Hei!
Viime kesänä tuli kiusaus kokeilla että mitä se paatti nyt oikein kulkee. Sain kuitenkin hillittyä itseni, vaikka teki tiukaa saada käsi rauhoitettua. Tuli kuitenkin mieleen, että vaurioittaako huippunopeuden testaus konetta jollain tavalla? Autolla ei ole koskaan tarvinnut ajaa talla pohjassa niin ei ole asia tullut aikaisemmin mieleeni. Vesillä on kuitenkin alueita, joilla ei ole rajoituksia niin voisi hetkellisesti ajaa kaasu pohjassa. Koneena Hondan 4t. Toivottavasti joku osaisi kertoa faktoja. Kiitos!
Testaus
27
178
Vastaukset
- Konemiesi
Sinulla on Hondan nelitahti. Tuossa on vaarana huippua testatessa että työntötangot menevät kippuralle ja venttilikoneisto sekoaa ylikierroksilla.
Itsellä ETEC 2 tahti, pelkät männät pyörii koneessa ja kierrättää voi huipulle saakka.
Öljynkulutus hieman kasvaa silloin mutta muuten ok.
En suosittele huippunopeusajoa nelitahtisilla, niin monta Yamaha ja Hondamiestä olen hinannut takaisin satamaan ETECilläni kun ovat kokeilleet huippunopeusajoa.- E-TEC
ETECIN nerokas voitelujlaitteisto nostaa digitaalisen prosessorin ohjaamana
öljynsyöttöä kierrosten ja kuormituksen lisääntyessä suorituskyvyn huipulle.
Voi ajaa pitkään korkealla kierrosalueella.
Nelitahdeissa pyörii sama öljy jatkuvasti joka kuumenee huipun tuntumassa.
Öljyä kierrättää mekaaninen pumppu joka ei reagoi kuormituksen siirtymistä
ärrirajoille. Öljysyöttö ei tunnista kuormitusta/kierrosnopeutta kuten ETEC jota valvoo huipputeknolooginen tietokone. Nelitahdissa tällöin todennäköisin vaara kiinnileikkautuminen ja ylilämpö. - hygtrfgbhg
E-TEC kirjoitti:
ETECIN nerokas voitelujlaitteisto nostaa digitaalisen prosessorin ohjaamana
öljynsyöttöä kierrosten ja kuormituksen lisääntyessä suorituskyvyn huipulle.
Voi ajaa pitkään korkealla kierrosalueella.
Nelitahdeissa pyörii sama öljy jatkuvasti joka kuumenee huipun tuntumassa.
Öljyä kierrättää mekaaninen pumppu joka ei reagoi kuormituksen siirtymistä
ärrirajoille. Öljysyöttö ei tunnista kuormitusta/kierrosnopeutta kuten ETEC jota valvoo huipputeknolooginen tietokone. Nelitahdissa tällöin todennäköisin vaara kiinnileikkautuminen ja ylilämpö.unohtanu vaan e-tec yhden asian 4t :tä mitä enemmän kone kiertää sitä nopeemmin öljypumppu myös kiertää ja pumppaa öljyä enemmän, öljynhän pitää olla lämmintä et se kiertää kunnolla. niin kauan kun 2t tuorevoitelukoneita on tehty on niissä ollu mekanismi mikä säätää öljyn määrää mitä nerokasta siin on etecin kohdalla ?
- asiantuntia
huoletta voit ajaa pitkiäkin matkoja täysillä, ei vaurioita konetta kaikissa uudemmissa on kierrosluvun rajoitin mutta toki potkuri pitäisi olla sellainen että ei kierrä yli rajojen mikäli mahdollista. eikä enää aikoihin ole käytetty työntötankoja missään 4t koneissa joten sen suhteen pelko on turha.
- Terhin mies
Jos on sellainen henkilö joka tuntee asioita on asiantuntija. (siis JIILLÄ)
Tekniikka on mennyt takapakkia jos tuollaiseen on huolta. Ennen ajettiin Terhillä aina täysillä jo siitä riemusta että sen oli saanut käyntiin. Aina ne kesti ihan loppuun asti. - Isokettu
Noihan se surinpiirtein on. Mikäläisellä kuitenkin uistelukoneena 2hv Honda, jola työnötankokone. Epäilen että moni muukin pikkukone voi olla.
Omanai on kestänyt tuntejen täysikaasuajoakin. Kyllä nelareja voi ajaa täysillä. Ikä lyhenee, mutta niinhän se on kaikissa koneissa. Jos kuormitusta ja kierroslukua lisätään, niin enemmän kuluu.
- trololooo
Lienet sitten ensimmäinen ihminen maailmassa joka ajaa venettä kaasu pohjassa. Ei tiedä mitä tapahtuu, voit vaikka joutua toiseen ulottuvuuteen. Sellaisessa nopeudessa normaalit fysiikan lait eivät enää päde, esim. aika alkaa hidastumaan ja voit olla perillä ennen kuin matka on alkanutkaan. Ole varovainen!
- Koneinsinööri
Sevä. Siis onko tuossa koneessa (vm.2004) jotkut kiertotangot, joihin voi tulla vaurioita? En varmaankaan viitsi ajaa kovaa jos kone leipoo. On minulla aikaa mennä rauhallisemminkin :) kiitos vastauksista!
- Koneinsinööri
Ja voisin vielä kysyä, että kuinka moni on koittanut oman koneensa huippuja ja menikö jotain rikki?
- Koneinsinööri
Ja vielä. Ei siis kiertotangot vaan työntötangot. Anteeksi.
- Tuossa on
kiertotangot, ole varovainen. Minun etecissa ei ole. On pelkät männät, siksi kestää
riipoa huippuja maailman tappiin. Lisäksi koneessasi on kuminen hihna joka katkeaa ja haurastuu pakkasessa ja sen jälkeen moottorisi on sillisalaattia.- -vänkkärärauta-
Ihanko totta?
Eikö ole edes kiertokankeja tai kampura-akselia? Männät vaan kolikehtaa koneessa niin kuin kivet betonimyllyssä.
On sulla ihme vehe.
- ETECCI
Mulla on yks kaveri evinrudella töissä. Kertos pitkäl kokemuksel ja elämäs mukkan
tuomal näkemyksel et ei kannat valita muuta ko etekki näin päivin.
Ja niin tein ja katun en ole ja täysii mennään aina. Nimim. 2 vuotta jo ja vuoden pääst eka huolto!;)) - asiantuntia
joo saattaa olla pikkukoneissa työntötangot mutta en nyt ihan heti äkännyt että joku viitsii 2hp koneella ajaa tyhjäkäynnillä eikä uskalla täydellä ajaa kun mitään ei juuri tapahdu vaikka painaa hanat kaakkoon, mutta korjattakoon isommissa koneissa 10hp ylös päin ei ole työntötankoja mielestäni ja honda on yksi kehittyneimmistä koneista joten voit kokekeilla huoletta täyttä ajoa. En toki tunne kaikkia merkkejä täysin mutta itsellä ollut, yamaha.suzuki.johnson.honda. 4t koneita niissä ei ole ollut tankoja ja kestäneet ajaa täysillä. toki jos yhtään ymmärtää moottoritekniikkaa niin helposti tunnistaa sellaisen koneen jossa ei ole tankoja, niissä nokkaakseli on sioitettu sylinterin kanteen.
ps:asiantuntija nim:m on varattu. :) - mercu
Täysillä vaan.
Omassa koneessa ajan useinkin täysillä, tosin vaikuttaisi että jos himmaa ihan hilkun verran huipuista niin melu ja tärinä (yksimukisessa melkoinen) vähenee mutta kulku ei sanottavammin hidastu. Kyllä kaikki koneet on tehty sellaisiksi että niillä voi ajaa pitkään kovaa. Kierrosluku on toki rajoitettu niin ettei ylikierroksille mennä. Eteken leipomisesta en tiedä mutta normi moottorin pitäisi kestää. - Koneinsinööri
Kone on 50 hv. Olen ajanut 5hv koneella täysiä, silloin ei käynyt mitään. Kuitenkin eri voimat kun teho on kymmen kertainen. Tämän takia en ole viitsinytkään kokeilla täysillä ajamista.
Onkos täällä palstalla jokin kisa käynnissä; Evinrude vs muut? Noh, kumpi on parempi ;)- entinen evari
Täällä oli joku evarihehkuttaja aiemmin, nyt se on päättänyt saastuttaa koko palstan käyttökelvottomaksi. Tai sitten joku muu on kyllästynyt piilomainontaan. ja päättänyt tehdä Etecit naurunalaisiksi.
- Ajoa varten tehty
entinen evari kirjoitti:
Täällä oli joku evarihehkuttaja aiemmin, nyt se on päättänyt saastuttaa koko palstan käyttökelvottomaksi. Tai sitten joku muu on kyllästynyt piilomainontaan. ja päättänyt tehdä Etecit naurunalaisiksi.
No jos unohdetaan noi eteccijutut niin kyllä se perämoottori kestää täysillä ajamisen. Ei kannata ajaa jatkuvasti täysillä, mutta sanotaan nyt 20% koko ajosta voi hyvin olla täysillä.
Jos moottori on kunnossa niin ei se siitä hajoa, kuluu vain vähän nopeammin. - Lopettakaa jo
Ajoa varten tehty kirjoitti:
No jos unohdetaan noi eteccijutut niin kyllä se perämoottori kestää täysillä ajamisen. Ei kannata ajaa jatkuvasti täysillä, mutta sanotaan nyt 20% koko ajosta voi hyvin olla täysillä.
Jos moottori on kunnossa niin ei se siitä hajoa, kuluu vain vähän nopeammin.Ei kai tuosta nyt tarvitse keskustella. Hana pohjassahan siirtymät ajetaan, sitä varten ne on suunniteltu. Aloittaja on trolli.
- Koneinsinööri
Moottoria huollan talvisin. Kiitos kaikille tiedoista! Toki saa vielä kommentoida :)
- teknistä ylivoimaa
Liikkeetkään ei uskalla ottaa vaihdossa ETECciä koska pelkäävät että sen jälkeen ei kukaan osta heiltä uutta nelaria ETEcin ylivertaisuuden vuoksi
- paraskone
ei ne liikket huolineet minun 14hp 2t terhiäkään oisko sama ongelma.
- Kokemuksesta sanon
Eteckikimiesten itsetunnossa lienee jotain vikaa kun täytyy joka paikassa hehkuttaa omaa erikoista valintaansa. Varmasti teillä on hyvä kone, mutta silti suurin osa haluaa teidän palopuheista huolimatta nelitahtisen.
Mulla on 20 hp Honda ja ajan aina hana pohjassa. Kestänyt tätä jo toistakymmentä vuotta. Ei ole ikinä tullut mieleenkään, että miksi ei kestäisi. - Koneinsinööri
Oletko huoltanut hondaasi millätavoin?
- Jatkuvasti huollossa
Pari kertaa joka kesä, ja sitten se toimiikin jotenkuten, kun raottaa lompsan lahvia.
- turhaaa
up
- etekkii
Eteckikimiesten itsetunnossa lienee jotain vikaa kun täytyy joka paikassa hehkuttaa omaa erikoista valintaansa. Varmasti teillä on hyvä kone, mutta silti suurin osa haluaa teidän palopuheista huolimatta nelitahtisen.
Mulla on 20 hp Honda ja ajan aina hana pohjassa. Kestänyt tätä jo toistakymmentä vuotta. Ei ole ikinä tullut mieleenkään, että miksi ei kestäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2914649Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2741450Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661396Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1011194eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1131188- 841136
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1321118Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591046- 172908
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15871