Route de Rhum

(IR

Kisa starttasi sunnuntaina. Ari Huusela on luokassaan tällä hetkellä 9.

Pro Saiin mukaan listaa keskeyttäneistä:

ROUTE DU RHUM: NYT JO YLI 10 KESKEYTYSTÄ! TÄSSÄ LISTAA... (kippari / luokka / vene / kesketyksen syy):
1. Thomas Coville (Ultime - Sodebo Ultim’): collision with cargo ship.
2. Bertrand de Broc (IMOCA - Votre Nom autour du Monde): elbow injury and pilot damage.
3. Alain Delhumeau (Multi50 - Royan): dismasted.
4. Loïc Fequet (Multi50 - Maître Jacques): float damaged.
5. Erik Nigon (Mulit50 - Un monde sans sida): mainsail shredded.
6. Gilles Buekenhout (Multi50 - Nootka Architectes de l’urgence): rudder broken.
7. François Angoulvant (Class40 - Team Sabrosa SR 40MK2): lost keel.
8. Marc Lepesqueux (Class40 - Sensation Class40): lost keel.
9. Nicolas Troussel (Class40 - Crédit Mutuel de Bretagne): injury.
10. Thierry Bouchard (Class40 - Wallfo.com): injury.
11. Arnaud Boissières (Class40 – Du Rhum au Globe): technical problem.

69

1036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Ohlson

      Jep, ankara keli otti osalta luulot pois heti alussa. Huuselasta oli juttu viime perjantain Talouselämässä ja Facebookissa voi seurata hänen menoaan. Huusela ainoa pohjoismaalainen kissaa !

      • Vanha Ohlson

        Sorry.
        Piti olla : Huusela ainoa pohjoismaalainen kisassa.


    • Francais

      40-jalkaisen Arielin aika haasteellista pärjätä RHUM-luokassaan, kun samassa luokassa myös 50-jalkaisia raasereita, ja mitään tasoituksia ei ole käytössä.

      Tällä hetkellä ko. luokan kärjessä on juuri tuollainen 50-jalkainen selvällä johdolla esim. Arieliin nähden.

      Kisassa on myös Class 40-luokka. Ilmeisesti Ariel ei ole mahtunut ko. luokan sääntöihin?

      • seppomartti

        Azorien korkea leviää Atlantin levyiseksi ja kaikki kiertävät myötäpäivään jonossa kuin köyhän talon porsaat. Madeiralla 15 kts tuulessa monirunkovene yli 30 kts vauhdissa! Hieno keli.


      • Joakim1

        Vielä haasteellisempaa näyttäisi olevan Class 40-luokassa, jonka kärki on ollut kokoajan edellä RHUM-luokan kärkeä, vaikka RHUM-luokassa näyttää olevan monirunkoisiakin. RHUM-luokassa sijoitus on nyt puolivälissä, kun Class 40:ssä sijoitus olisi viimeisessä viidenneksessä. Ei kai ollut yllätys, ettei tuossa kisassa pärjää vanhalla cruisingmallilla.


    • karavaanipalsta:-o

      Reiskaan sekaantuille ja karvaanilaisille.

      ** Route du Rhum : over half the fleet started the race with nke onboard !
      ------------------------------------------------------------
      nke is the electronics choice for over half of this discriminating fleet.
      It is 3 days after the start of the famous Route du Rhum, the counting is done and nke sailing instruments are the clear choice. Indeed, out of 91 participants, more than half of the fleet that are crossing the Atlantic Ocean from St Malo to Guadeloupe, is equipped with nke electronics. This demanding offshore race offers a good opportunity to review the technical choices of the skippers. It’s the last race of the season and there is no room for compromises. nke Marine Electronics is clearly the dominant brand in the race.

      Our strengths: highly accurate wind measurement and the superb quality of our autopilot.

      When solo racing, the performance of the autopilot is crucial since it steers the boat about 90% of the time.
      The majority of the competitors are sailing with the classic nke Gyropilot2 using High Resolution sensors or in conjunction with the Regatta Processor for even better wind measurement – In the highly competitive Class40 group 65% of the fleet is equipped with nke instruments and Gyropilot2. Others will choose the Processor HR autopilot for even more of a performance gain; they represent 45% of the IMOCA 60 fleet. Among the amateur class of the race, 57% of the skippers opted for the Gyropilot 2 system.

      • sääntöjen mukaista?

        Kovin kyseenalaista kopioida tänne suoraan jonkun valmistajan mainostekstiä, noin lievästi sanottuna.

        Ja vielä mainostavat, että ranskalaisia mittaristoja käyttää yli puolet osallistujista, joista melkein 3/4 on ranskalaisia ja purjehtijat valtaosaltaan ranskalaisilla veneillä.

        Tuli muuten mieleen, että kesällä näin yhden väsähtäneen oloisen JOD-35:n, jonka topissa oli NKE:n aivan vinksallaan roikkuva tuulianturi.


      • 23+2
        sääntöjen mukaista? kirjoitti:

        Kovin kyseenalaista kopioida tänne suoraan jonkun valmistajan mainostekstiä, noin lievästi sanottuna.

        Ja vielä mainostavat, että ranskalaisia mittaristoja käyttää yli puolet osallistujista, joista melkein 3/4 on ranskalaisia ja purjehtijat valtaosaltaan ranskalaisilla veneillä.

        Tuli muuten mieleen, että kesällä näin yhden väsähtäneen oloisen JOD-35:n, jonka topissa oli NKE:n aivan vinksallaan roikkuva tuulianturi.

        "Tuli muuten mieleen"

        Niinhän nettihärikölle tuli.


    • Väärä suunta

      Mihin Ari Huusela on nyt menossa? Onko nukkunut rokuliin?

    • vipuvartttaa

      Eiköhän hae 6 tunnin sisään kääntyvästä tuulesta vipuvartta kohti maalia, saattaa olla fiksu veto

    • seppomartti

      Onko Huuselalla joku ongelma? Vain 3,4 solmua vauhtia ja muuta karkaa?

    • joku hyvä punaviini
      • seppomartti

        Huuselalla voi olla ti-ke hyvä mahis kiriä jos nyt vauhti kärsii liian läntisestä reitistä. Nyt vauhti ei ole riittänyt.


      • Francais
        seppomartti kirjoitti:

        Huuselalla voi olla ti-ke hyvä mahis kiriä jos nyt vauhti kärsii liian läntisestä reitistä. Nyt vauhti ei ole riittänyt.

        Seuraavana samassa luokassa edellä menee legenda Robin Knox-Johnston. Se näyttää olevan Open 60 - luokan vene. Heti jos/kun tuuli vähän hellää ja aukenee, niin ko veneen vauhtipotentiaali on aivan eri luokkaa kuin Huuselalla eli menee menojaan.


      • seppomartti
        Francais kirjoitti:

        Seuraavana samassa luokassa edellä menee legenda Robin Knox-Johnston. Se näyttää olevan Open 60 - luokan vene. Heti jos/kun tuuli vähän hellää ja aukenee, niin ko veneen vauhtipotentiaali on aivan eri luokkaa kuin Huuselalla eli menee menojaan.

        Edessä taitaa moinata ja tuuli kääntyy myötäpäivää ja voimistuu lännestä. Siinä ajattelin olevan mahdollisuus Huuselalle, joka on lännessä eli liian lähellä Azorien matalan keskusta.
        Rhum luokan kärjessä on daami, jolla on kova vauhti. Aikaisempi keulavene Vento di Sardegna on tänään purjehtinit puolelta päivin 1,7 kts ja 3 kts. Taitaa olla ongelma ja keula Portugaliin kun viimeksi vilkaisin.


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Edessä taitaa moinata ja tuuli kääntyy myötäpäivää ja voimistuu lännestä. Siinä ajattelin olevan mahdollisuus Huuselalle, joka on lännessä eli liian lähellä Azorien matalan keskusta.
        Rhum luokan kärjessä on daami, jolla on kova vauhti. Aikaisempi keulavene Vento di Sardegna on tänään purjehtinit puolelta päivin 1,7 kts ja 3 kts. Taitaa olla ongelma ja keula Portugaliin kun viimeksi vilkaisin.

        Ensimmäinen monirunkovene maalissa. Ylitys 7vrk 15h. Huuselalla vielä 2500 mailia eli varsinainen ylitys edessä. Ihme, että Rhum lokan johtava daami ajaa monirunkoveneellä n 15 somua ja yksirunkoveneet samaisessa sarjassa n. 9 kts. Millä ihmeen tasoituksella ne voivat kilpailla keskenään avotuulivoittoisessa skabassa.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Ensimmäinen monirunkovene maalissa. Ylitys 7vrk 15h. Huuselalla vielä 2500 mailia eli varsinainen ylitys edessä. Ihme, että Rhum lokan johtava daami ajaa monirunkoveneellä n 15 somua ja yksirunkoveneet samaisessa sarjassa n. 9 kts. Millä ihmeen tasoituksella ne voivat kilpailla keskenään avotuulivoittoisessa skabassa.

        Hyvinhän Class 40 -luokan veneet tuolle daamille näyttävät pärjäävän suorassakin ajassa.


      • Daami kärjessä
        Joakim1 kirjoitti:

        Hyvinhän Class 40 -luokan veneet tuolle daamille näyttävät pärjäävän suorassakin ajassa.

        Rhum-luokkaa johtava 50-vuotias daami Anne Caseneuve ei välttämättä ole kärjessä koska hänellä on trimaraani. Kyseessä on hänen viides route du rhum, Atlantin ylityksiä hänellä on yli 50(!), ensimmäinen 18-vuotiaana, perusti aikoinaan purjehduskoulun joka nimenomaan kouluttaa monirunkopurjehtijoita.


      • Francais
        Joakim1 kirjoitti:

        Hyvinhän Class 40 -luokan veneet tuolle daamille näyttävät pärjäävän suorassakin ajassa.

        Hyvin kyllä kulkee nuo Class 40 veneet. Tälläkin hetkellä ko luokan kärkivene taivaltaa 13,6 solmun keskinopeudella. Luokkasääntöjen mukaan ko. veneet painavat vähintään 4500 kg, syväys alle 3m ja yhteensä max 1500 kg tasapainotusvesisäiliöt.

        Mutta kyllä tuo daami trimaraanilla taitaa loppumatkan aikana vääjäämättä mennä kuitenkin ohi.


      • seppomartti
        Daami kärjessä kirjoitti:

        Rhum-luokkaa johtava 50-vuotias daami Anne Caseneuve ei välttämättä ole kärjessä koska hänellä on trimaraani. Kyseessä on hänen viides route du rhum, Atlantin ylityksiä hänellä on yli 50(!), ensimmäinen 18-vuotiaana, perusti aikoinaan purjehduskoulun joka nimenomaan kouluttaa monirunkopurjehtijoita.

        Milenkiintoinen yhtälö jos 50 vuotiaalla on yli 50 Atlantin ylitystä. Säiden vuoksi vuosittain yksi edestakainen reissu merkitsee yli 25 vuotta joka vuosi!. Ei mikään turha tantta. Onkohan purjehduskoulukin pidetty veneessä?


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Milenkiintoinen yhtälö jos 50 vuotiaalla on yli 50 Atlantin ylitystä. Säiden vuoksi vuosittain yksi edestakainen reissu merkitsee yli 25 vuotta joka vuosi!. Ei mikään turha tantta. Onkohan purjehduskoulukin pidetty veneessä?

        Mitä tarkoittaa "Säiden vuoksi vuosittain yksi edestakainen reissu merkitsee yli 25 vuotta joka vuosi!"?

        Tämän mukaan ensimmäinen ylitys 18 vuotiaana ja 2010 oli yli 30 ylitystä. Onko tuon jälkeen tullut 50 täyteen?
        https://translate.google.fi/translate?hl=en&sl=fr&tl=en&u=http://www.allboatsavenue.com/anne-caseneuve-prochaine-etape-la-route-du-rhum/

        Hyvin kuvaavaa koko tapahtumalle ja henkilölle on se, ettei ko. naisesta löydy juuri mitään muuta kuin ranskaksi.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "Säiden vuoksi vuosittain yksi edestakainen reissu merkitsee yli 25 vuotta joka vuosi!"?

        Tämän mukaan ensimmäinen ylitys 18 vuotiaana ja 2010 oli yli 30 ylitystä. Onko tuon jälkeen tullut 50 täyteen?
        https://translate.google.fi/translate?hl=en&sl=fr&tl=en&u=http://www.allboatsavenue.com/anne-caseneuve-prochaine-etape-la-route-du-rhum/

        Hyvin kuvaavaa koko tapahtumalle ja henkilölle on se, ettei ko. naisesta löydy juuri mitään muuta kuin ranskaksi.

        Sääikkunat tarkoittaa, että yleensä yksi edestakainen Karibialle vuosittain sujuu ja useampi vuosittainen reissu merkitsee huomattavaa myrskyriskin lisääntymistä


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Sääikkunat tarkoittaa, että yleensä yksi edestakainen Karibialle vuosittain sujuu ja useampi vuosittainen reissu merkitsee huomattavaa myrskyriskin lisääntymistä

        Siis suomennettuna hänen on pitänyt tehdä vuosittain edestakainen reissu 25 vuotena päästäkseen 50 ylitykseen, Mahtaako nuo Route the Rhum veneet tulla purjehtimalla takaisin? Mikään ei kai estä purjehtimasta vaikkapa kolmella eri veneellä vuodessa yhteen suuntaan.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Siis suomennettuna hänen on pitänyt tehdä vuosittain edestakainen reissu 25 vuotena päästäkseen 50 ylitykseen, Mahtaako nuo Route the Rhum veneet tulla purjehtimalla takaisin? Mikään ei kai estä purjehtimasta vaikkapa kolmella eri veneellä vuodessa yhteen suuntaan.

        Ei estä. Ja voi purjehtia 50 venettä pasaatissa yhteen suuntaan niin ylityssaldo karttuu nopeasti. Ja laivafirmassa bisnes paranee luokkaa 500000€ yksirunkoveneillä ja monirunkoisilla ehkä tuplasti. Madamella täytyisi olla aika tuhti lompakko jos ei purjehtimalla tuoda.
        Purjehtimalla itään heti paluumatkalle joutuisi pahimpaan talvimysrkyaikaan Pohjoisatlannille. Tai vastaavasti oikeaan aikaan tehdyn paluumatkan jälkeen heti takaisin Karibialle osuisi pahaa pyörremyrskyaikaan. Sitä tarkoitin.


      • oikein kova luu
        seppomartti kirjoitti:

        Ei estä. Ja voi purjehtia 50 venettä pasaatissa yhteen suuntaan niin ylityssaldo karttuu nopeasti. Ja laivafirmassa bisnes paranee luokkaa 500000€ yksirunkoveneillä ja monirunkoisilla ehkä tuplasti. Madamella täytyisi olla aika tuhti lompakko jos ei purjehtimalla tuoda.
        Purjehtimalla itään heti paluumatkalle joutuisi pahimpaan talvimysrkyaikaan Pohjoisatlannille. Tai vastaavasti oikeaan aikaan tehdyn paluumatkan jälkeen heti takaisin Karibialle osuisi pahaa pyörremyrskyaikaan. Sitä tarkoitin.

        tai kryssata pasaatia vastaan


      • Ylitys,
        Joakim1 kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "Säiden vuoksi vuosittain yksi edestakainen reissu merkitsee yli 25 vuotta joka vuosi!"?

        Tämän mukaan ensimmäinen ylitys 18 vuotiaana ja 2010 oli yli 30 ylitystä. Onko tuon jälkeen tullut 50 täyteen?
        https://translate.google.fi/translate?hl=en&sl=fr&tl=en&u=http://www.allboatsavenue.com/anne-caseneuve-prochaine-etape-la-route-du-rhum/

        Hyvin kuvaavaa koko tapahtumalle ja henkilölle on se, ettei ko. naisesta löydy juuri mitään muuta kuin ranskaksi.

        "Atlantic crossing", eikös se tarkoita Atlantin ylitystä? Eli meno-paluu on 2 ylitystä. 25 vuodessa 15 menopaluuta, täysin mahdollista. Toinen lähde tosin sanoo että 19 ylitystä v 2002.


      • 11+4
        seppomartti kirjoitti:

        Ei estä. Ja voi purjehtia 50 venettä pasaatissa yhteen suuntaan niin ylityssaldo karttuu nopeasti. Ja laivafirmassa bisnes paranee luokkaa 500000€ yksirunkoveneillä ja monirunkoisilla ehkä tuplasti. Madamella täytyisi olla aika tuhti lompakko jos ei purjehtimalla tuoda.
        Purjehtimalla itään heti paluumatkalle joutuisi pahimpaan talvimysrkyaikaan Pohjoisatlannille. Tai vastaavasti oikeaan aikaan tehdyn paluumatkan jälkeen heti takaisin Karibialle osuisi pahaa pyörremyrskyaikaan. Sitä tarkoitin.

        Onko hinnassa kuitenkin yksi nolla liikaa? Veneitä kuskataan jatkuvasti ympäri maailman laivoilla, joten ei se ilmeisesti maksa liikaa joillekin.


      • seppomartti
        Ylitys, kirjoitti:

        "Atlantic crossing", eikös se tarkoita Atlantin ylitystä? Eli meno-paluu on 2 ylitystä. 25 vuodessa 15 menopaluuta, täysin mahdollista. Toinen lähde tosin sanoo että 19 ylitystä v 2002.

        Virheitä: " Atlantic circuit" on termi edes-takaisin reissulle eli suomalaisittain " Karibian kierros" . Crossing on yksi suunta. Osa jatkaa pallon ympäri ja hekin tekivät ylityksen. 40 jalkainen maksaa laivalla takaisin n. 10000€ ja 50:n Class 40 veneen takaisin tuonnin hinnassa ei ole pilkkuvirhe vaan suuruusluokka on oikein. Ko. rouvan veneet kylläkin ovat niin isoja, ettei tuplahintakaan varmaan riittäisi. Muttei tätä nyt kannata vakavasti ottaa. Nainen on kova luu joka tapauksessa.


      • Bossu
        Francais kirjoitti:

        Hyvin kyllä kulkee nuo Class 40 veneet. Tälläkin hetkellä ko luokan kärkivene taivaltaa 13,6 solmun keskinopeudella. Luokkasääntöjen mukaan ko. veneet painavat vähintään 4500 kg, syväys alle 3m ja yhteensä max 1500 kg tasapainotusvesisäiliöt.

        Mutta kyllä tuo daami trimaraanilla taitaa loppumatkan aikana vääjäämättä mennä kuitenkin ohi.

        Hetairos meni superjahtien kisassa keskinopeudella reilu 15 solmua atlantin yli. Silloin saattoi toki olla eri kisat. Hetairos voitti kisan.


      • Bossu
        Bossu kirjoitti:

        Hetairos meni superjahtien kisassa keskinopeudella reilu 15 solmua atlantin yli. Silloin saattoi toki olla eri kisat. Hetairos voitti kisan.

        Meinasin, että oli eri kelit


      • fågeli
        seppomartti kirjoitti:

        Huuselalla voi olla ti-ke hyvä mahis kiriä jos nyt vauhti kärsii liian läntisestä reitistä. Nyt vauhti ei ole riittänyt.

        Vaikeaahan se on kun joutuu tappelemaan lentokalojen kanssa...
        http://www.hs.fi/m/urheilu/a1416370423776


    • Daami kärjessä

      Route du rhumin omilta sivuilta: " plus d’une cinquantaine de transats et quatre participations à la Route du Rhum…". tarkoittaa selkeästi yli 50 transattia.
      Joakimin englanninkielisiltä sivuilta " In 1998, she discovered a second passion that sticks to the body, offshore racing multihulls in the series (50 feet trimaran 15m24).
      Since then, the navigator, and skippeuse, mother of two, has recorded over 30 Atlantic crossings ". meinaa että vuoden 98 jälkeen on ollut yli 30. Siis kova daami, kuka näitä laskemaan.
      Cazenove on Francis Joyonin luottogasti (Joyonilla on hallussaan n. kaikki yksinpurjehdus-ennätykset, maailmanympäri nonstop 57 vrk, Atlantti lännestä itään yms.) . Noilla siirtokeikoilla ei varmaankaan niin kauheasti seurata vuodenaikoja, säätä kyllä tietysti, mutta takaisin voi tulla helmikuussakin jos tarvitsee.

    • seppomartti

      Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin ennätysyrityksen tekijät odottavat New Foundlandin tienoilla tarpeeksi kovaa matalapainetta ja yrittävät pysyä sen mukana yli Atlantin. Talvikuukausina tarpeeksi kovien myrskymatalien todennäköisyys on parempi.

    • Concise
    • Francais

      Huuselan vene siis Pogo 40. Sarjavalmisteinen 40-jalkainen vene, nopea sellainen.
      Ei kuitenkaan niin nopea, mihin Class 40 luokkasääntö antaisi mahdollisuuden. Ilmeisesti tuon takia Huusela on ilmottautunut RHUM-luokkaan, jossa toki omat haasteensa, luokassa mukana mm. Open 50- ja Open 60-yksirunkoisia veneitä ja trimaraaneja.

      Route du Rhum - kisassa on kaikkiaan mukana 12 kappaletta Pogo 40 veneitä. Valtaosa niistä purjehtii Class 40 luokassa, paras oli päivällä katsoessani luokassaan 6. Ainakin kaksi (Huusela mukaan lukien) on RHUM-luokassa, paras näistä päivällä luokassaan 4.

    • Joakim1

      Pogo 40 on Class 40 vene lähes 10 vuoden takaa, mutta Huuselalla on siitä cruising-versio, jossa on 2,2 m köli normaalin 3 m sijaan, painoa 700 kg lisää jne. En tiedä onko tuota kevennetty kisaa varten, mutta on aivan selvää, ettei tuolla voi pärjätä kisa Pogoille puhumattakaa uudemmista Class 40 -veneistä.

      • Seppomartti

        Pogo 40 on vanhempi kuin Route du Rhum, ilmeisesti vuodesta 2003. Vaan Pogo 40 on sarja kehitystä eikä yksi vene. Kruisingveneiden lisäksi kisatyyppi oli 40S ja vuodesta 2010 Pogo 40S2. Designer Groupe Finot väittää, että se on "15% more powerfull" kuin edeltäjä. Pari eri kertaa olen katsellut peräpeiliä ja ihaillut nopeutta avotuulessa. Liikkuu kyllä aivan eri lailla kuin tavanomaiset kruiserit.
        Rommikisassa oli eilen illalla taas outoja venevauhteja. Osa oli lähes paikallaan kun jotkut liikkui liki 10 solmua. Nyt on Rhum-luokassa sijat 2-7 aika hyvin kasassa ja kaikilla lomapurjehdusta.


      • Joakim1
        Seppomartti kirjoitti:

        Pogo 40 on vanhempi kuin Route du Rhum, ilmeisesti vuodesta 2003. Vaan Pogo 40 on sarja kehitystä eikä yksi vene. Kruisingveneiden lisäksi kisatyyppi oli 40S ja vuodesta 2010 Pogo 40S2. Designer Groupe Finot väittää, että se on "15% more powerfull" kuin edeltäjä. Pari eri kertaa olen katsellut peräpeiliä ja ihaillut nopeutta avotuulessa. Liikkuu kyllä aivan eri lailla kuin tavanomaiset kruiserit.
        Rommikisassa oli eilen illalla taas outoja venevauhteja. Osa oli lähes paikallaan kun jotkut liikkui liki 10 solmua. Nyt on Rhum-luokassa sijat 2-7 aika hyvin kasassa ja kaikilla lomapurjehdusta.

        Pogon sivuilta: 45 boats built between 2005 and 2009, the Pogo 40 was born at the same time as Class 40 and won the 2006 Route du Rhum.

        Finotin sivujen mukaan taas 2003 (yksittäinen kisavene?): http://www.finot-conq.com/en/content/pogo-40s2

        Pogo 40 oli kisavene, josta tehtiin myös cruisingversio, joka Huuselalla on. Pogo 40S oli samasta rungosta tehty päivitetty kisaversio. Pogo 40S2 on täysin eri vene ja edelleen kisavene. Pogo 40, 40S ja 40S2 ovat siis Class 40 kisaveneitä, Huuselan vene ei, vaikka ehkä täyttääkin luokan säännöt.

        Mistä löytyy ko. kisan venemallit? Ilmeisesti nuo kärkipäässä olevat Pogot eivät ole 40:iä, vaan 40S2:ia?


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Pogon sivuilta: 45 boats built between 2005 and 2009, the Pogo 40 was born at the same time as Class 40 and won the 2006 Route du Rhum.

        Finotin sivujen mukaan taas 2003 (yksittäinen kisavene?): http://www.finot-conq.com/en/content/pogo-40s2

        Pogo 40 oli kisavene, josta tehtiin myös cruisingversio, joka Huuselalla on. Pogo 40S oli samasta rungosta tehty päivitetty kisaversio. Pogo 40S2 on täysin eri vene ja edelleen kisavene. Pogo 40, 40S ja 40S2 ovat siis Class 40 kisaveneitä, Huuselan vene ei, vaikka ehkä täyttääkin luokan säännöt.

        Mistä löytyy ko. kisan venemallit? Ilmeisesti nuo kärkipäässä olevat Pogot eivät ole 40:iä, vaan 40S2:ia?

        En ole löytänyt raskalaisilta sivuilta osallistujen veneiden luetteloa, outoa.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Pogon sivuilta: 45 boats built between 2005 and 2009, the Pogo 40 was born at the same time as Class 40 and won the 2006 Route du Rhum.

        Finotin sivujen mukaan taas 2003 (yksittäinen kisavene?): http://www.finot-conq.com/en/content/pogo-40s2

        Pogo 40 oli kisavene, josta tehtiin myös cruisingversio, joka Huuselalla on. Pogo 40S oli samasta rungosta tehty päivitetty kisaversio. Pogo 40S2 on täysin eri vene ja edelleen kisavene. Pogo 40, 40S ja 40S2 ovat siis Class 40 kisaveneitä, Huuselan vene ei, vaikka ehkä täyttääkin luokan säännöt.

        Mistä löytyy ko. kisan venemallit? Ilmeisesti nuo kärkipäässä olevat Pogot eivät ole 40:iä, vaan 40S2:ia?

        On jo tullut S3, joka lienee kaikilla tosissaan Pogolla voittoa yrittävillä. Se on tullut 2013: http://www.histoiredeshalfs.com/Histoire des 40' monos/Pogo 40.htm

        Tämän mukaan Pogo 40:stä alettiin valmistaa heinäkuussa 2003, mutta saman sivun mukaan vesillelasku helmikuussa 2005. Kesti siis 1,5 vuotta saada ensimmäinen valmiiksi? Edellisen linkin mukaan 2004.
        http://www.finot.com/bateaux/batproduction/structures/pogo12/pogo40_ang.htm


    • kryssi?

      Lujaa meni slöörillä. Kuinka tuolla silitysraudalla sitten kryssi sujuu?

      • erittäinhyvin

        Kokeille pienemällä vastaavalla niin ei tarvitse kysellä.


    • huiolnm

      Eköhän se kryssillä kulje myös aavistuksen paremmin perus 40ft c/r veneeseen verrattuna, on kuitenkin painolastitankit ja köli kolmessa metrissä.

      Voisi kuvitella että Huuselan cruisingversio on melko haastava kryssillä ja eipä se Suomen avomerikisoissa ole juuri mihinkään sitä saanutkaan kulkemaan.
      Eipä ole kyllä tämä Ocean Race 60 porukkakaan saanut sitä "VoR"-pulkkaa kovin kummoisesti kulkemaan.. Niin nopeaksi kehutaan, mutta onkohan mittari käynyt edes kahdessa kympissa kertaakaan.

      • seppomartti

        Saapas nähdä onnistuuko vanha herra sir Robin K-N karistamaan muut yksirunkoiset Rhum luokassa, jos nyt pääsee lounaaseen ja parempiin tuuliin. Lomapurjehtijoille kuten yksinpurjehtivalle rekkakuskille ollut hyvä ylityskeli näin varhain.


    • Puritanisti

      170Ah virrankulutus vrk, aika hurja määrä sähköisiin apuvälineisiin. Järjestetäänköhän missään kisoja jossa mennään ilman sähköä, vanhaan malliin?

      • Sailor___

        Hienoja vehkeitä nuo nykyiset autopilotit. Osaavat ohjata myös myrskyolosuhteissa isossa aallokossa. Meikäläisen perinteinen Autohelm alkaa kiemurtamaan heti, jos on vähänkin aallokkoa.

        Myös internetti näyttää toimivan keskellä atlanttia.


      • Seppomartti
        Sailor___ kirjoitti:

        Hienoja vehkeitä nuo nykyiset autopilotit. Osaavat ohjata myös myrskyolosuhteissa isossa aallokossa. Meikäläisen perinteinen Autohelm alkaa kiemurtamaan heti, jos on vähänkin aallokkoa.

        Myös internetti näyttää toimivan keskellä atlanttia.

        Sir Robin onnistui nousemaan ja vauhti nyt on yli 2x Huuselan vauhti. Ti-ke etu- ja jälkijoukko jakautuu vielä selvemmin kun tuuli paranee lännestä alkaen?.


      • Ih mettelen
        Seppomartti kirjoitti:

        Sir Robin onnistui nousemaan ja vauhti nyt on yli 2x Huuselan vauhti. Ti-ke etu- ja jälkijoukko jakautuu vielä selvemmin kun tuuli paranee lännestä alkaen?.

        Miksiköhän tuo yksi kaveri vetäisi Teneriffan ja Cran Canarian välistä?


      • Francais
        Seppomartti kirjoitti:

        Sir Robin onnistui nousemaan ja vauhti nyt on yli 2x Huuselan vauhti. Ti-ke etu- ja jälkijoukko jakautuu vielä selvemmin kun tuuli paranee lännestä alkaen?.

        Mura onnistui hukkaamaan ison etumatkansa ajamalla ihan liian läntistä reittiä, useita päiviä melkein ilman tuulta. Nyt Sir Robin käytännössä rinnalla, ja veneiden etäisyys 6 mpk, eli näkevät toisensa. Näiden kahden välillehän veikattiin jo etukäteen tiukkaa kisaa, Muralla Open 50 ja Sir Robinilla Open 60 vene.


      • seppomartti
        Francais kirjoitti:

        Mura onnistui hukkaamaan ison etumatkansa ajamalla ihan liian läntistä reittiä, useita päiviä melkein ilman tuulta. Nyt Sir Robin käytännössä rinnalla, ja veneiden etäisyys 6 mpk, eli näkevät toisensa. Näiden kahden välillehän veikattiin jo etukäteen tiukkaa kisaa, Muralla Open 50 ja Sir Robinilla Open 60 vene.

        Nyt väistyi harvinaisen etelään valahtanut Azorien korkea. Loppumatkalla ei juri ole reitinvalintamahiksia. Ennuste: Class 40 ja Rhum sijat 2-7 tulee tiukka avotuulikisa. Jälkijoukko jää kauas kun keula pääsee parwmpiin tuuliin ensin.


      • Francais
        seppomartti kirjoitti:

        Nyt väistyi harvinaisen etelään valahtanut Azorien korkea. Loppumatkalla ei juri ole reitinvalintamahiksia. Ennuste: Class 40 ja Rhum sijat 2-7 tulee tiukka avotuulikisa. Jälkijoukko jää kauas kun keula pääsee parwmpiin tuuliin ensin.

        Route du Rhum - sivujen ennusteen mukaan korkeapaine palaa takaisin etelämmäksi seuraavien vuorokausien aikana. Aika hyvin se kierrättää tuulta, sopivalla etäisyydellä korkeapaineen keskustasta tuulee n 10 m/s. Liian lähelle keskustaa ei passaa mennä. Pohjois-etelä suunnassa fliitin hajonta on yli 300 mpk, joten kyllä tuossa vielä taktikoinnillekin on tilaa. Esim Mura on nyt 105 mpk etelämpänä kuin Sir Robin, ja kulkee siellä 2 solmua kovempaa.


    • seppomartti

      Grib filejä olen katsellut ja korkea niiden mukaan väistyi takaisin paikoilkleen pohjoisemmaksi eikä palaisi. Reitillä vallitsisi vakiintuva pasaati 15>20>25 solmua. Ensimmäiset pääsisivät ensinnä ja joka kahteen selvenisi. Katsotaan onnisuuko maallikkometronomiani sijoista 2-7.

    • Francais

      RHUM-luokassa kolme venettä kisaa tiukasti, kuka on nopein yksirunkoinen. Mura ajanut viimeiset vuorokaudet hiukan eteläisempää reittiä, ja se on kantanut hedelmää. Tuulen käännyttyä Mura jiipannut lounaaseen, ja Sir Robin nyt suoraan takana noin 50 mpk. Tällä hetkellä yksirunkoisten piikkipaikkaa pitävällä Clertonilla nopea vene, 23 m pitkä, eli siis lähes perinteisen maxin kokoinen. Jonkin sorttinen ukkosrintama ilmeisesti lähestyy mutta nyt tuskin reivataan.

      • Joakim1

        Nuo veneet eivät pitäisi olla lähelläkään toisiaan. SIr Robinilla on Open 60, jonka ei pitäisi vauhdissa hirveästi jäädä Imoca 60:lle, joista ensimmäinen tuli maaliin reilut neljä päivää sitten ja viimeinen eilen. Muralla taas on Open 50, jonka pitäisi vauhdiltaan olla puolivälissä Imoca 60 ja Class 40 luokkia. Class 40 luokassa ensimmäinen on jo maalissa. Nuo ovat hiilikuitu/kevlar tms. kanttiköliveneitä eli lähempänä VOR65:ia kuin entisaikojen Maxeja.

        Clertonin vene on toki 75-jalkainen, mutta se on tehty 1980 ja ollut mukana jo 1982 Route de Rhumissa. Se on alumiinia ja runkomuodoltaan jotain aivan muuta kuin nykyiset kilpakumppanit. Ei sillä pitäisi olla mitään mahdollisuuksia kahta edellistä vastaan. Sen vauhdin kuuluisi olla selvästi hitaampi kuin Class 40-luokan ja melko lähellä Arin vauhtia. Arin vene taas on ~10% hitaampi kuin edellisen Suomalaisen Route de Rhum Class 40 veneen ja sekin olisi jo kaukana uusimpien veneiden vauhdista. Clerton on siis noista ainoa, joka on purjehtinut hyvää vauhtia.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Nuo veneet eivät pitäisi olla lähelläkään toisiaan. SIr Robinilla on Open 60, jonka ei pitäisi vauhdissa hirveästi jäädä Imoca 60:lle, joista ensimmäinen tuli maaliin reilut neljä päivää sitten ja viimeinen eilen. Muralla taas on Open 50, jonka pitäisi vauhdiltaan olla puolivälissä Imoca 60 ja Class 40 luokkia. Class 40 luokassa ensimmäinen on jo maalissa. Nuo ovat hiilikuitu/kevlar tms. kanttiköliveneitä eli lähempänä VOR65:ia kuin entisaikojen Maxeja.

        Clertonin vene on toki 75-jalkainen, mutta se on tehty 1980 ja ollut mukana jo 1982 Route de Rhumissa. Se on alumiinia ja runkomuodoltaan jotain aivan muuta kuin nykyiset kilpakumppanit. Ei sillä pitäisi olla mitään mahdollisuuksia kahta edellistä vastaan. Sen vauhdin kuuluisi olla selvästi hitaampi kuin Class 40-luokan ja melko lähellä Arin vauhtia. Arin vene taas on ~10% hitaampi kuin edellisen Suomalaisen Route de Rhum Class 40 veneen ja sekin olisi jo kaukana uusimpien veneiden vauhdista. Clerton on siis noista ainoa, joka on purjehtinut hyvää vauhtia.

        Unohtui mainita se toinen hyvää vauhtia pitänyt eli SOUCHAUD. Hän oli lähes koko alkumatkan Aria nopeampi First 40.7:llaan. Joutui niukasti Arin edeltä käymään rannassa Portugalin paikkeilla, jolloin jäi Arille reilut 200 M. Nyt on n. 350 M perässä. Ei hassummin perinteiseltä C/R-veneeltä.


      • Francais
        Joakim1 kirjoitti:

        Nuo veneet eivät pitäisi olla lähelläkään toisiaan. SIr Robinilla on Open 60, jonka ei pitäisi vauhdissa hirveästi jäädä Imoca 60:lle, joista ensimmäinen tuli maaliin reilut neljä päivää sitten ja viimeinen eilen. Muralla taas on Open 50, jonka pitäisi vauhdiltaan olla puolivälissä Imoca 60 ja Class 40 luokkia. Class 40 luokassa ensimmäinen on jo maalissa. Nuo ovat hiilikuitu/kevlar tms. kanttiköliveneitä eli lähempänä VOR65:ia kuin entisaikojen Maxeja.

        Clertonin vene on toki 75-jalkainen, mutta se on tehty 1980 ja ollut mukana jo 1982 Route de Rhumissa. Se on alumiinia ja runkomuodoltaan jotain aivan muuta kuin nykyiset kilpakumppanit. Ei sillä pitäisi olla mitään mahdollisuuksia kahta edellistä vastaan. Sen vauhdin kuuluisi olla selvästi hitaampi kuin Class 40-luokan ja melko lähellä Arin vauhtia. Arin vene taas on ~10% hitaampi kuin edellisen Suomalaisen Route de Rhum Class 40 veneen ja sekin olisi jo kaukana uusimpien veneiden vauhdista. Clerton on siis noista ainoa, joka on purjehtinut hyvää vauhtia.

        Yksin kun ovat matkassa, niin ilmeisesti pakko pelata varman päälle ja himmailla vauhtia. Sir Robinillakin kovimpien tuulien aikana vauhti nollassa, liekö ollut piissä vai mitä tehnyt:
        http://rdr2014.regadata.org/en/sail/RHUM_11 (Speed last 24 hours - kaavio)

        Näissä 3 veneessä varmasti purjepintaa sen verran paljon että yksin purjehtiessa mennään koko ajan turhan pienillä purjeilla, kun suurien purjeiden vaihdot ja reivaukset yksin tosi hankalia.


      • Joakim1
        Francais kirjoitti:

        Yksin kun ovat matkassa, niin ilmeisesti pakko pelata varman päälle ja himmailla vauhtia. Sir Robinillakin kovimpien tuulien aikana vauhti nollassa, liekö ollut piissä vai mitä tehnyt:
        http://rdr2014.regadata.org/en/sail/RHUM_11 (Speed last 24 hours - kaavio)

        Näissä 3 veneessä varmasti purjepintaa sen verran paljon että yksin purjehtiessa mennään koko ajan turhan pienillä purjeilla, kun suurien purjeiden vaihdot ja reivaukset yksin tosi hankalia.

        Yhtä yksinhän ne muiden luokkien kipparit ovat, mutta eivät ole juuri himmailleet. Sir Robin on tietysti jo aika vanha, joten on hyvin luonnollista, että hän ei pysty enää samaan.


    • Francais

      Kuva Sir Robinin veneestä:
      http://www.routedurhum.com/images/1024x768/banque_images/2014-_-classe-rhum_452/KnoxJohnston-Grey-PowerWeb.jpg

      Erikoinen tuo maston tuenta: vantit menevät spinnupuomityyppisten puomien kautta, joiden avulla vantin ja maston välinen kulma saadaan suureksi ja siten maston tuki paremmaksi. Puomit ovat arvatenkin hiilikuitua, jotta kestävät vanttikuormat. Samanlainen systeemi näyttää olevan useissa Open 60 Imoca veneissä.

      Kaikenlaisia härdellejä ne rakentavat tuolla maailmalla.

      • 9-12

        Veneessä on kääntyvä siipimasto. Huuselan lopullinen sijoitus näyttäisi olevan 9.


      • seppomartti
        9-12 kirjoitti:

        Veneessä on kääntyvä siipimasto. Huuselan lopullinen sijoitus näyttäisi olevan 9.

        Minun silmissäni ei yo kuva näytä siiveltä vaan normaalita mastoputkelta.
        Onko noilla lähes kannen tasalle lasketuilla jakkepuomin näköisillä saalingeilla jokin erityinen nimike?
        Onko tarkoitus vähentää rikin tuulenvastusta vai mitä tavoitellaan?
        Millä ihmeellä lentävien purjeiden skuutit ja gaijat skuutataan, etteivät hankaudu poikki?. Noin pitkä ison puomikin on jo hankala.


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Minun silmissäni ei yo kuva näytä siiveltä vaan normaalita mastoputkelta.
        Onko noilla lähes kannen tasalle lasketuilla jakkepuomin näköisillä saalingeilla jokin erityinen nimike?
        Onko tarkoitus vähentää rikin tuulenvastusta vai mitä tavoitellaan?
        Millä ihmeellä lentävien purjeiden skuutit ja gaijat skuutataan, etteivät hankaudu poikki?. Noin pitkä ison puomikin on jo hankala.

        Class 40 sijat 2-7 pienet erot noin pitkällä matkalla. Rhum-luokassa 2-4 kiertää saarta ja sir Robin erehtyi aivan liian lähelle rantaa. Vauhti vain 2kts. Muistisääntö 10x rannan korkeus on häiriintynyttä tuulta.Saaret Karibialla ovat meikäläisiä korkeammat.


      • Francais
        seppomartti kirjoitti:

        Minun silmissäni ei yo kuva näytä siiveltä vaan normaalita mastoputkelta.
        Onko noilla lähes kannen tasalle lasketuilla jakkepuomin näköisillä saalingeilla jokin erityinen nimike?
        Onko tarkoitus vähentää rikin tuulenvastusta vai mitä tavoitellaan?
        Millä ihmeellä lentävien purjeiden skuutit ja gaijat skuutataan, etteivät hankaudu poikki?. Noin pitkä ison puomikin on jo hankala.

        Ei tuossa ole tavallisia saalinkeja lainkaan. Ihme homma, kun kyseessä kuitenkin 60-jalkainen vene! Ilmeisesti hiilikuitumasto on sen verran jäykkä, että nuo puomit riittävät tukemaan mastoa.

        http://www.routedurhum.com/images/1024x768/banque_images/sir-robin-knox-johnston-3-me-classe-rhum_567/DSC_6384.jpg


      • 9+14

      • pruits
        seppomartti kirjoitti:

        Minun silmissäni ei yo kuva näytä siiveltä vaan normaalita mastoputkelta.
        Onko noilla lähes kannen tasalle lasketuilla jakkepuomin näköisillä saalingeilla jokin erityinen nimike?
        Onko tarkoitus vähentää rikin tuulenvastusta vai mitä tavoitellaan?
        Millä ihmeellä lentävien purjeiden skuutit ja gaijat skuutataan, etteivät hankaudu poikki?. Noin pitkä ison puomikin on jo hankala.

        "Millä ihmeellä lentävien purjeiden skuutit ja gaijat skuutataan, etteivät hankaudu poikki?. Noin pitkä ison puomikin on jo hankala. "

        Pitkän isopurjeen puomin ansiosta Sir Robin selviää vähemmällä lentävien purjeiden käytöllä kuin moni muu, mikä on hyvä ominaisuus myös vaatimattomimmisakin tapahtumissa.


    • 12-12

      Huusela tuli odotetusti yhdeksänneksi. Kovakuntoinen kaveri, jaksoi vetää täysillä 24 vuorokautta eli loppuun asti. Peyronin ei tarvinnut tsempata kuin 7 vuorokautta, joten hänellä oli helppo jopi verrattuna Huuselaan. Kummala mahtoi olla mielyttävämpi matka?

      • 1+11

        Vähän on ollut onnitteluja täällä vaikka Ari on ollut jo vuorokauden maalissa. Jospa minä aloitan: Hyvä Ari !
        Tuossa edellä kyseltiin matkan miellyttävyydestä - siihen en osaa sanoa mitään, mutta mitä tulee Arin kykyyn hallita vaikeita olosuhteita niin voin sanoa, että olen olen ollut läsnä kun hän jo nuorena pilottina kykynsä osoitti. Toivotaan mukavia palautumispäiviä siellä auringossa ja sitten tervetuola kotiin.


      • melkoista touhua
        1+11 kirjoitti:

        Vähän on ollut onnitteluja täällä vaikka Ari on ollut jo vuorokauden maalissa. Jospa minä aloitan: Hyvä Ari !
        Tuossa edellä kyseltiin matkan miellyttävyydestä - siihen en osaa sanoa mitään, mutta mitä tulee Arin kykyyn hallita vaikeita olosuhteita niin voin sanoa, että olen olen ollut läsnä kun hän jo nuorena pilottina kykynsä osoitti. Toivotaan mukavia palautumispäiviä siellä auringossa ja sitten tervetuola kotiin.

        Ihmettelin, miksi Ari melkein purjehti päin pikkusaarta ennen maalintuloa. Vaimo osasi kertoa, että merivirtojen takia ei voinut purjehtia lähellä isomman saaren rantaa, mikä olisi ollut lyhyempi retti. Takaa tullut Class 40 veneen ranskalainen kippari olikin uhonnut aiemmin, että Ari ainakin pitää ohittaa ja sieltähän se menikin ohi parilla vendalla, kun Ari joutui tekemään 5 vendaa ja tuli 2 tuntia ranskalaisen jälkeen. Oli Ari tosi väsyneen näköinen maalissa ja toivottavasti on saanut levätä.


    • Utelias6

      Mitä mahtaa tapahtua Arin veneelle?

      • Utelias6

        Itse itselleni vastaten: laivalla tulee kuulemma vene takaisin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe