Putkimiehet tienaavat paremmin kuin it-osaajat

roskapostirobotti007

Aikanaan, kauan sitten, kun lähdin lukioon, ikäisistäni ammattikoulun LVI-linjalle menivät ne, jotka eivät muualle päässeet ja paikkoja jäi siitä huolimatta täyttämättä. Eikä kaikkia paikkoja saatu edes täytettyä. Putkimiehen työ ei ollut suosittua. Itse lukion jälkeen yliopistoon ja sieltä aikanaan korkeasti koulutettuna it-alalle.

Juuri julkistettiin verotietoja. Siellä putkimiehet usein kuntien kärkisijoilla. Itse en tuloillani pääse pienessäkään kunnassa edes listoille.

Tällä tarinalla on varmaan monta opetusta, mutta kerron yhden.

LVI-alala on hyvät palkat ja palkkiot, koska siellä on tekijöistä pulaa. LVI-urakat voidaan hinnoitella miten halutaan ja silti menevät kaupaksi.

IT-alalla toisaalta on valtava ylitarjonta. Jos haet työtä, tai vaihdat työpaikkaa, saat olla tyytyväinen, jos saat 2000 euroa kuussa, tai ylipäätänsä edes saat töitä.

Kyse on niin yksinkertaisesta asiasta kuin kysynnän ja tarjonnan laki. Mikä siihen on ratkaisuna? Tiedät kyllä.

239

7176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aöskjfsa

      Ratkaisuna on akateemisten henkilöiden muuntokoulutus putkimiehiksi. Tai sairaanhoitajiksi.

      • Putkihoitaja

        Eikös se ole sama asia.


      • 28091972

        Valelekuri E Laiho koulutukseltaan putkimies, meni vielä pidemmälle. Hankki lekurin paperit väärennetyt tosin, kun tienasi mielestään huonosti.
        Olisi vaan kannattanut pyyn pysyä pivossa, ohraisestihan siinä lopulta kävi.
        Kun putkimies hotki tuli uralle katki.


      • mies kaks ysi
        Putkihoitaja kirjoitti:

        Eikös se ole sama asia.

        Ensinnäkin, jos olet valmistunut oikeasti DI:ksi tietotekniikassa niin ihan itse olet ryssinyt elämäsi jos olet jäänyt normi data-apinaksi.Sinulla on koulutusta ja loppu onkin kiinni sinusta itsestäsi.Hieman jos viitsit haastaa itseäsi 3ke/kk irtoaa melko helpostikkin.Jos lähdet maailmalle esim. jenkkeihin niin 80k dollaria /v on todellisuutta.
        Eli, tee jotain äläkä vikise.

        Toisekseen, yhdelläkään listalla ei ole edes 100 parhaan joukossa puhtaasti putkimiestä.Hyvät palkat saataa olla niillä jotka viitsivät tehdä pitkää päivää mutta normi 8-16 tekemällä ei normiduunaria kummepia liksoja.Tai, jos todella jossain noin on niin heitäppä linkkinä 2013 verokalenterista.


      • taisitten vanhusten tyhön kärräämään vanhuksia pihalle ja riskimmät kääntelemään niitä sängyissä ni joa mihistä jutellaan


      • PePeP
        miees kirjoitti:

        taisitten vanhusten tyhön kärräämään vanhuksia pihalle ja riskimmät kääntelemään niitä sängyissä ni joa mihistä jutellaan

        Kohta niiltäkin hommat loppuu (kun suuret ikäluokat kuolee) ja sit taas valitus alkaa.


      • Kerhis
        mies kaks ysi kirjoitti:

        Ensinnäkin, jos olet valmistunut oikeasti DI:ksi tietotekniikassa niin ihan itse olet ryssinyt elämäsi jos olet jäänyt normi data-apinaksi.Sinulla on koulutusta ja loppu onkin kiinni sinusta itsestäsi.Hieman jos viitsit haastaa itseäsi 3ke/kk irtoaa melko helpostikkin.Jos lähdet maailmalle esim. jenkkeihin niin 80k dollaria /v on todellisuutta.
        Eli, tee jotain äläkä vikise.

        Toisekseen, yhdelläkään listalla ei ole edes 100 parhaan joukossa puhtaasti putkimiestä.Hyvät palkat saataa olla niillä jotka viitsivät tehdä pitkää päivää mutta normi 8-16 tekemällä ei normiduunaria kummepia liksoja.Tai, jos todella jossain noin on niin heitäppä linkkinä 2013 verokalenterista.

        Täytyy myös ottaa huomioon se tosiasia, että Putkimies saa paljon enemmän pesää kuin IT-mies.


      • AMK lady
        Kerhis kirjoitti:

        Täytyy myös ottaa huomioon se tosiasia, että Putkimies saa paljon enemmän pesää kuin IT-mies.

        Annan mieluummin pesää akateemiselle kuin työmiehelle. Olen itsekkin hieman kouluttautunut, joten haluan olla samalla aaltopituudella jopa sekstaillessa.
        Sorry putkimiehet.

        Putkimiehet saavat pesää perushoitajilta tms.


      • Tavallisena duunarin
        AMK lady kirjoitti:

        Annan mieluummin pesää akateemiselle kuin työmiehelle. Olen itsekkin hieman kouluttautunut, joten haluan olla samalla aaltopituudella jopa sekstaillessa.
        Sorry putkimiehet.

        Putkimiehet saavat pesää perushoitajilta tms.

        minulla on ollut parhaat palkat 10000 euroa bruttona kuussa.


      • DI!
        AMK lady kirjoitti:

        Annan mieluummin pesää akateemiselle kuin työmiehelle. Olen itsekkin hieman kouluttautunut, joten haluan olla samalla aaltopituudella jopa sekstaillessa.
        Sorry putkimiehet.

        Putkimiehet saavat pesää perushoitajilta tms.

        Tommonen amk ämmä on koulutuksensa puolesta aika kaukana ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneesta. Anna sinä vain niille putkimiehille pesää. Ei me DI:t noin sivistymätöntä naista haluta.


      • aivan tukossa..
        AMK lady kirjoitti:

        Annan mieluummin pesää akateemiselle kuin työmiehelle. Olen itsekkin hieman kouluttautunut, joten haluan olla samalla aaltopituudella jopa sekstaillessa.
        Sorry putkimiehet.

        Putkimiehet saavat pesää perushoitajilta tms.

        Ei tekis pahaa sunkaan rööreillesi hieman antaa putkimiestä..


      • Tavattomana duunarin
        Tavallisena duunarin kirjoitti:

        minulla on ollut parhaat palkat 10000 euroa bruttona kuussa.

        Mulla on ollut viimeiset 12 vuotta keskimäärin tuo brutto kuussa.


      • AlanVaihtoEdessä
        mies kaks ysi kirjoitti:

        Ensinnäkin, jos olet valmistunut oikeasti DI:ksi tietotekniikassa niin ihan itse olet ryssinyt elämäsi jos olet jäänyt normi data-apinaksi.Sinulla on koulutusta ja loppu onkin kiinni sinusta itsestäsi.Hieman jos viitsit haastaa itseäsi 3ke/kk irtoaa melko helpostikkin.Jos lähdet maailmalle esim. jenkkeihin niin 80k dollaria /v on todellisuutta.
        Eli, tee jotain äläkä vikise.

        Toisekseen, yhdelläkään listalla ei ole edes 100 parhaan joukossa puhtaasti putkimiestä.Hyvät palkat saataa olla niillä jotka viitsivät tehdä pitkää päivää mutta normi 8-16 tekemällä ei normiduunaria kummepia liksoja.Tai, jos todella jossain noin on niin heitäppä linkkinä 2013 verokalenterista.

        "Hieman jos viitsit haastaa itseäsi 3ke/kk irtoaa melko helpostikkin."

        Onkohan sinulla mitään käsitystä siitä, miten paljon inssijoukkoa on työttömänä? Dippainssien kohdalla varsinkin IT-ala on ongelmallinen, koska se kuhisee jos jonkinlaista itseoppinutta "osaajaa", joka on jollain ihmeen datanomikurssilla ja parilla javasertifikaatilla osoittamassa asiantuntijuuttaan.

        Ja vähän väliä sillä asiantuntijuudella, kun halvalla lähtee. Mieluummin palkkaavat jonkin pojannulikan ilmaisella kokisautomaatilla ja 1500 euron kuukausipalkalla, kunhan jotain valmista tulee, kuin maksavat 3000-4000 euron kuukausipalkkoja.

        En tiedä, onko sitä koskaan selvitetty, millaisella taustalla Suomen IT-alan yrityksissä on työntekijöitä ja millaisia möhläyksiä siellä tehdään. Veikkaanpa, että noiden välillä on melkoinen korrelaatio, mutta ei keskimäärin tavallisessa kunnallisessa organisaatiossa ymmärretä koko alan päälle ja vielä vähemmän välitetään lopputuloksesta. Pääasia, että tulee halvaksi.

        Jollain lääketieteellistä instrumentaatiota tai ydinfysiikkaa opiskelevalla inssillä onkin sitten ihan erilainen työtilanne edessä. Kukaan ei palkkaa Ville 17v., "kun on nörttikin vielä", hoitamaan jotain paineturbiinin kalibraatiota, vaikka se nyt oliskin jossain jonkin kirjan asiasta lukaissut.


      • sdt5tygb6yui7
        mies kaks ysi kirjoitti:

        Ensinnäkin, jos olet valmistunut oikeasti DI:ksi tietotekniikassa niin ihan itse olet ryssinyt elämäsi jos olet jäänyt normi data-apinaksi.Sinulla on koulutusta ja loppu onkin kiinni sinusta itsestäsi.Hieman jos viitsit haastaa itseäsi 3ke/kk irtoaa melko helpostikkin.Jos lähdet maailmalle esim. jenkkeihin niin 80k dollaria /v on todellisuutta.
        Eli, tee jotain äläkä vikise.

        Toisekseen, yhdelläkään listalla ei ole edes 100 parhaan joukossa puhtaasti putkimiestä.Hyvät palkat saataa olla niillä jotka viitsivät tehdä pitkää päivää mutta normi 8-16 tekemällä ei normiduunaria kummepia liksoja.Tai, jos todella jossain noin on niin heitäppä linkkinä 2013 verokalenterista.

        Olen IT - ammattlainen. Palkka tonni kuussa brutto.... Tunnen monia ammattikaimoja joilla ei töitä ollenkaan. Hakeneet Helsinkiä myöten ja tulos nolla. Omaan paikkaani pääsin vuosi sitten vain vahingossa. Sitä ennen vuosien työttömyys IT-alalta. Sekatöissä sai olla. Niitä riitti. IT-paikkoihin tunkua liikaakin.

        Samaan aikaan putkimies tuttuni 4 kpl tekee hommia niin ettei taho vuorokausi riittää. Rahaa ja omaisuutta on vaikka muille jakaa.

        Että se niistä hyvin palkatuista IT-hommista... Tämä on totuus! Mutta kehua saa mitä haluaa.


      • sdfsdf
        AMK lady kirjoitti:

        Annan mieluummin pesää akateemiselle kuin työmiehelle. Olen itsekkin hieman kouluttautunut, joten haluan olla samalla aaltopituudella jopa sekstaillessa.
        Sorry putkimiehet.

        Putkimiehet saavat pesää perushoitajilta tms.

        Perushoitajat on paljon timmimmässä vedossa kuin lortot AMK:t


      • Öyestä
        AMK lady kirjoitti:

        Annan mieluummin pesää akateemiselle kuin työmiehelle. Olen itsekkin hieman kouluttautunut, joten haluan olla samalla aaltopituudella jopa sekstaillessa.
        Sorry putkimiehet.

        Putkimiehet saavat pesää perushoitajilta tms.

        Lisäisin tuohon perushoitajien lisäksi vielä kaupan kassat ja hiusten hivelijät. Mut mites sitten, jos tuo kaupan kassa onkin AMK lady????

        Missä kunnassa muuten putkarit on kärkipaikoilla? Voisiko aloittaja laittaa linkin, koska tuskin on tätä asiaa verotoimistosta käynyt selvittämässä? Eli linkki löytynee?


      • Älykäs putkimies
        AMK lady kirjoitti:

        Annan mieluummin pesää akateemiselle kuin työmiehelle. Olen itsekkin hieman kouluttautunut, joten haluan olla samalla aaltopituudella jopa sekstaillessa.
        Sorry putkimiehet.

        Putkimiehet saavat pesää perushoitajilta tms.

        Minä olen putkimiehenä tottunut rassaamaan kaikenlaisia röörejä ja rassaisin mielelläni AMK ladynkin kaikki röörit tuhkaluukkua myöten! Olen rassannut niin akateemisia röörejä kuin röörejä kansakoulupohjaltakin ja aivan samalta tuntuvat, ei mitään eroa. No- ehkä akateemiset röörit ovat hieman kuivahkoja, mutta rassatessa kyllä alkavat luistaa nekin! Joskus harvoin olen voidellut Tummelilla!
        Toisaalta AMK ladyn puheet kuullostavat vähän siltä, että jokin ruuvi on päässyt hieman löystymään, mutta eihän se röörejä huononna. Akateemisissä ei todennäköisesti ole juurikaan sellaisia kunnon rassaajia, jotka viitsisivät alkaa ladyn röörejä rassaamaan... Ja, jos totta puhutaan, niin akateemiset ovat yleisesti ottaen aika huonoja panomiehiä jo pelkästään huonon kuntonsa vuoksi! Eipä AMK lady paljoa seksiltä tunnu odottavan, mutta ei liene ihmekään tuollaisilla älyn lahjoilla... Ihmettelen vaan millähän älyn lahjoilla pääsee " samalle aaltopituudelle " jonkun akateemisen kanssa... Hyvä kun edes putkimiehen! Että sorry vaan lady, et vaikuta kovin älykkäältä!


      • MidnightSun
        Öyestä kirjoitti:

        Lisäisin tuohon perushoitajien lisäksi vielä kaupan kassat ja hiusten hivelijät. Mut mites sitten, jos tuo kaupan kassa onkin AMK lady????

        Missä kunnassa muuten putkarit on kärkipaikoilla? Voisiko aloittaja laittaa linkin, koska tuskin on tätä asiaa verotoimistosta käynyt selvittämässä? Eli linkki löytynee?

        Putkimiehethän tekevät perinteisesti vähintään puolet hommista pimeinä, niin sen vuoksi eivät näy verotilastoissa.


      • Verotarkastaja
        Tavattomana duunarin kirjoitti:

        Mulla on ollut viimeiset 12 vuotta keskimäärin tuo brutto kuussa.

        Putkimiehet ovat neroja myös verojen kierrossa. Kovapalkkaisina ovat kuitenkin onnistuneet välttämään joutumasta kovimmin verotettujen listalle:

        http://www.veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=Verotiedot

        Ainakin mitä kateellisten listaan on uskominen.


      • puttkkimmies
        mies kaks ysi kirjoitti:

        Ensinnäkin, jos olet valmistunut oikeasti DI:ksi tietotekniikassa niin ihan itse olet ryssinyt elämäsi jos olet jäänyt normi data-apinaksi.Sinulla on koulutusta ja loppu onkin kiinni sinusta itsestäsi.Hieman jos viitsit haastaa itseäsi 3ke/kk irtoaa melko helpostikkin.Jos lähdet maailmalle esim. jenkkeihin niin 80k dollaria /v on todellisuutta.
        Eli, tee jotain äläkä vikise.

        Toisekseen, yhdelläkään listalla ei ole edes 100 parhaan joukossa puhtaasti putkimiestä.Hyvät palkat saataa olla niillä jotka viitsivät tehdä pitkää päivää mutta normi 8-16 tekemällä ei normiduunaria kummepia liksoja.Tai, jos todella jossain noin on niin heitäppä linkkinä 2013 verokalenterista.

        Hei! Olen yksityisellä putkimiehenä ja kk-palkkani on 4.800 lisät Olenko mielestänne alipalkattu? (kokemusvuosia on kertynyt 8v


      • Rojut ranniin
        AMK lady kirjoitti:

        Annan mieluummin pesää akateemiselle kuin työmiehelle. Olen itsekkin hieman kouluttautunut, joten haluan olla samalla aaltopituudella jopa sekstaillessa.
        Sorry putkimiehet.

        Putkimiehet saavat pesää perushoitajilta tms.

        Rompsa kuin rompsa, ei akateeminen pesa sen kummallisempi ole. Sita paitsi akateemiset naiset on yleensa estyneempia.


      • Koot hukassa
        mies kaks ysi kirjoitti:

        Ensinnäkin, jos olet valmistunut oikeasti DI:ksi tietotekniikassa niin ihan itse olet ryssinyt elämäsi jos olet jäänyt normi data-apinaksi.Sinulla on koulutusta ja loppu onkin kiinni sinusta itsestäsi.Hieman jos viitsit haastaa itseäsi 3ke/kk irtoaa melko helpostikkin.Jos lähdet maailmalle esim. jenkkeihin niin 80k dollaria /v on todellisuutta.
        Eli, tee jotain äläkä vikise.

        Toisekseen, yhdelläkään listalla ei ole edes 100 parhaan joukossa puhtaasti putkimiestä.Hyvät palkat saataa olla niillä jotka viitsivät tehdä pitkää päivää mutta normi 8-16 tekemällä ei normiduunaria kummepia liksoja.Tai, jos todella jossain noin on niin heitäppä linkkinä 2013 verokalenterista.

        Mitä tarkoittaa käyttämäsi k yksiköiden etuliitteen? Kyselee oikeasti asiasta kiinnostunut tietämätön :)


      • Teknikko-opettaja
        Koot hukassa kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa käyttämäsi k yksiköiden etuliitteen? Kyselee oikeasti asiasta kiinnostunut tietämätön :)

        Jopa on kysymys. Hiukan luovuutta ja sovellusta peruskoulun opeihin. k = kilo
        kilometri tai kilogramma
        10 potenssiin 3
        k= 10x10x10

        Tietysti jos asian kanssa on ollut vähän tekemisissä sikä ole tällaisen kanssa tarvinut tai asioihin paneurtua. Niin voi olla vieras.

        3k€ kilo€uroa on ei ole mikään virallinen lyhennys, mutta käytetään ja tulkitaan oikein.


      • Akat-eeminen?
        AMK lady kirjoitti:

        Annan mieluummin pesää akateemiselle kuin työmiehelle. Olen itsekkin hieman kouluttautunut, joten haluan olla samalla aaltopituudella jopa sekstaillessa.
        Sorry putkimiehet.

        Putkimiehet saavat pesää perushoitajilta tms.

        Olet ilmeisesti todellakin vain "hieman" kouluttautunut. Tämän voi todeta jo hengentuotteesi toisesta lauseesta. Itsekin-sanan voi toki kirjoittaa yhdellä k-kirjaimella. Varsinkin, jos haluaa kirjoittaa oikein.


      • mies kaks ysi
        puttkkimmies kirjoitti:

        Hei! Olen yksityisellä putkimiehenä ja kk-palkkani on 4.800 lisät Olenko mielestänne alipalkattu? (kokemusvuosia on kertynyt 8v

        Jeph, jeph... näitä super duunareita jotka tienaa aina 4ke-10ke/kk pöllähtää aina välillä..


      • nx92ndj9
        AMK lady kirjoitti:

        Annan mieluummin pesää akateemiselle kuin työmiehelle. Olen itsekkin hieman kouluttautunut, joten haluan olla samalla aaltopituudella jopa sekstaillessa.
        Sorry putkimiehet.

        Putkimiehet saavat pesää perushoitajilta tms.

        Kuka nyt naisen kanssa keskustella haluaa, pesä riittää.


      • höpötiti
        Älykäs putkimies kirjoitti:

        Minä olen putkimiehenä tottunut rassaamaan kaikenlaisia röörejä ja rassaisin mielelläni AMK ladynkin kaikki röörit tuhkaluukkua myöten! Olen rassannut niin akateemisia röörejä kuin röörejä kansakoulupohjaltakin ja aivan samalta tuntuvat, ei mitään eroa. No- ehkä akateemiset röörit ovat hieman kuivahkoja, mutta rassatessa kyllä alkavat luistaa nekin! Joskus harvoin olen voidellut Tummelilla!
        Toisaalta AMK ladyn puheet kuullostavat vähän siltä, että jokin ruuvi on päässyt hieman löystymään, mutta eihän se röörejä huononna. Akateemisissä ei todennäköisesti ole juurikaan sellaisia kunnon rassaajia, jotka viitsisivät alkaa ladyn röörejä rassaamaan... Ja, jos totta puhutaan, niin akateemiset ovat yleisesti ottaen aika huonoja panomiehiä jo pelkästään huonon kuntonsa vuoksi! Eipä AMK lady paljoa seksiltä tunnu odottavan, mutta ei liene ihmekään tuollaisilla älyn lahjoilla... Ihmettelen vaan millähän älyn lahjoilla pääsee " samalle aaltopituudelle " jonkun akateemisen kanssa... Hyvä kun edes putkimiehen! Että sorry vaan lady, et vaikuta kovin älykkäältä!

        joskus tota miettineenä että aamulla viemäriä ja illalla muijaa saatteko kädet ees puhtaiks kannattasi suuki pestä saippualla välillä mutta röörien putsausta kannatan ei haittaa mua ollenkaan varsinki puolukkapäivinä pitää saaha mies rassaamaa kunnolla


      • PePeP
        AlanVaihtoEdessä kirjoitti:

        "Hieman jos viitsit haastaa itseäsi 3ke/kk irtoaa melko helpostikkin."

        Onkohan sinulla mitään käsitystä siitä, miten paljon inssijoukkoa on työttömänä? Dippainssien kohdalla varsinkin IT-ala on ongelmallinen, koska se kuhisee jos jonkinlaista itseoppinutta "osaajaa", joka on jollain ihmeen datanomikurssilla ja parilla javasertifikaatilla osoittamassa asiantuntijuuttaan.

        Ja vähän väliä sillä asiantuntijuudella, kun halvalla lähtee. Mieluummin palkkaavat jonkin pojannulikan ilmaisella kokisautomaatilla ja 1500 euron kuukausipalkalla, kunhan jotain valmista tulee, kuin maksavat 3000-4000 euron kuukausipalkkoja.

        En tiedä, onko sitä koskaan selvitetty, millaisella taustalla Suomen IT-alan yrityksissä on työntekijöitä ja millaisia möhläyksiä siellä tehdään. Veikkaanpa, että noiden välillä on melkoinen korrelaatio, mutta ei keskimäärin tavallisessa kunnallisessa organisaatiossa ymmärretä koko alan päälle ja vielä vähemmän välitetään lopputuloksesta. Pääasia, että tulee halvaksi.

        Jollain lääketieteellistä instrumentaatiota tai ydinfysiikkaa opiskelevalla inssillä onkin sitten ihan erilainen työtilanne edessä. Kukaan ei palkkaa Ville 17v., "kun on nörttikin vielä", hoitamaan jotain paineturbiinin kalibraatiota, vaikka se nyt oliskin jossain jonkin kirjan asiasta lukaissut.

        Spagettia lihapullilla kiitos... ja ylläpito kiittää, vai ulkoistetaanko se jotenkin jonnekkin?


      • Vanhempi putkimies
        puttkkimmies kirjoitti:

        Hei! Olen yksityisellä putkimiehenä ja kk-palkkani on 4.800 lisät Olenko mielestänne alipalkattu? (kokemusvuosia on kertynyt 8v

        En minäkään saa juuri enempää kuin nimimerkki " puttkkimmies " , vaikka kokemusvuosia on kertynyt työstä jo kohta 20. Joten, voit olla aika tyytyväinen palkkaasi.


      • Putkari-yrittäjä
        mies kaks ysi kirjoitti:

        Jeph, jeph... näitä super duunareita jotka tienaa aina 4ke-10ke/kk pöllähtää aina välillä..

        Nimimerkille " mies kaks ysi " vastaisin vielä, että ei tuo 10 ke / kk nyt ihan mahdoton palkka ole. Itsekin ansaitsen joskus sen verran, mutta teenkin töitä yrittäjänä ja veloitus on 45 euroa alv. Ja, silloin kun teen 200 tuntia / kk, niin veloitus on 9 ke , mutta eihän siitä itselle jää kaikkien kulujen jälkeen kuin reilun puolet. Normaali 160 tunnin / kk mukaan ei jää niinkään paljoa!


      • nbcbbxkcbcncnckfl
        Öyestä kirjoitti:

        Lisäisin tuohon perushoitajien lisäksi vielä kaupan kassat ja hiusten hivelijät. Mut mites sitten, jos tuo kaupan kassa onkin AMK lady????

        Missä kunnassa muuten putkarit on kärkipaikoilla? Voisiko aloittaja laittaa linkin, koska tuskin on tätä asiaa verotoimistosta käynyt selvittämässä? Eli linkki löytynee?

        Eipä kaupan kassoilla amk-sakkia ole, ne on alansa töissä. Yliopistoämmiä kyllä paljonkin humanisteja yms.


      • kiimaista ja tiukkaa
        AMK lady kirjoitti:

        Annan mieluummin pesää akateemiselle kuin työmiehelle. Olen itsekkin hieman kouluttautunut, joten haluan olla samalla aaltopituudella jopa sekstaillessa.
        Sorry putkimiehet.

        Putkimiehet saavat pesää perushoitajilta tms.

        Perushoitsuilla. siivoojilla.keittiöapulaisilla paras "pesä! aito ja osaavat antaa oikeesti estoitta...


      • Öyestä
        nbcbbxkcbcncnckfl kirjoitti:

        Eipä kaupan kassoilla amk-sakkia ole, ne on alansa töissä. Yliopistoämmiä kyllä paljonkin humanisteja yms.

        Virheellinen käsitys. Merkantit ja merkonomit ovat amk-sakkia ja heitä on paljon käsittääkseni juuri kauppojen kassoina (tai hyllyjen täyttäjinä) =)


      • nuohooja
        Kerhis kirjoitti:

        Täytyy myös ottaa huomioon se tosiasia, että Putkimies saa paljon enemmän pesää kuin IT-mies.

        se vasta saakin pesää. Joka päivä


      • Koot hukassa
        Teknikko-opettaja kirjoitti:

        Jopa on kysymys. Hiukan luovuutta ja sovellusta peruskoulun opeihin. k = kilo
        kilometri tai kilogramma
        10 potenssiin 3
        k= 10x10x10

        Tietysti jos asian kanssa on ollut vähän tekemisissä sikä ole tällaisen kanssa tarvinut tai asioihin paneurtua. Niin voi olla vieras.

        3k€ kilo€uroa on ei ole mikään virallinen lyhennys, mutta käytetään ja tulkitaan oikein.

        Kiitos vastauksesta. Nyt ymmärtää vähän paremmin ..että lisää kolme nollaa siihen tilalle. Mulla on jääny oppimäärästä pois moiset epäviralliset määreet ja olenkin ihmetelly miksi moista näkee seminaareissa ja joskus julkaisuissakin.


    • it-konsultti_evp

      Oliko tämä joku uutinen. Putkimiesten hommissa tehdään töytä, joka vaatii taitoa. It-alalle hakeutuu kaikenlaista tyhjäntoimittajaa, miksi heille pitäisi muka maksaa hyvin.

      • jadh78asjd8

        Sairaanhoitajia on jo Suomessa liikaa


      • Tämä on faktaa!!!!
        jadh78asjd8 kirjoitti:

        Sairaanhoitajia on jo Suomessa liikaa

        Vai liikaa sairaanhoitajia!!!!!! nyt valmistuneet eivät ole saaneet töitä kuin pätkissä ja minimi palkalla jotain tarttis tehdä? ennenkuin lähtevät muihin euroopan paremmin palkattuihin töihin.


      • pissitty silmille?
        Tämä on faktaa!!!! kirjoitti:

        Vai liikaa sairaanhoitajia!!!!!! nyt valmistuneet eivät ole saaneet töitä kuin pätkissä ja minimi palkalla jotain tarttis tehdä? ennenkuin lähtevät muihin euroopan paremmin palkattuihin töihin.

        kannattiko äänestää kokoomusta? tai sdpeetä, tai keskustaa, ne on samaa kokoomusta kaikki.


      • Tämä on faktaa!!!! kirjoitti:

        Vai liikaa sairaanhoitajia!!!!!! nyt valmistuneet eivät ole saaneet töitä kuin pätkissä ja minimi palkalla jotain tarttis tehdä? ennenkuin lähtevät muihin euroopan paremmin palkattuihin töihin.

        norhjassa ois töitä liekkö enää siraan hoitajille mut jos kaikki menee pois onko suomee kohta olemassa met kuihumma tänne kuka meitä hoitaa ku met vnhenemme noo jos ryssä hyökkää ni pnemma hnttiin sielä ainaki sitten menetyksiä tulee et mihin kaupunkiin net sit sumlaiset ahetaan jos kaikki kuolee jo rintamalla


      • miees kirjoitti:

        norhjassa ois töitä liekkö enää siraan hoitajille mut jos kaikki menee pois onko suomee kohta olemassa met kuihumma tänne kuka meitä hoitaa ku met vnhenemme noo jos ryssä hyökkää ni pnemma hnttiin sielä ainaki sitten menetyksiä tulee et mihin kaupunkiin net sit sumlaiset ahetaan jos kaikki kuolee jo rintamalla

        somlitkose sitten vetesaania hoitaa kunet menee ensin krkuun ku venäjähyökkää tänne ja tuleevat takasin eisaatana ei peekele


      • Good duuni
        miees kirjoitti:

        somlitkose sitten vetesaania hoitaa kunet menee ensin krkuun ku venäjähyökkää tänne ja tuleevat takasin eisaatana ei peekele

        Norjassa on töitä runsaasti hyvällä palkalla sairaanhoitajille ja sen mongerruksen kyllä oppii tosi helposti kun on joutunut lukemaan pakkoruotsia, joten joku hyöty siitäkin.

        Tiedän aikas monta Norjassa viihtyvää sairaaanhoitajaa.


      • 123123123
        Tämä on faktaa!!!! kirjoitti:

        Vai liikaa sairaanhoitajia!!!!!! nyt valmistuneet eivät ole saaneet töitä kuin pätkissä ja minimi palkalla jotain tarttis tehdä? ennenkuin lähtevät muihin euroopan paremmin palkattuihin töihin.

        Nimenomaan. Niitä on liikaa, kun iso osa on pätkätöissä tai työttömänä tai pakenee maasta. Ainoa, mikä liikatarjontaa korjaa, on maastapako - mikä on vaan hyvä asia.


      • dfdfsdfsdfdsf
        miees kirjoitti:

        norhjassa ois töitä liekkö enää siraan hoitajille mut jos kaikki menee pois onko suomee kohta olemassa met kuihumma tänne kuka meitä hoitaa ku met vnhenemme noo jos ryssä hyökkää ni pnemma hnttiin sielä ainaki sitten menetyksiä tulee et mihin kaupunkiin net sit sumlaiset ahetaan jos kaikki kuolee jo rintamalla

        Otetaan filippiineiltä tänne hoitajat, paljon ammattitaitoisempia ja silmää miellyttävämpiä kuin nämä alkoholisoituneet persjalkaiset suomalaiset hoitsulortot.


      • itälänsiitälänsimies
        miees kirjoitti:

        norhjassa ois töitä liekkö enää siraan hoitajille mut jos kaikki menee pois onko suomee kohta olemassa met kuihumma tänne kuka meitä hoitaa ku met vnhenemme noo jos ryssä hyökkää ni pnemma hnttiin sielä ainaki sitten menetyksiä tulee et mihin kaupunkiin net sit sumlaiset ahetaan jos kaikki kuolee jo rintamalla

        asunnottomuus toki nostaa asunnottomat nostaa päätään - norjalaisilla oli joskus seutunen oleskella suomessa, hyvä täällä on tai suomalismetsissä


      • Lisää Faktaa
        Tämä on faktaa!!!! kirjoitti:

        Vai liikaa sairaanhoitajia!!!!!! nyt valmistuneet eivät ole saaneet töitä kuin pätkissä ja minimi palkalla jotain tarttis tehdä? ennenkuin lähtevät muihin euroopan paremmin palkattuihin töihin.

        Meidän koulusta valmistuu lähihoitajia. Heistä työllistyy 85% ensimmäisen vuoden sisällä valmistumisesta.

        On joitakin ammatteja (lähinnä valtion tai kunnan virkoja) joihin edellytetään akateemista tutkintoa. Jos tavoite ei ole näissä ammateissa niin on turhaa lukea liikaa.


      • ++00++0
        Tämä on faktaa!!!! kirjoitti:

        Vai liikaa sairaanhoitajia!!!!!! nyt valmistuneet eivät ole saaneet töitä kuin pätkissä ja minimi palkalla jotain tarttis tehdä? ennenkuin lähtevät muihin euroopan paremmin palkattuihin töihin.

        Sairaanhoitajista on tahallaan tehty pätkätyöläisiä ja huonopalkkaisia.
        Se on valtion syy.

        Tilastotietoja on jo olemassa siitä, että kaikki valmistuvat sairaanhoitajat eivät pääse töihin omalle alalleen.


    • Einmal_Ist_Keinmal

      Ratkaisu on lähteä ulkomaille IT-alan töihin. Nimim. Suomessa palkka oli 2600 e/kk 4 vuoden kokemuksella, Saksassa 4500 e/kk.

      • adfdas

        Tässä on yksi oikea ratkaisu. Vähennetään samalla tarjontaa Suomessa. Hyvä!


      • kokemusta on
        adfdas kirjoitti:

        Tässä on yksi oikea ratkaisu. Vähennetään samalla tarjontaa Suomessa. Hyvä!

        Kyllä tuon 4500 pystyy IT alalla kevyesti tienaamaan suomessakin, kunhan pääsee kansainväliseen tunnettuun firmaan töihin ja on valmis tekemään helvetisti töitä.
        Ei riitä pelkkä duunin vääntäminen vaan oikea kiinnostus ja paneutuminen jopa perhe-elämän kustannuksella.


      • DieKalteWahrheit
        kokemusta on kirjoitti:

        Kyllä tuon 4500 pystyy IT alalla kevyesti tienaamaan suomessakin, kunhan pääsee kansainväliseen tunnettuun firmaan töihin ja on valmis tekemään helvetisti töitä.
        Ei riitä pelkkä duunin vääntäminen vaan oikea kiinnostus ja paneutuminen jopa perhe-elämän kustannuksella.

        Saksassa riittää normaalitahtiin työnteko, eikä tarvi uhrata perhe-elämää.


    • nuonähty

      Toisaalta putkimiehen hommat on aika "paskahommaa" ja ei niihin ajaudu jos on tyypiltään henkilö, joka käyttää työnteossa mielummin aivoja kuin muskelia. Sama juttu useimpien teollisuustöiden kanssa. Ne ovat usein raskaita, meluisia, tylsiä ja jopa vaarallisia, vaikka liksa olisikin OK. Suunnittelutyötä ei niihin pitäisi edes verrata.

      • onko järkeee

        Milloin it-alalla on pitänyt käyttää aivoja enempi kuin muillakaan aloila ? Itse olen ollut lähes 30v it-alalla, eikä siinä juuri ole aivoja tarvinut liiaksi käyttää.


      • Isoterot
        onko järkeee kirjoitti:

        Milloin it-alalla on pitänyt käyttää aivoja enempi kuin muillakaan aloila ? Itse olen ollut lähes 30v it-alalla, eikä siinä juuri ole aivoja tarvinut liiaksi käyttää.

        Aivoja voisi ainakin käyttää keskustelun aloittaja, joka vertaili ruumiillista ja henkistä työtä keskenään. Ei paljon järkeä..


      • entinen_rivikoodari
        Isoterot kirjoitti:

        Aivoja voisi ainakin käyttää keskustelun aloittaja, joka vertaili ruumiillista ja henkistä työtä keskenään. Ei paljon järkeä..

        toisaalta työ kuin työ, saattaa olla , että putkimiehen hommissa vaaditaan myös enempi älynkäyttöä kuin esin rivikoodarin hommissa.


      • aölskfld
        onko järkeee kirjoitti:

        Milloin it-alalla on pitänyt käyttää aivoja enempi kuin muillakaan aloila ? Itse olen ollut lähes 30v it-alalla, eikä siinä juuri ole aivoja tarvinut liiaksi käyttää.

        Kyllä it-alan vaativimmissa tehtävissä vaaditaan aikas paljon aivojen käyttöä...

        Esim. monimutkaisen tietoliikenne-infran hallinta yhtenä esimerkkinä.


      • kateelliset vinkuu
        entinen_rivikoodari kirjoitti:

        toisaalta työ kuin työ, saattaa olla , että putkimiehen hommissa vaaditaan myös enempi älynkäyttöä kuin esin rivikoodarin hommissa.

        Kokemuksesta voin kertoa, että pitää hallita aika laaja-alaisesti kaikkea mahdollista ollakseen hyvä putkimies. Itse en ole "putkimies", vaan putkiasentaja.

        Työssä pitää hallita laajoja kokonaisuuksia,tiettyjen erityistaitojen lisäksi. Ihmisillä saattaa olla jokin streotyyppinen käsitys, että putkimies vaan vaihtelee tiskialtaan hanoja ja wc istuimia.

        Toiset putkimiehet niitä hanoja vaihteleekin, mutta joku niihin teidän kiinteistöihinne rakentaa viemärit, ilmastoinnit, lämmitykset, jäähdytykset, yms.

        Kyse ei todellakaan ole mistään kevyestä tai vaatimattomasta työstä, mihin kuka tahansa pystyy. Vaatii jatkuvaa ajattelua, tarkkuutta, stressin sietoa ja voimaakin kyllä, muiden asioiden hallinnan lisäksi.

        Vesivahingot ja paskavesien sekoittumiset juomaveteen eivät varmaan ole kenenkään mielestä toivottuja asioita asumisessa.

        Putkialalla ei ainakaan saa sitä rahaa ilman osaamista, että turha sinne on sen rahan takia hakeutua. Oman aikansa niitä "yrittäjiä" katsellaan, mutta ammattilaiset ne työt tekee, eikä niitä voi päin persettä tehdä.


      • Ratto-Raili
        onko järkeee kirjoitti:

        Milloin it-alalla on pitänyt käyttää aivoja enempi kuin muillakaan aloila ? Itse olen ollut lähes 30v it-alalla, eikä siinä juuri ole aivoja tarvinut liiaksi käyttää.

        Hi.hi eiks näissäkin vehkeissä olekin ihan omat It-aivot?


      • nykyajan putkihommisaa ei tarvi käyttää muskeleita niinku aikoinaan ku jos vilä käsin väänsi kierteet ja taivutti rautaputket


      • putkiaivoko
        miees kirjoitti:

        nykyajan putkihommisaa ei tarvi käyttää muskeleita niinku aikoinaan ku jos vilä käsin väänsi kierteet ja taivutti rautaputket

        opettele kirjoittamaan


      • atkinsinjööri
        aölskfld kirjoitti:

        Kyllä it-alan vaativimmissa tehtävissä vaaditaan aikas paljon aivojen käyttöä...

        Esim. monimutkaisen tietoliikenne-infran hallinta yhtenä esimerkkinä.

        Tietoliikenne-infran? Johan tuo annetaan atk-esiopetuksessa ,eli ei mitään kummallista ymmärrystä vaadita.


      • höpö
        atkinsinjööri kirjoitti:

        Tietoliikenne-infran? Johan tuo annetaan atk-esiopetuksessa ,eli ei mitään kummallista ymmärrystä vaadita.

        Joo. Käy sinä suunnittelemassa ja rakentamassa toimiva tietoliikenneverkko. IPv4 IPv6 TCP UDP VLAN DHCP IPSeC MPLS NAT VPN tätä listaa riittää. Voit vaikka ensin suunnitella verkon ja simuloida sen Opnetilla. Lopuksi sitten tulee se datanomi joka lyö töpselin seinään.


      • Waterworld.
        kateelliset vinkuu kirjoitti:

        Kokemuksesta voin kertoa, että pitää hallita aika laaja-alaisesti kaikkea mahdollista ollakseen hyvä putkimies. Itse en ole "putkimies", vaan putkiasentaja.

        Työssä pitää hallita laajoja kokonaisuuksia,tiettyjen erityistaitojen lisäksi. Ihmisillä saattaa olla jokin streotyyppinen käsitys, että putkimies vaan vaihtelee tiskialtaan hanoja ja wc istuimia.

        Toiset putkimiehet niitä hanoja vaihteleekin, mutta joku niihin teidän kiinteistöihinne rakentaa viemärit, ilmastoinnit, lämmitykset, jäähdytykset, yms.

        Kyse ei todellakaan ole mistään kevyestä tai vaatimattomasta työstä, mihin kuka tahansa pystyy. Vaatii jatkuvaa ajattelua, tarkkuutta, stressin sietoa ja voimaakin kyllä, muiden asioiden hallinnan lisäksi.

        Vesivahingot ja paskavesien sekoittumiset juomaveteen eivät varmaan ole kenenkään mielestä toivottuja asioita asumisessa.

        Putkialalla ei ainakaan saa sitä rahaa ilman osaamista, että turha sinne on sen rahan takia hakeutua. Oman aikansa niitä "yrittäjiä" katsellaan, mutta ammattilaiset ne työt tekee, eikä niitä voi päin persettä tehdä.

        Kunnon pakkasjakso joka jäädyttää talosta vesiputket opettaa kyllä miksi niille miehille maksetaan. Saa olla tyytyväinen jos saa putkimiehen ajoissa käymään ennen vesivahinkoa, yleensä sanotaan ettei pääse lähiaikoina kun on liikaa töitä.
        Niitä poninhäntäpoikia ei yleensä tarvita normaalitalouksissa. Angry Birdeillä ehtii leikkimään kun on aikaa tai yleensä kiinnostusta.
        Kysymys on todellakin kysynnän ja tarjonnan laista. ihminen tarvitsee vettä ja viemäröintiä. Leikkimnen on toissijaista ja kuuluu lapsille.


    • Putkarivm????

      Missä kunnassa putkarit verolistoilla kärkipäässä?.Putkiurakoitsijat ehkä.Ei putkiasentaja vieraalla töissä mitään ihmeitä tienaa.Peräsuoli pitkällä jos jaksaa urakkaa painaa niin sitten voi saada leivän päälle lauantai makkaraa voin päälle.Täälä etelä-/ Pohjanmaalla nämä pienimmät putkifirmat vasta nuukia onkin maksamaan.

      • it-köyhälistö

        missä kunnissa joku perus IT-työläinen olisi verolistan kärkipäässä ? hah hah


      • aösjfasökf

        Ensin kannattaa opetella putkimiehen työ vieraan palveluksessa, sen jälkeen perustaa oma firma. Näinhän se menee. Alallahan on loistavat näkymät ja varmasti tienaa todella hyvin, jos hallitsee alan ja hoitaa urakat hyvin.

        Sukulaiseni omistaman asunnon taloyhtiössä Helsingin Oulunkylässä tehtiin vastikään kattava putkiremontti. Kustannus tämän yhden n. 60 neliön asunnon osalta oli n. 50000e. Kyllähän tuosta nyt jotain voi päätellä.


      • it-yrittäjä-123123
        aösjfasökf kirjoitti:

        Ensin kannattaa opetella putkimiehen työ vieraan palveluksessa, sen jälkeen perustaa oma firma. Näinhän se menee. Alallahan on loistavat näkymät ja varmasti tienaa todella hyvin, jos hallitsee alan ja hoitaa urakat hyvin.

        Sukulaiseni omistaman asunnon taloyhtiössä Helsingin Oulunkylässä tehtiin vastikään kattava putkiremontti. Kustannus tämän yhden n. 60 neliön asunnon osalta oli n. 50000e. Kyllähän tuosta nyt jotain voi päätellä.

        Niin, samoinhan se menee IT-alallakin. Kummassakin voi onnistua. Erona IT:n ja putkiurakoitsijan välillä on se, että urakoitsija voi tienata 5 vuodessa omakotitalon ja pari autoa. IT-yrittäjä voi tienata 5 vuodessa 100 miljoonaa.


      • 34abc655

        Joo, putkarin hommat ei ole herkkua. Sukulaiseni on niissä hommissa, ja aika kypsynyt on. Hyvä kuitenkin, että kaverilla on hommia, koska hän ei ole koskaan ollut ns. "penalin terävin kynä". Huulet liikkuvat vieläkin kun itsekseen lukee (tavaa) lehteä :-)

        LVI-suunnittelijan ja IT-suunnittelijan töitä voisi paremmin verrata toisiinsa.


      • aasasasddadsasdasda
        it-yrittäjä-123123 kirjoitti:

        Niin, samoinhan se menee IT-alallakin. Kummassakin voi onnistua. Erona IT:n ja putkiurakoitsijan välillä on se, että urakoitsija voi tienata 5 vuodessa omakotitalon ja pari autoa. IT-yrittäjä voi tienata 5 vuodessa 100 miljoonaa.

        Vuonna 2000, kun tulin alalle oli varmasti helpoin tapa Suomessa rikastumiseen oman IT firman perustaminen. Kaikilla meni hyvin ja kasvua oli kymmeniä prosentteja vuodessa.

        Mutta kyllä se aika on mennyttä.

        Nykyäänkin on paljon menestyviä IT yrityksiä, mutta ei se enää ole mikään raha-automaatti ja konkurssejakin on.


      • asdfdsaasdf
        34abc655 kirjoitti:

        Joo, putkarin hommat ei ole herkkua. Sukulaiseni on niissä hommissa, ja aika kypsynyt on. Hyvä kuitenkin, että kaverilla on hommia, koska hän ei ole koskaan ollut ns. "penalin terävin kynä". Huulet liikkuvat vieläkin kun itsekseen lukee (tavaa) lehteä :-)

        LVI-suunnittelijan ja IT-suunnittelijan töitä voisi paremmin verrata toisiinsa.

        Aloituksen pointti on siinä, että it-alalle menivät ne penaalin terävimmät kynät, hankkivat ennen sitä yo-tutkinnon ja yliopistotutkinnon, ja nyt työelämässä tienaavat vähemmän kuin, kuten itsekin totesit, "penaalin tylsimmät kynät", jotka menivät lvi-alalle kun eivät muualle päässeet.

        Syy, mistä tämä nurinkurinen tilanne johtuu, on siinä, että lvi-alan tekijöistä on krooninen pula ja toisaalta it-alan tekijöjistä valtava ylitarjonta.

        Kyse on kysynnän ja tarjonnan laista ja it-alalla oleva tässä häviää.


      • Soomi on P#r***tä
        asdfdsaasdf kirjoitti:

        Aloituksen pointti on siinä, että it-alalle menivät ne penaalin terävimmät kynät, hankkivat ennen sitä yo-tutkinnon ja yliopistotutkinnon, ja nyt työelämässä tienaavat vähemmän kuin, kuten itsekin totesit, "penaalin tylsimmät kynät", jotka menivät lvi-alalle kun eivät muualle päässeet.

        Syy, mistä tämä nurinkurinen tilanne johtuu, on siinä, että lvi-alan tekijöistä on krooninen pula ja toisaalta it-alan tekijöjistä valtava ylitarjonta.

        Kyse on kysynnän ja tarjonnan laista ja it-alalla oleva tässä häviää.

        Eli syyt on samat miksi näitä "Puoli Jumalia, lääkäreitä" koulutetaan liian vähän tarpeeseen nähden. palkkoja hilataan keinotekoisesti ylös. Armomurhiin kykenevät myös vähemmän koulitut ja kouliintuneet esim. hoitsut jotka jo nyt käytännössä toteuttavat lopetus päätösten uhreja.


      • niinpä niin
        aösjfasökf kirjoitti:

        Ensin kannattaa opetella putkimiehen työ vieraan palveluksessa, sen jälkeen perustaa oma firma. Näinhän se menee. Alallahan on loistavat näkymät ja varmasti tienaa todella hyvin, jos hallitsee alan ja hoitaa urakat hyvin.

        Sukulaiseni omistaman asunnon taloyhtiössä Helsingin Oulunkylässä tehtiin vastikään kattava putkiremontti. Kustannus tämän yhden n. 60 neliön asunnon osalta oli n. 50000e. Kyllähän tuosta nyt jotain voi päätellä.

        ahneuden ja kokoomuslaisen kusetuksen tuosta voi päätellä. ja maksajan tyhmyyden.


      • saissea jauhat
        asdfdsaasdf kirjoitti:

        Aloituksen pointti on siinä, että it-alalle menivät ne penaalin terävimmät kynät, hankkivat ennen sitä yo-tutkinnon ja yliopistotutkinnon, ja nyt työelämässä tienaavat vähemmän kuin, kuten itsekin totesit, "penaalin tylsimmät kynät", jotka menivät lvi-alalle kun eivät muualle päässeet.

        Syy, mistä tämä nurinkurinen tilanne johtuu, on siinä, että lvi-alan tekijöistä on krooninen pula ja toisaalta it-alan tekijöjistä valtava ylitarjonta.

        Kyse on kysynnän ja tarjonnan laista ja it-alalla oleva tässä häviää.

        paskapuhetta.


      • niinpä niin
        asdfdsaasdf kirjoitti:

        Aloituksen pointti on siinä, että it-alalle menivät ne penaalin terävimmät kynät, hankkivat ennen sitä yo-tutkinnon ja yliopistotutkinnon, ja nyt työelämässä tienaavat vähemmän kuin, kuten itsekin totesit, "penaalin tylsimmät kynät", jotka menivät lvi-alalle kun eivät muualle päässeet.

        Syy, mistä tämä nurinkurinen tilanne johtuu, on siinä, että lvi-alan tekijöistä on krooninen pula ja toisaalta it-alan tekijöjistä valtava ylitarjonta.

        Kyse on kysynnän ja tarjonnan laista ja it-alalla oleva tässä häviää.

        Mitenkähän tuo koulutus mukamas korreloituu johonkin penaalin kynän terävyyteen, idiootti.

        Tekijöistä ei ole missään pula vaan OSAAJISTA, eli AMMATTILAISISTA.

        Ja tuo yllä oleva fraasi koskee varmaankin joka alaa.


      • mek

        Ei se firma niistä palkoista päätä vaan ne kaikki hinnat ovat putkialan työehtosopparissa niin pärjää. Kaverini on pääkaupunkiseudulla uudispuolella ja tienaa 60 tonnia vuodessa mutta työtahti on kova kun joskus aikoinaan olin vkl auttelemassa. Jos porukka ottaa vaikka kerrostalon putkitöistä urakan vaikka 100000€ ja kun se on valmis niin se mitataan ja lasketaan sen mittauksen mukaan hinta ja jos se on 5% suurempi kuin sovittu hinta niin maksetaan mittauksen mukaan mutta tehdä täytyy. Semmoiset 15-30€ pääsee ammattitaitoinen putkiasentaja ja ei se mikään kummonen apllkaa tuntipalkaksi ole kun DI tienaa 10 tonnin kuussa jos on vaativissa hommissa.


      • it-yrittäjä-123123 kirjoitti:

        Niin, samoinhan se menee IT-alallakin. Kummassakin voi onnistua. Erona IT:n ja putkiurakoitsijan välillä on se, että urakoitsija voi tienata 5 vuodessa omakotitalon ja pari autoa. IT-yrittäjä voi tienata 5 vuodessa 100 miljoonaa.

        sie oot oikeessa joo


      • miees kirjoitti:

        sie oot oikeessa joo

        vittumaisiksi menny nää ku vastaani loppupeleissä tiiä kelle vastannu se aikaisempi systeemi oli prempi soli niinku sukupuun mallinen


      • perskeles
        it-köyhälistö kirjoitti:

        missä kunnissa joku perus IT-työläinen olisi verolistan kärkipäässä ? hah hah

        Isojen firmojen IT-osaajat jotka tekevät maailman parhaita ohjelmia ovat verolistojen kärkipäissä omissa kunnissaan. Ei putkimiesyrittäjät.


      • putkiremppa
        aasasasddadsasdasda kirjoitti:

        Vuonna 2000, kun tulin alalle oli varmasti helpoin tapa Suomessa rikastumiseen oman IT firman perustaminen. Kaikilla meni hyvin ja kasvua oli kymmeniä prosentteja vuodessa.

        Mutta kyllä se aika on mennyttä.

        Nykyäänkin on paljon menestyviä IT yrityksiä, mutta ei se enää ole mikään raha-automaatti ja konkurssejakin on.

        Nyt on putifirmojen aika pikkusen aikaa kun taloyhtiöt uusivat putkistojaan. Uudisrakentaminen on laskussa. Aika näyttää noidenkin hommien kysynnän.


      • it-osaaja
        asdfdsaasdf kirjoitti:

        Aloituksen pointti on siinä, että it-alalle menivät ne penaalin terävimmät kynät, hankkivat ennen sitä yo-tutkinnon ja yliopistotutkinnon, ja nyt työelämässä tienaavat vähemmän kuin, kuten itsekin totesit, "penaalin tylsimmät kynät", jotka menivät lvi-alalle kun eivät muualle päässeet.

        Syy, mistä tämä nurinkurinen tilanne johtuu, on siinä, että lvi-alan tekijöistä on krooninen pula ja toisaalta it-alan tekijöjistä valtava ylitarjonta.

        Kyse on kysynnän ja tarjonnan laista ja it-alalla oleva tässä häviää.

        Ainoa positiivinen juttu tuossa on että niitä penaalin tylsimpiä oli aika vähän.

        Mutta mitä noiden putkiasentajien/yrittäjien kanssa on tullut turattua niin aika yksinkertaista väkeä, moni tehnyt konkurssin tai useammankin, pimeitä töitä tehdään aika paljon ja monet asiakkaat haluavat lvi-alan ihmisen korkeintaa tarkistamaan asioita sen jälkeen kun ovat itse ne tehneet esimerkiksi iv-kanavaviston ja laitteiston asennukset, lattialämmitysputkistojen asennukset yms. Aika monen kanssa pääsee väittelemään useista lvi-alan asioista ja väittävät aina omia tekemisisään moitteettomiksia ja parhaiksi. Haukkuvat toisia alan ihmisiä selän takana (syy=kova kilpailu). Myyvät osia ja laitteita älyttömiin hintoihin aivain kuin eivät tajuaisi että kuka tahansa voi hinnan tarkistaa vaikka netistä (säälittää ne jotka eivät ymmärrä tsekata hintoja esim. vanhukset).

        Moni, kuten minä, en suostu noista asioista lvi-asentajalle maksamaan kun pystyn tekemän ne itsekin. Itsehän olen it-alan ihminen.


      • mek
        aösjfasökf kirjoitti:

        Ensin kannattaa opetella putkimiehen työ vieraan palveluksessa, sen jälkeen perustaa oma firma. Näinhän se menee. Alallahan on loistavat näkymät ja varmasti tienaa todella hyvin, jos hallitsee alan ja hoitaa urakat hyvin.

        Sukulaiseni omistaman asunnon taloyhtiössä Helsingin Oulunkylässä tehtiin vastikään kattava putkiremontti. Kustannus tämän yhden n. 60 neliön asunnon osalta oli n. 50000e. Kyllähän tuosta nyt jotain voi päätellä.

        Tuolla hinnalla on kyllä kusetettu taloyhtiötä Mennen tulleen ja putkiurakoista pitäisi antaa metrihinta niin pysyy aisoissa.


      • erseitä---
        asdfdsaasdf kirjoitti:

        Aloituksen pointti on siinä, että it-alalle menivät ne penaalin terävimmät kynät, hankkivat ennen sitä yo-tutkinnon ja yliopistotutkinnon, ja nyt työelämässä tienaavat vähemmän kuin, kuten itsekin totesit, "penaalin tylsimmät kynät", jotka menivät lvi-alalle kun eivät muualle päässeet.

        Syy, mistä tämä nurinkurinen tilanne johtuu, on siinä, että lvi-alan tekijöistä on krooninen pula ja toisaalta it-alan tekijöjistä valtava ylitarjonta.

        Kyse on kysynnän ja tarjonnan laista ja it-alalla oleva tässä häviää.

        Eiköhän se korjaannu pian kun virolaiset saavat luvat tehdä putkitöitä Suomessa. Eikö tämä ole vain ajan kysymys. Tarjonta räjähtää sitten käsiin.


    • ön köylytyksiä

      äinä vöi öpiskellä lääkäriksi jös hälyää.

      • Sama duuni

        Sydänkirurgi ja putkimies tekevät samaa työtä. Molemmat korjaavat putkia. Kirurgin homma on vaan helpompaa, koska asiakkaat ei valita, kun ei osaa työtään.


      • Öpintö putkeen

        Öön öpiskellyt tohtooriksi sama homma kuin mestaa****.
        Palkkiot kuin taivaista.

        Nyt kaikki Adolfit ja Putnikit alan öppilaitoksiin pöpeiksi muuntumaan.


      • hölmökö?
        Sama duuni kirjoitti:

        Sydänkirurgi ja putkimies tekevät samaa työtä. Molemmat korjaavat putkia. Kirurgin homma on vaan helpompaa, koska asiakkaat ei valita, kun ei osaa työtään.

        Potilasvalituksia tuli viimevuonna enemmän kuin koskaan ainakin Kanta-Hämeessä.
        Lue mediaa ja tiedä !!


      • öööööpöööö köötööö

        Jöylypykillä hirveä liksä jöös täköö
        ilmän köylytystööööö
        Nielase ittes ÖN


    • moe has beer

      Opiskelin ATK-alaa mutta en tehnyt niitä töitä päivääkään. Samalla alalla on jo liikaa ammattilaisia. Opiskelin metallimieheksi kun en muuta keksinyt työttömänä ollessa ja kappas kummaa. Minut palkattiin koulunpenkiltä hitsaamaan ja aloituspalkka on parempi kuin alkuperäisessä ammatissa keskimäärin. Nyt olen tehnyt tätä muutaman vuoden ja rahantuloa ei voi estää.

      Putkimieskin tienaa hyvin mutta siinä ammatissa on huonona puolena että kaikki kuolee viinaan. Metallimiehistä vain 1/3.

      • so so !

        Kyl mä tunnen yhden suht raittiin putkimiehen. Ja monta viinaamenevää kirvesmiestä. Eipäs yleistetä.


      • tilastotieto
        so so ! kirjoitti:

        Kyl mä tunnen yhden suht raittiin putkimiehen. Ja monta viinaamenevää kirvesmiestä. Eipäs yleistetä.

        Putkimiehiä menee syöpään. Hengittelevät kaikkea mahdollista "paskaa" hommissaan.


    • putkimies kaverin verokortissa lukee verotettavat tulot 2013 87 456€

      eipä ole paljon valitellut paska hommia lähinnä uudiskohteilla ollut siistissä sisä työssä

      ja ihan renkinä on isommassa lvi yrityksessä

      ite sähkärinä vedin 71 993 tulot myös

      kyllä näillä tuloilla kehtaa haalarit vetää aamulla päälle ja lähtee hommiin

      • höpöjuttuja

        höpö höpö..


      • Paskapuheta!
        Toisen palveluksessa normi tunneilla maks.50 000 vuodesa!ihan maksimi!


      • mun kullannuppuni
        höpöjuttuja kirjoitti:

        höpö höpö..

        22 vuotias poikani tienaa enemmän friikkuna media-alla TV tuotannossa kuin minä kokeneena sairaanhoitajana.


    • sähkömieskö

      Jos teet normaali tunti määrän et pääse noille tuloille koskaan noissa hommissa. Elä nyt hyvä mies tule ylitöilläsi leventelemään tänne. Alalla 30 vuotta ollut sähkömies.

    • kallista on

      Maksoin tunnin työstä putkimiehelle 150 euroa.

      • mek

        Tuosta kun vähennettään kaikki lakisääteiset maksyt niin ei se tuntipalkka kovin kaksinen ole. Esim. jos tekijälle makstaan 15€ tunti niin fitmalle se maksaa 40-50€ ja siihen vielä' se asennuksessa käytetty auton kulut ja muut kulut ja vielä katekkin firmalle pitää jäädä ei se kaksinen ole. Tuohon 150€ kuuluu matkat ja muttkin kulut kun kohteeseen tullaan.


      • PePeP
        mek kirjoitti:

        Tuosta kun vähennettään kaikki lakisääteiset maksyt niin ei se tuntipalkka kovin kaksinen ole. Esim. jos tekijälle makstaan 15€ tunti niin fitmalle se maksaa 40-50€ ja siihen vielä' se asennuksessa käytetty auton kulut ja muut kulut ja vielä katekkin firmalle pitää jäädä ei se kaksinen ole. Tuohon 150€ kuuluu matkat ja muttkin kulut kun kohteeseen tullaan.

        tuo 40-50 on melko yläkanttiin. 30 olisi ehkä just ja just voinut sulattaa, mut yläkanttiin olisi ollut arvioitu sekin.


      • mek
        PePeP kirjoitti:

        tuo 40-50 on melko yläkanttiin. 30 olisi ehkä just ja just voinut sulattaa, mut yläkanttiin olisi ollut arvioitu sekin.

        Kun lasket siihen kesäloman palkat ja kaikki palkan sivukulut, pekkaspäivät ja mutta firmalle tulevat kustannukse niin se 15€ on kerootava 2,5 niin päästään todellisiin kuluihin. Maksaahan ne tekijän työvaatteetkin ja työkalut.


      • PePeP
        mek kirjoitti:

        Kun lasket siihen kesäloman palkat ja kaikki palkan sivukulut, pekkaspäivät ja mutta firmalle tulevat kustannukse niin se 15€ on kerootava 2,5 niin päästään todellisiin kuluihin. Maksaahan ne tekijän työvaatteetkin ja työkalut.

        Jos omaa firmaa perustaa, niin käteen haluttava palkka kannattaa kuulemma kertoa kahdella. Näin olen itse erittäin aloittelevana yrittäjän toiminut.

        Kuitenkin näillä laskelmilla tuo 150 euroa tekisi kuitenkin tekijälle vielä sen 45 euroa. Tosin tuo on kolmen tunnin palkka tunnin työstä.


    • Paikat ei kestä

      Olen 57v ja tiedän mitä putkimiehen työt ovat enkä ole vielä tehnyt niitä oikeita putkimiehen töitä ns. raskasta eli teollisuus,kaukolämpö ja siihen verrattavaa. Sen voin sanoa että nykyinen kevyt asennus on sekin ns.lasten leikkiä kun ala on kehittynyt valtavasti tekniikan myöten. Ei tarvitse enää olla mikään "Salipetteri" ollakseen hyvä putkari. Tärkeintä on että tietää mitä tekee ja on ollut alalle tullessaan alan konkarin hyvän sellaisen opissa parikin vuotta niin alkaa omata hyvät taidot. Palkkahan tulee osaamisesta ja työnopeudesta. Jos haluaa kehittää itseään niin siihen vielä poltinluvat niin voi harkita omaa yritystä. Ei ole kivitaloa mulla eikä uusia autoja pihassa mutta maailmalle ne lapset on tästäkin mökistä laitettu vaatteet päällä.

      • niin on edelleen

        yksi pieni virhe noissa oikeissa putkihommissa voi viedä jonkun hengen tai aiheuttaa kalliin katastrofin.


    • IiIiteeee pöhköt

      Kyse on vain siitä, että iiiteee alaa ei ole edes olemassa. Se tarkoittaa vain sihteereitä, jotka näppäilevät käskettyjä asioita.

      • fwefew

        Siinä taas yksi pöhkö joka käytti viestin kirjoittamiseenkin tietotekniikkaa. Sinulla ei ole hajuakaan tietoteknisistä jutuista.


      • PePeP
        fwefew kirjoitti:

        Siinä taas yksi pöhkö joka käytti viestin kirjoittamiseenkin tietotekniikkaa. Sinulla ei ole hajuakaan tietoteknisistä jutuista.

        No voihan se ansioluetteloon nyt kuitenkin pistää ATK-taidot.


    • Putkimies osaa todennäkoisesti käyttää tietikonetta, osa keskivertoa enemmän....taas jotkut varmasti todella vaikeitakin juttuja....!!!

      Mutta tekeekö tietokoneukko edes yksinkertaisia putkitöitä, enkä puhu nyt viemärin aukasusta.....vaikka ehkä pitäisi, koska tälläiselle ylimykselle kävin tuon suorittamassa.....ei voinut omaa hiirikättään sotkea...ei edes kumihanskoilla!!!!!!

      Mutta tekeekö tälläinen korkeasti opiskellut valioyksilö käsillään muuta kuin naputtaa näppäimistöö??? ohjelmoija, koodaaja.......hah!

      Osaan käyttää tietokonetta aivan kaikkeen mihin tarvitsen, autan lähimmäisiä ja kavereita ym heidän pc ongelmien kanssa.......itse opetellut, kaikki normikäyttöön ja asennukseen käy!

      Rakennatko sinä napin naputtaja itse talosi, teet niitä putkitöitä, korjaat itse autoasi, halutessasi puusta teet mitä tykkäät, maalaat välineellä kuin välineellä, metallityöt laji kuin laji käy.......sähkötöitäkin jonkunverran.......
      Eli sen näppäimistön naputtamisen lisäksi osaan kaikenmoista, sinä todennäköisesti et.....mietippä sitä.....?

      Ja sulle y, ä ja ö ongelmainen.......tohon vaivaan saattaa saada apua jostakin??? Kannattaa kysyä........

      • Mittamestari

        Ompa minulta kysynyt niin rakennusmestari kuin arkkitehtikin että mitenkä tämä työ oikein tehdään?


      • ATK-mies-ei-IT-huuha

        Windowsia kehitettäessä tutkittiin pc:n käyttäjien tapoja omaksua asioita ja ymmärtää windows:n toimintaa. Siitä tehtiin sellainen että idioottikin osaa sitä käyttää.
        Isojen tietojärjestelmien suunnittelu ja toteutus, mm. ohjelmointi on paljon vaativampaa hommaa kuin pc:n käyttö.


    • ihan oikein

      Rööriroopet tekevät tärkeää työtä. Tärkeästä työstä pitää maskaa hyvä palkka. T. toinen IT-osaaja.

    • rtsurt

      Putkimiehiä tarvitaan kotimaassa it osaajat voi olla missä vaan...

    • 20+3

      Ainoa ratkaisu on äänestää tämä "häviäjien hallitus" oppositioon.

      Kohta neljä vuotta on viety keskinäiselle riitelyllä valtavien miljardivirheiden tekemiselle Suomi syvälle lamaan.

      Monta teollisuusalaa on romutettu vastuuta vältellessä ja tuttaville ja sukulaisille virkoja puliveivatessa.

      Kataisen/Urpilaisen/Stubbin/Rinteen hallitus on ollut huonoin koskaan Suomea virheillään vaivannut hallitus.

    • bluecollarwife

      Vastasit itse kysymykseesi.

    • jepppppppppppp

      mutta postimies vasta taitava onkin, tulet mihin aikaan tahansa niin vali-valitädin mukaan olet myöhässä.

    • monia vaihtoehtoja

      Toki kannattaa se koulutus, mutta vain jos mielit öljynporausalalle Skotlannin merialueille Atlantilla. Ylipäänsäkin kannustan lämpimästi ihmisiä hankkimaan vankan pohjan vedenalaisesta rakennushitsauksesta.
      1. Ammattilaisilla yli 5 vuotta työskennelleet palkka on neuvoteltavissa välille 1000-1400 puntaa/työpäivä.
      2. Pätevyydet ovat toki kalliita, mutta 150 päivää töitä vuodessa ja loput vapaata ei kuulostaisi yhtään hullumalta, ellen olisi jo auttamatta liian vanha.
      3. Alalle otetaan vain vankan työkokemuksen/teknisen ajattelun omaavia henkilöitä, mutta aina joku pääsee.
      4. Englantia kannattaa treenata jos mielii Skotlantilaisille lautoille.
      5. Öljyalan firmat, eivät maksa palkasta ennakkoveroja tai työeläkemaksuja ne jäävät kunkin itse maksettaviksi.
      6. Tunnen muutaman alalla olleen, jotka jäivät eläkkeelle ennen 50 ikävuotta, eikä eläkekään ole hullumpi jos miettii miehiä joista parhaat/ahneimmat tienaavat jopa 400000 puntaa vuodessa tehden toki töitä 8kk tuosta ajasta.





      http://www.rovworld.com/, sinne lukemaan alasta enemmän...

      http://www.nationalhyperbariccentre.com/, kannattaa pitää vaihtoehtona...

      • assasd

        Terveys tosin noissa hommissa menee.


      • hyvä läppä

        hah hah, monikohan ihminen sadasta tuhannesta osaa jo valmiiks hitsata ja omaa teknisen ajattelun ja sukeltajan paperit.

        Tuo on hengenvaaralista hommaa, että sinne vaan ahneuden takia kuolemaan, hah hah.

        Hyvä jos edes suomen rajojen sisäpuolella on muutama ihan oikea hitsaaja.


      • noproblem100
        assasd kirjoitti:

        Terveys tosin noissa hommissa menee.

        Asbesti-ongelma ratkaistaan ASA-rekisterillä. Ja ongelma katoaaaaaa


      • naura lisää lusmu
        hyvä läppä kirjoitti:

        hah hah, monikohan ihminen sadasta tuhannesta osaa jo valmiiks hitsata ja omaa teknisen ajattelun ja sukeltajan paperit.

        Tuo on hengenvaaralista hommaa, että sinne vaan ahneuden takia kuolemaan, hah hah.

        Hyvä jos edes suomen rajojen sisäpuolella on muutama ihan oikea hitsaaja.

        Sukellushitsaus on aivan eri asia, kuin jossain hallissa hitsaaminen, mutta jotenkin ne perusteet tulee hankkia. Suomalaisia rakennussukeltajia työskentelee kymmenkunta tälläkin hetkellä maailmalla.

        Sitten taas jos mikään ei kiinnosta on helpompi hohotella ja vetää fattasta korvauksia ja vähätellä niitä jotka tekevät, eivätkä makaa odottamassa lottovoittoa tai jotain muuta ihmettä siellä sohvan pohjalla.


      • erseitä---

        Yleensä noissa tuota rahaa ei pidä sanoa palkaksi. Henkilö toimii omana yrittäjänään. Taitaa jäädä kaikki eläkekertymät ja sairasvakuutusturvat saamatta.
        Ilmeisesti et tiedä tai jätät tahallaan kertomatta.


    • euvostoliitto

      IT alalla ei ole Suomessa tulevaisuutta. Foorumilla "IT Alan työ" (jossa tämäkin ketju on) kauan sitten keskustelut olivat "Paljonko saat palkkaa" jne.
      Nyt keskustelu on "IT ala on kuollut ja kuopattu" ja "Kuinka kauan olet ollut työttömänä?"

      Putkimiestä aina tarvitaan jos pas*a jumittuu viemäriin.
      IT ala ei ole sentään jumittunut vaan se on vedetty hyvin putkea tukkimatta vessan pytystä alas vuosia sittem.

      Suomea odottaa kovat ajat. Kaikki taitaa loppujen lopuksi olla tämän euro-kriisin seurausta.

      Pahoin pelkään, etteä euro-kriisi ei lopu koskaan vaan on pikemminkin se "normaalitila".
      Ei Neuvostoliitossakaan koskaan loppunut lama - se oli loppuun asti. "Euvostoliitossa" taitaa olla sama juttu.

    • etelä-savo

      Putkarin palkka vieraalla 10€/h ja kokemuksen kartuttua voi yrittää pyytää lisää.
      Mediassa hehkutettu niin paljon et tulijoita riittää vaikka ilmasiks.

      • revisiitä1111

        me putkimiehet kuitenki pannaan ne teidän nörttien naiset ekaksi.


      • itse valittua

        nuo on noita harjoittelijoiden ja katkerien nöyristelijöiden palkkoja.


      • pankaa keittäjiä
        revisiitä1111 kirjoitti:

        me putkimiehet kuitenki pannaan ne teidän nörttien naiset ekaksi.

        Ei ole vielä tarvinnut putkimiehelle antaa kun LVI inssejäkin on olemassa.


    • Näin vantaalla

      Olen 44 -. vuotias mies ja teen putkiasennustöitä uudispuolella.

      Kiire on hirveä ja palkkaa saan 15 euroa tunti!

      Viimevuoden tulot olivat aika tarkkaan 30000 euroa brutto.

      Putkimiesten palkat ovat todellisuudessa 13 - 20 euroa tunti ja suurin osa tekee työtä 14 - 18 euroa palkalla, joten jos normipäivää tekee niin ei se vuosiansio kovinkaan kummoinen ole - noin 34000 euroa brutto.

      Totuus on se että alalla on ylitarjontaa tekijöistä joten se kyllä pitää palkat kurissa.

      • voi voi

        Kyllä kiinnostais tietää mitä teet, mikä on toimenkuva? Että mitä putkea asentelet?

        Hirveä kiire ja huono liksa, ei kuulosta hyvälle...


      • mek

        En muista tiedä mutta kaverini kanssa uudispuolella mutta vuosiansiot 60 tonnin luokkaa ja aika vähän tekee ylitöitä mutta palkka 20-40 kympin välillä urakkahommissa. Osata pitää ja tehdä.


      • 18vuotta alalla

        Suunnilleenhan se tuota vuosiansiota on työolosuhteet likaisia, rakennuspölyä, kuumuutta, viemärivesiä jopa asbestipölyäkin, niin ei siltä vaan voi välttyä vieläkään...
        Tavaran hommaaminen tukusta itse, välillä joutuu suunnittelemaankin itse.
        Mitä vielä... noh kaikissa ammateissa on varjopuolensa, ei se raha pöytään tule istumalla. Mutta onneksi on kuitenkin yksi lohtu, vaikka eläkeikää nostellaankin milloin mihinkin, niin ei tarvitse jäädä vanhana eläkkeelle vaan paikat menee ennen sitä niin huonoon kuntoon ettei pysty tekemään enää töitä. Mutta onneksi nuorissa on
        tulevaisuus...heh sanon minä.


      • PePeP

        Eikös ay-liike määrää palkat?


      • mek
        PePeP kirjoitti:

        Eikös ay-liike määrää palkat?

        AY soppareista tulee peruspalkat mutta eihän niillä kukaan urakkahommia tee. Ennen -90 luvun lamaa oli putkimiehen peruspalkka 8-10€ mutta urakkahommissa ulosmaksu kesken urakan 14€ paikkeilla ja firman keski kta olin yli 100 markaa eli noin 17€ vuonna -89 ja oli siihen aikaan kova liksa ja nykyisin hyvä urakkaporukka pääsee 20-40 paikkeille kta.


      • Rapatessa roiskuu
        voi voi kirjoitti:

        Kyllä kiinnostais tietää mitä teet, mikä on toimenkuva? Että mitä putkea asentelet?

        Hirveä kiire ja huono liksa, ei kuulosta hyvälle...

        "Hirveä kiire ja huono liksa, ei kuulosta hyvälle... "

        Tuo sama mantra kuvastaa myös IT-alaa yksityisellä puolella.


      • ureakoita
        mek kirjoitti:

        AY soppareista tulee peruspalkat mutta eihän niillä kukaan urakkahommia tee. Ennen -90 luvun lamaa oli putkimiehen peruspalkka 8-10€ mutta urakkahommissa ulosmaksu kesken urakan 14€ paikkeilla ja firman keski kta olin yli 100 markaa eli noin 17€ vuonna -89 ja oli siihen aikaan kova liksa ja nykyisin hyvä urakkaporukka pääsee 20-40 paikkeille kta.

        Nykyään ne urakat on urakoita vain lvi-firman ja työn tilaajan kesken. Firma teettää työn tuntipalkkalaisilla, jotka saa saman liksan, teki sen yhdellä kädellä tai selkä märkänä juosten. Urakoitsija se on, joka tilin tekee urakoista, ei putkimies.


      • mek
        ureakoita kirjoitti:

        Nykyään ne urakat on urakoita vain lvi-firman ja työn tilaajan kesken. Firma teettää työn tuntipalkkalaisilla, jotka saa saman liksan, teki sen yhdellä kädellä tai selkä märkänä juosten. Urakoitsija se on, joka tilin tekee urakoista, ei putkimies.

        EIhän ne kohteet valmistu koskaan jos en firma meinaa ne tuntihommilla tehdä koska työvauhti tuntiliksalla on aika heikkoa. Kaverini ainakin tekee uudispuolella pääkaupunkiseudulla urakalla hommia ja siitä johtuen vuositulot 60 tonnia vuodessa mutta tehdä täytyy. Tyhmähän se on joka tuntipalkalla tekee urakkavauhtia. Talorakennuksen putkiurakat on laskettu varmaan mertihinnalla eli kun valmistuu metrejä niin saa tekijä että firma siitä enemmän rahaa,


    • realistinen ukki

      On todella vähän ammatteja, jotka ovat yhtä tärkeitä tai tärkeämpiä kuin putkiasentajan ammatti. Se tulee mieleen jo aamupaskalla ja aamun ensimmäisellä vesilasillisella. Jos niitä ei saisi, olisi elämä katastrofi.

      • realisti7

        joo, ei olisi kivaa elämä, jos jäisi paska kellumaan pönttöön tai hyppäisi hanasta se pökäle lasiin.


      • IT pomon morsian
        realisti7 kirjoitti:

        joo, ei olisi kivaa elämä, jos jäisi paska kellumaan pönttöön tai hyppäisi hanasta se pökäle lasiin.

        Joo ja ajatelkaa ette nyt istuisi tässä tietsikalla ellei se penaalin terävin kynä olisi keksinyt tälläistä systeemiä. Heh sanon minä.


    • munakanakumpiensin

      AKK:t esim turun tuakk järjestää talotekniikan asentajan tutkintoja. Mutta , jotta pääset putkari-koulutukseen sinun tulee olla putkarin työssä. Siis kyllä: pitää olla putkarina ennenkuin pääsee koulutukseen. Pitää olla työpaikka. Työ muuttuu oppisopimukseksi ja palkka laskee. Sama ilmapuolella. Enää ei sähkärinä saa olla ilman peruskoulutusta.

    • 2+5

      Putkimiehen ala on aika lailla tärkeämpää ja raskaampaa . Ja siinä ammatissa pitää saada jotain aikaakin kun taas it alalla istutaan ruudun ääressä ja päivitetään naamakirjaa. Itse olen rahtari ja palkka on 60000 vuoteen lisäksi n 6000 päivärahoja pelkällä ajokortilla.

      • ATK-mies-ei-IT

        Kuinka monta tuntia tulee vuodessa tehtyä töitä? Ei taida lyhyitä normaaleita 8 tunnin päiviä olla?
        Kaikki tällä puhuvat vain vuosipalkastaan lisineen ja joillakin aloilla saa tehdä todella paljon töitä. Itse teen 7,5 tuntia/päivä, ja kk-palkka on n. 3550 €.
        Olen vanhanajan ATK-suunnittelija (paljon ohjelmointia käytännössä).
        Työkokemusta alalta yhteensä n. 33 vuotta.
        Työt loppuvat keväällä, näin on. Vanhat koneet ja ohjelmistot korvataan uusilla, ja tämä minun 2 vuoden ulkoistusvaiheeni loppuu. Tulee sentään 6 kk irtisanomisajan palkka. Vajaan vuoden päästä olen oikeasti työtön.


    • Niin kuuluukin

      Meillä oli tänään aamusta keittiörempan tiimoilta sekä putki- että sähkömies käymässä. Nii-in nautittavaa katseltavaa, kun ihminen tietää mitä pitää tehdä ja osaa tehdä sen, mitä pitää. Ansaitsevat varmasti palkkansa. Eikä ne rempan urakoitsijan työmiehet jää yhtää pahemmiksi, homma käy kuin valssi.

      • Putkimies pullossa

        Mitä nopeammin saa tehtyä homman yhdessä kohteessa, sen nopeammin pääsee myös seuraavaan kohteeseen tienaamaan. Siihenhän se perustuu.


    • ex putkijupe

      Yhden miehen firmassa tai lvi-firman pomona pääsee palkkalistojen kärkeen. Tuntipalkkalaisena ei takuulla pääse mihinkään listoille, sellaisen tuntipalkka on 12 euron nurkilla.

    • tämä on fakta tieto

      Rakennusalan ammatit, myös putkiasentajat tekevät raskasta ja likaista ammattitaitoa vaativaa työtä pitkillä päivillä urakka palkalla ja eivät todellakaan työmäärään nähden tienaa edes hyvin.

    • mina2

      ei tarvii ees vasta kun tietää vastauksen että kukin osaa omanalansa!

    • it---ilmatorjunta

      armeijassa it-miehet ampuu alas vihulaiset it-tykeillä!
      ampuuk nää it-ammattilaiset toisiaan?

      • PePeP

        j00


    • panomiessähkis

      Sähkömies tienaakin viellä enemmän ja myös panee molempien vaimoja aina keikalla.

      • pientä rajaa

        Huorilta ne varmaankin saa muttei IT-osaajan vaimolta. Heillä on nääs tasonsa.


    • HPJ

      Kun toimin aiemmin as yhtiömme hallituksen puheenjohtajana niin jäi mieleen esimerkki joka sopii tähän......?
      Kyseinen herra marssi ovelleni ja uteli että kenelle kuuluu taloyhtiön kulkuväylältä heidän ulko-ovelleen noin 3 metrin alueen hiekoitus...on kuulemma liukasta!!
      Kun kerroin että homma kuuluu tietty hänelle eikä kellekkään muulle nii liki järkytty moisesta vääryydestä.........
      Sama tyyppi soitti joskus aiemmin, vuosia aiemmin ja pyysi tutkimaan asunnon kylmyyttä, no otin oikeen putkimiehen sitten mukaan tutkimaan ongelmaa......ja totesimme yhdessä että perheellä on varmasti kylmä koska patteritermostaatit olivat kiinni.......no putkimies sitten avasi ne kun parhaiten tunsi laitteet......oli aivan kauhee paikka olla siinä kohtaa nauramatta...onnistuin kuitenkin!! Hah, nuo lähti sillon sieltä rakentamaan omakotitaloa..............hakeeko niille joku aamulehden laatikosta? Viekö roskapussin keittiöstä? entäs aamukahvit, kukas ne keittää!!!!
      Ja TÄÄ oli oikeesti oikee IT ammattilainen, siinä vaiheessa katos arvostus koko ammattiryhmää kohtaa..............yhtä poikkeusta lukuunottamatta?

    • :OO

      Pakko niitten on tienata, sillä ikinä en oo nähny minkään porukan pitävän kahvitaukoja yhtä paljon.

    • asssssssssss

      Luulen, että noilla hyvin ansaitsevilla on oma firma ja työntekijöitä.
      Eivät ne palkatut putkimiehet varmaan niin hyvin palkkaa saa.

    • ex putkimies

      Lukkarinrakkautta:
      Ammottavina aikoina aloitin työurani putkiasentajaoppilaana eräässä keskisuuressa tehdaslaitoksessa. Käveltyäni runsaan vuoden vanhemman asentajan perässä työkalupakin kanssa ja käytyäni työnantajan laskuun
      mm hitsauskurssin alaan liittyen aloitin kuitenkin pohtia elämäni jatkoa. Työ
      oli ilmiselvästi turvattu, mutta oliko se juuri sitä, jota haluan tehdä esim.
      seuraavat 40 vuotta. Elettiin 70-lukua, jolloin sosialismi oli yli kaiken.
      Voisin kertoa paljonkin meheviä juttuja ay-hemmojen toilailuista työpaikalla,
      mutta juuri noiden fanaatikkojen vuoksi tein oman ratkaisuni ja hakeuduin
      valtion töihin. Ei jaksanut enää kuunnellä näiden fanaatikkopunikkien propagandaa ihan keskellä rauhanaikaa ikäänkuin olisi ihan kohta tulossa
      kansalle vapautus ja heille itselleen johtajatehtäviä.
      Niinpä sitten hakeuduin ympäristöön, jossa se, mitä mies sanoi ääneen, tarkoitti juuri sitä, mitä sanottiin.
      Menin siis töihin Puolustusvoimiin, josta jäin eläkkeeelle jo 15 vuotta sitten.
      Eläkkeen eii ole ruhtinaallinen, mutta tulen toimeen omillani ja
      velkaa en ole muille kuin veteraaneille.

    • 80000000

      Omassa firmassa putki-asentajana on ainna paremmat palkat kun it-alalla..-.

      • tyhghggh

        Joskus jopa niin paljon parempi, että firma menee konkurssiin kun maksaa työntekijälle liikaa palkkaa, jonka tämä tuhlaa välittömästi.


    • trgfdgfd

      Ehkä ne putkimiehet, jotka ovat omassa yrityksessään ja voivat maksaa mitä palkkaa tahansa itselleen.

      Tienaako huipputason putkimies yhtä paljon kuin huipputason it-osaaja?
      -Ei läheskään

      Tienaako keskiverto putkimies paremmin kuin keskiverto it-osaaja?
      -Ei tienaa

      Tienaako hyväpalkkainen putkimies paremmin kuin keskiverto it-osaaja?
      -Kyllä

      Tienaako pienipalkkainen putkimies enemmän kuin pienipalkkainen it-osaaja?
      -Kyllä

      Täysin kiinni siitä, että millaiseen paikkaan on itsensä onnistunut saamaan. IT-alalla on paljon laajempi palkkaskaala kuin putkimiehillä. Putkimiehillä on enemmän töitä tällä hetkellä suhteessa ammattilaisten määrään, mutta kummallakin alalla voi työllistää itse itsensä.

      Pelkän palkan perässä unohtuu se kaikista tärkein eli elämästä nauttiminen. Moni ammattikoulun käynyt nauraa matalapalkkaisille korkeakoulutetuille kun kävivät koulut turhaan. Itse opiskelin todella mieluusti ja sain ammatin josta todella pidän. Vaikka en olisi töitä saanutkaan niin en silti olisi pitänyt opintoja turhana, koska opiskelu oli hauskaa. Raha ei todellakaan ollut se ensisijainen syy käydä opinnot näin pitkälle. Minua ei vain yksinkertaisesti kiinnostanut mikään ammattikoulusta löytyvä ammatti.

      • mek

        Sama vika ja itsekkin kävin aikoinan metallipuolen ammattikoulun ja kun niitä muutaman vuoden teki niin aika yksinkertaisia hommia oli ja tehdä täytyi. Sitten kävin teku ja valmistuin koneteknikoksi ja montakertaa näiden asioiden kanssa vankännyt noiden amisammattilaisten kanssa. Kyllä noita teräsrakenne- koneasennuksia nuorempana teki mutta nyt 64v on kivempi laittaa muut tekemään ja aikoja sitten palkkani on parempi kuin niillä käytännön tekijöillä ja kaikkeina paras on että työ on mielkästä ja tarttee välillä ajatellakkin jotain eikä vain painaa menemään rahan perässä.


      • mek
        mek kirjoitti:

        Sama vika ja itsekkin kävin aikoinan metallipuolen ammattikoulun ja kun niitä muutaman vuoden teki niin aika yksinkertaisia hommia oli ja tehdä täytyi. Sitten kävin teku ja valmistuin koneteknikoksi ja montakertaa näiden asioiden kanssa vankännyt noiden amisammattilaisten kanssa. Kyllä noita teräsrakenne- koneasennuksia nuorempana teki mutta nyt 64v on kivempi laittaa muut tekemään ja aikoja sitten palkkani on parempi kuin niillä käytännön tekijöillä ja kaikkeina paras on että työ on mielkästä ja tarttee välillä ajatellakkin jotain eikä vain painaa menemään rahan perässä.

        Pieni näppäilyvirhe eli ikää on 54v.


    • lersaerse

      Mikäli arvon ylimielinen keskiluokka ole huomannut sitä tosiasiaa, että suurin osa it-alan suunnittelu ja toteutustöistä hoidetaan jo nyt ja entistä enemmän intia kiina sektorilla.
      Syy on selvä samalla rahalla (4000€/kk)saa palkattua noin kymmenen it-alan suunnittelijaa, vitsi on siinä että se kuka valvoo näitten suunnittelijoiden tekemisiä tienaa sen 4000€ ja yli kuussa.
      Putkihommissa en todellakaan luottaisi jonkun esim.Intialaisen tekemiin asennuksiin kas kun Intiassa tuo kadulla löyhkäävä avonainen .askaviemäri on aika yleinen ratkaisu Viemäriverkostosta ei ole tietoakaan.
      Siellä päin (intia,kiina) järjestelmää kehitetään yhteiskunnan yläpäästä tavallinen kansa saa ja onkin tottunut siihen mitä tarjotaan.
      Kohta putkimiehistä on suuri kansainvälinen kysyntä!

      • IT-mies

        Olisikohan 4 intialaista oikeampi luku. Tai 2 hyvää intialaista. Tällöin ajattelin pelkkää bruttopalkkaa. 8-10 intialaista on kyllä vale.
        Ero ei ole todellakaan noin suuri. Tietysti nämä työnantajan maksut voivat olla aika korkeita Suomessa, mutta miksi teetetään maissa missä ei ole kunnon sosiaaliturvia? Tätähän jauhetaan tv:n merkkirättejä tekevien idän työntekijöiden orjamaisista oloista. Samaa sukua se varmasti on ns. IT-alan työntekijöidenkin eläkekertymät ja muut edut.


      • mek
        IT-mies kirjoitti:

        Olisikohan 4 intialaista oikeampi luku. Tai 2 hyvää intialaista. Tällöin ajattelin pelkkää bruttopalkkaa. 8-10 intialaista on kyllä vale.
        Ero ei ole todellakaan noin suuri. Tietysti nämä työnantajan maksut voivat olla aika korkeita Suomessa, mutta miksi teetetään maissa missä ei ole kunnon sosiaaliturvia? Tätähän jauhetaan tv:n merkkirättejä tekevien idän työntekijöiden orjamaisista oloista. Samaa sukua se varmasti on ns. IT-alan työntekijöidenkin eläkekertymät ja muut edut.

        Nokialla DI tienasi vaman oliko suomessa vai intiassa sen 6000€ mutta suomessa kuukaudessa ja intiassa vuodessa ja tama elintaso ero on intian ja suomen välillä mutta tuo 6000€ vuodessa intiassa on huima palkka sen maan hintatasoon verrattaessa.


    • rubnes

      kun mina putkimiehena menen korjaamaan paskavedet ja asunnossa emanta yksin, niin aina (AINA, AINA, AINA) tulee anettua pesaa. vaikka suomalaiset naiset ovat isopesaisia, ne vaan sanoo et suomalainen mies on IT-amattilainen, ei jaksa vetaa ja ovat pieni munaisia. muutaman vuoden jalkeen, mina ulkomaalainen, olen passyt seuraavaan ymarrykseen: suomalainen mies on juoppo sen takia etta suomalainen nainen on iso haiseva paska, meikkaamattomia karvasia sikoja. siis mika kansa ei olisi juoppo jos naiset ovat rumia?

    • olet asian ytimessä

      Kyllä, it-alan ihmisiä on enemmän kuin tarpeeksi, ja hommat hoituu aasiasta käsinkin. Putkimiehen työtä ei voi tehdä esim. kiinassa, ja putkimiehiä on vähemmän kuin tarpeeksi.

    • rrealisti

      Niin,,netti kaatuu, vai kakkaputki "kaatuu" ja se ihtiään valuu pisin pieliä..mieti sitä.

    • naineneteläst

      Serkkuni on putkimies ja hän tienaa 2300€ kuussa

      • asdfdsafd

        2300 € it-alalla olisi nykypäivänä varsin hyvä palkka. Juuri uutisoitiin kuinka Oulussa tarjottiin kokeneille koodareille alle 2000 euron palkkoja ja kokeneille projektipäälliköille hieman yli 2000 euron palkkaa. Siellä (Oulussa) sitä ylitarjontaa onkin.

        Eli taisit juuri todistaa aloitusviestin idean.


      • mek
        asdfdsafd kirjoitti:

        2300 € it-alalla olisi nykypäivänä varsin hyvä palkka. Juuri uutisoitiin kuinka Oulussa tarjottiin kokeneille koodareille alle 2000 euron palkkoja ja kokeneille projektipäälliköille hieman yli 2000 euron palkkaa. Siellä (Oulussa) sitä ylitarjontaa onkin.

        Eli taisit juuri todistaa aloitusviestin idean.

        Tarjotahan saa mitä vaan mutta eihän atk inssiä tuolla hinnalla töihin saa. Itsekkin tossa vajaa 10v olin lomautettuna ja häin töitä niin yksi meinasi tarjota töitä nälkäpalkalla niin sanoin että tällä kokemuskella en alle 2500€ töihin tule kun ei motivaatio riitä jos palkka on sellainen joka ei motivoi.


    • Se on paljon kiinni siitä, tekevätkö urakalla vai tuntitöinä

      tessin mukaan alkupalkka on alle 11,00 ja kaiken osaavalle alle 16,00. Mitä yrittäjät sitten maksavat, on sopimusasisa.

      Oli mollin sivuilla yksi yrittäjä, joka maksaa 18,00 €/h ja tekijällä yli 5 v. kokemusta alalta

    • ANNA-K

      Olen tapaillut putkimiestä jonkin aikaa ja ainakin etelänmatka ja lounaat hän maksaa tavatessamme. Sehän on pääasia ,että ei tarvitse itse maksaa. =D niin ja sänkyhommissakin kohtuulinen.

      • IT nerdit. . .

        aaa haha x)

        It nerdeilt ei heru muutako teknistä läppää


      • putkenpätkä

        Putkimiehellä on aina "putki mukana".


      • PePeP
        IT nerdit. . . kirjoitti:

        aaa haha x)

        It nerdeilt ei heru muutako teknistä läppää

        Ja porukka luulee, että toi on oikeasti nainen... Tässä sen eron ehkä huomaa.


    • Heijoo.. ooo .. ihq

      Ootko nyt iha sekasin?
      Vertaile toki, mutta... pitäskö sitä iha keskittyy vertailujen sijaan siihen mitä on?

      Niimpä...-'

    • Putkimies 2014

      Minä oon putkimiehenä saanu paljon pesää. Yhel hehkeällä ihanalla rouvalla oli paha haju kylppärissä. Hän ei keksinyt mitään syytä siihen. Arvasin heti missä vika.
      Avasin lattiakaivon kannen ja työnsin sormet syvälle pohjalle. Siellä oli hiustukku pitkiä hiuksia. Vedin kaikki pois. Jos siellä on parikin pitkää hiusta, vesi kuivuu parissa tunnissa ja myrkylliset viemärikaasut vapautuu kylppäriin. Ne voi aiheuttaa verenkuvamuutoksia!!!! Jos taloudessa on pitkähiuksinen, lattiakaivo pitää puhdistaa huolemmisesti hiuksista viikon välein!!!
      Rouva keitti kahvit, jonka jälkeen menimme makkariin tarkistamaan termostaattia. Olenkin sitten käynyt usein tarkistamassa sitä termostaattia ;)

      Nuoret putkimiehet käyttäkää hyviä laadukkaita kumi-venttiilisuodattimia, jos työskentelette ahtaissa huonosti tuuletetuissa kellareissa ja alapohjissa!!! Siis sellasia, jotka on testattu vtt:llä, jotka poistaa myrkylliset kaasut, raadonin ja metaanin. Niissä on sellainen vaihdettava suodatuspatruuna. Jos viemärivedet on päässyt valumaan vuosia alapohjaan, siellä voi olla metaanikaasua ym. myrkkyjä.
      Tuttu putkimies kertoi, että aina kun hän on ahtaissa likaisissa alapohjissa, hän saa haimatulehduksen ja joutuu sairaalan teholle, kun ei ole käyttänyt kunnon suojaimia!!!

    • Tarkkasilmä

      Hyvin näkyy menevän putkifirmoilla näin lamankin aikana. Itä Vantaan suunnalla on LVI- yritys ja pakettiautojen määrä vaan pihassa kasvaa vuosi vuodelta. Tuossa yhtenäaamuna laskin pitkälti yli 10 autoa oli pihassa, ennen aamu seitsemää.

      • K.T. USA.

        Bisnes alkaa olla yhdenlaista "kartelli-hommaa",vähän joka maassa.


    • tulppa....

      Sehän riippuu ihan putkesta. Toinen voi olla viemäriputkimies ja toinen vesiputkimies. Juomaputkimies on ihan erikseen. Pakoputkimies on myös erikseen ja tienaa huonommin kuin viemäriputkimies, mutta paremmin kuin hukkaputkimies.

      • Tshik

        Mites se 2 viikon putki -mies tienaa?


      • PePeP
        Tshik kirjoitti:

        Mites se 2 viikon putki -mies tienaa?

        Mitä se ansiosidonnainen nyt sit kenellekkin on? :P


    • EkonomiMinttu8½k€/kk

      "Kyse on niin yksinkertaisesta asiasta kuin kysynnän ja tarjonnan laki. Mikä siihen on ratkaisuna?"

      Kun kerran suosit noin paljon korkeakoulutusta, niin ehkä sun tarttis mennä ekonoomilinjalle vielä opiskelee, niin voisi kirkastua :-)

    • Kelan palkkalainen

      Itse olen työtön, vailla ammatillista koulutusta, ikäni sahatyöläisenä ollut, peräti sahayrittäjänä parisenkymmentä vuotta. Työnkuvaani on aina kuulunut mitä raskaimmat työt sahalla sekä myös kaikenlaiset työt metsässä, maatilalla jne. Palkka on aina ollut todella pieni suhteutettuna työn raskauteen, vaarallisuuteen ja vaativuuteen nähden ja etenkin verrattuna työehtosopimuksien suojaamaan ns vieraassa työssä olevaan palkansaajaan joka sentään on saanut aina minimipalkan. Yrittäjän onnesta on varmaan turha edes puhua mutta eipähän sentään velkaakaan jäänyt penniäkään. Nyt yli viiskymppisenä loppuunkuluneena nivelrikkoisena nautin reilu 700 euroa kuukaudessa työttömyyskorvausta ja olen ensimmäistä kertaa elämässäni säännöllistä tuloa nauttivana todella tyytyväinen osaani. Onneksi poikani ymmärsi hakeutua putkimiehen koulutukseen...

      • K.T. USA.

        Otan osaa kokemuksiisi.Eläminen suomessa ei ole reilua,vielä vähemmin raskasta työtä tekemällä.Taisipa olla joku ylimistö-tasoinen runoilija joka lausui,"raskaan työn raatajat,syökää p.....,S.........".Liituraitapukuinen tekee paljon enemmän rahaa,ja helpommin,kuin kaatuvan puun alta pakoon ryntäävä metsämies.Kokemusta on ja nyt maksetaan lääkäreille kivuista.


    • Mee koodaan.. . .

      Jos joku Javaa / C koodaaja tienaa tekemällään pelillä miljoonia, niin koita tehdä sama sillä putkimiesosaamisellas, jos pystyt...

    • keskituIoinen

      Putkimiestä on pirun vaikea saada ehtimään töihin, joten en enää edes kysy vaan teen itse kaikki tarvitsemani putkityöt.
      Tietokoneen saan joten kuten pidettyä ajan tasalla, mutta en osaa koodata miljoonia tuottavia pelejä.
      Putkiliikkeen omistajalla näyttää olevan miljoonan autokalusto, mutta minä en niitä enää ole vuosiin rahoittanut.
      Koodarit sentään näyttävät ansainneen kymmeniä miljoonia pelifirmoillaan.

      Jokainen on vapaa valitsemaan uransa ja siten ansiotasonsa. Minä tienaan riittävästi, koska olen itse työni valinnut ja sen myötä ansiotasoni joka on jokaisen alalle pyrkivän tiedossa, kuten jokaisessa ammatissa jossa ollaan toisella töissä.

      • K.T. USA.

        Tuota asiaa juuri monet valittavat,eivät saa ketään enää tekemään korjauksia.Ovat liian kiireisiä,ja sitten jos tulevat ovelle,niin hinta on hirvittävää luokkaa.Täällä jenkkilässä laskutus riippuu postiosoitteesta.Jos asut "Saratoga Springs" alueella,niin sähkömies laskuttaa 95 dollaria ,kun saapuu ulko-ovellesi.Sen jälkeen 75 dollaria tunnilta plus materiaalit,tämä kaikki vain yhden seinäkoskettimen vaihdosta.Persaukisten on tehtävä kaikki itse.


    • luigi25

      Kapitalismi toimii!! Täällä vikistää putkimiehen tuloista?? Muuttakaa P-Koreaa jos niin ahdistaa duunarin tulot! :D

      • K.T. USA.

        luigi25,mistä tiedät miten P-Koreassa rakennetaan.Oletko ollut sielläkin hommissa ? Onhan niillä ainakin komeat Y-kärjet ohjuksissaan,sekin vaatii insinööritaitoa.Seuratessa heidän armeijansa kontrolloitua marssimista nousee tavikselle kylmä hiki.Verrataanpas sitä meidän joukkojen "maleksimiseen"marssilla,heheh.Monessa muussa maassa ollaan paljon edellä rakennus-taidossa.Meillä on vieläkin käytännössä antiikkinen tapa,missä yksi pitää huojuvaa kakkosnelosta jotenkin pystyssä,ja toinen naulaa sitä laaniin.Muualla lyödään koko seinän pituus valmiiksi "raamiksi ovia ja ikkunoita myöten",ja sitten nostetaan koko seinä pystyyn,ja kulmista kiinni.Sata kertaa parempi,ja nopeampi tapa rakentaa.


    • maibbe

      duunarit arvoonsa ovat ammattimiehiä,laittakaapa diplomiinssi p-hommiin,ei taida oikeinonnistua muuta kuin suunnittelu ja sekin päinhonkaa, ei toimi käytännössä..

      • K.T. USA.

        Kuka ili vastuussa "homekoulujen rakentamisen aikana".Siinä sitä ollaan sen kuuluisan suomalaisen rakennustaidon kanssa.


    • valde allan

      mitä se työ on ?

    • 1+2+3

      Peruskoulun jälkeen 8.2 keskiarvolla rakennusmieslinjalle amikseen. Sieltä tekuun ja nyt yrittäjä. Vuositulot 150 000€ käteen.

      • K.T. USA.

        Kuulut siis ylimistöön palkkasi perusteella.Uskotko kuuluvasi kolmen AAAn luokitukseen ?


    • Kyse on yli hinnasta

      Vain pöljäksi koulutetut Suomessa kuvittelee et se palkkatulo on yhtäpaljon kun laskutettava osinko tulo siinä yhtijössä mikä on melkein oma tai sen miltei omistaa ainakin
      suurimman osan osakepääomasta.
      Noi verojuoru listat on naurettavan valheellisen érhellisiä pelle juttuja joissa eu käy ilmi kaikki tuskin ees totuus valheen seassa.
      Kas kummaa liki kaikki laulutailijatkin nauttii "palkkansa" oman yhtiönsä taikka
      toiminimensä kautta? Miksi ja miten?
      Tavis kouluettu palkansaaja kaikein vähiten virkamieheksi tota vähät tajuaa hälle
      riittää palkkapäivän saldo osamaksueriin asuntolainassa.
      Tosin jos palkka on kyllin suuri on varaa ostaa osakkeitakin ja muuta enempi kun köyhillä.
      Palkkatyöllä ei Suomessa rikastu muut kun...poliitikot, suojatyöläiset, valelääkärit ynnä muut huijari Herrat...sekä vapaamuurarit mutta myös eräät muut uskonlahkolaiset..

      • K.T. USA.

        Nykyaikana on vaikeaa edes pysyä hengissä tuntipalkalla."Palkan-nauttija" ( torvi nimitys) ei koskaan pääse rikastumaan tuntipalkallaan.Koulutetut "konnat"rikastuvat,ettei ylärajaa näy.Rahakkaat lähettävät lapsensa USAn yliopistoihin oppimaan,miten bisneksessä petetään kaveria.Ne ovat niitä onnekkaita "kristittyjä",jotka sen koulun käyvät läpi.


    • På riggen nå

      Tienaan 4200 €/kk ja töitä 10-11kk vuodesta palkka siis maksetaan 12kk eli joka kuukausi.

      Koulutus peruskoulu, olin näköjään oikeassa kun päättelin jo -90 luvun puolivälissä että muualle kannattaa lähteä! Työpäivät (Silloin kun niitä on) 12 tuntia..

      Saan hyvin pesää paikallisilta.

      Hilsener fra Norge.

      Niitä kursseja ja kouluja voi käydä muuallakin kuin Suomessa..

      • Statoil arbeider

        Oho tuli virhe! 10-11 Viikkoa vuodesta.

        Sitä se 12 tunnin päivä teettää.


    • 4+8

      Putkimiehet tienaavat kyllä hyvin. Mutta kun rupeatte palkkoja vertailemaan niin kannattaa ottaa huomioon putkimiehet on aika usein yrittäjiä ja aika usein ne niillä on yritys muotona ky tai toiminimi. Ja tästä johtuen henkilön tuloissa näkyy sen firman tulos. Itse olen kiinteistöhoitoalalla ja parivuotta sitten firmani oli ky ja verotettavat tuloni yli 400000 euroa. Mutta nyt kun firmani on oy niin nyt tilastoissa tuloni on sen verran kuinka paljon maksan itselleni palkkaa. Ja nyt ne 40000 euroa ja loppu peleissä mulle jää tällä hetkellä melkein enemmän rahaa käteen kuin ennen.

      • 5+4

        Sinäpä sen sanoit että moni putkimies on tekee yrittäjänä hommia ja yhtiömuodosta johtuen tulot näyttää isoilta.


    • Putkamies
    • hyvin hankkii soskus

      ei tosiaan kaverini meni isoonputkiliikkeeseen töihin palkka oli 14€/h työstä,mutta kun ei ole asennuskeikkaa niin silloin on palkka 10 €7h jäi keskiansioksi 11 €/h miinus verot hän on perheellinen vaimo ei töissä niin soskukieerre jatkuu

      • köyhä_nörtti

        mutta töitä kuitenkin, kuinka moni it-ihminen elää pelkällä työttömyyskorvauksella tai sossutuella..


    • sähköputkitukka

      Tarinan opetus on se, että älä hae opiskelemaan trendialalle.
      Hae sinne, missä hakijoita on vähän koska niistä tulee 5-10v kuluttua pulaa.

    • väärä palsta

      Hoi aloittaja, montako lvi- tai sähköpuolen ihanuutta julistavaa ketjua olet pykännyt? On helppo kritisoida asioita, joista ei ymmärrä juuri mitään. Pysy rakentamassasi karsinassa.

    • aram 30

      moikka PUTKIMIES on olemassa monenlaisia putkimiehä.
      työ on rankkaa, sinun pitää tietää kuvat niin ptki, sähhkö ilmastointi sekä rakennuskuva olet palavereissa
      , myös puhua kyseisistä asiaan liittyvistä asioista, toisaalta jos olet
      tosiputkimies haluat rahaa, pieni vinkki ei kahvitunteja ruokatunti
      30min, kotiin 15.30 sinä aikan, kun on koplausaika laitat kiinni noin 100-120 metriä putka kiinni, voit sanoa olen putkimies, tienaat noin 30e h kokemus puhuu putkikärsänä noin 35v,,,,,,,,,,

    • jäbä

      fyysistä hommaa ahtaissa tiloissa kuormittavissa asennoissa ja muuta paskaa..Fyysisestä työstä ei tällä pallolla kunnon korvausta makseta

      • rukurukuruu

        Täytekynällä sitä "ISOA-RAHAA" tehdään eikä ryömiessä talon alla hakemassa vuotoa.Talvipakkasella ei ole hauskaa hankkia elatusta sormet jäässä.


    • pätkissä tienaaja

      Virolainen putkimies ei ainakaan tienaa hyvin Suomessa. Katsos kun se on sitä halpatyövoimaa.
      Aloittaja ei taida tuntea Suomen työmarkkinoita juuri lainkaan? Totta on myös se, että kaikki suomalaisetkaan eivät tienaa täällä hyvin koska ovat pätkä- ja silpputöissä.
      Tiedänpä erään työnantajan joka piti erilaisia urakkataulukoita virolaisille ja suomalaisille työntekijöille 1990-laman aikoina. Näillä taulukoilla virolainen ei olisi koskaan päässyt samoille ansioille kuin suomalainen.
      Se tienaaminen ei ole ihan yksinkertainen juttu.

    • raaminaulaaja

      Eikä se putkijussin työ ole aina helppoa,saavat vaihdella ihmisten saastaisia jätevesi-kalustoa,ja silloin tällöin korvista roikkuu käytetty vessapaperi.Tiskipöydän välipuu painaa selkärankaan,kun makaat selälläsi kaapissa.Kupariputkia juotellessa palaa helposti sormet,vaikka valtaosa putkista ovat nykyään PVC.muovista.PVC liimauksista saat haistella kemiallisia kaasuja keuhkojen täydeltä.Ammatti on vaikea hallita,jos aikoo tehdä vedenpitäviä liitoksia.

      • PePeP

        Itse hitsasin kerran kahdesta putkesta U:n muotoisen lenkin yläasteella. Siitä tuli vedenpitävä. Sitä kyllä sit hitsattiin ja hiottiin, mutta lopulta onnistuin. Olin oikeastaan melko ylpeä itsestäni, kun se vielä otettiin käyttöön ryhmän yhteisesti tekemässä projektissa, josta en viitsi tarkemmin kertoa.

        No, IT-alalle sit kuitenkin päädyin, mutta kai se rikastumisen resepti on sama täälläkin. Pitäis löytää asiakkaita ja perustaa firma. Vai olisiko se sittenkin tuote edellä? Mene ja tiedä... Tietysti voisi sit hyvällä tuurilla myydä myös ulkomaille, jos sasi jollain ilveellä pykättyä hyvän tuotteen.

        Saapi ottaa yhteyttä, jos tarvitsee webbisoftaa...


    • väärä palsta

      Tämä on muuttunut putkimiesten keskustelupalstaksi.

    • seeseesmeesseessees

      rahaa ajatellen minä olen oikeassa asioimisen mitä sinä osaat intressit ja meriitit ja CC .......... ei suju mikään, _______________ loistetta "... on palkkansa ansainnut"?

      • rahaa o pahaa

        Rahaa kerätään jo ......... mihis ne jäi, häh


    • anarkismi

      Toivottavasti ei. Aito, pyyteetön ihminen ei tee mitään rahan takia.

    • Ei aavistustakaan. En TUNNE yhtään putkimiestä.
      Kesämökki naapurinamme sen sijaan on PUTKIFIRMAN omistava lvi-insinööri, ja hän tienannee hyvin.

    • faktaaaaaa

      Remonttimies pärjää nykyisin aina paremmin, kuin ne pankkisedät tai it-osaajat. He tarvitsevat aina apua, mutta remonttimies ei välttämättä heitä.

      • teetä työt kahdesti

        Parhaiten pärjää se remonttimies joka joutuu korjaamaan toisten osaamattomien remppamiesten työt.
        Tilaa työt kerran ja rakennuta ne sitten kahteen kertaan, ensin tulee tunari ja vasta sen jälkeen tulee osaava ammattimies. Tosin joudut maksamaan kahdesti koska se tunari on yleensä aina varaton remppamies jolta ei mitään korvauksia saa.

        Itse en ole saanut olla liki 10:een vuoteen uusrakennustyössä, kaikki työt ovat olleet niitä tunari remppamiesten töiden paikkailua. Välillä asiakkaat haukkuu aivan väärää puuta eli minua saadessaan laskun, miksi ne eivät hauku sitä tilaamaansa tunaria


    • Pikkutakki

      ite valvon Intialaisia apinoita työkseni IT -alalla kansainvälisessä yrityksessä ja palkkani on 5200€/kk. Matkat ja muut päälle.

      Palkka on hyvä mutta homma on perseestä. Noita apinoita vavoessa vituttaa joka päivä, eikä loppua näy. Samoja asioita tarkistetaan 3 kertaa viikkoon ja ihmetellään miksi ei hommat etene.
      Työaika on 24/7 ja työn ja vapaa -ajan välinen ero on hyvin häilyvä. Kesälomat ja muut on on aina pätkissä ja se on perseestä.
      Mielummin olisin putkari jossa pääsis toteuttamaan omaa käsillä tekemistä ja näkis työnsä tuloksen eikä vaa aina noita helkkarin power pointteja ja loputtomia Exceleitä..
      Menkää nuoret sinne amitsuun hakemaan ne putkarin paperit, olette varmaan onnellisempia, kun saatte paperit ja opin, perustatte oman firman ja velotatte tunnilta niin pajon kun ilkeette :)
      Suomi on täynnä uusavuttomia pässejä joilta voi ottaa rahat pois ihan hyvällä omallatunnolla.
      Itse korjaan omat autoni, hoidan öljypolttimeni ja korjailen muitten tietokoneet ja tietysti otan osaamattomilta rahat pois/vaihdan johonkin käypään tavaraan tai vastapalveluksiin putkareilta ;p

      • Duunari!!!!!

        Juu ei kannata aliarvioida perus duunaria! Ite amatsun käynyt -80luvulla metallimies
        (koneistaja) en ole ollu koskaan työttömänä, liksatkin ihan kohillaan jos hommat sujuu. Tosin onhan tännekkin tullut CNC tekniikka ja tietokoneet jotenka oma aloitteista koulutusta on tarvittu.

        Meillä on liikaa insinöörejä, ekonoomeja, maistereita....... perus jätkistä alkaa olla pulaa (osaavista) se näkyy tulevaisuudessa liksoissa.

        Tietysti ellei ole kädentaitoja parempi käydä kouluja jos päätä riittää, nykykoulukaan ei paljoa perusta käsitöistä.


      • PePeP
        Duunari!!!!! kirjoitti:

        Juu ei kannata aliarvioida perus duunaria! Ite amatsun käynyt -80luvulla metallimies
        (koneistaja) en ole ollu koskaan työttömänä, liksatkin ihan kohillaan jos hommat sujuu. Tosin onhan tännekkin tullut CNC tekniikka ja tietokoneet jotenka oma aloitteista koulutusta on tarvittu.

        Meillä on liikaa insinöörejä, ekonoomeja, maistereita....... perus jätkistä alkaa olla pulaa (osaavista) se näkyy tulevaisuudessa liksoissa.

        Tietysti ellei ole kädentaitoja parempi käydä kouluja jos päätä riittää, nykykoulukaan ei paljoa perusta käsitöistä.

        Empä nyt sitten tiedä, itseäni kerran eräs löi humalassa takaraivoon puolitäydellä viskipullolla. En osannut varoa, kun käyttäytyi niin ystävällisesti alkuillasta. Ei sitten tarvinnut nukkua kunnolla kolmeen yöhön, kun oli turhan iso patti päässä.


    • rape1

      Putkimiehen keskiansio n 3500 € brutto....30 v alalla olleena ja palkkanauhoja jaellessa....En tiiä mistä nuo palkkavouhotukset kumpuaa.

      • Kateus nostaa päätää

        Näinhän se menee kuin "rape1" tuossa sanoo, ihmiset kuvittelee että putkimiehet on miljonäärejä johtuen kalliista putkiremonteista taloyhtiöihin. Mutta noissa putkiremonteissa on muitakin tekijöitä kun putkimiehen palkat, vanhat hankalat kohtee tekee hommasta väkisin kallista ja onhan alalla kilpailua ettei siellä urakoista nyt ihan mitä vaan saa!

        Pukimiehiä tarvitaan kuten muitakin duunareita, monestakohan täällä lässyttäjästä olis putkihommiin? piikkaan vanhaa valurauta likaviemäriä betoniseinästä ym!!!!


      • lviputkari
        Kateus nostaa päätää kirjoitti:

        Näinhän se menee kuin "rape1" tuossa sanoo, ihmiset kuvittelee että putkimiehet on miljonäärejä johtuen kalliista putkiremonteista taloyhtiöihin. Mutta noissa putkiremonteissa on muitakin tekijöitä kun putkimiehen palkat, vanhat hankalat kohtee tekee hommasta väkisin kallista ja onhan alalla kilpailua ettei siellä urakoista nyt ihan mitä vaan saa!

        Pukimiehiä tarvitaan kuten muitakin duunareita, monestakohan täällä lässyttäjästä olis putkihommiin? piikkaan vanhaa valurauta likaviemäriä betoniseinästä ym!!!!

        nyt puhutaan kyllä asiaa mtä vanhempi talo on niin sitä vaikeampaa sielä on tehdä putki hommia koska vanhan ajan osat eivät todellakaan käy uusiin. Valurauta viemärit ovt jokaisen vanhan talon kirous koska ne voivat olla niin vaikeasti tehty että edes vastaavilla uusilla osilla ei saa samanlaista vaan joutuu tekemään muitakin hommia esim. purkamaan siniä ja lattiaa


      • PERUS2
        Kateus nostaa päätää kirjoitti:

        Näinhän se menee kuin "rape1" tuossa sanoo, ihmiset kuvittelee että putkimiehet on miljonäärejä johtuen kalliista putkiremonteista taloyhtiöihin. Mutta noissa putkiremonteissa on muitakin tekijöitä kun putkimiehen palkat, vanhat hankalat kohtee tekee hommasta väkisin kallista ja onhan alalla kilpailua ettei siellä urakoista nyt ihan mitä vaan saa!

        Pukimiehiä tarvitaan kuten muitakin duunareita, monestakohan täällä lässyttäjästä olis putkihommiin? piikkaan vanhaa valurauta likaviemäriä betoniseinästä ym!!!!

        EI OLE KYSE KATEUDESTA VAAN PUTKIMIEHILLÄ ON MUITA HUOMATTAVASTI KORKEAMMAT TAKSAT JA TODELLA ERIKOINEN LASKUTUSTAPA,OTA SINÄKIN ENSIN SELVÄÄ ASIOISTA VAI KUULUTKO TUOHON ERITYIS ASEMASSA OLEVAAN JOUKKOON,KOHTUUS KAIKESSA MYÖS PUTKIMIESTEN PALKASSA.


      • adfdsa

        "Putkimiehen keskiansio n 3500 € brutto....30 v alalla olleena ja palkkanauhoja jaellessa....En tiiä mistä nuo palkkavouhotukset kumpuaa. "

        Siitä, että akateemisesti koulutetun it-työläisen, yhtä kauan alalla olleen, palkka on on pienempi. Siitähän tässä ketjussa on kyse.

        Tämän ketjun pitäisi antaa varoitus lukion hyvin arvosanoin käyneelle, akateemista it-koulutusta suunnittelevalle. Kannattaa harkita toisen kerran, ettei aikanaan jää pienemmille tuloille kuin aikanaan peruskoulussa, samalla luokalla olleelle Ilmarille, joka meni kouluttautumaan lvi-asentajaksi, kun ei muualle päässyt.

        LVI-asentajista on alitarjontaa, IT-osaajista huomattava ylitarjonta ja palkat ja palkkiot sen mukaiset. IT-ala oli kymmenen vuotta sitten vielä tosi sexikäs ala, mutta siitä se alamäki sitten alkoi ja jatkuu yhä jyrkentyen. Isojen it-alojen pomot kilpailevat keskenään kuka potkii enemmän väkeä pihalle.


    • lviputkari

      ihmiset ajattelevat nykyän liian paljon sitä että kyllä he pystyvät itse asentamaan ja tekemään putkihommia kotonaan kun ammattilaiset ovat nin kallita mutta sitten kun itse asentaa ja tapahtuukn yhtäkkiä joku vahinko niin ei vakuutus korvaakkaan siinä vaihesa enään. Sen jälkeen pitääkin vielä kallimmalla tilata kaikki kuivatukset ja rakennusmiehet tekemään vaikka keitö uudestaan ja sitten vielä putkimies lopuksi. Säästyy monet ihmiset varmasti kalleilta remonn´teilta jos vaan viitsisi ensinmäisellä kerralla tilata ammattilanen

      • PePeP

        Siks kannattaiskin ehkä alkaa sähkömieheksi, kun niitä hommiahan ei kuulemma saa edes tehdä, ellei ole asianmukaista koulutusta.


      • PERUS2
        PePeP kirjoitti:

        Siks kannattaiskin ehkä alkaa sähkömieheksi, kun niitä hommiahan ei kuulemma saa edes tehdä, ellei ole asianmukaista koulutusta.

        SÄHKÖMIEHET LASKUTTAVAT 14E/H VÄHEMMÄN KUIN NUO RÖYKEÄT PUTKIMIEHET.


      • adsfdas
        PePeP kirjoitti:

        Siks kannattaiskin ehkä alkaa sähkömieheksi, kun niitä hommiahan ei kuulemma saa edes tehdä, ellei ole asianmukaista koulutusta.

        "Siks kannattaiskin ehkä alkaa sähkömieheksi, kun niitä hommiahan ei kuulemma saa edes tehdä, ellei ole asianmukaista koulutusta. "

        Niinpä. Ja silti putkimiehet tienaavat enemmän. Kysynnän ja tarjonnan laki!


      • PePeP
        adsfdas kirjoitti:

        "Siks kannattaiskin ehkä alkaa sähkömieheksi, kun niitä hommiahan ei kuulemma saa edes tehdä, ellei ole asianmukaista koulutusta. "

        Niinpä. Ja silti putkimiehet tienaavat enemmän. Kysynnän ja tarjonnan laki!

        Heidän työehtosopimuksissa on alimman palkkatason tuntipalkoissa viiden sentin ero. Näistä voi tarkistaa: http://sahkoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/37065d603d9f22ff647c98f01ba74365/1416264877/application/pdf/807684/Sähköalan tes-Energia-ICT-Verkostoala 2014-2017.pdf ja http://www.finlex.fi/data/tes/stes4463-TT146TaloLvi1403.pdf


    • hersy

      Onko tämä maailma jo ihan perseellään,duunarit toisiaan kadehtii,eikö s.....a ole ihan hyvä että edes töitä on,kun kaikki ulkoistetaan ja ahneus ,se vain lisääntryy koko ajan,kaikenlaiset koijarit ne on listojen kärjessä,mutta ei ne ole päivääkään rehellistä työtä tehneet,minä arvostan ainoastaan duunaria joka vuosikymmenestä toiseen jaksaa samaa paskaa hallita,ja joku päivä tullaan sanomaan 50 ikävuoden jälkeen,ettei ole enäään töitä,miettikää edes hiukan jos osaatte ja tai edes jaksatte.

    • perus2

      Putkimiehen palkka on todella huippupalkka,41,50e/h,ja siihen laskuttavat lisäksi matkakulut kotoa kohteeseen ja takaisin,ja jos miehiä on tekemässä esim.kylppäriremonttiin liittyviä putkitöitä ja heitä tulee 2,kummaltakin,ovat osa ainakin tosi röyhkeitä.Minulla oli yhden miehen putkityö joka olisi ollut 8h työ,isä ja poika tulivat kummatkin ja isä enimmäkseen katsoi ja puheli aveni kanssa jonka tunsi entuudestaan,poika teki työt.Sain tästä yhden miehen muutaman tunnin työstä 1855,72e laskun JA KUN VALITIN se aleni1784,26e,jossa oli laskutettu molemmille tunteja jopa niistäkin kun isä ei edes ollut paikalla,seurustelustakin ilmeisesti pitää maksaa,lisäksi poika jätti työn kesken,ja tuli taasmuutaman päivän päästä jatkaa,ei kuulemma ehdi nyt tehdä loppuun,sitten meni taas uudet kilometrikorvaukset ja lisätunteja kotoa ja takaisin.,työ oli maksimissa 8h työ yhdeltä mieheltä,mutta laskuttivat 24h matkat 150km jokainen ruuvi ja osa erikseen,työkalujen keräämiseenkin kului laskun mukaan molemmilta putkimiehiltä 2h,eli yht.4h.Opin kysy mistä kaukaa tulevat ja kuinka monta miestä tulee,TÄLLAISTA LASKUTUS PERIAATETTA EI OLE KUIN PUTKIMIEHILLÄ,sähkömiehen ja laatoittajan lasku oli ok. vain tehdyt tunnit tarvikkeet mitkä hankki yhteisen sopimuksen mukaan.OLKAA TARKKOJA KENET OTATTE,JA SOPIKAA KIRJALLISESTI KAIKKI,JA MITÄ KUULUU LISÄTYÖHÖN,JOS EI SISÄLLY URAKKAAN.

      • Rape1

        sotket nyt putkiasentajan palkan (15-20 €/h) ja putkiliikkeen tuntiveloituksen (40-55e /h) ..hyvin yleinen väärinkäsitys


    • plumber

      Keski-Euroopassa putkimies kävi kaverin kotona. Hän oli ylpeä ammatistaan. Sanoi olevansa putkien lääkäri. Puhui sujuvaa englantia, vaikka olin ranskankielisessä maassa. Sanoi että kiirettä pitää. Oli käynyt korjaamassa suuren sairaalan putkistoja.

      Että jotta näin sitä pitää.

    • Sukellusveneitä ja Ufoja ...... näillä näkymillä, .......... olisi oikein oikea ansittu CC - river ...... se on on se ITTE SITTE ......... maalla ja ilmassa ja vedessä, putkimiesten vesillä .......... HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH HH

      • lekuruiku

        väärä lääkitys?


    • 4+10

      Veli on putkarina ja hyvin tuolla pyyhkii. Rivimiehenä isossa firmassa, pääasiassa siisti sisätyö, duunia ma-pe klo 7-16 ja noin 85ke bruttoa vuodessa.

      • adasasdasdasasd

        Jo on köyhää. Sisarentyttö kantaa putkimiehen työkaluja työmaalla ja saa siitä 134ke nettona vuodessa. Valittelee, kun pitää ajaa toinen vuosi autolla ennen vaihtoa uuteen.


      • osaaja-123123
        adasasdasdasasd kirjoitti:

        Jo on köyhää. Sisarentyttö kantaa putkimiehen työkaluja työmaalla ja saa siitä 134ke nettona vuodessa. Valittelee, kun pitää ajaa toinen vuosi autolla ennen vaihtoa uuteen.

        Kaverin kaveri tienaa 250 k€ IT-asiantuntijana Suomessa.


      • niinpäniin
        osaaja-123123 kirjoitti:

        Kaverin kaveri tienaa 250 k€ IT-asiantuntijana Suomessa.

        Tuskimpa sentään - puolet tuota. Ehkä yrittäjänä liikevaihtosi on tuo, jos sulla on 2-3 ukkoa töissä.


    • Anonyymi

      Ei kannata. Paska työ ja paska palkka. Mulkkuja täynnä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe