Miten keraaminen liesi puhtaaksi?

siivousintoilija

Olen ostanut marketeista pesuaineita, joita suositeltu, mutteivät ole auttaneet? Ensimmäistä kertaa tälläinen liesi itsellä..

46

9176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuk

      Kaavi ensin töhkät pois metallikaapimella. Sait ehkä sellaisen lieden mukana. Sitten levitä tasolle keraamisen tason puhdistukseen tarkoitettua ainetta. Poista lika ja aine kaapimella, hankaa rätillä ja lopuksi pyyhi kostealla rätillä kaikki puhdistusaine pois. Kun siten olet saanut lieden puhtaaksi, niin jatkossa pyyhi se aina heti käytön jälkeen, jos siihen on roiskunut jotain.

      Kannattaa lukea käyttöohjeesta puhdistusohjeet.

      • minä vaan

      • 1917

        Viheliäisin liesi mitä koskaan tiedän, itse menin lankaan, en tiennyt että pesu on mahdotonta oikeastaan, vesikin palaa pintaan kiinni kuin liima.Kokeilin kaikki konstit-ja sit löyty helppopesuaine..Minulla on kuparikattilasarja jotka tarvii puhdstukset 2-vuodessa..Kokeilin kuparinpuhdistus aineella - ja harhealla sienellä, ei tarvi paljon hinkata törky irtoo..Se raspi ei ole hyväksi paljonkäyttää, kova sieniharja parempi..Lämpösella vedellä ja rätilla sit pesee loput...


      • ajastimellakello

        eihän sillä tee mitään.kaikki astiat ostettava uusia.uplta saa uusia helloja jotka toimivat.soitto vain tehtaalle lahti suomi finland,ja toimittavat se lähimmälle myyjälle,voi tilata myös ajastimella eikä jää päälle vahingossa.säästyt tulipalolta ja jopa useammalta eikä ole kalliskaa.


      • hiomakoneella
        1917 kirjoitti:

        Viheliäisin liesi mitä koskaan tiedän, itse menin lankaan, en tiennyt että pesu on mahdotonta oikeastaan, vesikin palaa pintaan kiinni kuin liima.Kokeilin kaikki konstit-ja sit löyty helppopesuaine..Minulla on kuparikattilasarja jotka tarvii puhdstukset 2-vuodessa..Kokeilin kuparinpuhdistus aineella - ja harhealla sienellä, ei tarvi paljon hinkata törky irtoo..Se raspi ei ole hyväksi paljonkäyttää, kova sieniharja parempi..Lämpösella vedellä ja rätilla sit pesee loput...

        sähköhiomakone on hyvä puhdistukseen ruokaöljyä ja hiomakoneella lähtee kaikki karsta pinnoista pois ja pyyhkii vain huvin sen jälkeen


      • Olavi_49

        Keraaminen liesi (ei induktio) on todella viheliäinen keksintö: jos lika on palanut kiinni, on sen irroittaminen todella työlästä. Induktioliedet ovat myös keraamisia, mutta niissä ei ole tätä lian kiinnipalamisilmiötä ja ne ovat helppoja pitää puhtaana niille tarkoitetuilla pesuaineilla.


      • Eijumalauta
        minä vaan kirjoitti:

        Auttaa myös ikkunakaavin, millä poistetaan ikkunalasista maali. Terä on kaksipuolinen ja helppo vaihtaa

        http://verkkokauppa.starkki.fi/kuvat/starkki/tuotekuvat/M/MY/MY00/MY00_1.jpg/2000_2000

        Kaavin toimii hyvin. Ei maksa kuin pari euroa , teriä saa ja nekin ovat halpoja. Kaavin on 8cm leveä ja teriä menee kyllä useampia kun koko kannen puhdistaa. Tylsällä terällä ei kannata jyystää , vaan vaihtaa/kääntää terän heti kun tuntuu ettei se pure kunnolla. Voi painaa oikein kunnolla. Ei naarmuta ellet sitten yritä ihan tylsällä tai risalla terällä.


      • savi_saara
        1917 kirjoitti:

        Viheliäisin liesi mitä koskaan tiedän, itse menin lankaan, en tiennyt että pesu on mahdotonta oikeastaan, vesikin palaa pintaan kiinni kuin liima.Kokeilin kaikki konstit-ja sit löyty helppopesuaine..Minulla on kuparikattilasarja jotka tarvii puhdstukset 2-vuodessa..Kokeilin kuparinpuhdistus aineella - ja harhealla sienellä, ei tarvi paljon hinkata törky irtoo..Se raspi ei ole hyväksi paljonkäyttää, kova sieniharja parempi..Lämpösella vedellä ja rätilla sit pesee loput...

        Kuonnon savipohjainen kuurausaine heti kun roiskuu tai kiehunnan jälkeen
        harhunkieli Hsienmi ja a vot ,mikrokuituliinalla pyyhkäsy
        Ledeltä näkee tyytyväisen naaman.


        : Näin puhdistat keraamisen lieden
        27.09.2016 Outi Ylönen
        Keraaminen liesi on perinteistä liettä herkempi naarmuuntumaan, jonka vuoksi sen puhdistaminen voi olla haastavaa. Moppi keräsi vinkit, joilla keraamisen lieden puhdistaminen helpottuu!

        Keraaminen liesi on virtaviivaisempi ja kauniimpi kuin edeltäjänsä perinteinen liesi, mutta huomattavasti haastavampi pitää puhtaana, sillä puhdistamisen suhteen pitää olla erityisen varovainen.

        Keraamisen liedellä olisi suositeltavaa käyttää niille tarkoitettuja paisto- ja keittoastioita, sillä epätasaiset astiat voivat helposti jättää jälkensä lieden pintaan. Ennen keittopuuhiin ryhtymistä on myös tärkeää tarkistaa, että kattilan tai paistinpannun pohja on puhdas. Tällöin varmistetaan, ettei lika pala pohjasta lieden pintaan.

        Ylläpito on kaiken A ja O
        Jokainen intohimoinen kokkaaja tietää, että rapatessa vähän roiskuu. On lähes mahdotonta välttyä ruokaroiskeiden ja ylikiehuneiden patojen valumista liedelle. Ruoka ja nesteet palavat yllättävän helposti kiinni keraamisen lieden pintaa, ja jos pintaa ei puhdista ennen seuraavaa käyttöä, palaa se uudestaan. Tällä kertaa tiukemmin. Useaan otteeseen kiinni palanut ruoka ja neste on huomattavasti vaikeampi poistaa lieden pinnasta kuin juuri syntynyt. Sen takia kaiken A ja O lieden puhtaana pidossa onkin ylläpito.

        keraaminen liesi puhdistus

        Jokaisen kokkauskerran jälkeen kannattaa lieden pinnalle laskea vettä, johon on sekoitettu tippa keraamiselle liedelle tarkoitettua puhdistusainetta. Tämän annetaan vaikuttaa hetki, jonka jälkeen pyyhitään pois kostealla liinalla. Tämä kaikkinensa vie hetken ja varmasti säästää aikaa ja hermoja, kun ei tarvitse alkaa kikkailemaan pinttyneen lian kanssa.

        Vältä naarmuttavia aineita ja esineitä
        Keraamisten liesien mukana tulee yleensä metallikaavin. Suosittelemme kuitenkin olemaan varovainen sen käytössä. Mielellään välttämään sen käyttöä kokonaan, sillä väärinkäytettynä se voi aiheuttaa liedelle enemmän haittaa kuin hyötyä. Käytä kaavinta vain äärimmäisessä hätätilanteessa. Esimerkiksi silloin, jos pinnalle on jämähtänyt muovia tai muuta sulavaa ainetta.

        Metallikaavin on ainoa astetta järeämpi väline, joka on sallittu keraamisen lieden puhdistamisessa. Älä käytä lieden puhdistamiseen veistä, karhunkieltä, teräsvillaa tai mitään muuta naarmuttavaa välinettä.

        siivousvinkit
        Käytä soveltuvaa puhdistusainetta
        Keraamisten liesin käyttöohjeissa on tarkoin määritelty millaista puhdistuainetta tulisi käyttää. Pyri noudattamaan näitä ohjeita.

        Mikäli olet hukannut käyttöohjeet tai mainintaa puhdistuaineista ei löydy, niin markkinoilta on useampia keraamisille liesille tarkoitettuja puhdistusaineita. Suosi näitä ja jätä muut aineet suosiolla niille tarkoitetuille pinnoille.

        #kotiisiivous #siivousvinkit #siivouspalvelu #siivousmm https://www.universalstone.eu/'samalla systeemillä tersäatiskipöytä altainen kirkkenee.


    • piikulikka

      Mä kuivaan tason vielä lopuksi.On muuten samean näköinen.

      • kalsarimen

        Alushousulako kuivataan


      • keraaminen
        kalsarimen kirjoitti:

        Alushousulako kuivataan

        Talouspyyhkeellä kuivaan:))


    • Suosittelen.
    • hyvä se on

      Aihe on vanha mutta aina niin ajankohtainen.
      Itse lorautan lieden päälle varta vasten tehtyä pesuainetta ja pyyhin/hieron/hinkkaan kostealla rätillä kunnes ei enää mitään irtoa. Rätin huuhtelu ja pyyhkäisen liedestä pesuaineen. Talouspaperilla kuivaus ja nyt näkee lopputuloksen. Tässä kohtaa skrapalla raappaan kökkäreet irti jos niitä on, tarvittaessa kaveriksi ensinmainittua pesuainetta lisäksi. Ja taas kostealla rätillä pyyhkäisy ja huuhtelu ja pyyhkäisy. Hyvä tulee.

      • sokia

        Ei ei ei ensinäkin kaikki hellalevyt täysille 10 minutiksi sen jälkeen kaadetaan liedelle pullolinen hyvää punaviiniä sit katsotaan tarkkaan (nenä kiinni hellassa) tapahtuiko mitään jos ei sit pyydät kaveria kaataa olka pään yli pullolisen kossuu kyllä lähtee ja uunikin on kuin uusi kokemusta löytyy koska en ole sen jälkeen nähnyt kyseistä liettä


    • 0lli

      Löysin sellaista eristysainetta kuin vaahtolasi,se on lasista sulattamalla valmistettua eristeainetta,se on huokoista kiveä,sillä olen itse puhdistanut keraamisen tasoni sillä on lähtenyt kaikki kiinnipalaneet aineet tasolta.Se on pehmeämpää ainetta kuin liesitaso eikä näinollen naarmuta sitä.

    • hetipois

      minulla 15v ollut liesi eikä ole mitään jälkeä . olen käyttänyt keraamisen lieden puhdistus ainetta ,heti kun jotain tahraa on tullut. jos kiehunut yli hillot esim. niin laitoin vettä se liottaa alun .

    • Puhdistaja

      Höylä on hyvä höylän terään mänty suoraa ja sillä kun vetää ei parempaa liesi kiiltää halpa hyvä vaihto ehto

      • metsiemies

        Taitaa olla puu liesi


    • Liedenputsaaja

      Dr Beckmanin mustassa pyöreässä rasiassa oleva "puhdistuskivi" on mielestäni kaikkein paras. Tuote on tehty nimenomaan keraamisen liesitason puhdistukseen. Rasiassa on erityinen karheapintainen sieni joka kastetaan ja sillä hangataan kiveä. Sitten vaan hangataan liesi ja pyyhitään puhtaaksi ja kuivataan. Olen kyllä kokeillut muitakin aineita, mutta eivät ole olleet yhtä hyviä.

    • Universal_stone

      Universal stone. Sillä pesen myös uunin ja uunipellit tahrattomaksi. Saa ääsmarketeista ja prismoista ainakin

    • Hellapoliisi2

      Mennään jotenkuten varustettuun rautakauppaan, ostetaan paketti (10 kpl) partakoneenterän näköisiä teollisuusteriä. Otetaan yksi terä paketista ja vedellään sillä terä vinoasennossa (huom! ei raapimalla pystyasennossa) liesi kauttaaltaan. Välillä pyyhkäistään terä esim talouspaperiin. Otetaan pöytärätti ja hieman siihen Fairya, pyyhitä irtotöhkät pois. Loppukuivaus talouspaperilla. Samall terällä (kaksipuoleinen) voi puhdistaa kymmeniä kertoja . Loppuu myrkkyjen kanssa läträäminen, liesitaso on käsittelyn jälkeen kuin uusi.

    • Itse olen puhdistanut keraamisen lieden teräsvillalla. Ja hyvin on lika sillä lähtenyt eikä tule naarmuja lieden pintaan.

    • keittomen

      Rälläkällä missä on hiontalaikka sen jälkeen liesi kaupoille et saa makkarakeiton kiehuu

      • hellantäräyttelijä

        Rälläkällä missä on hiontalaikka sen jälkeen liesi kaupoille et saa makkarakeiton kiehuu

        ---kunnon satsi c4:sta tai tnt:tä hellan alle...kylä lähtee lika ja hellakin!!!
        tätä menetelmää ei suositella tehtävän sisätiloissa.....voi lähtee torppakin ohessa


      • dainomate

        toi on hyvä idea täytyy vain muistaa sitoa rälläkän johto hellaan kiinni koska kun lähdet juoksee niin ei rälläkkä aiheuta sulle vahinkoa


      • Birttihirmu
        hellantäräyttelijä kirjoitti:

        Rälläkällä missä on hiontalaikka sen jälkeen liesi kaupoille et saa makkarakeiton kiehuu

        ---kunnon satsi c4:sta tai tnt:tä hellan alle...kylä lähtee lika ja hellakin!!!
        tätä menetelmää ei suositella tehtävän sisätiloissa.....voi lähtee torppakin ohessa

        Sahattu haulikko on vielä helpompi


    • paras-aine

      PLUS hankausjauhe (nestemäinen) Tokmannilta. Lähtee eikä naarmuta.

      • rantsi

        jo on konsteja ,mutta olen todella pettynyt keraamiseen tasoon kun jälkiä jää vaikka ei ole kiehunut yli kuin hermot,eli kun laitan kattilan liedelle niin siitä jää jälki jopa uudesta ,edellinen liesi oli tavallinen niin ei edes sen levyjen ulkoreunat olleet likaiset no tietenkin vähän likaantuneet,mutta silti olen ihmeissäni miksi kattila jättää jäljet vaikka sopivat kaikille liesimalleille,olen huomioinut kattiloiden pohjat joten pesen ne aina puhtaiksi ,ehkä seuraava hella onkin se perinteinen


    • puhdasta

      Pyrin aina pyyhkimään heti pois roiskeet,lähtee ihan normaalilla kostealla tiskirätillä,kuivaan sitten ikkunanpesuun tarkoitetulla mikroliinalla.Hella on aivan kuin uusi,ei samentumia eikä länttejä.

    • kiiltäväksi

      pese aina heti,ei tartte poppakonsteja kun lika ei kerkiä kuivua. Kuivaa lopuksi.

      • merkitön

        Ei voi pestä heti, levy on pitkään tulikuuma, sinulla on erilainen pintä hellassasi, niitäkin monenlaisia..


    • Naarmuja

      Mulla naarmuuntunut keraaminen liesitaso tosi paljon, en ole kyllä tahallaan naarmuttanut millään... :/

      • Valurautapannu

        Esimerkiksi tulee varoa valurautapannua jos käyttää ettei vedä sidä pitkin hellan pintaa vaan nostaa sen. Siksi tavallinen liesi valuraudalla sopivampi, mutta tuolla ohjeella pärjää myös valurautapannulla :))


      • Valurautapannu

    • älkäänaarmuttako

      Keraaminen liesi pitää olla aina puhdas ennen ruuan laittamista. Puhdistamiseen käytetään vain sille tarkoittua puhdistusainetta ja sitä ennen kostealla luutulla pestään pahimmat, sitten voi raaputtaa varovasti lieden mukana tulleella skrapalla (ei ikkunaskrapaa). Erityisesti pitää varoa sokerin kiinnipalamista. Tähän nykyiseen keraamiseen lieteeni en ole raaskinut käyttää valmiita keraamisen lieden aineita, jotka useat ajan kanssa pikkuisen naarmuttaa (sameuttaa) pintaa. Nyt käytän vielä vain kosteaa luutua ja ruokasoodaa. Soodalla lähtee perinteinenkin levy puhtaaksi, naarmuttamatta.

    • Pintapuhdas

      Kostuta pinta, levitä pöytärätillä keraamiselle tarkoitettu aine, pyyhi, huuhtele, kuivaa talouspaperilla. Sillä siisti.

    • ei-hyvä

      Puhdistan käytön jälkeen heti kun on jäähtynyt. Tiskiharja ja fairya. Tiskirätillä pyyhin muutamaan kertaan ja lopuksi froteepyyhkeellä hankaan. Ihan siisti ja kirkas. Ja käristän välillä semmostakin ruokaa, että rasva roiskuu. Täytyy vaan välttää kiehuttamasta maitoa tms yli.
      Sinänsä koko vehje on täys p*ska. Meidän ainakin, mutta eipä ole oma, kun on vuokra-asunto. Tehonsäätö on avuton, rele vaan napsii säädöstä riippuvalla nopeudella täysille ja taas pois. Eli hetken kiehuu tosi kovaa ja sitten taas ei kunnolla. Kantta jos pitää, saatta helposti "täysillä" vaiheessa kuohahtaa yli. Palaa helposti pohjaankin, vanha kunnon valurautalevy tasaa lämpöä paremmin, jos on ohuempipohjainen kattila.

      • Valurautapannu

        Meillä keraaminen liesi on hyvin toiminut. 9- kohtainen levyn läämmönsäätö on.
        Ja kiertoilmauuni on tosi hyvä. Ajastin ja *munakello* ja sähköinen paistomittari mukana.
        Olen tyytyväinen tähän lieteen.


    • liesituuletin

      Myös ruokasooda ja etikka toimii hyvin. Sooda kylmälle liedelle, etikkaa sen verran että "kiehuu", hankaa kevyesti kostealla esim talouspaperi tms. Pyyhi sooda pois kostealla rätillä ja lopuksi kuivaa mikrokuituliinalla. Tehokas jokapäiväiseen puhdistukseen ja ekologinen. Kerran viikossa kantsii käyttää järeämpää ainetta jota saa G:llä alkavasta sähkövempele- ja keraamisia liesiä myyvästä liikkeestä.

    • MrMuscle
    • liesijo10vvanha

      Universal stone / http://www.neorex.fi/savisaippua-doktor-power-p-11.html aina tiskipöydällä ja karhunkieli sieni.http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=kombisieni niillä heti käytön jälkeen pinnan kimppuun ja loput töhnät mikrokuituliinalla puhtaaksi. Ei naarmun naarmua ja hyvin keittää

      • mummu08

        Keraamisen lieden puhdistukseen käytin ainoastaan ruokasoodaa ja kosteaa rättiä! Kannattaa muuten kokeilla! Ihme aine ja halpa konsti.


    • puhdistussieni_riittää

      Keraamisen tason puhdistussieni (vileda) keraamisen tason puhdistusaine (rainbow), kumpikin ostettu Prismasta. Niillä on toistaiseksi lähtenyt kaikki pahimmatkin liat.
      Edelleenkin taso on siis kauttaaltaan täysin tahraton, kiiltävä, peilipintainen ja naarmuton, raappaa ei ole ikinä tarvinnut käyttää vaikka sellainenkin on ollut hankittuna pahasti palaneiden likojen varalta.

    • Anonyymi

      Ihmesienellä lähtee, kun heti hankaa pois

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe