Isyyden tunnustamisen pakko?

HansViiksiVeto

Varmasti vanha aihe, mutta kysyn silti.
Ex-puolisoni hankkiutui raskaaksi uuden miehensä kanssa. Sehän on mulle ihan fine. Uusi mies ei kuitenkaan päättänyt omien epäilyjensä vuoksi ruveta isäksi ja DNA testien jälkeen siihen ei enää ollut tarvettakaan. Nyt kuitenkin on todennäköistä että minä olen mahdollisesti isä. Tosin siemenen on kylvänyt mahdollisesti moni muukin mies. Asia on silti sen verran todennäköistä että minun kannattaa kieltäytyä kaikesta mikä todistaisi minut isäksi. En aio tunnustaa isyyttä missään vaiheessa ja ihan vain sen takia että äidin luonne on täysi ja pelkästään rahan ahne lutka. Voidaanko minulta vaatia DNA testiä, sillä käsittääkseni minun ei ole pakko antaa mitään näytettä kehostani ilman suostumusta jos en ole syyllistynyt tai ole epäiltynä rikoksesta. Isyys ei liene rikos tai sen kieltäminen?
Kaipaan viisaiden miesten neuvoja! Tiedän mitä naisilla on tähän sanottavaa ja se ei kiinnosta.

5

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vallu Viiksi

      Lastenvalvoja haastaa sinut oikeuteen ja oikeuden lainvoimaisella päätöksellä DNA
      testit tehdään, haluat sitä tai et.

    • 9+6

      Isyyttä ei ole pakko tunnustaa, mutta jos äiti nimeää sinut isäehdokkaaksi niin testi voidaan tehdä sinun tahdostasi riippumatta, eli kansankielellä pakkotoimenpiteenä väkisin.

    • näinpä se menee

      Ei ole pakko tunnustaa, mutta muita konstejakin lainsäädännöstä löytyy. Ensimmäinen vaihe on yleensä lastenvalvojan hoitama isyyden selvittäminen. Tässä vaiheessa isäkandidaatille ei voida tehdä DNA-tutkimusta ilman suostumusta.

      Vastaan haraava isäkandi voidaan sitten haastaa tuomioistuimeen isyyden vahvistamiseksi. Kantajana lapsi, mutta lapsen puhevaltaa käyttää yleensä isyyden selvittämistä hoidellut lastenvalvoja. Tuomioistuin voi määrätä DNA-testin tehtäväksi ja tarvittaessa velvoittaa isäkandin näytteen antoon sakon uhalla. Ja jos uhkasakkokaan ei tehoa, tuomioistuin voi määrätä, että isäkandi viedään näytteenottoon ja näyte otetaan vaikka väkisin. Käytännön roudaamisen ja kiinnipitämisen hoitaa poliisi.

    • Vuosimallia -55

      Ajattelisit mahdollisen lapsesi parasta. Isäni otti hatkat syntymäni jälkeen. Isätön ihminen on irrallinen ihminen. Elatusmaksut eivät tähän asiaan kuulu. Lapsi tarvitsee isän. Elatusmaksut ovat aikuisten juttuja.

      Oletko tavannut mahdollisen lapsesi? Eiköhän lapsesta näe, onko hän sinun lapsesi.

      • Nerokasta

        Ei siitä näe. Jos näkisi, niin DNA testejä ei tarvittaisi vaan tuomari vaan katsoisi molempia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe