytyi sisäänsä, ei jakanut ajatuksiaan tai mietteitään, oli vain, hiljaa. Joskus hän saattoi sanoa että "tiedäthän tämä ei voi ikuisesti jatkua" tai jotain muuta pahaa enteilevää. Joskus hän taas saattoi iltaisin vain käpertyä kainalooni ja nukkui 12-14h kun en häntä herättänyt. Sairaslomaakin hän välillä piti, ei vain usein siitä minulle kertonut ennen kuin sain sen selville kun hän ei aamulla lähtenytkään töihin yhtä aikaa kanssani. Kysyin mikä hänellä oli hätänä, vastaukseksi sain joskus todella tylyjäkin "ei kuulu sulle" tyyppisiä vastauksia.

      Hiljalleen hänen masennuksensa tihenivät, iloisia hetkiä oli aina vain vähemmän ja ne kestivät lyhempään. Sitten eräänä aamuna hän vain sanoi että hän ei enää vain jaksa tätä. En koskaan saanut selville mitä hän tuolla tarkoitti. Samana iltana hän jo ilmoitti että muuttaa omaan asuntoon jonka oli työpäiväni aikana löytänyt ja käynyt jopa vuokrasopimuksenkin allekirjoittamassa. Yritin saada hänestä vastausta ulos että mitä tämä kaikki tarkoittaa, onko hän jättämässä minut vai haluaako vain omaa tilaa vai mitä. Selkeää vastausta en ikinä saanut, hän vain sanoi että haluaa olla rauhassa kun ei pysty edes omaa elämäänsä kasassa pitämään. Lupaili alkuun että palaa takaisin, pidimme yhteyttä, mutta hiljalleen hän hiipui aina vain enemmän. Muutaman kerran pakotin hänet tapaamaan minut, hän oli hermostunut ja todella vaisu. 3 kuukautta muuton jälkeen hän ei vastannut puhelimeen kun yritin soittaa, eikä viesteihinkään. Olin riekaleina, itkin. Kävin jopa ovikelloa soittamassa, ei avannut. Kuukautta myöhemmin sain viestin, hän oli tulossa kylään, en vain sattunut olemaan kotona juuri tuona hetkenä joten emme tavanneet. Tuon jälkeen en ole hänestä yhtään mitään kuullut.

      • Kokemusta on

        Olipa koskettava kirjoitus, toivottavasti olet kunnossa tänä päivänä. Sinä kuin hänkin.


      • Rakkaus.
        Kokemusta on kirjoitti:

        Olipa koskettava kirjoitus, toivottavasti olet kunnossa tänä päivänä. Sinä kuin hänkin.

        Kyllä minä kunnossa olen, erosta on jo useampi vuosi aikaa ja näkyypä hänenkin facebookin profiilikuva päivittyneen tänä vuonna, että elossa ainakin on, muusta en tiedä kun mitään yhteyttä en häneen ole saanut vuosiin, en tosin ole enää yrittänytkään kun jossain vaiheessa se vain piti lopettaa että pystyin päästämään irti ja jatkamaan elämääni.

        Jonkinlainen trauma tuosta kyllä jäi, siis erosta lähinnä. En ole tuon jälkeen enää kyennyt ihan niin hyvin luottamaan naisiin romanttisessa mielessä, aina on ollut pienoinen henkinen pelko siitä että eteneeköhän tämä nyt liian nopeaan, onko toinen sittenkään tosissaan ja loppuuko tää kaikki taas kuin seinään yhtenä päivänä. Olen kuitenkin rakastunut tuon suhteen jälkeenkin, mutta ehkä voisi sanoa etten kuitenkaan yhtä syvästi ja hullaantuneesti kuin exääni.


    • vjäaf

      Kaksisuuntaista ei voi leimata k-pääksi. Saatika sitten epävakaata.
      Noita on niin erityyppistä olemassa että niputtaminen on vähän väärin.
      Usein ns.pärjäävämpi ihminen parisuhteessa voi olla pysyvän narsistinen ja hyvinkin dominoiva(ihminen kenelle ei sanota ei) ja raivaa tietään, pysyy valitsemallaan.
      Kyllä selkeät teot ratkaisevat tässä elämässä. Jos on pysyvän ilkeä ja toise(i)lle pahaa tahtova tietoisesti, on hän se joka tuottaa pahaa. Diagnooseista viis.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe