Millä työkokemuksella voi hakea?

codetabs

Haluaisin hakea kevään haussa AMK:hon aikuispuolelle.
Siellä lukee yhdessä kohtaa että kaikki työkokemus lasketaan 2 vuoden ajalta miltä tahansa alalta, mutta toisessa kohtaa lukee että pisteitä saa vain työstä joka on haettavalta alalta?

Eli miten on? Mulla täyttyy kyllä reisusti tuo 2 vuoden työssäolo, mutta ihan eri hommia olen tehnyt kuin mitä lähtisin nyt hakemaan, ja pohjakoulutus sotkee vielä enemmän kun sekin on eri alaa..

Voinko siis hakea normaalisti näillä, vai pitäiskö mun nyt hankkia sosiaali- alan työtä jos esim. sosionomiksi haluan?

2

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cleaning Wipes

      Vähän hankala sanoa, kun ei tiedä, mihin nimenomaiseen kouluun olet pyrkimässä.

      Vaikuttaa joka tapauksessa siltä, että olet löytänyt jostain vanhaa tietoa jo poistuneista aikuiskoulutusvaatimuksista, 2 vuoden yleinen työkokemusvaatimus on siis jo poistunut.

      Voi tietysti olla, että joku koulu haluaa vielä antaa pisteitä, mutta silloin kyseessä täytyy olla poikkeustapaus. Mielenkiintoista olisi tietää, missä vielä lukee tuo 2 vuoden vaatimus.

      Mikäs siinä pohjakoulutuksessa sitten sotkee? Aikuiskoulutuksessa (uusi nimi on monimuotototeutus) pohjakoulutusvaatimus on yleensä yleinen ammattikorkea-koulukelpoisuus (lähinnä siis lukio ja/tai yo tai mikä tahansa 3-vuotinen perustutkinto ihan miltä alalta tahansa tai ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto). Monimuotototeutuksista löytyy joskus myös sellaisia, joissa vaaditaan jokin tietty tutkinto, kuten vaikka lähihoitajille tarkoitetut sairaanhoitakoulutukset. Ne ovat kuitenkin erittäin harvinaisia.

    • Codetabs

      Ihan googletin aikuiskoulutus amkssa, en muista mikä sivu oli, mutta voi toki olla ollutkin vanha jo.... Ensimmäistä kertaa olisin haeskelemassa AMK:hon ja siitä on jokunen vuosi kun olen ammattikoulusta valmistunut.

      Pohjakoulutustani ei sotke mikään muu kuin nuorena äkkiä päätetty ala, joka ei sitten loppujen lopuksi kiinnostanut tarpeeksi ja keskiarvo sen takia jäänyt keskinkertaiseksi, ja ainakin PK- seudun amk pisterajojen perusteella en pääsisi sisään haluamilleni aloille.
      Toki aion yrittää ja hakea siitä huolimatta, mutta ilmeisesti minulla (amis keksiarvo 2 asteikolla 1-3) ei ole asiaakaan korkeakouluihin näillä eväillä, siksi tuo aikuiskoulutus ja työkokemus pisteet olis olleet minulle se "mahdollisuus", mutta ilmeisesti sitten ei kuitenkaan.

      PK- seudulle siksi haettava, sillä miesystäväni tuskin muuttaisi pienemälle paikkakunnalle minun opiskeluni takia...

      Ja siis sosiaali- ja terveys ala minua kiinnostaa, maalarin papereilla haen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe