miksi pärjään kitkoilla

kädettömiäkö

Ajan ammatikseni noin 80000km vuodessa enkä kaipaa nastoja! Itsetutkiskelun paikka!!

81

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .,.

      80000km vuodessa ajavat eivät ole niin lapsellisia, että tulevat suomi24 liikennepalstalle provoamaan.

      • sepä onkin pelle

        Kävihän tuo "autoilija" pellekin yöllä palstalla ja kertoi ajavansa 200000km vuodessa, hah hah hah ahaaaaaa.


      • tulen toimeen siksi, kun nastoja ei tarvita. Nollan tienoilla on kaikki päätiet ja kadut paljaat ja pakkasella on karhea pinta missä kitkalla on erinomainen pito ja lumella ei nastoista ole mitään hyötyä ja juuri noilla nolla keleillä tehdään testit missä saadaan nasta voittajaksi ja radalla ei teillä eikä kaduilla


      • olethan täyspelle
        autoilija kirjoitti:

        tulen toimeen siksi, kun nastoja ei tarvita. Nollan tienoilla on kaikki päätiet ja kadut paljaat ja pakkasella on karhea pinta missä kitkalla on erinomainen pito ja lumella ei nastoista ole mitään hyötyä ja juuri noilla nolla keleillä tehdään testit missä saadaan nasta voittajaksi ja radalla ei teillä eikä kaduilla

        Ainut nolla olet sinä palstapelle.


      • vajaalla mennään
        olethan täyspelle kirjoitti:

        Ainut nolla olet sinä palstapelle.

        Tämän asiantuntevan kommentin takana taitaa olla aito suomalainen nastaurpo.


      • Totuus julki
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Tämän asiantuntevan kommentin takana taitaa olla aito suomalainen nastaurpo.

        Jokos on kurat korjattu housuista vai vieläkö ahistaa pelleviruksen saanutta täysvajakkia.

        Kesärenkailla mennään. Jotkut uuvatit taas lepuuttajilla luikertelee pitkin ojanpohjia.


      • vajaalla mennään
        Totuus julki kirjoitti:

        Jokos on kurat korjattu housuista vai vieläkö ahistaa pelleviruksen saanutta täysvajakkia.

        Kesärenkailla mennään. Jotkut uuvatit taas lepuuttajilla luikertelee pitkin ojanpohjia.

        Kuinkas nämä uuvatit ovat lepuuttajineen ojassa, jos sinäkin vielä kesärenkailla ajelet. Vai oletko vaan niin hyvä kuski?


      • Totuus julki
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Kuinkas nämä uuvatit ovat lepuuttajineen ojassa, jos sinäkin vielä kesärenkailla ajelet. Vai oletko vaan niin hyvä kuski?

        Ihan siitä yksinkertaisesta syystä että kesärenkaatkin ovat paremmat talvirenkaina kuin lepuuttajat, tietenkään ei nastarenkaan veroiset.

        Oletkos muuten joulupukille kirjoitellut lahjatoiveesi, se polkuautohan oli sinulle tuiki tarpeellinen. Senhän olet lähes jokaisessa raapustuksessasi julkituonut,
        samoinkuin täysvajakkisuutesi


      • vajaalla mennään
        Totuus julki kirjoitti:

        Ihan siitä yksinkertaisesta syystä että kesärenkaatkin ovat paremmat talvirenkaina kuin lepuuttajat, tietenkään ei nastarenkaan veroiset.

        Oletkos muuten joulupukille kirjoitellut lahjatoiveesi, se polkuautohan oli sinulle tuiki tarpeellinen. Senhän olet lähes jokaisessa raapustuksessasi julkituonut,
        samoinkuin täysvajakkisuutesi

        Onneksi sinä sentään olet niin viisas. Onko tuo myös viisautesi tulos, että kesärenkaat ovat kitkoja paremmat. Huomaa että telkusta on lastenohjelmat tältä aamulta ohi ja äiskä on päästänyt koneelle.


      • Totuus julki
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Onneksi sinä sentään olet niin viisas. Onko tuo myös viisautesi tulos, että kesärenkaat ovat kitkoja paremmat. Huomaa että telkusta on lastenohjelmat tältä aamulta ohi ja äiskä on päästänyt koneelle.

        Niin kyllähän minä lastenlasteni kanssa katselinkin telkkaria, mutta sitten siirryin omalle koneelle vaihteeksi katsomaan mitä sinä täysvajakki täällä pärjäät ilman polkuautoa. Huonosti näköjään.


      • vajaalla mennään
        Totuus julki kirjoitti:

        Niin kyllähän minä lastenlasteni kanssa katselinkin telkkaria, mutta sitten siirryin omalle koneelle vaihteeksi katsomaan mitä sinä täysvajakki täällä pärjäät ilman polkuautoa. Huonosti näköjään.

        Lastenlasten kanssa, heh. Odotahan rauhassa siihen ikään kun edes karvoitusta alkaa tulla, ennenkuin mahdottomista haaveilet. Koita siellä tarhassa rauhassa tutustua ihastukseesi ensin. Pyydä vaikka ajelulle polkuautollasi.


      • Totuus julki
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Lastenlasten kanssa, heh. Odotahan rauhassa siihen ikään kun edes karvoitusta alkaa tulla, ennenkuin mahdottomista haaveilet. Koita siellä tarhassa rauhassa tutustua ihastukseesi ensin. Pyydä vaikka ajelulle polkuautollasi.

        Kerrohan ihan tarkalleen mikä sinun tarkoituksesi on noilla typerillä raapustuksillasi, oletko kenties noin yksinäinen ja syrjitty äpärä, ollut ilman huomiota ikänsä, pienen ikänsä.
        Ei kaikki, en edes minä ole enää polkuautoiässä, sinä varmaan olet, mutta ilman polkuautoa. Kyllä me palstalaiset keräämme sen kolehdin että iskäsi sen saa sinulle ostettua ellei joilupukki sitä tuo, mutta siihen menee vielä yli kuukausi.

        Noista edellämainituista syistä sinulle on jäänyt sama levy päälle kihnuttamaan, vaihda levyä jos se on mahdollista, sellaiseen missä ei mainita polkuautoista mitään, me nimittäin jo tiedämme että sinulta puuttu polkuauto, olet sen niin usein tuonut julki.


    • tyhmä setä rulaa

      Kyllä sitä pärjää vaikka kesärenkailla, mutta nastarenkaat ovat turvallisemmat ja tasaavat olosuhteita paremmin ja mikä parasta, niillä voi ajella reippaammin.

      • Rulaa jos elää

        Juurikin näin. Huoh.

        Nasta-tutkimusohjelman raportissa
        http://www.kuntatekniikka.fi/toimijat/skty/kuntatekniikan-paivat/2013/Documents/SKTY2013_Pekka Isoniemi_pp.pdf
        on selkeä havainto: "liikenneturvallisuustutkijoiden mukaan riskiryhmät eivät opi nopeasti". Koska jokainen liikenteessä olija pitää yrittää pitää hengissä tierakenteilla ja tien hoidolla, rahaa menee sitä enemmän mitä enemmän nastoilla ajavia on.

        Lisäksi on huomattu, että "turvavarusteista" otetaan ulos se näennäinen hyöty, joka niissä oletetaan olevan. Eli käytännössä ESP, ABS ja jokainen muu kolmikirjaiminen yhdistelmä autossani oikeuttaa _minut_ ajamaan 2km/h lujempaa kuin ilman niitä ajaisin...


    • *GoldenStar*

      Mitähän ajoneuvoa mahdat kuljettaa ammatiksesi ihan kiinnostuksen takia vaan.

      • vaan

        Taksia Länsi-Suomessa


    • Viis Ari

      Anus.

      • Pih Tari

        Pil--lu.


      • KorvaTuppelo
        Pih Tari kirjoitti:

        Pil--lu.

        Sinänäsä ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity mitenkään aiheeseen.

        kokee molempia!


    • 6+14

      Olet varmaan niitä 'tavallista parempia kuskeja' omasta mielestäsi, niin kuin suurin osa kuulemma on.

      Mitenpä meinast itsetutkiskella?

      • Kjell Pippelström

        Me kyllä tiedetään minkälaista itse"tutkiskelua" harrastat...


    • Kädettömiä liikaa!
    • arkitotuus

      Täytyy kaiketi todeta, että annetaan kyvyttömien ja kokemattomien ajaa toistaiseksi piikkien päällä. Teiden kuluttamisesti nastoilla pitäisi maksaa valtiolle suoraan tai sisällyttää maksu nastarenkaiden hintaan, minkä kauppiaat tilittäisivät valtiolle.

      • Totuus julki

        Kyllähän totuus on edelleen se jotta nastarenkaat ovat yleisestä liikenneturvallisuudesta välittävän valinta, ihan automaattisesti.

        Myös kyvykkäät ja kokeneet ovat sen huomanneet.

        Ja mitä tulee tuohon aloittajan nimimerkkiin niin tuskin kovin montaa kädetöntä liikeneteessä sompailee, poislukien polvilla ohjaavat, sellaisiakin kyllä on.


      • asenne tärkein
        Totuus julki kirjoitti:

        Kyllähän totuus on edelleen se jotta nastarenkaat ovat yleisestä liikenneturvallisuudesta välittävän valinta, ihan automaattisesti.

        Myös kyvykkäät ja kokeneet ovat sen huomanneet.

        Ja mitä tulee tuohon aloittajan nimimerkkiin niin tuskin kovin montaa kädetöntä liikeneteessä sompailee, poislukien polvilla ohjaavat, sellaisiakin kyllä on.

        >> "nastarenkaat ovat yleisestä liikenneturvallisuudesta välittävän valinta"

        Ei ole. Minulla on puhdas kolarihistoria 80-luvulta saakka, ja jos luottaisin nimenomaan nastarenkaan vaikuttavan liikenneturvallisuuteen katkeaisi tuo putki aika pian.

        Jos ajaa siten että kitkarenkaalla ei edes joudu tilanteeseen jossa nastarenkaalla (sileällä jäällä) selviää nippa-nappa on lähtökohtaisesti ajanut piittaamattomasti. Ajonopeus kun vaikuttaa merkittävästi pysähtymismatkaan.

        Kun kehut nastarenkaita, muista että vain ne "premium"-renkaat (kolme merkkiä) voittavat testin. Ne muut ovat aika tasaväkisiä (kitka ja nastat), ja sitten jotkut heikot tuotteet peränpitäjinä.

        Nyt iältään jo vanhoilla Nokian Hakkapeliitta 1, 2, ja 4:llä ajava voi huoletta vaihtaa esim. Nokian R2-kitkarenkaisiin. Hakkapeliitta 4 tuli markkinoille vuonna 2003 ja sitä seurasi Hakkapeliitta 5 vuonna 2006. DOT-merkintä kannattaa tarkistaa renkaan kyljestä ettei aja -08 vuotta vanhemmilla renkailla, kumi menettää ominaisuutensa vanhetessaan, nastat puolestaan tylsyvät käytössä.


      • nastoilla nopeemmin

        "Teiden kuluttamisesti nastoilla pitäisi maksaa valtiolle suoraan tai sisällyttää maksu nastarenkaiden hintaan, minkä kauppiaat tilittäisivät valtiolle. "

        Johan siitä maksetaan ja maksettu jo monta vuotta autoveron muodossa mutta mihinkä ne verorahat käytetään. Joo, EU:n tukemiseen.

        Kitkoilla ajavatkin maksavat yhtälailla joten paras siirtyä turvallisiin renkaisiin eikä olla tulppana aamuliukkailla ruuhkassa. Kitkoilla ajavat sutii liikennevaloissa eikä risteyksestä pääse vihreillä kuin pari autoa.


      • vertailua varten?
        nastoilla nopeemmin kirjoitti:

        "Teiden kuluttamisesti nastoilla pitäisi maksaa valtiolle suoraan tai sisällyttää maksu nastarenkaiden hintaan, minkä kauppiaat tilittäisivät valtiolle. "

        Johan siitä maksetaan ja maksettu jo monta vuotta autoveron muodossa mutta mihinkä ne verorahat käytetään. Joo, EU:n tukemiseen.

        Kitkoilla ajavatkin maksavat yhtälailla joten paras siirtyä turvallisiin renkaisiin eikä olla tulppana aamuliukkailla ruuhkassa. Kitkoilla ajavat sutii liikennevaloissa eikä risteyksestä pääse vihreillä kuin pari autoa.

        >>>Kitkoilla ajavat sutii liikennevaloissa

        Minkämerkkisistä nastattomista talvirenkaista sinulla on omakohtaista kokemusta, ja minkälaisella ajoneuvolla? Toisaalta näkee jopa nelivetoisia maastoauto-RangeRovereita joissa on nastarenkaat, joten tarpeet voivat olla todella erilaiset.

        Itse olen saanut hyvämaineiset kotimaiset nastarenkaat sutimaan tavallisissa talviolosuhteissa, joten en kaipaa itselleni sellaisia niiden haittavaikutusten vuoksi.


      • Totuus julki
        vertailua varten? kirjoitti:

        >>>Kitkoilla ajavat sutii liikennevaloissa

        Minkämerkkisistä nastattomista talvirenkaista sinulla on omakohtaista kokemusta, ja minkälaisella ajoneuvolla? Toisaalta näkee jopa nelivetoisia maastoauto-RangeRovereita joissa on nastarenkaat, joten tarpeet voivat olla todella erilaiset.

        Itse olen saanut hyvämaineiset kotimaiset nastarenkaat sutimaan tavallisissa talviolosuhteissa, joten en kaipaa itselleni sellaisia niiden haittavaikutusten vuoksi.

        Miksi sitten ajelet autolla ollenkaan jos ajattelet pelkästään haittavaikutuksia, mietihän kuinka suuret päästöt kotterossasi on, ja tuo nastojen haittavaikutus on kuin hyttysen pissi Itämeressä.

        Ei sellaisia renkaita ole olemassakaan mitä ei saa sutimaan, siis normaalisellaisia, kitkat vaan helpommin, mutta sekin on ratin ja selkänojan välyksen päätettävissä.


      • Asenne on tärkein, totta
        asenne tärkein kirjoitti:

        >> "nastarenkaat ovat yleisestä liikenneturvallisuudesta välittävän valinta"

        Ei ole. Minulla on puhdas kolarihistoria 80-luvulta saakka, ja jos luottaisin nimenomaan nastarenkaan vaikuttavan liikenneturvallisuuteen katkeaisi tuo putki aika pian.

        Jos ajaa siten että kitkarenkaalla ei edes joudu tilanteeseen jossa nastarenkaalla (sileällä jäällä) selviää nippa-nappa on lähtökohtaisesti ajanut piittaamattomasti. Ajonopeus kun vaikuttaa merkittävästi pysähtymismatkaan.

        Kun kehut nastarenkaita, muista että vain ne "premium"-renkaat (kolme merkkiä) voittavat testin. Ne muut ovat aika tasaväkisiä (kitka ja nastat), ja sitten jotkut heikot tuotteet peränpitäjinä.

        Nyt iältään jo vanhoilla Nokian Hakkapeliitta 1, 2, ja 4:llä ajava voi huoletta vaihtaa esim. Nokian R2-kitkarenkaisiin. Hakkapeliitta 4 tuli markkinoille vuonna 2003 ja sitä seurasi Hakkapeliitta 5 vuonna 2006. DOT-merkintä kannattaa tarkistaa renkaan kyljestä ettei aja -08 vuotta vanhemmilla renkailla, kumi menettää ominaisuutensa vanhetessaan, nastat puolestaan tylsyvät käytössä.

        "Jos ajaa siten että kitkarenkaalla ei edes joudu tilanteeseen jossa nastarenkaalla (sileällä jäällä) selviää nippa-nappa on lähtökohtaisesti ajanut piittaamattomasti. Ajonopeus kun vaikuttaa merkittävästi pysähtymismatkaan."

        Ihan yhtä hyvin voi ajaa nastarenkaillakin, ettei joudu noihin kitkoilla vaikeisiin tilanteisiin. Eli miksi nastarenkailla pitäisi ajaa piittaamattomasti sen kummemmin kuin kitkoillakaan? Nastojen selkeä paremmuus ei tule vain sileällä jäällä, vaan kaikissa talviolosuhteissa. Sileällä jäällä tietysti paremmuus onkin jo ylivoimaista.
        Merkillinen tuo monen kitkailijan lähtökohta, että nastoilla ajavat ovat piittaamattomia tai kaahailijoita. Onko näiden uskomus tosiasn sellainen, että nastoilla ajaen noin tosiaan voi tehdä koska nastat ovat niin paljon paremmat talvirenkaat? Ehei, noin ei ole eli nastat vain ovat paremmat, mutta eivät estä kaahailujen ja piittaamattomuuden aiheuttamia seurauksia. Toki tuollaisten kuskien alla kitkat olisivatkin jo huomattavan hengenvaaralliset nastoihin verrattuna.
        Nastat vain auttavat yllättävissä ja hankalissa vaaratilanteissa joko siten, ettei niihin joudukaan tai sitten niistä selviytymisessä kitkoja paremmin. Tämän varusteiden ominaisuuksien antaman turvan päälle sitten tulee vielä kuljettajan ajotaidon merkitys.

        Tietysti noin vanhat nastarenkaat, jotka otit esille kannattaa vaihtaa uusiin, mutta tietysti uusiin nastarenkaisiin, jos turvallisuus on ykkösprioriteetti. Sama juttu ja vieläkin tärkeämpikin on vaihtaa noin vanhat kitkarenkaat uusiin ja tietysti uusiin nastarenkaisiin, jos turvallisuus on se tärkein juttu. Tosin kitkoja ei varmasn noin vanhoja enää olekaan laillisina renkaina niiden huomattavasti nopeamman kulumisen vuoksi.


      • nastoilla nopeemmin
        vertailua varten? kirjoitti:

        >>>Kitkoilla ajavat sutii liikennevaloissa

        Minkämerkkisistä nastattomista talvirenkaista sinulla on omakohtaista kokemusta, ja minkälaisella ajoneuvolla? Toisaalta näkee jopa nelivetoisia maastoauto-RangeRovereita joissa on nastarenkaat, joten tarpeet voivat olla todella erilaiset.

        Itse olen saanut hyvämaineiset kotimaiset nastarenkaat sutimaan tavallisissa talviolosuhteissa, joten en kaipaa itselleni sellaisia niiden haittavaikutusten vuoksi.

        Nokian kitkoissa, joilla luistelin viime talvena. Kun liikennevaloista yritti liikkeelle, auto liikkui ensin sivusuunnassa kunnes toinen eturengas löysi pitävämpää tienreunaa ja pääsin lopulta eteenpäin mutta usein valo oli jo vaihtumassa keltaiseksi. Melkein joka risteyksessä kävi samoin kun katu oli vähänkään kalteva.

        Kyllä nastarenkaankin saa sutimaan mutta sillä pääsee menosuuntaan ja aika nopeesti. Kitkarenkaita pitäisi kehittää paljon lisää ennen kuin ne oikeasti voisi syrjäyttää nastarenkaat. Etenkin sivupitoa ja paikalta lähtö pitoa.


      • vajaalla mennään
        Totuus julki kirjoitti:

        Miksi sitten ajelet autolla ollenkaan jos ajattelet pelkästään haittavaikutuksia, mietihän kuinka suuret päästöt kotterossasi on, ja tuo nastojen haittavaikutus on kuin hyttysen pissi Itämeressä.

        Ei sellaisia renkaita ole olemassakaan mitä ei saa sutimaan, siis normaalisellaisia, kitkat vaan helpommin, mutta sekin on ratin ja selkänojan välyksen päätettävissä.

        Ainahan autosta päästöjä ja muita haittavaikutuksia tulee, mutta jos käyttää aivojaan, niin niitä voi vähentää. Yksi hyvä keino on siirtyä kitkoihin tai jos ei siihen kykene, niin ainakin käyttää JÄRKEÄÄN siinä koska vaihtaa nastat alle. Erittäin yksinkertainen asia, jos ei käy vajaalla.


      • Totuus julki
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Ainahan autosta päästöjä ja muita haittavaikutuksia tulee, mutta jos käyttää aivojaan, niin niitä voi vähentää. Yksi hyvä keino on siirtyä kitkoihin tai jos ei siihen kykene, niin ainakin käyttää JÄRKEÄÄN siinä koska vaihtaa nastat alle. Erittäin yksinkertainen asia, jos ei käy vajaalla.

        Sinullahan tuota vajaalla käyntiä on yllinkyllin, olet vajaavaisuutesi tuonut kyllin hyvin esiin.


      • vajaalla mennään
        Totuus julki kirjoitti:

        Sinullahan tuota vajaalla käyntiä on yllinkyllin, olet vajaavaisuutesi tuonut kyllin hyvin esiin.

        Jostain kumman syystä TERVE JÄRJEN käyttö on joidenkin mielestä vajavaisuutta, miksiköhän. Olisi todella mielenkiintoista tietää. Johtuuko se siitä että jos itsellä ei sitä ole niin se pelottaa, vai mistä kummasta. Taitaa jäädä ikuiseksi mysteeriksi. Vai saisiko tähän järkevän vastauksen?


      • 4+4
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Jostain kumman syystä TERVE JÄRJEN käyttö on joidenkin mielestä vajavaisuutta, miksiköhän. Olisi todella mielenkiintoista tietää. Johtuuko se siitä että jos itsellä ei sitä ole niin se pelottaa, vai mistä kummasta. Taitaa jäädä ikuiseksi mysteeriksi. Vai saisiko tähän järkevän vastauksen?

        Mistä päättelet, että talvirenkaat alle vaihtanert eivät olisi käyttäneet tervettä järkeä?
        Siitäkö, että SINUN MIELESTÄSI he ovat vaihtaneet liian aikaisin, kun näet ja kuulet nastoja jo olevan autoissa? Eihän sinulla ole mitään oikeata tietoa siitä miksi renkaat on jo vaihdettu.
        Mm kaikissa ammattiliikenteen autoissa nastat ovat olleet jo viikkokausia eli aikaisemmin kuin enemmistön yksityiskäytössä olevissa autoissa. Olet siis sitä mieltä, että ammattilaiset eivät käytä tervettä järkeä? Ammattiliikenteen autot ajavat sentään huimasti enemmän kuin yksityisautot.

        Ehkä sinun kannattaisi suunnata tuo valtava energiasi johonkin hyödylliseen. Ruikutuksillasi et pysty mitenkään vaikuttamaan mihinkään, ihmiset vaihtavat kuitenkin renkaansa ihan tervettä järkeään käyttäen. Ongelma vain tuntuu olevan siinä, että sinä et ymmärrä tervettä järkeä...

        Ehkä sinun pitäisi lopettaa tuo vajaalla menosi...


      • vajaalla mennään
        4+4 kirjoitti:

        Mistä päättelet, että talvirenkaat alle vaihtanert eivät olisi käyttäneet tervettä järkeä?
        Siitäkö, että SINUN MIELESTÄSI he ovat vaihtaneet liian aikaisin, kun näet ja kuulet nastoja jo olevan autoissa? Eihän sinulla ole mitään oikeata tietoa siitä miksi renkaat on jo vaihdettu.
        Mm kaikissa ammattiliikenteen autoissa nastat ovat olleet jo viikkokausia eli aikaisemmin kuin enemmistön yksityiskäytössä olevissa autoissa. Olet siis sitä mieltä, että ammattilaiset eivät käytä tervettä järkeä? Ammattiliikenteen autot ajavat sentään huimasti enemmän kuin yksityisautot.

        Ehkä sinun kannattaisi suunnata tuo valtava energiasi johonkin hyödylliseen. Ruikutuksillasi et pysty mitenkään vaikuttamaan mihinkään, ihmiset vaihtavat kuitenkin renkaansa ihan tervettä järkeään käyttäen. Ongelma vain tuntuu olevan siinä, että sinä et ymmärrä tervettä järkeä...

        Ehkä sinun pitäisi lopettaa tuo vajaalla menosi...

        Jaaha, taas uusi polkuautoilija liittynyt joukkoon. Lämpimästi tervetuloa!


      • 4+4
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Jaaha, taas uusi polkuautoilija liittynyt joukkoon. Lämpimästi tervetuloa!

        Minun polkuautoajastani on jo pitkä aika, mutta jatka sinä vain... Jossain vaiheessa se aika sinultakin loppuu, todennäköisesti....


      • vajaalla mennään
        4+4 kirjoitti:

        Minun polkuautoajastani on jo pitkä aika, mutta jatka sinä vain... Jossain vaiheessa se aika sinultakin loppuu, todennäköisesti....

        Ja sinunko mielestä ne ihmiset, jotka stadissa vaihtoivat nastat alle lokakuun puolivälissä (eivätkä kehä kolmosen ulkopuolelle olleet menossa) käyttivät tervettä järkeä? Ei kyllä järki ole tuossa vaiheessa terve. Ja mitä tulee ammattiautoilijoihin, niin ajoin itse työkseni autoa vuosikaudet ja eipä koskaan tullut mieleeni vaihtaa talvirenkaita alle ennenkuin tuli talvi. Luulisi nimenomaan heillä olevan järkeä päässä.


      • Totuus julki
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Ja sinunko mielestä ne ihmiset, jotka stadissa vaihtoivat nastat alle lokakuun puolivälissä (eivätkä kehä kolmosen ulkopuolelle olleet menossa) käyttivät tervettä järkeä? Ei kyllä järki ole tuossa vaiheessa terve. Ja mitä tulee ammattiautoilijoihin, niin ajoin itse työkseni autoa vuosikaudet ja eipä koskaan tullut mieleeni vaihtaa talvirenkaita alle ennenkuin tuli talvi. Luulisi nimenomaan heillä olevan järkeä päässä.

        "ajoin itse työkseni autoa"

        Ahaa, siis työksesi polkuautolla ajoit, kyllähän se polkeminen työnteosta kaltaisellesi täysvajakille käy.


      • vajaalla mennään
        Totuus julki kirjoitti:

        "ajoin itse työkseni autoa"

        Ahaa, siis työksesi polkuautolla ajoit, kyllähän se polkeminen työnteosta kaltaisellesi täysvajakille käy.

        Jaaha, äiskä on unohtanut antaa sinulle lääkkeet tänään. Muistuta äiskää että helpottaa.


      • Totuus julki
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Jaaha, äiskä on unohtanut antaa sinulle lääkkeet tänään. Muistuta äiskää että helpottaa.

        Onko jo vaipat vaihdettu kun ollaan päästy iskän koneelle.


      • mihin kiire
        nastoilla nopeemmin kirjoitti:

        Nokian kitkoissa, joilla luistelin viime talvena. Kun liikennevaloista yritti liikkeelle, auto liikkui ensin sivusuunnassa kunnes toinen eturengas löysi pitävämpää tienreunaa ja pääsin lopulta eteenpäin mutta usein valo oli jo vaihtumassa keltaiseksi. Melkein joka risteyksessä kävi samoin kun katu oli vähänkään kalteva.

        Kyllä nastarenkaankin saa sutimaan mutta sillä pääsee menosuuntaan ja aika nopeesti. Kitkarenkaita pitäisi kehittää paljon lisää ennen kuin ne oikeasti voisi syrjäyttää nastarenkaat. Etenkin sivupitoa ja paikalta lähtö pitoa.

        Ehkä ne Nokian renkaasi olivat perseestä. Itse pääsi valoista liikkeelle ilman ongelmia ja olla oli Bridgestonen kitkat, siis kunnon kitkat. Ja autona nykyaikainen auto, ei mikään 90-luvun corolla.


      • asenne tärkein
        Asenne on tärkein, totta kirjoitti:

        "Jos ajaa siten että kitkarenkaalla ei edes joudu tilanteeseen jossa nastarenkaalla (sileällä jäällä) selviää nippa-nappa on lähtökohtaisesti ajanut piittaamattomasti. Ajonopeus kun vaikuttaa merkittävästi pysähtymismatkaan."

        Ihan yhtä hyvin voi ajaa nastarenkaillakin, ettei joudu noihin kitkoilla vaikeisiin tilanteisiin. Eli miksi nastarenkailla pitäisi ajaa piittaamattomasti sen kummemmin kuin kitkoillakaan? Nastojen selkeä paremmuus ei tule vain sileällä jäällä, vaan kaikissa talviolosuhteissa. Sileällä jäällä tietysti paremmuus onkin jo ylivoimaista.
        Merkillinen tuo monen kitkailijan lähtökohta, että nastoilla ajavat ovat piittaamattomia tai kaahailijoita. Onko näiden uskomus tosiasn sellainen, että nastoilla ajaen noin tosiaan voi tehdä koska nastat ovat niin paljon paremmat talvirenkaat? Ehei, noin ei ole eli nastat vain ovat paremmat, mutta eivät estä kaahailujen ja piittaamattomuuden aiheuttamia seurauksia. Toki tuollaisten kuskien alla kitkat olisivatkin jo huomattavan hengenvaaralliset nastoihin verrattuna.
        Nastat vain auttavat yllättävissä ja hankalissa vaaratilanteissa joko siten, ettei niihin joudukaan tai sitten niistä selviytymisessä kitkoja paremmin. Tämän varusteiden ominaisuuksien antaman turvan päälle sitten tulee vielä kuljettajan ajotaidon merkitys.

        Tietysti noin vanhat nastarenkaat, jotka otit esille kannattaa vaihtaa uusiin, mutta tietysti uusiin nastarenkaisiin, jos turvallisuus on ykkösprioriteetti. Sama juttu ja vieläkin tärkeämpikin on vaihtaa noin vanhat kitkarenkaat uusiin ja tietysti uusiin nastarenkaisiin, jos turvallisuus on se tärkein juttu. Tosin kitkoja ei varmasn noin vanhoja enää olekaan laillisina renkaina niiden huomattavasti nopeamman kulumisen vuoksi.

        >> "Nastat vain auttavat yllättävissä ja hankalissa vaaratilanteissa"

        Kertoisitko minkälaisiin tilanteisiin olet joutunut joissa koet että nastat pelastivat? Oma historiani ei sisällä tuollaisia tilanteita, mutta se ei tarkoita etteikö joku toinen kokisi niitä useinkin! Ja voidaan yhdessä miettiä johtuuko se renkaista.

        Kerrotko samalla rengasmerkin ja -mallin, sekä niiden iän (DOT-merkintä)?


      • Asenne tärkein, totta
        asenne tärkein kirjoitti:

        >> "Nastat vain auttavat yllättävissä ja hankalissa vaaratilanteissa"

        Kertoisitko minkälaisiin tilanteisiin olet joutunut joissa koet että nastat pelastivat? Oma historiani ei sisällä tuollaisia tilanteita, mutta se ei tarkoita etteikö joku toinen kokisi niitä useinkin! Ja voidaan yhdessä miettiä johtuuko se renkaista.

        Kerrotko samalla rengasmerkin ja -mallin, sekä niiden iän (DOT-merkintä)?

        No eipä niitä ole usein tullut. Lapsikaan ei autoni eteen yllättävästi toisen auton takaa ole syöksynyt ainakaan muutamaan vuoteen. Onneksi. Lapissa on poroja nähty tiellä useinkin, mutta onneksi nekin olen havainnut ajoissa. Hirviäkin silloin tällöin, mutta nekin olen onneksi havainnut ajoissa.
        En siis ole onneksi joutunut tilanteisiin, joissa vain nastarenkaat olisivat pelastaneet. Kuten joku täällä kirjoittikin, viisas pyrkii varautumaan liikenteessäkin siten, ettei joutuisi sellaisiin tilanteisiin, joissa pelastautuminen olisi vain turvavälineiden varassa. Mutta jos niin sattuisi käymään, niin hyvät turvavälineet ne vasta viisaiksi ratkaisuiksi osoittautuvatkin.
        Sitä on mahdoton arvioida, montako riskitilannetta olen välttänyt hyvien talvirenkaiden vuoksi. En ole se kaikista yleisin kuljettajatyyppi eli nk 'tavallista parempi kuski', vaan ihan tavallinen perheenisä, joka ajaakin vain hieman keskimääräistä henkilöautoilijaa enemmän, alle 30.000 km/vuosi. Pyrin kuitenkin minimoimaan ainakin sellaiset riskit, joiden minimoiminen on halpaa, yksinkertaista ja helppoa.

        Myöskään muita autoni turvavarusteita en ole tarvinnut. Turvavyötkin ovat tässä mielessä olleet ihan turhia, niitä en ole tarvinnut koskaan. No nelivetoa ei ehkä varsinaisesti turvallisuussyistä hankita, mutta uskon senkin jossain määrin sellainen olevan. Sitäkään en ole tarvinnut välittömästi turvallisuussyistä, mutta muuten kyllä siitä on ollut selvästi hyötyä. Autoni turvallisuusväline jarruassistentti on kyllä osallistunut kovempaan jarrutukseen, kun epähuomiossa liikennevaloissa olikin punainen valo ja äkkipysäyttämiselle oli kysyntää. Tuolloin oli kyllä kesä ja kesärenkaat, onneksi.
        Moderni autoni on täynnä kaikenlaisia turvallisuutta edistäviä värkkejä, mutta talvirenkaiden osuus on minun itseni päätettävissä. Renkaat on kuitenkin noista välineistä ne tärkeimmät, joten en nyt viitsi niistä tinkiä, kun se ei ole edes kustannuskysymyskään. Huonoilla renkailla ajettaessa monet noista autossa vakiona olevat turvallisuutta edistävät värkit menettävät merkittävästi tehoasn tosipaikan tullessa.


      • asenne tärkein
        Asenne tärkein, totta kirjoitti:

        No eipä niitä ole usein tullut. Lapsikaan ei autoni eteen yllättävästi toisen auton takaa ole syöksynyt ainakaan muutamaan vuoteen. Onneksi. Lapissa on poroja nähty tiellä useinkin, mutta onneksi nekin olen havainnut ajoissa. Hirviäkin silloin tällöin, mutta nekin olen onneksi havainnut ajoissa.
        En siis ole onneksi joutunut tilanteisiin, joissa vain nastarenkaat olisivat pelastaneet. Kuten joku täällä kirjoittikin, viisas pyrkii varautumaan liikenteessäkin siten, ettei joutuisi sellaisiin tilanteisiin, joissa pelastautuminen olisi vain turvavälineiden varassa. Mutta jos niin sattuisi käymään, niin hyvät turvavälineet ne vasta viisaiksi ratkaisuiksi osoittautuvatkin.
        Sitä on mahdoton arvioida, montako riskitilannetta olen välttänyt hyvien talvirenkaiden vuoksi. En ole se kaikista yleisin kuljettajatyyppi eli nk 'tavallista parempi kuski', vaan ihan tavallinen perheenisä, joka ajaakin vain hieman keskimääräistä henkilöautoilijaa enemmän, alle 30.000 km/vuosi. Pyrin kuitenkin minimoimaan ainakin sellaiset riskit, joiden minimoiminen on halpaa, yksinkertaista ja helppoa.

        Myöskään muita autoni turvavarusteita en ole tarvinnut. Turvavyötkin ovat tässä mielessä olleet ihan turhia, niitä en ole tarvinnut koskaan. No nelivetoa ei ehkä varsinaisesti turvallisuussyistä hankita, mutta uskon senkin jossain määrin sellainen olevan. Sitäkään en ole tarvinnut välittömästi turvallisuussyistä, mutta muuten kyllä siitä on ollut selvästi hyötyä. Autoni turvallisuusväline jarruassistentti on kyllä osallistunut kovempaan jarrutukseen, kun epähuomiossa liikennevaloissa olikin punainen valo ja äkkipysäyttämiselle oli kysyntää. Tuolloin oli kyllä kesä ja kesärenkaat, onneksi.
        Moderni autoni on täynnä kaikenlaisia turvallisuutta edistäviä värkkejä, mutta talvirenkaiden osuus on minun itseni päätettävissä. Renkaat on kuitenkin noista välineistä ne tärkeimmät, joten en nyt viitsi niistä tinkiä, kun se ei ole edes kustannuskysymyskään. Huonoilla renkailla ajettaessa monet noista autossa vakiona olevat turvallisuutta edistävät värkit menettävät merkittävästi tehoasn tosipaikan tullessa.

        >>>En siis ole onneksi joutunut tilanteisiin, joissa vain nastarenkaat olisivat pelastaneet.


      • nastoilla nopeemmin
        mihin kiire kirjoitti:

        Ehkä ne Nokian renkaasi olivat perseestä. Itse pääsi valoista liikkeelle ilman ongelmia ja olla oli Bridgestonen kitkat, siis kunnon kitkat. Ja autona nykyaikainen auto, ei mikään 90-luvun corolla.

        Olet varmaan oikeassa, kitkoilla on eroja mutta mistä sen tietää mikä on paras ennen ostopäätöstä. Testejä tekevät autolehdet haukkuvat kaikki kitkarenkaan merkistä sopimattomiksi suomen talveen.

        Autoni on kyllä uudehko etuvetoinen mutta ilman luistonestoa, joka varmaan auttaisi liikkeelle lähdöissä. Täytyypä huomioida asia seuraavassa autonvaihdossa. Ajan vähän, joten on oikeastaan sama kummilla renkailla ajan mutta kitkat olisi kyllä äänettömämmät.


      • vajaalla mennään
        asenne tärkein kirjoitti:

        >>>En siis ole onneksi joutunut tilanteisiin, joissa vain nastarenkaat olisivat pelastaneet.

        Äläpä nyt, onhan sitä jäätä jo ollut kuukauden. Ainakin ropinasta päätellen ja pahana talvikeli täällä stadissa jatkuu. Täällä myös suolataan niin harvoin, että piikeillä on suurta käyttöä. Levillä lasketellaan pujottelu kisaa, joten kannattaa se täällä stadissakin olla varovainen. Eihän sitä ikinä tiedä...


      • Totuus julki
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Äläpä nyt, onhan sitä jäätä jo ollut kuukauden. Ainakin ropinasta päätellen ja pahana talvikeli täällä stadissa jatkuu. Täällä myös suolataan niin harvoin, että piikeillä on suurta käyttöä. Levillä lasketellaan pujottelu kisaa, joten kannattaa se täällä stadissakin olla varovainen. Eihän sitä ikinä tiedä...

        Ei se ole sinun lapsilisistä pois vaikka/jos joku ajaa nyt jo nastarenkailla. Joten tuhlaa tuo tyhmä energiasi johonkin oikeaaan epäkohtaan tai johonkin järkevään mielipiteesseen, jos sinun se kyvyilläsi onnistuu.


      • vajaalla mennään
        Totuus julki kirjoitti:

        Ei se ole sinun lapsilisistä pois vaikka/jos joku ajaa nyt jo nastarenkailla. Joten tuhlaa tuo tyhmä energiasi johonkin oikeaaan epäkohtaan tai johonkin järkevään mielipiteesseen, jos sinun se kyvyilläsi onnistuu.

        Kunhan sinäkin aikuiseksi kasvat, niin ymmärrät kyllä että se on ihan kaikilta pois kun vajakit asvalttia turhaan rouhivat. Tosin ei aikuiseksi tuleminen automaattisesti sitä tarkoita, että järkeä tulisi päähän. Senhän me kaikki kuulemme kun ulkona käymme.


      • Asenne tärkein, totta
        asenne tärkein kirjoitti:

        >>>En siis ole onneksi joutunut tilanteisiin, joissa vain nastarenkaat olisivat pelastaneet.

        "Lähtökohdat ovat siis samat, paitsi sinulle liikenteen ympäristövaikutukset ovat yhdentekeviä. En koe lehtivertailun sileän jään testin tuloseroja merkittäväksi tulokseksi (käyttöajalla 180 pv/vuosi) , joten testin parhaat kitkarenkaat (Goodyear, Nokian, Michelin..) ovat minun autossani hyviä."

        No mutta ympäristövaikutukset ovat juuri yksi syy, että minä käytän nastarenkaita. Turvallisuus ykkönen ja sitten heti ympäristösyyt. Ym,ärrän tietysti, että nastarenkaidenkin on haitat, mutta ymmärrän myös kitkojen käytön seurauksena tulevat huomattavasti vakavammat ympäristöhaitat.
        Kannattaa lukea nuo talvirengastestit, niissä esim 40% testeistä tehdään sulilla tienpinnoilla ja 60% talvisilla, joista yksi on sileä jää. Nastarenkast eivät missään noista ole kitkoja heikompia. Sileällä jäällä tietysti ylivoimaisia.
        Minun lukemissani testeissä on melu mitattu. Niissä kitkat ovat parempia, mutta parhaisiin uusimpiin nastarenkaisiin verrattuna ero ei kovin suuri. Nastat ovat kehittyneet huimasti viimeisten vuosien aikana, esim tiekulutusvaikutus on vain murto-osa jo muutamia vuosia sitten kehitettyihin verrattuna.

        Totta, että esim turvavyöt eivät aiheuta haittoja auton ulkopuolella, mutta hyödynkin ne antavat vain niiden käyttäjälle. Nastat ovat hyödyllisiä ennenkaikkea muille tielläliikkujille oman turvallisuuden lisäksi.

        Milloin itse ymmärrät, että nastarenkaat ovat hyödyllisiä ja parempia kaikissa talviolosuhteissa ja kokonaisuutena paremmat talvirenkaat. Myöskään sulilla tienpinnoilla kitkat eivät ole testeissä osoittautuneet paremmiksi. Jääoloissa ylivoimaiset. Tämä kyllä käy ilmi jokaisessa talvirengastestissä joka vuosi.

        Ei ole renkaan ominaisuus se milloin ihmiset vaihtavat renkaansa. Myöskään kuljettajan ajotaito ei ole renkaan ominaisuus. Merkillistä, että tämä ei monelle kirjoittajalle ole itsestäänselvyys, tai edes selvääkään kirjoituksista päätellen. Mikähän vaikeus tämän ymmärtämisessä oikein on?


      • Totuus julki
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Kunhan sinäkin aikuiseksi kasvat, niin ymmärrät kyllä että se on ihan kaikilta pois kun vajakit asvalttia turhaan rouhivat. Tosin ei aikuiseksi tuleminen automaattisesti sitä tarkoita, että järkeä tulisi päähän. Senhän me kaikki kuulemme kun ulkona käymme.

        Kävin lastenlapsien kanssa kävelyllä aurinkoisessa ulkoilmassa, niin mitähän minun olisi pitänyt kuulla, tasainen autojen humina kuului kehätieltä, joitakin lintuja ääntelehti läheisessä metsikössä, pultsareiden örinää ei kuulunut eikä mitään muutakaan poikkeavaa.

        Että onkohan sinulla nyt kaikki kotona, esim kaikki inkkarit kanootissa, kaikki muumit laaksossa, kaikki lusikat laatikossa, jne....
        Kannattaisi käydä tarkistuttamassa. Tai no ei tarvii, tiedämme etä jotain oleellista nupistasi puuttuu


      • 4+4
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Ja sinunko mielestä ne ihmiset, jotka stadissa vaihtoivat nastat alle lokakuun puolivälissä (eivätkä kehä kolmosen ulkopuolelle olleet menossa) käyttivät tervettä järkeä? Ei kyllä järki ole tuossa vaiheessa terve. Ja mitä tulee ammattiautoilijoihin, niin ajoin itse työkseni autoa vuosikaudet ja eipä koskaan tullut mieleeni vaihtaa talvirenkaita alle ennenkuin tuli talvi. Luulisi nimenomaan heillä olevan järkeä päässä.

        Luulisi ammattiautoilijoilla tosiaan olevan tämän suhteen järkeä päässä. Ammattiliikenteessä olevilla autoilla on nastat olleet jo pitkään, huomattavasti aikaisemmin kuin useimmilla yksityisautoilla. Ambulanssit, poliisit, pakettiautot, taksit...

        En tosiaan tiedä nastat jo vaihtaneiden perusteet, mutta sinä ilmeisesti tiedät. Et kai muuten voisi olla sitä mieltä, ettei niissä ole ollut mitään järkeä....


      • vajaalla mennään
        Asenne tärkein, totta kirjoitti:

        "Lähtökohdat ovat siis samat, paitsi sinulle liikenteen ympäristövaikutukset ovat yhdentekeviä. En koe lehtivertailun sileän jään testin tuloseroja merkittäväksi tulokseksi (käyttöajalla 180 pv/vuosi) , joten testin parhaat kitkarenkaat (Goodyear, Nokian, Michelin..) ovat minun autossani hyviä."

        No mutta ympäristövaikutukset ovat juuri yksi syy, että minä käytän nastarenkaita. Turvallisuus ykkönen ja sitten heti ympäristösyyt. Ym,ärrän tietysti, että nastarenkaidenkin on haitat, mutta ymmärrän myös kitkojen käytön seurauksena tulevat huomattavasti vakavammat ympäristöhaitat.
        Kannattaa lukea nuo talvirengastestit, niissä esim 40% testeistä tehdään sulilla tienpinnoilla ja 60% talvisilla, joista yksi on sileä jää. Nastarenkast eivät missään noista ole kitkoja heikompia. Sileällä jäällä tietysti ylivoimaisia.
        Minun lukemissani testeissä on melu mitattu. Niissä kitkat ovat parempia, mutta parhaisiin uusimpiin nastarenkaisiin verrattuna ero ei kovin suuri. Nastat ovat kehittyneet huimasti viimeisten vuosien aikana, esim tiekulutusvaikutus on vain murto-osa jo muutamia vuosia sitten kehitettyihin verrattuna.

        Totta, että esim turvavyöt eivät aiheuta haittoja auton ulkopuolella, mutta hyödynkin ne antavat vain niiden käyttäjälle. Nastat ovat hyödyllisiä ennenkaikkea muille tielläliikkujille oman turvallisuuden lisäksi.

        Milloin itse ymmärrät, että nastarenkaat ovat hyödyllisiä ja parempia kaikissa talviolosuhteissa ja kokonaisuutena paremmat talvirenkaat. Myöskään sulilla tienpinnoilla kitkat eivät ole testeissä osoittautuneet paremmiksi. Jääoloissa ylivoimaiset. Tämä kyllä käy ilmi jokaisessa talvirengastestissä joka vuosi.

        Ei ole renkaan ominaisuus se milloin ihmiset vaihtavat renkaansa. Myöskään kuljettajan ajotaito ei ole renkaan ominaisuus. Merkillistä, että tämä ei monelle kirjoittajalle ole itsestäänselvyys, tai edes selvääkään kirjoituksista päätellen. Mikähän vaikeus tämän ymmärtämisessä oikein on?

        "Kitkojen käytöstä tulevat vakavammat ympäristöhaitat". No nyt mennään taas vajaalla ja ylinopeutta.


      • Totuus julki
        vajaalla mennään kirjoitti:

        "Kitkojen käytöstä tulevat vakavammat ympäristöhaitat". No nyt mennään taas vajaalla ja ylinopeutta.

        Sinähän menet kokoajan vajaalla, nuppisi on vajaa, eli olet vajaaälyinen, tarkoittaa samaa kuin täysvajakki.

        Sitten varsinaiseen aiheeseen, nastarenkaiden käyttäjät eivät tarvitse suolausta, senhän hyvin tiedät etkä näinollen väkytä vastaan, joten suolaustarpeet tulee juurikin lepuuttajia käyttävien taholta, ihmeellistä että niin pieni kansanosa saa äänensä kuuluviin, no sehän on nähty palstoilla jatkuvina väittelyn avauksina, samoin saavat suolausvaatimukset läpi, eli suuremmat ympäristöhaitat aiheutuu suolauksesta, senkin sinä tiedät etkä näinollen väkytä vastaan.


      • vajaalla mennään
        Totuus julki kirjoitti:

        Sinähän menet kokoajan vajaalla, nuppisi on vajaa, eli olet vajaaälyinen, tarkoittaa samaa kuin täysvajakki.

        Sitten varsinaiseen aiheeseen, nastarenkaiden käyttäjät eivät tarvitse suolausta, senhän hyvin tiedät etkä näinollen väkytä vastaan, joten suolaustarpeet tulee juurikin lepuuttajia käyttävien taholta, ihmeellistä että niin pieni kansanosa saa äänensä kuuluviin, no sehän on nähty palstoilla jatkuvina väittelyn avauksina, samoin saavat suolausvaatimukset läpi, eli suuremmat ympäristöhaitat aiheutuu suolauksesta, senkin sinä tiedät etkä näinollen väkytä vastaan.

        Sinun varsinainen aiheesi on kyllä minun ja muutaman muun haukkuminen ilman perustelua. Jos se sinut iloiseksi tekee ja lääkärisi sitä suosittelee, niin mikäpä siinä. Mistä tämä fakta mahtaa löytyä, että vain ja ainoastaan kitkojen takia suolataan. Onko se jonkin ministeriön sivuilla, trafin sivuilla vai missä? Kerro minullekin jotta voin käydä lukemassa.


      • Asenne tärkein, totta
        vajaalla mennään kirjoitti:

        "Kitkojen käytöstä tulevat vakavammat ympäristöhaitat". No nyt mennään taas vajaalla ja ylinopeutta.

        Ja mikä tuossa onkaan se juttu, jota vajaalla käyvä ei ymmärrä. Kerro, niin yritän selittää niin yksinkertaisesti, että noinkin vajaalla käyvän ymmärryksellä voisi sen ymmärtää.
        En tosin tiedä onko se edes mahdollista, onhan niitä täällä jon kymmeniä ellei satojakin kertoja täällä jo kerrotukin eikä silti tunnu menevän ymmärrykseen...


      • asenne tärkein
        Asenne tärkein, totta kirjoitti:

        Ja mikä tuossa onkaan se juttu, jota vajaalla käyvä ei ymmärrä. Kerro, niin yritän selittää niin yksinkertaisesti, että noinkin vajaalla käyvän ymmärryksellä voisi sen ymmärtää.
        En tosin tiedä onko se edes mahdollista, onhan niitä täällä jon kymmeniä ellei satojakin kertoja täällä jo kerrotukin eikä silti tunnu menevän ymmärrykseen...

        ->"No mutta ympäristövaikutukset ovat juuri yksi syy, että minä käytän nastarenkaita"

        Nostan hattua sille että viitsit trollata noin pitkiä viestejä joihin piilotat asiallistakin tekstiä. Jos tarkoitat suolausta, niin ei se ajatko nastoilla tai ilman niitä vaikuta siihen mitenkään. Voit kulkea vaikka bussilla, niin silti suolataan.

        -> "Minun lukemissani testeissä on melu mitattu."

        Se melu mitä niissä mitataan on korvakuulolla auton sisäpuolinen melu. Ei se mikä on ympäristöhaittana auton ulkopuolella. Osa nastailijoista tuottaa kovan melun, osa kitkarenkailijoista kohisee lähes sähköautomaisen hiljaa ohi.


      • vajaalla mennään
        Asenne tärkein, totta kirjoitti:

        Ja mikä tuossa onkaan se juttu, jota vajaalla käyvä ei ymmärrä. Kerro, niin yritän selittää niin yksinkertaisesti, että noinkin vajaalla käyvän ymmärryksellä voisi sen ymmärtää.
        En tosin tiedä onko se edes mahdollista, onhan niitä täällä jon kymmeniä ellei satojakin kertoja täällä jo kerrotukin eikä silti tunnu menevän ymmärrykseen...

        Tavaa vaikka uudestaan 17.42 ja 18.53 lähettämäni viestit, niin kyllä se siitä sitten lähtee.


      • Asenne tärkein, totta
        asenne tärkein kirjoitti:

        ->"No mutta ympäristövaikutukset ovat juuri yksi syy, että minä käytän nastarenkaita"

        Nostan hattua sille että viitsit trollata noin pitkiä viestejä joihin piilotat asiallistakin tekstiä. Jos tarkoitat suolausta, niin ei se ajatko nastoilla tai ilman niitä vaikuta siihen mitenkään. Voit kulkea vaikka bussilla, niin silti suolataan.

        -> "Minun lukemissani testeissä on melu mitattu."

        Se melu mitä niissä mitataan on korvakuulolla auton sisäpuolinen melu. Ei se mikä on ympäristöhaittana auton ulkopuolella. Osa nastailijoista tuottaa kovan melun, osa kitkarenkailijoista kohisee lähes sähköautomaisen hiljaa ohi.

        "Nostan hattua sille että viitsit trollata noin pitkiä viestejä joihin piilotat asiallistakin tekstiä. Jos tarkoitat suolausta, niin ei se ajatko nastoilla tai ilman niitä vaikuta siihen mitenkään. Voit kulkea vaikka bussilla, niin silti suolataan."

        Tarkoitukseni ei tosiaankaan ole trollata, vaan oikaista vain virheellisiä väittämiä (onkohan sitten ne trolleja?).

        Totta on, että vaikka itse en ajaisi tai ajan talvikausia nastoilla, niin sillä ei ole vaikutusta juuri mitenkään suolauksen määrään. Yhtä totta on sekin, vaikka vaikka vaihtaisin nastani kitkoihin, niin sillä ei ole vaikutusta juuri mitenkään teiden kulumiseen. Olosuhteet näiden osalta muuttuvat vasta jos kaikki, tai hyvin suuri osa muuttaa nykykäytäntöään.

        "Se melu mitä niissä mitataan on korvakuulolla auton sisäpuolinen melu. Ei se mikä on ympäristöhaittana auton ulkopuolella"
        Kyllä minusta noilla on tekemistä keskenään. Jos melua on auton sisällä, niin on varmaa, että sitä on auton ulkopuolellakin samassa suhteessa eri renkailla. Ja mehän kuulemme melun korvillamme, emmekä mittareilla. Totta tietysti on, että useimmat talvirengastestien ominaisuuksien tulokset ovat absoluuttisia mittaustuloksia ja tämä on subjektiivinen kokemus. On se kuitenkin tehty samalla autolla ja samoissa olosuhteissa ja jos uskotaan, että testaajilla ei ole tarkoitushakuisuutta mihinkään päin tämän melun suhteen, niin on tulokset toki vertailukelpoisia.


      • Asennetärkein, totta
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Tavaa vaikka uudestaan 17.42 ja 18.53 lähettämäni viestit, niin kyllä se siitä sitten lähtee.

        Jos nuo kirjoituksesi tyypilliset sinun antisi tähän keskusteluun, niin antaa olla. Ei maksa vaivaa yrittää edes vääntää rautalankaa... Minun rautalankavarastoni on rajallinen enkä halua tuhlata sitä turhuuteen...


    • Pih Tari

      Pil...lu

    • Renkaat vahenee

      Ehkä just siksi, että ajat noin paljon. Noilla kilometrimäärillä renkaat kestävät vain talven tai korkeintaan kaksi. Alla on siis aina tuoreet renkaat.

      Pienemmällä käytöllä kitkarenkaiden kumi ehtii kovettua ja kolmantena tai neljäntenä talvena renkaat alkavat olla jo aika liukkaat vaikka pintaa olisi reilustikin jäljellä.

      Nastarenkaiden pito ei katoa yhtä totaalisesti renkaan vanhetessa. Kumi toki kovettuu samalla lailla kuin kitkoissakin, mutta niistä nastoista on edelleen apua liukkaalla.

      • Redneck Baboons

        "Nastarenkaiden pito ei katoa yhtä totaalisesti renkaan vanhetessa. Kumi toki kovettuu samalla lailla kuin kitkoissakin, mutta niistä nastoista on edelleen apua liukkaalla."

        Juuri noin se asia EI ole. Olet kehitellyt ihan omat teoriat asioiden kulusta. Nastat kuluvat ulkoneman vuoksi ensin, sitten vasta muu renkaan pinta. Siksi moni ajaa pelkillä teitä kuluttavilla nysillä monta talvea. Sama nysä ei tartu jäähän vaan liukuu pelkästään pinnassa. Eikä sen pinnan tarvitse edes jäätä olla.

        Kitkarenkaassa ei ole nastaa joka kuluisi. Siksi renkaan ominaisuudetkaan eivät kulumisen myötä muutu yhtä dramaattisesti.


      • Totuus julki
        Redneck Baboons kirjoitti:

        "Nastarenkaiden pito ei katoa yhtä totaalisesti renkaan vanhetessa. Kumi toki kovettuu samalla lailla kuin kitkoissakin, mutta niistä nastoista on edelleen apua liukkaalla."

        Juuri noin se asia EI ole. Olet kehitellyt ihan omat teoriat asioiden kulusta. Nastat kuluvat ulkoneman vuoksi ensin, sitten vasta muu renkaan pinta. Siksi moni ajaa pelkillä teitä kuluttavilla nysillä monta talvea. Sama nysä ei tartu jäähän vaan liukuu pelkästään pinnassa. Eikä sen pinnan tarvitse edes jäätä olla.

        Kitkarenkaassa ei ole nastaa joka kuluisi. Siksi renkaan ominaisuudetkaan eivät kulumisen myötä muutu yhtä dramaattisesti.

        Ja näin sanoo persreikäspesialisti jonka nysässä ei ole edes nystyröitä.


      • Ai täälläkö toi
        Totuus julki kirjoitti:

        Ja näin sanoo persreikäspesialisti jonka nysässä ei ole edes nystyröitä.

        VITUN TYHMÄ taas sekoilee niitä omia juttujaan. Menikö ksipäällä pupu pöksyyn tuolla aiemmin, häh?


      • Renkaat vanhenee
        Redneck Baboons kirjoitti:

        "Nastarenkaiden pito ei katoa yhtä totaalisesti renkaan vanhetessa. Kumi toki kovettuu samalla lailla kuin kitkoissakin, mutta niistä nastoista on edelleen apua liukkaalla."

        Juuri noin se asia EI ole. Olet kehitellyt ihan omat teoriat asioiden kulusta. Nastat kuluvat ulkoneman vuoksi ensin, sitten vasta muu renkaan pinta. Siksi moni ajaa pelkillä teitä kuluttavilla nysillä monta talvea. Sama nysä ei tartu jäähän vaan liukuu pelkästään pinnassa. Eikä sen pinnan tarvitse edes jäätä olla.

        Kitkarenkaassa ei ole nastaa joka kuluisi. Siksi renkaan ominaisuudetkaan eivät kulumisen myötä muutu yhtä dramaattisesti.

        Selittäisikö nyt vähän tarkemmin mitä tarkoitat?

        Ainakin ennen nastassa oli alumiinirunko, jonka keskellä oli se varsinainen kovametallinasta. Kun nastan kärki ja renkaan kumi kuluivat, se nastan pehmeä alumiinirunko kului vielä nopeammin. Kuluneessakin nastarenkaassa kovametallikärki oli aina selvästi ulkona alumiinirungosta. En tiedä millaiset nastat nykyisissä renkaissa on mutta näin siis ainakin vielä 10 vuotta sitten.


      • Kumi kuluu nopeammin
        Redneck Baboons kirjoitti:

        "Nastarenkaiden pito ei katoa yhtä totaalisesti renkaan vanhetessa. Kumi toki kovettuu samalla lailla kuin kitkoissakin, mutta niistä nastoista on edelleen apua liukkaalla."

        Juuri noin se asia EI ole. Olet kehitellyt ihan omat teoriat asioiden kulusta. Nastat kuluvat ulkoneman vuoksi ensin, sitten vasta muu renkaan pinta. Siksi moni ajaa pelkillä teitä kuluttavilla nysillä monta talvea. Sama nysä ei tartu jäähän vaan liukuu pelkästään pinnassa. Eikä sen pinnan tarvitse edes jäätä olla.

        Kitkarenkaassa ei ole nastaa joka kuluisi. Siksi renkaan ominaisuudetkaan eivät kulumisen myötä muutu yhtä dramaattisesti.

        Eiköhän kovametalli kulu kumia huomattavasti hitaammin. Nastarenkaissakin suurin osa tienpintaan 'osuva' osa on kumia. Täälläkinhän on moneen kertaan todettu nastojen 'jyrsivän' asfalttia.
        Jos sinulla on joskus ollut nastarenkaat, niin varmasti olet huomannut ettei niiden ulkonema juurikaan muutu, ei ainakaan silmillä nähtävissä, ajan myötä. Nykynastat eivät muuta muotoaan lainkaan ainkaan ensimmäiseen kolmeen neljään talveen. Sen vanhemmista minulla ei ole kokemusta.


    • älykkyysosa määrä

      Kyllä kitkoilla pärjää, jos osaa ajaa autoa, vain nysvärit ja tumpelo pelkurit laittaa nasta kumit!

      • quattro-

        Tässä maassa noita nysväreitä riittää. Ajavat myös varmuuden vuoksi varovasti oli liukasta tai ei. Eli ehkä parempi että pysyvät nastarenkaissa ja ottavat niistä sen minimaalisen hyödyn irti, kun taas talvi koittaa.


    • ake3

      Jos uusi auto ja jatkuva neliveto niin kitkoilla pärjää vähintään yhtä hyvin kuin nastoilla! Itselläni oli Subaru Lecasy automaatti 4-veto, hienosti meni! Liukaallakin lähtö oli tasausta ja renkaat piti, muistaakseni Continental! Jarrutuskin sujui hyvin kun jokapyörä otti jarrutuksen ja tasaisesti! Nastarengas irroitaa irto jäätä renkaan ja tienpinnan väliin ja on silloin ote tienpintaan vähentynyt reilusti! Sama on vähän jarrutuksissa! Katukiveyksellä pitää pyörä nastattomana hyvin! Vielä löysin plussan, rengas melu vähäinen! Kitka rengasta pitää ensin yksi kierros ajaa ympäri niin sitten tulee oikeeta näkemystä! Ei kitka renkaat mitään kesärenkaita ole! Kokeilun arvoinen ratkaisu on kitkarenkaat! Oli kerran minulla Volvo 240 h-autossa kitkarenkaat, siitä on varmaan 20 vuotta aikaa, mutta en muista että pinnani olisi palanut silloinkaan kitkarenkaisiin vaikka oli takaveto auto!

      • ex-volvo

        Kyllä jossain pääkaupunkiseudulla pärjää kitkoilla ku aina vedetään suolaa..vähän luvataan kuuraa niin suolaa.....mutta kun muuallapäin suomea pääteiden ulkopuolella ei pärjää kitkoilla......aurataanki miten sattuu,yöllä jos sataa 15 senttiä lunta niin voi olla et iltapäivällä olis aurattuna.......tampattu lumi kun jäätyy nii on muuten kelju,jäinen ja epätasainen....ja testeissä edelleen jarrutusmatkat on kitkoilla 15-20 metriä pidemmät,samoin liikkeellelähtö on huonompi...tää on faktaa...ite ajoin jäisellä tiellä yhen kerran kitkoilla.....ei mitään pitoa.sama tie nastoilla niin ei mitään ongelmia,hyvin pystyi jarruttamaan risteykseen eikä menny pitkäksi niinkuin kitkoilla meni


      • Redneck Baboons
        ex-volvo kirjoitti:

        Kyllä jossain pääkaupunkiseudulla pärjää kitkoilla ku aina vedetään suolaa..vähän luvataan kuuraa niin suolaa.....mutta kun muuallapäin suomea pääteiden ulkopuolella ei pärjää kitkoilla......aurataanki miten sattuu,yöllä jos sataa 15 senttiä lunta niin voi olla et iltapäivällä olis aurattuna.......tampattu lumi kun jäätyy nii on muuten kelju,jäinen ja epätasainen....ja testeissä edelleen jarrutusmatkat on kitkoilla 15-20 metriä pidemmät,samoin liikkeellelähtö on huonompi...tää on faktaa...ite ajoin jäisellä tiellä yhen kerran kitkoilla.....ei mitään pitoa.sama tie nastoilla niin ei mitään ongelmia,hyvin pystyi jarruttamaan risteykseen eikä menny pitkäksi niinkuin kitkoilla meni

        Kaikki ne jotka eivät kitkarenkailla ole koskaan ajaneet jauhavat tuota samaa proosaa. Nastan ylivertaisuutta kehutaan koska muusta ei tiedetä.


      • Totuus julki
        Redneck Baboons kirjoitti:

        Kaikki ne jotka eivät kitkarenkailla ole koskaan ajaneet jauhavat tuota samaa proosaa. Nastan ylivertaisuutta kehutaan koska muusta ei tiedetä.

        Sot sot poikanen, älähän taas ala mukeltamaan, nastat ovat paremmat, se on todistettu niin testeissä kuin normaalikuluttajien käytössäkin, eli ei ole mitään epäselvää siinä suhteessa, te lepuuttajapellet vaan toitotatte sitä samaa virttä vuodesta toiseen.


      • sinulle ne
        Totuus julki kirjoitti:

        Sot sot poikanen, älähän taas ala mukeltamaan, nastat ovat paremmat, se on todistettu niin testeissä kuin normaalikuluttajien käytössäkin, eli ei ole mitään epäselvää siinä suhteessa, te lepuuttajapellet vaan toitotatte sitä samaa virttä vuodesta toiseen.

        Pakoklisiksi. Olet tutiseva nuija ja muuten vaarallinen. Anna vain tietä meille kitkasombaajille, älä pyöri jaloissa rouskuttajillasi!


      • Totuus julki
        sinulle ne kirjoitti:

        Pakoklisiksi. Olet tutiseva nuija ja muuten vaarallinen. Anna vain tietä meille kitkasombaajille, älä pyöri jaloissa rouskuttajillasi!

        Pakkohan se teitä holtittomasti luikertelevia väistellä.


      • Painu
        Totuus julki kirjoitti:

        Pakkohan se teitä holtittomasti luikertelevia väistellä.

        VTTUUN


      • Totuus julki
        Painu kirjoitti:

        VTTUUN

        Nyt ei valitettavasti jouda, pitää täällä antaa hyviä neuvoja pelleviruksen saaneille, sinulla se näkyy olevan menoa kohta.


      • Tunge se lärvisi
        Totuus julki kirjoitti:

        Nyt ei valitettavasti jouda, pitää täällä antaa hyviä neuvoja pelleviruksen saaneille, sinulla se näkyy olevan menoa kohta.

        sinne minne se kuuluu, eli prseeseen!


      • Seniori1
        Totuus julki kirjoitti:

        Sot sot poikanen, älähän taas ala mukeltamaan, nastat ovat paremmat, se on todistettu niin testeissä kuin normaalikuluttajien käytössäkin, eli ei ole mitään epäselvää siinä suhteessa, te lepuuttajapellet vaan toitotatte sitä samaa virttä vuodesta toiseen.

        Testit ovat testejä. Kieltämättä nastat ovat paremmat, kun otetaan kaikki ajotilanteet huomioon. Olen kuitenkin kitkojen kannalla. Tällä hetkellä on seitsemäs talvi menossa kitkoilla ja toisenkin merkkiset renkaat jo alla. Ainuttakaan ongelmaa kitkoilla ei näiden vuosien aikana ole sattunut. Olen todella tyytyväinen, enkä tule nastoja enää hankkimaan. Tälläkin hetkellä kaupungissa liikkuessa kuluu hirveä nastojen rutina. Kuiva keli. Surkeaa kuunnella. Suomalaiset ovat liikenneasioissa merkillistä kansaa. Puhutaan vakavasti liikenneturvallisuudesta ja korostetaan nastarenkaiden turvallisuutta kitkoihin verrattuna, mutta sitten toisaalla ajetaan lumipyryssä ylinopeudella toisen perässä muutaman metrin etäisyydellä. Silloin ei ole turvallisuudesta puhettakaan. Ymmärrän moottorilehtien asenteen niiden korostaessa nastojen paremmuutta. Tuntevat tietysti vastuunsa yleisen mielipiteen muokkaajana ja haluavat puhua varman päälle. Monet luottavat näihin artikkeleihin, eivätkä sen vuoksi kitkoihin siirry. Ei heitä siitä moittia voi. Asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen. Ennenkuin itse siirryin kitkoihin haastattelin henkilöitä, joilla oli kitkoista usean vuoden kokemus. Yllättävää oli se, että kukaan heistä ei aikonut enää nastoihin palata. Nyt ymmärrän tämän itsekin, mutta jokainen tietysti toimii tavallaan ja päättää omista renkaistaan. En tosin usko nastojen yleisyyteen enää kovin pitkään, sillä niiden käyttö tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi. Oli häijyä katsella tienpinnan uria viime keväänä, kun jo edellisenkin päällysteen pinta tuli uran pohjassa näkyviin. Tätä ei kitkoilla tapahdu.


    • lhiu

      > Ymmärrän moottorilehtien asenteen niiden korostaessa nastojen paremmuutta. Tuntevat tietysti vastuunsa yleisen mielipiteen muokkaajana ja haluavat puhua varman päälle.

      Asian voi tulkita myös niin, että lehdet haluavat esittää tulokset mahdollisimman objektiivisesti. Koska nastarenkaat pitävät paremmin jäällä kuin nastattomat, niin on selvää, että lehdet tuovat asian esille. Kuitenkin asia on monitahoisempi kuin pelkkä pito. Hyvin liukkaat kelit ovat äärimmäisen harvinaisia, eivätkä kuljettajat siksi osaa varautua niihin. Sen sijaan nastat kuluttavat tietä lähes jatkuvasti. Kulumasta syntyy pölyä, joka aiheuttaa suuruudeltaan tuntemattomia terveyshaittoja. Teitä kuluttavien nastarenkaiden määrä on kasvanut vuosikymmenet jatkuvasti, koska suurin osa henkilöautojen käyttäjistä käyttää nastarenkaita. Kuitenkaan tiet eivät ole muuttuneet kestävämmiksi eivätkä talvet jäisimmiksi tai lumisimmiksi. Vääjäämätön päätelmä on, että nastarenkaita käytetään liikaa. Suuri osa autojen käyttäjistä ei tarvitse nastarenkaita, koska he ajavat pääasiassa hyvin hoidetuilla pääteillä. Näiden käyttäjien kannattaisi siirtyä nastattomiin renkaisiin. Usein huonosti hoidetuilla ja jääpintaisilla teillä ajavien kannattaa edelleenkin käyttää nastarenkaita. Tämä parantaisi ilmanlaatua, vähentäisi melua ja pääteiden kulumista samalla heikentämättä liikaa liikenneturvallisuutta. Jokaisen auto-operaattorin on ratkaistava asia auton käyttöalueen ja -tarkoituksen mukaan.

      Olen käyttänyt tähän asti nastarenkaita, mutta en aio enää ostaa uusia nastarenkaita.

    • kitkatkatk.

      Olen itse sen verran säästäväistä tyyppiä, etten kertakaikkiaan kehtaa ajaa nastarenkailla paljaalla asvaltill, kuten monet ovat jo kuukauden verran ajaneet. Tänäaamuna oli etelässä ensimmäinen lumikeli, mikä oli tosin pilattu jo suolaamisella ja saatiin inhottava kurakeli aikaiseksi.
      Kyllä tässä asiassa pitäisi saada jokin tolkku, sillä ei meidän rahat enää riitä tähän asvalttiteiden tuhoamiseen.

    • kumi kovettuu

      Tänään kävin kävelyllä naapurustossa. Sen verran on tuo nastapropaganda antanut turvallisuususkoa että yhteen autoon oli asennettu Nokian Hakkapelitta 1 -malliset (julkaisuvuosi 1996) renkaat alle. Ne kun on nastarenkaat, niin ne on turvarenkaat?

      http://nokian.intershina.ru/dt.php?id_mod=nokhak1

      "Renkaat R Nokian Hakkapeliitta 1 talvi shipuemye
      Nokian Hakkapeliitta 1 - jonka tarkoituksena nastarengas henkilöautoihin. Patentoitu teknologia nastoitus ECO STUD SYSTEM merkittävästi pidentää piikkejä, jotka tarjoavat hiljainen ajon. Uusi muotoilu on itsepuhdistuva pintakuvio muodossa nuolet antaa valvoa spontaanin liikkeen auto (juonto). Tekniset ominaisuudet: 1. Kevyt muotoilu vähentää todennäköisyyttä liikkuvan; 2. Kahden kulutuspinnan renkaan sarjan 60 ja 65: Floor Protector (valmistettu uusimpien polymeeri teknologiaa, tarjoaa tehokkaan pidon jäällä ja märällä tienpinnalla ja pystyy kestämään jopa ankarissa olosuhteissa Pohjois) ja kulutuspintakumia pohja (tuki kattaa suojelija ja piikkejä). 3. Relief nastoitus. Joustavuus piikkarit takaa jatkuvan jarrutusmatkaa. Joustava tyyny pohjalta muodostettu renkaan vähentää painetta piikkejä ja vähentää melua. 4. erityinen tukijärjestelmä puolella parantaa ohjaustuntumaa. 5. pintakuvio muodossa nuolia voit tallentaa tarvittavat mittasuhteet välillä pitkiä jarrutusmatkoja ja määrä drift. Vaikka keskeinen osa renkaan kosketusta tien pintaan, tasaisesti jakaa voiman liikkeen välillä renkaan ja tienpinnan.
      Tällä hetkellä linja on pois tuotannosta ."

      - Omassa autossani en tarvitse nastoja missään talviolosuhteissa, kumiseos ja renkaan kuvio riittää erinomaisesti jollen itse ulosmittaa ajotavallani ajoneuvon turvaominaisuuksia ja -varusteita. Enkä todellakaan aio kolaroida.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe