Ruoka jota rakastat

Alter ego

Mikä se on, siis se ruoka / ateria, jota syöt niin mielelläsi että nauttiminen alkaa jo pelkästä ajatuksesta ja suu kostuu?
Tuli vaan mieleeni kysäistä kun tässä taas huomaan syöväni jauhelihatacoja, guacamolen ja lehtisalaatin kanssa, päälle hörppään Affigem-olutta 3 dl verran (vapaapäivät alkoivat taas, jee! Pääsee maalaamaan, sisustamaan ja soutuveneen nostoonkin menee hetkinen).

29

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen miäs

      Kaikki hyvä ruoka;) Eikä se tarkoita mitään "hienoja" gourmet ruokia vaan ihan tavallisia kotiruokia, jotka on osattu tehdä maittaviksi.
      Esim. pizza, pohja tismalleen durumjauhopussin ohjeen mukaan ja päälliset oman maun mukaan.
      Tai pannulla paistettua vain mustapippurilla maustettua broilerfilettä riisin sekä currykastikkeen (voita, vehnäjauhoja, currya, kanalientä, kermaa, juustoa) kera.
      Tai vain jauhelihakeitto, normaalien keittojuuresten lisäksi runsaasti porkkanaa, chilimausteseosta, mustaa pippuria, paprikajauhetta ja reilusti rakuunaa.
      Tai ihan vaan perunaa ja perinteistä ruskeakastiketta, naudan suikalepaistia, joka on pitkään muhinut reilusti mustapippurilla ja lihaliemellä maustetussa sipulisessa kastikkeessa, johon on lorautettu reilusti kiinalaista tummaa soijakastiketta.

      Ja itse kun tekee, tietää mitä saa. Oikeastaan ruoalla sinänsä ei niin väliä, kunhan mukana on myös oikea maku ja myös rakenne.

    • reppuriika

      Olen yleensä kaikkiruokainen ja kun on nälkä, niin melkein mikä tahansa kotiruoka on herkkua. En ole varmaankaan tunnesyöjä, kun syöminen on minulle elinehto ei mikään nautiskelu- ja hemmotteluhetki. Ei ole ollut pahemmin ongelmia painon suhteen.

    • Nythän Sulla ajatukset,
      Enkai minä selleista rakasta, jonka aion syödä.
      Sen verran huono tuo tunnepuoli,, ettei mulle tule edes näläntunnetta, vaikka yhden päivän on syömättä. Ei ole muissakaan tunteissa kehumista.
      Tuossa yks ilta pistin uunniin semmosen valmiiksmaustetun filepalan. oli pitkään uunissa, niin kun pitää olla, että on lusikkaruokaa..
      Oli se hyvää, kun vaaleanleivän ja maidon kanssa söin.
      Tuli jo mieleen, että paino nousee, mutta sitten muistelin, että sekin päivä mentiin aika kepeillä eväillä.
      Aika hyvää perusruokaa saan aikaiseksi.
      Kun tuo järvi jäätyy, ja saa verkot jäänalle, niin kyllä se kalakeitto, itsepyytämistä kaloista, kylmänveden aikaan, on se hyvää.
      Hernekeitto ei ole mieliruokaa., On niitä muitakin.

    • ...

      Rösssöpotut.

      Noh, meitsi kaikkiruokainen. Erilaisia kausia, joskus tekee mieli jotain, joskus ei. Perusruoka kai lähinnä pitsapohjainen, aika yleispätevä sekaruoka. Mun ruoka kuitenkin ennemmin hapanta tai tulista, kuin makeaa ja suolaista. Elikäs valkosipulia, chiliä, voimakkaita mausteita, ei niinkään sokeria ja makeita. Hapanumelä jes, mutta mieluummin enenpi hapanta, kuin imelää,

      Mainiten, jotain 7 erilaista etikkaa kaapissa, jalapenoja, chilisoossia, tuoretta valkosipulia, sipulia, jokin aasialaispohjainen pikaruoka jääkaapissa. Toki muutakin, noi vain silleen standardikamaa. Nuudeleita ja riisiä, pastaakin. Pottuja periaatteessa vältän syömästä.

      Tois rössöpottu vaan esimerkki ruuasta, mitä en ihan päivittäin syö, mutta muutaman kerran vuodessa pakko tehdä. Mulla kerettiläinen resepti, laitan siihen punaista chiliä :D

      Jos oisit udellut, että liha, vaiko kala, oisin vastannut molemmat.

      =DW=

      • lat.huom.

        Rössy.


      • ...
        lat.huom. kirjoitti:

        Rössy.

        Eikun rössö .DD

        =DW=


      • lat.huom.
        ... kirjoitti:

        Eikun rössö .DD

        =DW=

        Saathan sanoa niitä vaikka risupotuiksi, myttä rössypotuiksi ne kuitenkin on ristitty.

        Enkä teilläpäin sana oli muuttunut.
        Voihan koiraakin sanoa vaikka hauvaksi tai koiruliksi.


      • ...
        lat.huom. kirjoitti:

        Saathan sanoa niitä vaikka risupotuiksi, myttä rössypotuiksi ne kuitenkin on ristitty.

        Enkä teilläpäin sana oli muuttunut.
        Voihan koiraakin sanoa vaikka hauvaksi tai koiruliksi.

        Eikun rössö ,D

        =DW=


    • Minulla herkkuruoka on broileri. Monissa eri muodoissa. Valmiiksi grillattu kaupan lämpötiskiltä silloin kun en ehdi laittaa monimutkaisempaa. Kanviillokki tai broileripata koskenlaskijajuustolla tai aurajuustopedillä kun on enemmän aika. Mutta nyt viimeksi olen tykännyt laittaa broilerinpalasia leivitettynä maissikuorrutuksella tai kaikkein parasta tietysti maissi ja juustokuorrutuksella. Lisukkeena riisi tai perunamuussi sekä porkkanaraaste.

      • Syödään kanaa!

        Muistatko enää miltä maistui ihan oikea kana? Oletan sun kuuluvan tähän ikäryhmään ja syöneen kouluaikanas kanaviillokkia mustaherukkahillolla, kanakeittoa jne.
        Ai että oon niitä kaivannu! Broisku ei todellakaan ole lähinnä oikeaa kanan makua vaan vaatii vaikka mitä mausteita.


      • kanasanookot
        Syödään kanaa! kirjoitti:

        Muistatko enää miltä maistui ihan oikea kana? Oletan sun kuuluvan tähän ikäryhmään ja syöneen kouluaikanas kanaviillokkia mustaherukkahillolla, kanakeittoa jne.
        Ai että oon niitä kaivannu! Broisku ei todellakaan ole lähinnä oikeaa kanan makua vaan vaatii vaikka mitä mausteita.

        Muistan, aikana kun asuin vielä äitini kanssa, keittelimme kerran kanan isossa kattilassa.
        Rasvaa irtosi paljon, mutta kyllä oli hyvää.
        Ei ollenkaan päähännokitun stressibroilerin makuinen.
        Ei meillä koulussa koskaan kanaa tarjottu.


      • ...
        Syödään kanaa! kirjoitti:

        Muistatko enää miltä maistui ihan oikea kana? Oletan sun kuuluvan tähän ikäryhmään ja syöneen kouluaikanas kanaviillokkia mustaherukkahillolla, kanakeittoa jne.
        Ai että oon niitä kaivannu! Broisku ei todellakaan ole lähinnä oikeaa kanan makua vaan vaatii vaikka mitä mausteita.

        Kanaa ei saa oikein mistään.

        Viimeksi syönyt neljännesvuosisata sitten, onnistuin silloin hankkimaan yhden kanan jostain. Pakko myöntää, täysin eri asia oli, kuin broileri, makuakin.

        Kakarana kanoja tuli syödyksi runsaasti, ei seehen aikaan mitään broileria edes ollut kaupoissa. Hyväähän se kana juu. Ainoa vaam, meillä kun oli pientä kanalahommaa, piti sitten urakoida kaikki vanhat, munimisen lopettaneet kanat kerralla. Tota, vanha kana ei välttämättä ole kovin mureaa ja toisekseen kaikkeen kyllästyy. Sitäpaitsi, kana ei säilynyt sen aikaisissa oloissa kovin pitkään, että ne tosiaan piti syödä urakalla pois. Ja jos meni vanhaksi, noh, mätä liha nyt on sitten mätää lihaa.

        Mutta oikein kaiholla muistelen sitä, kun vanhat kanat laitettiin pölkylle, kasassa ol päitä, joitten silmät mulkoilivat ja nokat kopisivat. Piha oli täynnä päättömiä kanoja lentelemässä, joita met kakarat sitten kerättiin :D

        Kanaa oletettavasti saa kauppahalleista tai paremmista lihakaupoista, ei ole tullut koskaan tutkittua. Mutta kanasta tehty kanaviillokki, aijaijai, sitä kyllä pitäis joskus ennen kuolemaansa saada valmistettua.

        =DW=


      • Alter ego
        ... kirjoitti:

        Kanaa ei saa oikein mistään.

        Viimeksi syönyt neljännesvuosisata sitten, onnistuin silloin hankkimaan yhden kanan jostain. Pakko myöntää, täysin eri asia oli, kuin broileri, makuakin.

        Kakarana kanoja tuli syödyksi runsaasti, ei seehen aikaan mitään broileria edes ollut kaupoissa. Hyväähän se kana juu. Ainoa vaam, meillä kun oli pientä kanalahommaa, piti sitten urakoida kaikki vanhat, munimisen lopettaneet kanat kerralla. Tota, vanha kana ei välttämättä ole kovin mureaa ja toisekseen kaikkeen kyllästyy. Sitäpaitsi, kana ei säilynyt sen aikaisissa oloissa kovin pitkään, että ne tosiaan piti syödä urakalla pois. Ja jos meni vanhaksi, noh, mätä liha nyt on sitten mätää lihaa.

        Mutta oikein kaiholla muistelen sitä, kun vanhat kanat laitettiin pölkylle, kasassa ol päitä, joitten silmät mulkoilivat ja nokat kopisivat. Piha oli täynnä päättömiä kanoja lentelemässä, joita met kakarat sitten kerättiin :D

        Kanaa oletettavasti saa kauppahalleista tai paremmista lihakaupoista, ei ole tullut koskaan tutkittua. Mutta kanasta tehty kanaviillokki, aijaijai, sitä kyllä pitäis joskus ennen kuolemaansa saada valmistettua.

        =DW=

        DW:lle ja muille kanaa kaipaaville vinkiksi, että katsokaa kaupan pakastealtaaseen. Minä olen nähnyt useissakin eri kaupoissa pakastekanan, ilman päätä :)
        Jos sen sulattaisi hitaasti jääkaapissa, voisi ehkä maut säilyäkin. Luulisin.


      • sitroen.
        Alter ego kirjoitti:

        DW:lle ja muille kanaa kaipaaville vinkiksi, että katsokaa kaupan pakastealtaaseen. Minä olen nähnyt useissakin eri kaupoissa pakastekanan, ilman päätä :)
        Jos sen sulattaisi hitaasti jääkaapissa, voisi ehkä maut säilyäkin. Luulisin.

        Kanaa en ole varmaan lähes 60 vuoteen syönyt paitsi Intianmatkalla.
        Pankaapas merkille kanan lihan väri. Onko se tummaa vai vaaleaa?
        Broilerin lihahan on vaaleaa. Se kun kauppa valehtelee, että ihmiset haluaa vaalealihaista broileria niin ne kasvatetaan maissilla. Geenimanipuloidulla tuontirehulla. Jos kasvatettaisiin kotimaisella viljalla, niin liha olisi tummaa. Ja maukasta. Vaan nyt kauppa saa enemmän voittoa ja myy huonompaa tuotetta. Todistetusti vielä geenimanipuloitu ruoka tekee syöpää ainakin laboratoriohiirille. Euvostoliitto on kieltänyt ruuasta mainoksen, ettei se sisällä geenimanipuloitua tuotetta.

        Toinen asia broilerista on sitten sama kuin kinkusta ja halpamakkarasta: Niihin pumpataan vettä niin paljon kuin suinkin pysyy. Fosfaattia mukana, että pysyy enemmän vettä. Ja sitten myydään vesikin lihana.
        Sama pakatulla lihalla. Sehän on pehmeää löllöä. Oikea liha ei ole sellaista.
        Ja sitten kun sen vesibroilerin, vesikinkun tai vesilihan valmistaa, niin valmiina on pikku nokare itse asiaa ja iso lammikko vesilillinkiä.

        Joulukinkkuja taannoin vertailtiin monena vuotena. Aina oli tulos sama: raaka-aine oli parasta suomalaisessa kinkussa, valmistuote tanskalaisesta. Suomalaisesta kinkusta löysivät sisäänruiskutettuna eniten suolavettä. Ja usein se vesi oli ollut likaistakin. Bakteereja. Tästä oli monena vuotena testejä ja aina samat tulokset, mutta sitten ne testit lopetettiin. Saatte arvata, kenen painostuksesta.

        Itse en ole kinkkua ostanut vuosikymmeniin. Kaupan valmiskinkku maistuu samalle, mille luulisin lahokannon maistuvan. Itse en paista kun on vain yksi syöjä niin tuskin säilyy vaikka sattuisi tulemaankin parempaa kuin valmiskinkku.
        Joskus ostin jonkun minikinkun eli verkkopötkylään survottua lihaa. Valmistin ohjeen mukaan. Tuotteessa maistui vain se verkko, mitä kuitua lienee ollut.

        Ei ole kaupan ahneudella Suomessa rajaa eikä määrää!


      • ...
        sitroen. kirjoitti:

        Kanaa en ole varmaan lähes 60 vuoteen syönyt paitsi Intianmatkalla.
        Pankaapas merkille kanan lihan väri. Onko se tummaa vai vaaleaa?
        Broilerin lihahan on vaaleaa. Se kun kauppa valehtelee, että ihmiset haluaa vaalealihaista broileria niin ne kasvatetaan maissilla. Geenimanipuloidulla tuontirehulla. Jos kasvatettaisiin kotimaisella viljalla, niin liha olisi tummaa. Ja maukasta. Vaan nyt kauppa saa enemmän voittoa ja myy huonompaa tuotetta. Todistetusti vielä geenimanipuloitu ruoka tekee syöpää ainakin laboratoriohiirille. Euvostoliitto on kieltänyt ruuasta mainoksen, ettei se sisällä geenimanipuloitua tuotetta.

        Toinen asia broilerista on sitten sama kuin kinkusta ja halpamakkarasta: Niihin pumpataan vettä niin paljon kuin suinkin pysyy. Fosfaattia mukana, että pysyy enemmän vettä. Ja sitten myydään vesikin lihana.
        Sama pakatulla lihalla. Sehän on pehmeää löllöä. Oikea liha ei ole sellaista.
        Ja sitten kun sen vesibroilerin, vesikinkun tai vesilihan valmistaa, niin valmiina on pikku nokare itse asiaa ja iso lammikko vesilillinkiä.

        Joulukinkkuja taannoin vertailtiin monena vuotena. Aina oli tulos sama: raaka-aine oli parasta suomalaisessa kinkussa, valmistuote tanskalaisesta. Suomalaisesta kinkusta löysivät sisäänruiskutettuna eniten suolavettä. Ja usein se vesi oli ollut likaistakin. Bakteereja. Tästä oli monena vuotena testejä ja aina samat tulokset, mutta sitten ne testit lopetettiin. Saatte arvata, kenen painostuksesta.

        Itse en ole kinkkua ostanut vuosikymmeniin. Kaupan valmiskinkku maistuu samalle, mille luulisin lahokannon maistuvan. Itse en paista kun on vain yksi syöjä niin tuskin säilyy vaikka sattuisi tulemaankin parempaa kuin valmiskinkku.
        Joskus ostin jonkun minikinkun eli verkkopötkylään survottua lihaa. Valmistin ohjeen mukaan. Tuotteessa maistui vain se verkko, mitä kuitua lienee ollut.

        Ei ole kaupan ahneudella Suomessa rajaa eikä määrää!

        Kinkkuvinkki.

        Ei sitä kahden hengen huushollisakaan kinkkua kilotolkulla kulu. Usein ostanut tammikuussa poistokinkun, sahannut kappaleiksi pakastimeen. Halvempaa lihaa hankala keksiä, noin leikkeleeksikääm ja saahan siitä kaikenlaista muutakin.

        Mutta joskus paistanut itse ja heti aluksi pakastanut liiat ja jättänyt nyt sen verran, kun aatteleepi kinkkua jouluna syövänsä.

        Se vaan, en ole ostanut suolaamatonta kinkkua kuin pari kertaa. Toiminut paljon paremmin, kuin harmaasuolatut. Kun mun mielestä nyt melkein mikä tahansa on liian suolaista. Mulla on sellainen helkkarin suuri ruiskukin lihan suolaamista varten. Suolaa, sokeria, salpietari, vettä, siitä keittelee liuoksen ja pruupailemaan. Liha imee vain määränsä nestettä, liika tulee kyllä pois. Ruiskuttamalla se leviää tasaisesti. Joskus koitin suolata kinkkua ipottamalla. Ei toimi, pinta kuin jozo-paketti söisi, sisältä suolatonta. Vaatii ehkä kovinkin pitkän ajan todella miedossa suolavedessä liottelemista.

        Ai niin, salpietari. No siitä tulee punainen väri, paljon paremman näköistä lihaa. Salpietarissa nykyisin yks ongelma. Sitä saa apteekeista, mutta samalla voi päätyä poliisin rekistereihin epäiltynä pommin rakennusaineita hankkivaksi terroristiksi.

        Niettä ehdotan, paista vaan ite kinkku, kyllä se sieltä pakkasesta tulee syötyä loppuun.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Kanaa ei saa oikein mistään.

        Viimeksi syönyt neljännesvuosisata sitten, onnistuin silloin hankkimaan yhden kanan jostain. Pakko myöntää, täysin eri asia oli, kuin broileri, makuakin.

        Kakarana kanoja tuli syödyksi runsaasti, ei seehen aikaan mitään broileria edes ollut kaupoissa. Hyväähän se kana juu. Ainoa vaam, meillä kun oli pientä kanalahommaa, piti sitten urakoida kaikki vanhat, munimisen lopettaneet kanat kerralla. Tota, vanha kana ei välttämättä ole kovin mureaa ja toisekseen kaikkeen kyllästyy. Sitäpaitsi, kana ei säilynyt sen aikaisissa oloissa kovin pitkään, että ne tosiaan piti syödä urakalla pois. Ja jos meni vanhaksi, noh, mätä liha nyt on sitten mätää lihaa.

        Mutta oikein kaiholla muistelen sitä, kun vanhat kanat laitettiin pölkylle, kasassa ol päitä, joitten silmät mulkoilivat ja nokat kopisivat. Piha oli täynnä päättömiä kanoja lentelemässä, joita met kakarat sitten kerättiin :D

        Kanaa oletettavasti saa kauppahalleista tai paremmista lihakaupoista, ei ole tullut koskaan tutkittua. Mutta kanasta tehty kanaviillokki, aijaijai, sitä kyllä pitäis joskus ennen kuolemaansa saada valmistettua.

        =DW=

        Ihana muistella noita lapsuuden kesiä, kanojen hoito oli kivaa. Meillä oli kesäisin neljä hanhia ja joskus kalkkunoitakin. Vapaasti kepsuttelivat pihassa. Tällainen seinälautanen on mulla seinällä muistuttamassa siitä ajasta ja aina kun katson tota niin muistuu mieleen kotipiha.

        http://ajattomatastiat.fi/tuotteet.html?id=27/489


      • Syödään kanaa! kirjoitti:

        Muistatko enää miltä maistui ihan oikea kana? Oletan sun kuuluvan tähän ikäryhmään ja syöneen kouluaikanas kanaviillokkia mustaherukkahillolla, kanakeittoa jne.
        Ai että oon niitä kaivannu! Broisku ei todellakaan ole lähinnä oikeaa kanan makua vaan vaatii vaikka mitä mausteita.

        Joo muistan että koulussa oli kanaviillokkia. Ja Ruotsissa asuessa noin kolkyt vuotta sitten sain hyvää kanaruokaa chileläiseltä ystävältäni. Se oli tosi hyvää kanakeittoa.


      • Alter ego
        Alter ego kirjoitti:

        DW:lle ja muille kanaa kaipaaville vinkiksi, että katsokaa kaupan pakastealtaaseen. Minä olen nähnyt useissakin eri kaupoissa pakastekanan, ilman päätä :)
        Jos sen sulattaisi hitaasti jääkaapissa, voisi ehkä maut säilyäkin. Luulisin.

        Tulikin sitten tilanne että pitää korjata itseni antamaa infoa...

        Kävin tänään kaupoilla ja olin toivorikkaana pakastealtaalla mutta eihän siellä mitään kanaa ole! Kananpoikaa, Kyckling på svenska :(

        Kysäisin myyjältä että onko teillä oieaa kanaa niin nuori mies katsoi minua silmiään räpytellen että tuossa on ja osoitti sitä kananpoikaa. Pöh. Se mitään kanaa....
        Niin että sorry vaan kun tulin niin leuhkasti neuvoneeksi aiemmin väärin. Ei ole kanaa enää Suomessa taviksille?


    • Cloetta...

      Pitkään haudutettu kaalilaatikko on yksi parhaimmista ja maistuvimmista ruuista mitä tiedän. Maksapihvit perunamuusi toinen. En ole mausteisen ruuan ystävä vaan tykkään perusmauista ja "suomalainen keittiö" on paras!

      • Njammm ...

        Yeap, olet oikeassa; kaalilaatikko on aivan mahtavan ihana perusruoka. Silloin kun sen mausteet, meirami, pippuri ja siirappi, osuvat kohdalleen ja lautasella on myös puolukkaa, niin kieli menee mukana.


    • Pullaton

      Olen ollut töissä paikassa, jossa tehtiin ruokaa juhlijoille. Sen paikan smetanalohi saa syljen tirskumaan kielen alta. Jos taivaassa on ruokaa, se on juuri sellaista. Ja vaikka en olekaan mikään pihvilihaintoilija, niin myös sen paikan punkkupaisti on lihaksi sangen hyvää.

      Kaikista parasta ruokaa on kuitenkin omasta mielestäni salaatit ja leipä. Ja silloin kun voi ottaa ruokajuomaksi viiniä, niin ruokanautinto on taattu. Jotkut ihmiset sanovat, että ei ole mitään parempaa kuin lämmin pulla ja maito. Minä sanon, että ei ole mitään niin hyvää ja nautittavaa kuin lämmin sämpylä ja hyvä viini.

    • U. Ilmanen

      Lihis kahdella nakilla ja sinapilla, nakkarilta ostettuna ja paikalla syötynä.

      • vaka vanha

        Näköjään muitakin kulinaristeja paikalla.


    • Hei kun keikuskelen

      Juuri äsken lykkäsin uuniin ruokaa ja tulin siksi aikaa koneelle, että saisin edes hieman tökätä herkkuruokani ajattelemista taustalle, ettei kuolanystyrät rasittuisi liiallisesti.

      Uunilohi on nyt tuloillaan ja voi että että että se on hyvää. Ihan niin hyvää, että silmänmunat muljahtelee sitä syödessä. Joka suupalan jälkeen on pakko hokea "Oi jee ku on hyvää, oi jee ku on hyvää" :) Mutku se vaan ON niin hyvää.
      Lohikeitto kans ja oikeastaan kaikki keitot on ah niin hyviä, sikälimikälisikäli ne on Maustettu presiis oikealla tavalla.

      Rakastan ruuanlaittoa. Arvelen, että jos en olisi ammatiltani se, mikä olen, niin olisin varmaan perustanut ruokaravintolan. Kenties liemiravintolan tai liemi-ja kastikeravintolan. Jotain tommosta kait. Aika onnistuneita liemiä muiden mielestä teen. Kalakeitto on erityisesti hanskassa. Noh, ei mikään ihme, kun olen keväällä syntynyt ja olen Kalat ja monessa liemissä itsekin lillunut :)

      Elikkä luontorakkauden ja eläinrakkauden lisäksi rakastan hyvin tehtyjä murkinoita.

      • Kohta ollaan kaikki teillä syömässä...


      • ...

        Jotenkin samoilla linjoilla.

        Suomesaa hyrää pikaruokaketjut, muutenkin ketjut, jotka kosiskelee tietysti maksavia asiakkaita. Soo, taxtreepitserioitaainoina mikpailijoina.

        Misä gitossa on suomalainen keittiö?

        Etenkin suomalainen pikaruokakulttuuri? Nyt, tähän päivään, lihins tai lörtsy, ukas suomalaisen perinteisisita ruokalajeita, niitä muuten hankala saada mistään kioskilta. Suomalaiseen ruokakulttiiriin kuuluu piirakat jne, osana karjalaista kansanperinnettä, mutta, missä on lihapiirakat mäkkärisä`?

        Samaten just kirjolohisoppa. Perintiestä suomalaista juhlaruokaa on on lohisoppa. Mutta sen merkitys olematon. Harvasta paikata sitä oikeaa lohisoppaa saa. melkein kaikki tehty kirjolohesta, mikä aivan eri aisia. Samaa juttu, kun broilerista tai kanasta tehdyn "janaviillokin" välillä.


        Mustamakkara pitelee pintaansa jossain päin suomea, samaten Oulun kärkkäri. Mutta suomalaista pikaruokakulttuuria ei tavallaan ole olemassa. Eipä siinäauta veteraanipäivänä tarjolla oleva soppakanuunasssa oleva hernekeitto. Hernekeittoa hnkala saada ravintolassa eteensä lautasella noin muuten.

        Suomalainen keittiö rypee alennustilassa. Mahdollisuuksi ois vaikka mihin, Ainona vauhteehto kai on järkytttävän kallis kylmäsvuporo jossain annoksessa. Miks lörtsyista mustasta makkarasta, tai Särä tai Mykykykeitto tai savistetut sisäelimet.paistetut nauriit tms. ei ole hittä edes kotimaassa ??????????

        Perinneruokaa kehiin. Pikapaari sushiravintolan kilpailijaksi, missä tarjoillaan erilaisia suutarinlohia ? Tai paari, missä tarjoillaan erilaisia naurisruokia tai pettua?

        Kyllä se on suomalaistten alemmuudentunnetta, ettät täällä ei olla kehittämässä omaa ruokakulttuuria,. Minne unohtunut hirvipaisti tai kuivatut särjet?


    • vaka vanha

      Kyllä se on höyrytetty lihapiirakka kahdella nakilla oikein maustein.
      Jostain pirun syystä on sellainen setti johon en kyllästy vaikka onkin kuulemma epäterveellinen ja lihottava ape.
      Tosin kaikki lihapiirakat ja nakit eivät täytä kriteereitä, mutta mulla on ylitsepääsemättömät suosikit joita saan joko parilta kiksalta tai sitten höyrytän ne kotona syöntikuntoon. Ja valmistukseen liittyy parit kikat jotka olen saanut ja joita en kerro.
      En tiedä että voiko tätä suomalaiseksi perinneruoaksi sanoa, mutta on niitä ainakin myyty ja syöty jo kauan ennen kun hampurilaiset, pitsat, kebabit ym. valtasi täällä pikaruokamarkkinat.

      • ...

        Karjalaista kansanperinnettä.

        Joskus kyllä luin tämän suomalisen lihapiirakan menestystarinan jostain. Se ei itseasiassa ole valtavan pitkä, mutta menestyksekäs. Mutta se juontaa ihan varmasti juurensa karjalaiseen piirakkaperinteeseen. Olemassa hitosti muitakin piirakoita, kuin se tavaran näköinen perinteinen karjalanpiirakka.

        Ite syönyt monenlaisia piirakoita, yks suosikki on kaalipiiras. Suunnalleen samaa kamaa, kuin lihiskin, kiinteänpi ja munkin kokoinen, sisällä kaalia, sipulia ja pikkasen lihaa. Oikkein maukasta. Noissa piirakoissakin, jokaseudulla laisensa ja koostumus ja sisältö vaihtelee.

        Mainitaan puljonki. Eli lihaliemi, siinä kiehautetaan piirakka. Tällaset "perinteiset" suomalaiset lihapiirakat ei ole hyviä keitämiseen, liian pehmeitä, hajoavat ja tulevat vetisiksi. Kannattaa kokeilla lihaliemessä höyryttämistä.

        Lörtsyä saa sanoa lörtsyksi, loistava asia. Mutta syö meitsikin mieluusti joskus lihapiirakan. Se vaan mun mielestä pitää just olla sopivasti höyrystetty, laatunakeilla ja ehdottomasti snakarilla pakkasessa ulkona syöden:D. Noh, menee niitä muutenkin. Meitsi ihanstunut noihin uudempiin maustettuhin tai grahamlihapiirakoihin, niihin pieniin.Joku valmistaa kohtalaisen hyviä chilipiirakoita, myydään kaupoissa. Ne mun mielestä kiinteämpiä ja koko miellyttää mua. Grahampiirakat mun mielestä erittäin maukkaita suoraa jääkaapista.

        Päätän piirakkapoliitisen kommenttini tähän.

        =DW=


    • hapankurkkuja peruna

      hapankaalista mmmmmm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe