Lumenauraus-hinnoittelu

Tuleva-auraaja?

Saattaapi olla, että ei oikein tänne maatalouspuolelle kuulu. Mutta oletan, että alan ihmisiä täällä lukee näitäkin juttuja, joten.

Agronetin palstalla käydään keskustelua aiheesta, linkkinä siellä Ilomantsin kilpailutuksen hintoja Hiukan hämmästelen kun kaikki yksituumaisesti haukkuvat kyseistä hintatasoa. 50 e/h ne hinnat näyttäisi olevan.

Ainahan voi toivoa parempia ansioita. Mutta ihmettelen vaan, että missäpäin tätä maata saadaan merkittävästi tuota korkeampia hintoja? Nimittäin, kun mietin niitä hintoja mihin minä olen törmännyt, niin jopa alhaisempiakin tuntihintoja olen nähnyt.

21

5590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 65h+alv

      Saahan sitä tehdä vaikka tappiolla, jos ei laskin pysy kädessä tai järki laahaa perässä, no vouti vie lopulta sen kaluston eikä ole edes ennakko tapauksista puutetta.


      50 on viellä naurettavan alhainen hinta, siinä ei kuskille jää kuin tuhkat pesästä, mutta kukin tyylillään.

    • 10+17

      Oikean tasoinenhan tuo otsikonmukainen hintasi on. Minua kyllä tosin kiinnostaisi nähdä sen kunnan pöytäkirjat josta käy ilmi, että 65 euron hinnalla on voitettu urakka.
      Puhun nyt traktorilla tehtävästä aurauksesta.
      Yksityisellä puolella mahdollisuudet saada kohtuukorvaus lienee paremmat.

      • sanon vaan

        Ottamatta kantaa hinta-tasoon yleensä, tuntuu ettei yritäjät osaa hinnoitella itselleen palkkaa, eipä taida kovin montaa kunnan palkka listoiltakaan löytyä, joka tunnin tekee alle 15 eurolla, puhumattakaan johtaja porukan ansioista ( ilman kone kannan kuluja)


      • kotiloo

        Tässä kiteytyy minusta oikein hyvin juuri se, mikä näissä asioissa "mättää"...

        Eli ajatellaan että on voitettu urakka = kuka halvemmalla tekee, saa työt. Mitä vittua sillä työllä, tai urakalla tekee, jos siitä ei mitään käteen jää? En minä ainakaan töitä huvikseen tee, rahan takia niitä teen.

        Todellakin siis mikä siinä on järki? Tyhjän saa pyytämättäkin. Minä ainakin kun tarjoan, että voisin tämän homman tehdä, tällä hintaa, laitan sellaisen hinnan jolla se minun kannattaa tehdä ja josta saan palkan myös. Se on eri asia sitten euro tai kaksi, mitä itselle palkka kukin laskee, onko se 10 vai 12 euroa.
        Mutta silti, koskaan en tarjoa niin "että kunhan nyt vain saisi tämän ja tuon homman" Jos ei urakka jää, voi voi. Silloin minun ei sitä kannata tehdä, joku toinen tekee halvalla niin tehköön. En minä työtä niin paljoa tarvitse, että sitä ilmaiseksi haluaisin.

        Täälläpäin kaupungin hommat menee 45-50e tarjouksille = en oo päivääkään kaupungille lunta työntänyt. Oma tarjous on ollu traktorityöstä 55 riippuu mitä tehdään ja työlaitteista ym.
        Kerran tuossa pari vuotta sitten vähän soiteltiin muutamia enimpiä jotka kaupungille aina tarjoaa että mitäs jos alettas hiukan hilata sitä taksaa että jos nyt vaikka sen alle 50 kukaan ei enää menis niin eikö mitä, siellä on ne muutamat jyyrät jotka 20 vuotta työntäny kaupungilla
        "eikun meil on tää 40 ollu tässä viimeset 15 vuotta ni ei me mitään tässä aleta nostella ku ihan hyvä näin... "

        Joten ajakoot, ite kattelen sitten muita hommia. Tähän asti on aina jotain ollut, eikä oo tarvinnut tinkiä taksoista, toi 55 on se lähtö ollut aina. Jos sen alle menee ni minä en sillon tee, ei siinä sen kummempaa.

        Aloitukseen, toi 50 nyt ois ihan suotava minimi edes. Ei ne koskaan nouse, aina täällä valitellaan paskoista taksoista jos aina jotkut paskoilla taksoille menee töihin.
        Ne taksat ei nouse ennenkuin porukka tajuaa olla menemättä ilmaiseksi.

        Tietenkään ei ole tarkoitus mitään tolkuttomia ryöväyksiä, mutta jos 48 on paska, niin 55 voi olla jo kelvollinen jolla se kannattaa tehdä. 80 ois sitten jo ryöväystä jollaista en itekkään traktori urakoinnista maksais.. 55-60 maksan ihan mielelläni, riippuen hiukan työnlaadusta/sen kuluista.


    • Monen hintaisia...

      Kyllä ne lumenauraukset hinnoiteltu siten, että ei niillä rikastu. Alle 40€/h pitää olla hintojen, että urakka tulee (kaupungit ym, julkisyhteisöt).
      Itse olen aurannut yksityistietä, jonka osakkaana olen 25€/h ja kalliina on pidetty, joten lopetin moisen homman. Nyt sitten nykyinen auraaja veloittaa tuon 40€/h, kun eivät muualta ole saanneet auraajaa.

      • laske vaikka miten

        :) 25E/h = teet miinusta joka tunti.


      • Monen hintaisia...
        laske vaikka miten kirjoitti:

        :) 25E/h = teet miinusta joka tunti.

        Meillä kalusto 3000€, siis traktori (Ursus), linko, takalana yhteensä. Vaan ei tuolla hinnalla voi mihinkää kauas lähteä urakoimaan, mutta tieosakkaana tein aikani, mutta kun kalliiksi moitittiin, niin lopetin. Työnjäljessä ei ollut moittimista, 3,3km matkan auraamisessa meni tunti, eli kerta maksoi tuon 25€, ei ole mielestäni kallista tiekunnalle. Tosin taksa oli aivan sama, kun Destia aura-auto ajaa ko. pätkän, mutta se ei kelpaa, koska siitä ei saa "suojatyöpaikkaa" tietylle isännälle...


      • Hörhö taas,,,
        Monen hintaisia... kirjoitti:

        Meillä kalusto 3000€, siis traktori (Ursus), linko, takalana yhteensä. Vaan ei tuolla hinnalla voi mihinkää kauas lähteä urakoimaan, mutta tieosakkaana tein aikani, mutta kun kalliiksi moitittiin, niin lopetin. Työnjäljessä ei ollut moittimista, 3,3km matkan auraamisessa meni tunti, eli kerta maksoi tuon 25€, ei ole mielestäni kallista tiekunnalle. Tosin taksa oli aivan sama, kun Destia aura-auto ajaa ko. pätkän, mutta se ei kelpaa, koska siitä ei saa "suojatyöpaikkaa" tietylle isännälle...

        Viddu suojatyöpaikkaa?????

        Kuka ääliö luulee 3,3km aurauksella rikastuvan jonkun?????


        Ja mikä aivo-pieru luulet oikein olevasi??? noin 10h / vuodessa = sun taksalla 250 alv , vai oliko sekin hinnassasi jo sisällä?????

        urakoitko pimeillä koneilla pelkkä liikkari on nykyään 70e/ vuodessa, yksikin remppa kone kalustoosi maksaa helposti 3 vuoden työsi hinnan, alkaa tuntua että mikä lie pask--ka¨n jauhaja lienet täällä????????


      • Monen hintaisia...
        Hörhö taas,,, kirjoitti:

        Viddu suojatyöpaikkaa?????

        Kuka ääliö luulee 3,3km aurauksella rikastuvan jonkun?????


        Ja mikä aivo-pieru luulet oikein olevasi??? noin 10h / vuodessa = sun taksalla 250 alv , vai oliko sekin hinnassasi jo sisällä?????

        urakoitko pimeillä koneilla pelkkä liikkari on nykyään 70e/ vuodessa, yksikin remppa kone kalustoosi maksaa helposti 3 vuoden työsi hinnan, alkaa tuntua että mikä lie pask--ka¨n jauhaja lienet täällä????????

        Äläpäs hörhöttele! Suojatyöpaikkoja tosiaan, sillä monessa yksityistien tiekunnassa homma menee juuri niin, että kilpailutus ei toimi töiden suorittamisien suhteen, vaan jollekin isännälle pitää saada suojatyöpaikka.

        Olen toki arvonlisäverovelvollinen ja y-tunnus löytyy, sekä hoidan työkseni mm. tiekuntien asioita ja siksi minua huvittaakin nämä auraus ym. taksat.


      • hörhö pelle
        Monen hintaisia... kirjoitti:

        Äläpäs hörhöttele! Suojatyöpaikkoja tosiaan, sillä monessa yksityistien tiekunnassa homma menee juuri niin, että kilpailutus ei toimi töiden suorittamisien suhteen, vaan jollekin isännälle pitää saada suojatyöpaikka.

        Olen toki arvonlisäverovelvollinen ja y-tunnus löytyy, sekä hoidan työkseni mm. tiekuntien asioita ja siksi minua huvittaakin nämä auraus ym. taksat.

        Täys juoppo lienet, ehkäpä sen takia muut saavat urakat, kun ei tiet ole ummessa kun vedät keski kaljaa puoleen yöhön, tai se paska kalustosi on hajalla ettei siitä aurauksesta tule hevon vaddua.


    • 9+19

      Mielenkiintoisia näkemyksiä on tullut esille. Laajennetaanpa hiukan eli siihen, miten tunnit lasketaan.
      Välillä kuulee tarinoita siitä, kuinka tunnit menee tyyliin "alkaa kun lähtee omasta pihasta ja vaikka välillä lykätään se tehtaanpiha niin kunnan tunnit raksuttaa koko ajan".
      Ei ihan fair play, mutta saattaa ehkä joissain tapauksissa selittää käsittmättömän alhaisia hintoja?

      • 6+2

        Noin se menee. Halvalla taksalla kunnan lomihommiin .
        Kynällä sitten tehdään tunteja.
        Monessa kunnassa lumien luoja vielä teknillisessä lautakunnassa mukana.
        Toki jäävää itsensä, kun hänen tekemisistä päätetään , mutta tuntee teknillisen puolen kunnan henkilöt hyvin, tietää asioiden taustat ,tulevat hankkeet ja sen millä taksoilla mennään.


      • taksikin raksuttaa,,
        6+2 kirjoitti:

        Noin se menee. Halvalla taksalla kunnan lomihommiin .
        Kynällä sitten tehdään tunteja.
        Monessa kunnassa lumien luoja vielä teknillisessä lautakunnassa mukana.
        Toki jäävää itsensä, kun hänen tekemisistä päätetään , mutta tuntee teknillisen puolen kunnan henkilöt hyvin, tietää asioiden taustat ,tulevat hankkeet ja sen millä taksoilla mennään.

        ´Tottakai taksa juoksee jos kone käy, kuka tekee työtä ilmaiseksi????


        No, kai ne konkurssi kypsät kalustot tulevat sellaisilta palikoilta???

        ps, onhan monessa muussakin hommassa aloitus taksat, vaikka itse työ ei edes ole alkanut.


      • MIETTIKÄÄPÄ
        taksikin raksuttaa,, kirjoitti:

        ´Tottakai taksa juoksee jos kone käy, kuka tekee työtä ilmaiseksi????


        No, kai ne konkurssi kypsät kalustot tulevat sellaisilta palikoilta???

        ps, onhan monessa muussakin hommassa aloitus taksat, vaikka itse työ ei edes ole alkanut.

        "AURALLA JA TGB MÖNKIJÄLLÄ LASKUTETTU JOPA 57000€ VUODESSA LUMITÖISTÄ!"


    • 18+15

      "taksikin raksuttaa!-nimimerkillä on mielenkiintoinen suhtautuminen. Toki löytyy aloja missä on aloitustaksat, todennäköisesti ne ovat kuitenkin sopimuksissa mainittuja.
      Hiiukan epäilen, voiko esim kuorma-autoilija laskea tunnit siitä kun hän autoon istahtaa jos työmaa sijaitsee vaikkapa tunnin matkan päästä kotoa.

      Tuo esimerkki mönkijän ansioista on kyllä huikea...:)

      • sanon vaan

        No ei se viddu muurarikaan tule työpaikalleen ilmaiseksi, kyllä ne laskuttaa sen matkan työ kohteeseen aina.


    • Ikuinen aihe

      Lumenauraukset on täällä käsitelty niin moneen kertaan, että olisi syytä lukea edelliset kirjoitukset. Tiekunnissa pelaa monasti ne suojatyöpaikat, joilla ei ole todellisien hintojen kanssa mitään tekoa, kun jollekin isäntämiehelle pitää saada talveksi hommia. Siis eihän kukaan voi kuvitella, että jonkun muutaman kilometrin lumitöillä eletään, mutta niin vain se joillekin onnistuu.
      Parhaiten taksat selviää, kun jättää tarjouspyynnöt aurauksista taikka jos auraamaan mielii, niin jättää tarjouksen. Voin vakuuttaa, että moni kyllä yllättyy, että miten halvalla traktorilla pitää lähteä auraamaan, että urakat jää itselle. Vaan kuten tuossa edella mainitsin, niin tiekuntien työt menevät usein suojatyöpaikkoina.

      • tyhmää kustaan

        "Voin vakuuttaa, että moni kyllä yllättyy, että miten halvalla traktorilla pitää lähteä auraamaan, että urakat jää itselle" = IDIOOTTI


      • Miettikääs sitä
        tyhmää kustaan kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että moni kyllä yllättyy, että miten halvalla traktorilla pitää lähteä auraamaan, että urakat jää itselle" = IDIOOTTI

        Ei oikeassa elämässä puutakaan metsissä korjata 1990 luvun kalustolla, kummahan tuo olisi jos se ajatus maailma pelaisi muussakaan urakoinnissa?????


    • Emission standard

      Eikös urakoissa ole tietyt kalustovaatimukset?

      Siis ei asiaa töihin jos ajokissasi ei ole ureasysteemejä ynnä muuta maailmaa pelastavaa saasteenpoistajaa?

      Ihanan halpaa urakointia ihanan kalliilla kalustolla. Eturivin Fendtastiset jauholakit siis urakoimaan vimpanpäällisillä koneenjärkäleillään strobot villkuen, takarivin Taavit saavat nämä mökkitiet sitten tuolla parinkympin tuntitaksalla.


      ....Tier 4 Vehicle Emission and Fuel Standard.... vai mikä soli? Kertokaa lisää!

      • haave unta

        Mistä löytänet niitä 20 auraajia???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe