Lesken hallintaoikeus

pena222

Oli hallintaoikeustestamentti ja avioehto. Hallintaoikeus kesämökkiin jäi siis leskelle. Päättyykö lesken hallintaoikeus kesämokkiin, jos joku rintaperillisistä vaatii pesän jakamista? Leski on varakas ja omistaa lisäksi asunnon, missä asuu ja muita asunto-osakkeita on perukirjaan merkittyinä, eli ei ole kysymys että jäisi kodittomaksi.

4

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymys on kesämökin hallintaoikeudesta. Kannattaisi tutkistella vähän palstan otsikoita. Eilen on kommentoitu aihetta "Kesämökin hallintaoikeus". Löytyisiköhän vastaus sieltä. Jos ei löydy, voisitkohan jatkaa keskustelua siihen liittyvällä ongelmallasi?

    • mek

      Tuo hallintaoikeus ei perustu mihinkään lakiin ja sen saatte kumottua oikeudessa jos ette muuten pääse soppariin omaisuuden jaosta. Kesämökki kun ei ole vakituinen asunto niin muut osakkaat voivat vaatia vuoraa mökin käytöstä jos omistavat siitä osuuden niin voi mennä aika nopeasti myyntiin. Selvittäkää lakihenkilöllä asia niin saatte helpommin perinnöstä rahat käyttöön.

      • pena222

        Kiitos tiedosta! Täytynee selvittää asianajajan kanssa...


      • Kas kun mek näkyy poikkelehtineen avioero-osiosta tänne lakipuolelle. Olisit nyt vain pysynyt siellä, sen verran epämääräisiä ja vääriä "tietoja" olet jakanut.

        Hallintaoikeus tässä tapauksessa ei perustu lakiin, mutta se perustuu testamenttiin. Jos testamentti on lainvoimainen, ei sitä niin vain kumotakaan, oikeudessakaan; kyllä se hallintaoikeus lähtökohtaisesti pysyy.

        Mutta jos testamentti ei vielä ole saanut lainvoimaa, perillisillä on mahdollisuus vaatia lakiosansa, jota testamentti ilmeisesti loukkaa. Enemmältä osin viittaan toiseen tuoreeseen keskusteluun, josta edellä olevassa kommentissani mainitsin.

        Se nyt kuitenkin, että jos leskellä tuo hallintaoikeus on, osakkaat/perilliset eivät voi vaatia leskeltä hallintaoikeudesta vuokraa (jollei testamentista muuta johdu).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe