Vanhemmiten oppii ymmärtämään elämän moninaisuutta

SYDÄMEN PEILI

Hei. Olen teitä vanhoja hieman nuorempi kirjoittelija, tuskin haittaa. Uteliaisuuttani olen perehtynyt myös tähän palstaan.

Tuolla aloituksella haluan esiintuoda näkemykseni siinä mittakaavassa esiin, kuten se on mahdollista.

Moni on varmasti kokenut elämässään ns. yhtä sun toista. Eli perheen sisällä, työssä, ihmissuhteissa ja parisuhteissa mm. on tapahtunut ja sattunut.

Ikävä kyllä käsittelemättömät asiat jättävät sisäisiä ristiriitoja ja muodostavat
kompleksin itse kullekin.

Asiaan. Olen nuorempi, mutta paljon nähnyt. Jotenkin arvioisin asian olevan niin, että omista tunteistaan puhuminen ja niiden ilmaiseminen auttaa. Vanheminen tuo tietysti mukanaan liitännäisinä sairauksia, menetyksiä ja lasten kautta usein koetaan tuskaa.

Ikävä kyllä suomalaiset ovat aivan liian sulkeutuneita ja jotenkin kai ennen tapakasvatus vaikenemisen kannalla, kotona ei saanut puhua tai itkeä. Itkemisessä ei ole mitään hävettävää, saa itkeä, kunhan ei krokotiilinkyyneleitä.

Kaunan ja vihan tunteita on itse kullakin, mutta mikäli asiat vaivaavat mielessä omasta mielestä liikaa, olisi ne syytä purkaa.

Elämän moninaisuuden ymmärtäminen vaatii myös itsensä hyväksymistä. Sitä ennen tietenkin itsensä tuntemusta. Aina ei tarvitse suorittaa elämää, vaan elää sitä ja hyväksyä realiteetit. Myös vanhenemisen.

Jokainen meistä kärsii ajoittain riittämättömyyden tunteista ja haluaa esim. kilpailla. Kuitenkin peiliin on hyvä katsoa välillä. Niin sanotusti sydämen peiliin, itseensä. Normaali peili näyttää vain rypyt, eikä niitä kannata liikaa tuijottaa.

Soittakaa lapsillenne, jos olette väleissä, sisaruksille ja mikäli kovin masentaa niin silloin on syytä kertoa siitä muille. Muistakaa, että aina on joku joka kuitenkin välittää. Sydän vaatii niin sanotusti avausta välillä.

Pinnalliset kahvipöytäkeskustelut voisi jättää elämästä kokonaan pois. Tarkoitan siis, ettei teeskennellä tarvitse, kyllä sen huomaa. Ainakin useimmiten.

Elämä jo itsessään on ihmeellistä ja arvokasta, vaikkakin usein tuskallista. Niistä arvokkaista, pienistä asioista löytyy se tasapaino itsensä kanssa.

116

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakaa vanha

      Vanhoja ollaan, neuvojako tyrkytät, ei tarvitse, me osataan jo.

      • älä sinä hätäile

        70 ja 80 ovat meitä vanhempia, saa sitä tuntea itsensä vanhaksi.


      • vakaa vanha
        älä sinä hätäile kirjoitti:

        70 ja 80 ovat meitä vanhempia, saa sitä tuntea itsensä vanhaksi.

        Niinhän minä sanoin, en hätäile ollenkaan.
        Kirjaviisauksia lapsonen meille tyrkyttää, vanhaa tuttua juttua.


      • ----
        vakaa vanha kirjoitti:

        Niinhän minä sanoin, en hätäile ollenkaan.
        Kirjaviisauksia lapsonen meille tyrkyttää, vanhaa tuttua juttua.

        Muna neuvoo kanaa.


    • täti ja pelakuu

      Elämä on oppimista ja kypsymistä. Sinäkin vielä ehdit.

    • att2

      Olet aivan oikeassa kiitos vain kirjoituksesta.

      Suomalaiset tuttavuudet olen jättänyt pois. (täällä on hyviä)

      Mitä peiliin tulee hyvin näkyy vanhentuminen. Sydämmen avaus tulee kun kuuntelee vanhoja suomalaisia molli sävelmiä.

    • Auts! Mikäs terapeutti tänne nyt ilmesty?

      "teitä vanhoja", kiitti vaan.

      • Iltaa minttu arvaa naurattiko. Vanhemmiten oppii ymmärtämään, niin mitä? Oletko jo varannut papan kaa liput ensikesän rock-festareille?


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Iltaa minttu arvaa naurattiko. Vanhemmiten oppii ymmärtämään, niin mitä? Oletko jo varannut papan kaa liput ensikesän rock-festareille?

        Moi Korppis!

        Oon kyllä googlaillut tapahtumia, lippuja ei oo vielä minnekään.

        Pitäis kai varata, ennenkuin siideripissikset vie kaikki.

        :D


    • €--

      Elämä on kypsyttänyt niin miten, takaraivossa on vielä kakaruutta että hauvvan reunallakin tulee savolaene virne nuamalle,,, sisäisesti ettei vaan kukaan huomoo.

    • ....

      Olen tässä pähkäillyt, missä ominaisuudessa opetat itseäsi vanhempia vanhenemaan.

    • ::::

      En tunne itseäni niin vanhaksi. Olen terve ja elämänhaluinen 60 . Minäkin pidin aikoinaan ikäisiäni ikäloppuina, kyllä sinä tiedät kun tulet tähän ikään, jos elää saat.

    • Viaton sivullinen

      Kaikki nuoret on nähneet hirveän paljon. Minä en ainakaan tiedä mitään, olen
      kalkkis ja dementti. Kysy joltain nuoremmalta.

    • täti vihreä

      Jaaha, normaali viikonlopun vanhojen ärsyttämisaloitus, mutta meepä kasikymppisiin, siellä on ne vanhat. Meihin ei pilkkasi uppoa.

    • äijä.

      -niin, aloittaja huomaa, et meillä ei ole aikaa kirjoitella pitkiä sepustuksia, koska olemmehan niin tosi vanhoja, aika käy vähiin, kupsahtaa voimme ihan koska vain...pitää keskittyä elämässä siihen mitä oikeasti haluaa, ja mitä aidosti sydän värähdellen toivomme löytävämme....roikun netissä, tai makaan sohvalla...:)

    • eppu2

      Oikein hyvä kirjoitus, mutta on vaan väärällä palstalla.

    • silitä vähän

      Täällä on monta joka voisi vielä syventyä esim. tähän aloittajan kappaleeseen, varsinkin sen viimeiseen virkkeeseen:

      "Soittakaa lapsillenne, jos olette väleissä, sisaruksille ja mikäli kovin masentaa niin silloin on syytä kertoa siitä muille. Muistakaa, että aina on joku joka kuitenkin välittää. Sydän vaatii niin sanotusti avausta välillä."

      Mutta ei, eihän me tarvita ketään opettamaan, ei ainakaan nuorempaa kuin me! Me ollaan niin kuin on oltu ennenkin ja osataan kaikki ----------- eikä tapojamme muuteta. Niin s'oon ja nyrkki silimään !

      Voi pyhä sylvi! Menetetty sukupolvi olemme me :).

      • älytöntä...

        Eiköhän tässä iässä osata jo hoitaa asiat, turhaa räpätät.


    • muistikirjan antia

      *Sä lapsen uskos' säilytä, se on sun paras ystävä*

    • SYDÄMEN PEILI

      En kirjoitustani tarkoittanut millään muotoa loukkaavaksi, vaan halusin korreloida erinäisiä näkökulmia kuten tällä palstalla on ollut tapana ihmisillä tehdä.

      Usein puhutaan vanhenemisen tuskasta ja eritoten siitä, että jotkin asiat ovat jääneet selvittämättä ja unholaan. Tarkoitan tällä oman itsensä näkemistä arvokkaana yksilönä ja sitä että itsesyytökset tulisi unohtaa.

      Jokainen tekee virheitä ja valintoja. Minä pohdin omaa vanhenemista myös ja toivon, että elämäni aikana osaan arvostaa juuri niitä asioita, jotka antavat sen oikean merkityksen.

      Mikäli joku teistä koki loukkaavana jonkin sanontani, pahoittelen asiaa. Tätä kautta saa myös oppia ja näkökulmia, kiitos siitä teille, arvon vanhat.

      Ja lisää vain kirjoituksia.

      • huono yritys

        Eiköhän tämä jo riitä, et saa meitä hermostumaan. Poikkesit ja heti tiedät mitä palstalla tapahtuu. Puhuit itsesi pussiin.


      • ent. siivoojaparka

        Aikaa myöten
        olen varmasti saava
        askeleet raskaat
        ja sydämen viisaan.
        Mutta kaivaten silloin
        olen muistava kaukaa
        tämän päivän kauniin ja tuskallisen,
        jona ikkunassa minä yksin seison.
        Sade ruusuja ruoski
        ja muratti muuriin painautui
        kuin ahdistettuna tuskissaan.
        Niin turvaa etsii
        sydän ystävän luota...

        Tuo on siis (muistaakseni) Aale Tynnin runosta. En kopioi kokonaan, koska se joittenkin tietojen mukaan on lainvastaista.

        Vanhuuttaan odotellen e.sp


      • tuttu juttu
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Aikaa myöten
        olen varmasti saava
        askeleet raskaat
        ja sydämen viisaan.
        Mutta kaivaten silloin
        olen muistava kaukaa
        tämän päivän kauniin ja tuskallisen,
        jona ikkunassa minä yksin seison.
        Sade ruusuja ruoski
        ja muratti muuriin painautui
        kuin ahdistettuna tuskissaan.
        Niin turvaa etsii
        sydän ystävän luota...

        Tuo on siis (muistaakseni) Aale Tynnin runosta. En kopioi kokonaan, koska se joittenkin tietojen mukaan on lainvastaista.

        Vanhuuttaan odotellen e.sp

        Runoilijan runon voi vapaasti esittää, kun on kulunut runoilijan kuolinvuodesta 70v.
        Muutenhan sen voi laittaa linkkinä, alkuun vaikka pari riviä esille.


      • ent. siivoojaparka
        tuttu juttu kirjoitti:

        Runoilijan runon voi vapaasti esittää, kun on kulunut runoilijan kuolinvuodesta 70v.
        Muutenhan sen voi laittaa linkkinä, alkuun vaikka pari riviä esille.

        Vasta 17 vuotta näyttää olevan Aale Tynnin kuolemasta. En halua olla pikkurikollinen. Mikäs ero siinä sitten on linkittääkö vai siteeraa?


      • juttu tuttu
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Vasta 17 vuotta näyttää olevan Aale Tynnin kuolemasta. En halua olla pikkurikollinen. Mikäs ero siinä sitten on linkittääkö vai siteeraa?

        Runoilijan tekijänoikeudet säilyvät tuon 70 vuotta, jolloin sen suora kopiointi ei ole ilman lupaa sallittua. Joten koko runon tänne tuonti on kopiointia, linkitys on sallittua. Niin sanoo Suomen laki.

        Useinpä täällä näkyy niin tehtävän.


      • .Siilimuori
        huono yritys kirjoitti:

        Eiköhän tämä jo riitä, et saa meitä hermostumaan. Poikkesit ja heti tiedät mitä palstalla tapahtuu. Puhuit itsesi pussiin.

        Palstan käänteet tuntuvat olevan hyvinkin tutut;)..ei siinä mittöä vaik kirjoittaa, mut kovin kliseetä on juttunsa.


      • ent. siivoojaparka
        juttu tuttu kirjoitti:

        Runoilijan tekijänoikeudet säilyvät tuon 70 vuotta, jolloin sen suora kopiointi ei ole ilman lupaa sallittua. Joten koko runon tänne tuonti on kopiointia, linkitys on sallittua. Niin sanoo Suomen laki.

        Useinpä täällä näkyy niin tehtävän.

        Sitten on minun onneni, että en ole kopioinut sitä kokonaan päähäni. Sitaatteihinkaan en uskaltanut laittaa, koska muisti alkaa jo joskus heittää tässä iässä ja tuo voi yhtä hyvin olla vain minun uusi sovitukseni hänen runostaan.


      • huono yritys
        .Siilimuori kirjoitti:

        Palstan käänteet tuntuvat olevan hyvinkin tutut;)..ei siinä mittöä vaik kirjoittaa, mut kovin kliseetä on juttunsa.

        Jostain kopsattuja, noita kliseitä löytyy kirjoista.


      • tuttujuttuja
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Sitten on minun onneni, että en ole kopioinut sitä kokonaan päähäni. Sitaatteihinkaan en uskaltanut laittaa, koska muisti alkaa jo joskus heittää tässä iässä ja tuo voi yhtä hyvin olla vain minun uusi sovitukseni hänen runostaan.

        Totta. Onpa noita vastarunoiltujakin ihan "oikeiden" runoilijoiden runoja ollut.
        Minä kun olen laiseni lainkuulijainen, olen tuon säännön painanut mieleeni.
        Tuolla on olympiavoittajan runo:

        http://suolasuinen.blogspot.fi/2013_09_01_archive.html


      • ent. siivoojaparka
        tuttujuttuja kirjoitti:

        Totta. Onpa noita vastarunoiltujakin ihan "oikeiden" runoilijoiden runoja ollut.
        Minä kun olen laiseni lainkuulijainen, olen tuon säännön painanut mieleeni.
        Tuolla on olympiavoittajan runo:

        http://suolasuinen.blogspot.fi/2013_09_01_archive.html

        Katohhan! Voi jestas...


      • 110245

        Kuten huomasit täällä arvostellaan herkästi. Olen itse saanut elää hienoa elämää. En tiedä minkä ikäinen olet, mutta yritä elää äläkä kerää roinaa ympärillesi.Ja panosta ihmissuhteisiin. Elämä on tässä, ykskaks se voi loppua.


      • t.l.

        Juuri näin. Kuten alempana kirjoitin, kirjoituksesi voidaan tulkita niin monella tavalla ja kaiken lisäksi me luomme kirjoittajasta "oman näköisemme" tuntematta vastapuolta.


      • .Siilimuori
        .Siilimuori kirjoitti:

        Palstan käänteet tuntuvat olevan hyvinkin tutut;)..ei siinä mittöä vaik kirjoittaa, mut kovin kliseetä on juttunsa.

        Oikeestaan haluaisin poistaa edellisen kommenttini. Jokaisessa ikäkaudessa on omat havaintonsa, oivalluksensa. Mitkä vahemmalle on itsestäänselvyyksiä ja koettuja, nuoremmalle ne ovat uusia tuoreita oivalluksia. Kaikkien meidän täytyy käydä ne omalla tavallamme läpi. Ihan ite.


      • ------
        .Siilimuori kirjoitti:

        Oikeestaan haluaisin poistaa edellisen kommenttini. Jokaisessa ikäkaudessa on omat havaintonsa, oivalluksensa. Mitkä vahemmalle on itsestäänselvyyksiä ja koettuja, nuoremmalle ne ovat uusia tuoreita oivalluksia. Kaikkien meidän täytyy käydä ne omalla tavallamme läpi. Ihan ite.

        Voithan pyytää poistoon.


      • .Siilimuori
        ------ kirjoitti:

        Voithan pyytää poistoon.

        Okei, katotaan lähteekö.


      • .Silimuori
        .Siilimuori kirjoitti:

        Okei, katotaan lähteekö.

        Ei lähteny.


    • einon murheet

      Ja vuodet ne käy yhä vaikeammaksi. Ja haaveet käy yhä haikeammaksi.........kai huominen uus tuo lohdun ja loppuvi rauhattomuus. Yö loppuu, mut murheet ne palaa

    • SYDÄMEN PEILI

      Arvostan elämää itsessään ja ihmisiä jotka välittävät myös muista kuin itsestään.

      Minua kiinnostaa myös humanitäärinen apu ja ihmisten auttaminen, oli nuori tai vanha.

      Sen olen huomannut, että usein tulee vääriä käsityksiä nuoremmista teille vanhemmille,ns koska aina on se sukupuolten välinen kuilu.

      Ehkä jokaiselle olisi tärkeää juuri tutkailla itseään, oloaan ja saada kumppanilta tukea, jos sellainen on. Jokainen kaipaa läheisyyttä ja ymmärrystä.

      Omista murheista ja huolista on erittäin viisasta (kuten tiedätte) puhua.

      Monesti yksilö salaa sen tuskansa. Elämä on kuitenkin myös iloisia asioita täynnä, nauttikaamme niistä. Usein voi löytää jonkin aivan uuden asian josta nauttii.

      Mikäs minä olen neuvomaan. Kunhan pohdin.

    • €--

      Omalta kohdalta olen huomannu kun iänmyötä rauhoittuu, sitä ajattelee asioita syvämmellisesti, mutta sama minä asuu minussa kuin nuorena ehkä silloin luuli ajatuskin muuttuu vanhetessa, ei minussa ole niin käynyt, fyysisesti muuttuu jokainen.

      • .Siilimuori

        Mie kait se vielä oottelen et millon se murrosikä alkaa :)


      • ent. siivoojaparka
        .Siilimuori kirjoitti:

        Mie kait se vielä oottelen et millon se murrosikä alkaa :)

        Minusta vaikuttaa siltä, että joku osa minua on jäänyt ikuiseen murrosikään. Taitaa joskus aina pulpahtaa se uhmaikäinenkin esiin. Kiva, jos tulee lunta niin pääsee pulkkamäkeen. Ei niin pitkällä vielä, että vaippaikäinen olisi esitellyt itsensä. Tulee kai sekin aikanaan.

        Selvästi keräilijäluonne, kun ei pysty heittämään itsestään niitä eri ikäisiä pois.


      • .Siilimuori
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Minusta vaikuttaa siltä, että joku osa minua on jäänyt ikuiseen murrosikään. Taitaa joskus aina pulpahtaa se uhmaikäinenkin esiin. Kiva, jos tulee lunta niin pääsee pulkkamäkeen. Ei niin pitkällä vielä, että vaippaikäinen olisi esitellyt itsensä. Tulee kai sekin aikanaan.

        Selvästi keräilijäluonne, kun ei pysty heittämään itsestään niitä eri ikäisiä pois.

        Sama tunne minulla, tosin koskaan en ole mitään varsinaista murkkuikää viel kokenu.
        Onneksi on nuo sisaren lapset, mikä ihana tekosyy olla lapsi ja leikkiä.


      • ent. siivoojaparka
        .Siilimuori kirjoitti:

        Sama tunne minulla, tosin koskaan en ole mitään varsinaista murkkuikää viel kokenu.
        Onneksi on nuo sisaren lapset, mikä ihana tekosyy olla lapsi ja leikkiä.

        Sinulla oli sitten oma identiteetti selvänä jo lapsesta saakka? Kiitä onneasi. Minä olin aika toisten hermoja koetteleva siinä lapsuuden ja aikuisuuden välillä, jos niin joskus ehkä vähän vieläkin, mutta kun se murrosikäinen syvällä sisällä etsii vieläkin identiteettiään.


      • .Siilimuori
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Sinulla oli sitten oma identiteetti selvänä jo lapsesta saakka? Kiitä onneasi. Minä olin aika toisten hermoja koetteleva siinä lapsuuden ja aikuisuuden välillä, jos niin joskus ehkä vähän vieläkin, mutta kun se murrosikäinen syvällä sisällä etsii vieläkin identiteettiään.

        No en tiiä oliko, ei vaan ollu aikaa eikä mahiksia kaikenmaalimn kotkotuksiin kun piti hankkia itselleen rahaa elatukseen ja ammatti.


      • 110245
        .Siilimuori kirjoitti:

        No en tiiä oliko, ei vaan ollu aikaa eikä mahiksia kaikenmaalimn kotkotuksiin kun piti hankkia itselleen rahaa elatukseen ja ammatti.

        Ei mullakaan ollut rahaa ja aikaa kotkotuksiin. Jo 12-vuotiaana huolehdin kehitysvammaisesta pikkusiskosta, hoidin talouden ja lypsin lehmät, kun äiti oli matkalla. Eipä tuuosta ole haittaa ollut, osaan arvostaa tätä nykyeloa, kun ei tarvitse huolehtia kenestäkään. Ei tarvinnut olla miehillekään omaishoitaja, kun lensivät pois hetkessä. Osittain olen elänyt nurinpäin.


      • .Siilimuori
        110245 kirjoitti:

        Ei mullakaan ollut rahaa ja aikaa kotkotuksiin. Jo 12-vuotiaana huolehdin kehitysvammaisesta pikkusiskosta, hoidin talouden ja lypsin lehmät, kun äiti oli matkalla. Eipä tuuosta ole haittaa ollut, osaan arvostaa tätä nykyeloa, kun ei tarvitse huolehtia kenestäkään. Ei tarvinnut olla miehillekään omaishoitaja, kun lensivät pois hetkessä. Osittain olen elänyt nurinpäin.

        Miäkin olin 11-vuotuista alkaen kesätöissä jotta sain ommaa rahhaa ja toisaalta niin ruukattiin tehä. Opinpahan työntekkoon ja töitä on riittäny.


      • ent. siivoojaparka
        .Siilimuori kirjoitti:

        Miäkin olin 11-vuotuista alkaen kesätöissä jotta sain ommaa rahhaa ja toisaalta niin ruukattiin tehä. Opinpahan työntekkoon ja töitä on riittäny.

        Puutarhurin pentuna olin kesätöissä heti kun konttaamaan opin.
        Miksi te aloitte töistä ja rahasta puhumaan murrosiän yhteydessä? Ei siihen välttämättä vapaa-aikaa ja rahaa tarvita.


      • .Siilimuori
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Puutarhurin pentuna olin kesätöissä heti kun konttaamaan opin.
        Miksi te aloitte töistä ja rahasta puhumaan murrosiän yhteydessä? Ei siihen välttämättä vapaa-aikaa ja rahaa tarvita.

        Tarvitaan, kun kunnolla kuohuu ni kyllä siihen aikaa tarvitaan. Mutta kun ajatukset on mielekkäässä tekemisessä, ei jouva miettimmään kaikenmaaliman irtiottoja.
        Tai oisko mun murkkuikä ollu takarivin Tiinan kaltainen. Eipä kyllä ollu viienkympin villitystäkää :).


      • ent. siivoojaparka
        .Siilimuori kirjoitti:

        Tarvitaan, kun kunnolla kuohuu ni kyllä siihen aikaa tarvitaan. Mutta kun ajatukset on mielekkäässä tekemisessä, ei jouva miettimmään kaikenmaaliman irtiottoja.
        Tai oisko mun murkkuikä ollu takarivin Tiinan kaltainen. Eipä kyllä ollu viienkympin villitystäkää :).

        Eikä vaihdevuosia? Ompa sinun elämäsi ollut kadehdittavan tasaista.


      • .Siilimuori
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Eikä vaihdevuosia? Ompa sinun elämäsi ollut kadehdittavan tasaista.

        Hah, kupruja vo elämään tuoda muutki asiat kuu ikäkausiin kuuluvat kehityskaudet.
        Vaihevuosia ei oe äitinikään tunnustanu .
        Jos mulle Sitte tulleeki kaikki yjhtä aikaa. :).


      • ent. siivoojaparka
        .Siilimuori kirjoitti:

        Hah, kupruja vo elämään tuoda muutki asiat kuu ikäkausiin kuuluvat kehityskaudet.
        Vaihevuosia ei oe äitinikään tunnustanu .
        Jos mulle Sitte tulleeki kaikki yjhtä aikaa. :).

        Tottakai voi tulla ja tuleekin, mutta ne kuprut kohtaa eri tavalla ja eri tasolla eri elämänvaiheissa.


      • .Siilimuori
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Tottakai voi tulla ja tuleekin, mutta ne kuprut kohtaa eri tavalla ja eri tasolla eri elämänvaiheissa.

        Noooo, kyl mull on riittäny niitä jokaiselle uudelle vuosikymmenelle. Toisaalta voihan olla niinkin et mun elämä on ollu jatkuvaa murkkuvaihdevuotta ja sellaisesta suvantovaiheesta ei tiiä mittää.


    • att2

      Nyt vain ihmettelemään kuka vanha kirjoittaja on tämä "nuori".

      • humbuumi

        En yleensä arvostele, mutta miksi yrittää arvailla kuka siiellä nikin takana piileskelee. Ei ole tärkeää keskustelussa, mutta tällä palstalla saa melkoiisen roolin.


    • €--

      "Siilimuori'
      Kun kasvat ja aikuistut nii sitten muutut kuin lapsi leikkimään, sitten aikanaan ei ennen.

      • .Siilimuori

        "€--"

        Tuota pittää vähä makustella.............
        Henkistä kasvua odotan ja toivon. Pahhoin kuitenkin pelkään ettei minusta tule koskaan valmiiksi perinteistä aikuista. Ja sitäkin toivon ettei aika lopu kesken kasvun vaan silloin kun aika on kypsä.ja minä olen kypsä. Kaikkein kauheinta ois jos kyky leikkiä loppuisi.

        Oliko tuo sun oma aatos vai kopsu jostain?


      • €--
        .Siilimuori kirjoitti:

        "€--"

        Tuota pittää vähä makustella.............
        Henkistä kasvua odotan ja toivon. Pahhoin kuitenkin pelkään ettei minusta tule koskaan valmiiksi perinteistä aikuista. Ja sitäkin toivon ettei aika lopu kesken kasvun vaan silloin kun aika on kypsä.ja minä olen kypsä. Kaikkein kauheinta ois jos kyky leikkiä loppuisi.

        Oliko tuo sun oma aatos vai kopsu jostain?

        En muutu papukaijaksi.
        Joo mun aivot on kerroskuvatut, siinä todistettiin että mulla on aivot eikä pelkkä pääkoppa.
        jotta elä siä siili vähättele


      • .Siilimuori
        €-- kirjoitti:

        En muutu papukaijaksi.
        Joo mun aivot on kerroskuvatut, siinä todistettiin että mulla on aivot eikä pelkkä pääkoppa.
        jotta elä siä siili vähättele

        Emmää vähätelly........... aidosti kysyin.


      • €--
        .Siilimuori kirjoitti:

        Emmää vähätelly........... aidosti kysyin.

        Vai olinko minä kesken kasvuinenno se siitä, hyvvee yötä minä alan tiirailee tv


      • .Siilimuori
        €-- kirjoitti:

        Vai olinko minä kesken kasvuinenno se siitä, hyvvee yötä minä alan tiirailee tv

        Suattaapa olla tai suattaapa olla ettet ollukkaa. Vaikka sanoa kun ei tarkemmin tunne tappausta.


    • .mollis

      Eräänä ehtoona hiljattain istuin talviuintipaikan saunassa.
      Lauteille kapusi myös kaksi 42-vuotiasta naista (kilistivät vesipullojaan synttäreidensä kunniaksi), jouduin kuuntelemaan heidän maailman parantamisiaan. Pikkuisen hymyilytti heitä kuunnellessani, heidän kiihkonsa, eiväthän he voi ymmärtää, että nuo asiat on pohdittu jo moneen kertaan aiemmin, minäkin.
      Vähän häiritsi heidän kovaäänisyytensä, on heillä oppimista siinäkin, että sauna on pyhä paikka. Siellä hiljennytään, annetaan kehon ja mielen levätä ja puhdistautua.

      Minun vanhuuteeni kuuluu oppiminen. Oppiminen siihen, että hymyilen hyväksyvästi heille joilla elämän kiihko on vielä "päällä". Elämän nälkää en ole kadottanut mutta suurimman kiihkon on sammuttanut :)

      • €--

        juu olen huomannu,siinä mennöö puhevuorot päällekkäin ja äänenen voimakkuus kohoaa yheks seka melskaks ja asiaa on hirveesti


      • .mollis
        €-- kirjoitti:

        juu olen huomannu,siinä mennöö puhevuorot päällekkäin ja äänenen voimakkuus kohoaa yheks seka melskaks ja asiaa on hirveesti

        Usein löylyjen heiton jälkeen tulee vähäksi aikaa hiljaisempaa, menevät vilvoittelemaan.


      • .Siilirmuori
        .mollis kirjoitti:

        Usein löylyjen heiton jälkeen tulee vähäksi aikaa hiljaisempaa, menevät vilvoittelemaan.

        Mää käyn ussein vesijumpassa päivällä, kun siihen on mahdollisuus. Siel on silloin paljon iäkkäitäkin naisia turisemassa syntyjä syviä. Minä Tykkään, sieltä kumpuaa sellaista elämänviisautta puheissa, vaikka useimmiten olen pelkkä kuuntelija siellä saunan hämyssä ja kiukaan sihinässä.


    • .pirkko

      Yleistys on kaikkea muuta kuin viisautta. Jokainen meistä on yksilö.
      Oletko vanha sielu, muuten en käsitä, että neuvot itseäsi vanhempia ja paljon enemmän elämää nähneitä.

      Itselläni ei olisi kanttia neuvoa nuorempiakaan. Minä kun en omista kaikkea maailman viisautta ja muuta ihanuutta.

    • Ahdas sielu(ko?)

      Onpa outo asenne, pistepirkko. Jos joku on hokannut tärkeitä asioita elämästä, niin miksi hemmetin ihmeessä hän ei saisi niitä esittää. Viisas ihminen ottaa kaikista neuvoista vaarin ja ymmärtää, että kenelläkään ei ole kaikkea maailman viisautta, mutta monet tietävät, taitavat ja hoksaavat hyviä juttuja, joita itse välttämättä ei.

      • .pirkko

        Lapsellista opettaa äitiään pissaamaan pottaan. Pikkumaista näsäkkyyttä.


      • vanhaa kauraa

        Ei ahdasta sielu vaan ymmärrystä eletystä elämästä ja huomiota että tuo on kliseistä koottu litania. Jokainen tietää nuo asiat ilman opetusta. Taidat olla itse aloittaja jota harmittaa kun ei aloitus ottanut tulta alleen ja saanut väkeä innostumaan.


      • pearlyone
        vanhaa kauraa kirjoitti:

        Ei ahdasta sielu vaan ymmärrystä eletystä elämästä ja huomiota että tuo on kliseistä koottu litania. Jokainen tietää nuo asiat ilman opetusta. Taidat olla itse aloittaja jota harmittaa kun ei aloitus ottanut tulta alleen ja saanut väkeä innostumaan.

        Paljastat odotuksesi palstan suhteen. Pitkyys ei ole minkään mitta.


      • Älä aliarvioi muita
        .pirkko kirjoitti:

        Lapsellista opettaa äitiään pissaamaan pottaan. Pikkumaista näsäkkyyttä.

        Ei ollenkaan. Lapsella voi olla paaaljon parempi tapa hoitaa juttu eikä äiti ole sitä ikinä hokannut. Vähän samalla viisiin kuin et sinäkään näiden monien muiden lisäksi nyt hoksaa.


      • .pirkko
        Älä aliarvioi muita kirjoitti:

        Ei ollenkaan. Lapsella voi olla paaaljon parempi tapa hoitaa juttu eikä äiti ole sitä ikinä hokannut. Vähän samalla viisiin kuin et sinäkään näiden monien muiden lisäksi nyt hoksaa.

        Jos lapsi on poika, ei kannattane äidille opettaa? Voiko eiköjuu?


      • Lattea kulunut ajate
        vanhaa kauraa kirjoitti:

        Ei ahdasta sielu vaan ymmärrystä eletystä elämästä ja huomiota että tuo on kliseistä koottu litania. Jokainen tietää nuo asiat ilman opetusta. Taidat olla itse aloittaja jota harmittaa kun ei aloitus ottanut tulta alleen ja saanut väkeä innostumaan.

        Kaikki väärin: en ole aloittaja eikä jokainen tiedä ko. asioista, jotkut ns. aikuiset eivät ole ikinä kuulleetkaan saati, että ajatus olisi lähtenyt liikkeelle. Vai mistä syystä on niin paljon yksinäisiä, raskautettuja, väärällä asenteella ajattelevia (!), jotka eivät ota mitään vastaan ihan pelkkää mielen ahtauttaan ja sielun pienuuttaan.

        Ettei vain "vanha kaura" olisi niin kuivaa, ettei enää idä.


      • Aina kannattaa oppia
        .pirkko kirjoitti:

        Jos lapsi on poika, ei kannattane äidille opettaa? Voiko eiköjuu?

        Sinä itse tarjosit tyttöä esimerkiksi. Mutta etkö ole ikinä nähnyt seisaaltaan pissaavaa naista? Ja sairaaloissa on sorsa (pissapullo) myös naisille tarpeen tekemistä varten.


    • niinhän se on.

      Näille palstalaisille on kuin punainen vaate, jos joku nuorempi tänne kirjoittaa, puhumattakaan, että pyrkii jakamaan elämänohjeita. Ovat kaikki niin täysinoppineita, mutta eri ikäisiä ei siedetä.....

      • näin on.

        Eiköhän se ole lähinnä infantiilia.


      • kolmas.toden.sanoo?
        näin on. kirjoitti:

        Eiköhän se ole lähinnä infantiilia.

        "Kerran aikuisna, kaksi lasna"

        Uusi lapsellisuuskausi on joillakin jo täysillä päällänsä :)
        Eivät vaan itse sitä huomaa.


    • t.l.

      Minusta tämä oli hyvä kirjoitus, antoi aihetta pohdintaan. Kirjoituksen voi tulkita niin monella tapaa. Mielestäni ei ollut tarkoitettu opettamaan, vaan katsomaan asioita ehkä eri näkökulmista.
      Onko menneet selvitetty, mikä jäi hampaan koloon, mikä toimii ja missä vielä olisi parantamisen varaa.
      Olisiko "poisoppimista" omasta huonosta tai väärästä. Vai onko mikään sinällään väärää tai oikeampaa ja onko tosiaan toisen tai minun "oikea oikea" ja toisen "väärä väärää" ja toisinpäin.
      Niinpä, ihmisuhteet ovat haastavia, niin omien lasten suhteen kuin muuhunkin yhteisöön missä kohtaamme toisen ihmisen.

    • eppu2

      Kirjoituksessasi ei sinällään ollut vikaa.
      Me 60 eteenpäin vain tiedämme tuon kaiken, ainakin enemmistö.
      Nykyään ja varsinkin, kun vaalit lähestyvät, on taas suuri huuto vanhuksista, kuinka huonosti heillä on asiat ja kaikki ovat niin yksinäisiäkin, avuttomia.
      Sairauksia, niin henkisiä, kun ruumillisia on kaikissa ikäluokissa.
      Yksinäisyyttä myös, ei tarvitse lukea, kun nuorten kirjoituksia täälläkin.
      Kyllä me olemme ihan tavallisia kansalaisia siinä, kun muutkin, erona on vain se, että elämänkokemusta meillä on enemmän.

      Mainitsit, että vanhemmilla on vääriä käsityksisä nuoremmista, ennemmin taitaa olla toisinpäin.
      Me olemme eläneet jo sen nuoruuden, nuoret, eivät vielä vanhuutta.

      Elämää oppii vain elämällä.



      Elämää oppii vain elämällä.

      • eppu2

        Näyttö ´´ loikkii ´´ välillä, ei ole tarkoitus toistaa itseäni.


      • .pirkko
        eppu2 kirjoitti:

        Näyttö ´´ loikkii ´´ välillä, ei ole tarkoitus toistaa itseäni.

        Eipä haittaa mitään.
        Toisto teki lopusta vallan runollisen.
        Mulla jotkut näppäimet eivät suostu ekalla kerralla tottelemaan.


    • saara-täti

      Kärsiikö kysyä, minkä ikäinen on aloittaja itse?

    • €--

      Ehkä aloittajalla oli tarkoitus herättää keskustelua.
      Vaikka nuorilla ei ole elämän kokemusta, mutta näkemyksiä on vaikka muile jakaa , kuin tässä näkyy.

      • .pirkko

        Minä olin tähänastisen elämäni viisaimmillani n.19-vuotiaana. Tiesin kaiken, ja hain muutosta maailman pahuuteen.


      • eppu2
        .pirkko kirjoitti:

        Minä olin tähänastisen elämäni viisaimmillani n.19-vuotiaana. Tiesin kaiken, ja hain muutosta maailman pahuuteen.

        Jaa-a pirkko, kun tarkemmin ajattelee, niinhän se menee, että mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän tajuaa tietävänsä kaikista olevista asioista.
        Nuorena on aina se vaihe meillä kaikilla, että ´´nuo fossiilit ei tiedä mitään,´´


      • €ero
        .pirkko kirjoitti:

        Minä olin tähänastisen elämäni viisaimmillani n.19-vuotiaana. Tiesin kaiken, ja hain muutosta maailman pahuuteen.

        Kyllä nuorilla leikkaa sehän on nähty vanhemiten alkaa jätättää, muisti pätkii jo tässä iässä. On syytä tarkkailla itseään missä vaiheessa ollaan, myös fyysisesti.


      • .pirkko
        eppu2 kirjoitti:

        Jaa-a pirkko, kun tarkemmin ajattelee, niinhän se menee, että mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän tajuaa tietävänsä kaikista olevista asioista.
        Nuorena on aina se vaihe meillä kaikilla, että ´´nuo fossiilit ei tiedä mitään,´´

        Nuorena tiesi, sen mitä nytkin, nyt paljon muutakin.
        Mutta maailmaa katseli vain omasta, kapeasta rei'ästä. Nyt katsantokanta on levennyt ja pehmennyt. Toivottavasti yläpää ei pehmene ennen aikojaan.


      • eppu2
        €ero kirjoitti:

        Kyllä nuorilla leikkaa sehän on nähty vanhemiten alkaa jätättää, muisti pätkii jo tässä iässä. On syytä tarkkailla itseään missä vaiheessa ollaan, myös fyysisesti.

        Eero, totta tuokin, että nuorilla leikkaa.
        Kyllä minäkin joissain asioissa kysyn meidän nuorien mielipiteitä.


    • L - L

      Kiitoksia syvällisistä viisauksista mutta omalla kohdallani vanheneminen ei ole tuonut viisautta aivan kaikille elämänalueille.

      Kehon sidekudokset, lihaskalvot, nivelsiteet ja jänteet ovat rappeutuneet lihaksia nopeammin.
      Seurauksena muutama leikkaus.

      Kun rappeutumista ovat nopeuttaneet muista syistä johtuneet, pitkät tauot, niin kuntoilun uudelleen aloitus on aina kärsivällisyyttä vaativaa taiteilua.
      Nyt on ajankohtainen 3:n vuoden takaisten syöpäleikkausten jälkimaininkien vajaa 3-viikkoa sitten tehdystä korjauksesta toipuminen.
      Maanantaina on viimeisen vatsan repimisen jälkitarkastus.

      Tuon älyllisen ja tunnepuolen suhteen itse kullakin lienee omat kokemukset ja näkemykset. Niin myös minulla.

      Fyysisellä puolella minun on täytynyt hakea kokemusperäistä tietoa koska sitä valaisevaa viisautta en ole näillä palstoilla nähnyt.

      • att2

        Kaikenlaista on ollut matkalla, halvauksia, sydämmen korjaus, syövän poisto nyt sokeria on liikaa painoa pitäisi vähentää.

        Hyvin kuitenkin "uudessa" elämässä--vanhoja muistellen.


    • €--

      Joo elämään pitää asennoitua kuin savolainen joka haudan partaallakin virnuilee suu vinossa

      • .Siilimuori

        Mää toivoisin, et kun aika koittaa siirtyä ajasta ikuisuuteen, voisin sulkea silmäni tietoisena siitä et mikään ei olisi voinut mennä toisin.


      • €ero
        .Siilimuori kirjoitti:

        Mää toivoisin, et kun aika koittaa siirtyä ajasta ikuisuuteen, voisin sulkea silmäni tietoisena siitä et mikään ei olisi voinut mennä toisin.

        Minä en ole ajatellu vielä pitkään aikaan tuumailla elämäni viimeistä päivää, en kuitenkaan elä kuin viimeistä päivää.
        Tää elämä onkuin pitkän matkan juoksua ja maaliin on toivottovasti vielä matkaa, täytyy ajatella positiivisesti nyky vaihetta.


      • .Siilimuori
        €ero kirjoitti:

        Minä en ole ajatellu vielä pitkään aikaan tuumailla elämäni viimeistä päivää, en kuitenkaan elä kuin viimeistä päivää.
        Tää elämä onkuin pitkän matkan juoksua ja maaliin on toivottovasti vielä matkaa, täytyy ajatella positiivisesti nyky vaihetta.

        €ero, ehdottomasti on noin niin kuin sanoit, mutta jossain vaiheessa sitä oivaltaa kuitenkin, et tääll ei ollakkaan ikuisesti. Ei se joka päivä mielessä ole mutta kuitenkin elämän keston realiteetit alkavat konkretisoitua viimeistään siinä vaiheessa kun omat lähi-ikäihmiset alkavat olla about 80-90. Tosiasiahan on et harva elää yli satavuotiaaksi. Ehkä tuo kumpuaa myös siitä kun nämä itse alkavat oivaltaa olevansa elämänsä kuuperinpperin loppusuoralla ja haluavat juuri sinun olevan tukenansa.


      • .Siilimuori
        .Siilimuori kirjoitti:

        €ero, ehdottomasti on noin niin kuin sanoit, mutta jossain vaiheessa sitä oivaltaa kuitenkin, et tääll ei ollakkaan ikuisesti. Ei se joka päivä mielessä ole mutta kuitenkin elämän keston realiteetit alkavat konkretisoitua viimeistään siinä vaiheessa kun omat lähi-ikäihmiset alkavat olla about 80-90. Tosiasiahan on et harva elää yli satavuotiaaksi. Ehkä tuo kumpuaa myös siitä kun nämä itse alkavat oivaltaa olevansa elämänsä kuuperinpperin loppusuoralla ja haluavat juuri sinun olevan tukenansa.

        Siis kuuperin :)).


      • eppu2
        .Siilimuori kirjoitti:

        €ero, ehdottomasti on noin niin kuin sanoit, mutta jossain vaiheessa sitä oivaltaa kuitenkin, et tääll ei ollakkaan ikuisesti. Ei se joka päivä mielessä ole mutta kuitenkin elämän keston realiteetit alkavat konkretisoitua viimeistään siinä vaiheessa kun omat lähi-ikäihmiset alkavat olla about 80-90. Tosiasiahan on et harva elää yli satavuotiaaksi. Ehkä tuo kumpuaa myös siitä kun nämä itse alkavat oivaltaa olevansa elämänsä kuuperinpperin loppusuoralla ja haluavat juuri sinun olevan tukenansa.

        Edesmenneen puolisoni täti eli 102 vuotiaaksi.
        100 vuotiaaksi asti asui yksin, poika ja miniä kävivät päivittäin.


      • .Siilimuori
        eppu2 kirjoitti:

        Edesmenneen puolisoni täti eli 102 vuotiaaksi.
        100 vuotiaaksi asti asui yksin, poika ja miniä kävivät päivittäin.

        ian mutta matka 90-100 on aika lyhyt loppupeleissä kuitenkin. Eli viimeiset kilometrit kyseessä.


    • eppu2

      Kun tässä katselen teidän tekstejänne, täytyy todeta, että vähällä olen päässyt, ainakin vielä, siis henkilökohtaisesti.
      Omaisiani olen kannatellut vaikeilla teillä,
      kuin myös muita ihmisiä noin ammatillisesti.

    • Asiaa, mutta...

      Aloittaja, sinulla on ihan ok asiaa, mutta asenteessasi on korjaamisen varaa: et aloittanut keskustelua, vaan luennon, missä pidät itseäsi meidänkin elämämme asiantuntijana. Jospa ensi kerralla laskeutuisit keskustelukumppaniesi tasolle sieltä korokkeeltasi ja aloittaisit ihan vain jakamalla omia kokemuksiasi ja ajatuksiasi kuvittelematta, että ne ovat joku ainut oikea suurempi totuus. Meistä jokainen on oman elämänsä paras asiantuntija, mutta samalla meillä kaikilla on toisiltamme jotakin opittavaa, jos vain olemme sille avoimia.

      • eppu2

        asiaa, mutta

        Todella asian juureen menevä mielipide. Loistavaa!


    • SYDÄMEN PEILI

      Hei. Olen kolmikymppinen ja takana on elämä rillunvuosineen. Vaikka rilluiluahan sitä kaipaa välillä, jokainen. Ei piruilua, sillä elämä olisi helpompaa elää sovussa myös muiden kanssa.

      Juuri ed.mainittuja halusinkin tässä elämän mietinnässä hieman ottaa esille.

      Se on aivan totta, etten todellakaan ole mikään neuvonantaja, vaan halusin avointa keskustelua ilman mtn. pedanttia. Toki ihmiset tekevät myös kirj.virheitä, tämä vitsinä, joka ymmärtää niin hyva:).

      Monitahoista mietintää on joskus hyvä harrastaa, vaikka lapsellisesti. Sillä vitsailu tuppaa rentouttamaan ja huumorilla on merkityksensä. Ei nyt aivan tyyliin kumman kaa mielessä, mutta jos kaikki ei aina mee, ne jää sitten.

      Koitan tässä sydämeni avausta nytten, lähinnä itsetutkiskelua. :) En toki konkreettisessa mielessä, heh.

      • .Siilimuori

        Morjens, mullon sun ikänen laps :).(siis lähden siitä et olet mitä sanot )

        Ihan kiva et nuoressa mielessäs tuollaisia pyörittelet ja olet omaan elämääsikin ohjeistamassa ja soveltamassa.Lisäksi kirjoituksesi oli aika pitkä ja käsitteli monia monia asioita, ota niistä joku yksi ja tee uusi aloitus, jos vaikka saat sillä keskustelua aikaiseksi. Ja jos vanha tässä saa neuvoa, kiinnitä jatkossa huomio kappalejakoon, yksi lause ei ole kappale ;).

        Mites on, jokos sullon itsellä perhettä, jos ei, aiotkos hankkia, aiotkos tehdä lapsia, koetkos että biologinen kello on alkanut tikittää? jne. Vieläkö opiskelet, oletkos töissä vai mites saat päiväs kulumaan

        Lopuksi: pinnallisia kahvipöytäkeskusteluja en antais pois, niillä on aikansa ja paikkansa, kaikenikäisten keskuudessa.

        Tsemppiä kirjoituksiin palstalla :).


      • ent. siivoojaparka

        Sitä sanotaan, "sydämen peili", kolmenkymmenen kriisiksi, kun alkaa ajattelemaan elämää vähän vakavammin. Muistetaan me tämänkin ikäiset se vielä. Kyllä se siitä menee ohi kun tulee ne uudet kriisit. Siihen asti, anna elämän vetää ja elä siinä mukana.


    • €ero

      Nyt tuli mieleen kolmikymppisyys kun otitte puheeksi.
      Mulla ainakin oli hirveen kiireistä aikaa perhe ja työ vaati kamalasti, harrastuksia oli mutta niihin ei juuri aikaa jääny. Pikkuhiljaa iänmyötä alkoi elo tasaantumaan nyt se vasta tasasta on, jotain pitäis tehä et tulis nyppylöitä.

      • ent. siivoojaparka

        Se 30-40 oli just sitä aikaa, kun piti olla niin aikuinen, niin aikuinen... Se oli totista aikaa.


    • SYDÄMEN PEILI

      Meneekö se elämä sitten näin:

      10vuotiaana kympin oppilas, 20 kybäsenä kahdenkympin , 30-kymppisenä 3 aviotonta lasta, 40-kymppisenä alkava sairaus ja ruuhkavuodet, 50-vuotiaana se villitys ja alkava kuolemanpelko, 60-vuotiaana vakavampi sairaus ja pahimmillaan kuolema, 70-vuotiaana kuolema tulee ajankohtaiseksi hyviknkin usein ja tuskaista on, 80-vuotiaana nukkuu pois.

      Taitaapa tuossa jtn.perää olla.

      Kuunnelkaapa Yön kappale Hengissä. Se on surullinen, mutta kaunis ja laittaa miettimään, mikä elämässä on tärkeää. Tämä päivä, tämä hetki.

      Jotenkin moni rakentaa elämänsä tietyn mallin mukaan, menee muiden mukana. Varsinkin nuoremmat. Toki itsekin omaksuu tietyt mallit, mutta joillakin menee juuri niin että ei ole tarpeeksi omaa tahtoa elää omannäköistä ja nautinnollistakin elämää, vaan esim.kumppani hallitsee perspektiiviä liikaa tai sitten ottaa muilta sen opin ja jopa vaatetyylin.

      Rehellisyys (ITSELLEKIN) maan lopulta perii. Jokaisella on oikeus onneen, ei anna muiden johdatella. Tarkoitan sitä, ettei tarvitse kuunnella muiden negatiivisia mielipiteitä vaikkapa juuri vanhenemisen suhteen, puolustaa sitten itseään. Kompleksit tulisi pyrkiä selvittämään nekin. Olen tavannut paljon katkeria? vanhenpia ihmisiä, jotka ilkeilevät tai pilkkaavat nuoria. Silloin on paha olo, sen ymmärrän. Tuollaista mietintää ja amatöörifilosofiaa.

      • .Siilmmuori

        "sydämen peili"

        Kysyt meneekö se näin ja luettelet yleistyksiä tietynikäisistä ihmisistä. Jokainen täällä kirjoittavita on varmasti jossain elämänvaiheessa pohtinut noita samoja asioita ja tullut omannäköiseensä lopputulokseen. Joten se mik sinunikäiselle(kin) avautuu uutena, voi olla ninelle vanhemmalle selvää pässinlihaa ja esimerkiksi musiikkikappaleissa kaikkia ei säväytä sama musiikki tai sen sanoituskaan. Olet varmaan kuitenkin oikealla tiellä oivaltamaan että ihminen on yksilä vauvatsa vaariin ja mummoon.

        Mnusta huolestuttavinta on että nuorissakin katkeruus on lisääntynyt.


      • eppu2

        Elämä on valintaa ja taas valintaa.
        Aina pitää myös varautua siihen, ettei mikään menekään niin, kuin on suunnitellut.
        Ei pidä jäädä märehtimään, vaan keksiä uusi idea.
        Ei elämälle ole kaavaa on vain elämänkaari.


    • demeter1

      Aloittajalle @

      Kirjoituksesi herätti minussa samanlaisia kysymyksiä kuin useimmissa muissakin: haluatko opettaa meitä, vai saada vahvistusta näkemyksellesi - mistä sitten oletkin ne omaksunut ?

      Tuttujen viisauksien sijasta voisit ehkä miettiä - kun miettiväistä laatua tunnut olevan - mikä estää meitä ihmisiä toimimasta noin, mikä sai meidät menettämään luottamuksen toisiin ihmisiin, elämään yleensä, jos sen menetimme ? Puhelinsoitto sisarukselle masentuneena, ei taida poistaa ehkä hyvinkin pitkään jatkunutta alakuloa - jos nyt yleensä sisarusta tai välejä häneen on...

      Kaikilla ei myöskään taida olla näyttöä siitä, että "aina joku kuitenkin välittää", jaksaa kiinnostua tai edes kuunnella.

      Tunteiden ilmaisun puolesta on puhuttu pitkään, mutta kuka ottaa vastaan vaikka tuota vihaa, katkeruutta ja kaunaa, mistä mainitsit ? Ammatti-ihmiset korkeintaan, korvausta
      vastaan.

      Eihän tuollaisen listan laatimisesta ja sen esittämisestä haittaakaan ole, hiukan ohuelta se vain tuntuu meidän ikäisille esitettynä, mutta se nyt ei välttämättä ole esittäjän vika.
      Hyvää jatkoa vain sinulle aloittaja, älä luovu.unelmista.
      Niistä tulisi kuulemma tehdä tavoitteita, parin uranaisen mukaan...

      • "demeter"

        Ei tää ole suoraan sinulle.
        Onpahan vaan tukena.

        Oletko miettinyt, miksi jumalat loivat Leijonille niin kaunis-silmäisen Kauriin?
        Miksi poikaset ovat kuollessaankin niin hellyyttäviä?
        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että näin sen pitääkin mennä.
        Jos ei pitäisi, olisi se varmaan jo alusta alkaen mennyt toisin.
        Ihminen ei ole ensimmäinen väärin-tekijä maailmassa.
        Eikä ihminen ole ensimmäinen hyvän-tekijäkään.
        Vaikka kuinka itsestään kuvittelee.

        yH.


      • demeter1
        hunksz kirjoitti:

        "demeter"

        Ei tää ole suoraan sinulle.
        Onpahan vaan tukena.

        Oletko miettinyt, miksi jumalat loivat Leijonille niin kaunis-silmäisen Kauriin?
        Miksi poikaset ovat kuollessaankin niin hellyyttäviä?
        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että näin sen pitääkin mennä.
        Jos ei pitäisi, olisi se varmaan jo alusta alkaen mennyt toisin.
        Ihminen ei ole ensimmäinen väärin-tekijä maailmassa.
        Eikä ihminen ole ensimmäinen hyvän-tekijäkään.
        Vaikka kuinka itsestään kuvittelee.

        yH.

        Enpä ole noita miettinyt, hunksi, mutta pakko on entisen maailmanparantajankin tyytyä siihen, että eletään keskeneräisinä keskeneräisessä maailmassa.

        Puhdetöikseen voi sitten askaroida erilaisia selityksiä tapahtuneelle, yrittää nähdä siinä mieltä ja säilyttää edes alkeellinen järjestys tässä omassa mikromaailmassa...
        Haastetta riittää...)).


    • Asiaa, mutta...

      "Sydämen peili"

      Vaikuttaa, että olet oivaltanut jotakin, ja nyt palat halusta jakaa oivalluksesi koko maailmalle. Ystävällisistä kommenteista huolimatta et ole herännyt huomaamaan, kuinka itseriittoisesti esität omia käsityksiäsi. Ainakin ihmisten kohtaamisessa sinulla on vielä paljon opittavaa. Kerronpa sinulle nyt oman asenteesi mukaisesti "vanhempana ja viisaampana", että meistä moni on jo elänyt tuon vaiheen, missä sinä nyt olet. Sitä luulee löytäneensä sen viimeisen totuuden, tietävänsä, miten kuuluu elää ja että se on pakko nyt syöttää vaikka väkisin kaikille muillekin.

      Kun vielä pääset tuosta eteenpäin, huomaatkin, että niitä suuria totuuden jyväsiä löytyy jatkuvasti ja kaikkialta, myös niiltä ihmisiltä, jotka elävät mielestäsi "väärin." Heilläkin on sinulle paljon annettavaa, jos vain maltat pysähtyä kuuntelemaan sen sijaan, että sinulle on tärkeätä vain saada oma sanottavasi kerrotuksi.

      Huomaat myös sen, että muutos ihmisessä voi tapahtua vasta, kun hän on itse siihen valmis, ja se tapahtuu lähes poikkeuksetta sisältä päin. Usein voit saada enemmän aikaan sillä, ettet kerrokaan omaa ratkaisuasi toiselle, vaan annat hänen rauhassa itse päätyä omaansa. Jokaisella meistä on oma reittinsä eteenpäin, sinun polkusi ei ole ollenkaan välttämättä jollekin muulle se oikea. Siksi asiasi tuominen esiin tuolla tavalla julistamalla menee suurimmaksi osaksi hukkaan. Keskustelun lähtökohdan pitäisi olla toisen kunnoittaminen ja myös sen kunnioittaminen, että hänellä on oikeus omiin valintoihinsa - myös niihin, jotka sinun mielestäsi ovat huonoja ja vääriä.

      Ihmiset nyt vain ovat epätäydellisiä: vastoin parempaa ymmärrystään suuttuvat ja käyttäytyvät asiattomasti, syövät epäterveellisesti ja liikkuvat liian vähän, tuntevat välillä kateutta ja vihaa, ovat itsekkäitä jne., jne. Silti meistä jokainen varmasti elää elämäänsä oman parhaansa mukaan. Ei täydellistä elämää ole olemassakaan, ja kun asiaa vähän miettii, se onkin loppujen lopuksi suuri rikkaus.

      • att2

        Kiitos, 100% oikein, hyviä kirjoituksia myös aloittajalla.


    • SYDÄMEN PEILI

      Erinomaista palautetta olen toivotusti saanut, kiitos siitä. Rutkasti erilaisia mielipiteitä asioista ja se on tietenkin normaalia, viittaan ajatusmalleihin ja omaksuttuihin ihanteisiin elämästä, yksilökohtaisesti.

      En tullut luennoimaan, neuvomaan enkä valistamaan ketään. Monitahoinen mietintä ja jopa leikinlasku omasta elämästä on joskus paikallaan ja jälkimmäinen tuppaa rentouttamaan.

      Esittämäni ikäkausiin viittaavat problematiiviset asiat olivat vertauskuvia, kuten moni muukin kirjoittamani aate, kuten ´pinnalliset kahvipöytäkeskustelut´. Tarkoitin sillä noin teeskentelyä ja tunteiden liiallista peittelemistä sekä valloillaan olevaa suomalaistakin vaikenemisen mallia monissa tilanteissa. Kun joskus ehkä olisi hyvä purkautua enemmän, itse kunkin ja kertoa mitä haluaa ja tarvitsee (viittaan pääsääntöisesti parisuhteisiin).

      Ja jos sitä tuijottaa liikaa peiliin on sekin huono juttu. Jopa liiallinen itseen katsominen, itseen kohdistuva liiallinen arviointi ja kritiikki.

      Yksilö ehdollistuu usein noudattamaan tietynlaisia toimintamalleja, kuten Pavlovin Ivan havaitsi koirissa. Koitan itse säädellä tätä koiruuttani. :)

      • Lolly Pop

        Kivaa pohdintaa. Mitäs 30 -palstalla tuumattaisiin tähän? Herättäisikös keskustelua?


      • att2

        Uskon nyt olet nuorempi kuin 60 , olet järkevä ihminen toivon suomen voivan antaa sinulle paljon elämässä siinä kaikessa.

        Elämä ihmisille on kuitenkin kaikessa sattumaa, lottovoittoja kaikille ja onnea toivotaan....


        Elämä ei ole yksinkertainen oli kansallisuus mikä tahansa kaikilla on sama lotto mahdollisuus.


        Onnea sinulle elämässä!


      • att2
        att2 kirjoitti:

        Uskon nyt olet nuorempi kuin 60 , olet järkevä ihminen toivon suomen voivan antaa sinulle paljon elämässä siinä kaikessa.

        Elämä ihmisille on kuitenkin kaikessa sattumaa, lottovoittoja kaikille ja onnea toivotaan....


        Elämä ei ole yksinkertainen oli kansallisuus mikä tahansa kaikilla on sama lotto mahdollisuus.


        Onnea sinulle elämässä!

        Minulle oli elämä toista alussa sekä jatkossa---.

        Elämä on ollut hyvää, ei Suomessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe