Manuaalinen ryyppy?

Renaultisti

Miten auto manuaalisella ryypyllä pitää oikeinoptisesti käynnistää?

Itse laitan ryypyn täysille ja yritän käynnistää, annan hehkuttaa startilla 4-5 sek mutta se ei käynnisty, joten on pakko lopettaa, ette startti hajoaisi. Toisella yrityksellä se käynnistyy 3-4 sek hehkutuksen jälkeen jos samalla vielä painelen kaasua.

Eli joka kerta menee nämä 2 yritystä ja yhteensä noin 6-8 sekuntia hehkutusta. Onko tämä normaalia?

Vai pitäisikö ensimmäisellä yrityksellä antaa vain hehkuttaa kauemmin? En toi kaasun painaminen? Toisen auton ohjeessa luke, että kylmällä pitää pitää kaasu painettuna puolessa välissä käynnistyksen aikana. Mutta tämän auton ohjeita minulla ei ole.

13

3134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chill choke

      Miten se hehkutus tähän liittyy. Dieseliä hehkutetaan kauan tavallisilla hehkuilla ja pikahehkuilla vähemmän aikaa ja sitten vaan avaimesta käyntiin.
      Kaikissa vanhoissa kaasarikokeissa kaasu puoliväliin ja ryyppy täysille kylmällä koneella ja sitten jauhetaan vaan käyntiin. Hetken päästä voi painaa ryypyn puoliväliin, jos jaksaa käydä sillä ja lähteä liikkeelle. JOs on paljon henkilöitä kyydissä tai muuten kuormaa, niin voi joutua pitämään ryyppyä päällä pidempään, että jaksaa kulkea. Kun pääsee isommalle tielle ja saa vauhtia ja isompia vaihteita päälle, niin poi painaa ryypyn kokonaan pois.

      • ryypyn aika

        Isommalla porukalla ryypyn välit on pitempiä. Paremmalla tiellä voi ottaa pitempiä ryyppyjä.


      • ryypyttäjä

        KAIKISSA vanhoissa Brittikoneissa laitettiin ryyppy täysille, kaasupolkimeen EI SAANUT KOSKEA ja siitä se hörähti käyntiin!
        Jos ei niin??? Esim. eräissä ei riittänyt virtaa starttiin ja kipinöihin yhtaikaa, niin turhien starttausten jälkeen PUOLIkierrosta käynnistyskammesta riitti käynnistykseen!? siis jos se kampi kuului auton varustukseen!
        Ja ihan oikein, ei niissä bensakoneissa mitään hehkuja ole.
        Jaihan kokemuksella ja korvakuulolla tietää, milloi sitä ryyppyä(rikastinta) voi vähentää ja milloi sulkea kokonaan.


    • ---

      Volvo 240 ohjekirjassa lukee että ryyppyvipu kokonaan ulos ja ei kaasua ollenkaan.. sittenkun auto käy niin ryyppyä pienemälle että käy tyhjäkäyntiä n. 1000/rpm.. isommalla tiellä voi tosiaan laittaa ryypyn pois..
      mulla tosin sammuu tyhjäkäynnillä jos kone on kylmä ja ryyppy kokonaan pois

      • ryypyn aika

        Minäkin sammun jossain vaiheessa jos ei muista laittaa ryyppyä pois.


      • Muuttuvakurkkuisen kanssa ei paineta kaasua, mutta putouskaasuttimellisessa painetaan. Volvossahan se muuttuvakurkkuinen oli.

        Tosin minun putoskaasuttimellisen japanilaisautonikin ohjekirjassa kehotetaan käynnistämään ilman kaasun painamista mutta kyllä se paremmin käynnistyy kun painaa.


      • ryypyn aika
        M1978 kirjoitti:

        Muuttuvakurkkuisen kanssa ei paineta kaasua, mutta putouskaasuttimellisessa painetaan. Volvossahan se muuttuvakurkkuinen oli.

        Tosin minun putoskaasuttimellisen japanilaisautonikin ohjekirjassa kehotetaan käynnistämään ilman kaasun painamista mutta kyllä se paremmin käynnistyy kun painaa.

        Maanantaiaamuna yleensä käynnistyy huonommin, sitten kun saa ryypyn niin jopa hörähtää.


    • Lämpötilasta riippuu

      Toi varmaan riippuu jonkin verran autostakin. Mulla olleet kaasarikoneet ovat olleet aika tarkkoja ryypyn ja kaasun käytöstä ja käynnistystapaa on pitänyt säätää lämpötilan mukaan.

      Kesähelteillä noi mun kiesit käynnistyi hyvin kun veti ryypyn puoliväliin ja starttasi. Kuumalla koneella, esimerkiksi nopean kaupassa poikkeamisen jälkeen ei saanut käyttää ryyppyä ollenkaan. Sen sijaan piti painaa kaasu pohjaan ennen starttia.

      Viileämmällä säällä ryyppy kokonaan ulos ja starttia.

      Kun lämpö laski nollan tuntumaan käynnistystä helpotti jos ryypyn lisäksi polkaisi kaasun pohjaan ja päästi takaisin ylös ennen starttia. Kun kaasupolkimen painaa pohjaan, kiihdytyspumppu sylkäisee vähän polttoainetta kaasuttimeen.

      Kovemmilla pakkasilla kolme kaasun polkaisua ja ryyppy täysin auki oli sopiva määrä.

      Ja tosi kovilla pakkasilla taas se kolme kaasun polkasua ja ryyppy täysin auki. Jos auto ei parissa sekunnissa startannut, niin 5 - 10 sekunnin tauko, yksi tai kaksi kaasun polkasua lisää ja tämän jälkeen auto yleensä pörähti heti käyntiin.

      Aika temppuiluahan toi kaasarikoneen käynnistys oli, mutta kun ryypyn ja kaasun käyttö osui kohdalleen, niin kaasarikone käynnistyy nopeammin kuin ruiskumoottori. Siinä ei juuri startin ääntä ehdi kuulla ennen kuin moottori jo käy.

      Ja ainakin noi mun autot oli sellaisia, että niitä oli tosiaan ihan turha yrittää sahata startilla käyntiin. Jos ne ei parissa sekunnissa käynnistyneet, niin pieni tauko ja uusi yritys..

      • peter pierburg

        Edellinen harrastaja on tehnyt kaikki temput ihan oikein.
        Tuyosta muuttuvakurkkuisesta sen verran, että ainakin Saabin ja Volvon Stromberg CD175 ja Zenith SU vaativat kylmänä sen täyden ryypyn ja kaasupoljin puoliväliin.
        Heti käynnistymisen jälkeen saattoi choken painaa osittain takaisin ja ajaa puolella ryypyllä vähän matkaa ja sitten vasta työntää sen kokonaan pois.
        Ainakin automaattiryypyllä varustettu Dodge lähti paremmin, jos polkaisi reilulla pakkasella 1-2 kertaa kaasua ennen käynnistystä, niin kiihdytyspumppu ruiskaisi imusarjaan pienen ylimääräisen annoksen.


    • wanha on ronkeli

      Mikä watun hehkutus.
      Jos wanha auto toimii kuten pitää, niin vedetään ryyppy täysille, eikä kosketa kaasupolkimeen ja startataan, näin siis kylmällä koneella. Lämpimään koneeseen ei saa antaa ryyppyä lainkaan.

      • ryypyn aika

        Lämpöisen saunan jälkeen kylmä ryyppy tekee eetvarttia.


    • ryyppy päälle

      mulla tuo ryyppy tahtoo yleensä jumiutua perjantaina illasta päälle. sammuu sitten aamuyöllä jossain vaiheessa. lauantai aamuna tarvitsee kunnon ryypyn että lähtee käyntiin. joskus myös sunnuntaina ilman ryyppyä ei tahdo oikein käynnistyä.

      maanantaisin useasti ei käynnisty ollenkaan.

    • Ryypytys

      Painat pari kertaa kaasupoljinta, vedät rikastimen päälle ja starttaat.

      Ryyppyä ei yleensä ole kuin vanhoissa sivuventtiilikoneissa. Niissä on sylinterikannessa kuppi, mihin laitetaan bensaa. Sitten ruuvataan kuppia vähän auki, jolloin bensa lorahtaa männän päälle ja sitten startataan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      375
      3369
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      165
      1399
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1208
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1102
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe