Mikä parantaa masennuksen?

DescendingAngel.

Käytännössä katsoen masennus on aivoperäistä ja on olemassa lääkkeitä muuttamaan masennusta synnyttäviä prosesseja aivokemiassa.

Kuitenkin, itse olen miettinyt masennusta koska sehän on henkinen sairaus, voisikohan masennuksen parantaa henkinen puoli eli puhuminen. Mutta kun masennus on laaja-alainen ja kokoajan päällä oleva mielenhäiriö niin kuinka sen voisi parantaa puhumalla?

Onko siis oikeasti olemassa minkäänlaista ratkaisua masennuksen paranemiseen?

Itselläni ei ole diagnoosia masennukseen erinäisten syiden vuoksi, en ole käynyt psykologilla jne.

Masennustilani kuitenkin on kokoaikaista. Se on niin lenkillä kuin paikallaankin ollessaan, se on minussa enkä usko taikakonsteihin sen paranemisessa.

Oloani voisi parantaa jos puhuisin tietyistä asioista joita on tapahtunut elämässäni. On tapahtunut asioita jotka ovat muokanneet minua juuriltani myöten ja sitä kuinka itseni koen ja tunnen. Olisiko mahdollista että minä saisin vapauden uudelleen jos uskaltaisin mennä puhumaan?

Olen nimittäin siinä uskossa, etten pääse tästä enään pois. Tunnen itseäni ympäröivän energian niin pimeäksi ja raskaaksi että olen manipuloitunut ajattelemaan olevani oikeasti viallinen ja saastunut henkisesti ja fyysisesti.

20

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DescendingAngel.

      Mua vituttaa koska tää aihe on oikeesti mulle mielenkiintoinen ja tärkeä ja kukaan ei vastaa mitään.

      Monet kirjoittelee turhanpäiväisyyksiä tänne, itse haluaisin tästä jotakin keskustelua aikaiseksi jotta voisin katsoa asiaa eri kulmasta ja ehkä herätä joidenkin asioiden suhteen.

      Olen niin kuitenkin niin kauan ollut menettänyt toivoni ja olen valmis kuuntelemaan ihmisiä.

      • DescendingAncel

        Heitän as-henkilönä vilthatustani mielipiteen, että terapia, eli jonninjoutava höpöttäminenkin voisi olla monille ihmisille parempi vaihtoehto kuin lääkehoito. Olen molempia kokeillut.
        Terapia A-klinikan järjestämänä alkoholiriippuvuuden suitsemiseksi kariutui mielestäni terapeutin vahvaan uskonnolliseen vakaumukseen - sitähän halukas löytää Raamatustakin.
        Librium-lääkehoito sai aikaan myös tieliikenteessä jopa vaarallista käyttäytymistä.

        Kirjoitat Des puhumisesta, mie höpöttämisetä, johon assiuteni asennoitui tyhjän p:n jauhamisena. Sensijaan
        Myöhemmin vaikeasti omaksumani meditaatio, tässä tapauksessa reikimeditaatio on pitänyt masennusta ja ahdistustaipumustani hillityn hitasti aisoissa.
        Tämäkin ehdollisesti niin, että ikä. aika ja paikka medden harrastamiselle ovat kohdanneet.


    • Valium

      Masennuslääkkeet on ihan humpuukia,menee vaan aivokemiat sekaisin.Puhuminen nimenomaan auttaisi mutta kun ei masennuksen hoito Suomessa ole sellaista vaan heti nykäistään jokin psyykelääkeresepti kouraan.
      Nämä palstat on aika hiljaisia öisin,itsekin menossa nukkumaan.

    • BLOOD IS LIFE

      Jotkut lääkkeet saattaa auttaa ja joku terapia. Terapiassahan jutellaan ainakin psykoterapiassa. Jos tekee jotain asioita jotka tuo iloa elämään. Jos pysyy erossa negatiivisista tyypeistä ja on positiivisten tyyppien kanssa. Jos joku koko ajan alistaa niin kyllä sitä masentuu.

    • onhan näitä

      http://aitologia.fi/olo-blogi/masennuksen-hoitovaihtoehdot/

    • 2+18

      Ei ole masennus aivoperäissä ei. Poikkeuksena tietenkin oikeat sairaudet, kuten aivosyöpä, aivovaurio tai vaikka kilpirauhasvaivat, joiden yhtenä _oireena_ voi esiintyä masentuneisuutta.

    • löytäjä

      Ihmismieli on haavoittuva ja varsinkin sellaisilla, joiden lähtökohdatkin ovat olleet huonot. Ainut taho joka tuntee ihmisen mielen ja haavoittuvuuden on Taivaan Isä. Miksi mennä psykiatrian lääkäreille, jotka näkevät vain ulkokuoren ja on täysin tietämättömiä ihmismielen todellisista tarpeista. Taivaan Isällä on vielä täydellinen vastaanottoaikakin, joka on auki yötä päivää. Jumalan sanan on LÄÄKE hengelle, sielulle ja ruumille.

      ******* on tullut vain varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan, mutta Jeesus on tullut että meillä olisi elämä ja yltäkylläisyys ( Hänessä)

    • Deppisman

      Lievässä masennuksessa yleensä riittää keskustelu, mut itsellä ainakin auttoi perus ssri-lääke pahimman yli. Näkisin että juuri kuvailemassasi tilanteessa lääke tarjoaa sen ratkaisevan pienen avun siihen, että voit sitten ottaa vastaan sen muunkin avun.
      Kaikilla lääke ei auta yhtään mitään ja koetaan sitten vain haitat. Itsellä aluks ahdistus lisäänty hetkellisesti ja haukottelua, mut meni kolmessa päivässä ohi. Ja jos lääkkeeseen päädyt niin varaudu käyttämään vielä useampi kuukausi senkin kun oireet helpottaa ja lopeta pikkuhiljaa etkä vaan jätä ottamatta, koska sillon tulee lopetusoireita. Pikkuhiljaa kun lopetat niin ei tule, ainakaan mulle ei tullu mitään oiretta.
      Kohta joku varmasti tyrmää tämän tarinan, koska palstaa leimaa selkeä lääkekielteisyys, periaatteella kun ei toimi mulla niin ei toimi muillakaan ja on vaan myrkkyjä jnejne. Päätä sit itse mitä haluat tehdä, mut ei kokeilu ainakaan pysyviä vaurioita auta vaikkei sit toimiskaan. Vaikutus ei tule kuin salama kirkkaalta taivaalta, voi mennä 2-4 vkoa. Toivottavasti tästä edes jotain apua.

      • 7+5

        Juuri noin niitä masennuslääkkeitä pitäisi käyttää jos käyttää.Kun pääse pahimman yli niin sitten lopetus hissukseen mutta usein psykiatrit suorastaan patistaa käyttämään niitä liian pitkään jolloin niistä on enää haittaa ja mahdollisesti masennus kroonistuu.


    • 1st Think, Act 2nd
      • Sopuliko

        Taitaa kuitenkin olla, että näiden näkemykset edustaa vähemmistön mielipidettä? Vähän sama asia, kun joku uskoo näihin kaiken maailman tolosiin sun muihin puoskareihin, pahempia kun lääkeyritykset. Ilman mitään suurempia tutkimuksia väitetään vaikuttavan liikavarpaista syöpään ja maksaa enemmän kun varsinaiset lääkkeet. Epäeettistä jos mitä.


      • Hepposesti
        Sopuliko kirjoitti:

        Taitaa kuitenkin olla, että näiden näkemykset edustaa vähemmistön mielipidettä? Vähän sama asia, kun joku uskoo näihin kaiken maailman tolosiin sun muihin puoskareihin, pahempia kun lääkeyritykset. Ilman mitään suurempia tutkimuksia väitetään vaikuttavan liikavarpaista syöpään ja maksaa enemmän kun varsinaiset lääkkeet. Epäeettistä jos mitä.

        Hieman heppoiset perusteet kritiikilläsi. Ajattelitko, että enemmistön näkemys on oikea? :)


      • Sopuliko
        Hepposesti kirjoitti:

        Hieman heppoiset perusteet kritiikilläsi. Ajattelitko, että enemmistön näkemys on oikea? :)

        No uskon enemmän yleiseen näkemykseen ja vallitsevaan näkemykseen. Aina löytyy toisinajattelijoita muihinkin sairauksiin liittyen. Onhan näitäkin jotka uskovat enemmän luonnonmukaiseen hoitoon ja että tietyt sairaudet kuten osteoporoosi liittyyy vanhenemiseen eikä sitä tarvitse hoitaa jne. Pointti on siinä, että aina joku on erimieltä vaikka suurinosa isoista tutkimuksista osoittaa muuta. Jokainen uskoo mihin haluaa ja on vaikea sanoa mikä on oikein ja mikä väärin. Loppujen lopuksi on kyse todennäköisyydestä,ja matematiikasta.


    • 16+12

      Masennus on mahdollista saada hallintaan tai parantua siitä kokonaan on mahdollista, mutta mitään yhtä ihmekonstia siihen ei ole.

      - Terveelliset elämäntavat; mukaan lukien vitamiinien ja hivenaineiden riittävä saanti (esim. d-vitamiinia talviaikaan 50-100 mcg purkista) sekä turhan sokerin välttäminen,
      - liikunta ja mielekkäät harrastukset,
      - ystävät ja tukiverkko (valitettavasti kaikilla ei ole),
      - asioista keskusteleminen joko ammattiauttajan kanssa tai muuten,
      - riittävä uni ja lepo,
      - mielekkäiden asioiden teko; esim. musiikin kuuntelu, kulkeminen luonnossa tai vaikka kaupoissa kiertely - mikä nyt ketäkin piristää,
      - myös vastoinkäymisten hyväksyminen osana elämän kiertokulkua; asioista irti päästäminen.

    • lllllllli

      Eipä se asioista puhuminenkaan välttämättä auta jos ei ne mieltä vaivaavat asiatkaan muutu. Et sinä todennäköisesti voi olla viallinen ja saastunut henkisesti ja fyysisesti kun pystyt tuollaisia pohdiskelemaan. Tiedän myös kertoa että ne oikeasti vialliset ihmiset ovat vähän kuin sotilaspappi joka on kyllä lukenut raamatun tietää että on olemassa käsky älä tapa mutta silti katsoo sen olevan oikeutettua jos puolustetaan maata ja ottaa palkan ja helpon työn vastaan.

      • Sunnesam

        Mitään muuta ihminen ei voi maailmassa muuttaa kuin itsensä. Ts. ajattelutapa ja asennemaailma uusiksi, niin elämäkin alkaa näyttää 'uudelta' ja valoisammalta.


    • dfsasd

      Mikä ihmismielen toiminnassa ei ole käytännössä aivoperäistä jos oletetaan, että kaikki psyykkinen aktiivisuus on seurausta aivojen toiminnasta? Aivojen välitäjäaineet vastaavat kaikista emootioista ja mielentiloista ja luonnollisesti aivothan muokkautuvat ympäristön virikkeiden mukaan myös rakenteeltaan.Vai oletatko dikotomisesti, että on olemassa jokin aivoista erillinen "henkinen" maailma, joka on täysin riippumaton aivoista? Kyseinen dikotomia on omituinen kun ajattelee, että pelkästään musiikin pitkäaikainen harrastaminen tai sosioekonominen asema vovat näkyä aivojen rakenteessa. Haluatko sanoa, että käytännössä siis musiikin harrastaminen on aivoperäistä, koska se korreloi laajentuneiden kuuloalueiden kanssa? Myös köyhyys on aivoperäistä, koska köyhyys korreloi pienemmän mantelitumakkeen ja vähäisemmän harmaan aineen suhteen? Onko motivaatiokin siis aivoperäistä, kun se korreloi dopamiiniaktiivisuuden suhteen tietyillä aivoalueilla? Todellisuudessa puhuminen ajattelu, käyttäytyminen ja se miten ihmistä kohdellaan, vaikuttaa aivojen toimintaan. Aivot ovat plastinen elin, ne muokkautuvat olosuhteiden mukaan. Ei ole mitään henkistä maailmaa eikä puhtaasti henkisiä sairauksia. Siksi puhumisella/terapialla voi vaikuttaa pitkällä aikavälillä paljon radikaalimmin myös aivojen toimintaan kuin lääkkeillä. On olemassa esimerkiksi tutkimuksia, joiden mukaani meditaatio muuttaa aivojen rakenteita pelkästään muutamassa viikossa. Miksi ei muukin ns. henkinen toiminta vaikuttaisi aivoihin yhtä lailla.

    • t4535h

      Työkyvyttömyyseläke on hyvä apu masennuksesta kuntoutumiseen .

    • Ilman lääkitystä

      Helppo olis sanoa, että häntä pystyyn! Muttei sen nostaminen niin helppoa oo kun on mieli huonona. Itse olen sairastanut masennuksen ja kesti kauan päästä siitä takas elävien kirjoihin. Mikään ei tuntunut miltään.
      Tuli 3 läheisen kuolemaa ja oma avioero 3 vuoden sisään. 1,5 - 6 v. lapset jäi mulle (onneksi). Menin puhumaan asioista ja sain lääkityksen.
      Ens alkuun tuntu ettei lääkkeet toimi. Mutta loppujen lopuksi ne toimi, sain nukuttua normi yöt ja hiljalleen tepian jälkeen pääsin kiinni elämään. Mutta ensin piti tulla täydellinen romahdus, että tajusin itsekään missä mennään.

      Lääkkeitä en ole käyttänyt enää vuosiin, mutta heti kun alkaa mieli painua alas, menen juttelemaan. Tiedän olevani herkkä sairastumaan masennukseen ja välillä koen erilaisia pelkoja, mutta silloin otan järjen käteen ja pyrin ajattelemaan positiivisesti.

      Jouduin aikoinaan puhumaan kaikki niin kaukaa kuin muistin; koulukiusaamiset, kotiolot jne. Mutta nyt ne on nostettu pöydälle. Ja monesta asiasta olen huomannut, ettei vika ollutkaan minussa!

      Käy juttelemassa ja yritä löytää jokin harrastus ihan mikä vaan!

      Tsemppiä!!!

    • Ja kuinka alistaa?

      Tunteet ja tuntemukset
      Ihmisen hyvinvointi
      Osallistuminen, turvallinen miljöö
      Myös toista ihmistä varten eläminen

      Masennusta eivät paranna :
      Alatasoiset erottelukyvyttömyydet
      Painostaminen niiden avulla
      Julkisen rasismin esittäminen, harjoittelemisena
      Alastomuuden kunnioittamatta jättäminen julkisena seurailuna
      Kivun tuottaminen, kehon vyötärön alapuolisten osien julkinen katselu
      Kolibri-eleen käyttäminen, julkinen terapia, kasvoista ihmiskaupallinen ostelu


      Nimimerkki: Surunkyynel siskot, sosiaalityöntekijänlapsen palvomisen konseptista
      ' mm. erillisesti vankina edelleen

      Kuka tätä on tehnyt?

      - Muistan en saa puhua lapseeni, seksi-terapiattomuus...
      Osaatko tällaista lainkaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      4174
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4062
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3884
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2697
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2465
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2064
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2062
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1930
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1599
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1422
    Aihe