Amk vs. yliopisto

Kenet palkkaat?

Työelämässä olen huomannut eron:

- korkeakoulutetut eli yliopiston käyneet ovat itsevarmempia, ja tämä johtaa avoimempaan tiedonjakoon.

- amk-tyypit kärsivät amk-statuksesta, heillä on kova tarve todistella älykkyyttään, ja usein tämä tapahtuu tiedon panttaamisella ("minäkin tämän tajuan vaikka olen vain amk, mutta sinä et, ja minähän en kerro/neuvo, johtopäätös: olen fiksumpi")

Tässä syy miksi itse palkkaisin vain yliopiston suorittaneita.

25

582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uimamaisteri...

      amk:ssa käydään asioita vain pintapuolisesti läpi. On tullut huomattua duunissa kun olio-ohjelmoinnin alkeetkin ovat hukassa niiltä. Olioviitteen syvällisestä olemuksesta puhumattakaan...

      ...noh eipä se tilanne aina niin valoisa yliopistonkaan puolella ole. Ainut tae osaamisesta on oma harrastuneisuus asiaan.

      • työnantaja1111

        ainakin tekemisen asenne on amk puolen porukoilla kohdallaan. eivät odota että joku muu ratkaisee ongelmat, vaan tarttuvat itse hommiin.

        toisin kun nuo neidit DI ja FM.


      • ap.
        työnantaja1111 kirjoitti:

        ainakin tekemisen asenne on amk puolen porukoilla kohdallaan. eivät odota että joku muu ratkaisee ongelmat, vaan tarttuvat itse hommiin.

        toisin kun nuo neidit DI ja FM.

        Tätä juuri tarkoitin, että työt halutaan tehdä itse, jottei kukaan kollega vaan vahingossa oppisi miten ne tehdään. Tarkoituksena turvata oma työpaikka. Tämä on vain valitettavan lyhytnäköistä. Kun tietoa ei jaeta, se jarruttaa yrityksen menestystä.


      • dippadappaduu1
        ap. kirjoitti:

        Tätä juuri tarkoitin, että työt halutaan tehdä itse, jottei kukaan kollega vaan vahingossa oppisi miten ne tehdään. Tarkoituksena turvata oma työpaikka. Tämä on vain valitettavan lyhytnäköistä. Kun tietoa ei jaeta, se jarruttaa yrityksen menestystä.

        no kun nuo DI ja FM ei edes aloita niitä töitä. ne jää tekemättä. ne varmaan jakaa tietoa keskenäänkö? vai mitä häh?

        tosin muutamat amk pohjaiset ovat sanoneet ettei sitä tietoa voi DI ja FM tasolle jakaa kun ne poloiset on niin kaukana tekemisen tasosta ettei en ymmärrä mistään mitään.


      • akateeminen oikeesti
        dippadappaduu1 kirjoitti:

        no kun nuo DI ja FM ei edes aloita niitä töitä. ne jää tekemättä. ne varmaan jakaa tietoa keskenäänkö? vai mitä häh?

        tosin muutamat amk pohjaiset ovat sanoneet ettei sitä tietoa voi DI ja FM tasolle jakaa kun ne poloiset on niin kaukana tekemisen tasosta ettei en ymmärrä mistään mitään.

        Hei amis!

        Tosi väsynyttä!


      • anyway1111
        akateeminen oikeesti kirjoitti:

        Hei amis!

        Tosi väsynyttä!

        Itseasiassa olen TkT. Mutta silti yrittäjä.


      • joonjutut
        ap. kirjoitti:

        Tätä juuri tarkoitin, että työt halutaan tehdä itse, jottei kukaan kollega vaan vahingossa oppisi miten ne tehdään. Tarkoituksena turvata oma työpaikka. Tämä on vain valitettavan lyhytnäköistä. Kun tietoa ei jaeta, se jarruttaa yrityksen menestystä.

        Ymmärsinkö oikein, että AMKn käyneiden pitäisi opettaa yliopistotutkinnon suorittaneita, ja nämä keräävät sitten kunnian ja ylennyksen, koska ovathan ne ravintoketjun yläpäässä.


      • GoogOldRnRRoll

        Sekä AMK:n että yliopiston tiet.käs.tieteen opintolinjan käyneenä sanoisin ihan rehellisesti, että näissä molemmissa paikoissa opettajasta riippun ja vähän muustakin voi lopputulos olla yhtä surkea molemmilla.

        AMK:ssa käydään läpi teoria ja tehdään harjoitukset, no yliopistossa sama paitsi joskus lähdetäänkin kulkeemaan ihan omaan suuntaan => tuhlaamaan aikaan kalliista opetusajasta ja päädytään tekemään jotain täysin älytöntä.

        Noin yleisesti ottaen ja yliopistosta riippuen yliopiston kurssit ovat vähän vaativimpia.

        MUTTA... se ei tarkoita sitä etteikö esim. AMK-inssi pystyisi treenin ja parin sertin jälkeen päihittämään yliopisto-opiskelijan 6 - 0 ja aivan mennen tullen.

        Minusta tämä vertailu on lähtenyt jonkun 20-vuotiaan opiskelujen aloittaneen pikku NÖSSÖN suusta.


      • akateeminen oikeesti
        anyway1111 kirjoitti:

        Itseasiassa olen TkT. Mutta silti yrittäjä.

        Joojoo. Tosi väsynyttä!


      • ap.
        joonjutut kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein, että AMKn käyneiden pitäisi opettaa yliopistotutkinnon suorittaneita, ja nämä keräävät sitten kunnian ja ylennyksen, koska ovathan ne ravintoketjun yläpäässä.

        Järki käteen! Tarkoitin sitä, että jos talossa esimerkiksi viisi vuotta ollut amkista valmistunut ohjelmistokehittäjä ei voi auttaa uutta yliopistotaustaista kollegaansa edes alkuun. Kyse yrityskohtaisesta tiedosta liittyen esimerkiksi kehitettävään softaan, työkaluihin tai prosesseihin.


      • Ne optimoi erilailla
        GoogOldRnRRoll kirjoitti:

        Sekä AMK:n että yliopiston tiet.käs.tieteen opintolinjan käyneenä sanoisin ihan rehellisesti, että näissä molemmissa paikoissa opettajasta riippun ja vähän muustakin voi lopputulos olla yhtä surkea molemmilla.

        AMK:ssa käydään läpi teoria ja tehdään harjoitukset, no yliopistossa sama paitsi joskus lähdetäänkin kulkeemaan ihan omaan suuntaan => tuhlaamaan aikaan kalliista opetusajasta ja päädytään tekemään jotain täysin älytöntä.

        Noin yleisesti ottaen ja yliopistosta riippuen yliopiston kurssit ovat vähän vaativimpia.

        MUTTA... se ei tarkoita sitä etteikö esim. AMK-inssi pystyisi treenin ja parin sertin jälkeen päihittämään yliopisto-opiskelijan 6 - 0 ja aivan mennen tullen.

        Minusta tämä vertailu on lähtenyt jonkun 20-vuotiaan opiskelujen aloittaneen pikku NÖSSÖN suusta.

        Olisiko niin että AMki hyppää sen vaikean yli ja käyttää vaikkapa algoritmiin ohjelmointia raaakaa kokeilua korkeamman matikan sijaan. Tuppisuisuus on ihan kansallinen ominaisuus. Siitä on se hyvä puoli, että sosiaalisia höpöttäjiä tapaa enemmän amiksissa ja pisnesmiehissä. Parempi pitää suu kiinni kuin laukoa sammakoita. Insinöörin on oltava pilkkuaviilaaava nyhverö, että saa pitää edes rivimiehen paikkansa.


    • Vainfaktat

      Ainut mikä pitää paikkansa on, että alan työntekijät vihavaat toisiaan. Jokainen on kade paikastaan ja kollega on susi toiselle. Selkään puukotetaan ja irtisanottuja halveksitaan. Näin on koulutustasosta huolimatta. Oikein vastenmielistä ja epänormaalia. Sivistys ei ole tullut opintojen mukana.

      • ItJurmu

        Juu, IT-alalla ei sosiaalinen puoli korostu, mikä sitten aiheuttaa erinäisiä ongelmia jo arkipäivän kommunikoinnissa; harvalla alalla työkaveri menee paniikkiin kun toivottaa hyvät huomenet.

        Tosin, siellä pullukat voivat päteä tiedon kanssa, kun eivät muulla saralla saa kunnioitusta.


      • zaqwsx
        ItJurmu kirjoitti:

        Juu, IT-alalla ei sosiaalinen puoli korostu, mikä sitten aiheuttaa erinäisiä ongelmia jo arkipäivän kommunikoinnissa; harvalla alalla työkaveri menee paniikkiin kun toivottaa hyvät huomenet.

        Tosin, siellä pullukat voivat päteä tiedon kanssa, kun eivät muulla saralla saa kunnioitusta.

        Eli tiedon panttaaminen, hivelevä nautiskelu kun "työtoveri" saa jonkun p*skahomman, oman minä-minä-minä-profiilin korostaminen ja kaikenlainen pakoilu sekä hommien delegointi muille. Ja loppuun tulee tietysti "työtoverin" selkään puukottaminen.

        En sanoisi tätä enää epäsosiaaliseksi vaan jotenkin sairaanloiseksi toisten epäonnistumisien nauttimisesta. Ja tätä tosiaan it-alan ja etenkin ohjelmistopuolen hommissa näkee kun alalla työskentelee jonkin aikaa.

        Toiset ja aika harvat sellaiset ratkaisevat sen sillä että ottavat "etäisyyttä" muihin, ja pakkohan niin on tehdä jos työympäristössä on edellä mainitun kaltaisia henkilöitä. He eivät välttämättä ole hiljaisia vaan sanovat ainoastaan asiansa ja sen jälkeen tekevät hommansa. Töihin tullaan vaan tekemään työ Spotifyä samalla kuunnellen ja sitten ovesta ulos kun päivä on tullut täyteen.

        Kuullostaako tutulta?


    • akateeminen ja amk

      Totta kai palkkaat akateemisen. Ensinnäkin on itsestään selvää, että akateemiset ovat sieltä älykkäämmästä päästä. Täten he hyvin todennäköisesti osaavat asiat paremmin kuin amikset. Miksi tästä asiasta pitäisi edes keskustella?

      • hahaha444

        vitsin heitit


      • akateeminen ja amk
        hahaha444 kirjoitti:

        vitsin heitit

        Säälittävää, että pitää edes kirjoittaa, että truismi on vitsi...


      • vitsin-heitit
        akateeminen ja amk kirjoitti:

        Säälittävää, että pitää edes kirjoittaa, että truismi on vitsi...

        Ja menet nyt sivistyssanojen taakse kun et oikeasti osaa tehdä töitä. Aika tyypillistä akateemista huttua.


      • voi amissi-parka
        vitsin-heitit kirjoitti:

        Ja menet nyt sivistyssanojen taakse kun et oikeasti osaa tehdä töitä. Aika tyypillistä akateemista huttua.

        Et aika normaalia "sivistyssanaa" tunne. Etkä vaivaudu tarkistamaan. Ollaanko nyt vuodessa 2014?

        Vuoden 1812 vallankumous. Heh :-)


      • idiotismi
        voi amissi-parka kirjoitti:

        Et aika normaalia "sivistyssanaa" tunne. Etkä vaivaudu tarkistamaan. Ollaanko nyt vuodessa 2014?

        Vuoden 1812 vallankumous. Heh :-)

        vain epäpätevien tietämättömien moukkien pitää mennä sivistyssanojen taakse. lienet jäänyt siis aikaan ennen 1812.


      • bongaan typeryksiä
        idiotismi kirjoitti:

        vain epäpätevien tietämättömien moukkien pitää mennä sivistyssanojen taakse. lienet jäänyt siis aikaan ennen 1812.

        Voi luoja mikä typerys!


    • Ammattirekrytoija47

      Ihan hirveesti eroa en ole työpaikoilla huomannut, persoonakohtaisesti on eroja työnteon laadussa ja määrässä ennemminkin eikä koulutuksen takia.

      Irtisanomisten jälkeen on ollut isommat erot. AMK-taustaiset ovat joustavampia hyväksymään muutoksen, löytävät uuden tien vaikka down-scalaamalla toiselle alalle kokonaan. Yliopisto-taustaiset jäävät ihmettelemään "miten tässä näin kävi?" ja perustavat lähinnä keskusteluryhmän jossa vaihtaa vertaiskokemuksia siitä, miltä nyt irtisanottuna tuntuu.

      • bongaan typeryksiä

        Ihan itsekö hölmöt väitteesi keksit?


    • **ck you!

      Nimimerkille "Kenet palkkaat?" - ketä ihan oikeasti kiinnostaa syväanalyysisi siitä, että jos olisit työelämässä niin ketä palkkaisit. Henkilö joka heittää tuollaista tarinaa tänne foorumille on joko tyhmä ti muuten vaan ilman omaa elämää oleva tyyppi.

      Ketään ei todellakaan kiinnosta toi provoilu tai mitä lie pervoilua sitten harrastatkaan.

    • Otsa maahan

      Se on se työnteettäjä firma ja sen kengänkoko. Kukaan pikkufirman johtaja mahdollisesti kansakoulupohjalta palkkaa tähtitieteellisen porukkaa, kun se vaikuttaa jo niiden amkien kanssakin typerykseltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4550
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2259
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1690
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      298
      1356
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1114
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      72
      1074
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      977
    Aihe