Vaikeat omaiset

kotihoidon hoitaja

Miten voin auttaa pitkässä juoksussa omaisia, jotka eivät ole mihinkään tyytyväisiä. Eli teet niin tai näin, valittamista tulee ain. Omaiset, oletteko koskaan tyytyväisiä?

98

3279

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdf324sadf324

      lapselliset valittavat, jätä väliin, vittuile takaisin, eivät varmaan muuten huomaa. ei kannata olla liian kiltti elukoiden seurassa

      • jaksamisia

        "Vittuile takaisin" ohje EI VARMASTI toimi, eikä sitä voi käyttää. Yleensä sukulaisista / sisaruksista löytyy asiallinen ihminen. Olen sisareni "hajoita ja hallitse" toimintaa joutunut pyytelemään anteeksi ja hyvittelemään mm. kakkukahvein henkilökuntaa. Kaiketi oman vanhemman huonokuntoisuus "ahdistaa" niin pahaa oloa puretaan jollekin - ajattelematta sen seurauksia


      • KysynJaKysyn
        jaksamisia kirjoitti:

        "Vittuile takaisin" ohje EI VARMASTI toimi, eikä sitä voi käyttää. Yleensä sukulaisista / sisaruksista löytyy asiallinen ihminen. Olen sisareni "hajoita ja hallitse" toimintaa joutunut pyytelemään anteeksi ja hyvittelemään mm. kakkukahvein henkilökuntaa. Kaiketi oman vanhemman huonokuntoisuus "ahdistaa" niin pahaa oloa puretaan jollekin - ajattelematta sen seurauksia

        Miten sinä sitten tekisit?


    • .Siilimuori

      Pysy asiallisena ja ystävällisenä, tuo esiin faktat, perustele ne. Asiallinen ihminen ymmärtää kun selitetään. Ja asiallista käytöstä voidaan odottaa puolin ja toisin. Jos menee kovin vaikeaksi, yhteys omaan esimieheen, jonka velvokkisuus on puuttua asiaan ja antaa tukea.

      • .Siilimuori

        .tai ainakin velvollisuus


    • Hävetkääääääääääääää

      On se niin outo käsite. Omaiset vielä viittii valitaa,teki niin tai näin aina väärinpäin. Eikö niillä järjenvaloilla,siis omaisilla polla sen vertaa toimi,että hekin ottais hoitovastuuta omista vanhemmista?

      Miten suomen vanhuksille,sitten käy kun hallitus kaavailee hoitovastuuta omaisille?
      Moraalitonta touhua,hyi helkkari,koppaan kaveria,ei elukoiden seurasssa kannata olla liian kiltti.

      • Liljankökkö

        Enpä todellakaan häpeä.
        Minulla on 89-vuotias isä, joka sairastui muiden sairauksien lisäksi kuolemaan johtavaan hengityselinsairauteen.
        Ennen kuin isä kotiutui sairaalasta, annettiin ymmärtää, että apua tulee.
        Kaupunkimme on lähtenyt säästölinjalle.
        Sairaalasta pitkäaikaispuolelta tyhjättiin 170 yksityisiin hoitokoteihin, kotiin jne.
        Kun isä oli sitten kotiutettu, niin huhhahhei, ei kuuluna eikä näkynä apua mistään paitsi minä itte...
        palveluohjaaja kävi kaksi kertaa tuomassa yksityisten palvelutarjoajien brosyyrit. Tuli myös luettelo, että iskä pitäisi viedä hammaslääkäriin, korvahuuhteluun (huono kuulo) ja silmälääkäriin.
        Hain sitten omaishoitajatukea, koska joudun juoksemaan hänen luonaan joka päivä, parhaana kaksi.
        Siis koko hela hoito, henkilökohtainen hoito, kauppa, apteekki, pankki, siivous.
        Ateriapalvelun sain ja siihen palveluseteliavun.
        Ajattelin, että hah, kun kerran olen hoitaja, niin olen sitten omaishoitaja, ja että jospa saisin edes sen pienemmän korvauksen peittämään bensakuluja. Matkaa kun päivänmittaan tulee edestakaisin 30 km.
        Mutta huhhah, kieltävä päätös tuesta tuli siitä huolimatta, että lääkärin C-todistus puolsi sitä, että henkilö tarvitsee pysyvää apua päivittäin.
        Joten kyllä tässä hoitovastuuta otetaan, mutta kunta ei ota.
        Isä kaadettiin syliini huollettavaksi eikä sitä vaivaista, pienintä omaishoitajan tukea haluta maksaa.
        Isäni on vähävarainen, hänellä ei ole mahdollisuutta yksityisiin palveluihin ja hoitokoteihin on jonot.
        Joten tässä sitten juostaan oravanpyörässä ja yritän hoitaa työni sekä oman perheeni.
        Käytännössä omaisten hoitovastuu on monissa kunnissa jo toteutettu.


      • ...
        Liljankökkö kirjoitti:

        Enpä todellakaan häpeä.
        Minulla on 89-vuotias isä, joka sairastui muiden sairauksien lisäksi kuolemaan johtavaan hengityselinsairauteen.
        Ennen kuin isä kotiutui sairaalasta, annettiin ymmärtää, että apua tulee.
        Kaupunkimme on lähtenyt säästölinjalle.
        Sairaalasta pitkäaikaispuolelta tyhjättiin 170 yksityisiin hoitokoteihin, kotiin jne.
        Kun isä oli sitten kotiutettu, niin huhhahhei, ei kuuluna eikä näkynä apua mistään paitsi minä itte...
        palveluohjaaja kävi kaksi kertaa tuomassa yksityisten palvelutarjoajien brosyyrit. Tuli myös luettelo, että iskä pitäisi viedä hammaslääkäriin, korvahuuhteluun (huono kuulo) ja silmälääkäriin.
        Hain sitten omaishoitajatukea, koska joudun juoksemaan hänen luonaan joka päivä, parhaana kaksi.
        Siis koko hela hoito, henkilökohtainen hoito, kauppa, apteekki, pankki, siivous.
        Ateriapalvelun sain ja siihen palveluseteliavun.
        Ajattelin, että hah, kun kerran olen hoitaja, niin olen sitten omaishoitaja, ja että jospa saisin edes sen pienemmän korvauksen peittämään bensakuluja. Matkaa kun päivänmittaan tulee edestakaisin 30 km.
        Mutta huhhah, kieltävä päätös tuesta tuli siitä huolimatta, että lääkärin C-todistus puolsi sitä, että henkilö tarvitsee pysyvää apua päivittäin.
        Joten kyllä tässä hoitovastuuta otetaan, mutta kunta ei ota.
        Isä kaadettiin syliini huollettavaksi eikä sitä vaivaista, pienintä omaishoitajan tukea haluta maksaa.
        Isäni on vähävarainen, hänellä ei ole mahdollisuutta yksityisiin palveluihin ja hoitokoteihin on jonot.
        Joten tässä sitten juostaan oravanpyörässä ja yritän hoitaa työni sekä oman perheeni.
        Käytännössä omaisten hoitovastuu on monissa kunnissa jo toteutettu.

        Juu. Omaiset kyllä hoitavat minkä pystyvät. Minäkin joudun juoksemaan 75km:n päässä äitini asioilla (150km kerta). Ei siellä ihan päivittäin voi juosta, kun oma työkin pitäisi kunnialla hoitaa.


      • Meidänaika
        Liljankökkö kirjoitti:

        Enpä todellakaan häpeä.
        Minulla on 89-vuotias isä, joka sairastui muiden sairauksien lisäksi kuolemaan johtavaan hengityselinsairauteen.
        Ennen kuin isä kotiutui sairaalasta, annettiin ymmärtää, että apua tulee.
        Kaupunkimme on lähtenyt säästölinjalle.
        Sairaalasta pitkäaikaispuolelta tyhjättiin 170 yksityisiin hoitokoteihin, kotiin jne.
        Kun isä oli sitten kotiutettu, niin huhhahhei, ei kuuluna eikä näkynä apua mistään paitsi minä itte...
        palveluohjaaja kävi kaksi kertaa tuomassa yksityisten palvelutarjoajien brosyyrit. Tuli myös luettelo, että iskä pitäisi viedä hammaslääkäriin, korvahuuhteluun (huono kuulo) ja silmälääkäriin.
        Hain sitten omaishoitajatukea, koska joudun juoksemaan hänen luonaan joka päivä, parhaana kaksi.
        Siis koko hela hoito, henkilökohtainen hoito, kauppa, apteekki, pankki, siivous.
        Ateriapalvelun sain ja siihen palveluseteliavun.
        Ajattelin, että hah, kun kerran olen hoitaja, niin olen sitten omaishoitaja, ja että jospa saisin edes sen pienemmän korvauksen peittämään bensakuluja. Matkaa kun päivänmittaan tulee edestakaisin 30 km.
        Mutta huhhah, kieltävä päätös tuesta tuli siitä huolimatta, että lääkärin C-todistus puolsi sitä, että henkilö tarvitsee pysyvää apua päivittäin.
        Joten kyllä tässä hoitovastuuta otetaan, mutta kunta ei ota.
        Isä kaadettiin syliini huollettavaksi eikä sitä vaivaista, pienintä omaishoitajan tukea haluta maksaa.
        Isäni on vähävarainen, hänellä ei ole mahdollisuutta yksityisiin palveluihin ja hoitokoteihin on jonot.
        Joten tässä sitten juostaan oravanpyörässä ja yritän hoitaa työni sekä oman perheeni.
        Käytännössä omaisten hoitovastuu on monissa kunnissa jo toteutettu.

        Eiköhän isäsi ole sinun perässä aikanaan juossu,huolehtinu,kasvattanu,maksanut sinun eduksi ja kaikkea. Tuskin yhtä kauan huolehdit nyt takaisin. Häpeä


    • Rivihoitaja

      Monta kertaa omaiset ovat haastavampia hoidettavia kuin itse asiakkaan / potilaat.

    • Omainen1

      Omaiset ehkä huolehtii sehän luonnollista ja oikeus tietää omaisena asioista.
      Keskustelu olisi avartaa silloin.
      Itse olen omaisena huolehtinut kun lähellä näkee kokonais tilanteen.
      Yhtään kertaa ei ole ollut turha huoli. Voisi tosiaan ajatella, että se lähellä oleva näkee kokonaistilanteen paremmin. En silti ole mikään valittaja vaan keskustelen kotihoidon kanssa asioista.

      • .Siilimuori

        "oikeus tietää omaisena asioista"

        Jos hoidtettava on asiallinen ja kieltää asioidensa kertomisen kenellekkään tai vain joillekin, silloin omaisilla ei ole oikeutta "tietää". eikä hoitajilla kertoa.


      • Oikeus tietää
        .Siilimuori kirjoitti:

        "oikeus tietää omaisena asioista"

        Jos hoidtettava on asiallinen ja kieltää asioidensa kertomisen kenellekkään tai vain joillekin, silloin omaisilla ei ole oikeutta "tietää". eikä hoitajilla kertoa.

        Alzheimer potilaan tilasta on oikeus tietää. en tarkoitakaan oikeutta tietää jos ei vielä niin sairas, että pystyy itse vaikuttamaan ja on täysissä sielun voimissa oleva.


      • surullin

        Läheltä näkeeparemmin!!! Kun kotihoito pyrkii saattohoitamaan hengiltä vanhan mutta autettuna pärjäilevän järjillään olelen vanhuksen. Hoidoista tingitään ja kohdellaan jo menneenä. Siin' ihmisarvoista vanhustenhoitoa nykypäivän Suomessa!


      • surullin kirjoitti:

        Läheltä näkeeparemmin!!! Kun kotihoito pyrkii saattohoitamaan hengiltä vanhan mutta autettuna pärjäilevän järjillään olelen vanhuksen. Hoidoista tingitään ja kohdellaan jo menneenä. Siin' ihmisarvoista vanhustenhoitoa nykypäivän Suomessa!

        Missä omaiset ja heidän vastuunsa vanhuksen elämänlaadusta? Ei läheistä voi ulkoistaa kotihoidolle, joka piipahtaa muutaman minuutin kerralla vaan se laatu pitää tulla muualta.


      • ...
        lusiina- kirjoitti:

        Missä omaiset ja heidän vastuunsa vanhuksen elämänlaadusta? Ei läheistä voi ulkoistaa kotihoidolle, joka piipahtaa muutaman minuutin kerralla vaan se laatu pitää tulla muualta.

        Satojen kilsojen päästä on paha antaa sitä laatua. Itse asun "vain" 75km:n päässä, mutta siskolla on matkaa 400km.


      • ... kirjoitti:

        Satojen kilsojen päästä on paha antaa sitä laatua. Itse asun "vain" 75km:n päässä, mutta siskolla on matkaa 400km.

        Taitaa olla priorisointikysymys osaltaan mutta myös järjestelykysymys. Jos et itse kykene olemaan vanhuksesi elöämässä enemmän läsnä, voit pyrkiä järjestelemään asiat niin että joku toinen on.


    • kjhfd

      Siis kyllä se omaisen valitus kannattaa kuunnella. Joskus asia on autettavissa. Ja hoituu jopa käynnin aikana.

      Joskus omaisia harmittaa kun ei anneta paikkaa vanhainkodista kavelee kuitenkin. no tuppaa oleen täyttä.

    • Jos systeemi mättää, turha sitä on yksittäisen hoitajan niskaan kaataa.(Ja sehän mättää.)
      Omaisilla on huoli ja oikeus tietää, jos potilas itse sen hyväksyy.
      Paljon riippuu siitä miten kukakin asiat esittää.
      On myös niitä omaisia, jotka tuntee syyllisyyttä, (sellaistakin, mihin ei aihetta) siitä usein kumpuaa liika arvostelu ja ylenpalttinen puuttuminen hoitajan työhön.
      Ei näihin tilanteisiin muuta lääkettä ole, kuin asiallinen vuorovaikutus.
      Sitäkin tietysti ajanpuute vaikeuttaa.

    • Mie oon lahesta

      Siis mistä ihmeen hoitajista te puhutte? Kunnan kotihoidostako?
      Onko vielä tosiaan kunnilla kotipalvelua vanhuksille?
      Joku puhui vanhainkotipaikoista. Missä niitä on? Kunnallisia vanhainkoteja?
      Ei täällä Lahdessa ainakaan ole.
      Ei ole tai jos on,niin vanhus ei ainakaan saa kunnallista kotihoitoa. Kunnallisia vanhainkoteja ei ole ollenkaan.
      Lahdessa on kaikki yksityistetty.
      Lahdesta ollaan lopettamassa myös sairaalan pitkäaikaispuoli.
      Näin täällä, the bisnes-city on Lahti.

      • up and go

        Minä olen suuruudenhullusta keskisuomalaisesta kaupungista, missä vanhusten pitkäaikaishoito muutetaan palveluasumiseksi, jotta kuralla oleva kuntatalous saadaan uuteen nousuun. Kaikki apua tarvitsevat vanhukset hoidetaan kotona niin pitkään kuin mahdollista. Ai niin, jäi kertomatta, että palveluasuminen luonnollisesti kilpailutetaan ja monikansalliset hoivayritykset kuorivat kerman päältä täälläkin aivan lähitulevaisuudessa.


      • aivon2

        Termit on vähän muuttuneet. Kotihoito, asumispalvelu, kuntoutusosasto, akuutti osasto ym. Palvelun ja hoidon saannista en tiedä. Taitaa olla eri paikoissa eri jutut, mutta kyllä niitä järjestetään. Toisinaan yksityisen palvelutarjoajan hoito tulee jopa edullisemmaksi kuin kunnan järjestämä. Joka tapauksessa asiakas joutuu niistä tänäpäivänä maksamaan, eikä kaikkea ole mahdollista edes saada.


    • Palveluasuminen

      Eri asia kenellä varaa maksaa palveluasuminen ja siinä oltava aika hyväkuntoinen
      asiakas / potilas vielä. Pitäisi pärjätä aika itsenäisesti noihin palvelukoteihin asumiseen.
      Maksaa n. jopa 4000 € - 5000 € / kk.
      Varaton vanhusko niissä asuisi? En usko.

      • qwxdqwqqdxx

        Näille "varattomille" kelpaa kuitenkin myös yhteiskunnan ns ilmaiset hoitopalvelut vaikka varaa olisi kevyestikin kustantaa vaikka kotihoito muutaman kerran viikossa niin ei. Varakkaiden alueilta tulee hoitoihin asiakkaita yhtä lailla kuin köyhempien alueilta.


      • Vanhusten puolesta
        qwxdqwqqdxx kirjoitti:

        Näille "varattomille" kelpaa kuitenkin myös yhteiskunnan ns ilmaiset hoitopalvelut vaikka varaa olisi kevyestikin kustantaa vaikka kotihoito muutaman kerran viikossa niin ei. Varakkaiden alueilta tulee hoitoihin asiakkaita yhtä lailla kuin köyhempien alueilta.

        Vanhuksilla jotka ovat pieneläkkeillä ei todella ole varaa noihin 4000 - 5000 € / kk
        maksaviin palvelukoteihin. Laitoshoito ainoa vaihtoehto tai kärsiä yksinäisyydessä kotihoidon varassa joka ei aina riitä kunnolliseen hoitoon.
        Onhan tuo asia jo julkisesti tunnettu asia.


      • Hoito
        qwxdqwqqdxx kirjoitti:

        Näille "varattomille" kelpaa kuitenkin myös yhteiskunnan ns ilmaiset hoitopalvelut vaikka varaa olisi kevyestikin kustantaa vaikka kotihoito muutaman kerran viikossa niin ei. Varakkaiden alueilta tulee hoitoihin asiakkaita yhtä lailla kuin köyhempien alueilta.

        Kuka kotihoidon asiakas edes saa ilmaishoitoa?
        Maksaa sekin ja lääkkeet ja tarvikkeet hoitoon.


      • Hoito
        Hoito kirjoitti:

        Kuka kotihoidon asiakas edes saa ilmaishoitoa?
        Maksaa sekin ja lääkkeet ja tarvikkeet hoitoon.

        Edellinen oli qwxdwqqdxx:lle


      • aivon2
        Vanhusten puolesta kirjoitti:

        Vanhuksilla jotka ovat pieneläkkeillä ei todella ole varaa noihin 4000 - 5000 € / kk
        maksaviin palvelukoteihin. Laitoshoito ainoa vaihtoehto tai kärsiä yksinäisyydessä kotihoidon varassa joka ei aina riitä kunnolliseen hoitoon.
        Onhan tuo asia jo julkisesti tunnettu asia.

        Kuntahan järjestää maksusitoumuksia näihin palvelukoteihin. Eri asia tietenkin sitten miten täyttää ne kriteerit. Jos todella on lähes vuodepotilas, niin onhan asiakkaalle järjestettävä hoitopaikka, jos ei ole kotona sopivaa hoitajaa.


      • ...
        Hoito kirjoitti:

        Edellinen oli qwxdwqqdxx:lle

        Samaa ihmettelin minäkin, että mitä ihmeen "ilmaisia hoitopalveluja" joku muka saa.
        Eikös käytäntö ole se, että vanhukselle jätetään hänen eläkkeestään noin 100€ käyttörahaa/kk esim uusiin vaatteisiin, ja muuten koko eläke (oli se minkä suuruinen hyvänsä) otetaan hoitokuluihin.


      • ihan kamalaa,
        Vanhusten puolesta kirjoitti:

        Vanhuksilla jotka ovat pieneläkkeillä ei todella ole varaa noihin 4000 - 5000 € / kk
        maksaviin palvelukoteihin. Laitoshoito ainoa vaihtoehto tai kärsiä yksinäisyydessä kotihoidon varassa joka ei aina riitä kunnolliseen hoitoon.
        Onhan tuo asia jo julkisesti tunnettu asia.

        Miten edes voi olla, että mikään yksityinen hoivakoti voi SUOMESSA ilman että siihen on säädetty mitään lakia, veloittaa kiskuroida esim. sellaset neljä tonnia vanhukselta vuokraa kuukaudessa... Koska vuokrastahan siinä palveluvelukotiasumisen on hinnoissa kyse, jos kerran mitään muita palveluita ei ole "palvelukotiasumiseen" ilmaiseksi. Olen itsekin kuullut ja toimittajat on kirjoittaneet, että oikeasti neljäkin tonnia joutuvat monisairaat vanhukset kuussa maksamaan siitä, että niillä on joku vuokrakoppero ja ehkä osan päivästä joku yksi sairaanhoitaja talon aulassa. Neljällä tonnilla kuussa vuokraa asumisesta jokainen asuisi vaikka hotellissa ja tilaisi ala´ carte listalta ruokansa lähes päivittäin. On todella törkeää, että tää köyhä- Suomi yrittää nyhtää ikänsä veroja maksaneita, sairauksista ikääntymisen vuoksi kärsiviä. Sillä Suomen nykyisellä vanhusväestöllä on sellanen lähemmäs viidenkymenen vuoden työura _veronmaksajina_ takanaan, useimmilla. Ja samaan aikaan jotkut inisee työikäiset, että on muka väärin, että jos vaikka joku jolla on monta lasta, ei voi olla yhden vauvan kanssa kotona koko päivää lepäillen siten, että toinen pikkulapsensa olisi koko päivän päivähoidossa, vaikka kukaan lapsia synnyttäneistä ei olisi töissä...

        En tiedä vanhuksia, jotka kärsisivät yksinäisyydestä, koska on omaiset. Onneksi omaiset myös pitävät vanhustensa puolia.

        Oikeasti: on varmasti kiskontaa, jos vanhukselta otetaan palvelukotiasumisesta missään miltään vanhukselta 4000 euroa kuussa vuokraa. Maamme yksityistäjät ovat varmasti innoissaan, koska kun eivät muuta bisnesideaa keksi ja pennut tarvii tarhat ja koulut ja muuta, niin tuota sitten..


      • ajattelin ite
        ihan kamalaa, kirjoitti:

        Miten edes voi olla, että mikään yksityinen hoivakoti voi SUOMESSA ilman että siihen on säädetty mitään lakia, veloittaa kiskuroida esim. sellaset neljä tonnia vanhukselta vuokraa kuukaudessa... Koska vuokrastahan siinä palveluvelukotiasumisen on hinnoissa kyse, jos kerran mitään muita palveluita ei ole "palvelukotiasumiseen" ilmaiseksi. Olen itsekin kuullut ja toimittajat on kirjoittaneet, että oikeasti neljäkin tonnia joutuvat monisairaat vanhukset kuussa maksamaan siitä, että niillä on joku vuokrakoppero ja ehkä osan päivästä joku yksi sairaanhoitaja talon aulassa. Neljällä tonnilla kuussa vuokraa asumisesta jokainen asuisi vaikka hotellissa ja tilaisi ala´ carte listalta ruokansa lähes päivittäin. On todella törkeää, että tää köyhä- Suomi yrittää nyhtää ikänsä veroja maksaneita, sairauksista ikääntymisen vuoksi kärsiviä. Sillä Suomen nykyisellä vanhusväestöllä on sellanen lähemmäs viidenkymenen vuoden työura _veronmaksajina_ takanaan, useimmilla. Ja samaan aikaan jotkut inisee työikäiset, että on muka väärin, että jos vaikka joku jolla on monta lasta, ei voi olla yhden vauvan kanssa kotona koko päivää lepäillen siten, että toinen pikkulapsensa olisi koko päivän päivähoidossa, vaikka kukaan lapsia synnyttäneistä ei olisi töissä...

        En tiedä vanhuksia, jotka kärsisivät yksinäisyydestä, koska on omaiset. Onneksi omaiset myös pitävät vanhustensa puolia.

        Oikeasti: on varmasti kiskontaa, jos vanhukselta otetaan palvelukotiasumisesta missään miltään vanhukselta 4000 euroa kuussa vuokraa. Maamme yksityistäjät ovat varmasti innoissaan, koska kun eivät muuta bisnesideaa keksi ja pennut tarvii tarhat ja koulut ja muuta, niin tuota sitten..

        En ole kuullut vuokran olevan neljää tonnia. Siihen jos tulee palveluita, hoitoja, ruokailuja, siivousta ym. niin sitten on jo eri asia. Vuokrat lienee 700€:n nurkilla ja siihen sitten tarpeen mukaiset ostot enemmän.
        Ajattele mitä todellisuudessa palvelu maksaisi. Jos tarvitset vaikkapa siivousapua. Siivoojan palkka oheiskuluineen ALV (olisikohan nykyään jotain 24%), mahdolliset matkakulut ja tarvikkeet ja vieläpä toimisto- ja kirjanpitokulut niin kyllä se lähentelee 30€/h, eikä siinä vielä kovin isoa palkkaa nauti.
        Hoitajien palkat, rakennusten ylläpito, ruuanvalmistus ja tarvikkeet, muu henkilökunta (talonmies), kyllä siinä kuluja riittää.
        Itsekin kyllä ihmettelen kenellä on varaa, mutta onhan saatavissa vuokratukea, maksusitoumuksia kunnalta, hoitotukea, toimeentulotukea ym.
        Mitä tulee koko ikänsä veroja maksaneisiin, niin nykyisistä 85-95 -vuotiaista harva perheenäiti on koko ikäänsä palkkatöissä kulkenut.


      • ldfhtfuihiyuy
        ajattelin ite kirjoitti:

        En ole kuullut vuokran olevan neljää tonnia. Siihen jos tulee palveluita, hoitoja, ruokailuja, siivousta ym. niin sitten on jo eri asia. Vuokrat lienee 700€:n nurkilla ja siihen sitten tarpeen mukaiset ostot enemmän.
        Ajattele mitä todellisuudessa palvelu maksaisi. Jos tarvitset vaikkapa siivousapua. Siivoojan palkka oheiskuluineen ALV (olisikohan nykyään jotain 24%), mahdolliset matkakulut ja tarvikkeet ja vieläpä toimisto- ja kirjanpitokulut niin kyllä se lähentelee 30€/h, eikä siinä vielä kovin isoa palkkaa nauti.
        Hoitajien palkat, rakennusten ylläpito, ruuanvalmistus ja tarvikkeet, muu henkilökunta (talonmies), kyllä siinä kuluja riittää.
        Itsekin kyllä ihmettelen kenellä on varaa, mutta onhan saatavissa vuokratukea, maksusitoumuksia kunnalta, hoitotukea, toimeentulotukea ym.
        Mitä tulee koko ikänsä veroja maksaneisiin, niin nykyisistä 85-95 -vuotiaista harva perheenäiti on koko ikäänsä palkkatöissä kulkenut.

        No jos olet paskaperse, jonka ämmä on synnyttänyt sut 1970-luvulla ja työhistoria suurinpiirtein nolla, niin älä edes kehtaa rinnastaa itseäsi ihmisiin, jotka kun ovat vanhusikäisiä, ovat VIISIKYMMENTÄ VUOTTA PUTKEEN tehneet töitä. En tiedä, mutta ainakin mun isoäiti teki alaikäisestä eläkeikään asti töitä: raskaita ranenusalan töitä. sovinistien keskellä sotien jälkeen. Silloin ei ollut systeemiä, missä mikään lehmä saa ensin opisjella ja sitten istua kakaroiden pynkäämisen" työarvona" viis tai kymmenen vuotta tasaperseellä ru9karahojen tullessa yhteiskunnalta. Ja sori jos olen julma, mutta oma äitini on uranainen. Hlevin paljon suuremmin urallaan pärjännyt, kuin aika moni muu. En inhoa lapsiperheellisiä, mutta kun muistan omasta lapsuudestani sen, kuinka äiti tuli puolikuolleena töistä yöllä kahdeltatoista korot vaan kopisten lattialla ja kuinka naapuruston tehdastyöläisjunttien perheet juntit pilkkas mun perhettä koska me oltiin akateemisia, mä en koe mitään intoa puolustaa sikoja, jotka sotkee muka vanhustenhoitamisasioihin oman kateutensa.

        Noloa, jos mikään ämmä on 85 vee eikä ikinä töissä ollut. Luulis, että ukkonsa sellasille jonkun perinnön takaisi. Raivostuttavaa, että jos veronamaksajien töissä käöydeniden vanhusten asiat sotketaan muihin. Terkuin nainen noin kolmeviis.


      • Pthyi!
        ldfhtfuihiyuy kirjoitti:

        No jos olet paskaperse, jonka ämmä on synnyttänyt sut 1970-luvulla ja työhistoria suurinpiirtein nolla, niin älä edes kehtaa rinnastaa itseäsi ihmisiin, jotka kun ovat vanhusikäisiä, ovat VIISIKYMMENTÄ VUOTTA PUTKEEN tehneet töitä. En tiedä, mutta ainakin mun isoäiti teki alaikäisestä eläkeikään asti töitä: raskaita ranenusalan töitä. sovinistien keskellä sotien jälkeen. Silloin ei ollut systeemiä, missä mikään lehmä saa ensin opisjella ja sitten istua kakaroiden pynkäämisen" työarvona" viis tai kymmenen vuotta tasaperseellä ru9karahojen tullessa yhteiskunnalta. Ja sori jos olen julma, mutta oma äitini on uranainen. Hlevin paljon suuremmin urallaan pärjännyt, kuin aika moni muu. En inhoa lapsiperheellisiä, mutta kun muistan omasta lapsuudestani sen, kuinka äiti tuli puolikuolleena töistä yöllä kahdeltatoista korot vaan kopisten lattialla ja kuinka naapuruston tehdastyöläisjunttien perheet juntit pilkkas mun perhettä koska me oltiin akateemisia, mä en koe mitään intoa puolustaa sikoja, jotka sotkee muka vanhustenhoitamisasioihin oman kateutensa.

        Noloa, jos mikään ämmä on 85 vee eikä ikinä töissä ollut. Luulis, että ukkonsa sellasille jonkun perinnön takaisi. Raivostuttavaa, että jos veronamaksajien töissä käöydeniden vanhusten asiat sotketaan muihin. Terkuin nainen noin kolmeviis.

        Mikä sua vaivaa??!!! Katkeruus, vihaisuus, kateus? Vai nuo kaikki kerralla?


      • noh,
        Pthyi! kirjoitti:

        Mikä sua vaivaa??!!! Katkeruus, vihaisuus, kateus? Vai nuo kaikki kerralla?

        Pyydän anteeksi. Nyt kävi moka: kirjoitin vahingossa asiattomasti ystävälliseen tekstiin... Johtuu tosin siitä, että tällä palstalla käy joku, joka piinaa minua pilkkaamisella ja pelottelulla, luultavasti laatinut mulle nettiin feikkinikkiäkin tai jotakin sellaista. No ei ole minun vikani.


        En ole katkera, enkä kateellinen enkä mitään muutakaan, tosin. Vihainen ja vähän surullinen kyllä olen sikäli, että mikä on vanhustenhoivan taso nyky- Suomessa. Ja häiritsee, kun totuus ihan tilastojenkin valossa on kylläkin se, että juuri ne ikäihmiset ovat todella monta vuosikymmentä käyneet töissä. Vähemmistönä mitkään kotirouvat on olleet menneiden vuosikymmenien Suomessa. Ja silti ne töissäkäyneetkään vanhukset eivät saa yhtään sen parempaa hoivaa vanhuudessaan, kuin muutkaan. Päinvastoin: jos vanhus Suomessa joutuu vaikka sairauksien vuoksi laitoshoitoon, niin niiltähän viedään niiden tuloista melkein kaikki. Jotta sitten pystytään maksamaan esim. nettipalstoilla vanhusten omaisista valittavien hoitajien palkat, muun muassa...

        En ole koskaan ketään vanhusten omaista tiennyt, joka mitenkään olisi negativiisesti asenteellinen vanhustenhoidon ammattilaisia kohtaan. Näiden palstojen perusteella se on toisinpäin: tuntuu, että hoivatyön palkolliset eivät ole työhönsä tyytyväisiä, ja se taas ei ole vanhusten omaisten vika mitenkään. Tosin pelkkää bullshittiahan nää palstat melkein varmaan on... Kyllä asialliset vanhustenhoitajat kirjoittelisi nimillänsä, eikä nimimerkeillä, jos mitään todellista kompetenssia on mihinkään mitään sanoa.


        En tiedä, mutta minä kunnioitan ikäihmisiä. Mulla ei kävis päässäkään käydä sellaisia internetissä pilkkaamaan tai puhumattakaan että vanhuksia usein hoitavia itsekin iäkkäitä omaisia.


      • pönnik
        ajattelin ite kirjoitti:

        En ole kuullut vuokran olevan neljää tonnia. Siihen jos tulee palveluita, hoitoja, ruokailuja, siivousta ym. niin sitten on jo eri asia. Vuokrat lienee 700€:n nurkilla ja siihen sitten tarpeen mukaiset ostot enemmän.
        Ajattele mitä todellisuudessa palvelu maksaisi. Jos tarvitset vaikkapa siivousapua. Siivoojan palkka oheiskuluineen ALV (olisikohan nykyään jotain 24%), mahdolliset matkakulut ja tarvikkeet ja vieläpä toimisto- ja kirjanpitokulut niin kyllä se lähentelee 30€/h, eikä siinä vielä kovin isoa palkkaa nauti.
        Hoitajien palkat, rakennusten ylläpito, ruuanvalmistus ja tarvikkeet, muu henkilökunta (talonmies), kyllä siinä kuluja riittää.
        Itsekin kyllä ihmettelen kenellä on varaa, mutta onhan saatavissa vuokratukea, maksusitoumuksia kunnalta, hoitotukea, toimeentulotukea ym.
        Mitä tulee koko ikänsä veroja maksaneisiin, niin nykyisistä 85-95 -vuotiaista harva perheenäiti on koko ikäänsä palkkatöissä kulkenut.

        sanon jotta helvetin hyvä jos on hyvät vahvat ruummiilliset geenit niin paskaakaan mitään kaikenmaailman örveltäjiä ja laiskimuksia hoitamaan ja paskasormen tekemiä sapuskoita tarvinne. ite pärjää vaikka kaatuis kuoppaan jos joku paskaläjä jaksaa mullan päälle heittää...


    • Vanhusten puolesta

      Lisäys. Palvelukodissa voi asua tietääkseni ihmiset jotka vielä omatoimisia.
      Ei vielä ihan vuoteeseen hoidettavia.
      Vuoteeseen hoidettavia on kotihoidon varassa ja vain hetkiksi pistäytyy hoitaja
      resulssien puitteissa. Heitä ei tarpeeksi ja kiire on valtava kun hoidettavia paljon.
      Olen saanut seurat asiaa läheisen hoidossa joten asia on faktaa.

      • aivon2

        Palvelukodeissa nykyään paljon ihan vuodepotilaita. Oikeastaan hyväkuntoisia, omatoimisia ei juurikaan tai ovat olleet siellä jo vuosia.


    • Kaikkiakanssa

      Kotona hoidettavat ovat myös pääasiassa laitoskuntoisia, mutta laitoksiin ei enää oteta. Kotiutetaan vaan entisetkin! Työntekijöitä ei lisätä, vaan entisiäkin vähennetään.

      Omaiset valittavat ja tulevat valittamaan yhä enemmän! Asiakkaat valittavat! Esimiehet hiostavat! Kuka hoitajatar jaksaa tehdä kyseistä työtä?

      • .siilimuori

        Sellainen teflon joka osaa olla välittämättä siitä että kaikkea tarpeellistakaan et ehdi. liian tunnolliset kyllä uupuvat.


    • Kaikkiakanssa

      Ei teflon auta niissä n. viiden minuutin käynneissä! Ohjelmoituna! Mitä ns. vanhustenhoitoa käynnit pitävät sisällään, kun ei työntekijä ehdi ulkovaatteitaan riisua tai pukea ja suorittaa käynnin ulkovaatteet päällä?

      Uupumisen lisäksi tulee motivaation ja mielekkyyden puute!

    • Näinkin päin

      Joskus menee myös niin päin, että kotihoidon hoitajat valittaa omaiselle. Milloin mitäkin on vaatimassa, kun tulee monen sadan kilometrin päästä katsomaan. Ei kaikki, suurin osa on mukavia, mutta joukkoon on mahtunut näitäkin nirisijöitä. Onkohan tässäkin se, että jos on toiselta omaiselta saanut valitusta, niin pitää kostaa sellaiselle, joka vaikuttaa "puolustuskyvyttömämmältä" eli ei valita. Vaiko tarkoitus kilpailla omaisen kanssa vanhuksen suosiosta?

      • noh,

        Luojan kiitos minä en koskaan ole joutunut kokemaan sellaista, että kunnalliset vanhustenhoidon _palkolliset_ valittaa omaisille ja siitä syystä minua nää palstat ärsyttääkin kaikki trollaus näillä nimettömillä palstoilla: olet oikeassa, että varmasti joskus voi olla niinkin, että vanhustenhoidon koulutetut palkolliset valittaaa omaisten tekemistä oman työnsä ohjauksen heikkouden vuoksi. Ainakin se kertoo erittäin huonosta työotteesta, jos vanhustenhoidossa ne tyypit jotka tavallaan tunkee tuntemattomien perheisiin osallisiksi koska palkollsina hoitavat vanhuksia, että jos ne ei tajua, että ei heidän päivärytminsä mukaan omiset elä.

        Itse raivostuin, kun luin jonkun juntin vanhustenhoitajan mikälie "nomin" jonkun ohjelman, että muka omaisten pitäisi papiljotteja laittaa vanhuksille, kun todellisuus Suomen vanhustenhoidosta on sitä,että jokaisella omaistaan hoitavalla ( tekevät työnsä palkatta toisin kuin hoitajat) takuulla menee puolet ajastaan vanhuksen hoitamisessa arkimielessä, esim. siinä, että mitä vanhus syö, kaikki vanhuksen arkiasiat. Nykyiseltä vanhustenhoidolta Suomessa omaiset toivonee vaan sitä, että palkolliset hoitais edes sen työn mitä kuuluu työnkuvaan, eikä mitään nillitystä, että " minä olen se ja se nomi, ja mun tehtäviin ei kuulu kuin verenpaineen mittaus ja plaa plaa", eli vaikka jos jonkun kotihoidossa olevan vanhuksen akuutein avuntarve olis olis se, että se lähihoitaja veis vaikka roskapussin ulos tai pesis kakkapyllyn, ei omaisia lohduta se,että "minä olen siten ja täten koulutettu nomi, ja minun tehtäväni on arvioida"( kas kun ei istua tasaperseellä ja pyytää vanhuksia keittämään kahvia..).

        En tiedä, että mitä vielä lisää palkolliset vanhusten omaisilta näiden palstojen perusteella vaatisi. Itse pesin taannoin rakkaan vanhuksen kakkapyllyn, kun ei omaisten toiveista huolimatta pääse vanhainkotiin, vaikka pidätyskykyä ei enää ollut aikoihin. Siinä kyllä mitataan jo rakkauden määrää. Enkä edes kuvittele, että vanhusten hoitajat välittäisi niistä tuntemattomista vanhuksista, joiden omaisia urputtaa täällä netissä vääränlaisiksi tai hankaliksi, vaikka pitäisi. (Tässä ketjussa, btw, sille jollekin mulle päätä aukoneelle sanoisin vaan sen, että jos sun mielestä -esimerkiksi- vanhusten hoitajan ei tartte vanhusten omaiselle vanhuksen kotiin pamppaloidessa omaisen edessä nimeään kertoa, niin varmaan olet sitten myös sitä mieltä, että vaikka sun pikkupenikkasi hoitajien päväkodeissa sulle ei tarttis kertoa sun kakaraasi hoitavien nimiään jos olet pikkulapsen vanhempi, kun mitäs joidenkin mielestä väliä sillä, ketkä omia rakkaita hoitaa....)

        Tsemppiä sulle, joka hoidat omaistasi. Huoli on suuri, etenkin omaisilla jotka asuvat kaukana ja jos on lähiomaisia kunnallisessa hoidossa, puhumattakaan yksityisestä vanhuksilla rahastusbisneksestä tyyliin yksityiset hoitokodit.


      • niin no,

        Kävi muuten mullakin mielessä, että ikäänkuin kotihoidon palkolliset kilpailisi vanhuksen suosiosta omaisten kanssa kun haukkuvat palstoilla vanhuksia hoitavia omaisia tai Suomen maan vanhusväestön asioista huolestuneita kirjoittajia, naurettavaa.;) Siis kun missään muualla paitsi näillä nimettömillä palstoilla ei näe niin älyttömiä ja vihamielisiä asenteita vanhusten omaisia kohtaan, kuin täällä, mutta valitettavasti vihakirjoittelupalstoiksi nää vissiin on menneet nää Suomi24-palstat, se on joidenkin harrastus tuottaa pahaa mieltä netissä, ilmeisesti..:/

        Ja voi hyvinkin monissa vanhusten omaisten asioissa olla niinkin, että ne vanhusten kotihoitajat olettaa että vanhusten omaisten pitäisi koko elämänsä muokata heidän aikataulujensa mukaan... Vanhusten hoitavilla omaisilla ei saisi olla mitään omia harrastuksia tai mitään ja jos vaikka sellaisia vanhuksia yhtä pidetään asumassa kodeissaan jotka ei siellä pärjää, niin omaisten tehtävä on suurinpiirtein päivystää ja olla heti paikalla, kun kotihoitajat vaatii. Olen kuullut ja tiedän moniakin tapauksia, missä ei piitata edes siitä, että soitellaako sunnuntai-aamuna ennen kahdeksaa vanhuksen kiireettomissä asioissa omaisille. Ja ne hoitavat omaiset sitten tietenkään eivät valita, vaan ovat tyytyväisiä siihenkin vähään että mitä palveluita enää yhteiskunnassa vanhusväestölle on.

        Mä (muuten) en koskaan ole keskustellut julkisten nettipalstojen välityksellä vanhustenhoidon asioista yhdenkään tuntemani kanssa ja kuten esim. minua täällä herjanneet varmaan tietävät, ei täällä kirjoittele minulle tuttuja tai henkilöiltä tiedettyjä.

        Herää todella vakavasti miettien kysymys, että miksi jotkut haukkuvat vanhusten omaisia näillä nimettömillä palstoilla, miksi ja millä motiivilla...


    • voi v*ttu,ärsyynnyn

      Enpä tiedä, mutta kun nimetön aloitus on laadittu nimetömälle julkiselle keskustelupalstalle ja kun minä kommentoija voin olla mitä tai kuka vain - mikä asia aloittanut varmasti normaalieettisäsityksen omaavana aloituksen laatinut jos on, ymmärtää, että ei lukijoille tai aloituksen laatineelle kuulu nimettömästä tekstistä käsittää- , niin suinkaan "v*ttuilematta" voin sanoa, että jos olet vanhustenhuollon palkollinen, voit auttaa vanhusten hoitavia omaisia parhaiten siten, että et urputa netissä siitä viidestätoista minuustista, jonka 3000:n euron kuukausipalkalla kunnnalta joudut piipahtamaan päivittäin vanhuksen luona, kun et joudu pesemään vanhuksen kakkapyllyjä, et laittamaan muuta kuin mikroruokaa ja jos et jaksa, ei sinun tarvitse viedä edes roskapussia, vaikka vanhus itse ei jaksaisi. Lisäksi mikäli olet empaattinen, tuskin oletat, että vanhusten omaisten tarvisisi kuunnella jatkuvasti uikutustasi, että miten vaikeaa sinusta on itse valitsemasi työ, ja että miten itsekin haluaisit sinne kivoihin töihin toimistoon paperinpyörittelytöihin; joihin tosin tarvitaan yliopistosta akateeminen koulutus ja mihin te olette kikkakolmosena keksineet ammattikorkeakoulut, kun ette halua pestä niitä vanhusten kakkapyllyjä ainakaan itse. Mieluumminn laitatte siihen iäkkäitä omaisia ja yritätte nuljuttaa rahaa niiltä vanhuksilta, kun onhan se kivaa, että dementikkokin maksaa kiinteistöveroja ja kaikkea mikä sun kaltaisia nuooooria perheellisiä työllistää, kuin ehkä joskus jopa niiden vanhusten oma turvallisuus. Ainakin veikkaisin vakavasti sairaiden vanhusten vanhusten omaiset toivovan _laitoshoitopaikkoja vanhuksille lisää_, eikä teidän 3 % mitoitusta yhteiskunnan elättämiskeinoja nuorille peeerrheelllisille, jotka tarvii työpaikkoja. Luin just yhden opinnäytteen, mikä vaikka oli todella kömplelö, niin siinä todettiin samalla aikaa esimerkiksi muistisairauksien lisääntyminen ja se, että v*ttu tän ahne- yhteiskunnan tavoitteena on 3 % vanhuksista laitoshoidossa.

      Ja älä luule, että olisin tyhmä. Toi aloitus on törkeä. Omaiset on ainoat, jotka nyky- yhteiskunnassa pitää vanhusten puolta, vai miltä kuulostaa, että kotihoito soittelee yhdessäkin tietämässäni tapauksessa omaiselle, että miten vanhuksen mikroaaltouuni toimii... V*ttu melkein saan raivarin näistä palstoista. Sananvapaudella pitäis olla se raja, että jos mennään tollaseen natsismiin, ei tarttis julkaista. Kato kun kukaan ei tartte kakskymppisenä synnyttäneen aikuisen lapsen kokemusta vanhustenhoitoasioihin...Eri asia, jos joku puhuu vanhuksina viiskymppisistä kuin kahdeksankymppisistä.

      • eheehe

        Sinäpä todella vihaat nuoria perheellisiä. Ollaan työpaikalla kahvitauoilla hoiturikavereiden kanssa sun kirjoituksia vuoden verran lueskeltu ja kyllä on pullaa ja kahvia kulunut, jopa naurettukin. Nauramisesta on tosin ollut tämä hyöty: Vanhusten omaiset vierailulle tullessaan ovat olleet onnellisia iloisista ja hymyilevistä hoitajista =). Että kiitosta vaan ja jatka toki!


      • voi v*ttu, ärsyynnyn
        eheehe kirjoitti:

        Sinäpä todella vihaat nuoria perheellisiä. Ollaan työpaikalla kahvitauoilla hoiturikavereiden kanssa sun kirjoituksia vuoden verran lueskeltu ja kyllä on pullaa ja kahvia kulunut, jopa naurettukin. Nauramisesta on tosin ollut tämä hyöty: Vanhusten omaiset vierailulle tullessaan ovat olleet onnellisia iloisista ja hymyilevistä hoitajista =). Että kiitosta vaan ja jatka toki!

        Jokin väärinkäsitys varmaan? Veikkaan kuitenkin mautonta provoa, nimittäin miksi aloituksen teksti on myöhemmin muutettu? Silloin kun minä aloitusta kommentoin muutama päivä sitten, aloituksen tekstinä ei ollut mitään muuta, kuin etttä joku valitti kuinka vanhusten omaiset ovat vaikeita... Ja ethän sinä nimimekki eheehe niin tyhmä voi olla, että tekstistäni näkisit muka vihaa. Ärtymys nimettömällä julkisella nettipalstalla nimettömään kirjoitukseen on eri asia kuin viha.

        Pitäisin kyllä aika säälittävänä, jos jotkut nauraa ja seurailee nimettömän Suomi24-palstalle kirjoittavan merkityksettömiä kirjoituksia, mutta kukin tyylillään.

        Minusta kuitenkin vanhusten asiat eivät ole mikään pilkan asia, missään.

        Miksi tosiaan aloituksen tekstiä on muutettu, sen jälkeen kun siihen vastasin? Aika usein muistan, mihin kirjoituksiin olen kommentoinut, kun kirjoittelen täällä kuitenkin sen verran vähän..

        Ai muka oikeesti vai vanhustenhoidon hoitajia käy Suomi24-palstoilla? Tai hoitavia omaisia? Vähän vaikea uskoa. Asialliset nettikirjoittajat erottaa yrityksestä keskustella asioista, jos ymmärrät mitä sana keskusteleminen tarkoittaa.


      • ehee ehe
        voi v*ttu, ärsyynnyn kirjoitti:

        Jokin väärinkäsitys varmaan? Veikkaan kuitenkin mautonta provoa, nimittäin miksi aloituksen teksti on myöhemmin muutettu? Silloin kun minä aloitusta kommentoin muutama päivä sitten, aloituksen tekstinä ei ollut mitään muuta, kuin etttä joku valitti kuinka vanhusten omaiset ovat vaikeita... Ja ethän sinä nimimekki eheehe niin tyhmä voi olla, että tekstistäni näkisit muka vihaa. Ärtymys nimettömällä julkisella nettipalstalla nimettömään kirjoitukseen on eri asia kuin viha.

        Pitäisin kyllä aika säälittävänä, jos jotkut nauraa ja seurailee nimettömän Suomi24-palstalle kirjoittavan merkityksettömiä kirjoituksia, mutta kukin tyylillään.

        Minusta kuitenkin vanhusten asiat eivät ole mikään pilkan asia, missään.

        Miksi tosiaan aloituksen tekstiä on muutettu, sen jälkeen kun siihen vastasin? Aika usein muistan, mihin kirjoituksiin olen kommentoinut, kun kirjoittelen täällä kuitenkin sen verran vähän..

        Ai muka oikeesti vai vanhustenhoidon hoitajia käy Suomi24-palstoilla? Tai hoitavia omaisia? Vähän vaikea uskoa. Asialliset nettikirjoittajat erottaa yrityksestä keskustella asioista, jos ymmärrät mitä sana keskusteleminen tarkoittaa.

        Ei sun kanssa voi keskustella, koska juttusi ovat ihan pimeitä! Mutta ei se oikeastaan ole mulle muuta kuin pelkkä viihdearvo. Jokatapauksessa meitä vanhustenhoitajia käy täällä paljonkin. Koita kestää.


      • voi v*ttu,no
        ehee ehe kirjoitti:

        Ei sun kanssa voi keskustella, koska juttusi ovat ihan pimeitä! Mutta ei se oikeastaan ole mulle muuta kuin pelkkä viihdearvo. Jokatapauksessa meitä vanhustenhoitajia käy täällä paljonkin. Koita kestää.

        Aha. Ainoa peruste millä sinun jutttujasi voisin ymmärtää muuten kuin pimeiksi, olisi se, että sinulla on moobile phone ja olet jatkuvasti yhteydessä nettiin, olet kaikkien fabebookien jne., tyhmien saittin jäsen ja luulet netissä olevan myös ihmisiä keskustelemassa kanssasi jotka ei ole, mutta sinun itsesi kunnian takia toivon, että naureskelusi ei ole sitä... Nimittäin minusta olisi noloa edes haukkua ketään, joka ei tajua haukkuvansa asiatta.

        Minun mielestäni minun juttuni eivät ole pimeitä vaan täysin mainstreamia: jos näen tekstejä joissa solvataan, en voi niihin kirjoittaa kuin ympäripyöreitä tai en mitään. Itse en omaa sananvapauttani ikinä siten halventaisi, että laatisin aloituksia nettiin, jotka vois ketään vahingoittaa; saatika että laatisin aloituksia joissa pyrkisin pilkkaamaan niihin vastaavia. Mutta en olekaan nettipeelo. Nettipeelo mun sanakirjassa: tyyppi joka on kaikkien sosiaalisten medioiden jäsen ja joka käyttää nettipalstoja huvitteluun vihalla tai millään, sitä en ole.

        Mikähän tässä Suomi24- foorumissa on vikana, kun lähes kukaan ei osaa kirjoitella asioista. Toivon sun puolesta, ettet luule mun olevan sosiaalisen median jäsen, vilpittömästi.:/ Sananvapauskäsityksesi kyllä eroaa omastani, mä kun olen luullut, että kun ei ole sosiaalisten medioiden jäsen, että jokainen saa olla rauhassa netti-idioottien kiusaamiselta, jos ainoa harraste on kirjoittaa pari kirjoitusta kuukaudessa ninettömänä asiallisesti nimettömälle keskustelupalstalle, tyyliin.

        Tsemppiä kaikille vanhusten omaisile. Omien rakkaiden hyvinvointi merkitsee.


      • vai niin?
        eheehe kirjoitti:

        Sinäpä todella vihaat nuoria perheellisiä. Ollaan työpaikalla kahvitauoilla hoiturikavereiden kanssa sun kirjoituksia vuoden verran lueskeltu ja kyllä on pullaa ja kahvia kulunut, jopa naurettukin. Nauramisesta on tosin ollut tämä hyöty: Vanhusten omaiset vierailulle tullessaan ovat olleet onnellisia iloisista ja hymyilevistä hoitajista =). Että kiitosta vaan ja jatka toki!

        Miten joku yksi nimetön häirikkö nimettömältä nettipalstalta pystyykään ilkeydellään saamaan mut niin tolaltaan, kuin sinä? Sinäkö siis kehtaat väittää, että mulla vai olis netissä jokin profiili vai mitä toi ilkeä ja outo kirjoittelu on? Tyyppi julkisella palstalla nimettömän nettikirjoittelin kimpussa pilkkaamassa... Ootko jotenkin ylpeäkin itsestäsi ja nettikäytöksestäsi ja keneksi sinä minua valehtelet? Ällöttävää, kun ei yhtään voi tässä tietää, että mikä kirjoittaja on kyseessä ja että mikä sun motiivis edes pilkkaamisellesi on. Julkisesti sinä kuitenkin väität, että mun sulle tyystin tuntemattoman muka arvomaailma olisi "lapsiperheiden vihaaminen". On kyllä pokkaa. Mä olen kyllästynyt siihen, että täällä mun kimpussa roikutaan pilkkaamassa, jos tänne kirjoitan. Mulle tyystin tuntemattomat... Vinkki: sinä voit erittäin mieluusti jättää mun teksteihini kommentoimatta, jos et osaa muuta kuin valehdella. Toivon oikeasti puolestasi, että et ole mikään vanhustenhoidon viralllnen edustaja: olis vähän liikaa, jos sairaanhoitajina olis tyyppejä, jotka on niin tyhmiä, että kun kusipäät laatii herjaprofiileita ja feikkinikkejä kunnollisille nettiin, että sun kaltaises vielä naureskelis niiden pilkkaajien jutuille. Eikä ole mitään kunniallista siinä, jos sä todella roikut mua herjaamassa.


        Tosiaan sait mut aika tolaltani. Olen ilmeisesti liian herkkä tai jotakin, kun en sentään ihan mitä tahansa motiiveja kirjoitella nettipalstoille ymmärrä. Aina ihmetellyt, että millaisten intressejä häiriitynyt vihakirjoittelu netissä palvelee... Nimimerkille eheehe tämä.


      • pelottelijalle vielä
        ehee ehe kirjoitti:

        Ei sun kanssa voi keskustella, koska juttusi ovat ihan pimeitä! Mutta ei se oikeastaan ole mulle muuta kuin pelkkä viihdearvo. Jokatapauksessa meitä vanhustenhoitajia käy täällä paljonkin. Koita kestää.

        Mulla ei ole nettiin mitään persoonaa, ja se sinä kiusaaja myös tiedät, mikä lienetkin. Voisitko etsiä itsellesi netistä "viihdearvoa" jollakin normaalimmalla tavalla, kuin pilkkaamalla minua joka en ole sinua juttujani seurailemaan pyytänyt, tai ketään, kun en ole missään somessa jäsenenä. Varmaan sinä muitakin nettikäytökseesi viattomia pilkkaat kuin minua, mutta mä oikeasti olen saanut tarpeekseni että julkisella palstalla täällä sallitaan valehtelu, että kaltaises saa kirjoitella ja antaa väärää kuvaa, että minä muka olisin joku sinun tuttusi. Taitaa olla, että mun jutut ei ole yhtään pimeitä, mutta sen joka ehkä esiintyy netissä minuna, jutut ovat, tai joka esittää minun persoonani valheellisesti selkäni takana netissä jotenkin...

        Ja mistä syystä sä sotket omaan peeloiluusi vanhusten omaiset ja joidenkin huolen vanhuksistaan, mitä sulle ylipäätään kuuluu mitkään vanhustenhoidon asiat? Ei tollanen suomi24-palstoilla anonyymina mua pilkkaava nettikiusaaja ole missään mielessä oikeutettu kirjoittelemaan vanhustenhoidosta yhtään mitään. Vai ootko vaan utelias? Luet näitä palstoja, että kun jotkut täällä nimettömästi avautuu ja sitten pilkkailet, niinkö... Todella inhottaa, kun tiedän olevani ihmisenä aikamoisen hyvis, niin että näillä palstoilla tuntemattomat suorastaan vihaa minua, sairasta. Mutta sairasta olis sekin, että jos on pakkomielle pilkata tiettyjä netissä. Äläkä valehtele, että koskaan täällä olisin ollut kaverina kenellekään. Minä en harjoita julkisen netin välityksellä keskustelemista tuntemieni kanssa koskaan, olen sellaiseen liian sivistynyt, eikä täällä käy mulle henkilöiltä tietämiä ollenkaan, minkä senkin sinä varmasti tiedät.

        Onneks olen parempi ihminen kuin tollaset. En ikinä menis minnekään nettiin pilkkaamaan mitään yksittäisiä.

        Ja vähän veikkaan, että


      • Paremminkin
        eheehe kirjoitti:

        Sinäpä todella vihaat nuoria perheellisiä. Ollaan työpaikalla kahvitauoilla hoiturikavereiden kanssa sun kirjoituksia vuoden verran lueskeltu ja kyllä on pullaa ja kahvia kulunut, jopa naurettukin. Nauramisesta on tosin ollut tämä hyöty: Vanhusten omaiset vierailulle tullessaan ovat olleet onnellisia iloisista ja hymyilevistä hoitajista =). Että kiitosta vaan ja jatka toki!

        On hyvä, että te nuoret jaksatte vielä nauraa, vaikkakin meidän omaisten kustannuksella - helpottaahan se varmaan työtaakkaa...


    • no kysymykseen vielä

      Ja lisäksi: "vaikeina pitämiäsi" lähiomaisia voit auttaa myös siten, että kerrot suoraan ja kuuluvaan ääneen oman nimesi, jos satut tulemaan vanhuksen kotiin samaan aikaan kun omaiset ikänsä vanhuksen kanssa viettäneet ovat siellä. Vaikka esimerkiksi oliasit vanhuksen pojantyttären entinen koulukiusaaja, voit silti olla ystävällinen ja morjstaa kiusaannusta aiheuttamatta tavalla tavalla, jossa sinua kahteenkymmeneen vuoteen tapaamaton ja sinuun kiinnostusta omaamaton voi kokra, että kunnalliset palvelut hoidetaan korrektisti.;) Jos olet oikein fiksu, myös kättelet omaisia, jos tulet vanhuksen kotiin ja jos omainen on samaan aikaan sinä.

      Jos siis olet jonkun vanhuksen omaisen kunnan palkattu vanhustenhuollon kotihoitaja ja pamppaloit sen ihmisen kotireviirillä, kerro omaiseen tämän isovanhempien luona omaisen tavatessasi mikä on nimesi, äläkä katsele seinille ( omaisessa herättää ajatuksia, jos ei edes nimeäö kerrota); olethan toisen kodissa ja toiselle rakkaan hoitajaksi kunnan palkkaama toimistasi vastuullinen. Mitä omaiset ehkä muuta toivoisivat: olisi varmasti monille vanhusten hoitovastuun kantaville omaisille mukavaa, jos myös kotihoidon mikä lie kuka milloinkin joka ei edes nimeään kerro, laittaisi vaikka vihkoon vanhusten pöydille omaisille ylös mitä on käynnin aikana todettu; että olisi muutakin kuin sitä, että soitellaan että tulkaa tulkaa heti tänne ja muuta seitsenkymppisille puolen tunnin varoitusajalla ja jopa kotihoidon omiin tehtäviin kuuluvissa asioissa.

      Olen sanonut ja en pidä siitä, miten vanhuksia palkatta omaishoitavia omaisia kohdellaan.

      • aattelin vaan

        Haluaisitko kenties maksaa ajasta kun työntekijä kättelee ja esittäytyy vieraille. Samoin kaksinkertaisesta kirjauksesta. Kirjaamisessa asiakkaan vihkoon voi olla myös se ongelma, että tiedot on mahdollisesti näkyvissä kaikille talossa kävijöille. Hoitotyö on kuitenkin henkilökohtaista, eikä sitä tarvitse riepotella kaikkien kylänmiesten nähtäville. Ei edes omaisten, jos asiakas niin haluaa.


      • no kysymykseen vielä
        aattelin vaan kirjoitti:

        Haluaisitko kenties maksaa ajasta kun työntekijä kättelee ja esittäytyy vieraille. Samoin kaksinkertaisesta kirjauksesta. Kirjaamisessa asiakkaan vihkoon voi olla myös se ongelma, että tiedot on mahdollisesti näkyvissä kaikille talossa kävijöille. Hoitotyö on kuitenkin henkilökohtaista, eikä sitä tarvitse riepotella kaikkien kylänmiesten nähtäville. Ei edes omaisten, jos asiakas niin haluaa.

        Minua ei kuule tässä nyt kiinnosta mikään muu, kuin se, että joku ilmoitti naureskelevansa mukamas "hoitajakavereidensa" kanssa, kertoi "vuoden" nauraneensa, sille, että minä joka en kenellekään ole itseäni netissä esitellyt, kirjoitan joskus tässä Suomi24-palstoilla. Ja lisäksi minua kiinnostaa se, että miksi täällä johdatellaan aloituksilla, että millä oikeudella jotkut nettitoimijat laatii tänne palstoille ensin törkeitä epäinformatiivisia tulkinnallisia aloituksia, ja että sitten kun niihin kommentoi samalla otteella kuin mulle anonyymit aloitusten laatijat provokatiivisesti, että ne jotka täällä on jäseniä, myöhemmin muokkaavat aloituksensa. Vanhustenhoitoasioista tässä yhteydessä mulla ei ole mitään muuta mielipidettä kuin, että en sano mitään muuta kuin, että pitäisin äärimmäisen törkeänä, jos viralliset hoitotyötä tekevät edes keskustelevat asiakkaistaan, puhumattakaan että asiakkaiden omaisista(!), julkisessa netissä... Sellaisia sairaanhoitajia en ainakaan omille vanhuksilleni haluaisi.


        Ja varmaan syytä olis lopettaa niiden palstakirjoittajien se kiusaamisensa, jotka minua pelottelee täällä teksteillään, jos tänne kirjoitan. Saahan mun nimettömille kirjoituksille nauraa, jos siltä tuntuu, mutta eipä ole kovin oikeudenmukaista. Itse en nauraisi kuin niille, jotka tietävät keiden kanssa kirjoittelevat, korkeintaan niille, jos sitten kommentit olisi ääliömäisiä.


        Ja ottamatta kantaa, niin kyllä mä jos olisin jonkun vanhuksen hoitaja, niin ei mulla omaisille olisi vaikeuksia itseäni esitellä. Kuuluu perustaviin käytöstapoihin, että omaiset jotka vanhusten hoidosta vastaa, että ei ole mitään seinille katselevia, jos yhteistyötä vanhuksen omaisten kanssa tehdään. Suomessahan ei vanhuksista nykyisin kanna muut vastuuta, kuin omaiset, joten mitä v*ttua täällä vanhusten omaisille auotaan päätä... Jotkut muka hoitajina esiintyvät urputtaa jopa palkoistansakin että muka omaisten vika milloin mikäkin. Nää palstat ei koskaan ole herättäneet mun luottamustani. Enkä ole innokas olemaan pilkan kohteena, jos joku sellaista luulee. En ole mikään nettipeelo.


      • aattelin vaan
        no kysymykseen vielä kirjoitti:

        Minua ei kuule tässä nyt kiinnosta mikään muu, kuin se, että joku ilmoitti naureskelevansa mukamas "hoitajakavereidensa" kanssa, kertoi "vuoden" nauraneensa, sille, että minä joka en kenellekään ole itseäni netissä esitellyt, kirjoitan joskus tässä Suomi24-palstoilla. Ja lisäksi minua kiinnostaa se, että miksi täällä johdatellaan aloituksilla, että millä oikeudella jotkut nettitoimijat laatii tänne palstoille ensin törkeitä epäinformatiivisia tulkinnallisia aloituksia, ja että sitten kun niihin kommentoi samalla otteella kuin mulle anonyymit aloitusten laatijat provokatiivisesti, että ne jotka täällä on jäseniä, myöhemmin muokkaavat aloituksensa. Vanhustenhoitoasioista tässä yhteydessä mulla ei ole mitään muuta mielipidettä kuin, että en sano mitään muuta kuin, että pitäisin äärimmäisen törkeänä, jos viralliset hoitotyötä tekevät edes keskustelevat asiakkaistaan, puhumattakaan että asiakkaiden omaisista(!), julkisessa netissä... Sellaisia sairaanhoitajia en ainakaan omille vanhuksilleni haluaisi.


        Ja varmaan syytä olis lopettaa niiden palstakirjoittajien se kiusaamisensa, jotka minua pelottelee täällä teksteillään, jos tänne kirjoitan. Saahan mun nimettömille kirjoituksille nauraa, jos siltä tuntuu, mutta eipä ole kovin oikeudenmukaista. Itse en nauraisi kuin niille, jotka tietävät keiden kanssa kirjoittelevat, korkeintaan niille, jos sitten kommentit olisi ääliömäisiä.


        Ja ottamatta kantaa, niin kyllä mä jos olisin jonkun vanhuksen hoitaja, niin ei mulla omaisille olisi vaikeuksia itseäni esitellä. Kuuluu perustaviin käytöstapoihin, että omaiset jotka vanhusten hoidosta vastaa, että ei ole mitään seinille katselevia, jos yhteistyötä vanhuksen omaisten kanssa tehdään. Suomessahan ei vanhuksista nykyisin kanna muut vastuuta, kuin omaiset, joten mitä v*ttua täällä vanhusten omaisille auotaan päätä... Jotkut muka hoitajina esiintyvät urputtaa jopa palkoistansakin että muka omaisten vika milloin mikäkin. Nää palstat ei koskaan ole herättäneet mun luottamustani. Enkä ole innokas olemaan pilkan kohteena, jos joku sellaista luulee. En ole mikään nettipeelo.

        Jos minun asiakkaallani olisi sinunkaltaisesi omainen eipä paljon huvittaisi esittäytyä. Onneksi yrittäjänä voin valita asiakkaani.
        Vaatii siinä sitten jonkinlaisia käytöstapoja työntekijältä jos omainen (työnantaja) on sinunkaltaisesi. Itseäsi saisit syyttää jos kukaan ei halua hoitaa omaistasi.


      • no kysymykseen vielä
        aattelin vaan kirjoitti:

        Jos minun asiakkaallani olisi sinunkaltaisesi omainen eipä paljon huvittaisi esittäytyä. Onneksi yrittäjänä voin valita asiakkaani.
        Vaatii siinä sitten jonkinlaisia käytöstapoja työntekijältä jos omainen (työnantaja) on sinunkaltaisesi. Itseäsi saisit syyttää jos kukaan ei halua hoitaa omaistasi.

        En kehtaisi puhua käytöstavoista, jos olisin sen tyylinen, kuin eräskin minulle tässä ketjussa naureskellut, joka väitti vuoden ajan naureskelleensa hoitajakaveriensa kanssa kahvitauoilla sille asialle, että nimetön kirjoittaa nimettömälle Suomi24-palstalle ja nauraneensa siinä minulle. Tietysti en tiedä, että minkä tyylistä kyyläilytaktiikkaa täällä jotkut harjoittaa, mutta se on sitten nettikiusaamista, jos ihminen joka ei ole somessa, on jonkun joukkion naurun kohde oman selkänsä takana. Oikeastaan en pitäisi edes psyykeltään välttämättä kovin terveenä kirjoittajia, jotka purkavat omaa pahaa oloaan kiusaamalla tuntematonta kirjoittajaa julkisella nimettömällä keskustelupalstalla.

        Ja törkeää väittää, että minä muka vihaisin esimerkiksi lapsiperheellisiä, kuten jokukin tuolla kehtas esittää... Miten yksinkertaisesti se pitää vääntää, että se tajutaan: en ole vastuussa siitä, jos muu tekee netissä esimerkiksi minun tai muun nimissä jotakin. En ole ikinä minnekään kirjoittanut yhtäkään kirjoitusta, missä olisi mitään vihaa lapsiperheellisiä tai ketään kohtaan. Muutenkin mautonta, että jos täällä muka oikeasti kirjoittelee ( niinpä varmaan...) muka vanhustenhoidon hoitajia, että mitä ne täällä takertuu yksittäisiin kirjoittajiin. Menis someen, missä ihmiset on nimillä, jos kerran on pakko vetää törkyhenkilökohtaisuuksia ja siten, että ne pilkkanne kohteetkin saavat sanoa sanottavansa siihen, että mitä typerykset täällä naureskelee.

        Jotenkin tuntuu, että tänne varmaan kirjoittaa aika yksinkertaista porukkaa, jos kerran kirjoitus jossa sivulauseessa mainitsin lapsiperheelliset siinä mielessä, että kirjoittaja minä nimetön pitää törkeänä jos ikänsä veroja maksaneiden vanhusten hyvän hoidon kustannuksella väännetään työikäisille lapsiperheellisille mitä lie palveluita yhteiskunnassa, jos se muka on niin että vanhusten hyvään hoivaan ei riitä resursseja lapsiperheiden vaatimusten vuoksi, että joku kehtaa vetää sellaisen mielipiteen muka lapsiperhevihaksi. Ehkä täällä ei vaan tajuta, että mitä on yhteiskuntakritiikki.


        Mutta sinä tai mikä lie se on, joka pahaa oloaan purkaa näillä palstoilla minuun kohdistuvaan vihakirjoitteluun, voi kyllä lopettaa käytöksensä. Jokainen joka tätä nimetöntä kirjoitteluani on vähänkään lukenut, on kyllä nähnyt, että minä kirjoitan aina siten, että jos kommentti mitä keskusteluketjussa saan osakseni tai luen on normaali, olen ihan ystävällinen.

        Nille jotka mua täällä on pelotelleet, toivon sitä samaa mitä olen tältä tuntemattomien foorumilta osakseni saanut, eli vaikka sitä, että teitä itseännekin pilkattaisiin siten kuin minua on pilkattu vain siksi, että nettiiusaajat täällä tietää, etten minä tiedä keiden kanssa keskustelen. Ei järin suurta älyä siinä vaadi v*ttuilu, mutta keskusteleminen onkin siten eri asia.

        Eiks teille peruskoulussa opetettu kriittistä yhteiskuntakirjoittelua? Kuka voi olla niin tyhmä, että lukee mun kirjoituksissani arvostelevan muka ihmisiä, vaikka kirjoittelen asioista? Ja millä oikeudella mut täällä personoidaan? Toki ymmärrän, että jos riittävän hörhöjä on, niin varmaan jos oikein avoimesti kirjoittaa, saattaa ällöttävimmissä tapauksissa tulla näiltä nimettömiltä palstoilta ns. tunnistetuksikin, mutta siinä pitää olla jo melkoisen hörhö omistautuminen tällasten typerien palstojen kirjoitussisältöjen kyyläämiseen, että tuskin kuuluu normijärkisten harrastuksiin kenenkään kirjoittelun seuraaminen nimettömillä palstoilla...

        Minäpä en tiedä mitä ajattelet, mutta voitko ystävällisesti lopettaa kirjoittelutyylin, jossa väität kirjoittajan tekstissä olevan asioita, joita siellä ei ole? Ja tää foorumi sitten taas voi lakata suosimasta häiriityneitä vihakirjoittelijoita. Mä ainakaan en käy täällä enää kuin ehkä pari kertaa kuukaudessa kirjoittamassa koko foorumilla yhtään mitään, jos sitäkään, ja ihan siitä syystä, että mä en tykkää siitä miten täällä kirjoitellaan...


      • sfjhrfyugthgytt
        aattelin vaan kirjoitti:

        Jos minun asiakkaallani olisi sinunkaltaisesi omainen eipä paljon huvittaisi esittäytyä. Onneksi yrittäjänä voin valita asiakkaani.
        Vaatii siinä sitten jonkinlaisia käytöstapoja työntekijältä jos omainen (työnantaja) on sinunkaltaisesi. Itseäsi saisit syyttää jos kukaan ei halua hoitaa omaistasi.

        No vanhusten omaiset eivät sinua palvelun tarjoajaksi huolisi ikinä. Mitä tulee yksityiseen terveysbisnekseen, niin sitten ok., kun eivät nilliä puolta rahoistaan yhteiskunnalta tukina yritysten perustamisiin. Ja ei yrittäjiksi esimerkiksi viis kersaa pynkineitä, jotka on ensin viettäneet valtion rahoilla ihan real kymmenen vuotta (lapsia tekemällähän jotkut ihan elättää itsensä, jos niitä on paljon ja jos syntyvät sopivassa tahdissa että kotihiidontuet eivät lopu...), jotka on silloin ennen synnytttelemisiään ehtineet laiskasti hankkia vaikka merkonomin tutkinnon ( uuh miten vaativaa!), kun puhutaan vaikka 1970-luvulla syntyneistä. Olet muutenkin huono yrittäjä jos muka edes olet sellainen, koska fiksu yrittäjä olisi kiinnostunut lukemaan vanhustenhoidon puutteista, eikä urputtamaan kirjoittajista. Tosin yrittäjllä tuskin on aikaa tänne kirjoitella, eikä herjaamas täällä käy.


      • aattelin vaan
        sfjhrfyugthgytt kirjoitti:

        No vanhusten omaiset eivät sinua palvelun tarjoajaksi huolisi ikinä. Mitä tulee yksityiseen terveysbisnekseen, niin sitten ok., kun eivät nilliä puolta rahoistaan yhteiskunnalta tukina yritysten perustamisiin. Ja ei yrittäjiksi esimerkiksi viis kersaa pynkineitä, jotka on ensin viettäneet valtion rahoilla ihan real kymmenen vuotta (lapsia tekemällähän jotkut ihan elättää itsensä, jos niitä on paljon ja jos syntyvät sopivassa tahdissa että kotihiidontuet eivät lopu...), jotka on silloin ennen synnytttelemisiään ehtineet laiskasti hankkia vaikka merkonomin tutkinnon ( uuh miten vaativaa!), kun puhutaan vaikka 1970-luvulla syntyneistä. Olet muutenkin huono yrittäjä jos muka edes olet sellainen, koska fiksu yrittäjä olisi kiinnostunut lukemaan vanhustenhoidon puutteista, eikä urputtamaan kirjoittajista. Tosin yrittäjllä tuskin on aikaa tänne kirjoitella, eikä herjaamas täällä käy.

        Olet oikeassa, en ole lukenut kaikkia asiattomia tekstejä, kun ei todellakaan ehdi. En kuulu muutenkaan kuvailemaasi yrittäjäryhmään, mutta kiinnostunut olen vanhusten ja muidenkin avuntarvitsijoiden asioista ja mielelläni kuulen kaikkien näkökantoja. Puutteista ja ongelmista tiedän jos jonkinlaista, mutta sen selvittämiseen, miten asiat saataisi parhain päin rullaamaan olisin enemmän kiinnostunut.
        Töitä on riittänyt ihan yli oman tarpeen. Mitään tukia en ole hakenut enkä saanut ja olen koko aikuisikäni ollut työelämässä eli n. 40-vuotta.


      • noh,
        aattelin vaan kirjoitti:

        Olet oikeassa, en ole lukenut kaikkia asiattomia tekstejä, kun ei todellakaan ehdi. En kuulu muutenkaan kuvailemaasi yrittäjäryhmään, mutta kiinnostunut olen vanhusten ja muidenkin avuntarvitsijoiden asioista ja mielelläni kuulen kaikkien näkökantoja. Puutteista ja ongelmista tiedän jos jonkinlaista, mutta sen selvittämiseen, miten asiat saataisi parhain päin rullaamaan olisin enemmän kiinnostunut.
        Töitä on riittänyt ihan yli oman tarpeen. Mitään tukia en ole hakenut enkä saanut ja olen koko aikuisikäni ollut työelämässä eli n. 40-vuotta.

        Ehdit kuitenkin paljon viettää aikaa nettipalstoilla, niinkö? Sitä eivät ehdi vanhuksiansa hoitavat omaiset tehdä että nettipalstoilla roikkuisivat, ja netti keskustelupaikkana ainakin nimetömät palstat on sellaista, että mitkään esim. yli kuuskytvuotiaat ei näillä palstoilla käy. Minä voin ketoa, että minulla ei ole tällä hetkellä työpaikkaa ja jos olisi, en ikinä ehtisi kirjoitella mitään nettipalstoille, koska sellaisia kokemuksia mulla on työelämästä, että työssäkäyvät ihmiset eivät netin palstoilla aikaansa vietä, eivät ainakaan nimettömillä palstoilla tai nimimerkkipalstoilla. Mutta jos olet vilpittömästi kiinnostunut vanhusväestön hyvinvoinnista, hyvä niin. Minä en juuri mihinkään täältä lukemaani luota.

        Muutenkin, varmaan ne omaisetkin vois olla kiinnostuneita, että vanhustenhoitajina nettipalstoilla esiintyvät haukkuvat heitä netissä.


    • Kaikkiakanssa

      Kotihoidon käynnit kirjataan asiakkaan kotona toiminnanohjausjärjestelmään, eikä ole mitään tupla- tai triplakirjaamisia kynällä paperille. Ei sellaiseen ole aikaa! Työntekijä voi olla keikkatyöntekijä, joka ei välttämättä halua nimeään sanoa. On vaan tullut keikalle ansaitakseen vähän fyrkkaa. Ei ole sen kummemmasta "vanhuksen hyvästä hoidosta" kysymys!

      • nilliti nillin,

        Ne varmaan joiden mielestä vanhustenhoitajien ei tartte nimeään sanoa omaisille pamppaloidessaan toisen omaisen kodissa, ovat varmasti sitten myös sitä mieltä, että esimerkiksi lastentarhojen työntekijöiden ei tarvitsisi kertoa koko nimiään lasten vanhemmille? Häiritsee, että täällä palstoilla on sellainen sairas asenne, että muka vanhusten omaiset ovat psykopaatteja... Itse kysyisin lähinnä yksityisyydensuojan perään, jos kerran INTERNETIN palstoilla saa palkolliset haukkua vanhusten omaisia pystyyn piittaamatta pätkääkään siitä laissa lukevasta asiasta, että yksityisyyteen on oikeus niillä, jotka itse eivät nettiin ole itseään nimellään menneet esittelemään. Olen aivan varma, että myös vanhustenhoidossa toimivat täysjärkiset ei sanallakaan valita netissä kuinka vanhusten omaiset on hirveitä. Vai oisko kivaa, jos vaikka lääkärit julistaisi nauramassa palstoilla että sillä ja tolla potilaalla on sellanen ja tollanen sairaus, tai poliisit jos kertoisi palstoilla yksityiskohtaisesti työpäivistään...


        Ei tässäkään yhteiskunnassa muuta ongelmaa ole, kuin se, että lehmät on aktiivisimpia sosiaalisissa medioissa, ja joo ennen kuin alatte haukkua ketään miestä että hui kauhee kun haukkuu ja hirvee, voin vilpittömästi kertoa että olen sukupuoleltani nainen, nuorehko ja silti sitä mieltä, että on täysin asiatonta, että tyhmät ei tajua netissä toimiessaan, että EI SAA toisten yksityisyyttä viedä, vaikka kuinka on tarve kertoa tylsästä arkielämästään kaikki nettiin... Miten voi olla, että tännekin palstoille kirjoittavat eivät välitä tai tajua, että MITEN KAUHEALTA se vanhusten omaisista tuntuu jos näitä palstoja lukevat, että läskipäät täällä haukkuu vanhusten omaisia.

        Ja jos täällä niitä lapsiperheellisiäkinn on, kehottaisin hankkimaan järkevämpiä harrastuksia. Mulla ainakin on ystävissäni paljonkin myös lapsiperheitä, mutta kaikki niistä on niin sivistyneitä, että ei niillä todellakaan harrastuksiinsa kuulu haukkua ja kyylätä nimettömän Suomi24-kirjoittajan sananvapautta raiskaten herjaamassa perässä ihmistä, joka ei ole somen edes jäsen missään...


        Luultavasti suurimpana loukkauksena näiltä palstoilta itselleni otan kyllä sen lukemani herjan, että minä muka vihaisin lapsiperheitä... Itsellä ei ikinä olis pokkaa mennä tekemään kenestäkään ihmisestä mitään naureskeltavaa psykopaattia nettiin, etenkään kun ette edes tunne minua. Itse tiedän, että en ole koskaan kirjoittanut mitään sellaista internetiin, missä olisi mitään vihaa mitään ihmisryhmiä kohtaan. Sen verran yliopistokoulutus kuitenkin on sivistystä antanut, että ei vaan kertakaikkiaan kehtaisi eikä ole tarvetta vihakirjoitteluun.

        Ja ne joita täällä on herjattu: varmaan kunnollisimpia kaikista, täysin osattomia nettivihaan. Kuten minäkin satunnainen kirjoittaja.


    • meitä on monex.

      Eräs omainen käy kerran vuodessa haukkumassa meidät työntekijät omaisensa "huonosta" hoidosta. Ei soita edes isälleen koskaan ja ei edes asu kaukana. Miksi vaivautuu edes kerran vuodessa hoitajat haukkumaan, kun ei isästään välitä lainkaan?

      • Aikoinaan myös urallani kohtasin muutamia näitä omaisia, jotka n. kerran vuodessa kävivät arvostelemassa hoidon ja hoitajat.

        Kyseessä on mitä ilmeisemmin syyllisyydentunto. Omatunto kolkuttaa, kun ei omaista tule muistettua.
        Sen aiheuttama paha olo kaadetaan sitten hoitohenkilökunnan niskaan.

        Empä tiedä sitten, helpottaako.


      • aha...

        Kerropas nimellä somessa ja omaisille, tosin normaalit ei ole Facebookien jäsenä suurin osa enää niistäkään, vaan sielläkin on varmaan vaan paljon feikki-identiteettejä. Niille - kuten mullekin viattomalle täällä- voit sitten varmaan epäoikeudenmukaisesti russuttaa luulojasi ja vihaasi siitä, että et ymmärrä mitä teknologia on, vaikka se on ihan oikeesti sitä, että kukaan tyyppi ei ala kenenkään facebook- kaveriksi, jos ei olla ystäviä tai muuta. Suosittelen ettet urputa kuitenkaan siihen mittaan asti, että ihmisten yksityisyys vaarantuu, kato kun ihminen joka ei ole Facebookin jne. jne. sun tyylisten kyylien foorumeiden jäsen niin on ihan oikeutettu elämään ilman sinun ja kavereidesi vihaa ja olemaan rauhassa. Minua tosin ei somesta läydy, vaan siellä on sitten väärä tyyppi mun nimissä, eli jos halaut vanhustenhoitajana solvata ihmistä, terve van mene sinne "naureskelemaan". Itseäni ällöttää, kuinka jotkut on nettiriippuvaisia. Luultavasti tyhmimmiltä kun se lamaa jopa älyn, että ovat somen jäseniä.


      • nii varmaan

        Jos sinä muka todella olet vanhusten kotihoitaja, niin mistäs sinä tiedät, että soitteleeko joku omainen isälleen vaiko ei? Ja miksi julistat sellaista asiaa nimettömästi nettipalstalla? Haluaisitko itse, että sinun omaistasi hoitaisi kotihoidon palkollinen, joka netissä arvostelisi sinua huonoksi omaiseksi?

        Mitä olen antanut itseni ymmärtää Suomen maan nykyisestä vanhustenhoidon tilasta, niin eipä niillä käyntien kestoilla paljoa vanhusten asioihin varmaan ehdi hoitajat perehtyä ja osa ehkä ei haluakaan...Varmaan aika monissa tapauksissa hei kuule ne vanhusten lähiomaiset on ne, jotka vanhustensa asiat parhaiten tietää.

        Se kyllä häiritsee, että jos jotkut vanhustenhoitajat ikäänkuin tunkeutuvat osaksi hoitamansa vanhuksen perhettä: analysoivat perheitä palstoilla ja jiienee. Hyvä vanhustenhoitaja on sellainen, joka informoi vanhuksen omaisia kaikista vanhuksen vointiin liittyvistä asioista, mutta ei siten, että kyselee arkitehtäviinsä omaisilta neuvoja, eikä siten, että omaisia pidetään hälytystilassa koko ajan. Sivusta olen aika monien vanhusten saamaa hoivaa seurannut, enkä ole pitänyt siitä, että kuinka lujille vanhusten hoitavat omaiset siinä usein laitetaan. Mikä tietysti ei aina ole hoitajien vika, mutta ei myöskään omaisten vika mitenkään se, että jos vanhustenhoitajat eivät pidä työstään tai jos se on heistä liian rankkaa.

        Ja selviö on se, että esimerkiksi harvinaisemmista sairauksista kärsiviä vanhuksia hoitamaan ei kertakaikkiaan voi palkata mitään selllaisia hoitajia, jotka eivät tiedä esimerkiksi sitä, että mitä muutoksia vaikka muistisairaudet voi vanhuksen luonteissa aiheuttaa. Vanhusten turvattomuus kaiken maailman tilapäishoitajien keskellä joskus jopa pelottaa.

        Ja sen vanhustyönkin pitäisi olla sellaista työtä,että ne työntekijät tekevät sitä kutsumuksestaan, eikä siksi, että muita töitä ei ole.

        Jostakin syystä ton tekstin luettuani olen sen omaisen puolella josta puhut, koska vanhusten hoitavat omaiset missään tuskin nettipalstoilla hoitajista valittavat...


    • vielä aloituksen aih

      Ihmettelen tosiaan yhä, että miksi minun aiemmat kirjoitukseni ovat ketjussa, jonka ketjun; tottakai mulle näkyen ja tietoni mukaan nimettömän &naamattoman, aloituskirjoituksen sisältöä on käsitykseni mukaan anonyyymin vastaamiseni jälkeen muokattu. Minun mielestäni sananvapauteen kuuluu, että eritoten näillä julkisilla nimettömillä & naamattomilla keskustelupalstoilla pitäisi olla näkyvissä, että millaiseen tekstiin kirjoittaja on alunperin kommentoinut. Tottakai kenestä tahansa saadaan täällä väännettyä vihakirjoittaja, kun se ei näy, että miten täällä keskustelua muokataan. Kiusaamisesta tosin kyse, jos väkisin sellaista näkemystä jotkut välittää.


      No oletetaan nyt sitten, että aloitus on muka "vilpitön kysymys" vaikeista omaisista ja vastataan sen mukaan: en omaa kokemusta vaikeista vanhustenhoitajista, enkä vaikeista vanhusten omaisista. Mielestäni kunnallinen vanhustenhoito on kohtuullisella tasolla, mutta vaikeaa on varmasti niillä vanhuksilla, joilla ei ole omaisia. En ole kenenkään vanhuksen omaishoitaja tai läheisin omainen, mutta se mitä olen monelta suunnalta kuullut ja tiedän, on, että monia vanhusten omaisia yhteiskunnassa häiritsee, kuinka vastuuta vanhusten kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ei ota kukaan hoitosektorilla. Mielestäni myöskään vanhuksia hoitavien lähihoitajien palkka ei ole pieni: olen itse akateeminen ja usein pätkätöitä tehnyt. Näkemykseni mukaan vanhuksia kodeissa hoitavat lyhyen lähihoitajakoulutuksen omaavat eivät ole joutuneet vuosia uhraamaan opiskeluilleen ja heidän palkkansa on kohtuullisen hyvä pyhälisineen, jos verrataan - no vaikkapa- akateemisiin kirjastojen hoitajiin tai vaikka moniin tutkijoihin, jotka ovat lukeneet itsensä tohtoreiksi yliopistoissa. Minua häiritsee ns. "tiimiajattelu" Suomen sosiaalihuollossa, siitä herää se kysymys turhista paperinpyörittelijöistä, jos muka on oikein tiimit vastaamassa vanhusten hoidosta, mutta hoitsjat soittelee omaisille, että miten vanhuksen mikroaaltouuni toimii, tyyliin...


      En ole pitkäaiaistyötön, mutta olen tosipaljon sitä mieltä, että ei pitkäaikaistyöttömiä ainakaan vanhusten hoitoon. Jos itse olisin vanhus, en haluaisi hoitajaa, joka on hoitoalalla ainoastaan siksi, että ei muualta töitä saa. Ja täysin sopimattomia virallisiksi vanhustenhoitajiksi on tyypit, jotka sotkee oman tunne- elämänsä työhönsä: toivottavasti ei ole vanhustenhoitajia, jotka siksi etttä eivät tykkää jostakin, ukisevat netissä vanhusten omaisia vastaan. Vanhusten hoitajat toivovat sitä, että esimerkiksi kunnallinen hoitohenkilöstö hoitajat hoitaa työnsä, ei muuta. Siitä syystä ne veroja maksavat. Omilta tuntemiltani en ole kuullut kuin kehuja vanhuksia hoitavista hoitajista.

      • aattelin vaan

        Tähän nyt pitäis tulla pikkunuoli, kun vastaan sulle "vielä aloituksen aih". Mutta joa vastaan aloitukseen nii se tulee jonon hännille ilman pikkunuolta. En ainakaan itse ole huomannut muuta käytäntöä.


      • no jaa,
        aattelin vaan kirjoitti:

        Tähän nyt pitäis tulla pikkunuoli, kun vastaan sulle "vielä aloituksen aih". Mutta joa vastaan aloitukseen nii se tulee jonon hännille ilman pikkunuolta. En ainakaan itse ole huomannut muuta käytäntöä.

        No minä ainakaan en ole keskustellut minkään henkilön kanssa tässä Suomi24:ssa koskaan... En ole tyhmä, vaan luin erittäinkin hyvin, että nimettömässä naamattomassa aloituksessa joku yrittää vääntää keskustelua sellaiseksi, että muka "vaikeat omaiset" "keskustelevat" omaisten terrorista kärsivän vanhustenhoitajan kanssa. Asia ja totuus ei ole siten. On loukkaavaa, että joku yrittää jo aloituksessa johdatella keskustelua valitsemaansa suuntaan, tyyliin leimaamalla omaiseksi vaikka sellaisen joka sanoo keskusteluun böö. Siksi ainakin itse vastaan usein provokatiivisesti kaikissa vastaavantyyppisissä törkuykeskusteluissa tässä Suomi24:ssa. Aivan eri tyyppistä keskusteluotetta tietysti käyttäisin, jos olisi sellainen keskustelu missä tietäisin keiden kanssa keskustelen ja nämä eivät ole sellaisia keskusteluita olleet koskaan ikinä osaltani nämä Suomi24- keskustelut joihinn olen kirjoittanut tai sanonut: ikinä en olisi niin tyhmä, että keskustelisin omista asioista julkisten nettipalstojen välityksellä, tahi niin tyhmä, että keskustelisin tuntemieni kanssa Suomi24:ssa, eikä tietämiini tai tuntemiini kuulu yhtäkään, joka näillä palstoilla kanssani kirjoittelee.


        Minua inhottaa ja ahdistaa se, että joku vainoaa minua jos kirjoitan tänne Suomi24-palstoille. En ollu kuukauteen kirjoittanut nettiin sanaakaan tyyylin, ja joku tuntematpon pässi kertoi kavereneen nauravansa minua. Se nimittäin on vainoamista, että jos nimetön pelle pilkkaa mua toista nimetöntä ivaamalla, että muka vanhustenhoitajakavereidensa kanssa on vuoden nauranut mulle. Onneks olen aika sävyisä: jos olisin päästäni pöpi tai muuta, niin varmaan lähtisin jo tekemään rikosilmoitusta hullujen pakkomielteestä keksiä minulle Suomi24- foorumin nimettömien kirjoitusten perusteella nettiin kiusaamisidentiteetti; nimittäin on todella ärsyttävää, että kun ei ole minkään sosiaalisen median jäsen, että tässä muka pitäisi ottaa kantaa sellaisiinkin asioihin, etä netti-idiootit luulee netissä kavereinaan olevan ihmisiä jotka ei ole edes somen jäseniä ja että on oikein pokkaa vielä sanoa vuoden nauraneensa pilkatulle.


    • no aloittaneelle vie

      No itse en tiedä mikä olet, joten en tiedä, mutta varmaankin myös siten voisit auttaa vanhusten omaisia, jos muka oikeasti olet vanhustenhoidon virallinen hoitohenkilöstön edustaja ( kysymykseesi vastausta vielä), että auttaisit itseäsi olemalla ottamatta henkilökohtaisesti omaisten sanomisia tai asioita. Sinulle ei kuulu, mitä vanhusten lähiomaiset ovat. Sinulle kuuluu se, että sinä hoidat työsi vanhustenhoitajana tunnollisesti, jos olet virallinen vanhustenhoidon palkollinen, koska siitä kaltaisesi saavat kunnilta palkkaa että tekevät työnsä. Se mikä sinun tyylistesi tehtäviin ei kuulu, on esimerkiksi vanhusten omaisten arvostelu tällaisilla julkisilla nettipalstoilla. En tiedä mikä työetiikka nykyisin vanhustenhoidon piirissä työskentelevillä on tai ttä mitä heille koulutuksessaan opetetaan, mutta se häiritsee, että kun vanhusten omaiset varmasti kantavat sen vanhusten hoidon konkreettisen vastuun ( palkatta, toisin kuin te vanhustenhoitajat); pois lukien ehkä laitoksiissa asuvat vanhukset, että kun tällaisilta nimettömiltä palstoilta pitää lukea mukamas hoitohenkilöstön arvostelua omaisia kohtaan...


      Toki varmaan voi olla vaikeitakin vanhusten omaisia, mutta usein varmasti ne "vaikeat" omaiset ovat juuri niitä, jotka eniten vanhuksistaan välittävät. Itse en pidä nykyisestä kehityksestä, että joillekin maksetaan palkkaa kunnilta siitä, että käyvät pyörähtämässä. Jos ajatellaan vaikkapa vaikeasti dementoituneita kodeissa asuvia ikäihmisiä, niin omaisia ei hyödytä eikä lohduta se, että vanhustenhoitaja kirjailee omille esimiehilleen keittäneensä vanhukselle puuroa mikrossa tai mitanneensa tämän verenpaineen, vaan varmasti omaisia hyödyttäisi esimerkiksi se, että hoitaja veisi vaikka roskapussin ulos. Mutta sitä se erikoistuminen ja titteli-intoilu vanhustenhoidon alallakin tarkoittaa: eräs viisas sanoi mulle kerran, että siitä ei synny kuin sutta, jos hoitajat koulutetaan palkkaperustaisesti hienohelmoiksi, jotka ei edes vanhusten kakkavaippoja vaihda. Jos sitten samaan aikaan ne todelliset vanhustenhoidon hyvää työtä tekevät vähennetään minimiin. Hoitavat omaiset taas tuskin huoltensa keskellä valittavat yhtään mistään...

      En tunne, enkä tiedä ketään, joka hoitajia arvostelisi. Näiden palstojen perusteella sen sijaan muka omaiset ei tee mitään oikein. En ymmärrä tarvetta syyllistää. Alavalintakin on ihan jokaisen oma: minua ainakin ärsyttää, että jos vanhustenhoitajat valittaa, että on muka niin rankkaa työ. Ei tasan tarkkaan ole, paitsi ehkä jossakin sairaaloiden ensiapupoleilla tai keskussairaaloiden tehohoidossa. Esim. vanhusten kotihoitotyötä tekevillä ei ole mikään kiire. Eikä siinä paljoa mitään vaikeaa muutenkaan ole, jutella nyt pari sanaa vanhukselle ja ehkä mikroruokaa lämmittää. Omaisten vika se ei ole, jos vanhusten hoitajat eivät tykkää työstään.

      Outo toi aloitus.

    • noh,

      Vielä sulle: Sillä tavalla autat omaisia, että et levittele ihmisten yksityisasioita netissä... Tarkoittaa sitä, että vaikka sinä olisit pässi jolla on Facebook- profiili nettivihaajakavereidesi urkkijoiden kanssa, sinä kertakaikkiaan et siellä kerro työasioistasi mitään, jos olet vanhustenhoitaja palkollinen jossakin. Tunge läskiseen naamaasi vaikka seitsemän kahvipullaa joka kahvitauko, mutta sun oikeuksiisi ei kuulu netissä nauraa ihmisille JOTKA EI EDES OLE NIMILLÄ NETISSÄ. Imbesillit luulee, jotenkin pitävänsä yksityiskansalaisten yksityisyyden sillä, että netissä kertovat päivistään: no minä voin sanoa, että sinulla ei ole oikeutta minun tai mulle rakkaiden yksityisyyttä viedä. Eikä laatia ihmisille nettiin profiileita, jotka eivät ole netissä. Koen äärimmäistä inhoa edes ajatuksesta, että luultavasti suurin osa tännekin Suomi24-palstoille kirjoittavista on joitakin vatipäitä älypuhelinpellejä, jotka kirjoittelee nettiin sillä ajatuksella, että "nyt minä sanoin tuolla ja tuolla" ja sitten pilkkaatte vaikka mua tässä, joka en ole nettipässi ja vaikka mulle ainoa internetin foorumi missä ikinä sanon mitään ja ainoa foorumi minne ajatuksiani ikinä olen kirjoitellut, on tämä Suomi24.

      Niiden mua tällä foorumilla herjanneiden kanssa en nimelläni koskaan olisi "kaveri" missään. Sen tosin tollaset anonyymit herjaajat tietääkin. Mä olen normaali, mutta suurin osa tänne vihapalstoille Suomi24 kirjoittavista ei ole normaaleita. Jotkuthan ne vihakirjoitukset laatii, ei täysjärkiset, mitä täällä on ja joutuu lukemaan, jos tän foorumin avaa.

      Ja vaikket uskokaan, niin myös minun sanomisillani on merkitys. Se merkitys, että jos täällä joku nettikiusaaja esittää munn tekstit kiusaamisen vuoksi siten, että mun henkilön on julkistanut, ei sillä sialla ole laissa mitään oikeutta siten tehdä. Minusta ei pelleä pysty nettiin tekemään mitenkään, paitsi siten, että käyttää selkäni takana vilpittömiä tekstejäni pilkkatarkoituksessa ja se ei ole kovin kunniallista, kun totuus on se, että oikeesti kirjoittelen aina nimettömille tässä.

    • irufhrugithiuthygt

      Ja vielä: käy sääliksi vanhusten omaishoitajia omaisia, kun eivät ole netissä. Toicottavasti vanhustnhoitajina kunniilta palkkaa saavissa ei ole paskapäitä, jotka luulee vaikka hoitamiensa vanhusten omaisten omaavan Facdebook-profiilin. Olisi erittäin ikävää sada tietää, että nettipellet pilkkkaa yksityiskansalaisia. Lukmeani perusteella tällanen ajatus.

      • not interested

        En todellakaan tiedä, onko hoitamieni vanhusten omaisilla profiilia Facebookissa, koska ei kiinnosta. Olen vain töissä kotihoidossa, eikä vapaa-ajalla kiinnosta pätkääkään, mitä hoidettaville tai varsinkaan heidän omaisille kuuluu. Ei siis yhtään. Työ työnä ja suurin osa elämästä sitten ihan muita ja niitä kaikkein tärkeimpiä asioita, kuten omat läheiset ja ystävät. Eikä muuten varmasti kiinnosta suurinta osaa hoitajista vapaa-ajalla työasiat, joita siis meillä on hoidettavat ja jossain määrin heidän omaisensa.


      • aha,
        not interested kirjoitti:

        En todellakaan tiedä, onko hoitamieni vanhusten omaisilla profiilia Facebookissa, koska ei kiinnosta. Olen vain töissä kotihoidossa, eikä vapaa-ajalla kiinnosta pätkääkään, mitä hoidettaville tai varsinkaan heidän omaisille kuuluu. Ei siis yhtään. Työ työnä ja suurin osa elämästä sitten ihan muita ja niitä kaikkein tärkeimpiä asioita, kuten omat läheiset ja ystävät. Eikä muuten varmasti kiinnosta suurinta osaa hoitajista vapaa-ajalla työasiat, joita siis meillä on hoidettavat ja jossain määrin heidän omaisensa.

        Minusta osoittaisi erittäin törkeää käytöstä, jos kukaan kirjoittelisi työasioista tänne Suomi24-palstoille.. Muutenkin aika huono trollaus pelotella palstoja lukevia esim. mua, että täällä muka olisi vanhustenhoidossa palkollisina työskenteleviä, jotka valittaa ja julistaa alootuksina netissä, kuinka kamalia muka on hoitamiensa vanhusten omaiset. Joillekin katsos kun vanhusväestön hyvinvointi tässä maassa on ihan oikeasti tärkeä asia ja joillekin ihan oikeasti vanhusväestön hyvinvointi merkitsee. Ja puhut p*skaa, jos väität, että muka ei liiankin kanssa esimerkiksi Suomen lukemattomilla pikkupaikkakunnilla terveydenhuoltohenkilöstä kiinnostaisi hoidettaviensa asiat. Se on kuitenkin varma, että kukaan ei kaipaa vanhustensa kotihoitajiksi tyyppejä, jotka vapaa-ajallaan keskustelee omien kavereidensa kanssa muiden yksityisasioista levitellen niitä internetissä.

        Ja varman jos olet joku parikymppinen, sinulle varmaan käsite "vanhus" tarkoittaa jotakin viiskytvuotiasta mutsiasi, suurinpiirtein, mutta tän palstan aihe on vanhusten hyvä hoiva YHTEISKUNNALLISESSA KONTEKSTISSA ja mielipiteet vertaistuen mielessä. Siitä syystä en pidä paskapäistä, jotka jos mä tänne kirjoitan mitään, pelottelee minua. Ei ole kovin kivaa nähdä julkisella palstalla kun nimettömästi ja koskaan mitään profiilia nettiin hankimatta kirjoittaa netin vertaispalstalle aihe vanhustenhoito, että joku nettimulkku kertoo vuoden kavereidensa kanssa nauraneensa mulle.

        Eiks muuten hoitohenkilöstölle ole omat palstansa, mitäs te tänne tungette? Mä en ole kiinnostunut lukemaan, että miten vaikeaa on vanhushoivatyöstä palkkansa saavien arki, vaan keskustelemaan siitä, että mitä kokemuksia IHMISILLÄ on omien vanhustensa saamista kunnallisista ja yksityisistä palveluista. Enkä mitenkään päivystä vaikka tällläkään palstalla ja minusta on uskomatonta,. että jopa tällä palstalla mulle auotaan päätä, jos nettiin kirjoitan.


      • elämäkutsuu
        aha, kirjoitti:

        Minusta osoittaisi erittäin törkeää käytöstä, jos kukaan kirjoittelisi työasioista tänne Suomi24-palstoille.. Muutenkin aika huono trollaus pelotella palstoja lukevia esim. mua, että täällä muka olisi vanhustenhoidossa palkollisina työskenteleviä, jotka valittaa ja julistaa alootuksina netissä, kuinka kamalia muka on hoitamiensa vanhusten omaiset. Joillekin katsos kun vanhusväestön hyvinvointi tässä maassa on ihan oikeasti tärkeä asia ja joillekin ihan oikeasti vanhusväestön hyvinvointi merkitsee. Ja puhut p*skaa, jos väität, että muka ei liiankin kanssa esimerkiksi Suomen lukemattomilla pikkupaikkakunnilla terveydenhuoltohenkilöstä kiinnostaisi hoidettaviensa asiat. Se on kuitenkin varma, että kukaan ei kaipaa vanhustensa kotihoitajiksi tyyppejä, jotka vapaa-ajallaan keskustelee omien kavereidensa kanssa muiden yksityisasioista levitellen niitä internetissä.

        Ja varman jos olet joku parikymppinen, sinulle varmaan käsite "vanhus" tarkoittaa jotakin viiskytvuotiasta mutsiasi, suurinpiirtein, mutta tän palstan aihe on vanhusten hyvä hoiva YHTEISKUNNALLISESSA KONTEKSTISSA ja mielipiteet vertaistuen mielessä. Siitä syystä en pidä paskapäistä, jotka jos mä tänne kirjoitan mitään, pelottelee minua. Ei ole kovin kivaa nähdä julkisella palstalla kun nimettömästi ja koskaan mitään profiilia nettiin hankimatta kirjoittaa netin vertaispalstalle aihe vanhustenhoito, että joku nettimulkku kertoo vuoden kavereidensa kanssa nauraneensa mulle.

        Eiks muuten hoitohenkilöstölle ole omat palstansa, mitäs te tänne tungette? Mä en ole kiinnostunut lukemaan, että miten vaikeaa on vanhushoivatyöstä palkkansa saavien arki, vaan keskustelemaan siitä, että mitä kokemuksia IHMISILLÄ on omien vanhustensa saamista kunnallisista ja yksityisistä palveluista. Enkä mitenkään päivystä vaikka tällläkään palstalla ja minusta on uskomatonta,. että jopa tällä palstalla mulle auotaan päätä, jos nettiin kirjoitan.

        Elä hyvä ihminen tule tänne palstalle pelkäämään "vainoja" ja "herjoja". Selkeästi pitkä nettitauko olisi paikallaan. Tämä palsta alkaa olla sun momologiosasto ja siihen tämä tuskin on tarkoitettu senkään vertaa mitä vanhustenhoitajille. Kyllä vanhustenhoitajat voi ihan hyvin käydä palsta, joka on nimeltään vanhustenhoito. Ei täällä kyllä enää kehtaa käydä. Jääsekoilemaan keskenäsi, heippa!


      • Äyskädäyskä
        aha, kirjoitti:

        Minusta osoittaisi erittäin törkeää käytöstä, jos kukaan kirjoittelisi työasioista tänne Suomi24-palstoille.. Muutenkin aika huono trollaus pelotella palstoja lukevia esim. mua, että täällä muka olisi vanhustenhoidossa palkollisina työskenteleviä, jotka valittaa ja julistaa alootuksina netissä, kuinka kamalia muka on hoitamiensa vanhusten omaiset. Joillekin katsos kun vanhusväestön hyvinvointi tässä maassa on ihan oikeasti tärkeä asia ja joillekin ihan oikeasti vanhusväestön hyvinvointi merkitsee. Ja puhut p*skaa, jos väität, että muka ei liiankin kanssa esimerkiksi Suomen lukemattomilla pikkupaikkakunnilla terveydenhuoltohenkilöstä kiinnostaisi hoidettaviensa asiat. Se on kuitenkin varma, että kukaan ei kaipaa vanhustensa kotihoitajiksi tyyppejä, jotka vapaa-ajallaan keskustelee omien kavereidensa kanssa muiden yksityisasioista levitellen niitä internetissä.

        Ja varman jos olet joku parikymppinen, sinulle varmaan käsite "vanhus" tarkoittaa jotakin viiskytvuotiasta mutsiasi, suurinpiirtein, mutta tän palstan aihe on vanhusten hyvä hoiva YHTEISKUNNALLISESSA KONTEKSTISSA ja mielipiteet vertaistuen mielessä. Siitä syystä en pidä paskapäistä, jotka jos mä tänne kirjoitan mitään, pelottelee minua. Ei ole kovin kivaa nähdä julkisella palstalla kun nimettömästi ja koskaan mitään profiilia nettiin hankimatta kirjoittaa netin vertaispalstalle aihe vanhustenhoito, että joku nettimulkku kertoo vuoden kavereidensa kanssa nauraneensa mulle.

        Eiks muuten hoitohenkilöstölle ole omat palstansa, mitäs te tänne tungette? Mä en ole kiinnostunut lukemaan, että miten vaikeaa on vanhushoivatyöstä palkkansa saavien arki, vaan keskustelemaan siitä, että mitä kokemuksia IHMISILLÄ on omien vanhustensa saamista kunnallisista ja yksityisistä palveluista. Enkä mitenkään päivystä vaikka tällläkään palstalla ja minusta on uskomatonta,. että jopa tällä palstalla mulle auotaan päätä, jos nettiin kirjoitan.

        Minä vanhustyön hoitajana ja tulevana omaishoitajana en ole kiinnostunut sinusta joka auot päätäsi nimettömänä nettipalstoilla. Minua ei kiinnosta kun et ota lääkkeitäsi. Minua ei kiinnosta kun sinulla on aikaa herjata netissä kun voisit nostaa perseesi penkistä ja mennä auttamaan vanhuksia. Minua ei vaan kiinnosta joten ole hyvä.


      • aha,
        elämäkutsuu kirjoitti:

        Elä hyvä ihminen tule tänne palstalle pelkäämään "vainoja" ja "herjoja". Selkeästi pitkä nettitauko olisi paikallaan. Tämä palsta alkaa olla sun momologiosasto ja siihen tämä tuskin on tarkoitettu senkään vertaa mitä vanhustenhoitajille. Kyllä vanhustenhoitajat voi ihan hyvin käydä palsta, joka on nimeltään vanhustenhoito. Ei täällä kyllä enää kehtaa käydä. Jääsekoilemaan keskenäsi, heippa!

        No kyllä sellaista nyt voisi joku melkein vainoamiseksikin katsoa,että nimettömällä Suomi24-keskustelupalstalla joku ilmoittaa kavereidensa ( nettikavereita ilmeisesti..) vuoden nauraneensa minun sellaisen jutuille, joka en todellakaan ole sellainen persoona, mitä täällä väitetään tai kirjoittanut sellaista, mitä minun täällä väitetään kirjoittelevan. Jotkut ilmeisesti tykkäävät toisten nolaamisesta internetissä, jos kerran täällä joutuu muka "lapsiperheiden vihaajaksi" siksi, että vanhustenhoito palstalla on arvostellut sitä, että yhteiskunta säästää vanhusten hyvästä hoivasta nuorempien ikäpolvien eduksi.


        Ja millaiset aikuiset ihmiset muuten nimettömillä palstoilla juoruilee hoitamiensa vanhusten asioista ja valittaa omaisten vaikeutta? Tuskin on kohtuutonta, jos toivoo, että täällä todella ei kävisi mitään vanhustenhoidon edustajia. Luulis muutenkin, että jos on työpaikka jossakin, niin viimeinen asia mitä internetissä tekisi, olisi jaaritella työasioita Suomi24-palstoilla. Siinä kun on ihan lait, että millaisia asioita esimerkiksi terveydenhuollon alan edustajat saa netissä julkistaa. Joskaan anteeksi nyt vaan, mutta minä eedes en usko täällä kirjoittelevan mitään vanhusten hoidon edustajia, puhumattakaan vanhuksia hoitavista omaisista, kun onhan se nähty, että mitä kommentointia täällä saa osakseen, jos yrittää keskustella palstan aiheesta.


        Mulla ei ole minkäänlaista lukihäirötä ja tämä palsta on kylläkin tarkoitettu VERTAISTUKIPALSTAKSI, eli täällä voivat vanhusten hyvästä hoivasta kiinnostuneet kirjoitella mielipiteitään ja kertoa kokemuksiaan, mutta minkään sortin ammattialan palsta tämä tasan tarkkaan ei ole, eli ei ole tarkoitettu vaikka siihen, että vanhusten hoitajat valittavat omaisten kamaluutta ja pahimmassa tapauksessa levittelevät toisten yksityisasioita.

        En minä mitään pitkää nettitaukoa tarvitse, kun muutenkin kirjoitan nettiin vain muutaman kerran kuussa jos sitäkään, enkä ole millään muotoa riippuvainen esimerkisi sosiaalisesta mediasta, kun en missään ole sellaisten jäsenenä.

        Olisi jokin vaan vastannut asiallisesti se herjaaja, että mitäs v*ttua sellainen tarkoittaa, että netissä naurekellaan ihmiselle, jolla ei ole nettiin edes proliilia, niin sitten ei olisi tullut mitään "monologitekstejä multa".

        On sellainen tietynlaista vainoamista tai ainakin kiusaamista mitä täällä palstoilla koen, että nimettömänä nolataan kirjoittajaa joka ei tiedä keiden kanssa keskustelee. Mutta mulla on kohtuullisen hyvä itsetunto, eli en ole vastuussa siitä, että joillakin Suomi24-palstoille kirjoittavilla on ollut pitkäaikainen pakkomielle pilkata minua...

        Voimia vaan kaikille vanhusten hyvästä hoivasta kiinnostuneille ja virallisista vanhustenhoitajista sairaan- jne. lähihoitajistakin niille, joiden työetiikka ja äly on sillä tasolla, että esimerkisi nettipalstoja ei tarvitse käyttää vanhusten omaisten solvaamiseen... Ei tunnu kivalta, että kun jotkut saattavat ihan oikeasti olla huolissaan vanhustenhoidon tasosta Suomen maassa, nähdä, että mitä näillä palstoilla oikein peelotaan...

        Ja kyllä mulla on ihan se sama oikeus halutessani käydä näillä palstoilla kuin sinullakin. Tosin jos osaa lukea, pystyy päättelemään, että haluan asiallista keskustelua asioista, enkäö tietenkään ihmisistä, kun satubn kirjoittelelemaan nimettömänästi nimettömällä keskustelupalstalla tuntemattomille.


      • aha,
        Äyskädäyskä kirjoitti:

        Minä vanhustyön hoitajana ja tulevana omaishoitajana en ole kiinnostunut sinusta joka auot päätäsi nimettömänä nettipalstoilla. Minua ei kiinnosta kun et ota lääkkeitäsi. Minua ei kiinnosta kun sinulla on aikaa herjata netissä kun voisit nostaa perseesi penkistä ja mennä auttamaan vanhuksia. Minua ei vaan kiinnosta joten ole hyvä.

        Onko minulle tuokin herja? Koetas nyt vähän hillitä... Foorumi Suomi24 siis saa täysin vapaasti ja kenenkään estämättä levittää valhetta, että satunnainen kirjoittaja jota jotkut muut palstakirjoittajat koko ajan pilkkaa, muka on päästään vialla vai. Jos tää foorumi olisi nimillä kirjoittelemisen paikka, niin herjaajiksi kyllä leimautuisi aivan muunlaiset kirjoittajat kuin minä, joka; jos olette huomanneet, en ole koskaan ollut kiinnostunut kirjoittelemaan muista keskusteluihin kirjoittavista, vaan asioista... Tottakai tässä tietysti kirjoittelee vähän toisella tyylillä kun vastapuoli kirjoittelemassa voi olla aivan kuka vain ja väittää olevansa mitä vain...Sen varmasti täysijärkiset tätä foorumia lukevat ymmärtävät.


        Muuten: vanhustenhoitajaksi ei voi alkaa työikäinen työtön,. esimerkiksi vapaaehtoistyön merkeissä Suomessa, koska siitä menettäisi vähätkin yhteiskunnan tukiroposensa, vaikka haluaisikin auttaa vanhusväestöä mielekkäällä auttamistyöllä. Ja jos sattuu olemaan vaikka korkeasti koulutettu ihminen tai jotaki sellaista, ei tasan tarkkaan tule palkatuksi mihinkään vanhusten edes hoiva-apulaisen pestiin Suomessa, vaikka tässä maassa vanhustenhoitajista olisikin pulaa, koska niihin hommiin palkataan vain vähän koulutettuja ja ehkä pitkäaikaistyöttömiä, jne.

        Omia vanhuksiaan tietysti omaiset palkatta ja pyytettömästi tässä maassa hoivaavatkin ja paljon. Siksi ärsyttää lukea, että jos muka todella sellaiset ihmiset jotka saavat vanhustenhoidosta palkkaa vaikka kunnilta tai miten nyt onkaan, että jos sellaiset valittaa internetissä että kuinka muka rankkaa työtä se vanhusten kakkapyllyjen putsaaminen ja mikroruoan lämmittäminen on. Etenkin, kun vanhustenhoitajilla on hyvä palkka.

        Ja laimeaa kiinnostusta, vaikka pääosin tympäännystä minä kyllä koen siihen asiaan, että jotkut mulle tuntemattomat on halunneet tällaistakin palstaa käyttää johonkin sellaiseen, että muka vastakkainasettelujen ja ristiriitojen luomiseen vanhusten omaisten ja hoivatyön palkollisten välillä. Kuule: jos minä haluaisin jollekin vanhusten hoitajalle jostakin valittaa, minä tekisin sen ainoastaan nimellä. Eli täällä en ole arvostellut yhtään ketään, vaikka kuinka nettikiusaamista nää palstat näyttäis.

        Ja mielenterveyslääkitystä mulla ei ole, jos siihen viittaat.


      • noh..,
        not interested kirjoitti:

        En todellakaan tiedä, onko hoitamieni vanhusten omaisilla profiilia Facebookissa, koska ei kiinnosta. Olen vain töissä kotihoidossa, eikä vapaa-ajalla kiinnosta pätkääkään, mitä hoidettaville tai varsinkaan heidän omaisille kuuluu. Ei siis yhtään. Työ työnä ja suurin osa elämästä sitten ihan muita ja niitä kaikkein tärkeimpiä asioita, kuten omat läheiset ja ystävät. Eikä muuten varmasti kiinnosta suurinta osaa hoitajista vapaa-ajalla työasiat, joita siis meillä on hoidettavat ja jossain määrin heidän omaisensa.

        Sulle vielä, että ei varmaan Suomen maan vanhusten vanhuksiaan pyytettömästi ja palkatta arjessaan hoitavia omaisiakaan kiinnosta, että sinä soittelet iäkköille ihmisille siksi, ettet osaa vaikkapa käyttää mikroaaltouunia esierkiksi työajallasi, koska kyllä se lähihoitajienkin palkka on kunniltakin lähemmäs kaksituhatta euroa kuussa ainakin sen. Soittaisit kuntasi palveluesimiehelle sellaisista asioista, koska vanhusten omaisia kiinnostaa vain vanhustensa hyvinvointiin liittyvät asiat. Minä en tiedä enkä tunne yhtäkään vanhuksiaan hoitavaa omaishoitajaa, joka koskaan olisi valittanut vanhustensa hoitamisesta, mutta sen minä tiedän, että esimerkiksi siksi, että palkolliset kunnissa haluaa joulu- ja pääsiäis ja mitä lie lomia ja jos kunnat eivät halua palkata sijaisia, dementikkovanhuksia pyydetään kylvettämään esimerkiksi seitsemänkymppisiä omaisia jouluaattona, yks esimerkki joka on totta Suomen maasta erittäin monille omaisille.... Minusta on ihan suotavaa, että vanhusten hoitohenkilöstö elääkin siten vapaa-ajallaan, että silloin ei sanallakaan puhuta hoidettavien vanhusten vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvista asioista "ystäville" tai "läheisille". Jos nyt vedän jutun vähän poleemiseksi.

        Mä olen ainakin ylpeä, etten edes ole missään Facebookissa. En ole jurpoillut itsestäni julkista idioottia, kuten ne, jotka pilkkaa yksityiskansalaisia netissä, jotka eivät edes ole sosiaalisten medioiden jäseniä tyyliin Facebookit.

        Yksi vinkki: jos muka todella olet vanhustenhoidon hoitaja, niin kai sinä tajuat, että et sinä voi kertoa arjestasi internetissä... Ainakaan kysymättä ja tietämättä, että onko edes sinun kavereinasi pitämäsi ihmiset Facebookissa jos sinä olet, vaiko eivät.

        Ja mikäli vanhuksia hoitavat omaiset soittelevat sinulle virka-ajan ulkopuolella, ei voi omaisten sivistyksen osalta johtua muusta, kuin siitä, että kuntien palkolliset eivät vastaa työajalla puhelimeen...Jos siis tuokin on herja. Ja mä olen sivullinen, mutta vanhusten omaisten puolesta sanon.


      • ja viel,
        noh.., kirjoitti:

        Sulle vielä, että ei varmaan Suomen maan vanhusten vanhuksiaan pyytettömästi ja palkatta arjessaan hoitavia omaisiakaan kiinnosta, että sinä soittelet iäkköille ihmisille siksi, ettet osaa vaikkapa käyttää mikroaaltouunia esierkiksi työajallasi, koska kyllä se lähihoitajienkin palkka on kunniltakin lähemmäs kaksituhatta euroa kuussa ainakin sen. Soittaisit kuntasi palveluesimiehelle sellaisista asioista, koska vanhusten omaisia kiinnostaa vain vanhustensa hyvinvointiin liittyvät asiat. Minä en tiedä enkä tunne yhtäkään vanhuksiaan hoitavaa omaishoitajaa, joka koskaan olisi valittanut vanhustensa hoitamisesta, mutta sen minä tiedän, että esimerkiksi siksi, että palkolliset kunnissa haluaa joulu- ja pääsiäis ja mitä lie lomia ja jos kunnat eivät halua palkata sijaisia, dementikkovanhuksia pyydetään kylvettämään esimerkiksi seitsemänkymppisiä omaisia jouluaattona, yks esimerkki joka on totta Suomen maasta erittäin monille omaisille.... Minusta on ihan suotavaa, että vanhusten hoitohenkilöstö elääkin siten vapaa-ajallaan, että silloin ei sanallakaan puhuta hoidettavien vanhusten vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvista asioista "ystäville" tai "läheisille". Jos nyt vedän jutun vähän poleemiseksi.

        Mä olen ainakin ylpeä, etten edes ole missään Facebookissa. En ole jurpoillut itsestäni julkista idioottia, kuten ne, jotka pilkkaa yksityiskansalaisia netissä, jotka eivät edes ole sosiaalisten medioiden jäseniä tyyliin Facebookit.

        Yksi vinkki: jos muka todella olet vanhustenhoidon hoitaja, niin kai sinä tajuat, että et sinä voi kertoa arjestasi internetissä... Ainakaan kysymättä ja tietämättä, että onko edes sinun kavereinasi pitämäsi ihmiset Facebookissa jos sinä olet, vaiko eivät.

        Ja mikäli vanhuksia hoitavat omaiset soittelevat sinulle virka-ajan ulkopuolella, ei voi omaisten sivistyksen osalta johtua muusta, kuin siitä, että kuntien palkolliset eivät vastaa työajalla puhelimeen...Jos siis tuokin on herja. Ja mä olen sivullinen, mutta vanhusten omaisten puolesta sanon.

        Ja vielä, kun täällä on sisälukutaidossa tosi pahoja ongelmia monella, niin tarkoitin sitä, että pidän röyhkeänä, jos kuntien palkolliset säästösyistä haluavat dementikovanhusten kylvettäjiksi näitä vain kaksikymmentä vuotta nuorempia seitsekymppisiä, vaikkakin hyväkuntoisiakin jos olisivat, omaisia jouluaatoksi, jotta kotihoidon työntekijät saa lomaa...Jos nyt jaktkan vielä poleeemista ja mihinöän ihmiseen liittymätöntä normaalia keskustelupalstalle kirjoitteluani.


    • Surullisentotta

      Varsin vaikea tehtävä on ulkopuoliselle ihmiselle koettaa kasvattaa ns. aikuisista ihan oikeita aikuisia; rehellisiä, oikeamielisiä, välittäviä, viisaita, tasapuolisia ... ja muutakin kuin oman napansa näkeviä ja kokevia, pienessä piirissä itsensä ympärillä pyöriviä.

      Aivan yleisesti liian monet luulevat, että vain ikä tekee aikuiseksi eikä käytöksellä, ajattelutavoilla ja asenteella ole asiain kanssa mitään tekemistä.

    • hoitoonjuopot

      Omaiset kyllä hoitaa jos tarvetta, usein alkoholisoituneet omaiset hankaloittaa kaikella tavalla, miksiköhän?
      Lopulta haukkuvat auttavaa omaista, jos sattuu vaikka kuolemantapaus iän ja sairauden takia vanhukselle.
      Juopoille kielto, ei omaishoitajiksi koskaan!

      • ksudheyuehyf

        Kerrotko ystävällisesti, kenen omaisia väität alkoholisteiksi? Olis kohtuullisin minimivaatimus tollanen väite julkisella palstalla esitettynä, kun ilmaisu on samaa mieltä aloitustekstin sisälllön kanssa. Itse en omaa sukulaisuussuhteita, missä omista omaisista ei välitettäisi, enkä kyllä tunne yhtäkään spurguakaan, vaan kaikki ainakin mun sukulaiset on työssä käyneitä. Kova tarve sulla kirjoittajalla väittää jotakin nettipalstalla alkoholistiksi, no se on röyhkeää vain tapauksessa jos aloittaneen nimissä on nettiprofiili, ei välttämättä muuten. Ihan varmaan tän palstan aihe on ainoastaan vanhusten hyyvä hoiva, eikä keskusteleminen sellaisista asioista, että sun mielestä joku vanhusten omainen on alkoholisti.


    • aiempivastaa

      kyllä minä saan kertoa mielipiteeni julkisella palstalla, on omakohtainen kokemus juoposta sukulaisest ja se ei tarkoita sinua

    • LisääAsennettaVaan

      Kotihoidon hoitajilla on työaikaa tietty määrä ja se jaetaan asiakkaiden kesken niin ei voi mitään, jos tulee 5 min käyntejä. Moni toki tarvitsee pidemmän ajan. Ja sitä tietokonetyöskentelyä on paljon. Kaupungin ikäihmisten ylin johto haluaa tilastoa ja sitähän tehdään. Tilastoa ja tilastoa ja sunnittelijoita ja suunnitelmia ja päälliköitä ja johtajia ja taas päälliköitä ja lisää suunnittelijoita ja lisää tilastoa ..Tilasto on tärkeää, mitä siitä vaikka on 5 min käyntejä. Ei välttämättä tarvita pidempiä käyntejä, olen kuullut sanottavan. Omaiset, tehkää, jos jaksatte valitusta ylemmälle taholle, pitäkää mielenosoituksia jne. Ei hoitajat enää kaiken työuupumuksen jälkeen jaksa lähteä baanalle marssimaan ja meitä on turha syyttää asioista, joille emme voi mitään. Jos vähennettäisiin byrokratiaa niin voitaisiin palkata lisää hoitajia. Mutta eihän se mitään auttaisi, kun kaikki on kiinni "asenteista". Näinkin olen kuullut sanottavan. Mutta pitääkö esimiehia ja päälliköitä ja johtajia ja ylihoitajia olla niin monessa kerroksessa? Eikö siellä on asennetta?

    • jokaisellameillä

      Miten voi auttaa omaa vanhempaansa, jos hän ei halua ottaa apua vastaan?
      Vaikka pillerinjakaja käy jokapäivä, niin vanhus napsii pillereitä mutu- tunnulla.

      Siitä seuraa sairaalakierre: yhden kuukauden aikana on ollut jo kolme kertaa akuutissa. Kun kysytään miksi hän on ollut siellä, niinvastaus ei on -en muista-.

      Vaikka kuinka yrittää selittää sekä omainen että sairaalanväki, niin vanhus änkyröi vastaan.

      Kutsutaanko tätä siaraalan pyöröovi-tapaukseksi?

    • Finnjet

      Hoitava-sukulainen on se paras lääkäri vanhukselle. Itse käytin kuolevaa Äitiäni terveyskeskuksessa 5viikon ajan kaksi kertaa viikossa, mamma huusi kivusta kuin hyeena, aina eri lääkäri vaan tumppasi nestemäistä kipulääkettä piikillä, oli kuulemma "lihasrevähtymä", sitten kyllästyin tuohon touhuun, vein EA-polille, ennenkuin kerkesin kotia itse oli muori jo kotona, kotiutettu koska "liian terve", sinne takaisin ja tätäkin rumbaa 5kertaa, sitten viimein Diakoni kävi meillä ja soitti EA-polin pomolle että nainenhan kuolee tänne, silloin vasta otettiin sisään ja tungettiin ekaksi röntgeniin: oli lonkkamurtuma, siksi huusi kuin sika. Sitten vakava munuais-altaan tulehdus, heti vahvinta nestemäistä antibioottia. Fiksut lekurit olivat katsoneet että lääkkeenä menee joku ihmeen parantaja pilleri "virtsatietulehduksen-esto"-lääke.
      Loput aikaa hoidin kotona sitten viimeiset 3kk saatto-osastolla.
      Kuoleman (lue:kiduttamisen) jälkeen tein kantelun Hesaan ja siellä fiksut lääkärit totesivat että meidän puoskarit olivat toimineet oikein "sillä hetkellä olevien tietojen perusteella, ei hoitovirhettä"
      Eli tästä lähtien vaan lekuri himaan katsomaan vanhusta, jollei kykene itse nousemaan sängystä tahi kävelemään niin lopetuspiikkiä ja ruumis-autoon.

      Siihen tämä on pitkään ollutkin jo menossa.

    • sdfghjklöä

      Suurinosa omaisista ei tajua että ei se ole hoitajan vika jos ei ole tarpeeksi työntekijöitä hallitus leikkaa edelleen en ole hoitaja mutta nähnyt kyseisiä valittajia se on ihan sama paljonko maksatte hoidosta jos ei palkata lisää hoitajia, ottakaa se pää pois perseestänne ja ajatelkaa muita kun itseenne ja lähimmäisiä kyseisssä asiassa.

    • itsemääräämisoikeus

      niimpä, kenenkäs syys se onkaan jos vanhus ei ota apua vastaan, vaan sanoo pärjäävänsä..

    • hee-bo

      Jaksa kaikkea lukea, mutta mielipiteeni ja kokemukseni on tämä.

      Muistisairasta äitiäni käy kh. katsomassa muutaman kerran päivässä. Antaa lääkkeet, kyytipojaksi vettä, koska ne ei huomautuksestani huolimatta ymmärrä, että voisi antaa sitä mehukeittoa mitä yleensä on jääkaapissa, ison lääkkeen nieleminen olisi huomattavasti helpompaa.
      Puuroa ei yleensä osata tehdä(poikkeuksia kyllä on), aamupala onkin monesti vain ehkä kaksi palaa leipää. Ei kovin ravitsevaa, vaikka kh:n itsensä kirjoittama suositus nimenomaan pyrkii täysipainoiseen ravintoon.

      Laittavat menumatin päälle ja tulevat antamaan syötäväksi jossain vaiheessa.

      Roskat jää viemättä, jättävät ne mielummin haisemaan vaippoineen päivineen. Monesti olen vienyt itse, kun se on heille osoittautunut liian vaikeaksi(poikkeuksia on).

      Nyt jos tuota summataan vähän, niin on suht hyviä ja sitten on aivan välinpitämättömiä näissä kh:n hoitajissa. Ketjun alussa kitistiin jotain että kh ei ehdi hoitaa. Monesti saanut nähdä kun olen vieraillut äitini luona kuinka se aika kuluu siihen kännykän kanssa räpläämiseen, että vai ei ole aikaa?

      Jotkut sanoneet, ilmeisesti kiukkuiset kotihoitajat, että hoitakaa vanhuksenne itse.
      Olipas viisas heitto, sen takiahan kotihoito on perustettu , että se tuo hoidon kotiin.

      Ennen vanhaan asuttiin väljissä omakotitaloissa, mihin vanhuksen jääminen hoidettavaksi oli luontevaa, asuta nyt joku sairas vanhus pieneen kaupunkiasuntoon.

      • Kaikkeekanssa

        Se kännykän "räplääminen" on just sitä asiakasaikaa. Roskienvienti ei.


      • lrirjgtijgug

        Hyvä kirjoitus, nimimerkki "hee-bo", vaikuttaisi siltä ainakin. Seurasin itse aikoinaan muistisairaan omaiseni vanhuksen kotihoitoa, en lähiomaisena mutta hyvin läheisenä omaisena, kun oli oma mummoni kyseessä. Mikroaaltouunia eivät kaikki kotihoitajat osanneet käyttää ja vaikka omaiset aina toimitti ruokakaapin täyteen helposti valmistettavaa ruokaa, koskaan ei edes perunoita oltu keitetty ja siksi perunoiden ostaminen lopetettiin. Luulisi, että jos veloitus vanhukselta "hoivasta" on kahdelta tunnilta päivässä; esimerkki, niin siinä ajassa ehtisi kotihoito perunatkin keittää, edes joskus. Mutta ei: täysin vaihtuvia naamoja jatkuvasti aina silloin kun minäkin kävin mummoni luona tervehtimässä. Joku nuori parikymppinen likka kehtasi jopa minulta kysellä, että voiko antaa vanhukselle mummolleni tuomansa lääkkeet, joita kotihoidon edustajana tuli tuomaan, sairaanhoitajia eh? Noin kymmenen vuotta kotiinsa enää kuulumaton muistisairas vanhus jonka mies oli hoitolaitoksessa, kitui kotonaan ja omaiset oli sydän syrjällään koko ajan huolesta. Mummoni onni oli, että sattui olemaan omaisia, jotka asuivat lähellä. Kyllä hän olisi kuollut, ilman lähiomaisten palkatonta huolenpitoa hyvin monien vuosien ajan, koska palkolliset kotihoidosta eivät laittaneet aina edes ruokaa, paitsi ihan viimeisimpinä aikoina. Loukkaavimmaksi koin yhden lähihoitajan puheet, joka vaikka tiesi kuka olen, ei mummoni olohuoneeseen kävellessä oma-aloitteisesti edes tervehtinyt ja joka iloitsi siitä, että " meidän ei tarvitse tampata mattoja tai viedä roskia, haluan lukemaan geronomiaa". Hyypiön muistan yksinkertaiseksi peruskoulusta.


        Äärimmäisen törkeää, jos vanhuksille halutaan ruoka-automaatit koteihinsa. Kunnan lähihoitajankin kuukausipalkka on yleensä ainakin lähemmäs 2000 euroa. Kunnan vanhustenhoivasta maksava vanhus maksaa 80 % tuloistaan siitä palvelusta mitä niiltä saa. Tuskin olisi asiallista olla keittämättä palkkojensa maksajille edes perunoita. Niin kiire ei voi olla.


      • Kaikkeekanssa

        Nykyiseen kotihoitoon ei kuulu ruuan laitto. Se on kielletty jo vuosia sitten.
        Työntekijän palkalla ja asiakasmaksulla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
        Kotihoidon käynnit on tietokonemitoitettuja, eikä ylimääräistä "perunankeittoa" niihin ole mitoitettu.
        Kannattaa tutustua nykyisen kotihoidon työnkuvaan!


    • Järjenjättämät

      Eivät ne tietenkään voi olla tyytyväisiä, tyhmiä kun ovat. Ainakin sen esimerkin valossa, että ponttoonin kokoiselle diabeetikolle, joka ei jaksa itse liikutella itseään lainkaan, jota lääkitään monella eri insuliinilla, joka ei ymmärrä syödä oikeaa, kunnollista ruokaa ja jolle omaiset kantavat suklaata monessa eri muodossa ja sokerimunkkia ja pullaa ja sen semmoista, mistä diabeetikon pitäisi kieltäytyä täysin ja tyystin.

      • kuefhrugthugthgtu

        Missä omaiset kantaa suklaata diabeetikoille? Onko vanhusta hoitavat terveydenhuoltoalan edustajat kertoneet omaisille hoitamansa henkilön sairaudet oikein, vaiko onko kenties jokin "valtakunnansalaisuus" tässä maassa yleisesti, että omaisille ei kerrota mitään? Toivottavasti tollanen ei ole terveydenhuoltoalalla, joka nimittää "ponttoonin kokoiseksi" mitään ihmistä julkisessa internetissä. keskustelupalstalla... Minusta paitsi läskejä, myös erityisesti piirteiltään rumia Suomessa ovat monet ihan työikäisetkin. Moni vaikka pentuja synnyttänyt täysin työkykyinen ja työikäinen, mutta liian tyhmä omatakseen edes yliopistotutkintoa- kotiäiti ihan Suomessa 1980-luvulla tai sen jälkeen syntynyt mässää kotonaan munkkeja, ja sitten kaksoisleuka heiluen ja velaksi ostetuilla tatuoinneilla ja vaatteilla - TEOREEEEEETTINEN ESIMERKKI - vaikka A2- ohjelmassa ja rasistien "Rajat kiinni- ryhmissä" inisee, että ei ole kivaa, jos ei saa enempää tukea kuin tonnin kuussa yhteiskunnalta siitä, että synnyttää, kun ei osaa eikä pärjää kouluissa ja haluais niinku ammatin siitä, että on lapsia. Niiden työikäisten pässien yhteiskunnan tukia jos kasvatetaan, niin kohta todellakin jokaisen vanhuksen kodissa on menumaatti- joku ruoka-automaatti ja kaikki terveydenhuollon oikeasti koulutetut potkittu pihalle. Ja se ei tietysti häiritse niitä, jotka eivät ole syntyneet Suomessa ja joiden isovanhemmat ovat viisikymppisiä iältään.


      • Missäpunainenlanka

        Mikähän lienee se relevantti asia jonka halusit kommentillasi ilmaista "kuefhrugthugthgtu"? Kertooko ajattelun sekamelska myös muista elämän ja maailman juttujen ja aiheiden sekoittamisesta ja sotkemisesta keskenään?


    • sdhfrugut

      Tänään oli oikeistoroskalehden Ilta- Sanomat lööpissä, että "vanhustenhoitajat paljastavat, että siivoamattomia vanhusten kodit"- en lue sitä lehteä, mutta voin arvata, että siellä on syyllistämistä vanhusten omaisia kohtaan,että mitäs ette "osta" palveluita. No tiedoksi, että ainakin kunnallisen kotihoidon maksuihin sisältyy myös asiakkaan = kunnallisen kotihoidon asiakkaan vanhuksen kodissa siivoaminen, jos vanhus ei itsenäisesti pysty ja lisäksi vanhuspalvelulaissa lukee, että jos vanhus ei selviydy arjen toimistaan kuten ruoanlaitto ja siivoaminen itsenäisesti, tällöin kunnan pitää tarjota KUNNALLINEN hoivakotipaikka sellaiselle vanhukselle HETI.


      Ilta- Sanomat tietysti mielellään oikeistolaisena porvarilehtenä oikeistoagendan suurimapana ajajana syyllistää vanhusten omaisia, että mitäs häh ette ole palkanneet siivoojaa ja ruoanlaittajaa ja häh "lisäpalveluita" vanhuksille, että huonossa hoivassa. Se vaan nyt on niin, että se kunnallinen kotihoito vie sen 80 % tuloihin katsomatta jokaiselta kotihoidon asiakkaalta vanhukselta, ja sen pitäisi minun mielestäni sen riittää ihan myös siivoamiseen vanhuksen kotihoidon asiakkaan kodissa, jos asiakas itse ei pysty. Paitsi jos jonkun mielestä on reilua, että esimerkiksi vaikka 5000:n kuukausitulot ja ei mitään tuloja omaavat vanhukset saa kaikki sisällöltään samat "palvelut" joissa varallisuudesta velotetaan 80% jokaiselta kuukausivarallisuudesta pois, palveluista, jotka ei oikeasti edes tarvitseville ole mitään. Itse poistattaisin mieluummin rikkailta työikäisiltä kotiäideiltä lapsiperhe-etuudet tai laittaisin ainakin progressiivisen verotuksen piiriin lapsiperheiden hoitotuet ja etuudet. Sitten riittäisi maan todellisille veronmaksajillekin eli ennen vuotta 1950 syntyneillekin inhimillisiin palveluihin rahaa. Itsestäni ei niin väliä, kun en kuulu tämän maan työllä rakentajiin, mutta kaikki ennen vuotta 1950 syntyneet kuuluvat. Itse sain syntyä ja kasvaa hyvinvointivaltioon.

    • ksefhdruhr

      Vielä sinulle: vanhusta hoitava kunnan palkollinen ei ole omainen, mutta jos mikään kunnan palkollinen lähihoitaja tai sairaanhoitaja saa Suomessa vanhustenhoitamisesta kuukausipalkkansa, luultavasti virkansa menettäisi siitä, että jos netissä haukkuisi hoitamiensa vanhusten omaisia tai jos levittelisi netissä yksityisasioita. Sellaista "läheisyyttä" katsos kun ei ole, että sinä pääset lähelle ihmisten perheitä, joista et ole kiinnostunut kuin uteliaisuudesta ja pahansuopuudesta.

    • Autetaanvanhuksia

      Monet omaiset hoitavat omia vanhuksiaan ja se on hienoa.Monet vanhukset haluavat olla omassa kodissaan ja lapset ja lapsenlapset ja sukulaiset auttavat kun ehtivät omilta töiltään ja kiireiltään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe