Ongelmat kissan kanssa

irasakke

Minulla on 1,5 vuotias leikattu ja sirutettu narttukissa. Asun maalla omakotitalossa ja kokoonpanoon kuuluu myös kaksi isoa koiraa sekä 2 degua. Ongelmat kissan kanssa alkoivat jo viime keväänä. Ensin se pissas tyttären sänkyyn ja kuukausi siitä minun sänkyyn. Ilmeisesti jonkin sortin mielenilmaus?? Kesä meni todella hyvin, kissa pääsi kulkemaan mielensä mukaan tuuletusikkunasta. Nyt kun tuli syksy, kissa pääsee ulos silloin kun joku on kotona tai hereillä sen laskemaan. Koko ajan kissalla on ollut hiekka-astia sisällä, mihin voi tehdä tarpeensa. Se on ruvennut tuhoamaan oikeesti johtoja, mitä ei edes tehnyt pentuna ja aloitti taas sänkyyn pissaamisen. Lisäksi sillä on jatkuvalla syötöllä matoja. Ostan matolääkkeet eläinlääkäriltä, eli laatu pitäisi olla ok. Nyt olen madottanut kissaa joka toinen kuukausi. Matoisuutta on perusteltu sillä, että kissani metsästää todella paljon, mutta ihmettelen, sillä veljeni kissa metsästää kanssa ympäri vuoden, eikä sitä tarvitse madottaa kuin 2 kertaa vuodessa. Minulla on ennenkin ollut kissoja, mutta ei koskaan tällaista tapausta. Kissa lähtee piikille mikäli ei käytös ala muuttumaan. Toivoisinkin saavani täältä neuvoja kissojen käyttäytymisen suhteen, sillä en haluaisi siitä kuitenkaan luopua. Jos joku osaisi opastaa minut kissojen ajatusten valtakuntaan, olisin todella kiitollinen!

16

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoh hoijaa

      Siis mikä käytös muuttua ?
      Sekä että se saa matoja
      Oletko nyt trollen.

      No jos et ole trollen, niin tottakai kissa protestoi. Kesällä pääsee vapaasti ulso ja sitten kaikki muuttuu. Mites sun hurta reagoisi jos yhtäkiä muutat niiden rytmit päälaelleen

    • irasakke

      Niin siis kissa on tottunut jo edellisenä talvena, ettei vapaata uloskulkua ole. ja ongelmathan alkoivat jo ennen kesää. Meillä myös koirat saavat olla kesällä ulkona paljon enemmän, eikä ne talven tullen tuhoa yhtään sen enempää tai vähempää mielenosoituksena, eikä saa mitään hermoromahdusta. Muitakin kantojan asiaan otetaan mielellään vastaan! :)

    • meillä on

      Minä laittaisin kissanluukun vaikka takaoveen, kisu pääsisi siitä vapaasti kulkemaan vaikka yöllä. Sen voi ostaa sirullisena, ettei vieraat kissat pääse sisään.

      • no huhuhuhuuuuuhhhh

        Eikö ole vaaraa että kissa menee yksinään autotiele, tai katoaa johonkin...mitäs jos se menee naapuriin,jossa on koira tai ei siellä pidetä vieraista kissoista?

        Luukku tuskin hyvä idea, tai ehkä, jos siitä pääsisi omaan turvalliseen ulkoiluaitaukseen :)


      • luukku oveen
        no huhuhuhuuuuuhhhh kirjoitti:

        Eikö ole vaaraa että kissa menee yksinään autotiele, tai katoaa johonkin...mitäs jos se menee naapuriin,jossa on koira tai ei siellä pidetä vieraista kissoista?

        Luukku tuskin hyvä idea, tai ehkä, jos siitä pääsisi omaan turvalliseen ulkoiluaitaukseen :)

        Kissahan on ulkoillut tähänkin saakka vapaana. Miksi ulkoilusta juuri nyt tulisi ongelma?

        Eihän kissa tietenkään pidä kun sen vapautta on rajoitettu. Kissanluukku on hyvä idea ja jos on vaarana muiden kissojen sisälle tulo, niin ostaa sen sirullisena versiona.


      • tuuri loppui ;/
        luukku oveen kirjoitti:

        Kissahan on ulkoillut tähänkin saakka vapaana. Miksi ulkoilusta juuri nyt tulisi ongelma?

        Eihän kissa tietenkään pidä kun sen vapautta on rajoitettu. Kissanluukku on hyvä idea ja jos on vaarana muiden kissojen sisälle tulo, niin ostaa sen sirullisena versiona.

        Kaverilla oli vapaasti ulkoileva kissa.Kaksivuotiaaksi asti eli, sitten jäi auton alle.
        Miten se sitten on mahdollista?
        Miksi vapaana ulkoulusta yhtäkkiä tulikin kissalle hengenvaarallista, vaikka kaksi vuotta sujui tosi hyvin?


    • Sil paha olla

      Kissa on luultavasti kipeä. Lääkäriin. ja sitten peset kaikki hiekkalaatikot ja ostat vielä yhden lisää. Olet myös kissalesi tosi kiltti ja pidät sitä hyvänä. Kyllä se siitä.

    • irasakke

      Kiitos kaikille vastanneille! Luukku ei ole mahdollinen, asumme vuokralla :( No, joka tapauksessa, nyt on facessa ilmoitus kissasta. Laitoin kissan tänä aamuna ulos ruuan jälkeen, päästin vähän ajan päästä sisälle ja kissa puotteli suoraan tyttären huoneeseen kusemaan sänkyyn. Jos ei kukaan kissaa ota facen kautta, ni se pääsee kissojen taivaaseen

      • tutkittavaksi!

        Älä syötä liikaa lääkkeitä, edes matolääkkeitä, kissalle. Kissa on pieni eivätkä sen munuaiset ja maksa kestä paljoa myrkkyjä, joita lääkkeetkin ovat. Olet sen verran velkaa rakkaalle kissallesi, että viet sen eläinlääkärille tutkittavaksi, onko sillä esim. pissatulehdus, joka voi aiheuttaa väärään paikkaan pissaamista.


    • Tuosta voi selvitä!

      Kissa protestoi selvästi. Se ei hyväksy olosuhteita joissa elää ja siksi protestoi. Kissa saattaa olla mustasukkainen ja tarvitsisi enemmän seuraa itselleen, ei lajitovereilta tai koirilta vaan ihmisiltä, toiset kissat ovat sellaisia.

      Yritä tosiaan löytää kisulle koti, sellainen jossa se saisi olla itsevaltiaana ja pääsisi ulkoilemaan. Kissaa voisi myös tarjota kodittomille kissojen yhdistykseen, sillä tuntuu aika pahalta, että kissa pitäisi lopettaa "huonon" käytöksensä takia.. Eihän niin tehdä meille ihmisillekään.. Tiedän että kuulostan karulta, mutta totuus on, että ei kissa ole kertakäyttöinen vaan se vaatii huolehtimista ja huomiota.

      Madotuksesta sen verran, että kissat tarvitsevat sen pysyäkseen terveenä, mutta eivät missään nimessä noin usein! Se saattaa olla yksi syy pissailuu ja käytökseen, sillä se on elimistölle myrkkyä noin suurissa määrissä!

      Ottaisin kissasi itse, mutta minulla on täällä kotona samanlaisista olosuhteista otettu kissa (pissaili ja protestoi entisessä kodissaan, silläkin oli kaverina koirat). Meillä kissa pääsi omiin oloihinsa ja kun se tottui meihin ja uuteen kotiin, loppui pissailu, tai sitä ei meillä koskaan ilmennytkään. Lisäksi hankin kissalle raapimislaudan, leluja ja kiipeilytelineen, jossa se saa rauhassa nukkua lähes katon rajassa. Kissa on onnellinen ja iloinen, enkä hanki sille kaveria, koska luulen että se tykää olla kodin kuningatar itse.

      • efrgthyuim

      • Hetkinen nyt!
        efrgthyuim kirjoitti:

        Kissat ei protestoi.Ihmiset vaan luulee niin, kissa voi olla oikeasti sairas...

        http://www.iltasanomat.fi/lemmikit/art-1288643341001.html

        Oli sairas tai protestoi tai miten päin vain, on oikeus ja kohtuus hoitaa ottamansa kissa kuntoon, tarkistuttaa lääkärillä ja keskustella esim. siellä sen hoitoon liittyvistä vaihtoehdoista. Mutta julmaa se olisi lopettaa, ilman että yrittää tosissaan. Ihminen on aina vastuussa ottamastaan eläimestä!


      • lowe them
        Hetkinen nyt! kirjoitti:

        Oli sairas tai protestoi tai miten päin vain, on oikeus ja kohtuus hoitaa ottamansa kissa kuntoon, tarkistuttaa lääkärillä ja keskustella esim. siellä sen hoitoon liittyvistä vaihtoehdoista. Mutta julmaa se olisi lopettaa, ilman että yrittää tosissaan. Ihminen on aina vastuussa ottamastaan eläimestä!

        Totta, se kannattaa muistaa myös silloin kun avaa oven kissalle.Itse on mentävä ovesta kissan mukana.Omistaja on vastuussa myös siitä, että valvoo että kissa on aina turvassa vaaroilta.Hyvä tapaa varmistaa se ,on itse olla kissan mukana, tai tehdä hulppea aitaus takapihalle.


      • fne
        lowe them kirjoitti:

        Totta, se kannattaa muistaa myös silloin kun avaa oven kissalle.Itse on mentävä ovesta kissan mukana.Omistaja on vastuussa myös siitä, että valvoo että kissa on aina turvassa vaaroilta.Hyvä tapaa varmistaa se ,on itse olla kissan mukana, tai tehdä hulppea aitaus takapihalle.

        Kissa pärjää paremmin ulkona kun ei ole ihmistä mukana haittaamassa, Eikä siinä perässä pysyisikään kun kissa mennä vipeltää puissa ja saalistaa lintuja ja hiiriä.


      • 23+987
        fne kirjoitti:

        Kissa pärjää paremmin ulkona kun ei ole ihmistä mukana haittaamassa, Eikä siinä perässä pysyisikään kun kissa mennä vipeltää puissa ja saalistaa lintuja ja hiiriä.

        Ei pärjänneet ne jotka auton alle tänä kesänäkin jäi.Niitä oli viime kesänä meilläpäin monia, nyt ei olo enää näkynyt.Keväällä taas varmasti, kun ottavat uudet kokelaat, varmasti niitäkin tien reuvoissa taas näkee.Omistaja kun ei kerrasta opi, eikä kaikki kahdestakaan.
        Ei kannata ottaa mitään eläintä vaaroihin, heitteillejättö on suomessa eläinrääkkäystä.


      • kahdestoista
        fne kirjoitti:

        Kissa pärjää paremmin ulkona kun ei ole ihmistä mukana haittaamassa, Eikä siinä perässä pysyisikään kun kissa mennä vipeltää puissa ja saalistaa lintuja ja hiiriä.

        Olis omiatajankin vaarassa kun autojen seassa pimeellä seikkailis...huh.
        Kissoja saa uusia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe