VHH-dieetistä apua nivel- ja polvivaivoihin?

vehnä on myrkkyä?

Kolmikymppisenä sairastuin vulvodynia-nimiseen sairauteen (googlettakaa, jos outo), ja koska taustalla oli todella paha hiivainfektio, aloitin netin ohjeiden pohjalta vähähiilihydraattisen ruokavalion.

Normaalisti syödessäni olin silloin tällöin kärsinyt polvien rutinasta, ja ranteissani oli outoja kiputiloja jotka aiheuttivat käden voimattomuutta niin että jos yritti nostaa jotain raskasta, meinasi pudottaa sen. Ollessani vähähiilihydraattisella ruokavaliolla jäivät polvi- ja rannevaivat kokonaan pois.

Reumaa minulla ei ole todettu, ja kaiketikaan nivelissäni ei pitäisi olla mitään ongelmia. Nyt kun olen nelikymppinen ja olen mättänyt aika paljon hiilareita, jo naksuu polvet ja välillä tuntuu sorminiveletkin jotenkin ikäviltä. Kun monet vv-ikäiset ovat valittaneet juurikin kropan kolotuksista ja kai nivelvaivoistakin, niin mahtaisiko olla hyötyä VHH-dieetistä?

5

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hurly curly

      Nikkisi on väärä. Siinä pitäisi lukea että teholannoituksin jalostetut viljatuotteet ovat myrkkyä.
      Moni keski-ikäinen saa keliakiaan viittaavia oireita, ei tarvita edes vaihdevuosia. Joskus sitä mietiskelin ja päädyin oletukseen, että oliskohan niin että tässä iässä hlö-kohtainen mittamme (vastaanottokyky) on jo niin täysi ettei kroppa vain enää sulata entisellä teholla kaikkea mitä mahaan tulee. Keho niinkuin oirein kertoo että hei, nyt riitti tätä lajia! Vaihda ruokavalio, kiitti.

      • Hurly curly

        Äh, unohtu vastata kysymykseesi, että kyllä, uskon vhh:n olevan avuksi. Ja viitaten ed. kommentiini, hiilareiden runsas määrä on vaarallista jos hlö on altis saamaan aikuisiän diapeteksen. Minä saan arviolta 70-100 g/ hh/ pvä. Sokeritaso on sen ansiosta jäänyt 5,8 tasolle. Välillä oli 6,2 kun tapana oli syödä hedelmiä runsaammin ja ruisleipää meni 3-4 viipaletta päivittäin - rakastan rukiin makua! Nyt se vain on täytynyt hylätä lähes kokonaan, kuten kaikki muutkin viljat. Taisin syödä pienen ruosviipaleen viimeksi syyskuussa?


      • vehnä on myrkkyä?
        Hurly curly kirjoitti:

        Äh, unohtu vastata kysymykseesi, että kyllä, uskon vhh:n olevan avuksi. Ja viitaten ed. kommentiini, hiilareiden runsas määrä on vaarallista jos hlö on altis saamaan aikuisiän diapeteksen. Minä saan arviolta 70-100 g/ hh/ pvä. Sokeritaso on sen ansiosta jäänyt 5,8 tasolle. Välillä oli 6,2 kun tapana oli syödä hedelmiä runsaammin ja ruisleipää meni 3-4 viipaletta päivittäin - rakastan rukiin makua! Nyt se vain on täytynyt hylätä lähes kokonaan, kuten kaikki muutkin viljat. Taisin syödä pienen ruosviipaleen viimeksi syyskuussa?

        Itse söisin mielelläni ruista, mutta saan siitä melkoiset vatsavaivat. Keliakiaa ei ole todettu, eikä mitään muitakaan vatsajuttuja, mutta ärtyvää suolta epäilen.

        Suvussani on diabetesta ja korkeaa verensokeria, ja siinäkin mielessä tietenkään hiilareiden mussutus ei ole hyväksi. Vaikeinta hiilareiden vähentämisessä on mielestäni se, että jos ei syö päivän aikana mitään viljatuotteita, on jotenkin ihmeellisen "ontto" olo. Kolmikymppisenä myös kun olin sillä VHH-dieetillä laihduin niin paljon että näytin keskitysleiriltä karanneelta, vaikka söin aika rasvaista lihavoittoista ruokaa. Jonkin verran sitä "läskiäkin" on luiden ympärillä oltava, koska langanlaiha ei ole kaunista...


      • Kaurapuuro hyvää
        vehnä on myrkkyä? kirjoitti:

        Itse söisin mielelläni ruista, mutta saan siitä melkoiset vatsavaivat. Keliakiaa ei ole todettu, eikä mitään muitakaan vatsajuttuja, mutta ärtyvää suolta epäilen.

        Suvussani on diabetesta ja korkeaa verensokeria, ja siinäkin mielessä tietenkään hiilareiden mussutus ei ole hyväksi. Vaikeinta hiilareiden vähentämisessä on mielestäni se, että jos ei syö päivän aikana mitään viljatuotteita, on jotenkin ihmeellisen "ontto" olo. Kolmikymppisenä myös kun olin sillä VHH-dieetillä laihduin niin paljon että näytin keskitysleiriltä karanneelta, vaikka söin aika rasvaista lihavoittoista ruokaa. Jonkin verran sitä "läskiäkin" on luiden ympärillä oltava, koska langanlaiha ei ole kaunista...

        Hiilihydraatit ovat sokereita ja liiallisina vaarallista. Jos viljaa kaipaat, syö kauraa, tattaria, hirssiä, quinoaa, riisiä, maissia, niin et kärsi onttoudesta ja nuo sopii keliakiaa poteville myös. Ärtyvä suoli diagnoosina on aika naiivi eikä oikeasti tarkoita mitään. Keksityltä nimitykseltä tuntuu kun lääkärit eivät pysty nimeämään tarkemmin.


      • vehnä on myrkkyä?
        Kaurapuuro hyvää kirjoitti:

        Hiilihydraatit ovat sokereita ja liiallisina vaarallista. Jos viljaa kaipaat, syö kauraa, tattaria, hirssiä, quinoaa, riisiä, maissia, niin et kärsi onttoudesta ja nuo sopii keliakiaa poteville myös. Ärtyvä suoli diagnoosina on aika naiivi eikä oikeasti tarkoita mitään. Keksityltä nimitykseltä tuntuu kun lääkärit eivät pysty nimeämään tarkemmin.

        Itse tuota ärtyvää suolta olen miettinyt, koska FODMAP-listoilla olevista tuotteista aika moni ajoittain aiheuttaa vatsavaivoja. Mutta niistä viis, tässä minua siis kiinnostaa nivelterveys. On markkinoilla kaikenlaista luontaistuotetta joiden mainostetaan auttavan niveliä, mutta tosiaan kiinnostaa että auttaako eniten jos hiilareita vähentää.

        Olisi kiinnostavaa kuulla onko kenelläkään toisella havaintoja että polvet, ranteet tms. liikkuvat osat voineet paremmin VHH-dieetillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe