Uusi kirjastoauton hankinta Lieksaan.

Lieksaan on suunnitteilla hankkia uusi kirjastoauto.
Lieksan seudun invalidit keskustelivat asiasta syyskokouksessa ja siten olen yhdistyksen sihteerinä että kuntalaisena tehnyt kaupungille esityksen matalamallisesta kirjastoauton hankinnasta jolloin vammaiset vanhukset ja lapset voisivat paremmin saada kirjaston palveluja kaupungissamme esteettömästi.

Laki ikääntyneiden väestön toimintakydyn tukemisesta on tullut voimaan lainsäädännössämme viime vuonna, joka velvoittaa kuntia asian huomioimaan joka myös velvoittaa kuntia huolehtimaan tästä tehtävästä 2§ kunnan yhteiset velvollisuudet on todettu olemaan yhteistyössä järjestöjen kanssa ja näin olle kiitämme kirjastoa asian huomioimiseksi.MK

66

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keinoja löytyy

      Koska Lieksan maaseututeillä ei ole enää nykyään minkäänlaista kunnossapitoa, on hyvin korkeamaavarainen auto ainoa mahdollinen saloteilla ajettaessa. Autoihin on mahdollista asentaa ulos laskeutuvat portaat ja vaikkapa nostolava mahdolliselle takaovelle pyörätuoleja varten. Helpointa ne on asentaa varusteluvaiheessa. Hankinnan jälkeen se voi olla jo myöhäistä ja mahdotonta. Joka tapauksessa esitystä kannattaa pitää koko ajan vireillä.

      • Hyvä huomio paras kirjastoauto taitaa olla kuin Laihialla näillä seuduilla Mosse ja neljä romaania Mosse veti rekkaa pois ojasta vaikka käsijarru oli päällä ja savu levisi Vitsi

        On kuitenkin niin että noissa linja autoissa tahtoo olla maavara sama mutta kun sitten alaosaan on tungettu säilytystilaa ja agrikaattia laitetaan sitten auton katolle aurinkokennot niin olemme tuulivoimaa edellä siinä asiassa.
        Eli jos tahtoa ja ymmärrystä riittää niin asia tulee hoidetuksi kuten laki edellyttää ja päättäjillä ymmärrytä ja tahtoa.Mk


    • monikäyttö auto

      Ja talvisin voisi lumiaura olla siinä kirjastoauton edessä koska syrjäisimmille paikoille ei aurauskalusto ennätä samalle päivälle jos lunta tulee paljon!
      Neliveto saisi olla myös ja karkeat renkaat että pitoa riittää!

    • silta kuntoon

      Onkos se tasapuolisuutta ja yhdenvertaista kun rahat työnnetään joutavaan ja ei ole varaa korjata kaarisiltaa, tai edes purkaa tuo käyttökelvoton silta jos josku saadaan siihen vielä uusi, vaikka ponttoonisilta! Ei se ole häpeä jos joutuu ulkoruokintaan, tsemppiä makelle, kyllä se siitä!

      • Ei siltaan, ei

        Katsos kun Museovirasto ei anna tehdä siltaan mitään muutoksia ja ilman huomattavia muutoksia, vahvistuksia ym., sitä ei saada ajettavaan kuntoon.
        Toisaalta, sinunkin kiireesi ennättää hoitaa tuon kantatien sillan kautta.


      • Kiitos vastauksesta mutta poikkesit aiheesta mutta kuitenkin vastauksesi oli todella asiaa.
        Hieman historiaa viimeiseksi siltaa korjattiin kun olin valtuustossa ja pidin yhteyttä ministeriin joka asian hoiti silloin ja varoja tuli 600,000 mk joten olin syypää siihen asiaan.
        Mutta tuo ulkoruokinta,... On kysymys johon monesti miehet joutuu varsinkin ja johtunee siitä että aita on rajalla liiana matala jollekin osapuolelle, eli kuten ole todennut ennemmin vartioi vakallisen kirppuja kuin kiimaista ihmistä.. vaikka sanotte kirkkoväärtistä mitä niin asia on niin MK


    • Miten niin?

      Miksi matalamallinen kirjastoauto? Entäs jos joku haluaa, että kirjastoauto tuo hänelle vaikkapa jatkoromaanin? Miten se mahtuu matalamalliseen kirjastoautoon?

      • Johan aiheesta on kertynyt hupailu jopa kun joku kaipaa jopa jatkokappaletta siihen veistettyyn mul..lerossosin vaivaan kysymys tarkoitus on todella sellainen että matalamallinen tarkoittaa sitä että kirjastoauton lattia on alhaalla.
        Mutta toki asian voinee vääntää noinkin mutta samalla unohdetaan se että kaiiki ei ole parimetrisiä henkilöitä jotka paukuttavat päätään ovissa mennen tullen varsinkin sekin on meikeläiselle harmi näillä seuduilla ollut useamman kerran kun on roikutettu jonkun nimeltä mainitsemattoman "Airan päällä" siinä kopsahtaa jos toinenkinpää Mk


    • Samalla vaevalla

      Oeskoon iteoo palakata kuskiks liäkär tae aenassii saeraanhoetaja? Syrjäkyliltä vaekee lähtee liäkäriin.

      • Tuossa on ideaa osaan ainakin joitakin tehtäviä itsekkin hoitaa, eli kulukutaudin jota itsekin poden. Matkaan lähden matkaan lähden josta juuri tulin ja taas moni on muistoissa onnellinen ja eri järjestöjen yhteistyö pelasi ja linja autossa oli tunnelmaa, eikä rötyäjiä ollut:


    • mulkutin

      Ostetaan vain pieni auto. Eikä siihen tarvita mitään jatkoromaaneita. Kyllä novellit riittää.

    • Ee tuu mittää

      Pittääkö niitä mölleriä aena olla lukemassa?

    • Kiitos todella asia on tiedossa kaupungilla nyt olen saanut kaupunginjohtajalta tiedon että 19.11.2014 on tiedotustilaisuus siirretty SOTE uudistuksesta PKKY tiloihin auditorioon eli entinen nimi kauppaoppilaitos, koska liikuntaesteiset eivät olisi päässeet alkuperäiseeen tiedotuspaikkaan kaupungintalolle. ja siksi yhdistyksen edustajina otimme järjestäjiin yhteyden heti.
      ystävällisin terveisin MK

      • Kaikille avoin?

        Voiko myös maahanmuuttajat ottaa osaa tähän tilaisuuteen?


      • Kaikille avoin? kirjoitti:

        Voiko myös maahanmuuttajat ottaa osaa tähän tilaisuuteen?

        Sote tilaisuus on kaikkia koskeva asia ja olisi hyvä asia kuulla ja kysyä asioista mitä se tuo tullessaaan ja mitä meinaavat.eduskunnassa tehdä? MK


    • Kyllä kirjaston palvelut on kaikille kuntalaisille tarkoitettu ja varsin monipuolista tarjontaa on erilaisten tiedonhankinnan osalta jotka liittyvät jokapäiväiseen elämään ja sitä kannattaa käydä katsomassa ja tutustumassa.
      On lehtiä ja kirjoja erilaisista aiheista opiskelua sekä huvia varten sekä elokuvat nuotistot vain osan mainitakseni erilaiset maakunta ja muut lehdet eri aihepiiristä ja mahdollisuus kaukolainaukseen esim joskus lainasin poliisilain yliopistolta pohjoisesta. joten hyvä palvelu on kirjastolla ja asiallinen toiminta. hyvin paljon olen käynyt pienen asiakkaan kanssa siellä.sekä hän lisäksi kirjastoautossa maaseudulla.
      Olen muuten aikanaan ollut kirjastoautossa viemässä kulttuuria eli näytelmässä kirjastoautossa Liperissä kylillä joten siitä vaan esityksiä 28.11.2014 mennessä kirjastoon MK

      • Yhteinen kakku

        Markku se on vaan huolissaan kulttuurista kun vanhukset taistelee jokapäiväisistä perustarpeista.


      • Yhteinen kakku kirjoitti:

        Markku se on vaan huolissaan kulttuurista kun vanhukset taistelee jokapäiväisistä perustarpeista.

        Kuulehan tämä palvelu on juuri tukemassa perustarpeita ja jos olet lukenut kirjoituksiani niin olen esim todennut sen asian,että monia aloitteita olen juuri tehnyt vanhusten ja vammaisten osalta sekä myös lasten ja nuorten jos muistanet .Esim Partalanmäen vanhankodin yläkerran kattoikkunat ja lämpötila taistelin asiasta 5 vuotta aikanaan ja terveyskeskuksen ovet eikö ne ole auttaneet asiointia myöskin kuntoutusallas Kaarisiltaan aikanaan 600 tuhatta markkaa ja myöskin Nuorisokeskukseen 700 tuhatta valtion rahaa joten nyt oli asia tuotava esiin ja nyt ei ole vaaleja.
        Nyt olen ottanut kantaa Ruunaan metsätyömiekodin lakkauttamisen vuoksi ja katsonut,että tässä Lieksa rikkoo viime vuonna voimaan tullutta vanhuspalvelulakia ja jopa perustuslaillisia oikeuksia, Minä en ole tuollaisia päätöksiä ollut tekemässä joten voit räkiä toiseen suuntaan MK


      • Yhteinen kakku kirjoitti:

        Markku se on vaan huolissaan kulttuurista kun vanhukset taistelee jokapäiväisistä perustarpeista.

        Yhteinen kakku vastaus sinulle


        Tässä ketjussa olin kirjoittanut SOTE uudistuksesta ja tiedotustilaisuudesta joten nimenomaan se koskee kaikkia väestöryhmiä.


      • lue lue
        markkukorpinen kirjoitti:

        Kuulehan tämä palvelu on juuri tukemassa perustarpeita ja jos olet lukenut kirjoituksiani niin olen esim todennut sen asian,että monia aloitteita olen juuri tehnyt vanhusten ja vammaisten osalta sekä myös lasten ja nuorten jos muistanet .Esim Partalanmäen vanhankodin yläkerran kattoikkunat ja lämpötila taistelin asiasta 5 vuotta aikanaan ja terveyskeskuksen ovet eikö ne ole auttaneet asiointia myöskin kuntoutusallas Kaarisiltaan aikanaan 600 tuhatta markkaa ja myöskin Nuorisokeskukseen 700 tuhatta valtion rahaa joten nyt oli asia tuotava esiin ja nyt ei ole vaaleja.
        Nyt olen ottanut kantaa Ruunaan metsätyömiekodin lakkauttamisen vuoksi ja katsonut,että tässä Lieksa rikkoo viime vuonna voimaan tullutta vanhuspalvelulakia ja jopa perustuslaillisia oikeuksia, Minä en ole tuollaisia päätöksiä ollut tekemässä joten voit räkiä toiseen suuntaan MK

        Juuri luettelit olleesi ,lue kirjoittamasi teksti.


      • TyhmyysPaistaa
        lue lue kirjoitti:

        Juuri luettelit olleesi ,lue kirjoittamasi teksti.

        lue lue vaan ite älykääpiö. Etkö ihan aikuisten oikeasti osaa lukea, tai et ymmärrä lukemaasi vai teeskenteletkö sinä???. Lue uudelleen.
        "Nyt olen ottanut kantaa Ruunaan metsätyömiekodin lakkauttamisen vuoksi ja katsonut,että tässä Lieksa rikkoo viime vuonna voimaan tullutta vanhuspalvelulakia ja jopa perustuslaillisia oikeuksia, Minä en ole tuollaisia päätöksiä ollut tekemässä joten voit räkiä toiseen suuntaan MK "


      • TyhmyysPaistaa kirjoitti:

        lue lue vaan ite älykääpiö. Etkö ihan aikuisten oikeasti osaa lukea, tai et ymmärrä lukemaasi vai teeskenteletkö sinä???. Lue uudelleen.
        "Nyt olen ottanut kantaa Ruunaan metsätyömiekodin lakkauttamisen vuoksi ja katsonut,että tässä Lieksa rikkoo viime vuonna voimaan tullutta vanhuspalvelulakia ja jopa perustuslaillisia oikeuksia, Minä en ole tuollaisia päätöksiä ollut tekemässä joten voit räkiä toiseen suuntaan MK "

        Vai "älykääpiö" todella heitän bumerangin, eli tällä hetkellä en ole ollut päätöstä tekemässä,aikanaan olen kyllä ollut hyvia asioita hoitamassa ja edelleen otan kantaa kuntalaisena.
        Kohtaani oli esitetty syytös,etten näkisi muita tarpeita kuin kulttuurin niin siihen asiaan totesin vastauksessa.
        Raamattukin pitää lukea läpi ,että ymmärtää kokonaisuuden ,eikä vaan otteita omaan korvasyyhyyn eli siinä on vissi ero MK


    • kuskikin köytyy

      Nythän on somaleitakin ketkä voisivat ajaa tuota autoa

      • Nyt on todella auton hankinnasta kyse mutta, jos työpaikka ilmaantuu niin sehän on mahdollista ainakin tiettävästi Lieksassa on koulutettu maahanmuuttaneita kuskeja olen jopa omin silmin nähnyt asian.MK


      • Asiaa MK
        markkukorpinen kirjoitti:

        Nyt on todella auton hankinnasta kyse mutta, jos työpaikka ilmaantuu niin sehän on mahdollista ainakin tiettävästi Lieksassa on koulutettu maahanmuuttaneita kuskeja olen jopa omin silmin nähnyt asian.MK

        Kannatan kirjastoauton hankkimista! Monet syrjäseuduilla asuvat, etenkin ikäihmiset, elävät yksin ja muista eristyneinä. Jo pelkästään ystävällisen kirjastoautovirkailijan tapaaminen piristäisi mieltä, muusta kirjastoauton annista puhumattakaan.
        Autoa hankittaessa otettaneen huomioon liikuntaesteiset ja erillaiset apuvälineitä käyttävät asiakkaat!
        Monissa toimipisteissä on nykyään yhä enemmän eri palveluja esim. R-kioskilla posti, VR jne. Voisiinkohan kirjastoautosta viedä vanhusten kirjoittamat postikortit ja paketit postitoimistoon?

        Lieksan seudulla olisi myös myymäläautolle kysyntää. Nyt esim. vaikka Vehkakankaalla asuvat huonosti liikkuvat iäkkäät ihmiset ovat täysin ilman päivittäisruokatavara kauppaa ja joutuvat hakemaan joka ikisen maitopurkin keskustasta.Väki ikääntyy ja tarve kasvaa.
        Lähikauppa Siwa tai Alepa olisi tietysti vielä parempi vaihtoehto edelliselle!


      • Asiaa MK kirjoitti:

        Kannatan kirjastoauton hankkimista! Monet syrjäseuduilla asuvat, etenkin ikäihmiset, elävät yksin ja muista eristyneinä. Jo pelkästään ystävällisen kirjastoautovirkailijan tapaaminen piristäisi mieltä, muusta kirjastoauton annista puhumattakaan.
        Autoa hankittaessa otettaneen huomioon liikuntaesteiset ja erillaiset apuvälineitä käyttävät asiakkaat!
        Monissa toimipisteissä on nykyään yhä enemmän eri palveluja esim. R-kioskilla posti, VR jne. Voisiinkohan kirjastoautosta viedä vanhusten kirjoittamat postikortit ja paketit postitoimistoon?

        Lieksan seudulla olisi myös myymäläautolle kysyntää. Nyt esim. vaikka Vehkakankaalla asuvat huonosti liikkuvat iäkkäät ihmiset ovat täysin ilman päivittäisruokatavara kauppaa ja joutuvat hakemaan joka ikisen maitopurkin keskustasta.Väki ikääntyy ja tarve kasvaa.
        Lähikauppa Siwa tai Alepa olisi tietysti vielä parempi vaihtoehto edelliselle!

        Olisiko sitten yrittäjälle saumaa nythän posti jo kuljettaa ruokaa mutta myöskin noille kauppa asioille jotkut kaupathan ovat kyllä kuljettaneet kauppatavaroita.

        Tuosta kirjeiden kuljettamisesta kuitenkin olisi hyvä esitys tehdä postille että kaupungille sehän ei ole mahdottomuus myöskään kimppataksille jos postimerkki on valmiina..

        Kirjastoauton matalattiamallista olen virallisen esityksen tehnyt kaupungille joka tulee käsitellä kunta-aloitteena jopa valtuustossa. MK


      • empatiaa, please!
        markkukorpinen kirjoitti:

        Olisiko sitten yrittäjälle saumaa nythän posti jo kuljettaa ruokaa mutta myöskin noille kauppa asioille jotkut kaupathan ovat kyllä kuljettaneet kauppatavaroita.

        Tuosta kirjeiden kuljettamisesta kuitenkin olisi hyvä esitys tehdä postille että kaupungille sehän ei ole mahdottomuus myöskään kimppataksille jos postimerkki on valmiina..

        Kirjastoauton matalattiamallista olen virallisen esityksen tehnyt kaupungille joka tulee käsitellä kunta-aloitteena jopa valtuustossa. MK

        Ongelma ruokaostosten kanssa on siinä, että iäkkäät haluavat itse valita ja nähdä mitä ostavat. Tilatessa mielikuvitus jumiutuu koska ei saa virikkeitä kaupasta. Tilauslistat toistavat itseään ja niistä tulee helposti yksipuolisia. Myymäläauto voisi vaihdella tarjontaa sesongin mukaan ja asiakkaat inspiroituisivat näkemästään. Niin monet vanhukset kun ovat huonoja syömään. Ja toisaalta onhan siinä se sosiaalinenkin puoli olemassa.
        Missä Lieksassa posti kuljettaa ruokaa vanhuksille? En ole kuullutkaan moisesta!

        Ei kimppataksi aja vartavasten hakemaan posteja laatikkoon vietäväksi. Jos korttiin ei ole itse saanut haettua merkkiä valmiiksi, ei postinkantajakaan vie korttia laatikkoon ja kaikkea ei voi ennakoida jos muisti ei enää pelaa.

        Kirjastoauto on hyvä hanke ja palvelisihan se muitakin kun ainoastaan vanhuksia.

        Mietin myös sitä, että nyt kun kirjastot ovat jonkinlaisessa murrosvaiheessa ja niistä kehkeytyy yhä enemmän monipuolisia tapahtumapaikkoja ja kansalaisten kohtaamispaikkoja, syrjäytyvätkö vanhukset tästäkin? Miten kyydittömät ja liikuntarajoitteiset pääsisivät yhteiskuljetuksella kotiovelta näihin tapahtumiin? Saataisiinko kirjastolle monitoimi kulttuuripaku käyttöön, vai miten? Voisiko jonkun kirjastoapulaisen työnkuvaan kuulua yhtenä kulttuuripakutoiminta? Tälläistä en ole kuullut olevan vielä missään, mutta ainahan voi ideoida ja kehitellä uutta!

        Monen yksinäisen ikäihmisen ajatus kiertää kehää omien sairauksien ympärillä, mutta on ajattelematonta olettaa vanhusten tarvitsevan pelkästään lääkäripalveluja. Jokaisen on elettävä tätä elämää niin kauan kun elää ja kukapa meistä ei kaipaisi elämyksiä ja toisia ihmisiä ympärilleen. Ihmettelen muutamia tämän viestiketjun kirjoittajia!


      • empatiaa, please! kirjoitti:

        Ongelma ruokaostosten kanssa on siinä, että iäkkäät haluavat itse valita ja nähdä mitä ostavat. Tilatessa mielikuvitus jumiutuu koska ei saa virikkeitä kaupasta. Tilauslistat toistavat itseään ja niistä tulee helposti yksipuolisia. Myymäläauto voisi vaihdella tarjontaa sesongin mukaan ja asiakkaat inspiroituisivat näkemästään. Niin monet vanhukset kun ovat huonoja syömään. Ja toisaalta onhan siinä se sosiaalinenkin puoli olemassa.
        Missä Lieksassa posti kuljettaa ruokaa vanhuksille? En ole kuullutkaan moisesta!

        Ei kimppataksi aja vartavasten hakemaan posteja laatikkoon vietäväksi. Jos korttiin ei ole itse saanut haettua merkkiä valmiiksi, ei postinkantajakaan vie korttia laatikkoon ja kaikkea ei voi ennakoida jos muisti ei enää pelaa.

        Kirjastoauto on hyvä hanke ja palvelisihan se muitakin kun ainoastaan vanhuksia.

        Mietin myös sitä, että nyt kun kirjastot ovat jonkinlaisessa murrosvaiheessa ja niistä kehkeytyy yhä enemmän monipuolisia tapahtumapaikkoja ja kansalaisten kohtaamispaikkoja, syrjäytyvätkö vanhukset tästäkin? Miten kyydittömät ja liikuntarajoitteiset pääsisivät yhteiskuljetuksella kotiovelta näihin tapahtumiin? Saataisiinko kirjastolle monitoimi kulttuuripaku käyttöön, vai miten? Voisiko jonkun kirjastoapulaisen työnkuvaan kuulua yhtenä kulttuuripakutoiminta? Tälläistä en ole kuullut olevan vielä missään, mutta ainahan voi ideoida ja kehitellä uutta!

        Monen yksinäisen ikäihmisen ajatus kiertää kehää omien sairauksien ympärillä, mutta on ajattelematonta olettaa vanhusten tarvitsevan pelkästään lääkäripalveluja. Jokaisen on elettävä tätä elämää niin kauan kun elää ja kukapa meistä ei kaipaisi elämyksiä ja toisia ihmisiä ympärilleen. Ihmettelen muutamia tämän viestiketjun kirjoittajia!

        Tarkistin asian ja itella hoitaa ruokahuollon kuljetuksen lieksassa vielä vuoden.

        Eli monet lLieksaa koskevat päätökset tehdään Joensuussa keskitetyn hankintatoimen osalta ja edustajamme on siellä Kamreeri katsoin pöytäkirjoista MK


    • Kyrpä-Jooseppi!

      Syrjäkylilläkin on kirjaston palvelut ja sen myötä sivistyksen levittäminen turvatttava, joten pidän hyvänä asiana, tuota uutta kirjastoauto ideaa!

    • turhaa haaskausta

      Eikö riitä kun kirjaston remontti tulee jo maksamaan maltaita
      tälle pers aukiselle kaupungille joka on kylvänyt rahansa
      turhuuksiin.
      Kait syrjä-kylillä asuvat käyvät lieksan keskustassa joten
      samalla voi käydä kirjastossa haistelemassa haiseeko turhaan
      suur-remonttiin tärvätyt vero eurot ja lainata sen opuksen.
      Ei enää uutta kirjasto-autoa.

      • mosse 56

        Totta mooses niin kuin on tapana sanoa??..Ei todella tarvita uutta autoa onhan kyliltä viety kaikki muukin palvelu pois ja yksin viimeisiä koulujakin pönkälle laitetaan,ne möllerit mitä auton kuljettamana yleensä on lukioita jaksavat kantaa ne pääkirjastolta eikä tähän tarvita satojen tuhansien hukkaan meneviä investointeja,nämäkin rahat vaikka katujen kunnostukseen niin kaupungilla kuin teiden hoitoon haja-alueilla niin jotain järkeä verorahoille...turha hankinta k-auto.


    • Perustuslailliset oikeudet tulee kunnan turvata asukkailleen eli sivistyksetlliset asiat jokaiselle asi hän sitten missä ja vanhuspalvelulain mukaan kunnan on edistettävä kodinomaista asumista.MK

      • Itsesensuuri

        Markku hyvä, voisitko jatkossa harjoittaa hieman itsesensuuria.
        Poista noin joka kolmannen tänne kirjoittamasi kommentin.
        Jos tekit niin että kun kirjoitat kommentin, odota rauhassa yön yli ja lue juttusi seuraavana päivänä uudelleen.
        Jos se vielä silloin tuntuu hyvältä, julkaise se vasta tämän jälkeen tänne meidän muidenkin luettavaksi. Kiitos


      • Itsesensuuri kirjoitti:

        Markku hyvä, voisitko jatkossa harjoittaa hieman itsesensuuria.
        Poista noin joka kolmannen tänne kirjoittamasi kommentin.
        Jos tekit niin että kun kirjoitat kommentin, odota rauhassa yön yli ja lue juttusi seuraavana päivänä uudelleen.
        Jos se vielä silloin tuntuu hyvältä, julkaise se vasta tämän jälkeen tänne meidän muidenkin luettavaksi. Kiitos

        samaa toivon sinulta

        Edelleen totean vaikka se sinun kupoliin ottaakin,että Lieksa rikkoo vanhuspalvelulain henkeä ja jopa perustuslakia tuossa metsätyösmieskodin lakkautusasiassa.
        Joten olette töpeksineet todella päätöksen esittelyssä ja hyväksymisessä MK


    • kunnan mies

      Mitäs tekemistä tuolla kirjoituksella oli kirjastoauton kanssa.

      • Miten käytät nimimerkkiä kunnan mies? jos et ihan hallitse asioita?

        Ensinnäkin Kunnan tulee edistää jokaiselle kuntalaiselle mahdollisuudet saada palveluja joihin kuuluu myöskin oikeus sivistykseen varallisuudesta riippumatta ja siksi on tarpeen myöskin kirjastopalvelujen saatavuus kute alla todetaan.
        Meillä asuu kylillä vielä omissa kodissa henkilöitä ja heidän oikeutensa elää ja toimia myöskin vammaisena ja vanhuksena omassa kodissa ja tuo asia on mainittu nyt tuossa uudessa viime vuonna voimaan tulleessa laissa eli kunnan tehtävä on siinäkin perustuslaillinen eli kunnan tulee tukea kodinomaista asumista silloin siihen liittyy palvelujen saatavuus omille kulmille
        Itselläni on tällä hetkellä kirjasto nurkalla mutta varsin olen kyllä pääkirjastoakin käyttänyt koska se on ollut mahdollista toistaiseksi päästä itse kulkemalla joskus ei niin ollut minunkaan kohdalla jalkavamman kohdatessa MK


      • lykytöykkä
        markkukorpinen kirjoitti:

        Miten käytät nimimerkkiä kunnan mies? jos et ihan hallitse asioita?

        Ensinnäkin Kunnan tulee edistää jokaiselle kuntalaiselle mahdollisuudet saada palveluja joihin kuuluu myöskin oikeus sivistykseen varallisuudesta riippumatta ja siksi on tarpeen myöskin kirjastopalvelujen saatavuus kute alla todetaan.
        Meillä asuu kylillä vielä omissa kodissa henkilöitä ja heidän oikeutensa elää ja toimia myöskin vammaisena ja vanhuksena omassa kodissa ja tuo asia on mainittu nyt tuossa uudessa viime vuonna voimaan tulleessa laissa eli kunnan tehtävä on siinäkin perustuslaillinen eli kunnan tulee tukea kodinomaista asumista silloin siihen liittyy palvelujen saatavuus omille kulmille
        Itselläni on tällä hetkellä kirjasto nurkalla mutta varsin olen kyllä pääkirjastoakin käyttänyt koska se on ollut mahdollista toistaiseksi päästä itse kulkemalla joskus ei niin ollut minunkaan kohdalla jalkavamman kohdatessa MK

        Kyl kirjöjä vöi äytössäki lykee jös näkee lykeä.


    • näihän se on

      Kirjastopalvelut ovat kaikenikäisten kuntalaisten peruspalveluja. Kirjasto- ja tietopalveluista säädetään kirjastolaissa (904/1998) ja -asetuksessa (406/2013). Kunnan tehtävänä on järjestää kirjastolaissa tarkoitetut kirjasto- ja tietopalvelut. Koska jokaiseen Lieksan kylään ei voida rakentaa kirjastoa, on kirjastoauto halpa ratkaisu palvelujen tuottamiseen.

      • Hoitsunkutale

        Niin, ja kirjastoauto on yksi niistä palvelumuodoista, jotka auttavat vanhuksia asumaan pitempään omissa kodeissaan, mikä tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin palvelutaloissa asuminen.


      • Ei uutta kirjasto au

        Kalliisti remontoitu kirjasto on kaikkien lieksalaisten käytössä,
        asuipa keskustassa tai syrjäkylillä,joten käyttäkää kaupungin
        palveluja hyväksenne nyt Rauhalassa ja tulevaisuudessa
        Kirjastotalossa keskustassa.


      • Ei uutta kirjasto au kirjoitti:

        Kalliisti remontoitu kirjasto on kaikkien lieksalaisten käytössä,
        asuipa keskustassa tai syrjäkylillä,joten käyttäkää kaupungin
        palveluja hyväksenne nyt Rauhalassa ja tulevaisuudessa
        Kirjastotalossa keskustassa.

        Täällä on kuitenkin muillakin tarpeita olemassa ja juuri äsken asian toin esiin kaupunginjohdolle eli valtuuston puheenjohtaja sekä kaupunginjohtaja sekä muutama valtuutettu paikalla sote asioita käsittelevässä palaverissa.
        Asia kirjattiin ylös

        Mielestäni täällä joku asiantuntija esitti myöskin lainsäädännön johon kanattaa tutustua arvoisan vastaväittelijäni MK


    • Niin ja laitoksen sängyissä ellei henkilöstöä ole sitten ja muuten viriketoimintaa.Muistaakseni juuri on luotu maaseututrategia mitä se sitten merkitsee yleensä se on toinen jutun väärti

      Kuitenkin todella olisi auton hankinnan kannalta ottaa huomioon ikäihmiset lapset ja vammaiset joille nouseminen rapuissa tuottaa hakaluuksia eli matalalattia busseja on jo olemassa muualla niin eikö silloin myös kirjastoauto voisi olla sitä mallia.MK

      • Turhaa haaskausta

        Kyllä on toivomukset,hyvä ettei hissillistä kirjastoautoa
        tähän suurelta osin sivukylistä jo asukkaista tyhjentyneeseen
        korpikaupunkiin.
        Kirjastoauto ei auta vanhuksia asumaan kauemmin salo
        mökeissä,ja vammaiset on hoitolaitoksissa,palvelutaloissa.
        Kuka uskoo että salomökin mummo sanoo lääkärille:
        Muuten tulisin tänne keskustaan asumaan kun tiällä
        on nämä apteekit ja muuttii kaupat aurattuin teihen varressa,
        mutta en muuta, kun se uus matalalattia kirjastoauto tuopi
        sen isotekstisen liäkärikirjan, mulla on siitä hyvä lukkee
        mikä vaiva minussa on ja tulla sitten liäkärriin.


    • Kuitenkin on niin,että joutavilla jotakin ja väitän jopa niin, että jos henkilöllä ei ole käpsehtimistä kuten maalla on työtä tehtävä elämisen eteen,niin siitä tulee melkoinen tiiraaja ja terveyspalvelujen suurkuluttaja vaikka lähellä olisi kuinka ihmisiä mutta jos veto käypi ja olo on tukala.
      Siinä sinulle vastaus ooun sen verran selevillä tousta liäkärihommasta jotta elähän sinä ala joutovoo minnuun kanssa selevittee.

      Mutta lähe sinnää niin sitte huomenissa kuntelemmaan noita assijoota jota työnnetään ettee.

      Mutta lähäre sinä änkyrä kattomaha ja kuuntelemaha mitä aharistuksia taas on ajateltu pienille ihimisille tieätämattömille ja taitamattomille julistaa kui Jumalan sanaa päähän lyäre uskotko sinä keles ny meillä on valta ja voima ja sinähä tuut peräs ja vaikka paska housuus tartut olijen kortehe ku oot hukkumaaasillas MK

      • kehu ittees välillä

        Korpisen satuilu se vaan jatkuu.


    • Kirjastoauto palvelee ja sieltä voinee löytää myöskin satukirjoja. luovuus on mielestäni hyvä asia ja myöskin tarinan kerronta, koska meitä ihmisiä on monenlaisia.sekä tarpeet myöskin

      pidetään asiat asioina ja kehun itseäni siinä, että en ole vielä sammaloitunut MK

    • jatko romaani
      • kotisomput

        Lukekaapa tuo ylläoleva! Tätäkö halutaan?


      • kotisomput kirjoitti:

        Lukekaapa tuo ylläoleva! Tätäkö halutaan?

        Tulit sitten esiin tuomaan tuota rasismia.?
        Ensinnäkin kirjastoauto kulkee kylillä ja kovin lieksan kylillä ei ole runsaasti maahanmuuuttajia ja toki jokaiselle kirjastoauto on käytettävissä joten varsinkin heistä on lapsiperheitä ja siksi matalalattia auto on siinäkin tilanteessa tervetullut,että jokainen lastenvaunuja työntävä voi lapsen tuoda mukanaan autoon eikä jättää pimeään lasta suden syötiksi MK


    • Tulit sitten? Meillä on tietääkseni tietty varaus tietokoneille ja aika jokaiselle asikkaalle tiedon hankkimista varten

    • On hauskaa tuo seikka,että samasta osoitteesta peukutetaan omia juttuja.
      Kerran ylläpito poisti joitakin solvaavia kirjoituksia niin sitkeä oli sissi monta tuntia ennenkuin uinahti
      Kuitenkin Olen tuonut esiin kirjastoauton tarpeen sekä esittänyt asian virallista tietä käsittelyyn ja aika näyttää sitten miten asia etenee joten tämä tästä ja suunsoitto voinee olla sitten nappuloilla kuten hanurissa niitä on olemassa

      • Kuljettaja

        Hyvä Markku pidä vaan kirjasto auton puolta,tänä päivänä on olemassa niin sanottuja matala lattia autoja ne normaaleja maa varaltaan pääsee pahaakin paikkaan,kuljettaja painaa nappia kori laskeutuu alas voi tulla lasten vaunuilla ja pyörätuolilla avustajan kanssa ei mikään ongelma.


    • kerioops

      Ei niitä kirjastoautoja eikä rommaaniautoja tarvihe. Ei tässä kerkkee ees lukemmaan niitä rommaanija, kun männöö kaikki aeka ja enemmännii töetä ja toemmeentulloo ehttiissä ympäri muakunttoo. Kyllä tiällä on jo ihan tarppeeksi nuita rommaanija ja muita rahanreikkii. Lukekkoot vaen virkamiehet nuo rommaanisa ja muut rahanreikäsä ja olis mukava kun ite vielä maksasivat ne eikä maksattas kansalaisilla.

      • Kuitenkin pitää ajatella hieman muitakin henkilöitä ja heidän tarpeitaan ja mielestäni juuri jokaisen henkilön tuleekin saada tietoa erilailla, ettei tule kusetetuksi, koska tuo maaseutueläjän toimeentulo on monen pykäläviidakontakana ja siksi myöskin on väsymistä mitä sitten kauhistellaan vasta jälkikäteen.MK


    • silimäni terrään
      • Onsiinä peli

        Tämmönen sen kirjastoaaton pittää olla,vai mitä idejalisti
        Korpinen?
        tällä piäsöö jo vaekka umpihankessa sokkeen Reetan luo.


      • matzzi
        Onsiinä peli kirjoitti:

        Tämmönen sen kirjastoaaton pittää olla,vai mitä idejalisti
        Korpinen?
        tällä piäsöö jo vaekka umpihankessa sokkeen Reetan luo.

        Kyllä vaatii hiukan duunausta.
        Onko auton malli hiukan vanha?


      • Onsiinä peli kirjoitti:

        Tämmönen sen kirjastoaaton pittää olla,vai mitä idejalisti
        Korpinen?
        tällä piäsöö jo vaekka umpihankessa sokkeen Reetan luo.

        Joo mutta sokkee reetta eikä vammaiset pääse kyytiin joten joutavuuksia lauot MK


      • silimäni terrään
        markkukorpinen kirjoitti:

        Joo mutta sokkee reetta eikä vammaiset pääse kyytiin joten joutavuuksia lauot MK

        Mainitsin tuossa, että hissintekotaitoa löytyi ainakin ennen Kerantieltä.


      • Dösällä kirjoja
        markkukorpinen kirjoitti:

        Joo mutta sokkee reetta eikä vammaiset pääse kyytiin joten joutavuuksia lauot MK

        Tämä on tarkoitettu kirjastoautoksi,ei bussiksi.


      • Dösällä kirjoja kirjoitti:

        Tämä on tarkoitettu kirjastoautoksi,ei bussiksi.

        Juuri niin bussi joka on matalalattia malli ja on kirjastoasuto joka palvelee kaikkia kansalaisia jonne pääsee sisään esteetömästi eikä kirjastovirkailija ja vammainen ole ulkona asioimassa sateessa ja pakkasessa. siitä ihhimillisesta ja tasa arvoisesta palvelusta on puhe.

        Muuten kirjastolle kiitos olitte laittaneen pöydän kansainvalisen vammaisten päivän kunniaksi ja jopa kirjan suunnittelijoille ja jokaiselle päättäjälle miten tehdään esteetön ympäristö MK


    • Onko ne hissit kuinka toimivia?

    • Hyvä Markku!

      Kannatan ajatusta! Muutenkin liikuntarajoitteisia huomioidaan liian vähän, varsinkin meillä päin. Sen huomaa kun käydään eri paikoissa erään sukulaisen kanssa, joka käyttää apuvälienitä.

    • korppi.markkunen

      Vaikuttaako markku korpinen vielä täällä palstoilla? Katsoin hänen lauluesitystä juutuubista. hieno mies!

    Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe