Yleisesti siedetyin ja käytetyin paniikkilääke?

Lääkkeistä

Mikä tällainen on.? Jos ei tietoa niin kertokaa mitä käytätte niin siitäkin voi tehdä jonkin päätelmän.

35

3136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 543355

      Vähän vaikea sanoa koska eri lääkkeet vaikuttavat eri ihmisiin niin monella tapaa; yhdelle yksi lääke saattaa olla tehoton, toiselle tosi hyvä, ja toiselle aiheuttaa hirveänä sivuoireita. Se pitää vähän itse kokeilla sitä sun tätä jos tälle lääketielle menet.

    • artsi7

      Jos olet päätynyt sille tielle, niin omasta kokemuksesta Venlafaxia voin suositella. Aloitin 1 viikko 37,5 mg jonka jälkeen 75 mg. Ei tullut käytännössä sivuoireita muuta kuin lievä päänjomotus. Citalopramista meinas pää räjähtää ja oli lopetettava.

      Masennuslääke tasaa sekä huonoja että hyviä fiiliksiä. Aiheuttaa jonkun verran väsymystä ja energiatasot hiukan putoo. Voi tulla myös vähän seksiongelmia. Tekee elämästä tasapaksumpaa. Venlafaxista tuli hyvät positiiviset unet. Kesän aikana lopettelin 75 mg ilman tuskaa.

    • Kokemuksieni mukaan voin kertoa, että xanor auttaa parhaiten ja nopeasti. Mutta xanor menettää tehonsa aika pian. Silloin ollaan äkkiä siinä tilassa, että lääkettä menee liikaa.

      Vaidoin osastolla sen tilalle pitkävaikutteiseman rivatrilin . nykyään ei tarvitse syödä kun 1mg 0,5mg 1mg rivatrilliä ja on pitänyt kohtaukset pois. pientä ahdistuneisuuta harvoin on.

      alussa meni tosiaan 6mg xanoria/vrk. sitten 6mg rivatrillia. nykyään siis enää 2,5mg/vrk

    • artsi7

      Niin jos bentsolinjalle mennään, niin kyllä Opamox on myös hyvä lääke. Rivatrilia taidetaan käyttää epilepsiaan. Mikä ero on Rivalla ja Opalla? Vai onko Riva vain kovempaa ainetta ja hiukan pidempikestoisempi. Onko muuta eroa?

    • ) we hav a wiener

      Keskustelu- ja/tai toimintaterapia. Täysin ylivoimainen.

      • melli#

        Cipralex (Escitalopram) on hyvä!


    • Duu_

      Itselleni ainakin sopii Sertralin.

      • lääkkeistä

        kirjoitelkaa ihmeessä mitä käytätte niin nähdään mikä yleisin käytössä oleva.


      • lääkkeistä kirjoitti:

        kirjoitelkaa ihmeessä mitä käytätte niin nähdään mikä yleisin käytössä oleva.

        Sertralin, Rivatril ja Triptyl.


    • Terab

      Paras paniikkilääke on selkeästi keskusteluterapia: panikoinnin syyn selvittäminen, käsittely ja hallinnnan opettelu.

      • turhan tyyris

        Se on vaan liian kallista ite kävin 2 vuotta ei apua sitten pillerit ja auttaa.


      • Puuta heinää

        Kakanmarjat! Niitä syitä voidaan selvittää vusoikymmeniä eikä siitä hyödy muu kuin terapeutti, siis rahallisesti.


    • artsi7

      Puhutaan nyt vaikka masennuslääkkeistä. On mainittu Sertralin, Venlafax, Cipralex. Onko muita jotka toimii?

      • Masennuslääkkeistä on toiminut Mirtatsapiini 30-45mg; Sertralin 100mg ja Triptyl 300mg

        Tosin ton Triptylin piti olla unettomuuteen, mutta toi 300mg on max annos tuota.


      • Toiveikas10
        ateisti81 kirjoitti:

        Masennuslääkkeistä on toiminut Mirtatsapiini 30-45mg; Sertralin 100mg ja Triptyl 300mg

        Tosin ton Triptylin piti olla unettomuuteen, mutta toi 300mg on max annos tuota.

        Kokeilen nyt optiparia.Vielä en osaa sanoa miten toimii.


    • artsi7

      Sertralin, Venlafax, Cipralex, Optipar, Mirtapsapiini, Triptyl. Omalta kohdaltani voin sanoa Venlafax 75 mg:

      Hyödyt:
      -aloitusoireena ainoastaan lievä päänjomotus
      -rentouttava/rauhoittava vaikutus
      -vatsa meni vähän kovemmalle
      -positiiviset unet
      -vähensi huimausta ja ahdistusta
      -sos.pelot hävisivät/itsevarmempi

      Haitat:
      -väsymys
      -aloitekyky/energisyys väheni
      -lieviä seksiongelmia
      -tappoi lievästi myös hyviä fiiliksiä


      Voisiko jokainen antaa näin kommentteja omasta masennuslääkkeestään. Tästä olisi hyötyä monelle meistä.

      • Toiveikas10

        Voin laittaa tässä vaiheessa optiparista vain aloituksesta. Täydennän kun tietoa

        Aloitus
        Lievää väsymystä
        Likinäkö hieman huonontunut
        Lievää päänsärkyä aamuisin
        Selvinnyt olen vain1/2-1 opamoksilla päivässä joka on mielestäni aika vähän aloitusvaiheessa
        Annoksen aloittaessa ja lisäyksestä kahtena aamuna lievää pahoinvointia
        En siis koe pahoja aloitusvaikeuksia ja otan lääkkeen iltaisin tässä alkuvaiheessa ja siirryn jossain vaiheessa aamulla ottamaan.


    • lääkehörö

      Venlaflaxin -> tähän asti syömistäni (Seronil, Citalopram ja Cipralex) ehdottomasti paras (minulle) ahdistuksen ja paniikin lievittämiseen.
      tarvittavista diapam ja rivatril.
      nukahtamis tarkoitukseen ketipinor 100g hyvä, lievittää myös ahdistusta.

    • viivasuora

      Lyrica
      Xanor
      Rivatril

    • artsi7

      Voisiko näistä masennuslääke ehdotuksista saada vielä 'edut ja haitat'. Päästäisiin asian ytimeen.

    • viivasuora

      Lyrica - poistaa ahdistuksen 15min. lääkkeen ottamisesta. Miinuspuolena mahdollinen riippuvuus.

      Xanor - Auttaa 15min jälkeen kaikkeen. Miinuspuolena riippuvuus ja lyhyt vaikutusaika, tosin Xanor depotilla vaikutus kestää noin 5-11 tuntia.

      Rivatril - Auttaa myös 15min jälkeen kaikkeen mahdolliseen. Miinuspuolena mahdollinen riippuvuus.

      Haittavaikutuksia en ole huomannut yhdessäkään noista.

    • artsi7

      Bentsot on toimivia, mut tosiaan niissä on riippuvuusriski ja toleranssi tuppaa kasvamaan.

      Onko vielä muita pidempikestoisia masennuslääkkeitä vai viekö Venlafax voiton?

      • Rivatrilin ei pitäisi aiheuttaa niin pahaa riippuvuutta kun esin. Xanor. Eikä toleranssi kasva yhtä nopeasti.

        Ssri lääkkeistä paras minulle on sertralin.


    • ho o on d

      Itellä kokemusta setraliinista, cipralexista ja Xanorista. Setraliini teki mulle olon tosi kummaksi itkukohtauksia tuli ilman syytä ihan koska vain ja kahdenviikon käytön jälkeen ei enää viineri kovettunut, tästä syystä lopetin. Xanor on ehdottomasti paras mitä olen käyttänyt, olotila normaali ja jotenki helpottunut vois mennä vaikka paavin tilalle pitämään messut eikä tuntuisi missään. Mutta käytössä huomaa että lääkkeen toleranssi kasvaa ja teho hiipuu huomattavasti. Nyt kokeilussa cipralex aloitusoireet kamalat nyt hieman parempaan päin toki lääkkeen täydestä vaikutuksesta en tiedä sanoa kun pyrkimyksenä on tuo xanorin tiputtaminen dosetista pois kokonaan niin aiheuttaa kans ahdistusta yms. Mutta muuten hyvin mielin odotan tuloksia. Myöskin terapia auttaa hyvin jos vain on hyvä terapeutisti. Itellä ensimmäinen terapeutti lähinnä vain tuomitsi asioista joista kerroin. Nyt uusi terapeutti jonka kanssa synkkaa hyvin ja tuntuu todella hyvältä purkaa ajatuksia ja pahaa mieltään. Sellaisen neuvon annan äläkää hyvät ihmiset peljätkö sairautta siihen ei kukaan vielä ole kuollut. Ja hakekaa rohkein ja avoimin mielin apua, kotiin on turha jäädä kun se vain pahentaa ahdistusta ja paniikkia. Suurin mitä oon itsestäni vuosien aikana löytänyt on että kohtauksen aikana päässä pyörii ajatukset että tässä tämä nyt oli matka korkialaitaasella hautausmaalle, tätä kun kärsii tarpeeksi niin siihen tulee turraksi nyt jos kohtaus tulee niin ajatus maailma on pikemminkin että "aha vai jotta nyt lähtee henki ei siinä sitte mitää moro" asian kanssa kannattaa päästä sinuiksi.

    • artsi7

      Jep elämä pitäisi ottaa enemmän löysin rantein, turhia murehtimatta. Venlafax edelleen johdossa pidempikestoisista masennuslääkkeistä.

    • artsi7

      Onko Optipar alkanut vaikuttamaan Toiveikas10?

      • Toiveikas10

        Huonot olot ovat jääneet pois mutta koska vasta viispäivää sitten sain annoksen nostettua yhteen tapettiin eli minimiannokseen niin lääkäri sitä mieltä että kestää vielä hetken ennen kuin saan täyden tehon. Kaupassa kyllä jo pystyin käymään aikas hyvin ja opamoksia en enää ole läheskään jokapäivä tarvinnut. Olen aika pienikokoinen joten tuon annoksen pitäisi riittää. Miten Artsi7 sun laita? Siis oletko pärjännyt ilman lääkettä vai joutunut aloittamaan uudestaan?


    • artsi7

      Hyvä kun sivuoireet ovat jääneet pois. Elokuun jälkeen en ole Venlafaxia ottanut. Mulle jäi kovasta ahdistus-paniikista jäljelle ajoittainen hölmö epätodellinen olo, ihan kuin olisin vain puoliksi läsnä ja siihen liittyvä huimauksen tapainen hiukan hohtelu olotila.

      Liikunta on ollut paras keino, et oon päässyt näinkin hyvään kuntoon. Oon ajatellut et Venlafaxin edut/haitat olisivat tässä tilanteessa plus-miinus nolla, joten jatkan ilman lääkitystä. Vuodenaika on nyt synkin, se tarvii ottaa myös huomioon.

    • hirveä alku

      Sepram on alun hirvittävien sivuvaikutuksien jälkeen auttanut hyvin. Kesti tosin noin 2 kuukautta, ennen kuin olin elävien kirjoissa. Olisi ensin pitänyt ottaa selville, että mitä kaikkea lääkkeen aloitukseen voi kuulua, eikä uskoa sokeasti lääkäriä. Lääkärin ohjeen mukaan aloitin 20 mg päivässä ja jo toisena päivänä oli hel.vetti valloillaan. Tärinää, kouristuksia, käsien ja jalkojen tunnottomuutta, huimausta, palelin kuin horkassa ja olin sekava. Ystävä tuli kylään ja kauhisteli tilaani. Hänen kyydissään pääsin päivystykseen. Päivystävän lääkärin mukaan lääke olisi pitänyt aloittaa pikkuhiljaa annosta nostamalla, koska joillekkin se lääke voi aiheuttaa todella hankalia oireita aluksi.

      • bentsotpannassa

        Nuo on pirullisia lääkkeitä verrattuna Xanoriin! Ei voi yhtään tietää kuinka sekaisin kuula menee ja auttaako oireisiin ollenkaan, hidas vaikutusaika aloituksesta sivuvaikutuksineen ja sitten jos lääke ei toimi, ei kun uudet viekkarit ja sivuoireet ja taas arpominen kuinka käy.
        Xanor on helposti hallittavissa, helposti tunnettavissa miten on vasteen laita, helposti huomattavissa koska voi annosta lisät ja helposti huomattavissa koska voi annosta vähentää ja alkaa mahdollisen lopettamisen,ehdottomasti paras lääke paniikkihäiriöön.


      • Artsi7
        bentsotpannassa kirjoitti:

        Nuo on pirullisia lääkkeitä verrattuna Xanoriin! Ei voi yhtään tietää kuinka sekaisin kuula menee ja auttaako oireisiin ollenkaan, hidas vaikutusaika aloituksesta sivuvaikutuksineen ja sitten jos lääke ei toimi, ei kun uudet viekkarit ja sivuoireet ja taas arpominen kuinka käy.
        Xanor on helposti hallittavissa, helposti tunnettavissa miten on vasteen laita, helposti huomattavissa koska voi annosta lisät ja helposti huomattavissa koska voi annosta vähentää ja alkaa mahdollisen lopettamisen,ehdottomasti paras lääke paniikkihäiriöön.

        Jep bentsot toimii parhaiten, mut en alkais niitä jokapäivä napsiin.


      • bentsotpannassa
        Artsi7 kirjoitti:

        Jep bentsot toimii parhaiten, mut en alkais niitä jokapäivä napsiin.

        Nooh, napsimista ja napsimista. Omalla kohdallani aikanaan kun bentsot eivät olleet pannassa, sain paaniikkihäiriööni Xanorit, ei painetta koko hoidon aikana lääkityksen lopettamiseen, vaan malliin, että noilla mennään nyt eteen päin.
        7kk, söin joka päivä Xanoreita ja paniikkioireet eivät poistuneet heti, mutta tulivat vaimeampana, ikään kuin lääke oli suojus pehmentämään kohtausta, lääkettä lisättiin hieman ja kohtaukset vaimenivat, Xanorin avulla kohtaukseni tulivat hallintaan, niitä pystyi tarkkailemaan, niiden merkitys pieneni, sitten ne loppuivat. n. 5kk hoidon aloittamisesta lääkitystä alettiin purkamaan, kohtauksia pyrki tulemaan silloin tällöin, mutta ne edelleen pysyivät hallinnassa. Olin voittanut paniikkihäiriöni Xanorin avulla, kohtaukset pysyivät 9 vuotta poissa, enää en ole saanut Xanoria, tarjottuja SSRI lääkkeitä en syö, koska ovat kamalia söin pienessä masennusjaksossa 4kk ja olo oli täyttä helvettiä.


      • Artsi7
        bentsotpannassa kirjoitti:

        Nooh, napsimista ja napsimista. Omalla kohdallani aikanaan kun bentsot eivät olleet pannassa, sain paaniikkihäiriööni Xanorit, ei painetta koko hoidon aikana lääkityksen lopettamiseen, vaan malliin, että noilla mennään nyt eteen päin.
        7kk, söin joka päivä Xanoreita ja paniikkioireet eivät poistuneet heti, mutta tulivat vaimeampana, ikään kuin lääke oli suojus pehmentämään kohtausta, lääkettä lisättiin hieman ja kohtaukset vaimenivat, Xanorin avulla kohtaukseni tulivat hallintaan, niitä pystyi tarkkailemaan, niiden merkitys pieneni, sitten ne loppuivat. n. 5kk hoidon aloittamisesta lääkitystä alettiin purkamaan, kohtauksia pyrki tulemaan silloin tällöin, mutta ne edelleen pysyivät hallinnassa. Olin voittanut paniikkihäiriöni Xanorin avulla, kohtaukset pysyivät 9 vuotta poissa, enää en ole saanut Xanoria, tarjottuja SSRI lääkkeitä en syö, koska ovat kamalia söin pienessä masennusjaksossa 4kk ja olo oli täyttä helvettiä.

        Bentsot on vähän niinkun alkoholi. Käyttö pysyy hallinnasa tai lähtee mopo käsistä.

        Masennuslääkkeistä venlafax toiminee parhaiten.


    • artsi7

      Kaikki masennuslääkkeet kannattaa aloittaa tosiaan pienellä annoksella. Sepramia koetin 4 kk käyttää mut oli pakko lopettaa sivuoireiden takia. Venlafax/Efexorin kanssa ei tullut kuin lievää päänjomotusta. Toimi hyvin ahdistukseen.

    • paNiikki20

      olen kärsinyt paniikkihäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta jostain 6. luokasta lähtien, eli n. 9 vuotta. Apua ongelmiini sain vasta 16-vuotiaana, jolloin tilanne oli jo vakavan masennuksen puolella. Ensin minulle syötettiin mirtazapinia, joka on ihan kauhea mömmö, nukuin vaan kokoajan. Lisäksi määrättiin opamoxia paniikkikohtauksiin, joka auttoi, mutta teki olon tosi mömmöseks. Annostuksia en ikävä kyllä muista.. Huonontuneen olon vuoksi mirtazapin vaihdettiin serotoniiniin, joka kohensi huomattavasti olotilaani, mutta pitempään käytettynä teki musta aiivan liian ylivilkkaan. Päätin itse että, haluan vain jotakin mikä auttaisi nukkumaan, ajattelin että sekin jo kohentaisi oloa. Sain ketipinoria. En nukkunut, mutta olo oli tokkurainen ja heikko. Sitten kokeiltiin tenoxia.. ei unta. kokeiltiin citalopramia, ei unta, kamala olo vain. vähän alle 18-vuotiaana päätin elää ilman lääkkeitä, lopetin opintoni, suoritin autokoulun, muutin hetkeksi takaisin vanhempieni luokse, hankin sitten uuden asunnon toiselta paikkakunnalta ja hain seuraavaksi syksyksi opiskelupaikkaa ja päätin saada elämäni kuntoon. Paranin masennuksesta, mutta sosiaalisten tilanteiden pelko rajoitti elämääni rajusti, ja olin aloittamassa kuukauden päästä opinnot uudessa koulussa. Menin lääkärille, ja pyysin reseptin ranoprinille, eli betasalpaajille. Aloitin ottamalla puolikkaan 40mg tabletista aamuisin, nostin vähän ajan päästä kokonaiseen tablettiin. Nyt olen opiskellut 1,5vuotta unelma-ammattiini, jossa toimitaan myös asiakaspalvelutehtävissä, ja kaikki on sujunut hyvin. Voin käydä yksin kaupassa (joka ei ennen tullut kuuloonkaan), hoidan virastoissa ym käymiset yksin, opinnot suoritan kiitettävästi... Ainoastaan yhtenä aamuna oli paniikkikohtaus ennen kouluunmenoa, koska olin unohtanut ottaa lääkkeen aamulla. En tiedä onko taika lääkkeessä, vai siihen että uskon sen tehoavan, mutta tärkeintä että TOIMII!
      Suosittelen siis ranoprinia, vaikka kaikki eivät siihen uskokkaan!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe