Jalankulun liikennesäännöt - oikeanpuoleinen liikenne

Kunhanvaanavaudun

Eikö koiran kanssa ulkoilijat ymmärrä noin yksinkertaista asiaa kuin oikea ja vasen. Tai jos on pakko kulkea väärää puolta jalkakäytävää, niin minusta olisi erittäin kohteliasta väistyä hyvissä ajoin oikeaan reunaan, kun vastaantulijan kohtaa.

Miten liikennekään voisi ajoradalla toimia jos peräkärryllinen auto voisi halutessaan ajaa ajoradan vasenta puolta.

Ja vielä yksi pyyntö. Eli voisitteko kusettaa ne koiranne ihan omassa pihassa, ettei kotikatu näyttäisi taas talvella joltakin kusiränniltä.

19

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastauksetavautujall

      Ei ole oikeaa ja väärää puolta kulkea jalkakäytävää. Peruslähtökohta on aina koiran oma turvallisuus. Niinpä useimmat jotka tämän asian oivaltavat käyttävät sitä puolta joka on kauempana ajoradasta riippumatta siitä onko kyseessä vasen vai oikea. Jos vastaantulija kulkee ilman koiraa niin sivuuttakoon koiran vasemmalta puolelta. Jos taas koiran kanssa, niin se sii ja soo kuinka menetellään. Jotkut pakenevat toisen nähdessään, toiset siirtyvät toiselle puolelle katua tai piiloutuvat porttigongiin tai puskaan kun taas jotkut odottavat että toinen siirtyy sinne oikealle ja jotkut jäävät juttelemaan ja sosiaalistamaan koiriaan. Yleensä kuitenkin joku ratkaisu on aina löytynyt.

      Tuon peräkärryvertauksesi voit hyvin testata ihan itse, siihen en ota kantaa.

      Tuosta "yhdestä pyynnöstä vielä" sen verran että se kovin harvoin onnistuu. Nimittäin koirat ovat siitä ihmeellisiä elukoita että pitävät kotipihan siistinä. Ja vaikka eivät pitäisikään, niin ne viestittävät toisilleen niiden pissiviestien välityksellä joten se on jokseenkin mission impossible saada ne jättämään merkki väliin jos toinen on saman kohdan merkannut. Kyse on koiran kannalta katsottuna siitä kuka meistä on tämän tontin haltija eli kenen reviiiriä. Koirien reviirit ja ihmisten tontit eivät kulje aivan saman kaavoituksen kautta.

    • kaikestasitä...

      Koiranpissaa lumessa, hui!!! Aloittajalle taitais tehdä hyvää ihan oikeat ongelmat.

    • Liikenteessä koiran turvalisuus ei ole ensisijainen vaan ihmisten ja muun liikenteen. Onhan nuo nyt aika rasittavia, kun kaikki muut kulkevat oikeaa puolta, sitten tulee koiranalkoiluttaja, joka pakonomaisesti kuljettaa koiraa vasemmalla, ja sekin pitää tehdä vasemmalla puolella kulkuväylää, koira kyllä pientareen puolella, mutta kulkien muuta kevyttäliikennettä vastaan. Tuopa todella edistää jouhevaa liikennettä.

      Koulutuskentällä kuljetetaan koiraan vasemmalla. Miksi ihmeessä kaikkien muiden pitäisi pujotella sen mukaan, miten joku koiranulkoiluttaja sattuu kulkemaan julkisella kulkuväylällä.

      • kaupunkilaiset

        hyvä kun otit puheeksi IHMISTEN TURVALLISUUDEN ja kuinka ensisijainen se on verrattuna eläimen turvallisuuteen. Koiran omistajana olen sitä mieltä, että vasemmalla puolella kulkeminen ja se, että koira on siellä vasemmalla puolella jalkakäytävää nurmikolla, on nimenomaan sitä turvallisuutta. kun läheltä ohittavat tulevat minua kohtisuoraan, pystyn ennakoimaan ja ottamaan tarvittaessa koiran lyhyelle hihnalle. koska koira on jo siellä nurmikolla missä on suurin osa pissoista/kakoista, se pienemmällä todennäköisyydellä syöksyy yllättäen pois sieltä, kohti ajorataa -> aiheuttaen vaaratilanteen kävelijöille/pyöräilijöille. joten voisitteko perustella vielä uudelleen, miksi koette turvallisemmaksi ohittaa saksanpaimenen niin, että minä omistajana en ole teidän välissä? ja niin että "hiljaa hiipien" ohitatte meidät selkäni puolelta jolloin en ehdi varautumaan asiaan ja koirakin saattaa asiast ylättyä varsin "iloisesti"???!!!!!
        järki käteen idiootit.....


      • Tuohtunutkoirankakka
        kaupunkilaiset kirjoitti:

        hyvä kun otit puheeksi IHMISTEN TURVALLISUUDEN ja kuinka ensisijainen se on verrattuna eläimen turvallisuuteen. Koiran omistajana olen sitä mieltä, että vasemmalla puolella kulkeminen ja se, että koira on siellä vasemmalla puolella jalkakäytävää nurmikolla, on nimenomaan sitä turvallisuutta. kun läheltä ohittavat tulevat minua kohtisuoraan, pystyn ennakoimaan ja ottamaan tarvittaessa koiran lyhyelle hihnalle. koska koira on jo siellä nurmikolla missä on suurin osa pissoista/kakoista, se pienemmällä todennäköisyydellä syöksyy yllättäen pois sieltä, kohti ajorataa -> aiheuttaen vaaratilanteen kävelijöille/pyöräilijöille. joten voisitteko perustella vielä uudelleen, miksi koette turvallisemmaksi ohittaa saksanpaimenen niin, että minä omistajana en ole teidän välissä? ja niin että "hiljaa hiipien" ohitatte meidät selkäni puolelta jolloin en ehdi varautumaan asiaan ja koirakin saattaa asiast ylättyä varsin "iloisesti"???!!!!!
        järki käteen idiootit.....

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Itse kuljetan koiraani aina vasemmalla puolella, ja valitsen reitit niin ettei koiran tarvitse kävellä muualla kuin pientareen puolella. Minua koiranomistajana ärsyttää aivan saamaristi nämä yksin kävelijät jotka tulevat vastaan ja olettavat minun väistävän?? Minulla on koira joka haluaa jokaisen ihmisen luo ja minulle itselleni on helpompaa kun olen siinä ihmisen ja koiran välissä, niin pitää koira aisoissa! Ja onhan sen jalankulkijan paljon helpompi vaihtaa "kaistaa" kuin koiranulkoiluttajan.. Ja minusta se koiranomistaja joka ei kuljeta koiraa vasemmalla puolellaan, joutuu hän vaihtamaan puolta koska ei ymmärrä miten sitä koiraa kuljetettaan. Ja kaikki jalankulkija vikisijät... Se on tehty ihan teidän turvallisuuden vuoksi tällainen "sääntö" Minusta ainakin on turvallisempaa kävellä kun koira on siellä pientareen puolella!


    • gdfggdgh

      Samaa mieltä ei pitkiä hihnoja yleisillä tieosuuksilla. Kävely ja pyörätiellä hyvä huomioida pyöräilijät. Itsekin pidän koiraa lyhyellä remmillä jos kuljen ajotien reunassa tai yhteisillä pyörä ja käelyreiteillä jottei synny koiralleni tai muille kanssakulkijoille vaaratilannetta.. myös turvaliivi koiralle on hyvä pimeään aikaan.

      Mukavaa kaikille :)

      Mitä tulee pissatuksiin niin mahdotonta ettei koira merkkailisi viestejään polkujen reunoihin :) Kakit golffaan metsään.

      • Eikö kenenkään

        mieleen ole tullut opettaa koiralle ne vasen ja oikeat käskyinä? Ne yhdistettynä seis- ja lupa myönnetty-käskyihin on koiran turvallisen hallinnan a ja o.


      • kaupunkilaiset
        Eikö kenenkään kirjoitti:

        mieleen ole tullut opettaa koiralle ne vasen ja oikeat käskyinä? Ne yhdistettynä seis- ja lupa myönnetty-käskyihin on koiran turvallisen hallinnan a ja o.

        eli mielestäsi koiran tulisi koko lenkin ajan olla omistajan käskyn alla?? olla koko ajan kuin koulutuskentällä? lenkkeily ei siis olisi koiralle rentouttavaa ja luonnollista eläimen käyttäytymistä, jossa saisi rauhassa haistella ja kävellä/ravata rennosti?
        vai mitä mahdat kommentillasi ajaa takaa? en ymmärrä


      • Ajan takaa
        kaupunkilaiset kirjoitti:

        eli mielestäsi koiran tulisi koko lenkin ajan olla omistajan käskyn alla?? olla koko ajan kuin koulutuskentällä? lenkkeily ei siis olisi koiralle rentouttavaa ja luonnollista eläimen käyttäytymistä, jossa saisi rauhassa haistella ja kävellä/ravata rennosti?
        vai mitä mahdat kommentillasi ajaa takaa? en ymmärrä

        sitä että koiraa voi ohjeistaa myös pitkässä hihnassa ollessa. Kerrot vain sille haluatko Hänen kulkevan oikeaa vai vasenta puolta tiestä, haluatko Hänen väistävän vastaantulevan esteen oikealta vai vasemmalta puolelta, haluatko Hänen kääntyvän polkujen risteyksissä oikealle vai vasemmalle. Tai pysähtyvän tultaessa risteykseen ennen tienylitystä jne jne.

        Eikö koirallesi olisikin paljon rentouttavampaa saada ohjeita kuin että revit sitä hihnasta ja kiljut ei sinne eikä sinne vaan tänne? Omistajalta se toki vaatii enemmän että seuraa missä koira kulkee ja silloin ei voi räpeltää iföneä, mutta koiralle se on mukavampaa ja ennenkaikkea turvallisempaa.


      • kaupunkilaiset
        Ajan takaa kirjoitti:

        sitä että koiraa voi ohjeistaa myös pitkässä hihnassa ollessa. Kerrot vain sille haluatko Hänen kulkevan oikeaa vai vasenta puolta tiestä, haluatko Hänen väistävän vastaantulevan esteen oikealta vai vasemmalta puolelta, haluatko Hänen kääntyvän polkujen risteyksissä oikealle vai vasemmalle. Tai pysähtyvän tultaessa risteykseen ennen tienylitystä jne jne.

        Eikö koirallesi olisikin paljon rentouttavampaa saada ohjeita kuin että revit sitä hihnasta ja kiljut ei sinne eikä sinne vaan tänne? Omistajalta se toki vaatii enemmän että seuraa missä koira kulkee ja silloin ei voi räpeltää iföneä, mutta koiralle se on mukavampaa ja ennenkaikkea turvallisempaa.

        Oletko sinä kouluttanut oman koirasi noin?


      • Kyllä olen
        kaupunkilaiset kirjoitti:

        Oletko sinä kouluttanut oman koirasi noin?

        Juuri näin olen tehnyt. Ja teen opetan seuraavallekin nuo samat säännöt kunhan aika tästä nykyisestä sitten joskus jättää.


      • kaupunkilainen
        Kyllä olen kirjoitti:

        Juuri näin olen tehnyt. Ja teen opetan seuraavallekin nuo samat säännöt kunhan aika tästä nykyisestä sitten joskus jättää.

        Ok. No koiranomistajana varmasti ymmärrät myös sen miksi kaikille koirille tuollainen koulutus ei onnistu


      • Kyllä vain
        kaupunkilainen kirjoitti:

        Ok. No koiranomistajana varmasti ymmärrät myös sen miksi kaikille koirille tuollainen koulutus ei onnistu

        Kyllä ymmärrän ettei onnistu. Mutta se taas ei pääsääntöisesti johdu koirista vaan omistajista.


      • pimpulapampp
        Ajan takaa kirjoitti:

        sitä että koiraa voi ohjeistaa myös pitkässä hihnassa ollessa. Kerrot vain sille haluatko Hänen kulkevan oikeaa vai vasenta puolta tiestä, haluatko Hänen väistävän vastaantulevan esteen oikealta vai vasemmalta puolelta, haluatko Hänen kääntyvän polkujen risteyksissä oikealle vai vasemmalle. Tai pysähtyvän tultaessa risteykseen ennen tienylitystä jne jne.

        Eikö koirallesi olisikin paljon rentouttavampaa saada ohjeita kuin että revit sitä hihnasta ja kiljut ei sinne eikä sinne vaan tänne? Omistajalta se toki vaatii enemmän että seuraa missä koira kulkee ja silloin ei voi räpeltää iföneä, mutta koiralle se on mukavampaa ja ennenkaikkea turvallisempaa.

        No mun koira kulkee tarvittaessa kumpaa puolta vain, oikeastaan se meneekin niin että jos ollaan oikealla, niin menee mielummin oikealla nurmikon reunassa ja päin vastoin.
        En ymmärrä sitä sääntöä miksi koiran pitäisi kulkea vasemmalla puolella omistajasta...? Meillä kuljetaan siellä missä on hyvä


      • Tuohtunutkoirankakka
        pimpulapampp kirjoitti:

        No mun koira kulkee tarvittaessa kumpaa puolta vain, oikeastaan se meneekin niin että jos ollaan oikealla, niin menee mielummin oikealla nurmikon reunassa ja päin vastoin.
        En ymmärrä sitä sääntöä miksi koiran pitäisi kulkea vasemmalla puolella omistajasta...? Meillä kuljetaan siellä missä on hyvä

        Siksi että vastaantulevan koirakon ei tarvitse alkaa mielessään kiroilemaan kun joutuu vaihtamaan koiran kanssa puolta kun joku antaa koiransa määrätä kummalla puolella kävelee!! Kyllä minunkin koira kävelisi vaikka puolelta toiselle mutta en anna!! Minun koirani kulkee tasan tarkkaa vasenta puolta, ettei minun koko ajan tarvitse miettiä, missä koira menee! Ja jos menet ajotielle, missä ei ole kävelytietä, niin silloihan sinun kuuluu mennä vasemmalla puolella koko ajan?? Niin miksi opettaa koiralle muuta?


      • Tuohduvielälisää
        Tuohtunutkoirankakka kirjoitti:

        Siksi että vastaantulevan koirakon ei tarvitse alkaa mielessään kiroilemaan kun joutuu vaihtamaan koiran kanssa puolta kun joku antaa koiransa määrätä kummalla puolella kävelee!! Kyllä minunkin koira kävelisi vaikka puolelta toiselle mutta en anna!! Minun koirani kulkee tasan tarkkaa vasenta puolta, ettei minun koko ajan tarvitse miettiä, missä koira menee! Ja jos menet ajotielle, missä ei ole kävelytietä, niin silloihan sinun kuuluu mennä vasemmalla puolella koko ajan?? Niin miksi opettaa koiralle muuta?

        "Niin miksi opettaa koiralle muuta? "

        Kävisikö syyksi se että kulkiessasi kevyenliikenteenväylää joka kulkee ainoastaan ajotien oikealla puolella ilman kunnollista viheraluetta, jos ollenkaan, niin jottei koirasi tällöin tarviisi kävellä liian lähellä ajorataa eikä pääsisi edes lähellekään sitä vaarantamaan omaa ja toisten henkeä? Eikö siksi olisi hyvä opettaa koiralle molemmat tien puolet, mitä luulet?

        Siis vielä kerran: KOIRA MAHDOLLISIMMAN KAUKANA AJORADASTA!!!!


    • Pientä hyväksyntää

      No jalankulkijahan saa kävellä kumpaa reunaa haluaa kevyenliikenteen väylällä. Itse en ulkoiluta koiriani vain siksi, että ne saisivat liikuntaa. Haluan antaa koirien myös haistella halutessaan, välillä vaikka koko lenkin ajan. Joten koirat kulkevat aina sillä pusikon puolella, jotta voi nuuskia mitä tahtoo. Itsekin väistän sitten sinne ihan reunaan hiekalle kävelemään kun vastaantulijoita tulee.
      Toinen koira tunnistaa loistavasti sanat oikea ja vasen, toiselle joutuu näyttämään usein myös käsimerkeillä. No onneksi se ottaa itse katsekontaktin kun sille puhuu.
      Helpottaa kummasti kävelyä lenkkipoluilla.
      Ai niin, kun kierrämme jonkun tietyn lenkin ympäri, tokihan lähden kävelemään sitä niin päin, että koirat ovat koko matkan oikealla puolella. Mutta meno-paluu -lenkeillä me siis tulemme toisen suunnan teitä muita kulkijoita vastaan. Ehkä hyväksynette sen, kun väistämme itse teitä kohteliaasti.

    • sdfghjkl

      mitenhän tuo reunassa kävely? Kävelin oikeassa reunassa, koira pientareella, mutta silti pyöräilijä ajoi pahki. Tilaa oli reilusti ohittaa pyörän tulo suunnasta oikealta(ei tulijoita edessä, ei takana). Siis niin että me oikealla ja tuleva pyörä meistä katsoen vasemmalla...

    • 15+17

      Käsittääkseni jalankulkija saa kävellä kumpaa laitaa hyvänsä, eikä koirantaluttajat ole ainoita jalankulkijoita, jotka kävelee vasenta laitaa, vaan niin tekee yllättävän moni ihminen, oli koiraa tai ei... Itse kuljen oikeaa laitaa, koira oikealla puolellani eli pientareen puolella juuri pyöräilijöiden ja liikenteen sujumisen vuoksi. Siitä huolimatta pyöräilijät aika usein ohittavat oikealta puolen, eli pientareen puolelta meidät, jos on vastaantulevaa liikennettä, ja vielä kovalla vauhdilla... Saa siinä sitten miettiä, että mihin se mahtoi olla noin kova kiire...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe