6-vuotias hetken yksin kotona

"Hysteerikkokö?"

Olkaa niin ihania ja sanoisitte asialliset mielipiteet, pieneltä kuulostavaan "ongelmaani".

Tyttäreni täytti syksyllä 6 vuotta. Ja siispä ensi syksynä paineleepi ekalle luokalle. Tyttö on tosi "fiksu" ja voisiko sanoa -asiallinen-. Mutta. Olenko minä nyt vaan niin kiinni tuossa vauva-ajassa, että epäröin jättää lasta kauppareissun ajaksi yksin kotiin? Siis, puolen tunnin kauppareissun. Tyttö itse haluaa esim Pikku Kakkosen ajan olla kotona itekseen, kun ei tahtoisi aina kauppaan lähteä mukaan. Typyllä on oma helppokäyttöinen puhelin ja ollaan käyty lävitse monesti mm se, ettei ovea avata, vaikka ovikello soi. jne.

Kaikki on ookoo, kun lähden vauvan kanssa kauppaan, mutta sitten tulee kauheat heitteillejättöajatukset ja tyyliin nyt on varmaan poliisit ovella, koska lapsi on jätetty yksin.

Jättäisittekö te noin pienen hetkeksi ykin kotiin? Mieheni oli sitä mieltä, että hyvä se on opetella, koska ensi syksynä tyttö on kuitenkin jo ekaluokkalainen ja saattaa joutua olemaan kotona yksin, ennenkun tullaan kotiin.

Kiitokset mielipiteistä.

9

862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti ja ope

      Kyllä minusta voi jättää yksin puoleksi tunniksi, varsinkin, kun lapsi itse siihen mielellään suostuu. Älä suotta ole hänestä huolissasi. Olette ilmeisesti puhuneet esimerkiksi oven avaamisesta asiallisesti, koska lapsi ei pelkää, että roistot tulevat ja vievät hänet. ;-)

      On myös hyvä, että hän oppii hahmottamaan aikaa, kun tietää, että äiti tulee noin puolen tunnin kuluttua. Kannattaa myös kertoa hänelle, että joskus saattaa tulla pieni viivytys vaikkapa sen takia, että kassalla on jotakin häikkää tai tapaat jonkun tutun, jonka kanssa hetken juttelet.

      Ensi syksynä ekaluokkalaisestasi on jo kasvanut rutinoitunut yksin kotona olija, eikä sinun tarvitse olla huolissasi, vaikka hän olisi joskus koulun jälkeen tai aamulla jonkin aikaa yksinkin. Jos et sinä tai isi ole kotona, kun hän tulee koulusta, muista kotiin tullessasi aina kysyä, miten koulupäivä on mennyt ja oliko hyvää ruokaa. Sillä on iso merkitys, lapsella on tarve kertoa koulupäivästä sille aikuiselle, jonka ensiksi tapaa kotiin tultuaan.

    • Hei.

      Koko vanhemmuus on aikalailla kysymyksesi kaltaista tasapainottelua rajojen ja kasvun kanssa. Mihin lapsi on valmis, mitä häneltä voi edellyttää jne?
      Kysymyksesi kertovat, että olet vastuullinen äiti, joka pohdit eri tilanteiden vaikutusta.
      Itse olen sitä mieltä, että eskari-ikäinen voi olla lyhyen aikaa yksin, jos lapsi itse haluaa kokeilla sitä. Voitte kokeilla eka kertaa vaikka niin, että et edes mene kauppaan asti, vaan vain kävelet kadulla hetken. Kuitenkin jokin varasuunnitelma on hyvä olla. Osaako lapsi jo soittaa itse puhelimella sinullepäin? Tai asuuko naapurustossa joku, joka voi äkillisen pulman ilmaantuen tulla auttamaan? Ekat kauppareissut kannattaa sovittaa sellaiseen aikaan, että joku voi olla 'takapäivystäjä'. Ainahan elämässä voi käydä jotain täysin yllättävää. Liikenneonnettomuus tai muuta, jolle ei voi mitään. Siksi on ehkä hyvä, että vaikka kerrot miehellesi, että nyt lähden kauppaan ja XX jää siksi aikaa yksin. 6-vuotiaan valmiudet toimia yllättävissä tilanteissa eivät vielä ole kovin monipuoliset. Siksi jokin takaturva on hyvä olla olemassa lapsellekin, kuten, että isä kuitenkin tulee töistä, vaikkakin myöhemmin.

      Voimia ja viisautta erilaisiin kasvun ja kehityksen vaiheisiin perheellenne!

      Meiju, diakoni

    • "Hysteerikkokö?"

      Kiitos Kaunis asiallisista vastauksistanne! :)

      Tosiaan, tyttärellä on helppokäyttöinen puhelin, jota osaa käyttää ihan vaivatta. Pieni viivytys tuli toisella kauppareissulla ja soitin lapselle, että tullaan ihan heti. Oli lähinnä "närkästynyt" eikä halunnut puhua pitkään, kun oli oma ohjelma kesken =D

      Kai tämä nyt on vaan sitä kasvamista ja tietyllä tavalla "irtipäästämistä" ja lapsi tosiaan kasvaa ja kehittyy. Oli vaan niin huono omatunto ja vaikka ihan hyvillä mielin lähdinkin, ni matkalla iski jonkunlainen paniikki, että nyt se pieni on yksin kotona ja mitä jos sattu jotakin, jne.

      Jankutin varmaan 15min ensimmäisellä kerralla siitä, että ovea ei saa avata mistään syystä. Että kenelläkään tulijalla ei voi olla niin tärkeää asiaa, että 6vuotias lapsi voisi jotenkin auttaa. On aiemmin jo oppinut että lieteen ei saa koskea, jne. Toki sitten eka luokan alettua pitää huolehtia siitä, että on helppoa välipalaa saatavilla, ettei hellaa ees tarvia käyttää mitenkään ja sitten pitänee käydä monta muutakin asiaa lävitse kotona olemisesta, mutta nämä kaupassa käynnit on jo hyvä alku. Voi miun pientä. =)

      Kiitos paljon vastauksista. On paljon parempi mieli nyt! =)

      • "Hysteerikkokö?"

        ...ja tosiaan lapsen mummi asuu ihan kivenheiton päässä ja hänellä on avain meidän asuntoon. =)


    • 50-luku

      6- vuotiaana kävin yksin hakemassa maidot naapurista, noi n puolen kilometrin päästä. ja ekaluokalle juosiin kouluun sulan aikaan metsän läp 2 km ja talvella tietä pitkin 3 km, ilman saattajia. asuttiin maalla , vaan sehän olikin sitä 50-lukua

      • Harmittaa kovasti

        Harmittaa, että maailma on muuttunut uusavuttomien ja lähes holhottavien yhteiskunnaks, jossa ei osata edes perunoita keittää. Tulee trauma siitä ja tulee trauma tästä ja etenkin silloin kun koitat asettaa rajoja. Ennen vanhaan -olen kuitenkin vasta 70-luvun lapsi- piti tehdä kaikki lähestulkoon itse. Vaikkakin osa elämää alkoi automatisoitumaan kahdekskytluvun puolivälissä. Tulihan VHS-nauhureihin johdinpäässä olevat "kaukosäätimet".


        Voi niitä aikoja... Voi niitä aikoja.


      • siitä se alkaa
        Harmittaa kovasti kirjoitti:

        Harmittaa, että maailma on muuttunut uusavuttomien ja lähes holhottavien yhteiskunnaks, jossa ei osata edes perunoita keittää. Tulee trauma siitä ja tulee trauma tästä ja etenkin silloin kun koitat asettaa rajoja. Ennen vanhaan -olen kuitenkin vasta 70-luvun lapsi- piti tehdä kaikki lähestulkoon itse. Vaikkakin osa elämää alkoi automatisoitumaan kahdekskytluvun puolivälissä. Tulihan VHS-nauhureihin johdinpäässä olevat "kaukosäätimet".


        Voi niitä aikoja... Voi niitä aikoja.

        Meilläkin 6v eskari sai just ekan oman kännyn joululahjaksi. Ja sen käyttöä on nyt harjoiteltu. Ja turvaohjeita yksin olemiseen liittyen on käyty läpi. Osaa soittaa 112 ja kertoa nimen ja osoitteen. :) Voi hyvin jättää n.30 min yksin jos itse haluaa jäädä.


      • Isä

        Minä kävin eskarissakin yksin, 2 km matka suuntaan. Eskari oli pikkukaupungin keskustassa, ite asuttiin lähiössä.

        Kouluunkin menin ekasta päivästä alkaen yksin, tosin ekana päivänä tutustuin kaveriin, joten kaksistaan kuljettiin. Taas matka oli parisen kilometriä suuntaansa.

        Tämä siis 70-luvun alussa. Ei ollut neljän lapsen vuorotyötä tekevällä yksinhuoltajaäidillä paljon muuta mahdollisuutta kuin luottaa siihen että osaan.
        Tänä päivänä tulisi varmasti kiireellinen huostaanotto, joka olisi ollut takuulla huonoin vaihtoehto meidän perheelle.

        Mutta aloittajalle: kyllä sun tapauksessasi on pitkälti kiinni siitä, millainen lapsesi on.


    • Päätä itse

      FIksu lapsi voi olla puoli tuntia yksinään, kun hänelle on järjestetty tuoksi ajaksi tekemistä. Koheltavaa kakaraa, joka etsii oitis tulitikut, kun ovi äidin perässä sulkeutuu, ei voi jättää yksin minuutiksikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3351
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      163
      1371
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1072
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      742
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe