Muo vai mua?

muosuo

Kumpaa käytätte puhekielessä minua-sanan tilalla, muo vai mua? Ja mistäpäin ootte kotosin?
Oon miettiny, et onko kyseessä joku murre juttu, mut en oo saanu vastausta. Ite oon Etelä-Suomesta ja käytän muotoa "muo", mut lähes kaikki muut tuttavat tuntuvat käyttävän mua-sanaa. Voisko joku valasta tyhmää?

11

3808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyhmää

      Voisko joku valasta tyhmää MITÄ? Huomauttaisin, että valaat ovat rauhoitettuja, joten tyhmiäkään valaita ei saa pyytää, kiusata tai häiritä.

      Koska kuitenkin oletan sinut maanisäkkääksi, epäilen, että olet joko a) tylsä trollaaja tai b) sairaalloisen hyperkorrekti pers., jonka miälestä on hianoa sanoa "muo", ihan niin kuin on hianoa sanoa "suomi" pro "suami", "pieno" pro "piano", "Kiesma" pro "Kiasma" etc. ad inf. & nauseam.

      • muosuo

        Itseasiassa, en ole a enkä b vaihtoehtosi. Ihan tosissani esitin kysymykseni. Muo-sana tuntuu vaan paljon luonnollisemmalta mulle kuin sana mua. Sen takia oisin halunnut tietää, johtuuko se jostain murteesta.


    • äidinkielenopettaja.

      Käytän aina sanaa "mua" minua-sanan puhekielisenä muotona. Järkytyin aikoinaan suuresti, kun huomasin joidenkuiden käyttävän "muo"-sanaa tässä merkityksessä. Ja olen kotoisin Itä-Suomesta.

      • Anonyymi

        Ensimmäistä kertaa satuin kyseisen sanan muo yhden ihmisen WhatsApp viesteissä. Olin hetken silleen, et voi ..tu, mikä ihme se tämmöinen sana on ja vedin kieltämättä itseni suunnilleen hermoromakduksen partaalle. Sen verran jostain kumman syystä sana resonoi ja oli pupillit sulaa siihen paikkaan varsin hyvää artikulointia muo nio = uonio. Toisaalta en yhtään ihmettele faktaa, että natiiveilla suomalaisilla on vaikeaa nykyään kirjoittaa oikein Suomen kieltä tai osata kielioppia.


    • hämmästyttävää

      En ole koskaan kuullutkaan "muo"-sanaa vaikka olen ikäni asunut Etelä-Suomessa.

    • Minäkään ei ole koskaan kuullut "muo"-muotoa, vaikka olen Uudellamaalla asunut koko ikäni.

    • kuulotestiin?
    • 13+9

      Täysin uusi juttu minulle, ikäni Etelä-Suomessa asuneelle mutta muuallakin Suomessa aika paljon liikkuneelle ja eri murrealueiden ihmisiä paljon tuntevalle tuo "muo".

    • kysymys..

      Miksi et ole muuttanut muotoa oikeaksi, jos kerran tiedät, että oikea muoto on mua?

      Miten muut kielesi voivat?

    • Hypokorrekti

      Miksi ihmeessä se olisi "muo"? Ei sellaista murretta olekaan, jossa partitiivin pääte olisi -o. Tai onhan niitä yksilömurteita, idiolektejä, joissa voi esiintyä ihan mitä ilmiöitä tahansa. Ymmärretyksi tullakseen kannattaa se idiolektikin tietysti pitää jonkinnäköisessä ruodussa.

      Ehkä kielesi ei vain taivu tuollaiseen diftongiin. Puhutaanhan sitä samantapaisesta syystä olumppialaisista ja hylä-tuotteista.

      Olen minä kuullut joidenkin laulelevan "Suo vain yli kaiken mä rakastan", kun pelätään vissiin niin kovasti 'sua'n kuulostavan maalaiselta.

      • Anonyymi

        Miksi muota sorretaan, vaikka on auo, duo, juo, luo, nuo, puo, quo, suo, tuo, vuo...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe