huomautus liian monta sairaspäivää

iPun

Nyt alkaa tulla mitta täyteen. Sain varoituksen esimieheltä, koska vuoden aikana on tullut oltua "liian paljon" sairaslomalla. Siis tekisi mieli itkeä. Sairaspäiviä on tälle vuodelle siis 25 päivää, onhan se paljon, mutta minkäs voit.

Olin keväällä pienen työtapaturman takia pois 9 työpäivää. Sitten loput on ollut 2-3 päivän sairaslomia. Lapsen sairastumisen takia pari kertaa, sekä itse tuli sitten sairasteltua tässä syksyllä oikein kunnolla. Välillä tauti parani, sitten tuli uudestaan.

Nyt sitten esimies otti puhutteluun, kun oli tullut liikaa heidän mielestään sairaspäiviä. Sanoin että laki tietääkseni mahdollistaa 60päivää palkallista sairastelua, ettei mitään ihmeellistä pitäisi olla. Mutta meillä on kuulemma työpaikalla oma sisäinen sääntönsä, jonka mukaan on outoa, jos työntekijä on yli 20 päivää sairaana vuoden aikana.

Esimies tenttasi minua heti alkoholismista. Siis miettikää nyt HERRANJESTAS alkoholismista. Juon ehkä kerran viikossa saunaoluet, ja siinä se. Ja nyt on syksyllä lääkekuurien ja sairastelujen takia oltu ilman alkoholia monta kuukautta muutenkin.

Seuraavaksi syyllisti minua kaikesta mahdollisesta, ja huuti vielä pää punaisena aggressiivisesti. Sanoi ettei kukaan muu sairasta kuin korkeintaan yhden kerran vuodessa, että on epänormaalia sairastaa monta kertaa vuodessa. Sanoin että minkä voin jos lapsi sairastaa tai itse sairastun. Sitten alkoi tulla jumalautaa ja perkelettä. Huomautin työtapaturman johtuneen huonoista välineistä ja työolosuhteista, eikä se ollut oma vikani, ja ilman työtapaturmaa sairaspäiväni olisivat olleet 16 päivää. Siitä esimies vasta hurjistui, ja haki toisenkin esimiehen paikalle, ja yhdessä syyllistivät minua vielä lisää. Niinniin mutta 16 päivääkin on paljon, molemmat inttivät. Ja toinen lisäsi että 5 eri kertaa, 5 eri kertaa. Eivät ymmärtäneet että lapsi nyt sattui sairastumaan 2 ERI kertaa, ja oma tautini pitkittyi sen verran, että piti hakea kolmeen otteeseen se 3 päivää saikkua. Siitä tulee se 5 ERI kertaa.

Huh huh, olen aivan loppu. Sain suullisen varoituksen, ja uhkauksen työsuhteen päättymisestä, mikäli "touhu" jatkuu. Joudun kuulemma seurantaan, ja jos 10 päivää ylittyy ensi vuonna, niin joudun heidän mukaansa keskustelemaan työsuhteen jatkumisesta yms. Toinen esimies tuli vielä myöhemmin sanomaan, että vaikka olisinkin ollut oikeasti sairas, niin ei heillä ole varaa pitää sairaita palkkalistoilla. Että tulee kuulemma kalliiksi firmalle, jos palkkaa maksetaan kotiin makaavalle.

Mikä näissä on yleensä kohtuullisuuden rajana? Haluaisin tietää, koska en ole mielestäni ylittänyt kohtuullisuuden rajaa. Voisin kuvitella että yli 30 sairaspäivää voisi olla jo melko paljon. Mutta miksi laki sitten mahdollistaa 60 päivää sairastella? Jos kerran työpaikoilla on jotkin omat sääntönsä?

287

29047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loib

      Jos olet ollut poissa omalla ilmoituksella usein, niin ei ihme, että esimiestä epäilyttää, että voi olla kyse muustakin kuin sairaudesta. Kertomasi perusteella hän tosin hoiti asian huomattavan huonosti. Olisi pitänyt vain ilmoittaa sinulle, että et voi enää jatkossa olla poissa ilman lääkärintodistusta.

      Sellaista lakia ei ole, missä olisi rajoitettu sairastelua. Sen sijaan sairausajan palkanmaksu päättyy jossain vaiheessa. Se selviää työehtosopimuksesta.

      "Työsopimuslain 7:2.2 mukaan asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena ei voida pitää työntekijän sairautta, vammaa tai tapaturmaa, ellei hänen työkykynsä ole näiden vuoksi vähentynyt niin olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista."
      Jatkuu täällä http://jasentiedote.chamber.fi/index.php/jasentiedote/Lakiasiat/Tyoesuhteen-paeaettaeminen-sairauden-perusteella

      Jos olet liittynyt liittoon, ota yhteyttä luottamusmieheen tai liiton asiantuntijoihin, niin saat parempia neuvoja.

      • iPun

        Meillä pitää olla AINA sairastodistus, ensimmäisestä päivästä alkaen, ja mielellään oltava vielä työterveyden todistus. Näin olen toiminutkin, tosin lapsensairaudesta jouduin viemään tk:n todistuksen, mutta kyse ei ollut siitä.


      • tattti
        iPun kirjoitti:

        Meillä pitää olla AINA sairastodistus, ensimmäisestä päivästä alkaen, ja mielellään oltava vielä työterveyden todistus. Näin olen toiminutkin, tosin lapsensairaudesta jouduin viemään tk:n todistuksen, mutta kyse ei ollut siitä.

        Jos olet liittynyt liittoon ja teillä on luottamusmies, niin ota yhteyttä häneen. Jos et ole liittynyt, niin mene puhumaan työsuojeluvaltuutetun kanssa. Pyydä selvittämään mitä sinun pitää tehdä, jos vielä sairastut ja mistä voit saada luettavaksi ne työpaikan sisäiset sairastamissäännöt. Älä mene yksin puhumaan esimiehen kanssa näistä. Ota mukaan joku vahtimaan ettette kumpikaan menetä malttianne ja kuuntelemaan, mitä sanotaan.


      • Juoksin minkä jalois

        Itsekin olin kerran vuoden töissä sairastamatta kertaakaan ja sitten kun sairastuin seuraavana vuonna viikoksi kuumeeseen ja myöhemmin kesällä myös kuumeeseen niin alettiin puhua, että sairastelua on liikaa, ja että jotkut käyvät vuosia töissä sairastelematta. Pitäkää tunkkinne!


      • Homo humani lupus es
        Juoksin minkä jalois kirjoitti:

        Itsekin olin kerran vuoden töissä sairastamatta kertaakaan ja sitten kun sairastuin seuraavana vuonna viikoksi kuumeeseen ja myöhemmin kesällä myös kuumeeseen niin alettiin puhua, että sairastelua on liikaa, ja että jotkut käyvät vuosia töissä sairastelematta. Pitäkää tunkkinne!

        Ei tässä sen saatanan työn takia eletä, vaan ollaan ensin ihmisiä ja inhimillisiä ja toiseksi tehdään ehkä vähän töitäkin. Kyllä on ihminen aika susi ihmiselle tässä maailmassa...


      • valtuute.

        Hei! tämä sinun linkki on Kauppakamarin tiedote, eli ei mitenkään luotettava.
        Miksi et lainaa edes yleistä työlakia joka koskee kaikkia eikä ole joittenkin työnantaja tai työntekijäpuolen sopimia.
        Elikkä jollain sopimus aloilla on erilaisia sopimuksia ja näin voivat poiketa toisistaan, mutta tämä laki on laki ja sitä noudattaa kaikki ja sen voi "guuglettaa" täältäkin.
        Myöskin monissa työpaikoissa on pomoja jotka ei tunne asiaa ja selitys on yleensä tämä kun jäävät kiinni "ettei tiennyt." vaikka heidän pitäisi tietää.
        Nyt suosittelen tällaisessa varoituksen anto tilanteessa ottamaan mukaan työsuojeluvaltuutetun olet sitten pomo tai työntekijä niin asiat ei vääristy kummallekkaan osapuolelle ja ei kumpikaan riko lakia ainakaan.
        Mitä tuohon juttuun tulee niin kyllä olisi hyvä hakea se lääkärin todistus jos noinkin paljon kertyy poissa oloja sillä yleensä se luottamus säilyy molemmin puolin ja nyt olisit jo välttänyt varoituksen.


      • Minä tiedän kaiken
        valtuute. kirjoitti:

        Hei! tämä sinun linkki on Kauppakamarin tiedote, eli ei mitenkään luotettava.
        Miksi et lainaa edes yleistä työlakia joka koskee kaikkia eikä ole joittenkin työnantaja tai työntekijäpuolen sopimia.
        Elikkä jollain sopimus aloilla on erilaisia sopimuksia ja näin voivat poiketa toisistaan, mutta tämä laki on laki ja sitä noudattaa kaikki ja sen voi "guuglettaa" täältäkin.
        Myöskin monissa työpaikoissa on pomoja jotka ei tunne asiaa ja selitys on yleensä tämä kun jäävät kiinni "ettei tiennyt." vaikka heidän pitäisi tietää.
        Nyt suosittelen tällaisessa varoituksen anto tilanteessa ottamaan mukaan työsuojeluvaltuutetun olet sitten pomo tai työntekijä niin asiat ei vääristy kummallekkaan osapuolelle ja ei kumpikaan riko lakia ainakaan.
        Mitä tuohon juttuun tulee niin kyllä olisi hyvä hakea se lääkärin todistus jos noinkin paljon kertyy poissa oloja sillä yleensä se luottamus säilyy molemmin puolin ja nyt olisit jo välttänyt varoituksen.

        Osaatko lukea?


      • ei noin
        tattti kirjoitti:

        Jos olet liittynyt liittoon ja teillä on luottamusmies, niin ota yhteyttä häneen. Jos et ole liittynyt, niin mene puhumaan työsuojeluvaltuutetun kanssa. Pyydä selvittämään mitä sinun pitää tehdä, jos vielä sairastut ja mistä voit saada luettavaksi ne työpaikan sisäiset sairastamissäännöt. Älä mene yksin puhumaan esimiehen kanssa näistä. Ota mukaan joku vahtimaan ettette kumpikaan menetä malttianne ja kuuntelemaan, mitä sanotaan.

        Mitään liiton politrukkeja ei tarvita sotkemaan asioita, kyllä noin pahan sairastelijan on perempi luopua itse ja antaa työpaikka innokkaammille, sekä terveemmille. Itse poissa työstä saman verran noin 30 vuodessa sairauden takia, kuin ap. Naiset sairastelee yleensäkin hämmästyttävän paljon!


      • niimpä niin

        "Jos olet ollut poissa omalla ilmoituksella usein, niin ei ihme, että esimiestä epäilyttää, että voi olla kyse muustakin kuin sairaudesta. Kertomasi perusteella hän tosin hoiti asian huomattavan huonosti. Olisi pitänyt vain ilmoittaa sinulle, että et voi enää jatkossa olla poissa ilman lääkärintodistusta."

        Sairaspoissaoloista varoittelu saattaa jopa täyttää työsyrjinnän tunnusmerkistön, koska suomessa ihmisiä saa varoitella vain lainmukaan hyväksyttävistä syistä.

        Sikäli siitä, että työnantaja toimii laittomasti voi olla etuakin, koska jos saat asialle todistajat ja joudut irtisanotuksi ja pystyt osoittamaan irtisanomisen johtuneen syrjinnästä saat parhaimmillaan parin vuoden palkan laittoman irtisanomisen johdosta.

        Työnantajalle ei ole mitään muuta oikeutta kuin vaatia sitä, että jatkossa ei saa olla pois kuin lääkärin todistuksella jos omalla ilmoituksella olevia poissaoloja on paljon.


      • köyhät kyykkyyn

        Ioib,
        en tunne työsopimuslakia, mutta itse sain potkut vakitoimesta 14:n vuoden työsuhteen jälkeen, sitä ennen yksi varoitus.
        Työni hoidin, mutta sairastelin ehkä liikaa? Ja kerroin palavereissa, mitä mieltä olen firman asioista...


      • Lukemisen ymmärtämin
        valtuute. kirjoitti:

        Hei! tämä sinun linkki on Kauppakamarin tiedote, eli ei mitenkään luotettava.
        Miksi et lainaa edes yleistä työlakia joka koskee kaikkia eikä ole joittenkin työnantaja tai työntekijäpuolen sopimia.
        Elikkä jollain sopimus aloilla on erilaisia sopimuksia ja näin voivat poiketa toisistaan, mutta tämä laki on laki ja sitä noudattaa kaikki ja sen voi "guuglettaa" täältäkin.
        Myöskin monissa työpaikoissa on pomoja jotka ei tunne asiaa ja selitys on yleensä tämä kun jäävät kiinni "ettei tiennyt." vaikka heidän pitäisi tietää.
        Nyt suosittelen tällaisessa varoituksen anto tilanteessa ottamaan mukaan työsuojeluvaltuutetun olet sitten pomo tai työntekijä niin asiat ei vääristy kummallekkaan osapuolelle ja ei kumpikaan riko lakia ainakaan.
        Mitä tuohon juttuun tulee niin kyllä olisi hyvä hakea se lääkärin todistus jos noinkin paljon kertyy poissa oloja sillä yleensä se luottamus säilyy molemmin puolin ja nyt olisit jo välttänyt varoituksen.

        Hänellä ON OLLUT lääkärintodistus jokaisella kerralla!!!


      • politurkit vittuun
        ei noin kirjoitti:

        Mitään liiton politrukkeja ei tarvita sotkemaan asioita, kyllä noin pahan sairastelijan on perempi luopua itse ja antaa työpaikka innokkaammille, sekä terveemmille. Itse poissa työstä saman verran noin 30 vuodessa sairauden takia, kuin ap. Naiset sairastelee yleensäkin hämmästyttävän paljon!

        Liitosta samaa mieltä koska ne on ajaneet työt pois Suomesta


      • Taidat olla joku
        ei noin kirjoitti:

        Mitään liiton politrukkeja ei tarvita sotkemaan asioita, kyllä noin pahan sairastelijan on perempi luopua itse ja antaa työpaikka innokkaammille, sekä terveemmille. Itse poissa työstä saman verran noin 30 vuodessa sairauden takia, kuin ap. Naiset sairastelee yleensäkin hämmästyttävän paljon!

        Vitun EK:n agitaattori mielipiteinesi.

        Liitto ei ole ajanut mitään pois vaan työnantajien pohjaton ahneus ja virkamiesten luoma byrokratia.

        Minä haluaisin nähdä kun nämä Loimaan kassalaiset lähtevät taistelemaan työnantajaa vastaan esim työtapaturmasta tai ammattitaudista johtuvan laittoman irtisanomisen vuoksi.

        Kumpikin on nähty samoin kuin se miten työnantaja allekirjoituttaa työntekijällä kaksi irtisanomisilmoitusta joissa toisessa syy on taloudelliset ja tuotannolliset syyt ja toisessa työntekijä irtisanoutuu itse...

        Syitä moiseen voi jokainen arvailla tahoillaan.

        Jos saat varoituksen jonka syitä et hyväksy , niin sitä ei pidä allekirjoittaa ennen kuin luottamusmies on paikalla tai olet soittanut liittoon ja kysynyt neuvoa miten toimia.
        Työnantaja saa uhkailla vaikka millä mutta näin laki menee näin .

        Noista poissaoloista vielä sen verran , että yrityskohtaisia eroja seurannassa saattaa olla mutta 30päivää kalenterivuodessa on aika yleinen hälyytysraja jolloin pidetään kolmikantaneuvottelut.


      • politurkit vittuun
        Taidat olla joku kirjoitti:

        Vitun EK:n agitaattori mielipiteinesi.

        Liitto ei ole ajanut mitään pois vaan työnantajien pohjaton ahneus ja virkamiesten luoma byrokratia.

        Minä haluaisin nähdä kun nämä Loimaan kassalaiset lähtevät taistelemaan työnantajaa vastaan esim työtapaturmasta tai ammattitaudista johtuvan laittoman irtisanomisen vuoksi.

        Kumpikin on nähty samoin kuin se miten työnantaja allekirjoituttaa työntekijällä kaksi irtisanomisilmoitusta joissa toisessa syy on taloudelliset ja tuotannolliset syyt ja toisessa työntekijä irtisanoutuu itse...

        Syitä moiseen voi jokainen arvailla tahoillaan.

        Jos saat varoituksen jonka syitä et hyväksy , niin sitä ei pidä allekirjoittaa ennen kuin luottamusmies on paikalla tai olet soittanut liittoon ja kysynyt neuvoa miten toimia.
        Työnantaja saa uhkailla vaikka millä mutta näin laki menee näin .

        Noista poissaoloista vielä sen verran , että yrityskohtaisia eroja seurannassa saattaa olla mutta 30päivää kalenterivuodessa on aika yleinen hälyytysraja jolloin pidetään kolmikantaneuvottelut.

        Liitot nimenomaan on saanut teollisuuden siirtymään muualle, se kun on halvempaa, ei ole jatkuvia myötätuntolakkoja jonkun hinurin saaman kirjeen vuoksi, ei tarvitse maksaa palkkaa jos et ole töissäkään ja muuta typerää.


      • höppö
        Taidat olla joku kirjoitti:

        Vitun EK:n agitaattori mielipiteinesi.

        Liitto ei ole ajanut mitään pois vaan työnantajien pohjaton ahneus ja virkamiesten luoma byrokratia.

        Minä haluaisin nähdä kun nämä Loimaan kassalaiset lähtevät taistelemaan työnantajaa vastaan esim työtapaturmasta tai ammattitaudista johtuvan laittoman irtisanomisen vuoksi.

        Kumpikin on nähty samoin kuin se miten työnantaja allekirjoituttaa työntekijällä kaksi irtisanomisilmoitusta joissa toisessa syy on taloudelliset ja tuotannolliset syyt ja toisessa työntekijä irtisanoutuu itse...

        Syitä moiseen voi jokainen arvailla tahoillaan.

        Jos saat varoituksen jonka syitä et hyväksy , niin sitä ei pidä allekirjoittaa ennen kuin luottamusmies on paikalla tai olet soittanut liittoon ja kysynyt neuvoa miten toimia.
        Työnantaja saa uhkailla vaikka millä mutta näin laki menee näin .

        Noista poissaoloista vielä sen verran , että yrityskohtaisia eroja seurannassa saattaa olla mutta 30päivää kalenterivuodessa on aika yleinen hälyytysraja jolloin pidetään kolmikantaneuvottelut.

        työnantaja aiheuttaa henkisellä väkivalllallaan sairauspoissaoloja huomioimatta esim alttiutta keuhkoputken tulehduksille ja jättää huomiotta ns koulutukset ja työ ja elämän kokemukset sekä sukupuolikysymykset ns bisnesylivallallaan ja tästä aiheutuu lisää sairaspoissaoloja kyynisyyden ja ahneuden vuoksi ja sitten on tätä muuta miesvaltasta vallankäyttöä joka työpaikassa nyt naiset netti ja tietsa kursseille jotta saadaa nää poikatötteröt täältä netistä kotihommii esim vc n pesu käytön jälkeen tai astiat koneesee


      • erggfrfg
        höppö kirjoitti:

        työnantaja aiheuttaa henkisellä väkivalllallaan sairauspoissaoloja huomioimatta esim alttiutta keuhkoputken tulehduksille ja jättää huomiotta ns koulutukset ja työ ja elämän kokemukset sekä sukupuolikysymykset ns bisnesylivallallaan ja tästä aiheutuu lisää sairaspoissaoloja kyynisyyden ja ahneuden vuoksi ja sitten on tätä muuta miesvaltasta vallankäyttöä joka työpaikassa nyt naiset netti ja tietsa kursseille jotta saadaa nää poikatötteröt täältä netistä kotihommii esim vc n pesu käytön jälkeen tai astiat koneesee

        Jos näin on niin etsi uusi homma! Ihan hölmöä jäädä itseään sairastuttamaan paikkaan, jossa ei pysty sairastumatta olemaan ja toisaalta aiheuttaa kuluja saikuttelulla työnantajallesi. Tee kumpaakin hyödyttävä liike ja vaihda työpaikkaa!


      • *_*
        politurkit vittuun kirjoitti:

        Liitot nimenomaan on saanut teollisuuden siirtymään muualle, se kun on halvempaa, ei ole jatkuvia myötätuntolakkoja jonkun hinurin saaman kirjeen vuoksi, ei tarvitse maksaa palkkaa jos et ole töissäkään ja muuta typerää.

        No mitä sä politrukit vittuun enää täällä teet, muuta pois. Ei tuu ikävä!!!


      • Kuules höppö,
        höppö kirjoitti:

        työnantaja aiheuttaa henkisellä väkivalllallaan sairauspoissaoloja huomioimatta esim alttiutta keuhkoputken tulehduksille ja jättää huomiotta ns koulutukset ja työ ja elämän kokemukset sekä sukupuolikysymykset ns bisnesylivallallaan ja tästä aiheutuu lisää sairaspoissaoloja kyynisyyden ja ahneuden vuoksi ja sitten on tätä muuta miesvaltasta vallankäyttöä joka työpaikassa nyt naiset netti ja tietsa kursseille jotta saadaa nää poikatötteröt täältä netistä kotihommii esim vc n pesu käytön jälkeen tai astiat koneesee

        tuskin se sun työnantajasi on ollut sinua tekemässä ja luovuttamassa geneettistä alttiutta keuhkoputkentulehduksillesi. Oletko työpaikkahaastattelussasi tuonut tuon sairastelualttiutesi esiin?? Etpä tietenkään, kun olet saanut ujutettua itsellesi jonkun palkanmaksajaksi ja pääset kippaamaan sairaslomiesi aikaiset työtehtävät ja -tunnit työtowereidesi niskaan. Minkähän vuoksi sinä työskentelet työpaikassa missä terveytesi ei kestä? Syöt yrityksen kassaa ja käyt henkisellä väkivallallasi muiden työntekijöiden kimppuun kippaamalla saikkutuntiesi työt heidän taakakseen. Olet samanlainen bisnesylivallan käyttäjä kuin mollaamasi työnantajasi, teetät töitäsi muilla täyttä palkkaa vastaan ja sairaslomailet kotonasi.Pata kattilaa.....
        Kyllä ne taitavat olla nämä meidän ammattiliittojemme neuvottelijat, jotka meitä ovat vuosikymmenien saatossa kusaisseet linssiin. Totta kai parempi ansio kotiin maksettuna ilman työtä kiinnostaa kaikkia, mutta nyt tuo ajattelumalli näkyy irtisanomisina ja tämänkin keskustelun ilmapiirissä. Työ ja sen oheiskulut on hinnoiteltu siten, ettei tälläiselle tavikselle ole sopimusehdoillamme kohta mitään asiaa töihin kun muut tekevät saman edullisemmin ja kukaan ei maksa siitä, että olen suomalainen duunari, ainakaan enempää kuin on tarve. Me saadaan "nauttia" tästä talouden alamäestä ja valtion velkaantumisesta vielä vuosikymmeniä.
        Kuulut ilmeisesti allekirjoittaneesta poiketen henkisesti samaan ryhmään duunareita kuin tuo aloittaja, joka näkee työnantajan vain vapaa-aikansa turmelijana? Sinullekin sairaspoissaolojen kustannus on työnantajalle ilmeisesti vain se muutaman kymmenen päivän palkkakulu vuodessa, ei muuta. Ei käynyt mielessä, että ne sinulle kotiin maksetut tunnit teetetään meillä muilla ylitöinä tai ostopalveluna jollain muulla? Itseä ei kiinnosta tehdä sinun töitäsi. Sen sinun keuhkosairastelusi kustannukset kaatuvat muiden duunarien niskaan ja sen palkanmaksajasi yritystoiminnan tappioksi. Reilua menoa.
        Aloittaja kuuluu ilmeisesti siihen ryhmään, joka sairastelisi mieluusti 125 päivää vuodesta tuon 60:n sijaan jos laki sen sallisi. Sairauksillehan ei mitään mahda, mutta lorviminen muiden piikkiin ei nappaa. Erikoinen työnantaja aloittajalla. Työnanjaltani ei kyllä tipu euroakaan jos minulla ei ole toimittaa lääkärintodistusta sairalomani syystä. Toisaalta peli on reilua, ei tarvitse kiukutella puolin ei toisin saikkujen määrästä ja työtä tehdään terveenä, kuten pitääkin.


      • Toden totta
        niimpä niin kirjoitti:

        "Jos olet ollut poissa omalla ilmoituksella usein, niin ei ihme, että esimiestä epäilyttää, että voi olla kyse muustakin kuin sairaudesta. Kertomasi perusteella hän tosin hoiti asian huomattavan huonosti. Olisi pitänyt vain ilmoittaa sinulle, että et voi enää jatkossa olla poissa ilman lääkärintodistusta."

        Sairaspoissaoloista varoittelu saattaa jopa täyttää työsyrjinnän tunnusmerkistön, koska suomessa ihmisiä saa varoitella vain lainmukaan hyväksyttävistä syistä.

        Sikäli siitä, että työnantaja toimii laittomasti voi olla etuakin, koska jos saat asialle todistajat ja joudut irtisanotuksi ja pystyt osoittamaan irtisanomisen johtuneen syrjinnästä saat parhaimmillaan parin vuoden palkan laittoman irtisanomisen johdosta.

        Työnantajalle ei ole mitään muuta oikeutta kuin vaatia sitä, että jatkossa ei saa olla pois kuin lääkärin todistuksella jos omalla ilmoituksella olevia poissaoloja on paljon.

        työnantajalla ei MITÄÄN oikeuksia, on vain velvoitteita ja vastuita. Tekijäpuolihan niistä ei ole edes kuullut, on vain etuja ja jos niitä ei ole niin osataan kyllä vaatia perseet penkissä.
        Ei vallaton ihme tällä ay-aktiivien edelleen lietsomalla 1918-hengellä, työkenttä jaetaan valkoisiin ja punaisiin, Suomi jää työmarkkinoilla takapajulaksi. Kun työntekijäpuoli ei keksi mitään muuta kuin hakea virheitä työnantajan toiminnasta saadakseen mahdollisimman suuret korvaukset, en ihmettele yhtään miksi tehtaita ja töitä liputetaan ulos. Kuka tälläisellä henkisellä pääomalla varustettua kansaa viitsii edes työllistää?
        Eikö tuosta mahdollisesta työsyrjinnän tunnukset täyttävästä varoittelusta saisi millään kuuden vuoden palkkaa kärsimysten lievittämiseksi, vaikkapa hankkimalla lisää todistajia? Kahden vuoden palkka tuntuu kovin mitättömältä korvaukselta. Ja semminkin, kun ne voiderahat maksetaan firman piikistä, niin muutkin työntekijät ovat varmaan tyytyväisiä, pääsevät kokemaan tekevänsä työtä kun tuota korvauskassaa kartutetaan. Firman piikkiin.


      • Liitot syynä kyllä
        politurkit vittuun kirjoitti:

        Liitosta samaa mieltä koska ne on ajaneet työt pois Suomesta

        Juuri näin. Kun paperitehtaan siivoojat alkoivat liittojen ahkeran painostuksen myötä saada yhtä paljon palkkaa kuin koulutetut insinöörit, niin selvähän se oli siirtää koko tehtaan tuotanto ulkomaille jossa saa siivoojan palkalla myös sen insinöörin hommiin. Mitens sitten suu pantiin kun jäi luu käteen vaativille.


      • eki64_
        valtuute. kirjoitti:

        Hei! tämä sinun linkki on Kauppakamarin tiedote, eli ei mitenkään luotettava.
        Miksi et lainaa edes yleistä työlakia joka koskee kaikkia eikä ole joittenkin työnantaja tai työntekijäpuolen sopimia.
        Elikkä jollain sopimus aloilla on erilaisia sopimuksia ja näin voivat poiketa toisistaan, mutta tämä laki on laki ja sitä noudattaa kaikki ja sen voi "guuglettaa" täältäkin.
        Myöskin monissa työpaikoissa on pomoja jotka ei tunne asiaa ja selitys on yleensä tämä kun jäävät kiinni "ettei tiennyt." vaikka heidän pitäisi tietää.
        Nyt suosittelen tällaisessa varoituksen anto tilanteessa ottamaan mukaan työsuojeluvaltuutetun olet sitten pomo tai työntekijä niin asiat ei vääristy kummallekkaan osapuolelle ja ei kumpikaan riko lakia ainakaan.
        Mitä tuohon juttuun tulee niin kyllä olisi hyvä hakea se lääkärin todistus jos noinkin paljon kertyy poissa oloja sillä yleensä se luottamus säilyy molemmin puolin ja nyt olisit jo välttänyt varoituksen.

        voi teitä saakelin lellikkejä, Saksassa saa kenkää automaattisesti, jos esim. jalka on murtunut ja leikattu. Perustelut on siinä, että muut selvisivät työstäsi kun olit
        poissa.


      • Viivakoodi_orja
        Homo humani lupus es kirjoitti:

        Ei tässä sen saatanan työn takia eletä, vaan ollaan ensin ihmisiä ja inhimillisiä ja toiseksi tehdään ehkä vähän töitäkin. Kyllä on ihminen aika susi ihmiselle tässä maailmassa...

        Noinhan sen pitäisi mennäkin. Käytännössä usein kuitenkin
        tuntuu, että nykymaailmassa ollaan enemmän tuotannontekijöitä kuin ihmisiä.


      • opsop
        tattti kirjoitti:

        Jos olet liittynyt liittoon ja teillä on luottamusmies, niin ota yhteyttä häneen. Jos et ole liittynyt, niin mene puhumaan työsuojeluvaltuutetun kanssa. Pyydä selvittämään mitä sinun pitää tehdä, jos vielä sairastut ja mistä voit saada luettavaksi ne työpaikan sisäiset sairastamissäännöt. Älä mene yksin puhumaan esimiehen kanssa näistä. Ota mukaan joku vahtimaan ettette kumpikaan menetä malttianne ja kuuntelemaan, mitä sanotaan.

        Meillä työsuojeluvaraky...pä nuolee pomon pe..setä niin että se siitä.


      • asssssssssssss
        ei noin kirjoitti:

        Mitään liiton politrukkeja ei tarvita sotkemaan asioita, kyllä noin pahan sairastelijan on perempi luopua itse ja antaa työpaikka innokkaammille, sekä terveemmille. Itse poissa työstä saman verran noin 30 vuodessa sairauden takia, kuin ap. Naiset sairastelee yleensäkin hämmästyttävän paljon!

        Maksa sitten sinä sossutuet aloittajan kakruista ym. jos ei hänelle enää töitä.


      • Kuules höppö, kirjoitti:

        tuskin se sun työnantajasi on ollut sinua tekemässä ja luovuttamassa geneettistä alttiutta keuhkoputkentulehduksillesi. Oletko työpaikkahaastattelussasi tuonut tuon sairastelualttiutesi esiin?? Etpä tietenkään, kun olet saanut ujutettua itsellesi jonkun palkanmaksajaksi ja pääset kippaamaan sairaslomiesi aikaiset työtehtävät ja -tunnit työtowereidesi niskaan. Minkähän vuoksi sinä työskentelet työpaikassa missä terveytesi ei kestä? Syöt yrityksen kassaa ja käyt henkisellä väkivallallasi muiden työntekijöiden kimppuun kippaamalla saikkutuntiesi työt heidän taakakseen. Olet samanlainen bisnesylivallan käyttäjä kuin mollaamasi työnantajasi, teetät töitäsi muilla täyttä palkkaa vastaan ja sairaslomailet kotonasi.Pata kattilaa.....
        Kyllä ne taitavat olla nämä meidän ammattiliittojemme neuvottelijat, jotka meitä ovat vuosikymmenien saatossa kusaisseet linssiin. Totta kai parempi ansio kotiin maksettuna ilman työtä kiinnostaa kaikkia, mutta nyt tuo ajattelumalli näkyy irtisanomisina ja tämänkin keskustelun ilmapiirissä. Työ ja sen oheiskulut on hinnoiteltu siten, ettei tälläiselle tavikselle ole sopimusehdoillamme kohta mitään asiaa töihin kun muut tekevät saman edullisemmin ja kukaan ei maksa siitä, että olen suomalainen duunari, ainakaan enempää kuin on tarve. Me saadaan "nauttia" tästä talouden alamäestä ja valtion velkaantumisesta vielä vuosikymmeniä.
        Kuulut ilmeisesti allekirjoittaneesta poiketen henkisesti samaan ryhmään duunareita kuin tuo aloittaja, joka näkee työnantajan vain vapaa-aikansa turmelijana? Sinullekin sairaspoissaolojen kustannus on työnantajalle ilmeisesti vain se muutaman kymmenen päivän palkkakulu vuodessa, ei muuta. Ei käynyt mielessä, että ne sinulle kotiin maksetut tunnit teetetään meillä muilla ylitöinä tai ostopalveluna jollain muulla? Itseä ei kiinnosta tehdä sinun töitäsi. Sen sinun keuhkosairastelusi kustannukset kaatuvat muiden duunarien niskaan ja sen palkanmaksajasi yritystoiminnan tappioksi. Reilua menoa.
        Aloittaja kuuluu ilmeisesti siihen ryhmään, joka sairastelisi mieluusti 125 päivää vuodesta tuon 60:n sijaan jos laki sen sallisi. Sairauksillehan ei mitään mahda, mutta lorviminen muiden piikkiin ei nappaa. Erikoinen työnantaja aloittajalla. Työnanjaltani ei kyllä tipu euroakaan jos minulla ei ole toimittaa lääkärintodistusta sairalomani syystä. Toisaalta peli on reilua, ei tarvitse kiukutella puolin ei toisin saikkujen määrästä ja työtä tehdään terveenä, kuten pitääkin.

        Parasta viihdettä on se kun rölli ja höyrypää luukuttavat täydeltä laidalta.


      • Anonyymi
        ei noin kirjoitti:

        Mitään liiton politrukkeja ei tarvita sotkemaan asioita, kyllä noin pahan sairastelijan on perempi luopua itse ja antaa työpaikka innokkaammille, sekä terveemmille. Itse poissa työstä saman verran noin 30 vuodessa sairauden takia, kuin ap. Naiset sairastelee yleensäkin hämmästyttävän paljon!

        Hei
        Vähän myötätuntoa nyt peliin!! Mitäs sille voi jos sairastaa, ja lapsikin siinä samassa hemmetti !!, ja varsinkin yn; jana ei ole mahdollisuuksia kuin jäädä kotiin, vai jättättäisitkö sinä lapsesi kuumeen kourissa kotiin, ja sillä välin voi tulla kuumekouristus tai vointi romahtaa ja Kaikilla ei ole hellanlettas niitä mummoja puhelinsoiton päässä, että itse pääsisi töihin ja sairas lapsi mummonsa kainaloon.
        Ensin terveys ja sitten työ. Ainiin sä taidatkin olla lapseton ja hyvä että joku jaksaa vielä samassa firmassa 30.vuotta ! Onnea siitä.


      • Anonyymi
        ei noin kirjoitti:

        Mitään liiton politrukkeja ei tarvita sotkemaan asioita, kyllä noin pahan sairastelijan on perempi luopua itse ja antaa työpaikka innokkaammille, sekä terveemmille. Itse poissa työstä saman verran noin 30 vuodessa sairauden takia, kuin ap. Naiset sairastelee yleensäkin hämmästyttävän paljon!

        Henkilö.
        Sitähän teidän on hyvä muistella.
        Toiset muistelee rakkaintaan ja miten olisi voinut enemmän antaa aikaansa.


      • Anonyymi
        Taidat olla joku kirjoitti:

        Vitun EK:n agitaattori mielipiteinesi.

        Liitto ei ole ajanut mitään pois vaan työnantajien pohjaton ahneus ja virkamiesten luoma byrokratia.

        Minä haluaisin nähdä kun nämä Loimaan kassalaiset lähtevät taistelemaan työnantajaa vastaan esim työtapaturmasta tai ammattitaudista johtuvan laittoman irtisanomisen vuoksi.

        Kumpikin on nähty samoin kuin se miten työnantaja allekirjoituttaa työntekijällä kaksi irtisanomisilmoitusta joissa toisessa syy on taloudelliset ja tuotannolliset syyt ja toisessa työntekijä irtisanoutuu itse...

        Syitä moiseen voi jokainen arvailla tahoillaan.

        Jos saat varoituksen jonka syitä et hyväksy , niin sitä ei pidä allekirjoittaa ennen kuin luottamusmies on paikalla tai olet soittanut liittoon ja kysynyt neuvoa miten toimia.
        Työnantaja saa uhkailla vaikka millä mutta näin laki menee näin .

        Noista poissaoloista vielä sen verran , että yrityskohtaisia eroja seurannassa saattaa olla mutta 30päivää kalenterivuodessa on aika yleinen hälyytysraja jolloin pidetään kolmikantaneuvottelut.

        Rikos ilmoitus tehty.
        Terv. Kassalainen


      • Anonyymi
        iPun kirjoitti:

        Meillä pitää olla AINA sairastodistus, ensimmäisestä päivästä alkaen, ja mielellään oltava vielä työterveyden todistus. Näin olen toiminutkin, tosin lapsensairaudesta jouduin viemään tk:n todistuksen, mutta kyse ei ollut siitä.

        Olet siis jhl:ssä vai peräti tehyssä? Siinä mm liitto, joka ei aja työntekijöiden etua, kuten ei muutkaan.
        Mutta mennääs tuohon saikutteluun. Olen nähnyt sinunlaisiasi duunareita, joiden lapset on aina kipeinä. Harmillista, että lapsia käytetään syynä poissaoloihin. Toiset "tietää" jo maansntaina, että lapsi "sairastuu perjantaina". Usko pois, olen itse nähnyt ja kuullut tällaistakin.


    • 13+2

      Itse olen ollut tänä vuonna pois töistä omalla ilmoituksella yhden päivän. Tuntuu toiset työntekijät olevan poissa melkein viikottain.

      • Migreenikko

        Ikävä kyllä migreeni on sellainen vaiva, joka iskee yllättäen ja kestää minulla juuri sen yhden päivän. Kohtaus vain pitkittyy jos pitää vielä lähteä jonottamaan lääkärille/sairaanhoitajalle sairauslomalapun takia.
        Tärkeintä olisi nopeasti ottaa lääke ja mennä hiljaiseen pimeään makuuhuoneeseen lepäämään.
        Tällä haluan vain sanoa, että kaikki yhden päivän poissaolot eivät ole krapulasta johtuvia.


      • ......
        Migreenikko kirjoitti:

        Ikävä kyllä migreeni on sellainen vaiva, joka iskee yllättäen ja kestää minulla juuri sen yhden päivän. Kohtaus vain pitkittyy jos pitää vielä lähteä jonottamaan lääkärille/sairaanhoitajalle sairauslomalapun takia.
        Tärkeintä olisi nopeasti ottaa lääke ja mennä hiljaiseen pimeään makuuhuoneeseen lepäämään.
        Tällä haluan vain sanoa, että kaikki yhden päivän poissaolot eivät ole krapulasta johtuvia.

        Migreeni on sellainen vaiva jota ymmärtää vain toinen migreenikko. Minullekin on työkaveri sanonut että pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja ryhdistäytyä. Ensimmäisinä vuosikymmeninä ei ollut edes kunnon lääkkeitä siihen. Nyt täsmälääkkeet hyvät kun vaan sopivan löytää. Onneksi nyt vanhemmiten on helpottanut muutenkin kohtaukset. Yli neljäkymmentä vuotta kuitenkin kokemusta tuosta sairaudesta.


      • pomo vain

        HEI,en väitä etteikö turhia poissaoloja olisi,mutta kukatietää.Toivon melkein kaikille ei ymmärtäville sairauden.Silloin tietää mitä ihminen tuntee jos välillä parempia jaksoja ja jälleen kuumeilua ym väsymys ,särkee ja iskee yllättäen, vaikkapa reuma .Ihminen on vain ihminen ja lapsikin voi sairastua ,tutkitaan ,todetaan, hoidetaan ja kukapa lasta hoitaisi kuin äiti.tälläisille huutaja pomolle, varmasti elämä opettaa ,mitä on sairastaa, ja silloin muistuu mieleen kuinka käyttäityi terveenä ,kun oli valtaa huutaa,vaika elä mene hänen eteen enää ilman kaveria, Todistajt pitää olla jos ei järki voita,käsitellä asioita rauhallisesti.EIHÄN LYÖTYÄ PIDÄ LYÖDÄ..


      • mieti vähän
        pomo vain kirjoitti:

        HEI,en väitä etteikö turhia poissaoloja olisi,mutta kukatietää.Toivon melkein kaikille ei ymmärtäville sairauden.Silloin tietää mitä ihminen tuntee jos välillä parempia jaksoja ja jälleen kuumeilua ym väsymys ,särkee ja iskee yllättäen, vaikkapa reuma .Ihminen on vain ihminen ja lapsikin voi sairastua ,tutkitaan ,todetaan, hoidetaan ja kukapa lasta hoitaisi kuin äiti.tälläisille huutaja pomolle, varmasti elämä opettaa ,mitä on sairastaa, ja silloin muistuu mieleen kuinka käyttäityi terveenä ,kun oli valtaa huutaa,vaika elä mene hänen eteen enää ilman kaveria, Todistajt pitää olla jos ei järki voita,käsitellä asioita rauhallisesti.EIHÄN LYÖTYÄ PIDÄ LYÖDÄ..

        Jokaisen olisi terveellistä joskus perustaa pienyritys, pyörittää sitä jonkin aikaa ja kokea miltä tuntuu, kun joku työntekijä on jatkuvasti saikulla ja yrittäjä joutuu silloin itse olemaan palkatta, jotta yrityksen talous ei sakkaa. Silloin olisi mukava muistella, kun tuli vittuiltua työnantajalle, kun tämä otti puheeksi jatkuvat poissaolot.


      • täsmää
        ...... kirjoitti:

        Migreeni on sellainen vaiva jota ymmärtää vain toinen migreenikko. Minullekin on työkaveri sanonut että pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja ryhdistäytyä. Ensimmäisinä vuosikymmeninä ei ollut edes kunnon lääkkeitä siihen. Nyt täsmälääkkeet hyvät kun vaan sopivan löytää. Onneksi nyt vanhemmiten on helpottanut muutenkin kohtaukset. Yli neljäkymmentä vuotta kuitenkin kokemusta tuosta sairaudesta.

        Minä en hyvin paljon sairaslomia oo pidelly , mutta tuo migreeni on veemäinen juttu. Minuakin luultu että juon paljon. Veet.. migreeniä sairastava välttelee viinaa. Tulee niin kipeeks että ei kannata juoda. Täsmälääkkeet auttavat, eivät kaikkia.


      • **'
        mieti vähän kirjoitti:

        Jokaisen olisi terveellistä joskus perustaa pienyritys, pyörittää sitä jonkin aikaa ja kokea miltä tuntuu, kun joku työntekijä on jatkuvasti saikulla ja yrittäjä joutuu silloin itse olemaan palkatta, jotta yrityksen talous ei sakkaa. Silloin olisi mukava muistella, kun tuli vittuiltua työnantajalle, kun tämä otti puheeksi jatkuvat poissaolot.

        Se on riski pienyrittäjyydessä tai yrittäjyydessä yleensäkin. Et kai vain kuvitellut, että se on tosta noin extemporee!

        Noin naivilla ajattelutavalla kannattaa lopettaa.


      • Migreenikko myös
        Migreenikko kirjoitti:

        Ikävä kyllä migreeni on sellainen vaiva, joka iskee yllättäen ja kestää minulla juuri sen yhden päivän. Kohtaus vain pitkittyy jos pitää vielä lähteä jonottamaan lääkärille/sairaanhoitajalle sairauslomalapun takia.
        Tärkeintä olisi nopeasti ottaa lääke ja mennä hiljaiseen pimeään makuuhuoneeseen lepäämään.
        Tällä haluan vain sanoa, että kaikki yhden päivän poissaolot eivät ole krapulasta johtuvia.

        Migreeni on oikea riesa, varsinkin kun kohtauksen laukaisijoita ei ole tiedossa. Muutenhan niitä voisi koettaa välttää.

        Itselläni on sikäli ollut onni mukana ja t'ämän hetkisellä pomollani on myös sama vaiva. Hän ymmärtää, jos aamulla ilmoitan että kohtaus on päällä ja lääkkeet tuli otettua liian myöhään. Tiedä häntä, millaista olisi selittää tilannetta pomolle, joka ei itse tiedä millaiseksi olo voi pahimmillaan kohtauksen aikana mennä.


      • samaa mieltä
        **' kirjoitti:

        Se on riski pienyrittäjyydessä tai yrittäjyydessä yleensäkin. Et kai vain kuvitellut, että se on tosta noin extemporee!

        Noin naivilla ajattelutavalla kannattaa lopettaa.

        Olet oikeassa, sairasteleva liiton kommari on yrityksen pahin riski, niistä kannattaa hankkiutua eroon mahdollisimman nopeasti, ennen kuin riskit realisoituu.


      • Anonyymi
        pomo vain kirjoitti:

        HEI,en väitä etteikö turhia poissaoloja olisi,mutta kukatietää.Toivon melkein kaikille ei ymmärtäville sairauden.Silloin tietää mitä ihminen tuntee jos välillä parempia jaksoja ja jälleen kuumeilua ym väsymys ,särkee ja iskee yllättäen, vaikkapa reuma .Ihminen on vain ihminen ja lapsikin voi sairastua ,tutkitaan ,todetaan, hoidetaan ja kukapa lasta hoitaisi kuin äiti.tälläisille huutaja pomolle, varmasti elämä opettaa ,mitä on sairastaa, ja silloin muistuu mieleen kuinka käyttäityi terveenä ,kun oli valtaa huutaa,vaika elä mene hänen eteen enää ilman kaveria, Todistajt pitää olla jos ei järki voita,käsitellä asioita rauhallisesti.EIHÄN LYÖTYÄ PIDÄ LYÖDÄ..

        Eikö silloin (vakava sairaus) pidä alkaa puhumaan lääkärin kanssa sairaseläkkeestä?


    • Mikä on liikaa

      Sairauspäiviä ei voi olla "liian monta" koska niille ei ole minkäänlaista ylärajaa. Kannattaa ihan piruuttaan kysyä että missä ajassa liian monta? Vuodessa?

      Ihminen on sairas ne päivät kun on ja sillä sipuli. Ja töihin ei mennä kipeenä.

      • Mikä on liikaa

        Jatkoa vielä, selkeintä on mennä hakemaan kaikista, myös vaikka päivänkin poissaoloista lääkärintodistus. Silloin ei ole kenelläkään nokan koputtamista.


      • Pähkinä

        Työnantajalle kalleimmaksi tulevat just noi 1-9 päivän sairastelut, kun ei niistä mitään Kelalta takaisin saa. Ja kyllä itseänikin vituttaa työkaveri, joka on vähän väliä sairaana. Syystä tai ei, mutta toisilla se raja vaan tuntuu olevan alempana milloin jäädään pois töistä, ja sitten työkaverit joutuu venymään. Jos itse jatkuvasti sairastelisin siihen malliin mitä eräät, sopisin osa-aikatyöstä työnantajan kanssa.


      • ota säkin saikkua ja

        Kun kaikki jää 60n sisään kaikki hyvin..Tottakai työnantaja "suosii" niitä lapsettomia jotka eivät hidasta tuottavuutta jonninjoutavilla "saikkupäivillä lähipubissa.." ja oikeestikin sairaana olevana.Jos sinun ja perheesi jokapäiväinen leipä olisi kiinni firman tuottavuudesta niin varmaan ymmärrät.


      • äly hoi!
        Pähkinä kirjoitti:

        Työnantajalle kalleimmaksi tulevat just noi 1-9 päivän sairastelut, kun ei niistä mitään Kelalta takaisin saa. Ja kyllä itseänikin vituttaa työkaveri, joka on vähän väliä sairaana. Syystä tai ei, mutta toisilla se raja vaan tuntuu olevan alempana milloin jäädään pois töistä, ja sitten työkaverit joutuu venymään. Jos itse jatkuvasti sairastelisin siihen malliin mitä eräät, sopisin osa-aikatyöstä työnantajan kanssa.

        mutta kun itsellä ja lapsella on infektioastma, niin ei oikein voi muuta kuin olla poissa töistä ja lapsi poissa hoidosta, kun helposti pienikin flunssa vie varsinkin tuon 3-v:n tosi huonoon kuntoon. oon töissä asiakaspalvelussa, mitenkähän luulet, että räkätaudissa ja astmakohtauksessa meen yskimään ja haukkomaan henkiä ja palvelemaan asiakkaita? siinä jos missä bisnes kärsii.

        se, että itsellä ei ole koskaan mitään, ei tarkoita, etteikö muut voi sairastua pahasti. minä ja lapsi ollaan koko ajan kipeänä flunssa-aikana, mutta mies ei koskaan, vaikka samanlaiset elämäntavat on meillä kaikilla. perussairaus vaan laskee immuniteettia. pitää varmaan työttömäks ruveta, jos ei saa sairastaa muutamaa päivää vuodessa, se ei varmaan yhteiskunnalle kalliiksi käy....

        onneksi itsellä kuitenkin ymmärtävä pomo, joka lähettää kipeenä olevat työntekijät itse kesken päivän pois töistä, ettei tauti pahene. sehän esim. flunssassa on se sairasloman idea, että lepää heti taudin alussa pari kolme päivää, ettei tauti pitkity


      • Misdä toinen vanhemp
        äly hoi! kirjoitti:

        mutta kun itsellä ja lapsella on infektioastma, niin ei oikein voi muuta kuin olla poissa töistä ja lapsi poissa hoidosta, kun helposti pienikin flunssa vie varsinkin tuon 3-v:n tosi huonoon kuntoon. oon töissä asiakaspalvelussa, mitenkähän luulet, että räkätaudissa ja astmakohtauksessa meen yskimään ja haukkomaan henkiä ja palvelemaan asiakkaita? siinä jos missä bisnes kärsii.

        se, että itsellä ei ole koskaan mitään, ei tarkoita, etteikö muut voi sairastua pahasti. minä ja lapsi ollaan koko ajan kipeänä flunssa-aikana, mutta mies ei koskaan, vaikka samanlaiset elämäntavat on meillä kaikilla. perussairaus vaan laskee immuniteettia. pitää varmaan työttömäks ruveta, jos ei saa sairastaa muutamaa päivää vuodessa, se ei varmaan yhteiskunnalle kalliiksi käy....

        onneksi itsellä kuitenkin ymmärtävä pomo, joka lähettää kipeenä olevat työntekijät itse kesken päivän pois töistä, ettei tauti pahene. sehän esim. flunssassa on se sairasloman idea, että lepää heti taudin alussa pari kolme päivää, ettei tauti pitkity

        Lasten sairastaminen on hankalaa, aina ei ole toista vanhempaa tai muuta apua jakamassa hoitovastuuta, joskus perheen lapset sairastuvat peräkkäin ja hoitajaa tarvitaan kotona pitkään. Jos lapset ovat sairastamiskierteessä, voi olla parempi yrittää saada työstään palkatonta vapaata (tai jäädä kotihoidontuelle milloin mahdollista), kunnes tilanne rauhoittuu Jatkuvasti poissa oleva työkaveri ärsyttää aivan vietävästi, kun taas työasiat ja -vuorot menevät uusiksi ja työt kaatuvat muiden niskaan. Ja kyllä, näin perheettömänä saa muutenkin aina olla se joka joustaa, ei koskaan toisinpäin.


      • oot luuseri
        Pähkinä kirjoitti:

        Työnantajalle kalleimmaksi tulevat just noi 1-9 päivän sairastelut, kun ei niistä mitään Kelalta takaisin saa. Ja kyllä itseänikin vituttaa työkaveri, joka on vähän väliä sairaana. Syystä tai ei, mutta toisilla se raja vaan tuntuu olevan alempana milloin jäädään pois töistä, ja sitten työkaverit joutuu venymään. Jos itse jatkuvasti sairastelisin siihen malliin mitä eräät, sopisin osa-aikatyöstä työnantajan kanssa.

        pähkinä voi itsekin sairastaa välillä jos toi niin paljon ottaa päähän! vai etkö USKALLA!


      • Anonyymi
        Pähkinä kirjoitti:

        Työnantajalle kalleimmaksi tulevat just noi 1-9 päivän sairastelut, kun ei niistä mitään Kelalta takaisin saa. Ja kyllä itseänikin vituttaa työkaveri, joka on vähän väliä sairaana. Syystä tai ei, mutta toisilla se raja vaan tuntuu olevan alempana milloin jäädään pois töistä, ja sitten työkaverit joutuu venymään. Jos itse jatkuvasti sairastelisin siihen malliin mitä eräät, sopisin osa-aikatyöstä työnantajan kanssa.

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Näiden sairaiden/"sairaiden" hommia on saanut tehdä ihan riittävästi omien töiden päälle. Ihme, kun en ole sairastunut.


      • Anonyymi
        äly hoi! kirjoitti:

        mutta kun itsellä ja lapsella on infektioastma, niin ei oikein voi muuta kuin olla poissa töistä ja lapsi poissa hoidosta, kun helposti pienikin flunssa vie varsinkin tuon 3-v:n tosi huonoon kuntoon. oon töissä asiakaspalvelussa, mitenkähän luulet, että räkätaudissa ja astmakohtauksessa meen yskimään ja haukkomaan henkiä ja palvelemaan asiakkaita? siinä jos missä bisnes kärsii.

        se, että itsellä ei ole koskaan mitään, ei tarkoita, etteikö muut voi sairastua pahasti. minä ja lapsi ollaan koko ajan kipeänä flunssa-aikana, mutta mies ei koskaan, vaikka samanlaiset elämäntavat on meillä kaikilla. perussairaus vaan laskee immuniteettia. pitää varmaan työttömäks ruveta, jos ei saa sairastaa muutamaa päivää vuodessa, se ei varmaan yhteiskunnalle kalliiksi käy....

        onneksi itsellä kuitenkin ymmärtävä pomo, joka lähettää kipeenä olevat työntekijät itse kesken päivän pois töistä, ettei tauti pahene. sehän esim. flunssassa on se sairasloman idea, että lepää heti taudin alussa pari kolme päivää, ettei tauti pitkity

        Asiakaspalvelua voi harrastaa puhelimitsekin, esim lehtimyyjänä. Ei ole tullut mieleen vaihtaa työtä?


      • Anonyymi
        Misdä toinen vanhemp kirjoitti:

        Lasten sairastaminen on hankalaa, aina ei ole toista vanhempaa tai muuta apua jakamassa hoitovastuuta, joskus perheen lapset sairastuvat peräkkäin ja hoitajaa tarvitaan kotona pitkään. Jos lapset ovat sairastamiskierteessä, voi olla parempi yrittää saada työstään palkatonta vapaata (tai jäädä kotihoidontuelle milloin mahdollista), kunnes tilanne rauhoittuu Jatkuvasti poissa oleva työkaveri ärsyttää aivan vietävästi, kun taas työasiat ja -vuorot menevät uusiksi ja työt kaatuvat muiden niskaan. Ja kyllä, näin perheettömänä saa muutenkin aina olla se joka joustaa, ei koskaan toisinpäin.

        On myös mahdollista, että työnantaja hommaa lapsenvahdin. Tämä mahdollisuus on ollut käytössä jo vuosikausia. Tosin, siitä joutuu maksamaan.


    • Kaikenlaisia firmoja

      Pyydä varoitus kirjallisena äläkä enää ikinä mene vastaaviin puhutteluihin ilman omaa todistajaa. Esimiestesi menettely on laitonta, mutta toki tulevat kiistämään kaiken ja valehtelemaan jos esimerkiksi päädytte joskus oikeuteen laittoman irtisanomisen vuoksi.

    • Myyrä

      Entinen työpaikkani oli sellanen että ihmiset tuli sinne sairaana töihin. Työ oli fyysisesti melko raskasta, koko ajan jalkeilla ja jotain touhua. Useammin kuin kerran näin ihmisillä erilaisia kehoa tukevia teippejä, tukia yms. Keho kun oli kipeytyny työn teosta (useimmiten) ja saikkua ei voinu/saanu/haluttu ottaa. Kerran yksi työntekijä makas kahvihuonees selkäkipujen takia ennen vuoronsa alkua. Tietysti kipulääkkeitäki käytettii ja se ei kai aina niin fiksua ku koneidenki kanssa työskenneltii. Moni oli vuokrafirman kautta töissä ja vakkaripaikan saivat tietysti vain ne osaavat, ahkerat, sairastelemattomat. Kai se vaikutti palkkaankin. Minä en ottanu saikkulomaa, mutta en vakinaistunutkaan. Luultavasti siksi koska en ollut tarpeeksi ahkera. Hoidin työni hyvin. Mutta en esittänyt tärkeämpää/osaavampaa/työteliäämpää kuin olenkaan. Olin siis ahkera mutta vain normaalin rajoissa.

    • näinsemeneee

      Minkäs sille mahtaa jos sairastaa. Eipä siitä voi irtisanoakkaan. Ei taitaisi ihan laillista olla. Kyllä minä sairastan kun olen kipeä. Jos pomo alkaa vinkumaan niin siinähän vinkuu. Oma terveys kuitenkin on tärkeämpi kuin se firma ja pomo.

      • KylläSaaIrtiSanoa

        Kyllä jatkuvasti sairastelevan voi irtisanoa ihan sillä perusteella että työkykyä ei ole riittävästi. Miksi pitää sairaita töissä kun terveitäkin on tulossa töihin ihan jonossa. Kannattaa hoidattaa sairaudet kuntoon omalla kustannuksella ja palata sitten työelämään.


      • wernerix
        KylläSaaIrtiSanoa kirjoitti:

        Kyllä jatkuvasti sairastelevan voi irtisanoa ihan sillä perusteella että työkykyä ei ole riittävästi. Miksi pitää sairaita töissä kun terveitäkin on tulossa töihin ihan jonossa. Kannattaa hoidattaa sairaudet kuntoon omalla kustannuksella ja palata sitten työelämään.

        Työnantaja ei voi itse määritellä työntekijän työkykyä vaan se pitää todentaa lääkärinlausunnolla. Muutoin irtisanominen on laiton.


      • vastuun otto ???
        wernerix kirjoitti:

        Työnantaja ei voi itse määritellä työntekijän työkykyä vaan se pitää todentaa lääkärinlausunnolla. Muutoin irtisanominen on laiton.

        No, jos lääkärillä juoksee jatkuvasti hakemassa saikkua, niin siinä on tarpeeksi todisteita ettei ole työkykyinen kun ei töissä käykään. Itse inhoan noita jatkuvasti saikulla olevia, ja kyllä isäkin saa jäädä lasta hoitamaan, ei pelkästään äiti.


      • Työelämää 45 vuotta
        KylläSaaIrtiSanoa kirjoitti:

        Kyllä jatkuvasti sairastelevan voi irtisanoa ihan sillä perusteella että työkykyä ei ole riittävästi. Miksi pitää sairaita töissä kun terveitäkin on tulossa töihin ihan jonossa. Kannattaa hoidattaa sairaudet kuntoon omalla kustannuksella ja palata sitten työelämään.

        Totta kyllä ,että terveitäkin riittää. Mutta kyllä ensimmäinen toimenpide on se , että kartoitetan tilanne ja katsotaan löytyykö sellaista tehtävää joka sopii kyseiselle henkilölle. Jos tälläistä mahdollisuutta ole niin katsotaan yhdessä työvoima viranomaisten kanssa onko mahdollista kouluttaa henkilö uudestaan vai tarvitaanko mahdollisesti kuntouttavaa toimintaa vai pahimmasa tapauksessa työkyvyttömyys eläkettä. Sinulla varmaan on asiat kunnossa ja pystyt maksamaan oman kuntoutuksen yksityisellä puolella . Kaikilla ei ole samaa mahdollisuutta.


      • 7"&37'^
        vastuun otto ??? kirjoitti:

        No, jos lääkärillä juoksee jatkuvasti hakemassa saikkua, niin siinä on tarpeeksi todisteita ettei ole työkykyinen kun ei töissä käykään. Itse inhoan noita jatkuvasti saikulla olevia, ja kyllä isäkin saa jäädä lasta hoitamaan, ei pelkästään äiti.

        Ensiksi pitää keskustella työntekijän kanssa asiasta. Noin lyhkäiset sairauspoissaolot vuoden aikana eivät osoita työntekijän kyvyttömyyttä tehdä töitä. Ja kyse työkyvyttömyydestä on kyseessä jos sairastaminen on pitkäaikaista (useita kuukausia tai vuosia) ja työkyky on tosiasiallisesti heikentynyt vaikean vamman tai sairauden takia (syöpä tai tapaturma yms).


      • huij1

        Mitenkähän työsuojelulaki sanoo sairaana työskentelemisestä esimerkiksi rakennuksilla tai liikenteessä,luulisi tapaturmariski kasvavan.


      • Nemix
        KylläSaaIrtiSanoa kirjoitti:

        Kyllä jatkuvasti sairastelevan voi irtisanoa ihan sillä perusteella että työkykyä ei ole riittävästi. Miksi pitää sairaita töissä kun terveitäkin on tulossa töihin ihan jonossa. Kannattaa hoidattaa sairaudet kuntoon omalla kustannuksella ja palata sitten työelämään.

        Jos oikein tarkkoja ollaan, niin terveydentilan vuoksi irtisanominen on rikoslain mukaista syrjintää, rangaistava teko työnantajalta. Muutama sairastelukerta ei voi lain mukaan olla irtisanomisperuste. Sen sijaan epärehellisyys tässä asiassa, esim. sairaaksi ilmoittautuminen vaikka todistettavasti olisi työkykyinen, voi olla irtisanomisperuste.

        Työkyvyttömyys voi muodotua irtisanomisperusteeksi, jos työkyky on olennaisesti ja pysyvästi alentunut. Käytännössä tämä on edellyttänyt noin vuoden mittaista työkyvyttömyyttä ja sitä, että tilanteeseen eiole näköpiirissä muutosta.

        Se, miten iso osa sairauslomasta on palkallista, riippuu työehtosopimuksesta ja työsuhteen pituudesta.

        Nykyään laki velvoittaa työnantajaa aloittamaan työkykykeskustelut henkilön kanssa jo varsin lyhyen poissaolon jälkeen ja tekemään työhönpaluuta edistäviä toimenpiteitä ja suunnitelmia.


    • hullut säännöt

      Valtion, tai ay-kassojen pitäisi velvoittaa maksamaan liiton jäsenen sairaspoissaoloajan palkat.

      Ei se yritykselle pitäisi kuulua.

      Huonosti on työnantajapuoli neuvotellut asiansa.

      Sama hölmöily koskee "äitiyspalkkaa" 3kk.

      Onko muualla maailmassa sama hölmöily?

      • 16+13

        Kyllä on kaikissa sivistysvaltioissa.


      • nglzkd

        Kela maksaa työnantajalle korvausta pidemmistä sairauslomista ja sen maksamme me veronmaksajat.


      • nglzkd

        Kela maksaa työnantajalle korvausta pidemmistä sairauslomista ja sen maksamme me veronmaksajat.


      • Sivistynyt vai ei
        16+13 kirjoitti:

        Kyllä on kaikissa sivistysvaltioissa.

        Ruotsissa esim. hoidetaan lapsen synnyttämisestä ja sairastamisesta aiheutuvat kulut valtion toimesta. Siellä ei nuoria naisia syrjitä työmarkkinoille. Mistähän syystä?

        Eihän se lapsen tekeminen mitenkään kulu työnantajalle, mutta ei sen tekemisestä aiheutuvat kulutkaan. Eikö niin.

        Samoin kirkollisia arkipyhiä haluava porukka voi pitää arkipyhänsä vapaana, mutta ilman palkkaa, tai maksakoon kirkko, joka niistä tykkää ja puolustaa - tai Kristillinen liitto puolueena. Ja kirkkoon kuulumattomat tai muun uskoiset eivät tarvitse niitä arkipyhäpäivien vapaita ollenkaan, koska eivät usko niihin. Esim. jehovalaisilla ei ole joulua, mutta ovatpa hanakoita vapaapäiviensä pitoon niinäkin arkipyhinä, mitä ei heidän mielestä edes ole olemassa.


    • Anssi Kela

      Kela korvaa työnantajalle äitiysajan palkkakuluista 90 prosenttia runsaan kahden kuukauden ajalta ja kokonaan kertyvän vuosiloman palkan. Äitiysloman jälkeen vanhempi on kokonaan Kelan päivärahalla.

      • Pähkinä

        Takautuvasti korvaa. Oma aikansa menee niissä hakemisissakin, pois firman tuottavasta työstä. Parasta olisi kun kaikille maksettaisiin vain työn teosta, ja muut korvaukset muualta.


      • sihteeeeeeeri
        Pähkinä kirjoitti:

        Takautuvasti korvaa. Oma aikansa menee niissä hakemisissakin, pois firman tuottavasta työstä. Parasta olisi kun kaikille maksettaisiin vain työn teosta, ja muut korvaukset muualta.

        ne paperihommat hoituu rutiinilla, kun vähän panostaa. mä oon sihteerinä isossa firmassa ja kaikki tiedot kelaa varten niin sairaus-, äitiys- ym. asioissa löytyy nopeesti koneelta. panostakaa tietokonejärjestelmiin, niin johan tulee tehokkaaksi. ei se mitään rakettitiedettä oo.


      • Pähkinä
        sihteeeeeeeri kirjoitti:

        ne paperihommat hoituu rutiinilla, kun vähän panostaa. mä oon sihteerinä isossa firmassa ja kaikki tiedot kelaa varten niin sairaus-, äitiys- ym. asioissa löytyy nopeesti koneelta. panostakaa tietokonejärjestelmiin, niin johan tulee tehokkaaksi. ei se mitään rakettitiedettä oo.

        Hoituu rutiinilla, mutta kuten sanottu, koko asetelma on väärä. Työnantajan ei pitäisi maksaa kuin tehdystä työstä. Kaikki muut sosiaalituet ja pahan mielen korvaukset muualta.


      • näin on

        Olen yrittäjä ja maksan äitiyslomalta alussa 3 kk palkan. Sitten tulee Kela apuun, mutta ei se maksa vuosilomakorvauksia ja vuosiloma kertyy myös äitiysloman aikana. Siitäkin maksaa palkan työnantaja, ei Kela.

        Myös pidemmistä sairauslomista työnantajana maksan alun 3 kk ja sitten Kela tulee apuun. Myös sairauslomalla vuosilomaa kertyy ja vuosilomapalkka on työnantajan maksettava.

        Ja äitiysloman sijaisen palkan sekä sairasloman sijaisen palkan ja heidän kouluttamisensa ja opastamisen työhön maksaa työnantaja.

        Ei todellakaan ole ilmaista tämä sairastava työvoima työnantajalle.


      • Tajuany
        sihteeeeeeeri kirjoitti:

        ne paperihommat hoituu rutiinilla, kun vähän panostaa. mä oon sihteerinä isossa firmassa ja kaikki tiedot kelaa varten niin sairaus-, äitiys- ym. asioissa löytyy nopeesti koneelta. panostakaa tietokonejärjestelmiin, niin johan tulee tehokkaaksi. ei se mitään rakettitiedettä oo.

        Joudutko sihteerinä hankkimaan myös rahat tai joustamaan omasta palkasta jotta ne kulut saadaan sijaisen palkkojen lisäksi maksettua? Ison firman suojatyöpaikassa omistajan tai sijoittajien rahoilla on helppo päteä kun oikeaa vastuuta ei paperinpyörittelyn lisäksi ole.


      • assssssssssss
        Pähkinä kirjoitti:

        Hoituu rutiinilla, mutta kuten sanottu, koko asetelma on väärä. Työnantajan ei pitäisi maksaa kuin tehdystä työstä. Kaikki muut sosiaalituet ja pahan mielen korvaukset muualta.

        Työnantajilla ei siis pitäisi olla turhia riskejä ollenkaan. Tällöinhän työntekijän on oltava osaomistaja työnantajan firmaan, jos työntekijä kantaa vastuun itse esim. sairastumisistaan.
        Firma ei saisi olla niin nippa nappa tuottava, jotta talous ei kestä yhtään takaiskuja. Tietysti hyvin pienissä firmoissa voi näin ollakin.


      • Anonyymi
        sihteeeeeeeri kirjoitti:

        ne paperihommat hoituu rutiinilla, kun vähän panostaa. mä oon sihteerinä isossa firmassa ja kaikki tiedot kelaa varten niin sairaus-, äitiys- ym. asioissa löytyy nopeesti koneelta. panostakaa tietokonejärjestelmiin, niin johan tulee tehokkaaksi. ei se mitään rakettitiedettä oo.

        Ns toimistohommat on duunarin taivas. Työt ei rasita, saikuttaa voit, kun huvittaa. Helppo ja rasittamaton työ ja palkat kohdillaan niillä, joiden pärstäkerroin miellyttää.
        Vaan, kun on paljon töitä, joissa ei istuta päätteen äärellä ja surffailla tutkimassa, mistä kaiken eniten saan, kun saikutan, olen äitiyslomalla


    • Sairasta pois

      Sairauspoissaolon ajalta maksetaan täysi palkka tai 50 % (työsuhde alle 1kk) siitä riippuen työntekijän työsuhteen kestosta työkyvyttömyyden alkamishetkellä. Laskusääntö ei muutu kesken sairausloman, vaikka työsuhde sairausloman kuluessa tulisikin jatkuneeksi kuukauden. Sairausajan palkka määräytyy sen palkan mukaan, jonka työntekijä olisi saanut työssä ollessaan.

      Työehtosopimuksissa (TES) on yleensä sovittu työsopimuslakia huomattavasti pitemmistä sairausajan palkan maksujaksoista (oman alan työehtosopimus). Oikeus pidempään sairausajan palkkaan saattaa perustua myös työsopimukseen tai työpaikalla noudatettuun käytäntöön. Jos työntekijän työkyvyttömyys jatkuu vielä sen jälkeen, kun työnantajan palkanmaksuvelvoite on päättynyt, työntekijä voi hakea Kansaneläkelaitoksen (Kela) maksamaa sairausvakuutuslain mukaista päivärahaa.

      Jos työnantaja on maksanut työntekijälle palkkaa ajalta, jolta tämä saa Kansaneläkelaitoksen (Kela) maksamaa sairausvakuutuspäivärahaa, työnantajalla on oikeus saada päiväraha itselleen.

    • Saigon - Ho Chi Minh

      Mutta onhan se paljon. Minä olen ollut sairauslomalla 16 päivää viimeisen 16 vuoden aikana.

      • "yyber alles"

        Ja nyt saat virtuaalipierun palkkioksi siitä. Ole hyvä!


      • mistä näitä sikiää

        Niin ja huomenna voit sairastua niin että työ urasi on loppu.
        Taidat olla pikkasen tyhmä mielipiteinesi.
        autovakuutus ja kotivakuutusta sulla tuskin on muuta kuin lain määräämä, sillä sullehan ei koskaan mitään satu.


      • Anonyymi
        mistä näitä sikiää kirjoitti:

        Niin ja huomenna voit sairastua niin että työ urasi on loppu.
        Taidat olla pikkasen tyhmä mielipiteinesi.
        autovakuutus ja kotivakuutusta sulla tuskin on muuta kuin lain määräämä, sillä sullehan ei koskaan mitään satu.

        Se "huomenna voit sairastua ja...", on toki mahdollista, mutta miten ihmeessä ne on aina samat henkilöt, jotka saikuttaa? Lisäksi se työnteko näillä henkilöillä on aina lähinnä silmänlumetta työkavereiden edessä ja tehdään helvetisti ylitöitä, kun se virallinen työaika menee pomojen liehittelyssä eikä työt edisty virka-aikana, yksi yhteinen tekijä on vielä, niillä on ns suuri suu eli puhetta riittää, osaavat puhua pomotkin pyörryksiin.


    • Psy

      Esimiesten ja johtajien unelmien vuoksihan siellä töissä käydään ei ole enää kyse jos koskaan ollut mistään yhteiskunnasta mutta niinhän on tutkittukin että johtajilla on psykopaattisia piirteitä. Työnantajan velvollisuuksiin kuuluisi pitää myös huoli että työ on turvallista suorittaa mutta aika harvassa työpaikassa lakia noudatetaan tai valvotaan muuten kuin työnantajan edustajat itse idea on vähän sama kuin poliisi pahoinpitelisi ja myös tutkisi itse pahoinpitelyn. Niin ja ihmiset ovat tietääkseni aina sairastaneet ne jotka eivät mitään tee sairastavat luonnollisesti vähemmän.

      • Pähkinä

        Tuo on kyllä paskapuhetta. Työturvallisuuteen kiinnitetään huomiota ja työntekijät ohjeistetaan jo pelkästään siitä yksinkertaisesta syystä, että jos jotain sattuu, työnjohto voi joutua vastuuseen. Työtapaturmat käy joka tapauksessa kalliiksi työnantajille.


      • ojygtf
        Pähkinä kirjoitti:

        Tuo on kyllä paskapuhetta. Työturvallisuuteen kiinnitetään huomiota ja työntekijät ohjeistetaan jo pelkästään siitä yksinkertaisesta syystä, että jos jotain sattuu, työnjohto voi joutua vastuuseen. Työtapaturmat käy joka tapauksessa kalliiksi työnantajille.

        Ei se puhuminen mitään auta työturvallisuuteen jos olosuhteet ja laitteet itsessään ovat jo hengenvaarallisia jos esimerkiksi vaikka ammoniakkitankki puhkeaa siksi ettei työnantajaa kiinnosta huoltaa tankkia niin mitä se ohjeistaminen auttaa vastuunkiertelyä se on. Kerroppa vielä kuinka päälliköt olivatpa he sitten armeijassa tai työpaikalla sen vastuun sitten ottavat jos työntekijä kuolee pienen sakon ehkä maksavat mutta se on sitten siinä ja sama peli jatkuu siirretään ehkä toiseen samantyyliseen hommaan mutta mikään ei käytännössä muutu. Yksikään johtaja ei ole vielä asemaansa menettänyt moisen pikkusattumuksen takia se on totuus. Öljynporauslautallakin voi kuolla 200 työntekijää mutta johtajat voivat silti jakaa toisilleen bonuksia koska omien tuloksien mukaan ollaan menty parempaan suuntaan psykopaatit ne maailmaa johtaa.


      • Pähkinä
        ojygtf kirjoitti:

        Ei se puhuminen mitään auta työturvallisuuteen jos olosuhteet ja laitteet itsessään ovat jo hengenvaarallisia jos esimerkiksi vaikka ammoniakkitankki puhkeaa siksi ettei työnantajaa kiinnosta huoltaa tankkia niin mitä se ohjeistaminen auttaa vastuunkiertelyä se on. Kerroppa vielä kuinka päälliköt olivatpa he sitten armeijassa tai työpaikalla sen vastuun sitten ottavat jos työntekijä kuolee pienen sakon ehkä maksavat mutta se on sitten siinä ja sama peli jatkuu siirretään ehkä toiseen samantyyliseen hommaan mutta mikään ei käytännössä muutu. Yksikään johtaja ei ole vielä asemaansa menettänyt moisen pikkusattumuksen takia se on totuus. Öljynporauslautallakin voi kuolla 200 työntekijää mutta johtajat voivat silti jakaa toisilleen bonuksia koska omien tuloksien mukaan ollaan menty parempaan suuntaan psykopaatit ne maailmaa johtaa.

        Väitit, että aika harvassa paikassa lakia noudatetaan. Minä väitän, että aika harvassa paikassa ei noudateta. Ja työnjohto vastaa työturvallisuuden laiminlyönnistä viimeistään oikeudessa. Yhteisösakkoja, henkilökohtaisia sakkoja ja jopa ehdollista tai ehdotonta vankeutta.


      • srho
        Pähkinä kirjoitti:

        Väitit, että aika harvassa paikassa lakia noudatetaan. Minä väitän, että aika harvassa paikassa ei noudateta. Ja työnjohto vastaa työturvallisuuden laiminlyönnistä viimeistään oikeudessa. Yhteisösakkoja, henkilökohtaisia sakkoja ja jopa ehdollista tai ehdotonta vankeutta.

        Työnjohtajat luisuttavat yleensä vastuun tekijälle itselleen kyllä tämä yleinen käytäntö on. Kuinka se työturvallisuuden noudattaminen toimii jos työ itsessään on jo vaarallista kuten esim. ikkunanpesijäntyö pilvenpiirtäjässä? Hullu arkkitehti turhamaisuudessaan ajatteli ettei niitä ikkunoita voi pestä muuten kuin nostokorissa ulkopuolelta. Jo suunnitteluvaiheessa tehtiin virhe mutta se salllittiin koska yleinen käytäntö insinööreilläkin on että jos ongelmaa ei pystytä ratkaisemaan ei sitä tarvitsekaan palkka juoksee jokatapauksessa ja tavallinen pulliainen kärsii seuraamukset. Nostokoriin kiivetessä vakuutellaan työntekijöille että ei tässä pitäisi olla mitään vaaraa ehkä. Onnettomuuden jälkeen todetaan että työturvallisuuskortti oli suoritettu niin että kaikki oli meidän puolelta kunnossa.


      • !"#¤%

        Pähkinä.Henkiseen väkivaltaan,mikä on hierarkisissa paikoissa hyvinkin piilossa on puututtu liian vähän jos ollenkaan. Olen nähnyt paikkoja jossa sanoisin psykopaatti-lesbo johtaa työryhmää jossa tunneherkkyys ja empatia pitäisi olla työkaluina ,mutta onkin vain "esimiehen" hoitopaikka..Siinä yhteisössä jokainen kamppailee oman jaksamisensa kanssa ja ovat oikeutettuja sairastamaan, niin kauan kun työnantajalla on tällaisia sairaita vääristymiä


    • eimulletöihin

      60 päivää sairastelua ei todellakaan ole hyväksyttävää, sehän tekee 3 kuukautta vuodessa kesäloma ja talviloma.

      aloittaja on tekokipee, ja ne pitääkin heivata kilometritehtaalle.

      • 11+15

        Mitäs tämä kommentoija ("eimulletöihin") sekoilee, aloittajahan juuri ilmoittaa olleensa 25 pv poissa sairausloman takia, joista vielä 9 pv työtapaturman vuoksi. Missä sisälukutaito? Kyllä 25 päivää on jotakin aivan muuta kuin 60 päivää.

        Entä mistä kommentoija tietää, että aloittaja on tekokipee? Onko aloittaja käynyt kommentoijalääkärin vastaanotolla? Minusta tällainen kommentointi on lähinnä vastuutonta panettelua. Ihmetyttää, miksi kukaan viitsii ylipäätään kirjoitta tällaista roskaa.


    • oman itsensä herra

      Ei noin saa tehdä! Luottamusmieheen yhteys, on tietty niin pikku pulju ettei oo edes luottamusmiestä. Oletko liitossa liiton lakimieheen yhteys. asia järjästyy molemmilta lakimiehen kautta, mutta oletko yksityisen liton jäsen oletko maksanut lakimiehen myös liitossa. T työnjohtajan ja firman voittanut.

      • saa varoittaa

        "Työsopimuslain 7 luvun 2 §:n "Työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet", 3 momentissa todetaan: Työntekijää, joka on laiminlyönyt työsuhteesta johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen, ei kuitenkaan saa irtisanoa ennen kuin hänelle on varoituksella annettu tilaisuus korjata menettelynsä.

        Varoitukselle ei laissa ole määritelty määrämuotoa. Varoitus voidaan antaa vain silloin, kun työntekijä rikkoo työsopimuksesta ja työsuhteesta johtuvia velvoitteitaan. Irtisanomissäännöksessä tarkoitetun varoituksen tulee olla aiheellinen."

        Saa antaa varoituksen, kyllä liiat poissaolotkin on hyvä syy varoitukseen. Työnantajalta se on pois, että aloittaja makaa kotona lapsensa kanssa. Missä lapsen isä on ? Isä voi väliin hoitaa lastaan, kun lapsi sairastelee tai aloittaja jää hoitamaan kotiin, kun tuntuu että lapsi sairastelee koko ajan.

        Ensin suullinen, sitten kirjallinen ja sitten potkut.


      • toimitsija
        saa varoittaa kirjoitti:

        "Työsopimuslain 7 luvun 2 §:n "Työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet", 3 momentissa todetaan: Työntekijää, joka on laiminlyönyt työsuhteesta johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen, ei kuitenkaan saa irtisanoa ennen kuin hänelle on varoituksella annettu tilaisuus korjata menettelynsä.

        Varoitukselle ei laissa ole määritelty määrämuotoa. Varoitus voidaan antaa vain silloin, kun työntekijä rikkoo työsopimuksesta ja työsuhteesta johtuvia velvoitteitaan. Irtisanomissäännöksessä tarkoitetun varoituksen tulee olla aiheellinen."

        Saa antaa varoituksen, kyllä liiat poissaolotkin on hyvä syy varoitukseen. Työnantajalta se on pois, että aloittaja makaa kotona lapsensa kanssa. Missä lapsen isä on ? Isä voi väliin hoitaa lastaan, kun lapsi sairastelee tai aloittaja jää hoitamaan kotiin, kun tuntuu että lapsi sairastelee koko ajan.

        Ensin suullinen, sitten kirjallinen ja sitten potkut.

        Et nyt ymmärrä lakitekstiä oikein. Sairastamisessa ei ole kyse velvollisuuden laiminlyönnistä ellei sitten ole kyse sairaana olon ilmoittamatta jättämisestä. Pitkistä sairauslomista on tietysti keskusteltava työntekijän kanssa ja ohjattava tarpeen vaatiessa työterveyshuoltoon työkyvyn arvioon.


      • Ihan soopaa
        saa varoittaa kirjoitti:

        "Työsopimuslain 7 luvun 2 §:n "Työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet", 3 momentissa todetaan: Työntekijää, joka on laiminlyönyt työsuhteesta johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen, ei kuitenkaan saa irtisanoa ennen kuin hänelle on varoituksella annettu tilaisuus korjata menettelynsä.

        Varoitukselle ei laissa ole määritelty määrämuotoa. Varoitus voidaan antaa vain silloin, kun työntekijä rikkoo työsopimuksesta ja työsuhteesta johtuvia velvoitteitaan. Irtisanomissäännöksessä tarkoitetun varoituksen tulee olla aiheellinen."

        Saa antaa varoituksen, kyllä liiat poissaolotkin on hyvä syy varoitukseen. Työnantajalta se on pois, että aloittaja makaa kotona lapsensa kanssa. Missä lapsen isä on ? Isä voi väliin hoitaa lastaan, kun lapsi sairastelee tai aloittaja jää hoitamaan kotiin, kun tuntuu että lapsi sairastelee koko ajan.

        Ensin suullinen, sitten kirjallinen ja sitten potkut.

        saa varoittaa

        Hei haloo, mutta nyt tulkistset väärin lakia.

        Kyse on sairauslomasta ja todistuksella.

        Kirjoitta lakitietoa mutta s eei päde tässä.

        Mistä Teitä vilkkupäitä oikein syntyy?

        Nykyäänhän esimiehiksi pääsee kaiken maailman kiipijät, joilla ei mitään hajua laeista, työenhtosopimuksista jne.


      • Anonyymi
        Ihan soopaa kirjoitti:

        saa varoittaa

        Hei haloo, mutta nyt tulkistset väärin lakia.

        Kyse on sairauslomasta ja todistuksella.

        Kirjoitta lakitietoa mutta s eei päde tässä.

        Mistä Teitä vilkkupäitä oikein syntyy?

        Nykyäänhän esimiehiksi pääsee kaiken maailman kiipijät, joilla ei mitään hajua laeista, työenhtosopimuksista jne.

        Missä ap olet töissä ja montako lasta teillä on?


    • perseet penkkiin

      30 vuotta sitten koko porukka olisi laittanut noista varoituksista perseen penkkiin ja se pomo olisi tullut polvillaan madellen pyytämään typeryyttään anteeksi.

      • joskus oli joo

        Se oli 50 vuotta sitten se, kun piti keksiä lomiltapaluurahatkin, ettei porukka jäänyt jatkamaan lomia. Töitä kun riitti niin paljon kuin halusi tehdä.


    • EbinMakeViljami:DD

      Käy paskantamassa niitten esimiesten postiluukkuihin!

    • oma etu ensiksi

      jos myös katsoa tilannetta omasta terveyysnäkökannastakin, niin jos olet poissa joka kymmennes työpäivä vuoden aikana, niin pitäiskö tehdä joku isompi tutkimus onko kaikki kunnossa? Ei normaali ihminen sairastu kun kerran tai pari vuoden aikana.

      • Entmamma

        Pienten lasten vanhempana joutuu usein alttiiksi tartunnoille; se on tosiasia, jolle asianomainen itse ei voi mitään ja se on työnantajankin ymmärrettävä. Itsekin sairastin siinä elämänvaiheessa todella paljon. Nyt eläkeikää lähestyessä saattaa mennä vuosi ilman ensimmäistäkään flunssaa.


      • TheOtus

        Ei sitä ole mitään järkeä laskea noin. Harvoin sitä päivä kerrallaan ollaan pois. Jos esim. liikkuessa sattuu jotain, nyrjähdys tai venähdys, se on äkkiä viikko sairaslomaa. Flunssia ja mahatauteja tulee kun tulee.


      • en ymmärrä
        Entmamma kirjoitti:

        Pienten lasten vanhempana joutuu usein alttiiksi tartunnoille; se on tosiasia, jolle asianomainen itse ei voi mitään ja se on työnantajankin ymmärrettävä. Itsekin sairastin siinä elämänvaiheessa todella paljon. Nyt eläkeikää lähestyessä saattaa mennä vuosi ilman ensimmäistäkään flunssaa.

        Ei työnantajan ole ymmärrettävä sitä, että yksi on poissa jatkuvasti, kyllä siinä muillakin alkaa v*tuttaan ja kyllä pomollekin tulee sanottua, että ei kerkeä toistenkin töitä tekemään.


      • vikkerihh

        Miten määrittelet "normaalin" ihmisen? Oletko itse "normaali", jos et muka sairastu, vai oletko vain sairaudentunnoton?


      • mietis nyt
        vikkerihh kirjoitti:

        Miten määrittelet "normaalin" ihmisen? Oletko itse "normaali", jos et muka sairastu, vai oletko vain sairaudentunnoton?

        Tunnen ihmisiä jotka käyvät syöpää sairastavinakin töissä, mutta osaa jää kotiin heti kun penska vähän yskäisee, tunnen niitäkin tapauksia, ihan liikaa.


      • Hoitsu 2

        http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Merkittäviä_infektiosairauksia

        Jos "oma etu ensiksi" osaa lukea niin aikuiset sairastavat keskimäärin 2-4 flunssaa vuodessa. Akuutti ylähengitysteiden tulehdus on yleisin päivystysvastaanotolle hakeutumisen syy, vaikka tauti on itsestään paraneva.


      • Entmamma
        en ymmärrä kirjoitti:

        Ei työnantajan ole ymmärrettävä sitä, että yksi on poissa jatkuvasti, kyllä siinä muillakin alkaa v*tuttaan ja kyllä pomollekin tulee sanottua, että ei kerkeä toistenkin töitä tekemään.

        No jos ei työnantaja ymmärrä, niin minä ainakin työkaverina ymmärrän ja joustan tarvittaessa nyt, kun itsellä on jo helpompaa!!
        Ja kyllä se on työnantajankin ymmärrettävä (ja useimmat onneksi ymmärtävät), että lapsia tehdään ja kuuluukin tehdä (sitä tavataan kutsua ihmiskunnan uusintamiseksi).
        Eli kukin vuorollaan etulinjassa.


      • maksakoon ite
        Entmamma kirjoitti:

        No jos ei työnantaja ymmärrä, niin minä ainakin työkaverina ymmärrän ja joustan tarvittaessa nyt, kun itsellä on jo helpompaa!!
        Ja kyllä se on työnantajankin ymmärrettävä (ja useimmat onneksi ymmärtävät), että lapsia tehdään ja kuuluukin tehdä (sitä tavataan kutsua ihmiskunnan uusintamiseksi).
        Eli kukin vuorollaan etulinjassa.

        Lapsia kuuluu tehdä, mutta miksi työnantajan pitää siitä maksaa. Eihän se ole tekemässä niitä työntekijöittensä lapsia. Mitä se työnantajalle kuuluu kenenkään lapsen tekeminen ja siitä maksaminen?


      • Anonyymi
        Entmamma kirjoitti:

        Pienten lasten vanhempana joutuu usein alttiiksi tartunnoille; se on tosiasia, jolle asianomainen itse ei voi mitään ja se on työnantajankin ymmärrettävä. Itsekin sairastin siinä elämänvaiheessa todella paljon. Nyt eläkeikää lähestyessä saattaa mennä vuosi ilman ensimmäistäkään flunssaa.

        Itse en koskaan sairastunut vaikka lapset "kantoi" kaiken mahdollisen päiväkodeista ja kouluista kotiin. No enpä sairastele nytkään, ei edes nuhaa ja koronaakaanei ole tullut, paitsi kerran kaupasta kannoin kotiin kaksikin koronaa.


    • tauno taa

      Joojooo, jos sinulla todistajat tohon tai pyydä kaikki kirjallisena.

      Seuraavaksi vedät työnantajan oikeuteen, saat hyvät korvaukset loukkauksista, herjasta, työpaikkakiusaamisesta yms...
      Työn antajalla ei mitään syytä räyhätä, saa syyttää itteään. Suomessa ovat kaikki samanlaisia ääliöitä, kun ei osata firmaa pyörittää..

      Pyydä ensix työtodistus, on niiden pakko kirjoittaa. Lähde pois tollasesta paikasta.
      Nämä on nähty...

      On muitakin töitä.

      • lkhhgihijb

        Miettikääpäs itsenne työnantajan asemaan. Esimerkiksi olet palkannut itsellesi
        työntekijän hoitamaan lastasi ja tämä työntekijä ilmoittaa vähän väliä pikku sairaslomistaan.
        Lastasi on kuitenkin hoidettava työntekijän sairausloman ajan, joten joudut palkkaamaan uuden työntekijän tuuraamaan; eikä siinä vielä kaikki, vaan saat maksaa sitä palkkaa myös sairastavalle alkuperäiselle työntekijällesi.

        Kuullostaako tämä kivalta?


      • työmies45
        lkhhgihijb kirjoitti:

        Miettikääpäs itsenne työnantajan asemaan. Esimerkiksi olet palkannut itsellesi
        työntekijän hoitamaan lastasi ja tämä työntekijä ilmoittaa vähän väliä pikku sairaslomistaan.
        Lastasi on kuitenkin hoidettava työntekijän sairausloman ajan, joten joudut palkkaamaan uuden työntekijän tuuraamaan; eikä siinä vielä kaikki, vaan saat maksaa sitä palkkaa myös sairastavalle alkuperäiselle työntekijällesi.

        Kuullostaako tämä kivalta?

        Nuoret naiset alkaa tekemään lapsia, kakarat räkii ja sairastuttaa koko huushollin. Tulee pirun kalliiksi työnantajalle. Palkatkaa miehiä eikä ämmiä.


      • lapseton maailma
        työmies45 kirjoitti:

        Nuoret naiset alkaa tekemään lapsia, kakarat räkii ja sairastuttaa koko huushollin. Tulee pirun kalliiksi työnantajalle. Palkatkaa miehiä eikä ämmiä.

        niin tai jätetään lapset tekemättä. eipähän tarvii palkata enää ketään, kun ei oo ketään, jota palkata. pomon pennut perii aikanaan firman, mutta eipä voi papereita pyöritellä, kun ei oo ketään, joka pyörittää koneita.


      • Entäs kun
        työmies45 kirjoitti:

        Nuoret naiset alkaa tekemään lapsia, kakarat räkii ja sairastuttaa koko huushollin. Tulee pirun kalliiksi työnantajalle. Palkatkaa miehiä eikä ämmiä.

        Esimerkiksi hoitoalalla työskentelevät on suurimmaksi osaksi naisia. Mieti sitä sitten kun tarvitset vaivoihisi apua tai vanhuuden päivillä hoitajaa että auttaako sua kukaan. Mun puolestani saat maata paskat housuissa sitten kun et itse kykene asioitasi hoitamaan.


      • kyykytetty
        Entäs kun kirjoitti:

        Esimerkiksi hoitoalalla työskentelevät on suurimmaksi osaksi naisia. Mieti sitä sitten kun tarvitset vaivoihisi apua tai vanhuuden päivillä hoitajaa että auttaako sua kukaan. Mun puolestani saat maata paskat housuissa sitten kun et itse kykene asioitasi hoitamaan.

        Entäs kun keksitkö tuon ihan itse?
        Pyydä rauhoittavia jo nyt niin ei suakaan v......
        housut aatteessasi. Kyllä noi s.palvelujen hinnat /
        hoito on karanneet jo nyt.


      • kaikenlaisia neuvoja

        'vedät työnantajan oikeuteen, saat hyvät korvaukset loukkauksista, herjasta, työpaikkakiusaamisesta yms...'

        Mitä kukin nyt hyvänä korvauksena pitää. Yleensä maksimissaan parin vuoden palkka, verot vähennettynä. Voi kuulostaa hienolta, mutta totuus on toinen, kun ne usein sitten onkin yleensä viimeiset ansioeurot. Mikään työnantaja kun ei palkkaa henkilöä, joka on haastanut edellisen työnantajansa käräjille. Se on vain viisasta varovaisuutta, ei riitelijä tavoistaan luovu.


      • näin se menee
        lkhhgihijb kirjoitti:

        Miettikääpäs itsenne työnantajan asemaan. Esimerkiksi olet palkannut itsellesi
        työntekijän hoitamaan lastasi ja tämä työntekijä ilmoittaa vähän väliä pikku sairaslomistaan.
        Lastasi on kuitenkin hoidettava työntekijän sairausloman ajan, joten joudut palkkaamaan uuden työntekijän tuuraamaan; eikä siinä vielä kaikki, vaan saat maksaa sitä palkkaa myös sairastavalle alkuperäiselle työntekijällesi.

        Kuullostaako tämä kivalta?

        Kuulostaako se sitten kivalta että se pienipalkkainen hoitaja ei saa edes sitä palkkaa ollenkaan? Millä sekin eläis? Entäs jos hoitaisi omaa lastaan itse? Kerran ne vaan on pieniä


      • kaikki ruokainen
        Entäs kun kirjoitti:

        Esimerkiksi hoitoalalla työskentelevät on suurimmaksi osaksi naisia. Mieti sitä sitten kun tarvitset vaivoihisi apua tai vanhuuden päivillä hoitajaa että auttaako sua kukaan. Mun puolestani saat maata paskat housuissa sitten kun et itse kykene asioitasi hoitamaan.

        Entäs kun.Eikös lesbot tykkää vaihtaa naisten märkiä ja paskasia alushousuja, että kyllä niitä riittää sinullekkin jos jaksat nostaa reittä esiin.


      • ei tuolla asenteella
        Entäs kun kirjoitti:

        Esimerkiksi hoitoalalla työskentelevät on suurimmaksi osaksi naisia. Mieti sitä sitten kun tarvitset vaivoihisi apua tai vanhuuden päivillä hoitajaa että auttaako sua kukaan. Mun puolestani saat maata paskat housuissa sitten kun et itse kykene asioitasi hoitamaan.

        Tuolla asenteella ei pitäisi olla töissä ainakaan sairaalamaailmassa. Ehkä olet tunnevammainen tai nuori ja itsekäs, kun puhut noin. Kyllä elämä vääntää sullekkin raitalangasta ja saat mietittävää. Toivottavasti.


    • jiippee

      Minut irtisanottiin liiallisten sairaspoissaolojen takia, vaikka minulla oli kaikista läkärin todistus. No eipä asialle voi mitän ja toivon, että sinulle ei käy samanalailla.

      • Helv****tti

        Kai nyt hyvä ihminen vedit asian rosikseen!


    • Basicgear

      Hyvä toveri. Nyt liiton edustajaan eli luottamusmiehen yhteys ja hän tekee vastineen suulliseen varoitukseen. Työsuojeluvaltuutettuun yhteys ja työpaikka kiusaamisesta/huonosta johtamisesta juttu. Ihmiset hyvät ytk jäsenä luottamusmies ei voi auttaa olette asian kanssa yksin, ammattiliiton kannattaa kuulua.

      • yrittäjä

        viisaampi työnantaja ei palkkaa liittoon kuuluvia eikä pienten lasten vanhempia. Syytä on myös vältellä nuori pariutumis ikäisiä


    • otin loparit

      Mä olin n. 1,5 vuotta ilman yhtään poissaolotuntia töissä yhdellä sairaanhoitopiirillä lähihoitajana ennenkuin otin loparit. Huomasin siellä ollessani et vakipaikat ja pitkät sijaisuudet menivät pomon ja vanhempien työntekijöiden kavereille, vaikka he itse kavereineen olivat "sairaslomilla" etenkin keväisin koulujen loppumisen aikaan ja kesällä hyvien konserttien yhteydessä. Mahtaa kustantaa melkoisesti veronmaksajille tuollainen "hyvä sisko" järjestelmä terveydenhuollossa.

      • lesbojen hegemonia

        otin loparit. Oliko työpaikassasi lesbot verkostoituneet niin, että hommasivat kaverinsa rakastajattaren työhön ja huomasivat, että sinä et ole "heikäläisiä" Se on kieroa peliä jos ei sovi tiimiin


    • näin minä

      Juuri tuollaisten epämääräisten sääntöjen takia en mene yksityiselle työhön. Aivan sama kuin esim. yksityiset vuokra-asunnot. Vedetään omia lakipykäliä hatusta. Olen kuntainliitolla töissä ja asun myös sen omistamassa asunnossa.
      Kuntainliitollakin on keskustelut sairaspoissaoloista kun ne ylittyy määrätyn määrän. Mistään potkuista siellä ei kuitenkaan puhuta vaan tarvittavista kuntoutuksista jne. Tehdään myös yhteistyötä työterveyshuollon kanssa.

    • Pummiduunarit

      Potkut kaltaisellesi ketkulle pitäisi antaa. Maksa itse laiskottelusi.

    • tukku

      Eihän toi ole vielä mitään.Tiedän pääkaupunki seudulla erään tukkuvaraston,missä todellakin on omat säännöt työantaja luonut,Ja uhkailu on päivittäistä.Kenkää tulee aivan tyhjästä.Jopa wc-käynnit vahditaan :)

      • kyttä2

        Ja te niin kuitenkin haluaisitte olla tollasessa työpaikassa. Kovia uhkauksia: kohta lennät pihalle eikä sun vessakäyntejä sitten enää kytätäkään eikä sua enää uhkailla! Mietipä sitä!!


    • näin

      Hankalaa on, jos pieni lapsi sairastelee ja pakko olla pois töistä. Tutkintaan vain onko tämä esimies sairastellut lapsena vai onko hän ollut joku ihme tässä maailmassa? Lapsi sairas, niin todistus neuvolasta tai terveyskeskuksesta ym Ymmärretään työnantajaakin---siis maksakoot kela sairaspäivistä jonku korvauksen ja työnantaja ei mitään. Tyotapaturmissa työnantajalla ihan kaikki vastuu ja korvatkoot ihan kaiken vaikka olis kyse loppuelämästä ja piste.

    • gdfgs

      Jos oikein olen ymmärtänyt tämä systeemi on joka työpaikalla nykyään koska kela vaatii. Olen valtiolla töissä ja meillä on myös tietyt raja-arvot, jos on esim, yksittäisiä päiviä tietyn määrän poissa tai ylittyy tietty määrä vuodessa niin tästä seuraa keskustelu, ei se ole mikään puhuttelu vaan laki vaatii että tälläinen käydään.

      Yleensä lähin esimies jo tietää miksi työntekijä on ollut poissa joten tämä on vaan usein muodollisuus.

      Meillä saisi olla 3 päivää ilman mitään todistuksia poissa mutta itse olen aina hakenut ensimmäisestäkin poissaolopäivästä lapun niin siinä ei tule mitään epäselvyyksiä kun jokaisesta päivästä on lääkärintodistus todisteena, oman oikeusturvan vuoksi hyvä olla näin.

      Tosin ap;n esimies kyllä toimi muuten aivan väärin, ei keskustelussa ole kyse tollaisesta että räyhätään ja uhkaillaan.

    • pomo4

      Anna vaan potkut tulla, jos sairastut ja sinulla on sairastodistus siitä. vie sen jälkeen asia käräjille ja ota siitä itsellesi sievoinen summa. Ei itseäni kiinnostaisi olla tuommosessa firmassa töissä. Ilman työterveyden työkykyarvoiintia asiat ei etene laillisesti mihinkään. Olen itse hyvässä asemassa oleva esimies ja tiedän hyvin miten nuo asiat menee.

    • Järki hoi!

      Mikä tässä nyt on niin vaikeaa- suomessa voimassa lait ja asetukset, joista säännöt työpaikoille. Nämä säännöt koskevat sekä työntekijoilä että -antajia.

      Lakia, joka edellyttäisi työskentelemään sairaana ei ole, joten työnantajalla ei ole oikeutta vaatia sairauslomalaista työskentelemään.

      Ei myöskään ole olemassa "oikeaa" määrää sairauksille- niitähän tulee, jos on tullakseen.

      Älä alistu painostukseen, työehtosopimuksia noudattamalla olet vahvoilla!

    • TheOtus

      Täysin asiatonta toimintaa työnantajalta. Voisit varmaankin jo nyt syyttää uhkailusta. Kyllä meidänkin työpaikalla ainakin pitäisi puuttua noihin jos tulee paljon sairaslomia, mutta siinä kohtaa koitetaan parantaa työssäjaksamista eikä uhkailla. Laitontahan tuollainen on. Sairaslomia vaan tarpeen mukaan todistuksen kanssa.

    • Ei voi olla

      Jos sinulla todistus sairauslomasta, niin mitään varoituksia ei voi tulla. Et hyväksy kyseistä varoitusta. Sillä sipuli.Työnantaja vaan ilmi hakijoille ja liittoon.

    • pienyrittäjä kärsii

      On aivan oikein että saa lopputilin jos sairastelee paljon kun itse olen pienyrittäjä ei minulla yksinkertaisesti ole varaa pitää töissä ihmistä joka on paljon sairaslomalla.
      Monet hakevat liian helposti sairaslomaa kun vähän vi**** töissä, elämä on kovaa jos ei pärjää menkää sossunluukulle parkumaan sekä antakaa ahkerien ja kestävien ihmisten tehdä työt.

    • Per Saukko

      Yksi sairaslomapäivä maksaa työnantajalle 300 euroa. Pitkä yhtenäinen sairasloma tulee työnantajalle halvemmaksi, kuin useat lyhyet poissaolot., koska yli 9 päivän (yhtenäisen) sairaslomapalkan maksaa Kela. Sairalomalla voi olla 300 päivää, jonka jälkeen ei voi saada enää sairasloma korvausta, vaan on haettava kuntoustustukea. 60 päivää (per vuosi) saa sairalomalla täyttä palkkaa ja sen jälkeen 75 %. Myös sairaslomalla oleva voidaan irtisanoa, jos sairaus tai vamma on sellainen, ettei nykyiseen työhön todennäköisesti voi palata.

      • ttu kun tuttaa

        Kela ei kuitenkaan korvaa pitkääkään saikutusta kokonaan työnantajalle, vaan yleensä työnantajan osa jää työnantajan lopulliseksi tappioksi. Vain joskus poikkeuksellisesti onkin toisinpäin, eli että sairauspäiväraha onkin suurempi kuin sairausajan palkka. Nämä tilanteet ne vasta onkin mielenkiintoisia armaassa Suomemme maassa, kun sairaana saa rutkasti enemmän kuin saisi työtä tekemällä. Hyvä pojat! Lisää näitä lakeja!


    • neuvoja__

      Hanki jatkossa omasta tai lasten sairauslomasta todistus - oma oikeusturva. Lasten sairaspoissaolot eivät tietenkään ole sinun saldoa. Määrä ei ole merkittävä mutta asian puheeksiottaminen on oikea ratkaisu. Nyt et siis saa potkua tietämättä syytä. Asian käsittely ei ole kuitenkaan ollut asiallista ja voit kertoa siitä työsuojeluvaltuutetulle. Otaksun että et voi siitä esinaiselle kertoa. Eihän tuollaista rajaa tietenkään ole että "huoletta" voit olla 60 vrk saikulla, vai onko kunta-alalla?

      • Pähkinä

        Lapsen sairauden vuoksi työstä pois olevan työntekijän työnantajalla on oikeus pyytää esittämään todistus toisen vanhemman työnantajalta, että tämä vanhempi ei ole voinut jäädä lasta hoitamaan. Näin erityisesti naisvaltaisilla aloilla kannattaa työnantajan menetellä, kun naisethan ne yleensä tuppaa kiltisti jäämään sairaan lapsen kanssa kotiin.


      • Anonyymi
        Pähkinä kirjoitti:

        Lapsen sairauden vuoksi työstä pois olevan työntekijän työnantajalla on oikeus pyytää esittämään todistus toisen vanhemman työnantajalta, että tämä vanhempi ei ole voinut jäädä lasta hoitamaan. Näin erityisesti naisvaltaisilla aloilla kannattaa työnantajan menetellä, kun naisethan ne yleensä tuppaa kiltisti jäämään sairaan lapsen kanssa kotiin.

        Kun itse olin lapsi ja sairastin,naapurin täti kävi aina kattomassa. Molemmat vanhemmat olivat töissä.


    • ex työläinen

      hei aloittaja. itse toisella palveluksessa ollessani noin 12 vuotta sitten sain myös nurinaa kun olin lasten sairastelun takia paljon pois, yleensä muutamia päiviä kerrallaan kun lapset sairasti. mutta se jä nurinan asteelle, tuo käytös mitä esimiehesi käytti on ala arvoista ja lapsellista. onko hänellä kenties tulos palkkaus osastostaan?
      nyt kun olen itse ollut yrittäjä yli kymmenen vuotta, suurimman osan aikaa kyllä yksin mutta välillä on muutama työntekijä, ymmärrän kyllä miksi silloinen työnantajani nurisi. yksi poissaolopäivä maksaa työnantajalle keskimäärin 350é ja jos olet pien yrittäjä, se on tosi paljon, puhumattakaan että joudut palkkaamaan sijaisen. yksi pitkä sairasloma tulee suhteessa halvemmaksi työnantajalle koska kela alkaa korvata siitä 9 päivän jälkeen. ja kun pien yrittäjällä kaikki mikä on pois firman tulosta, on yleensä viimekädessä pois yrittäjän kyvystä maksaa itselleen palkkaa. mutta joo, pomosi ei tainnut olla pienyrittäjä koska oli toinenkin esimies. luuli vissiin omistavansa yrityksen tai sitten naamasi ei vain miellytä muuten häntä, sitäkin valitettavasti sattuu. tsemppiä, jos löydät, hae toinen työ.

      • sdfghjkl

        mä en ymmärrä tätä yrittäjien nurinaa saikkujen kustannuksista. ne on sellaisia kuluja, jotka pitää huomioida ennen kuin palkkaa yhtäkään ihmistä ja laskea firman katteet sellaisiksi, että pärjää, vaikka tulis tällaisia yllätyksiä. pitää olla varautunut yllätyksiin etukäteen, jos meinaa pärjätä. oma moka, jos ei omaa bisnestään osaa hoitaa. säästää sitten jostain muusta, tai tekee yksin hommia vaikka 24/7 keuhkokuumeessa ja ebolassa.


    • Esimies myös

      https://www.ilmarinen.fi/Production/fi/Yritys/02_tyohyvinvointi/11_liitteet/pdf/valita_varhain.pdf en puolustele esimiehesi käyttäytymistä, mutta esimerkiksi tuolla on raja-arvot, joiden mukaan tulee puuttua mm.pyytämällä keskustelemaan poissaoloista. Raja-arvoina pidetään mm. Pitkät sairauspoissaolot (yli kolme päivää tai 10 päivää ja enemmän), kolme lyhyttä 1–3 päivän sairauspoissaoloa neljässä tai kolmessa kuukaudessa
      • Yhteenlaskettuna 20–30 sairauspoissaolopäivää vuodessa ..

      Eli kutsu keskustelemaan oli aiheellinen. Se miten keskustelu hoidettiin ei ehkä ihan vastannut tarkoitusta.

    • leikkiä harmitonta

      Turhia on kaikki työt vaan, vaikka oletkin trolli. Jää vapailemaan vain.

    • rautakiskoinen

      nämä sairastelijat ovat sellaisia joitten ei ole kotona tarvinnut nuorempana tehdä mitään! kun alkaa työt niin ei pysytä "kyydissä" ja kun pieni nuha tulee niin ollaan kaksviikkoa töistä pois. ja sinä aikana soitetaan jokapäivä kavereille ja valitetaan kuinka olen kipeä! ja töihin ei mnnä sairastuttamaan muita joopa joo eiköhä se virus ole kaikkiin jo tullut päiviä aikasemmin kun olit itsekkin vielä terve. ollaan eletty niin siistiä ja bakteeritonta elämää sisätiloissa että nyt kaikki helevetin taudit kaataa porukan nurin. ei oo riskaannuttu. jos on nuoresta asti ollu jatkuvasti ulkona tekemässä jotain ni ei tarvi sairastella vanhempana. minä kyllä veikkaan että ne sairaslomalla olevat ovat sellaisia että jos ne ei sais sitä sairaslomaa niin ne olis jollain toisella syyllä pois töistä. ne ei vaan jaksa tehdä töitä, toiset on riippuvaisia kahvista että se pitää saada aamulla ja nämä ovat sairaslomista!

      • leikkaussaliin vaan

        oma isoäiti meni LEIKKAUSSALIIN 60-90-luvuilla kipeänä (kuume/mahatauti), koska työstä ei vaan voi kuulemma olla pois, kun on sitten laiska. mitkähän riskit tosta tulee potilaalle, mietin vaan......


    • FUCKIFUUU

      Työantaja ei mahda mitään sairauspoissaoloillesi. Hommaa jatkossa aina lääkärin todistus. Tällä voi kuitenkin olla epävirallisia seuraamuksia.

      Kun työpaikassasi tulee YT-neuvottelut (ja varmasti tulee tuolla johtamistaidolla)
      niin irtisanottavat otetaan AINA siinä järjestyksessä kenellä on eniten sairauspoissaoloja. Koska ilmeisesti sinulla on eniten poissaoloja niin YT sattuessa voit olla varma että lennät ulos vaikka olisit paras työntekijä muuten.

      Ei kannata nöyristellä, esimiehelle voi myös haistattaa pitkät.

      • Jonis Lusis

        Lääkärin näkemys sairausloman tarpeellisuudesta ei vielä tarkoita sitä että palkkaa
        maksetaan työntekijälle tältä ajalta. Kunnallisella puolella täytyy ainakin hakea sairausloman palkkaa jälkikäteen tietyn ajan kuluessa ja hakemuksen perusteella työnantaja joko puoltaa palkan maksua
        tai sitten ei.


    • Saimi 213

      Se on Kuulkaas ennalta ehkäisevää toimintaa. Näin hienosti se muotoillaan joillakin työpaikoilla. Itse jouduin pomon puhutteluun kun olin ollut hänen mielestään paljon pois Enimmäkseen lapsen sairastelun josta oli todistukset. Mielestäni en ollut paljoa pois ja osan ajasta sairaat lapset olivat sairastelemassa isovanhempien luona ja myös isä hoiti osuutensa. Pomon mielestä isän olisi pitänyt osallistua enemmän. Kyseli alkoholin käytöt ja muut. Ketään ei muutaman päivän poissaoloon kuussa ollut kuormittanut, koska työpaikalla kaikki hoitaa vain omansa joten iso pino töitä odotti aina minua joten en voinut ajatellakkaan jäädä kotiin hoitamaan lapsia terveiksi. Mielestäni olen tunnollinen työntekijä ja pahoihin mieleni puhuttelusta. Tiedän samasta työpaikasta jotka ovat olleet enemmänkin sairaslomalla mutta heidän pomonsa eivät ole ottaneet heitä puhutteluun. Itse jouduin silmätikuksi. Vaikka työni olen aina tehnyt hyvin.

    • sihj

      Lyhyet sairaslomat tulevat työnantajalle kalliiksi. Pienyrittäjälle paljon sairasteleva on suuri rasite taloudellisesti ja myös siksi, että työntekijän työpanokseeen ei voida luottaa. Kovilla on sellainen työtekijäkin, jolla on pieniä lapsia eikä minkäänlaista turvaverkóstoa. Maailma kovenee kovaa vauhtia.

    • ofbxj

      Ihan ensimmäiseksi ota yhteys työpaikkasi luottamusmieheen tai työsuojeluvaltuutettuun ja menkää yhdessä keskustelemaan tilanteesta. Pyydä varoitus kirjallisena perusteluineen ja katso että se on oikein käytyyn keskusteluun verraten. Perustellut sairauslomat eivät ole varoitukseen oikeuttavia ja vihjailu alkoholismista on asiatonta ellei sitä ole oikeaksi todenneet ja siinäkin tapauksessa työnantajan velvollisuus on ohjata työntekijä hoitoon. Sano että uhkailu on laitonta ja selvitys työntekijän työkyvyttömyydestä pitää tulla työterveyshuollosta. Heikoilla on työnantaja jos irtisanoo sinut. Toivottavasti kuulut liittoon, sillä sieltä saat asiantuntevaa tietoa ja tarvittaessa oikeusapua.

      • lehdistä lukenut

        Jännä juttu tuo, miten nykyaikana vauhkotaan siitä, että alkoholismia katsotaan suomalaisissa työpaikoissa läpi sormien ja se ikään kuin lakaistaan maton alle. No tässä on sitten tapaus, jossa työnantaja on kysynyt onko työntekijällä alkoholismi, niin se olisi sitten jollakin tapaa laitonta tai asiatonta? Pitäisikö palkata jokin salapoliisi, joka ottaa sen asian selville vai miten sellainen epäillys tulisi hoitaa (jos siitä asiasta ei saisi epäiltyä alkoholistia puhutella tai lähestyä)


    • omanuhaloma

      Minusta on rivoa, että tilanteessa, jossa maanpetturit ovat luovuttaneet tuottavan teollisuutemme ulkomaille ja kurjistaneet kansan, ja puoli miljoonaa kansalaista on työttöminä tai orjatyössä, toiset nuhailevat yrittäjien laskuun.

      Minusta on aika toistaiseksi lakkauttaa palkalliset sairaslomat. Jos on nuhaa tai jos lapsella on, sairastella pitää saada, mutta mikä ihmeen pipisetä se pienyrittäjä on? Miksi hänen pitäisi maksaa sairaan sairastelusta? Ei hän palkannut sinua taatakseen sinulle keskeytymättömän toimeentulon, vaan jotta auttaisit häntä tekemään tulosta, jsota sinullekin sitten maksetaan palkkaa.

      Itse elän viidelläsadalla kuussa. Jos olisin töissä ja jos sairastuisin, pyytäisin saada pitää loman palkattomana. Olen itsekin ollut pienyrittäjä, joten ymmärrän hänen tilannettaan. Ymmärrätkö sinä? Entä ymmärrätkö, millaista on elää työmarkkinatuella? Ehkä pian saat kokeilla sitäkin. Jos kerrot, missä olet töissä, ilmoittaudun työnantajallesi ilmaisena työntekijänä; saan työkokemusta ja hänen yrityksensä tuottaa paremmin. Mitäs siihen sanot?

      • orjuuden hyöty

        Ja mitä sanot siitä, että oltuaan pari vuotta vailla palkkatuloa työtöntä rangaistaan lisää: hänet pakotetaan tukien katkaisun uhalla ilmaistyöhön. Jos kunta ei järjestä orjatyötä, kunta joutuu maksamaan nelisentuhatta euroa vuodessa 'sakkoa'. Jos he taas 'suostuvat' järjestämään orjatyön, he välttävät tuon sakon ja lisäksi saavat kymmenen euroa päivässä valtiolta, eli meiltä veronmaksajilta. Orja saa yhdeksän euroa päivässä, eli sen viissatasen ekstraa vuodessa. Kunta siis voi hyötyä yli 6000 euroa vuodessa yhden orjan työstä. Vertaapa tätä omaan tilanteeseesi ja jatka sitten marisemistasi.


      • Yrittäjä

        Omanuhaloma: Näin sen pitäisi mennä. Työntekijäliitot on tämänkin typerän lain saaneet aikaiseksi, ajattelematta sen vaikutuksia. Työntekijäliitot on tästä maasta tuhonnut enemmän työpaikkoja kuin ketkään muut yhteensä. Hallitukset on mahdottoman tilanteen edessä yrittäessään verovaroilla paikata syntynyttä tuhoa. Kertopaaka kuinka monta työpaikkaa nämä liitot ovat luoneet omien organisaatioidensa lisäksi. Itse olen ollut yrittäjänä yli 20v, ja viimeisen kymmenen vuoden ajan työllistänyt keskimäärin 10 työntekijää.


    • Duunari79

      Meillä joutuu puhutteluun jos poissaoloja on vuoden aikana 5 kpl tai 20 päivää ja jos näiden jälkeen on poissaoloja 10kpl tai 30 päivää vuodessa joutuu menemään suoraan työterveyshuoltoon etsimään syitä poissaoloihin tai selvitellä jos kaiken takana on jokin sairaus ja 60 päivän jälkeen käynnistyy heti Varhainen tuki. Musta 25 kpl poissaoloja on todella paljon..

      • 4:'8#;

        Riippuu aivan tilanteesta. Työntekijä voi joutua vamman takia vaikka leikkaukseen ja on sen jälkeen taas työkykyinen. Raskaassa työssä voi tulla työstä johtuvia vammoja kuten välilevyn pullistuma. Se ei tarkoita että leikkauksen jälkeen työntekijä olisi kykenemätön työhön. Mahdollista on myös että työstä aiheutuu työkyvyttömyyden aiheuttama haitta ja silloin mahdollisesti kouluttaudutaan toiselle alalle tai pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.


      • (((( ))))
        4:'8#; kirjoitti:

        Riippuu aivan tilanteesta. Työntekijä voi joutua vamman takia vaikka leikkaukseen ja on sen jälkeen taas työkykyinen. Raskaassa työssä voi tulla työstä johtuvia vammoja kuten välilevyn pullistuma. Se ei tarkoita että leikkauksen jälkeen työntekijä olisi kykenemätön työhön. Mahdollista on myös että työstä aiheutuu työkyvyttömyyden aiheuttama haitta ja silloin mahdollisesti kouluttaudutaan toiselle alalle tai pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.

        ja yhteiskunta / työnantaja maksaa viulut. Omasta lihaskunnosta huolehtivilla on melkolailla harvoin välilevynpullistumia. Sohvalla löhöävillä kaljamahoilla ja selluliittiperseillä sitäkin useammin. Maksakoon itse hoitonsa ja sairaslomansa. Eiköhän selätkin paranisi


    • Pidä oikeuksistasi

      Ei sairaana olosta voi antaa varoituksia.
      Ota liittoosi yhteyttä ja jos et ole liitossa liity heti.

    • Yritys kaput

      Se on nähty kyllä mihin tämä uusi työnteon tahti Suomessa on johtanut. Enää ei pärjätä edes sosialistisille Kiinalle.
      Älkää yrittäjäksi ryhtykö ellei hermot ole rautaa tai mielummin terästä. Omakotitalosi ja asuntosi kanissa makselet sairaslomia ja eläkemaksuja. Vähintään joka viides työntekijä on aina poissa ja luottamusmies käy päivittäin vaatimassa lisää maksamista.
      Lopetin itse hyvissä ajoin ja muutin tänne Espanjaan, sain firmasta hyvät rahat, enkä olisi tressiä ja kilpailua kyllä enempää kestänytkään.
      Onneksi oli sairaskuluvakuutus, jolla hoidatin verenpainetta, mutta aivoinfrakti alkoi pelottamaan.
      Valtiolla ja kunnilla on töissä suurimmat ketkut, joiden kuluja yrittäjä makselee veroina, jotka ovat nyky Suomessa kaameat.
      Ikinä en enää ota työntekijöitä, pientä bisnestä voi itse tehdä kesäaikaan. Kommarit perustakoon taas vaikka oman valtion ja muuttakoot sinne. On se raja yrittäjällkin minkä voi kestää.

    • meitsi1

      Eikö sulle ole tullut jo Kelalta selvityspyyntöä työkyvystä? Noihan muuttui tänä vuonna...

    • bbcjdljfjkfjfkfnn

      Hae aina saikkulappu, tartti sitä tai ei. Silloin homma on yksiselitteinen.
      Ei tuo pomonkaan käytös ihan asialliselta vaikuta ja itse vähemmästä kerran vedin pomon autosta lasit sisään ja pellit solmuun ja vaihdoin firmaa:)

    • 7+5

      Yksikän yritys ei voi nostaa itseään työnlainsäädännön yläpuolelle. Jatkossa hommaat aina lääkärintodistuksen kun itse tai lapsesi on kipeä. Kun taas joudut esimiehesi puhutteluun niin pidä kännykkää kädessäsi ja vaivihkaa kuvaat videolle ko. tapahtuman. Jos sairtaslomasi johtavat irtisanomiseen niin liiton kautta haastat firman oikeuteen ja kuittaat kunonkorvaukset kun todistusaineistoa on

      • reilusuomi

        Niin, näinhän te saatte soputkin pienyritykset kaadettua, ja pääsette kaikki maistamaan orjatyön ihanuutta tai alennetulla toimeentulotuella kyyristelyä tuttavien nurkissa. Ja globalistit ja ökypankkiirit hieroskelevat pitkäkyntisiä käsiään. Juuri tätä he haluavat. Ne haluavat pienet joustavat paikalliset kilpailijat pois ja tilalle nöyrää orjatyävoimaa. Sitten Suomi on kilpailukykyinen Bangladeshin kanssa, ja tänne voi joku suuryritys tullakin, ainakin, jos sille luovutetaan toimitilat ilmaiseksi ja koulutetaan työntekijät ilmaiseksi. Ja voihan heille lisäksi maksaa yritystukia veronmaksajien, eli meidän työttömien ja muutamien vielä työssä olevien, pussista.

        Haastakaa siis toki kaikki sankoin joukoin pienet työnantajanne oikeuteen ja olkaa mukana tuhoamassa ennen niin hyvinvoivaa Suomea.

        http://reilusuomi.wordpress.com/2014/11/15/orja-parantaa-maailmaa/


    • Hyvin männöö

      Itse olen ollut sairauslomalla yhteensä 4 päivää viimeisen 27 vuoden aikana.

    • näin..

      Työpaikan omat säännöt ei voi mennä lain yli. Jos itirsanovat sinut tästä syystä ja viet asian oikeuteen voitat varmasti.

    • Säänöt selville

      Ihmettelen tätä yrittäjien napinaa työntekijöiden sairauslomista. Miksi alkaa yrittäjäksi, jos ei pysty toimimaan lakien mukaisesti?

      Ottakaa ensin selville mitkä on Suomessa yrittämisen ehdot, ja jos ette niihin pysty sitoutumaan, älkää perustako yritystä!

      Työntekijänne ovat ihmisiä, eivät koneita, ja ansaitsevan inhimillisen kohtelun.

      • ole kiitollinen

        'Säänötille':

        Ihmettelen tätä palkkatyöläisten napinaa työntekijän omasta vastuusta sairauslomista. Miksi alkaa palkkatyöläiseksi, jos ei pysty toimimaan eettisesti ja reilusti?

        Ottakaa ensin selville miten vaikeaa yrittäminen Suomessa on, sopikaa työsuhteestanne rehellisesti ja toinen toistenne tilanne ymmärtäen, ja jos ette pysty sitoutumaan, älkää menkö töihin!

        Työnantajanne ovat ihmisiä, eivät raha-automaatteja, ja ansaitsevan inhimillisen kohtelun. Ja ennen kaikkea: jos teidän toimintanne auttaa kaatamaan viimeisetkin yritykset, pääsette nauttimaan työttömyydestä ja sen mukana nykyään tulevasta pakko-orjatyöstä. Mitenkäs sitten suu pannaan?


      • Yrittäjä

        säänöt selville: sinulla on ilmeisesti jokin suojatyöpaikka kunnan tai valtion byrokratian syövereissä. Kyllä yrittäjät mielelläällään luovat työpaikkoja. Nyt onkin kyse "luuseri" työntekijöiden aiheuttamien turhien kustannusten siirtämisestä heidän itsensä maksettaviksi


    • Ota yht.luot.mieheen

      Tämä on väärä paikka puida näitä asioita, mutta kerrottakoon:
      Toimin opettajana, pian eläkkeellä. Meiltä vaaditaan lääkärin todistus viimeistään 3 päivän kuluttua poissaolemisesta. Toki asia on ilmoitettava esimiehelle, koska oppilailla oltava opetussaamisoikeus. Nyt tiukennettu: jopa 1:stä päivästä lähtien todistus jos mielii palkkaa saada, (1 pvä omavastuu muussa tapauksessa).
      Näin mm. akateemisella alalla. Olen jo niin kauan ollut näissä hommissa, etten tiedä "muista työpaikkojen käytännöistä". Vaan lakia siellä on myös noudatettava. Myös sen sinun esimiehesi, - ellei aio ehdoin tahdoin joutua lain kanssa vastakkain.
      Ota yhteys liittoosi, luottamusihmiseen tms jos sellainen on. Jos olet huonlissa väleissä ko. työpaikassasi, kannattaa alkaa katsoa uutta paikkaa " äläkä sen jälkeen edes vilkuile olkasi yli entiseen paikkaasi", kunhan saat sieltä työtodistuksen ja sinulle kuuluvat palkat.
      Elämä on liian lyhyt tappelemiseen.

    • 17+1

      Haasta työnantajasi oikeuteen työturvallisuuden rikkomisesta. Kun hän on huomautellut poissaoloistasi olet masentunut ja työsi taso on sen takia kärsinyt. Nyt työsi tason alemisen vuoksi mahdolisesti työturvallisuus on laskenyt. Esimerkiksi olet olut masentunut ja sairastellutkin ja mahdollisuus tehdä joku virhe (kaatua portaissa, törmätä) on noussut.
      Kyseessä on selvä työturvallisuusrikos.

      Esimerkiksi näille perusteilla käräjäoikeus ja nyt kai jo hovioikeuskin myönti korvauksen Hilkka Ahteelle.
      Lue kuinka oikeus on puolellasi:
      "Helsingin käräjäoikeus on antanut kansliatuomion Hilkka Ahdetta koskevassa työpaikkakiusausasiassa. Käräjäoikeus tuomitsi AKT:n entisen puheenjohtajan Timo Rädyn 80 päiväsakkoon viestintäpäällikkö Hilkka Ahteen ja ex-sihteerinsä työpaikkakiusaamisesta."

      Saat rahaa kymmeniä tuhansia ja lisäksi kukaan ei voi moittia, jos pidät jonkun viikon lisää saikkua. Lisäksi jos lomilla saat flunssan voit lomillasikin pitää saikkua eli pidentää lomaaksi ja saada vielä täyden maksun

    • Kun tätä ap:n selostamaa selvityskierrettä lukee, ei voi kuin onnitella itseään siitä, ettei ole sairaslomalla!

    • kuin kivireki

      Tuollainen loisiva ja laiska rotta voisi antaa työpaikkansa jollekkin motivoituneimmalle työntekijälle.

    • et näin

      KUKAHAN MAKSAA PALKAN SAIKKUPÄIVILTÄ TEKEMÄTTÖMISTÄ TÖISTÄ, TYÖNANTAJALLE MENETYS ON myös TYÖPANOKOSEN TUOMA LISÄARVO JOTAIN..

    • HAHAII

      HANKI SAIRASLOMA TODISTUS !!!

      MONELTAKO LÄÄKÄRILTÄ NE PITÄÄ OLLA KUN KAIKKI SITÄ JAUHAA????

      VAIKKA ALOITTAJALLA ON OLLUT AINA. ! LUKU TAIDOTTOMATKO VASTAA !!!

    • työ ei maistu enää?

      Miksi lapsen isä ei voi hoitaa sairasta lasta välillä.

      Itse mus ottaa aivoon omassa duunissa juuri nuo pienten lasten äidit, jotka jää pari pvää joka kk hoitamaan lapsiaan, monesti myös kesällä #kummasti# aina pe tai ma päivisin, mutta ei koskaan sadesäällä....

      Toiset saa paikata tekemättömät työt ja venyä ylitöihin. Auta armias, kun itse olin kerran viimeisen 3v aikana 3 pvää kuumeessa.
      Kyllä siitä nämä jatkuvasti #saikkua-mulla-särkee-pää.
      #Pe-olis-kiva-lähtee-mökille-hellettä-luvattu ja -meidän-maija-petteri-näytti-et-vatsaan-sattuu....
      kas kummaa, silti tulivat vastaan saman pvän iltana kaupungilla, kun piti olla hoitamassa sairasta lasta .... jee jee... ihmeparantuminen heti klo 15 jälkeen.

      • törttö

        Mistä tiedät ettei ole hoitanutkin.


    • 3D-tulostaja

      Sun pitää vaan kusta niiden esimiesten päälle, henkisellä tasolla ainakin. Ne ei ansaitse mitään kunnioitusta. Samaan aikaan pidät omasta osaamisesta huolta niin löytyy sitten helpommin uusi työpaikka.

    • Sani1968

      Nyt kun käydään joka puolella näitä YT neuvotteluja niin on sanomattakin selvää kuka pistetään ulos..Ei pientyönantaja valitettavasti pysty maksamaan teille kaikkea...Tänäpäivänä näyttää olevan työnantajalle rangaistus kun hän palkkaa työntekijän.
      .Onneksi on olemassa erinlaisiakin työntekijöitä, kiitos heille...

    • työtapaturma

      Varsin tuttua työmarkkina käytäntöä. Eräskin tapaus jo vuosia sitten oli tälläinen. Työntekijä sai työssään työtapaturman josta tuli noin parin viikon mittainen sairausloma.
      Kun työntekijä palasi töihin, omistaja-työnjohtaja tuli koputtelemaan olkapäähän ja vinkkasi tulepas tänne.
      Pitihän sitä komentoa totella ja sittenpä se omistaja-työnjohtaja sanoi aivan suoraan: olet liian kallis työntekijä ei sinua voida pitää täällä työssä kun aiheutat sairausloma kustannuksia. Siitä sitten tuli irtisanomistilanne.

      Tälläistä se suomalaisen duunarin työsuhdeturrva on. Onni oli siinä, että irtisanomisen jälkeen kyllä löytyi heti uusi työpaikka paremmlta työnantajalta. On silleen eroja työnantajissakin.

      Eipä se x-työnantaja mitään hyötynyt omista "säästötoimista" konkurssiin se firma meni vaikka säästitikin duunarien tulevissa sairauslomapalkoissa. Pienet säästötoimet eivät aina pelasta firmaa yrittäjän huonolta johtamistavalta.

    • Jore43

      Älä yritä selitellä tekosyillä, vaan hae ongelmaasi ammattiapua!

    • vjfj

      Kyllä on minusta niin väärin jos sairaspäiviä aletaan laskea jos on ollut esim. leikkauksessa tai tapaturma(selvänä sattunut). Tässä on nimittäin ero jos olet jurrissa itsesi satuttanut ja siitä saikkua. Kuulemma. Mutta on aivan p. jauhantaa että työnantaja järjestää työntekijälle sopivampaa työtä. Itse pyysin monta vuotta että saisin lyhyen aikaa kokeilla lyhennettyä työpäivää. Ei sopinut. Pärstäkertoimella tuntui enkin olevan jaossa.

    • Työläinen

      lol 60 sairauslomaa vuodessa :DD

      Oot aika kallis työntekijä työnantajalle. Ei oikestaan ihme, että yrittää susta eroon. Palkkakustannukset nykyään Suomessa on aika karkeesti nettopalkka kertaa 1,5 eli jos työntekijä tienaa nettona kuussa 2 000 eur, niin työnantaja maksaa vähintään 3 000 euroa susta. Eli käytännössä firman pitää tienata 4 320 euroa alveineen ja veroineen, että pääsis omilleen susta. Tohon ei tietystikkään laskettu työkaluja, yms sähköjän vuokria yms.

      Parhain työntekijä nykyään on se joka pysyy terveenä ja tekee työn ripeästi, virheettömästi ja tehokkaasti. Sille pystyy maksaa jopa vähän ekstraakin jo koska firma voi ottaa lisää töitä uusilta asiakkailta.

    • Petkutustako

      Laki sallii ? Ajattelet että sinun oikeutesi on pitää lomia ainakin tuo määrä . Mutta työnantaja on sinut palkatessa olettanut että olet työhaluinen ja myös kykyinen työhön , hän on siis tehnyt mokan josta maksaa kalliisti .

    • armosta töissä

      Oma kohtainen kokemus. Vuoden ainut sairaslomani kesti viikon. Tästä "rangaistuksena" haukut ja 2kk lomautus. Muutenkin "ihana ja symppis" boss.

    • kerro lisää

      Mikä laki mahdollistaa 60 päivää sairaslomaa?

    • yrmy1

      Työnantajaa kannattaa kiskaistak uonoon, sopivin välein. Ei uskalla urputtaa mistään asioista. Näin minä toimin ja tehoaa.

    • työntekijä

      "Ei noin" suksi kuuseen, kuule ei ole oma vika jos joskus sairastaa. Jos työnantaja on esim. laiminlyönnyt työturvallisuusmääräyksiä, ja työntekijä loukannut itsensä katsokoon työnantaja peiliin. Ei muuta kuin työsuojeluvaltuutettuun yhteyttä ja liittoon sekä luottamusmieheen. Haastasin tollaisen työnantajan oikeuteen. Ja jäisin työpaikkakiusaamisen ja aiheettooman huomauttamisen vuoksi pois töistä pitkäksi pitkäksi aikaa. Saa mitä tilaa... Idiotti on tollainen työnantaja täys nolla!!

    • töttöröö

      vie joka sairauspoissaolosta lappu luottamusmiehelle tai liiton kautta sopivalle henkilölle. jos ei ole sairaslaapua esim lapsen sairauden takia niin pyydä lappu hoitopaikasta tai vie edes mahdollinen lapselle määrätty lääkeresepti näytille. Olin pitkään Turussa ravintola-alan esimiehenä ja näitä varsinkin extraajien poissaoloja oli ihan riesaksi asti. Silloisen HRHL:än kanssa sovitittiin että muutamille ehkä huijareille annettiin uusi tilaisuus mutta jatkossa vaadittiin aina kaikista poissaoloista todistus. En tarkoittanut moittia sinua mutta hae aina todistus miksi olet poissa niin vältyt ongelmilta. toivottavasti asiasi selviää oikealla tavalla.

    • Lorvinono

      Fakta on se ettei työnantaja tee mitään työntekijällä joka ei ole töissä. Säkin oot ollut poissa töistä kertomasi mukaan yli kuukauden työpäivät kuluvana vuonna. Voihan se pikkasen pistää työnantajaasi vituttamaan (jos vaikka kyseessä pieni firma) jos ei ole työntekijöitä.
      Olen ikäväkseni huomannut kuinka helppoa saikun saaminen on. Olen sivusta seuraajana huomannut kun työkaverit alkaa keskiviikkona valittelemaan tukkoista nenää töissä, torstaina on jo saikku haettu ja voikin siitä sitten soljuvasti pitää pitkän viikonlopun samalla :D
      Flunssan takia ei tarvi olla pois töistä!!!!!
      Jos lääkäri kirjottaa sulle kahden päivän saikun niin todennäkösesti et ole kuoleman sairas, vaan kyse juurikin tukkoisesta nenästä.
      Että ottaa päähän toisten löysä työmoraali.
      Saikulle jäädään kun on oikeasti aihetta, ei sillon kun vaivaa lorvikatari.

      Olisit tyytyväinen että sinulla on työpaikka, monella ei ole vaikka haluaisi.

      Terveisin: ei moraaliton työntekijä

      • Hoitajatar

        Sinua ei varmaan haittaa jos olen flunssassa hoitamassa syöpäsairaita potilaita tai keskosia?


      • Nononono
        Hoitajatar kirjoitti:

        Sinua ei varmaan haittaa jos olen flunssassa hoitamassa syöpäsairaita potilaita tai keskosia?

        Järkeä sopii käyttää jos sellaista löytyy. Oletko tosiaan sitä mieltä että jos sinulla on orastava nuha tai pää kipeänä niin ensisijainen vaihtoehto on hakea saikkua? Onneksi en ole sinun työnantajasi.
        Mutta kiva ajatusleikki silti.. Mietippä näin: sinulla on kotona syöpäsairas ihminen, teet töitä keskosten parissa, yhtäkkiä tulee tunne että voi olla että nokka vuotaa seuraavan 24h tunnin sisällä. Mitä teet?
        Otat saikun tietysti senkin rontti. Vai menetkö kenties tartuttamaan ennemmin jonkun terveen naapurisi?
        Käytkö kaupassa jos sinulla on nuha, käyt tietystii... Mietippä montako sivullista ja kipeää syöpäpotilasta tai vastasyntynyttä siellä tartutat. Menet lääkäriin vaivoinesi, viereesi istuu odottava äiti, huonon vastustuskyvyn omaava vanhus sekä pieni lapsi. Atshiuu
        Ja näin taas sait tartutettua kuvitellun nuhasi viattomiin sivullisiin.

        Jos työskennellään paikassa jossa noita edellämainitsemiiasi hoidetaan heitä hoidetaan lappu naaman edessä ja hanskat kädessä.


    • Kivikautista ajattelua työnantajallasi. Työnantajasi saa lain mukaan Kelalta sairauspoissaolosi ajalta sairausajan palkkaasi vastaavan määrän korvausta eli ei menetä rahallisesti juuri mitään muuta kuin hetkellisen työpanoksesi määrän joka on pienempi paha kuin raahautuisit työhösi sairaana ja työpanoksesi oli tästä syystä alentunut. v. 2000 Täydentyi työlainsäädäntömme pykälillä jotka kiletävät työnanantajalta syrjivän menettelyn: Työnantaja ei saa syrjiä ketään vamman tai sairauden osalta. Syrjintäkielto koskee kaikkia sekä järjestäytyneitä että järjestäytymättömiä työnantajia että kaikkia työntekijöitä.

      • saikkukone

        Työnantaja ei useimmiten saa Kelalta sairausajan palkkaa vastaavaa määrää takaisin, vaan vähemmän. Lisäksi sairausajan palkan maksu, Kelan kanssa asiointi ja muu lakisääteinen puuhastelu saikkujen liepeiltä kuormittaa pientä työnantajaa aika tavalla. Kun olisi sitä ydinliiketoimintaakin tehtävänä, että saatais taloon rahaa jolla maksaa tämäkin lysti.


    • työelämässä 48 vuott

      Aina kun itse tai lapsi sairastuu täytyy olla joko työterveyshoitajan tai lääkärin todistus.
      Varotusta jos annetaan oli se suullinen tai kirjallinen täytyy olla luottamushenkilö mukana.
      Missään ei määritellä sairaslomapäiviä jos ylittää määrätyn päivämäärän siirtyy kelankorvattavaksi työnantaja saa aina korvauksen maksetuista sairaupäivärahoista

      • juuh

        'Missään ei määritellä sairaslomapäiviä jos ylittää määrätyn päivämäärän siirtyy kelankorvattavaksi työnantaja saa aina korvauksen maksetuista sairaupäivärahoista'

        Ei saa, korvausta ei saa ns. omavastuuajalta, joka on siraustumispäivä 9 arkipäivää.

        Täältä voi lukea lisätietoja
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20041224?search[type]=pika&search[pika]=sairausvakuutuslaki#L7P1


    • oottekokahjoja

      Ehkä se työnantajasi yritti sitä "ajoissa ongelmiin puuttumista ennaltaehkäisevää" puhuttelua? Toiset ovat tervaskantoja, ei lapsia ja poissaoloja kolmessakymmenessä vuodessa yksi (faija oli sellainen). Toisilla elämäntilanne jo sanelee sen että poissaoloja tulee. Yksinhuoltajilla ei ole puolisoa joka jakaisi lapsen tai lasten sairastamisesta johtuvat poissaolot. Jos sattuu olemaan helposti sairastava aikuinen ja samanlainen lapsi on kierre valmis. Minä olin aina ensin kipeä päiväkodin taudeista, sitten oli puolikuntoisena oltava lapsen kanssa kotona ja hoidettava tämä... omat vanhempani olivat vielä työelämässä, ei heistä ollut hoitajaksi. Sitten alkoi sellainen osastoesimies vaanimaan minua, jolla oli itsellään alkoholiongelma ja hän yritti saada minusta suojan omille poissaoloilleen ja "kursseileen". Vihjaili alkoholismista myös. Kunnes kerran vedin kilarit ja huusin sille nuppi turvoksissa mitä mieltä olen hänen työaikavalvonnastaan ja työajan noudattamisestaan. Huusin niin että kaksi osastoa saivat selvän mitä minulla oli asiaa. Lopuksi paiskasin oven kiinni niin lujaa että karmit hajosivat. Menin huoneeseeni odottamaan lopputiliä... vaan ei sitä tullutkaan. Kunnioitus nousi ja sain olla rauhassa sen jälkeen. Perkele sentään kun ihmiset ovat täälläkin stupidoja. Miten yksinhuoltaja hoitaa työnsä, hoitaa flunssaiset tenavansa ja hoitaa itseään 39 asteen kuumeessa? Meneekö yh suoraan leikkauksesta töihin seuraavana aamuna oltuaan munuaisen poistoleikkauksessa?

    • Varoitan . . . .

      Sitä sairastaa sen mitä sairastaa :)

    • tympääntynyt

      heheheeehehe. "ei firmalla varaa makaavalle palkkaa maksaa.." hitto mitä bullshittiä. vakuutuksesta saavat rahat sairastelevasta. sinuna ottaisin jo liittoon yhteyttä ja riitauttasit tuon asian. epäasiallista käytöstä, vihjailua, suoraa haistattelua ja sukupuolisyrjintää. tuskin viihdyt siellä muutenkaan jos viellä tarkkaillaan "kytätään". ei muuta kun liitton lakimieheen yhteys ja heti!.

      • maksava yrittäjä

        Yrittäjä ei saa mistään rahaa sairastavasta työntekijästä vaan maksaa kaiken omasta pussistaan. Toivottavasti työntekijätkin ymmärtävät tämän. Ymmärrän jos on oikeasti sairas, niin silloin on parempi huilata tauti pois, mutta aivan pienistä ei kannata pois jäädä, työn tekevät sitten muut.

        Ei tuollaiset sairaspäivämäärät ole normaaleja ja kyllä keskustelu oli paikallaan. Toki täytyy tehdä asiallisesti.


    • 686546

      Hei! sinuna tekisin niin ennenkuin ne antan´vat sinulle potkut oikeasti. alat itse kahtelamaan toista työpaikkaa jo

    • Suurin osa

      tänne kirjoittajista ei ole etes työelämässä tai tehneet koskaan etes minkäänlaista työtä mutta "päteviä" kommentoimaan.

      • tympääntynyt

        haista sinä sanonko mitä. itsellä ollut vuosikymmenien kokemus työelämästä ja useammasta pallinrikkoja työnantajasta. ehkä siksi musta on tullut tällainen. kun nyörtyy hetkeksikään ja antaa periksi oikeuksistaan niin heti viedään vähätkin. mutta kun esittää kritiikkiä niin itketään krokotiilin kyyneliä. siksi kait minua ei tartte kyylätä työpaikalla koska kyylään silmä kovana työnantajaa ja sen tekemisiä. :D mutta aloittaneen kertomuksen pohjalta voisin sanoa että tuollaisesta käytöksestä jo vapaa ajalla joutuisi raastupaan ja työnantaja korvausvelvolliseksi. nykyisin kaikki kokee omaavansa vain oikeuksia mutta ei velvollisuuksia koskee myös työnantajaa!.


      • Menehän heti
        tympääntynyt kirjoitti:

        haista sinä sanonko mitä. itsellä ollut vuosikymmenien kokemus työelämästä ja useammasta pallinrikkoja työnantajasta. ehkä siksi musta on tullut tällainen. kun nyörtyy hetkeksikään ja antaa periksi oikeuksistaan niin heti viedään vähätkin. mutta kun esittää kritiikkiä niin itketään krokotiilin kyyneliä. siksi kait minua ei tartte kyylätä työpaikalla koska kyylään silmä kovana työnantajaa ja sen tekemisiä. :D mutta aloittaneen kertomuksen pohjalta voisin sanoa että tuollaisesta käytöksestä jo vapaa ajalla joutuisi raastupaan ja työnantaja korvausvelvolliseksi. nykyisin kaikki kokee omaavansa vain oikeuksia mutta ei velvollisuuksia koskee myös työnantajaa!.

        tympääntynyt maantaina apukouluun ja opettele kirjoittamaan Opettelemaan tavuttamaan ja pilkut paikoilleen,eikä mitään pötkö kirjoittelua.


    • 3333333

      Kaikista viisainta olisi antaa todistus jokaisesta sairaslomasta. Kyllä kaikki työssä käyvät joskus sairastavat. Sairaslomien määrä ei pysty olemaan pätevä syy irtisanomiseen.

    • seppä ite

      kyl oli jo aikakin saada varotus.
      työpaikoilla on näitä ammattisairaita ihan liikaa , eihän ne ole läheskään yhtä tuottavia kun terveet.
      sehän on näin että työ on täysin vapaaehtoista ja työntekijä myy omaa työvoimaansa sille joka palkankin siitä maksaa ja sellanen joka on aina pois tai muuten luistelee hommista saa sen palkan usein paljon vähemmästä työpanoksestaan ,kun se joka oikeasti niitä hommia tekee.
      jos olet aina sairaana vaikka puolet työajastasi ei sen työn antajan kuuluis maksaakaan kun se puolet sulle .
      kaikenmaailman liitot ja muut on tän homman vääristäneet aika pahasti.
      sen takia ei kovin helpolla oteta ketään töihin se on liian suuri kuluerä se palkka ja pahimmassatapauksessa se palkka menee ihan hukkaan kun se työntekijä lusmuilee ja laittaa kapuloita rattaisiin .
      hyvä työntekijä on firmalle hieno asia ja sellaista pitää arvostaa , ja moni arvostaisikin isomman palkankin muodossa muttakun ne lusmut on heti samaa vaatimassa , niin siksi usein se hyvä työnsä tekijä jää vähän ali arvostetun tuntuiseksi.
      ja sitten kun on se lusmu ja ns sairastelija se voi tehdä helposti kahden hyvänkin työnsä tekijän homman turhaksi.
      kyllähän ihminen , siis jokainen on joskus niin kipeä ettei voi työssä olla ,mutta osa etsii itsestään pieniäkin merkkejä että vois jonkun perusteella hakea sairaslomaa ja olla pois duunista .
      koska joku työ laki tai joku sellanen määrää että ihminen saa sairastaa jonkun tietyn määrän , on se joillekkin paha jos ei se määrä tulekkaan täyteen.
      ihan niinkun kesälomat ja muut sellaset , pitäis saraslomankin tulla heidän mielestään täyteen.
      ei tää ole ihan pelkkää legendaa vaan tässä on aikapaljon totuuttakin tiedän sen kun olen ite nähnyt.

      • tympääntynyt

        seppä menee nyt sinne pajallensa ja takoo mitä takoo. kenenkään elämää ei voi rakentaa sen ehdoilla että työ on kaiken keskiö. toivottavasti sepälle ei satu mitään takoessaan koska joutus maistamaan työelämän toista puolta. vaikka turha sitä kokoomuslaiselle nilkille mennä selittämään. luojan kiitos että suomessa vahva ammattiliittojärjestelmä.


      • Pötkö syytää
        tympääntynyt kirjoitti:

        seppä menee nyt sinne pajallensa ja takoo mitä takoo. kenenkään elämää ei voi rakentaa sen ehdoilla että työ on kaiken keskiö. toivottavasti sepälle ei satu mitään takoessaan koska joutus maistamaan työelämän toista puolta. vaikka turha sitä kokoomuslaiselle nilkille mennä selittämään. luojan kiitos että suomessa vahva ammattiliittojärjestelmä.

        yhtäja samaa pötkötekstiä, opettele tekstin tavutus.


    • TIEDOSTAMINEN PARANT

      TIEDOSTAMINEN PARANTAA : Asenne muutos :)

      Tiedon sekä taidon portit ovat aina auki :)

      Kaikki mitä annamme saamme Takaisin :)

      Elämän hetki on uusi sekä tuore , , ,

      Voiman hetki on juuri nyt , , , Siirry tietoisuuden valloon

      Tietoisuus , , , Parantaa:) .......J o p a , , , S y ö v ä n k i n :)

      Irrottaudu Meisyyden vangeista sielun Betoneista !

      Kun todella " rakastamme itseämme kaikki elämässämme sujuu , , ,

      Rakasta Itseä sekä Lähimmäistä :)

      Uudistumme , , , :)


      TERVE - YKSILÖ / SAIRAS -YKSILÖ

      1.Touuden havaitseminen , , , Normaali reaktio

      (Ylinen , , , sopetumisreaktio )


      2. Sopetuminen todellisuutteen , , ,

      Sisäinen Sopeuttava Muutos , , ,

      Lisääntynyt voima , , ,

      Paremmpi Fyysinen ja Mielenterveys , , ,


      SAIRAS YKSILÖ

      1. Totuuden havaitseminen , , ,

      Normaalia heikommpi tai voimakkaampi , , , Reaktio , , ,


      2. Sopetumattomuus todellisuuteen , , , Taistelu tai Pakko Asenne , , ,

      Alhainen vastustus kyky Aggresiivisiin , , ,

      Tekijöihin Nähden , , ,

      ( Henkisiin Psykologisiiin Fyysisiin )


      Ihmisen keho heijastaa selvästi sen mitä tapahtuu hänen sisällään , , ,

      Elimistö on sielun ilmapuntari :)


      YKSIN KERTAISUUDET HYÖKKÄÄ TOISIAAN VASTAAN

      (Heikko Itsetunto )


      SIVISTYNYT KAKSI SUUNTAINEN VUOROVAIKUTUS

      (Tulen Huomioon otetuksi )

      "Sivistys , , , Sisäistetty !

      Teve itsetunto on elämänmitainen kummppani , , ,

      Huolla , , ,

      Rakkauden Energialla , , , :)

    • jotain tietävä..

      En kyllä ole sellaista lakia nähnyt, missä sanotaan että "saa sairastaa 60 päivää"...Palkanmaksuun ehkä liittyy 60 päivää, ei muuhun..saahan sitä sairastaa vaikka 360 päivää...

    • Deadlift

      Jos ei viitsi käydä töissä niin luulempa että työttömien joukossa on halukkaita tulemaan näiden "sairaitten" tilalle.

      Voi sitten mennä kuntouttavaan työtoimintaan 9 euron päiväpalkalla!

    • kumpikohan.

      Oletko sinä viranhaltija ? Ellet niin asia on vakavampi . Viranhaltijaa ei voi erottaa eikä antaa edes varoitustakaan poissaoloistaan. Muuten SAK tulee silimillesi.

      • virkahenk.

        Taita nuo kunnan viranhaltijat olla enimmäkseen ihan muiden kuin SAK-laisten ammattiliittojen jäseniä.


    • Töömees

      Itse seuraan sivusta tilannetta jossa omalla työpaikallani kaksi tyyppiä ovat vähintään joka toinen viikko ainakin päivän tai kaksi poissa töistä. Se vituttaa suunnattoman paljon koska tämä vaikuttaa myös omaan tekemiseeni koska ilman heitä me muut emme voi hoitaa omaa osuuttamme vaan jonkun toisen täytyy korvata heitä.

      Ainakin toisella ilmeisesti on aivan oikeastikkin jotakin vikaa raajassa koska oli toista vuotta sairaslomalla mutta mielestäni työnantajan pitäisi miettiä uudelleensijoittamisen mahdollisuutta tällaisissa tapauksissa kun työntekijä on takuuvarmasti kuukaudessa ainakin X määrän poissa.

      Itsekkin voinen myöntää olevani alkoholisti, tosin 4 vuoden työsuhteeni aikana en ole pitänyt yhtään aiheetonta sairaslomapäivää. (yhteensä 16 päivää, 2 päivää flunssasta ja 14vrk raajan murtumisen seurauksena, ei johtunut alkoholista)
      Tiedän millainen työtilanne kulloinkin on työpaikallani ja tarvittaessa kysyn etukäteen joko pekkas- tai palkattoman vapaan ja yleensä syykään ei ole jäänyt epäselväksi.
      Pari kertaa on käynyt niin että mehu on hypähtänyt maulleen mutta vapaan pitäminen ei olekkaan sopinut niin silloin ei ole auttanut muu kuin laittaa hyvissä ajoin vauhti seis ja mennä vain nöyränä ajallaan kustannuspaikalle.

      Omasta mielestäni en ole kupannut työnantajaa aiheettomasti enkä pode huonoa omaatuntoa lyhyellä varoitusajalla pitämistäni vapaapäivistä koska työnantaja ei ole näissä joutunut nähdäkseni koskaan kärsimään vahinkoa.

      Mielekkyys omaan työhön tosin on kärsinyt kovasti tasa-arvon puutteen ja erinäisten työpaikan narsistien sekä toteutumattomien palkkalupausten vuoksi ja siksi olenkin tässä katselemassa uutta työpaikkaa.

    • Jaahas........ja tuo on mun mielestä kyllä täysin törkeää nyt höpöttää se sun esimie-hes jostakin.......itse olen töissä yhes paikas, ja siellä on parikin ihmist, jotka tulee lii- an myöhään töihin, vaikka kaikkien siel työskentelevien pitää olla siellä ennen kellon soittoa, eli kello 09:00:n mennessä ma-pe, milloin sattuu oleen töissä......ja ne pari tu -lee vasta tuntia myöhemmin tai jopa myöhemminkin........ja kukaan ei sano mitään... Sekö muka on rielua kaikkia muita kohtaan ? Ei ole. Kaikkien on oltava siellä ennen kellon soittoa, myös niiden hullujen ! Ja se toinen on tosi läski muija, häpeän sitä. Ja sen pitäis tulla ke töihin, kut ei oo näkyny läskiä sinä päivänä......mis ile asuu ei kiin-nosta, kunhan tulee ajoissa töihin, kuten MÄ TULEN !
      Kyllä sulla on täysi oikeus olla töistä pois, jos se oli todella joku onnettomuus, johon jouduit. Oma entinen tyhmä pomoni oli kerran pois töistä monta päivää, mukamas ki -peen lapsen takii, kun ei mies voinu mukamas sitä vahtii.........en tienny, koska tulee muija takas......ja sit itte määkyy, jos joku sen "alainen" on poissa töistä parikin työpäi -vää.......kyllä se on samat säädökset joka työpaikalla työntekijän poissaoloja koski-en. Pitää vaan kysyy, jos ei oo tiedos ennen, kun oot tullu töihin sinne.......

    • HelpostiHoituu

      Käy valittamassa lääkärille että työnantaja painostaa sairauspoissaoloista ja pää ei kestä. Saat 6kk lepolomaa ja lääkäri kirjoittaa mielellään kun työnantaja tuppautuu hänen tontilleen.

      Meilläkin pari kävi tuon tekemässä ja sitten lähti esimies.

      • moni koki asian

        Muistan, kun työnantaja laittoi henkilökunnan lääkäriksi usein suojatyöhön pystyvän lääkärin .Sanoi ehdoksi, että sairaslomaa ei saa antaa. Työpaikastaan kiinni pitävä lääkäri noudatti ohjeita ja jälki oli sen mukaista. Siinä hoidettiin suojatyöläistä. Ei työntekijöitä. Onneksi isossa kaupungissa oli myös yksityilääkäriä, josta voi hakea apua


    • ymmärrän kyllä!

      Miksi hemmetissä yrityksen pitäisi maksaa sinulle palkkaa siitä, että JÄTÄT TYÖSI TEKEMÄTTÄ!!! Mielestäni täysin ymmärrettävää yrittäjältä, että puuttuu tuohon sairasteluun. Moraalisesti oikea ratkaisu olisi se, että kieltäydyt vastaanottamasta palkkaa niiltä päiviltä, kun olet töistä poissa jonkun sairauden takia. Näin sairastelut eivät aiheuta turhaa kuluerää työnantajalle, koska yrityksen tehtävä loppujen lopuksi on tuottaa voittoa!

      • ringgaago

        Ihminen ei ole kone ,konekin joskus sairastuu.


      • lioi

        Anteeksi mitä sen yrityksen tehtävä on tuottaa? Ymmärrän kyllä! nimimerkkiä käyttävä paljasti kirjoituksellaan sen todellisen luonteen mikä kaikilla johtajilla piilee ja se on rahanahneus sekä vallanhimo. Itse olen aina kuvitellut että kun tehdään jotain työtä niin sitä tehdään sen takia että siitä on hyötyä ihmisille. Olen ollut väärässä ilmeisesti sitä tehdäänkin voiton takia? On yhdentekevää mitä tekee kunhan se tuottaa voittoa ja kyllähän sen jo tiedämmekin että se joka työt tekee se saa pienimmän palkan. Psykopaatit johtotehtävissä edelleen.


    • Sairas pomo!

      TÄYSIN asiaton tilanne, se on nyt ihan sama vaikka työnantajaa miten harmittaisi poissaolosi mutta tuon kaltaista törkeää agressiivista kuulustelutilannetta EI saa koskaan työnantaja tehdä! On toki oikeus ASIALLISESTI keskustella, että olet ollut aika paljon poissa, onko jotain mikä työpaikalla esim. on sellaista joka voi aiheuttaa näitä (työpaikkakiusaaminen, huono ergonomia ym), mutta ikinä koskaan ei saa tällä lailla kun kerroit pomo huutaa!!!
      Harmi kun menit sinne yksin. Älä koskaan enää tee niin. AINA esim. luottamusmies mukana, joka kerta. Ja tosiaan, aina hae sairaustodistus. Sen jälkeen ei ole enää mitään mitä työnantajasi voisi tehdä kun sinulla on todisteet ja AINA vain ja ainoastaan luottamusmiehen kanssa pomon kanssa juttelemaan.
      Sinuna tekisin asiasta ilmoituksen jo nyt sekä luottamusmiehelle että työsuojeluvirastoon, aivan ehdottomasti!

    • Suojatyöpaikkoja on

      Hyvä että saisi kenkää sairastelija sillä täältä olisi tulossa sellainen tilalle jonka ei tarvitse kakaran eikä minkään takia olla pois.

      .. ja silti ei kukaan tervettä viiskymppistä huoli...

      Ei tule kausiflunssia eikä ole sairastelevia kakaroita mutta silti työnantajat ottavat mielummin nuorempia joilla on koko ajan sairauslomia eikä työmotivaatioo ollenkaan. Kaikki laskevat paljonko saa olla pois täydellä palkalla ja käyttävät ne lahjakkaasti niin ettei kakaralla välttämättä ole mitään hätää kunhan haluavat vain palkalliset lomapäivänsä pitää. Lakin ne tuntevat paljonko saa olla pois ja täysi palkka tulee. Kunnalla ja valtiolla ne laskevat että ovat tulleet lakisääteiset sairausloma päivät varmasti käytettyä. Yksityiseltä voi lentää pihalle jos toimii samoin.

    • yrittäjäitse

      On se ihme, kun osa täällä keskustelijoista on sitä mieltä, että ihminen on ihmiselle susi ja työnantaja on pahis kun huomauttaa sairastelusta... Tuliko mieleen, että tuo työntekijä, joka sairastaa ei kuitenkaan haluaa ilmaisesti sairastella vaan saada palkkaa tekemättömästä työstään. Sekö on reilua? Ja oikeudenmukaista työnantajaa ja työkavereita kohtaan?

      • -yrittäjä-

        Juuri näin! Sairastelkoon silloin kun on pakko, mutta niin, ettei siitä tarvitse maksaa. Vain työnteosta kuuluu maksaa. Ei todellakaan sairastelusta.


      • Sehän tässä Suomessa on oikeasti hyvää työntekijälle, että työpaikalle ei mennä kuumeessa/mahataudissa/käsi poikki yms. koska siinä menee terveys. Elämä ennen työtä! Reilua on se, että työntekijä saa sairastaa sen verran kuin mitä on tarve ja tästä annetaan lääkärintodistus, kuten ap on tehnytkin. Jos lapsi sairastaa, se on voi voi, niitä sattuu. Jos työnantaja alkaa epäillä lääkärintodistuksista huolimatta, että poissaolot ovat olleet aiheettomia, siitä puhutaan työntekijän kanssa _asiallisesti_ kahden kesken, ilman kirosanoja tai syyttelyä, saati mitään alkoholistiksi haukkumista.


      • -yrittäjä- kirjoitti:

        Juuri näin! Sairastelkoon silloin kun on pakko, mutta niin, ettei siitä tarvitse maksaa. Vain työnteosta kuuluu maksaa. Ei todellakaan sairastelusta.

        Niin että haluat työntekijöiden tulevan oksentamaan esim. asiakkaiden, papereiden ja tuotteiden päälle, tartuttamaan muutkin työntekijät ja olemaan vain läsnä koska tilanteensa vuoksi ei pysty tekemään töitä, mieluummin kuin että työntekijä parantaisi itsensä ensin? Koska niinhän siinä kävisi, ihmiset tulisivat pää kainalossakin töihin koska ei ole varaa olla pois. Jos sinun yrityksessäsi ei ole varaa työntekijöiden sairauspäiviin (lusmuilusta en puhu), hoida itse työsi ja jätä palkkaamatta ihmisiä.


      • ytkyk
        -yrittäjä- kirjoitti:

        Juuri näin! Sairastelkoon silloin kun on pakko, mutta niin, ettei siitä tarvitse maksaa. Vain työnteosta kuuluu maksaa. Ei todellakaan sairastelusta.

        Mitäs sitten jos herra tai rouva yrittäjä itse sairastuu niin pahasti, että ei pysty töihin menemään??


      • sehän on
        ytkyk kirjoitti:

        Mitäs sitten jos herra tai rouva yrittäjä itse sairastuu niin pahasti, että ei pysty töihin menemään??

        taas sen ajan murhe


      • Monessa tapauksessa
        ytkyk kirjoitti:

        Mitäs sitten jos herra tai rouva yrittäjä itse sairastuu niin pahasti, että ei pysty töihin menemään??

        se herra tahi rouva yrittäjä korvaa yritykselleen sairaslomansa aiheuttaman kassavajeen tinkimällä vapaa-ajastaan ja tekemällä nuo "puuttuvat tunnit" kiinni.
        Muuta mieltä askarruttavaa.


      • Palkkaisitko sinä
        triba kirjoitti:

        Niin että haluat työntekijöiden tulevan oksentamaan esim. asiakkaiden, papereiden ja tuotteiden päälle, tartuttamaan muutkin työntekijät ja olemaan vain läsnä koska tilanteensa vuoksi ei pysty tekemään töitä, mieluummin kuin että työntekijä parantaisi itsensä ensin? Koska niinhän siinä kävisi, ihmiset tulisivat pää kainalossakin töihin koska ei ole varaa olla pois. Jos sinun yrityksessäsi ei ole varaa työntekijöiden sairauspäiviin (lusmuilusta en puhu), hoida itse työsi ja jätä palkkaamatta ihmisiä.

        minut? Pliis. Olen herkkä sairastelemaan. Mitä, eikö yritykselläsi olis varaa maksella mun parin kuun saikkuja vuodessa? Ostaisit työvoimaa tunnin varoajalla kun soitan sulle aamuseiskalta, etten pääse duuniin kun peräreikä laulaa pytyllä. Kustannus saikuistanihan ei ole kuin about kolminkertainen kaikkine oheiskuluineen. Eikö yritystoiminta kiinnosta, tuleeko saikuista kuluja? Ja minä en muutoin lusmuile,,,joka kerralla kun saikuttelen.


    • KKKo

      Jos oletetaan että systeemissä on vikaa niin kuinka sen voisi korjata? Onhan se ymmärrettävää pienen yrityksen pyörittäjältä ettei halua tekemättömästä työstä maksaa mutta sitten taas työntekijälläkään ei kauheasti vaihtoehtoja ole jos sairastut niin milläs sitten elät? On silti totta se että se joka ne työt tekee on aina paskamaisessa asemassa. Työnjohtaja on paremmassa asemassa jo senkin vuoksi ettei tarvitse tehdä mitään kovin raskasta ja jos vedotaan että johtaminen on vastuullista niin sekin riippuu henkilöstä joillekkin ei ihmishenki merkitse mitään ja saa hyvin unenpäästä kiinni vaikka tietää alaistensa olevan joka päivä hengenvaarassa todennäköisesti takataskussa on jo valmiina surunvalittelupuhe minkä sitten heittää kun tilanne ajankohtainen. Pienyrittäjiä kyllä ymmärrän jos itsekin osallistuvat jollain tavalla työntekoon.

    • ensio toisio

      mä itse olen itseni työn antaja ,siis yrittäjä ja myös poikani on samassa yhtiössä yrittäjänä,elikkä me kaksistaan .
      viitisen vuotta on ollut firma toiminnassa ja mä en ole sairastanut kertaakaan , poika oli yhden päivän kipeenä parivuottasitten.
      ei yksinkertaisesti ole varaa sairastaa ,eikä ainakaan palkata mitään ammattisairastelijaa avuksi.
      sairastelut kannattaa jättää viikonlopuiksi , sillon se ei haittaa toimintaa.
      usein on ajateltu ottaa joku töihin että ehtis hoitaa paremmin firman asioita .
      ollaan tultu kuitenkin siihen tulokseen ettei se kannata , liian paljon on palkan lisäksi niitä oheiskuluja vakuutukset ym maksut, ja lomat ja sairaslomat ym tekevät myös niin ison kustannuksen ,että pitää yrittää itse keskenämme hoitaa asiamme.
      ei sille mitään voi jos sairastuu , eihän sillon voi töitäkään tehdä.
      kyllä myös palkatulla töntekijällä pitäisi olla sa kannuste työntekoon , sen lisäksi ,että on kiva olla töissä ,työnteolla saa myös rahat elämiseen.

      • OmaLoma

        Just just . Tee sinä vaan niitä hommias. Mutta minäpäs se olinkii sairaslomilla niin pitkään että pääsin sit sairaseläkkeelle. Nyt on elämä yhtä juhlaa, ilman viinaa tietenkii. On aikaa harrastuksiin ja matkustamiseen. Asustelen ulkomailla kovilla pakkasilla ja tulen sit Suomeen kun ilmat lämpiää. Muutaman leikkauksen selkään ja pariin muuhunkin tukielimeen jouduin itse yksityisellä teettämään kun työpaikan kusipää lekuri jarrutti koko ajan paranemista hoitoja pihtaamalla ja viivyttämällä sekä sairaslomia panttaamalla. Typerys vaan hoki että mene kokeilemaan töihin... paskapää ja lääkärinvalan pettänyt konitohtori ja perseennuolija. Sasi sit kjenkää myöhemmin jostakin syystä, liekö epäonnistunu riskinotto ja valehtelu potilaalle.
        Piti olevinaan olla sit kevennetty toimenkuva, mutta paskan marjat, pomojen kusipäisyys ja älyn puute vaan lisäsi fyysistä työrasitusta sekä henkilökunnan vähentämisestä johtuva työtehtävien rasituksen lisääntyminen. Minkä ennen teit kahdestaan jos oli raskasta, niin kun lähetettiin kavereita kortistoon ja ei ollut keneltä pyytää hetkellistä tuuppausapua raskaampaan vaiheeseen niin itsehän se piti yksin tehdä. 20 vuotta samassa firmassa kylläkin työskentelin, mutta jo hieman yli nelikymppisenä jouduin sairaseläkkeelle muutaman vuoden tappelun jälkeen eläkevakuutusyhtiön kanssa. Maksaa se firmakin siitä osansa:) Ilman omaa aktiivisuutta ja periksiantamattomuutta olisin nyt varmaankin pitkäaikais työtön melkein liikuntakyvytön työkkärin asiakas. Ammattiliitosta ei ollut mitään apua, sanoivat vaan että oikeuteenkaan ei kannata mennä koska heillä on ennakkotapauksia ja kuulemma hävinneet ne kaikki, silloin meinasin luovuttaa, mutta en vaan luovuttanu.
        Nyt kun ei ole paniikkia rahan suhteen, niin olen ostanut kiinteistöjä pankkilainalla ja laittanut ne vuokralle. Siinä mulle sit eläkepäivien turva kun vuokralaiset maksaa ne kiinteistöjen lainat ja jää niistä jokunen satanen itsellekin joka kuukausi. Myyn sit joskus ne pois kun en enää jaksa pyörittää systeemiä. Onhan niissä omat hommansa ja huoltonsa. Itse elelen sillä .. voin sanoa että melko mukavalla sairaseläkkeelläni. Saisivat nostaa tuon varsinaisen eläkkeellesiirtymisiän vaikkapa tuonne yli 75 vuoden seutuville, niin saisin olla pidempään tällä sairauseläkkeellä:) Kiinteistöistä ylijäävät tulot menevät pankkitilille pitkäaikaiselle säästötililleni, jossa on nosto-oikeus pari kertaa vuodessa. Eikä tartte olla kusipäisen yrittäjän orjatyövoimana, se on pääasia. yritti ne mullekin eläkeyhtiöstä tarjota koulutusta, mutta en menny siihen ansaa. Sanoin vaan että ei vanha koira opi uusia temppuja. Jos olisin mennyt koulutukseen esim. uuteen ammattiin, niin olisin työttömyyskorvauksella pitkäaikaistyötön ja ei sairaseläkettä olisi myönnetty ollenkaan. Kerran olin lyhyen aikaa kursseilla ja se päättyi kun sanoin että en tajua mitään noista hommista enkä voi niitä hommia tehä ja paikat on kipeenä. Se siitä sitten. Parempi kun pitävät hieman yksinkertaisena:) PS. Tilasin eilen matkan lämpimälle saarelle, vietän siellä vaimoni kanssa myös joulun. Mukavaa joulun odotusta vaan teille kaikille, koettakaa kestää niitä kusipäisii työnantajiakin. Ja varsinkii niitä kusipäitä työpaikan roistomaisia perseennuolijalääkäreitä . Antaahan se työ kuitenkin leipää ja ehkä joskus leivän päällekin jotain pientä. Eu- alueella lomailen koska lääkärissä käynnit on helpompia jos tarvitsee joskus niitä. Liitostakaan en ole eronnut, vaan mulla on se liiton jäsenyys ja vakuutukset, vaikka en maksakkaa sinne enää mitään.


    • PienYrittäjän työntekijä

      Miksi työnantajan pitää maksaa töistä pois olevalle työntekijälle palkkaa. Työn tekemisestähän se maksetaan. Vielä vähemmän lapsesi sairastelut kuuluu työnantajalle, paitsi tietysti jos on ollut teko vaiheessa toisena osapuolena. Itse en ole lapseni vuoksi sairaslomalla ollut, poissa töistä kylläkin. Silloinkin ole asiasta neuvotellut työnantajan kanssa, että mites saatais asia hoidettua. Olen siis pyytänyt palkatonta vapaata sairaan lapsen hoitamiseksi. Aina on onnistunut.

    • paska homma
    • pissiäpääääässä

      Jatkossa mene aina luottamusmiehen kanssa esimiesääliötä kuuntelemaan.

      Kusipää esimies.Ihan kusipää.

    • monika5

      Jatkoa vielä, selkeintä on mennä hakemaan kaikista, myös vaikka päivänkin poissaoloista lääkärintodistus. Silloin ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
      http://goo.gl/7DO8KH

    • juristi työoikeus

      Ota yhteyttä suoraan liiton lakimiehiin.
      Pyydätte selvitystä aiheettomasta suullisesta varoituksesta.
      Mikäli jatkossa joudut silmätikuksi, kiusatuksi tai sinulle "järjestetään" toinen varoitus
      esimerkiksi epäselvällä tehtävänannolla niin tämä uhkailu käy todisteeksi.

      Älä kysy mitään luottamusmieheltä sillä he asettuvat useimmiten työnantajan tueksi, yhteys liiton lakimieheen ja varmuuden vuoksi vielä selvitys yksityisen puolen lakimieheltä.

      Kyseessä on esimiesten taholta Laiton uhkaus ja Sopimaton käytös.

      Lisäksi nykytekniikalla voit nauhoittaa puhelusi ja keskustelut esimiehen kanssa.
      Keskustelut joihin otat osaa saat nauhoittaa laillisesti salaa.
      Ota yhteyttä, sillä sinulle suunnitellaan jo seuraavaa "varoitusta" ja irtisanomista.

      • qeti

        Tuo on kyllä totta että luottamusmies kannattaa ohittaa koska pitää yleensä työnantajan puolta aivan kuten työpaikkalääkärikin. Aina on mahdollisuus puolueellisuuteen. Tosin onhan tämä systeemikin täysi susi jos yhteiskunnan jäsenet joutuvat keskenään tappelemaan oikeuksistaan ei mitään työtä kuuluisi tehdä vain sen pelkän voiton takia kyllä työn kuuluisi olla koko yhteiskuntaa hyödyttävää tai sitten sitä ei tehtäisi lainkaan.

        Totuus on myös se että samalla kun työnantaja ja tekijä kinastelee keskenään niin suurimmat voittajat myhäilevät hallituksessa tai muissa valtion viroissa ja lyövät kapuloita rattaisiin ja pelaavat aikaa loputtomilla tarinoillaan.


    • näyttö on oltava

      liiton lakimies ottaa asian hoitoon.sen jälkeen kun on selvitetty luottamus miehen kanssa asiat työntekijätä selvitys poissa oloista kuullaan myös työnantajaa toki neuvoja he antaa mutta selvitys on tehtävä. itselläni on kokemusta liittoni lakimiehestä kun tarvittavat näytöt on hataralla näytöllä on vaikea voittaa siis aloittaja kerää todistukset poissaoloista todistaja on oltava esimiehen käytöksestä luottamusmies antaa sen tiedon mikä asiasta on hänelle ilmoitettu liiton edustaja neuvottelee luottamusmiehen kanssa samoin työntekijän kanssa sekä esimiehen kanssa näyttö on oltava. koneessani ei toimi isot kirjaimet

    • Osaajako

      Itse olin 1,5 vuotta sairaslomalla työtapaturman johdosta " laite vika."
      Ei koskaan syyllistetty kysyttiin kuinka voit ja koskas tuut töihin .
      Kaksi leikkausta ja kuntoutus takana.
      Nyt liikerajoitteisena työnantaja hyväksyi työssä olon muuten olisin työkyvyttömyys eläkkeellä.
      Työnantaja arvostaa työn tekijöitä olemme sen voimavara laitteet vaatii oppimista ja muistamista . Ei ihan pystymetsästä otetut pärjää.

    • Simpsoni

      Oikeastaan tuli vaan mieleen, että ehkä et osaa/pärjää työssäsi niin hyvin kuin pitäisi niin ehkä työnantaja haluaa yrittää päästä susta eroon. Sekä lukuisat poissaolot vaikka on todistus ollut aina huonontavat yhä työtäsi ja tavallaan muut tekevät jatkuvasti työtäsi omien työnsä ohella, ehkä toiset työntekijät tukevat asiassa esimiestä. Aika paljon noita poissaoloja sulla on mutta oletko joka vuosi noin paljon pois, eihän sille mitään voi jos on sairaana mutta kyllä 25 poissaoloa on todella paljon..

    • grfgr

      Oikeastaan tuli vaan mieleen, että ehkä et osaa/pärjää työssäsi niin hyvin kuin pitäisi niin ehkä työnantaja haluaa yrittää päästä susta eroon. Sekä lukuisat poissaolot vaikka on todistus ollut aina huonontavat yhä työtäsi ja tavallaan muut tekevät jatkuvasti työtäsi omien työnsä ohella, ehkä toiset työntekijät tukevat asiassa esimiestä. Aika paljon noita poissaoloja sulla on mutta oletko joka vuosi noin paljon pois, eihän sille mitään voi jos on sairaana mutta kyllä 25 poissaoloa on todella paljon..

      • grfgre

        Oikeastaan tuli vaan mieleen, että ehkä et osaa/pärjää työssäsi niin hyvin kuin pitäisi niin ehkä työnantaja haluaa yrittää päästä susta eroon. Sekä lukuisat poissaolot vaikka on todistus ollut aina huonontavat yhä työtäsi ja tavallaan muut tekevät jatkuvasti työtäsi omien työnsä ohella, ehkä toiset työntekijät tukevat asiassa esimiestä. Aika paljon noita poissaoloja sulla on mutta oletko joka vuosi noin paljon pois, eihän sille mitään voi jos on sairaana mutta kyllä 25 poissaoloa on todella paljon..


      • bikh8iolnol9
        grfgre kirjoitti:

        Oikeastaan tuli vaan mieleen, että ehkä et osaa/pärjää työssäsi niin hyvin kuin pitäisi niin ehkä työnantaja haluaa yrittää päästä susta eroon. Sekä lukuisat poissaolot vaikka on todistus ollut aina huonontavat yhä työtäsi ja tavallaan muut tekevät jatkuvasti työtäsi omien työnsä ohella, ehkä toiset työntekijät tukevat asiassa esimiestä. Aika paljon noita poissaoloja sulla on mutta oletko joka vuosi noin paljon pois, eihän sille mitään voi jos on sairaana mutta kyllä 25 poissaoloa on todella paljon..

        mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkmmkmkmkmkm


    • 11+13

      Meillä kans töissä yksi työntekijä saikuttaa aina perjantaisin. Se on rasittavaa, koska käytännössä häntä ei voida laskea normaaliin vahvuuteen, mutta muiden työntekijöiden tilannetta ei kyllä huomioida tehokkuuden vuoksi.

      En sano, että oikeiden syiden vuoksi ei pitäisi olla sairauslomalla, mutta kyllä esim. 20 päivää vuodessa on aivan hirveän paljon. Itse olen ollut 20 vuoden aikana poissa yhden päivän, ja silloinkin kyllä inhotti, koska tiesin, miten muut siitä kärsivät. Jos lapsi on sairaana, niin voi hankkia vaikkapa lapsenvahdin kotiin.

    • Terveduunari

      Olen pitkälti yli 50 mies. Mulla on yli 10v työsuhde.
      10 vuoteen en ole ollut yhtään päivää sairaslomalla. Työni on rankkaa ja tarkkuutta vaativaa. Vahingosta voi mennä henki. Ylös pitää nousta klo 03.30- 05.00 välillä. Välillä pitkiä päiviä, eli 12h päiviä. Välillä lyhempiä.
      Meidän firmassa on noin kerran vuodessa vähennystarvetta ja ne jotka sairastelee, tai aiheuttaa muita kuluja, irtisanotaan. Moni ei jaksa ja irtisanoutuu vapaaehtoisesti. Moni masentuu, kun ei voi viettää kapakassa "sosiaalista" elämää. Itse en pystyisi käymään kapakassa, enkä käykkään. En tupakoi, enkä juo kaljaa/viinaa. Hoidan kuntoani liikunnalla. Työni on vielä sellaista, että jos olisi poissa, niin joku on saatava riviin se minun työni tekemään. Sitä ei voi siirtää huomiseen. Jos ei saada tilalle tekijää, päivästä muodostuisi hävikkiä monta sataa euroa työnantajalle. Terveyrttäni ei firmassani palkita mitenkään. Aina ei saa edes jouluruokaa (kuten viimejouluna), kun jouluateriapäivänä töitten takia en päässyt omaan ruokalaamme. Aterialipuke kyllä annetaan, mutta se on voimassa vain juuri sinä päivänä, eikä sitä voi käyttää toisena päivänä, vaikka jouluruokaa tarjotaan ruokalassa koko viikkon. Jos kaikille työntekijöille annettaisiin jouluateria, niin se tulisi talolle liian kalliiksi :(

      • adgji

        Samankaltaista työtä itsekin teen. Taloon tullessa oli vielä niitä ylimääräisiä kavereita jotka tulivat paikkaamaan jos joku pois oli nykyään yhtään ylimääräistä ei ole ja paikkuu hoidetaan ylitöillä silti on varaa palkata ylempiarvoisia mitään tekemättömiä nurkkiin pyörimään miettimään kuinka työn voisi vielä tehokkaammin suorittaa tai muuten vaan kyttäämään ja valittamaan oikeiden työntekijöiden työnlaadusta johon tekijät itse eivät voi kuitenkaan vaikuttaa koska välineet on sitä mitä ne on.

        Työturvallisuus menee huonommaksi koska työnantajaa kiinnostaa enemmän voiton tekeminen kuin että pitäisi laitteiston vaadittavassa kunnossa. Onhan se kuitenkin halvempaa pitää työturvallisuus palaveri ja maksaa itselleen kuin
        laittaa työympäristö asianmukaiseen kuntoon.

        Kaikki tämä on mahdollista silloin kun valtio ei omista yhtiötä eikä työtä tehdä yhteiskunnan hyväksi vaan sitä tehdään sen yhtiön omistajan hyväksi joka asuu toisessa valtiossa.


    • vihreä asuinen

      No niin, nyt päästiin aiheeseen, joka on minua askarruttanut koko työelämäni ajan... Olen tällä hetkellä lähes 60 vuotias, useammassa työsuhteessa ollut naisihminen ja olen tullut huomanneeksi ajan varrella monenlaisia "saikkuihin" liittyviä asioita. Itse olen perusterve kahden jo aikuisikään ehtineiden lasten äiti. Mistähän se johtuu, että samat ihmiset ovat aina sairaslomilla, lähinnä ihmiset joilla on vakituinen työ, määräaikaiset harvemmin ovat sairaana. Maanantaina samat henkilöt, eikä työnantaja suuremmissa firmoissa liiemmin puutu asiaan. Jotkut henkilöt eivät vaan ole motivoituneet työntekoon. Ja sitäpaitsi, miksi äidin pitää muka uhrautua jäämään kotiin sairasta lasta hoitamaan? Pitäkää ihmiset huolta kunnostanne, niin pysytte pidempään terveinä. Alkoholin käyttö viikonloppuisin on myös joillekin ongelma, ei ole mukava mennä krapulassa töihin maanantaina.

      • ????

        Miksi edes haluatte äidiksi ja isäksi jos lapsenne eivät teitä kiinnosta vaan ura on tärkeämpi? Minkälaisesta uhrautumisesta on kyse jos on kyse omasta lapsestasi? Saanko vielä kysyä mitä teet työksesi?


    • http://www.listamedi
    • ei koneinsinööri

      Koittakaa nyt mennä töihin vaan ja hoitakaa työnne hyvin. Meillä on paljon Itä-Afrikasta tulleita pakolaisia, kun kuulevat, että tekään laulaen tee työtänne meidän on paljon vaikeampi siirtää niitä paimentolaiskulttuurista tähän taitoja vaativaan työelämään ,kun te annatte huonoa esimerkkiä.

      • rajansa kaikella

        Aloittajalla ei ole sinänsä ollut mitenkään paljon sairaslomia, jos tilanne on ollut tuollainen vain tämän yhden vuoden. Se on ollut lähinnä huonoa tuuria ja ikävää sattumaa ja olisi luullut esimiehenkin sen ymmärtävän. Mutta jos tilanne on jatkunut noin jo useita vuosia eli monena vuotena peräkkäin tulee se yli 20 sairaslomapäivää, niin on ihan ymmärrettävää, että esimies jollain lailla puuttuu asiaan. Meidänkin töissä on sellainen tyyppi, jolle on jo monen vuoden ajan tullut se 20-30 sairaslomapäivää vuodessa ja onhan siihen vähitellen alkanut kiinnittämään huomiota niin pomo kuin kollegatkin. Jos kyse olisi tilapäisestä huonosta tuurista, kyllä kaikki yrittäisivät ymmärtää. Mutta kun on joka vuosi yhden henkilön kohdalla sama kuvio, niin ymmärrys ja kärsivällisyys alkaa loppumaan.


      • ljgd

        Tarkoittahaan ei koneinsinööri myös insinöörejä jotka voisivat myös hoitaa työnsä kunnolla aiheuttamatta vaaraa työntekijöille tai ympäristölle/ yhteiskunnalle.. On sellainenkin mahdollista että insinööri kehittää jossain firmassa laitteen ja toisen firman insinööri ostaa sen.Hetken päästä laite kuitenkin paljastuu hengenvaaralliseksi tai tuhoaa ympäristöä.

        Tämäkin on mahdollista ja nähtyä koska sekin homma toimii suhteilla pitäähän sitä kaveria jeesata aivan kuten poliitikotkin jeesaavat toisiaan. Kuitenkin tavallinen kansalainen on se joka näistä leikeistä aina kärsii jotkut menettävät terveytensä ja jotkut asuinympäristönsä.

        Kaikki vain siksi ettei enää työtä tehdä yhteiskunnan hyväksi vaan sitä tehdään ahneiden alaisuudessa voittoa tavoitellen alati kiihtyvällä vauhdilla. Ihminen joka ruumiillista työtä tekee on vain yhdentekevä työkalu näille psykopaateille.


    • yrittäjänä 20 vuotta

      Ette taida käsittää, että työntekijän palkkaaminen on yrityksen kalleimpia investointeja. Kun palkka pitää maksaa useista poissaoloista, sehän maksetaan yrityksen rahavirrasta, ja lisäksi joku joutuu tekemään poissaolijan työtkin. Kannattaa välillä miettiä mitä se työnantajalle kustantaa. Sairauden takia tienenkin pitää olla pois töistä, siis oikean sairauden takia, mutta ei se tee työnantajan osaa mitenkään helpoksi.

      No, tietenkin tähän jotkut vastaavat taas, että oma valinta on alkaa työnantajaksi. Mutta työnantajaksi ei ala kukaan, vain yrittäjäksi. Ehkä töitä on sitten enemmänkin, joten on hyvä palkata lisää porukkaa, että saa asiakkaansa tyytyväiseksi. Siitä se yrittäjän/työnantajan kierre alkaa.

      Olen itse yrittäjä ja aloittanut pienestä. Tein vuosia yksin hommia ja siihen asti kaikki meni kuten pitikin. Halusin työllistää vain itseni, koska olin työtön ja rahaa sain vain peruspäivärahan. Kasvavan kysynnän vuoksi olen laajentanut ja nyt minulla on 7 työntekijää ja yrittäminen on paljon vaikeampaa ja haastavampaa.

      Enkä pysty enää maksamaan sellaista palkkaa itselleni kuin alussa. Äitiyslomalle jäävä työntekijä on niin kallis esimerkiksi, että olen alkanut harkita yritystoiminnan lopettamista. Sairauslomat ovat aina kauhistus. Muutenkin pitkän työpäiväni päätteeksi joudun tekemään itse sairaslomalaisen työt. Ei niitä muutkaan tee.

      Olen totaalisesti uupunut. Älkää hyvät ihmiset alkako yrittäjiksi, mutta älkää myöskään huudelko että kun kukaan ei työllistä. Työllistäminen ei ole yrittäjän velvollisuus, koska hänkin on vain ihminen. Liika ymmärtäminen sairauslomia kohtaan ei myöskään ole velvollisuus, se on vain siedettävä, koska muutakaan ei voi, paitsi lopettaa koko yritys - silloin pääsee helpommalla ja voi yhtyä täällä valittajiin, kun "pomo ei ymmärrä".

      • 36 vuotta yrittäjänä

        Täysin samaa mieltä, jaksamisen rajoilla mennään ja yksinyrittäminen taas alkanut kiinnostaa helppoutensa vuoksi.
        Työntekijänkin pitäisi ymmärtää olevansa samassa veneessä ja että sairausajan palkkakulu on paljon suurempi, kuin hänen käteen jäävä palkkansa. Se on kerrottava vähintään kolmella ja sitten tulevat työn tuoton menetykset tai sijaisen palkkaamisen kustannukset sivukuluineen.
        Sairasloma päivä maksaakin helposti 500 € ja jotta tuon summan saa takaisin on keskimäärin tehtävä 5000 €:N työt.
        Työnantajaksi ja AY liikkeen vittuilun kohteeksi tuskin kannatta kenenkään sovinnolla lähteä pantaten vielä asuntonsakin.


      • okuhtdf
        36 vuotta yrittäjänä kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä, jaksamisen rajoilla mennään ja yksinyrittäminen taas alkanut kiinnostaa helppoutensa vuoksi.
        Työntekijänkin pitäisi ymmärtää olevansa samassa veneessä ja että sairausajan palkkakulu on paljon suurempi, kuin hänen käteen jäävä palkkansa. Se on kerrottava vähintään kolmella ja sitten tulevat työn tuoton menetykset tai sijaisen palkkaamisen kustannukset sivukuluineen.
        Sairasloma päivä maksaakin helposti 500 € ja jotta tuon summan saa takaisin on keskimäärin tehtävä 5000 €:N työt.
        Työnantajaksi ja AY liikkeen vittuilun kohteeksi tuskin kannatta kenenkään sovinnolla lähteä pantaten vielä asuntonsakin.

        Ei työntekijä voi mitenkään ymmärtää olevansa samassa veneessä koska hän ei ole siellä samassa veneessä. Eläminen maksaa yhtälailla hänellekin kuin sinullekin jos sairastamisesta ei saa palkkaa niin aika paskat oltavat tulee pitäisikö sitä sitten ottaa loparit heti kun oksennustauti iskee?

        Kyllä täällä jokainen menee jaksamisen rajoilla mutta on toki niin että systeemiä pitäisi muuttaa järkevämmäksi kaikkia osapuolia hyödyttäväksi. Kyllä sen sairausajanpalkan voisi maksaa joku muu taho kuin työnantaja. Loppujenlopuksi on aivan yks vi*un hailee ketä maksaa kenelle kun samaa rahaa tässä kuitenkin siirrellään kädestä toiseen.

        Niin ja työ ei saisi olla se tärkein asia elämässä perusturvan pitäisi olla sellainen että sillä oikeasti pärjää mitään karensseja ei tarvita sillä eihän täällä suuri osa työssäkäyvistäkään mitään hyödyllistä tee. Vähemmän siitä haittaa loppujenlopuksi on kun tuijottelee vain seinää.


    • höhhöh

      Sellaista se elämä on; ihmiset sairastelee, toiset oikeasti ja toiset leikisti.

    • 14v.ilmansairaspäivi

      Aika erikoiselta kuulostaa, kun sairaspoissaoloja selitetään sillä, että laki sallii 60 päivää sairaspoissaoloja vuodessa. Kyllähän se niin on, että kannattaa pysyäkin poissa töistä, tuskin se läsnäolokaan tuottaa kyseisessä tapauksessa mitään.

    • vanhattöihin

      Näitä juttuja lukiessa tulee ajatus, että alle 50 vuotiasta ei kannata palkata lainkaan mihinkään työhön. Nykyisin kun mieskin voi jäädä koska vaan sairasta pientä lasta hoitamaan kotiin täydellä palkalla. Minusta tämä laki on ihan sairas. Tämä laki pitäisi kumota.
      Jos olisin työnanta, en palkkaisi alle 50 vuotiasta töihin. Yli 50 vuotiailla on parempi vastustuskyky flunssatauteihin/influlenssiin kun kun niitä on pidetty monta nuorena.

    • Työ ottaa alapäähän

      halvallaalla työtä päähän

      ei haittaa jos on sairas

    • Sälström

      Tyypillistä työnantajan uhkailua. Ei sairauksille voi mitään.

    • noisor

      25 päivää vuodessa, varsinkin jos on kyse useista erillisistä tapauksista, kuulostaa hurjalta määrältä. Itse olen ollut 15 vuoden aikana kaksi työpäivää sairaslomalla sikainfluenssan takia.

      Jotenkin koomisia nämä tietyt kannanotot ettei sairastumisille voisi mitään. Niitä voi tehokkaasti ehkäistä terveillä elämäntavoilla.


      Tietysti sukupuolella on väliä: Naiset saikuttavat paaaljon enemmän tilastojen mukaan. Meidän puljussakin tämä näkyy helposti: Työntekijöistä n. 40% on miehiä, mutta viimeisen kahden vuoden aikana miehille on kertynyt kaiken kaikkiaan 3 sairaslomapäivää, mutta jok'ikiselle naiselle vähintään tuplat tästä.

    • 3+6

      niinpä...ne naiset kun useimminkin jää sairasta lasta hoitamaan kuin ne miehet... jotta tässäkin syytä tuohon.

    • INHIMILLISYYTTÄ !

      En mä tiedä jos on lääkärin todistukset niin ei kait mitään hätää !?? Jos et viihdy siellä paikassa ... ja sairastelet tulehtuneen ilmapiirin takia ... Ihmisä ollaan eikä mitään robotteja !!! Ihmiset on aika MULKKUJA jopa duunissa !?

    • hfhvcr

      Ei nyt varmaan ollut huomautus. Vaan ns. Varhainen tuki. Tarkoitus kartoittaa, ettei työoloissa olisi jotakin, joka alentaa työkykyä jne. Mutta huonosti on pomosi tuon hoitanut, kun huono mieli jäi sulle.

    • Anonyymi

      Se on piru osakkeenomistajilta pois tommosten sairastelevien vässyköiden kotona makoilu täydellä palkalla!

      Lopputili ja heti tommosille.

    • Anonyymi

      Jotkut esimiehet (ne pas**simmat) suhtautuvat lääkärintodistukseen nenä nyrpällä. Ihankuin lääkäri ei osaisi hommaansa. Kun kerran epäilyttää onko sairauspoissaolo ja lääkärintodistus aiheellinen, tulee miettineeksi mitä lääkärit ovat tästä asiasta mieltä.

    • Anonyymi

      Migreeni tai muu haittaava sairaus on mielestäni syy jäädä sairaseläkkeelle. Jos tuntuu että se haittaa työntekoa se olisi työntekijälle itselleen ja työpaikalle paras ratkaisu. Työantaja joutuu miettimään kuka tilalle kun työntekijä sairastaa ja usein nämä tapahtuvat yllättäin. Se kenet saa tilalle ei aina ole niin helppoa.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Jos pitää olla migreenin takia joka toinen viikko poissa töistä, niin jotain pitäisi tehdä asialle. Joko alanvaihdos tai sitten sairaseläke. Siinä joutuu kaikki muut työkaverit tekemään lisää hommia kun aina se yksi ja sama on poissa.

        Kyllä minäkin vaihdoin alaa kun ei olkapää enää kestänyt raskasta hommaa. Näin se vaan menee elämässä.


    • Anonyymi

      Vapaamarkustajia riittää joka työyhteisössä

    • Anonyymi

      Mutta erittäin outoa että tietyt alaiset voivat olla omalla sairaus- ilmoituksellaan olla pois töistä ja esimies myötätuntoisesti toivottaa hyviä paranemisia kun taas tietyt toiset joutuvat menemään tk:hon/työterveyteen kuumeessa ja yskien keuhkonsa pihalle että esimies uskoisi heidän todella olevan sairas. Nähty tämä niin monesti..

    • Anonyymi

      Kyllä se vähän haiskahtaa jos ihminen pitää jatkuvasti 2-3:n päivän sairaslomia miltein yhteensä kuukauden verran.
      Ole itse pomo tässä tilanteessa.

      • Anonyymi

        Henkilöllä on ollut 25 päivää poissaoloja vuodessa joista 9 työtapaturman takia ja jäljelle jäävistä 16 päivästä lähemmäs puolet lapsen sairauden takia. Mielestäni poissaolot on normaalissa rajoissa.En lähtisi esimiehenä haukkumaan alkoholistiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilöllä on ollut 25 päivää poissaoloja vuodessa joista 9 työtapaturman takia ja jäljelle jäävistä 16 päivästä lähemmäs puolet lapsen sairauden takia. Mielestäni poissaolot on normaalissa rajoissa.En lähtisi esimiehenä haukkumaan alkoholistiksi.

        Kun ei ymmärretä eikä tiedetä taustoja niin helppo huudella.
        Tietääkö joku että työterveys asioihin kuuluu poissaolojen seuranta?
        Jos jollakin on enemmän poissaoloja kuin muilla tulee selvittää poissaolojen syy.
        Taitaa olla ihan lakiin kirjattu.


      • Anonyymi

        Lapsen sairastuminen, sen ymmärtää. Mutta kun näitä sairastumisia on 2-3:n päivän sykleissä lisättynä oma sairaus poissaolo (t) ymmärrän esimiestä että haluaa tietää missä mennään


    • Anonyymi

      Työterveys kirjoitti etänä 3 päivää sairauslomaa.Esimies ei hyväksynyt.Olisi tietysti pitänyt mennä veri ripulilla lääkäriin.Tehtiin tähystys ja ärtyvän suolen oireyhtymä ja suoli oli tulehtunut.Muistakaamme siis mennä lääkäriin ennenkuin tulette sairaaksi.

    • Anonyymi

      Tulee kysymys että onko lääkärintodistuksella enää MITÄÄN arvoa ja mikä on lääkärin vastuu jos esimies epäilee sairauden *aitoutta* ja onko niin että lääkäri ei näe lusmuilioita että on siis kykenemätön ammatissaan verrattuna esimieheen?Vähän tuntuu siltä.

    • Anonyymi

      Mä vein kerran lääkärintodistuksen pomolle ja hän sai ilmeisesti siitä reissusta saman taudin. Se paljastui A-influenssaksi ja kaksi viikkoa myöhemmin oli jo siinä kunnossa, että jouduin sairaalaan lisähapelle. Pomolle kävi vielä huonommin ja hän kuoli samassa sairaalassa, mutta teho-osastolla. Kun vihdoin palasin puolikuntoisena takaisin töihin, pomo oli jo haudattu ja sain kantaa eräänlaista viittaa koko sen ajan mitä olin siinä firmassa. T. keuhkovamman influenssasta saanut

      • Anonyymi

        Olet ilmeisemmin sairauseläkkeellä?


    • Anonyymi

      Mites työpaikkahaastattelussa, sanooko hakija että lapsella/lapsilla on tällaista sairautta ja niin edelleen joka voi pahentua välillä jne jne? Tuskinpa.Eikö pitäisi??

      • Anonyymi

        Ja mainitseeko hakija että hänellä on migreeni joka voi pahentua välillä jne jne? Tuskinpa..


    • Anonyymi

      Vähän sama meininki meilläkin. Nyt on polven nivelrikko pahana ja kävely tuottaa kyyneleet silmiin. En uskalla hakea sairaslomaa.

      • Anonyymi

        Pyydä palkatonta sairaslomaa. Yrittäjänäkin jäisit tulotta sairaana ollessasi, tai sitten joutuisit tekemään työtä sairaanakin. Hienoa, että pian ainakin se ensimmäinen saikkupäivä on palkaton. Suurin osa saikuistahan on krapulapäiviä, väsymystä, omia juttuja ja sen sellaista laitonta.

        Olin töissä, johon oli todella vaikea löytää tekijöitä, sijainnin vuoksi. Tulin sairaana töihin, en edes hakenut sairaslomaa, vaikka se olisi itsekkäästi ajatellen ollut paljon parempi minulle. Olisin saanut niiltä päiviltä täyden sairasajan palkan sen sijaan, että sain palkan vain muutamalta tunilta, jonka jaksoin tehdä. Poissaolo olisi kuitenkin ollut ongelma vastapuolelle. Olin niin omistautunut työlleni, että tein niin kuin epäitsekkäästi ajatellen ihminen tekee. Ja ei, en tartuttanut tautiani, vaan sain sen töistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyydä palkatonta sairaslomaa. Yrittäjänäkin jäisit tulotta sairaana ollessasi, tai sitten joutuisit tekemään työtä sairaanakin. Hienoa, että pian ainakin se ensimmäinen saikkupäivä on palkaton. Suurin osa saikuistahan on krapulapäiviä, väsymystä, omia juttuja ja sen sellaista laitonta.

        Olin töissä, johon oli todella vaikea löytää tekijöitä, sijainnin vuoksi. Tulin sairaana töihin, en edes hakenut sairaslomaa, vaikka se olisi itsekkäästi ajatellen ollut paljon parempi minulle. Olisin saanut niiltä päiviltä täyden sairasajan palkan sen sijaan, että sain palkan vain muutamalta tunilta, jonka jaksoin tehdä. Poissaolo olisi kuitenkin ollut ongelma vastapuolelle. Olin niin omistautunut työlleni, että tein niin kuin epäitsekkäästi ajatellen ihminen tekee. Ja ei, en tartuttanut tautiani, vaan sain sen töistä.

        Kannattaa jättää tollaset työpaikat.


    • Anonyymi

      No mutta, jos olisit rehellinen, ota yhteyttä sak:hon tai missä liitossa oletkaan. Nehän on työntekijän puolella.

    • Anonyymi

      Migreeni ja lapsi kipeä-siinä poissaolojen top 2

      • Anonyymi

        vaaditaanko muuten lapsen sairastumisesta todistusta ?


    • Anonyymi

      Koska emme ole lääkäreitä, emme voi tietää mikä on "oikea sairastelu" ja "feikki sairastelu". Ja tuomita ihmisen samantien.
      Ihminen voi olla oikeasti sairas, pahastikin. Hitaasti kehittyvät sairaudet. Oletteko tulleet sitä ajatelleeksi.

      • Anonyymi

        Jälleen kerran.
        Suomalaiset ovat erittäin taitavia ryssimään kaikki edut.
        Ihan sama onko kyseessä materiaali, puu, paperi, teräs, niin niillä aletaan tehdä bisnestä työnatajaa vastaan ja yleensä edut menetetään.
        Sama juttu vapautuksia työelämässä, saikuttajat pilaavat kaikkien edut ahneuttaan.
        Tämä toistuu sosialietuuksissa, haetaan kaikenmaailman etuuksia kun se on mahdollista ja luodaan tilanteita joilla saa mahdollsimman paljon.
        Eli käytetään etuuksia vaikkei niitä oikeasti tarvitse ja siitähän seuraa ....

        Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu nyös se että taputellaan päähän näitä väärinkäyttäjiä ja kirotaan niitä jotka joutuvat tekemään toimenpiteitä hillitäkseen väärinkäytöksiä.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe