Eristävämmällä lasilla eroon huurtumisesta

Puoliplaanari

En tiedä mitä lasia veneeni etulasit (3kpl) ovat mutta tuntuvat varsinkin kylmemmällä kelillä huurtuvan hyvin helpolla. Sivuilla on "pleksit" jotka eivät ole yhtä herkkiä. Lasien laadusta ja paksuudesta ei ole oikein mitään hajua, ovat kiilakumeilla kiinni. Sisälämpötilan pyrin pitämään parinkymmenen asteen paikkeilla ja kabiini on umpinainen ilman mitään pressuja.

Ajattelin kyllä lisätä defrosterin suulakkeita ja puhallustehoa joka tietenkin auttaa jonkin verran ajon aikana mutta saisiko tuulilaseiksi ei-tähtitieteelliseen hintaan teetettyä jotakin paremmin eristävää? Tietenkin sellaista joka mahtuu vielä kiilakumin väliin, se sulkee tuplalasit pois.

Sähköllä lämmitettävää oikean mittaiseksi leikattavaa kalvoa ei ole tainnut kukaan vielä keksiä. Onko muita ideoita, halu on tietenkin nähdä kaikissa olosuhteissa kunnolla ulos vaikka sisällä olisi kosteaa ja ulkona kylmää. Tuulilasinpyyhkijöitä en sentään ajatellut asentaa sisäpuolelle.

23

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bh,bn

      Kyllä se ratkaisu on tehokas ajolämmitin tai polttoainelämmitin ja riittävä puhallusteho lasille.

      Vesikiertoinen ajolämmitin on järkevämpi ratkaisu, koska moottorista tulee aivan järjetön määrä hukkalämpöä.

      Riittävä puhallusteho poistaa ongelman

      • Puoliplaanari

        Tällä hetkellä minulla on defrosteri yhdelle lasille eikä sekään tahdo läheskään aina riittää pitämään sitä kunnolla huurteettomana. Tarkoitus on kyllä saada ajon aikaista puhallusta kahdelle muullekin lasille. Laiturissa sitä ei tietenkään voi käyttää ja webastosta mahtaa loppua ilma kesken jos alan letkuttamaan siitäkin laseille. Muutenkin tulisi melkoinen sekamelska 60mm putkia. Yleensä muilla pysyy lasit auki rannassa alkutalvesta ilman että webasto puhaltaa suoraan ikkunalle.


      • 5+13
        Puoliplaanari kirjoitti:

        Tällä hetkellä minulla on defrosteri yhdelle lasille eikä sekään tahdo läheskään aina riittää pitämään sitä kunnolla huurteettomana. Tarkoitus on kyllä saada ajon aikaista puhallusta kahdelle muullekin lasille. Laiturissa sitä ei tietenkään voi käyttää ja webastosta mahtaa loppua ilma kesken jos alan letkuttamaan siitäkin laseille. Muutenkin tulisi melkoinen sekamelska 60mm putkia. Yleensä muilla pysyy lasit auki rannassa alkutalvesta ilman että webasto puhaltaa suoraan ikkunalle.

        Ongelmastasi tulee mieleen se ettei sisään tule tarpeeksi raitisilmaa joka kuivattaisi kosteuden pois.


      • Puoliplaanari
        5+13 kirjoitti:

        Ongelmastasi tulee mieleen se ettei sisään tule tarpeeksi raitisilmaa joka kuivattaisi kosteuden pois.

        Olen pohtinut sitäkin sen verran että hankin mittarin. Viimeksi ilmankosteus sisällä oli 40% nurkilla. Tuuletusta ei sinänsä ole kauheasti, mitä nyt webasto ottaa ulkoa ja puhaltaa sisään joten saman määrän ilmaa on poistuttavakin. En tiedä pysyykö lämpö enää sisällä jos kauheasti lisään tuuletusta. Toisaalta venttiilit eivät paljoa maksa ja niitä voi sulkea jos alkaa palelemaan.


    • Ilmamies

      Poistoilma hytin kattoon (taakse) lienee alimitoitettu ja tuloilma pitäisi tulla puolestaan alas eteen, että ilma kiertää. Puhallus tuulilaseille laittaa ilman kiertoon ja pitää lasit kirkkaina. Ilmanvaihdon pitäisi siis virrata pilssistä sisälaidoilta muodostaen sellaisen ikänkuin väärinpäin kiertävän sienipilven tai donitsin.

    • kondenssia

      Ikkuna on kylmä, ja sisällä on kosteaa. Kosteus kondensoituu ikkunaan. Eli ilman puhallusta lasille auttaa. Tai lasin lämmityskalvo, joka on hankalampi kuten kirjoitit.

      • Puoliplaanari

        Niin, tai sitten paremmin eristävä lasi jolloin se ei ole enää kylmä. Jos sellaisia nyt edes on saatavilla.


    • 2 x kad44

      Onkohan olemassa jotain kemikaalia jolla ongelman saisi poistumaan / vähenemään?

    • Fairy-boy

      Fairya rättiin ja sillä sisäpuolen pyyhintä.
      Ainakaan vuorokauteen ei vedä huuruun.

    • Yanmarilla

      Mulla oli omatekemässä puoliplaanarissa kaksikerros lasit, siinä ei ollut lainkaan sisäpuolen hikoomis ongelmaa. Kalamiehenä liikuin pakkasella, silloin oli erilainen ongelma,jota ei mikään puhallin pystynyt korjaamaan, nimittäin roiskevesi jäätyi ikkunaan. Jouduin kurkkimaan sivuikkunoista ja ovesta. Jos olisi vielä tarve liikkua pakkasella, laittaisin vastuksen etuikkunaan. Mahtaisko pyöreäkulmaisiin etuikkunoihin saada liimattua nelikulmaisen tuplan, sillä ei olisi mitään merkitystä, jos etuikkuna pienenee esim 5 cm jokapuolelta.

    • stetsonmies 6

      Pleksi huurtuu vähemmän koska se eristää paremmin eli sisäpinta on lämpimämpi. Naarmuuntuu helpommin eikä ole yhtä kirkas.

      Onko lasit sellaiset että jäävät "taskuun", ettei sisäilma kierrä siellä? Pelkät ilmareiätkin voisivat auttaa.

      Sähkövastuksiin en oikein usko, en ole koskaan nähnyt mitään itseasennettavaa ja saattaa olla melkoinen sähkösyöppö.

      • Yanmarilla

        ...jatkoa aiempaan, sähkön kulutus ei ole minkäänlainen ongelma, vastukset olisivat päällä vain silloin kun moottori käy.

        Jonkinlainen haju oli roiskeveden jäätymisestä, jota yritin estää teettämällä lasit, jonka ulommaisen lasin sisäpinta oli selektiivilasia, siten päin, että sisältä tuleva lämpö lämmittäisi etulasin sisäpinnan kautta hieman myös lasin ulkopintaa. Ehkä se toimikin, mutta ei riittävästi.

        Mulla oli toinen defrosterista tuleva torvi ikkunalla mutta sitäkään ei tarvittu kun lasit eivät kostuneet.


    • öddmmd

      Sama ongelma sulla on autossakin jos ei laita lämmitystä ja puhallusta päälle, ikkunat huurussa alta aikayksikön. Veneessä kosteus vielä pahentaa asiaa. Mun mielestä kannattaa vetää rööörit ikkunoille mistä on nähtävä ulos ja prio2 lasit saavat huurtua.

      • 15+2

        Olin tutun Bellan kyydissä sade päivänä ja lasinpyykimiet olisi olleet hyvät myös sisäpuolellakin. Meitä oli siellä kolme henkeä, mutta kun keli oli mikä oli niin kosteat vaatteet aiheuttivat lasien huurtumisen muutamassa minuutissa.

        Minulla on Webaston päälinjasta otettu oma putki tuulilasille, jonka saa suljettua kun huurteen poistoa ei tarvitse. Meillä ohjaamo on erillinen asuintiloista, eikä sitä tarvitse lämmittää satamassa. Kokemuksesta suosittelen asentamaan puhalluksen tuulilasille - on myös turvallisempi ajella kun näkee eikä hermot mene laseja kuivatessa.


      • Puoliplaanari

        No, nyt on jo moottorin jäähdytysnesteellä toimiva sinänsä tehokas defrosteri sillä tärkeämmällä lasilla mutta ongelmahn on että se ei tahdo riittää, eikä tietenkään auta paikallaan ollessa. Tässä pohdinkin että mitä lisää voisi kehitellä. Webasto minulla on tietenkin päällä ja se on osa ongelmaa, ilman lasi tuskin huurtuisi yhtä pahasti. Enkä minä autossa normaalitilanteessa edes pidä puhallusta laseihin vaan lattialle.

        Muuten on kyllä tullut hyviä ajatuksia, mutta parempi lasi kiinnostaisi edelleen. Jos sellainen siis on järkevästi toteutettavissa. Se ratkaisisi ongelman täysin passiivisesti ja kiilakumit ajattelin joka tapauksessa vaihtaa tänä talvena.


    • oon homo sori

      ootte homoi mut iha kivoi lapsii

    • huuru ei haittaa

      Aja tutkalla

      • Puoliplaanari

        Vaikka trolleille ei pitäisi vastata niin joo, sitähän minä valitettavasti teen ja juuri siitä haluaisin eroon. Se tuntuu muuten hyvässä näkyvyydessä aavistuksen typerältä touhulta varsinkin kun GMR18HD ei tunnu näkevän pienempiä avoveneitä eikä varsinkaan verkkomerkkejä kovin hyvin. Suurin ongelma on kuitenkin kun kunnon kelissä tutkalla ei näe aaltoja eikä osaa suhteuttaa nopeutta ja kurssia niihin.


      • se joka väistää sua
        Puoliplaanari kirjoitti:

        Vaikka trolleille ei pitäisi vastata niin joo, sitähän minä valitettavasti teen ja juuri siitä haluaisin eroon. Se tuntuu muuten hyvässä näkyvyydessä aavistuksen typerältä touhulta varsinkin kun GMR18HD ei tunnu näkevän pienempiä avoveneitä eikä varsinkaan verkkomerkkejä kovin hyvin. Suurin ongelma on kuitenkin kun kunnon kelissä tutkalla ei näe aaltoja eikä osaa suhteuttaa nopeutta ja kurssia niihin.

        Laitappa puoliplaanari aina varoitus tänne ennen kuin lähdet ajelulle. Että itse pystyn välttämään niitä vesiä, kun ajelet sokkona tutkalla.


      • ei silmäkään
        se joka väistää sua kirjoitti:

        Laitappa puoliplaanari aina varoitus tänne ennen kuin lähdet ajelulle. Että itse pystyn välttämään niitä vesiä, kun ajelet sokkona tutkalla.

        Moderni tutka näkee sen, minkä silmäkin, mutta kauempaa ja tarkemmin.

        Silmä on huonommasta päästä havainnointivälineitä koska sen tarkkuus on kehno, se on altis valaistuksen vaihteluille, pimeässa ja vastavaloon se on erityisen huono. Silmän kyky arvioida etäisyyksiä on surkea verrattuna tutkaan eikä se ole liikkeen arvioimisessakaan kovin kummoinen. Sumun läpi silmä ei erota mitään.

        Ihan yhtä suuria ongelmia aiheuttaa silmän prosessori. Vaikka silmä näkisi, niin prosessori muuttaa kuvan ennakko-odotuksia vastaavaksi.

        Eihän tutka ole ihanteellinen tapa hahmottaa ympäristöä, mutta on se silmää parempi.


    • vaarallista touhua

      No ajappa sinä venettä sokkona vain tutkalla, sisäsaaristossa heinäkuussa kun on enempi liikennettä.
      Toivottavasti ei tule ruumiita. Esim joku lapsi uimassa...

      • Mitä käytät?

        Juuri liikenteen määrän kasvaessa tutka on erinomainen.
        Tutkalla näkee onko edessä olevan veneen takana toinen vene ja mihin suuntaa eri kohteet ovat menoissa.

        Minkälaista tutkaa sinä käytät?


    • Se on sältsi

      Älä kiusaa sitä.
      Tiedät ihan hyvin, että tällä palstalla on ihmisiä, joilla ei ole mitään kompetenssia, mutta jotka haluavat vain toistaa jossain kuulemiaan lauseita.

      "Sokkona tutkalla" on sen uusi iskulause. Sitä ennen se intti siitä, että hevosvoima on nopeuden yksikkö ja se saa orkun, kun voi haukkua moottoriveneitä. Tällä hetkellä se on kuumeisesti etsimässa jotain artikkelia, jossa kerrotaan mikä tutka on, jotta voisi toistaa samat muka omana kokemuksenaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe