Hirvenlihan terveellisyys?

Alces

Olen saanut vajaan ruhon hirvenlihaa.
Osa on purkkiruokaa ja osa tuorelihaa ja sisäelimiä.

Hirven lihassa on hämmästyttävän vähän rasvaa.
Rasva on kovaa huoneenlämmössä eikä se tunnu sulavan keittämälläkkään.

Erityisesti olen huolissani purkkilihasta kun sitä rasvaa kerätään purkitettavien lihojen joukkoon, johon lisätään lisäksi 15-20% sikaa (rasvaako?)

Onko hirvenrasva vaarallista?
Mitkä ovat hirvenlihan muut vaikutukset?
Entä sisäelimet, maksa, munuaiset, sydän, kieli ?

3

2774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onsehirveetä

      Hirvi on riistaeläin eli sitä ei ole kasvatettu valvotuissa olissa.

      Onko se vaarallista - ei välttämättä, mutta kuten kaikki villinä elänyt se voi sisältää ihmiselle haitallisia bakteereita, mikrobeja, loiseläimiä jne...

      Tseffithän haluaisivat sen lihan punertavana lautaselle, mutta 55 asteinen sisälämpötilaan kypsennys ei valitettavasti tuhoa kaikkea ihmiselle haitallista pieneliöstöä varsinkaan kun ei ttiedä miten elikko on teurastettu.

      Jos haluaa olla varma lihan kelvollisuudesta ihmisravinnoksi ilman pelkoa tautiriskeistä on liha kypsennettävä läpikypsäksi lihan sisälämpötilan noustessa noin 80 asteeseen, jossa lämmössä bakteerit ja loiset kuolevat.

      Toinen vaihtoehto taas on jättää lämpö noin 55 asteeseen, jolloin liha on punertavaa, mutta varsinkin loiset jatkavat elämäänsä. Toksoplasmoosi ei ole metsästäjien suosikkitermi kuten ei myöskään medium rare-nautaa jyystävien mieleen ja silti useimmat länsimaiden lihansyöjistä omaa tämän elimistössään aiheuttaen välillä vakaviakin oireita ja vain raa'an lihan syönnin takia.

      Kaikki hirvestä on syötävää kunhan muistaa kypsentää ne osat hyvin eli lämmöt 80 asteseen noin kymmenen minuutin ajan. Sinänsä huvittavaa kun papuja neuvotaan liottaa 12 timmaa, huuhdella ja keittää vähintään 30 minsaa ja lihan taas pitäisi olla punertavaa, jotta se olisi edes syöntikelpoista. Itse kyllä tekisin riistasta pataruokaa, jolloin pitkä haudutus (2-5 tuntia) vähintään 120 asteessa tekee kyllä haitakkeista selvän.

      Itse tekisin kyllä lihasta ja sisäelimistä kypsää makkaraa, jonka paistaisin myöhemmin vaikka perunamuussin oheen.

    • nam hirvipaistia !!

      Anna mun kaikki kestää.. onko hirven rasva vaarallista.
      Joo- kyllä on.
      Pakkaa kaikki ja lähetä tänne niin me sun puolesta "tuhotaan" vaarallinen hirven rasva.

    • Miisu on musta kissa

      Ei hirvi ole vaarallista, paitsi kiimanen hirvi! Itse en syö mitään raakaa lihaa. Voit ihan rauhassa syödä ne sisäelimet ne on hyviä. Toksoplasmoosin voi saada joistakin kissoista jotka liikkuu ulkona ja syö luonnon eläimiä, ei kyllä kaikista. Oon ollu hirvipeijaisissa mulla oli kukkafarkut, nykyään en farkkuja käytä, siitä on kymmenen vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe