Onko liian myöhäistä korjata suhdettani?

Minävaan

Olen ollut päälle vuoden naimisissa. Liittomme on hyvä ja mieheni on ihana muuten, paitsi kun riitelemme.
Riidat ovat usein aiheeltaan pieniä, siivoamisesta yms. mutta tapamme riidellä tekee riidoista usein isoja, päätyen joskus siihen, että mieheni lyö minua.

Liittomme alkuvaiheessa, kun riitoja alkoi tulla enemmän, syytän myös itseäni siitä, että väkivaltaa esiintyy, koska alussa myös itse saatoin fyysisesti provosoida, esim. heittää tyynyllä, läpsästä käsivarteen. Lopetin tämän kuitenkin muutaman kerran jälkeen, kun puhuimme asiasta. Hän vastasi nuihin lyömällä minua nyrkillä käsivarteen yleensä.

Mutta hänen väkivaltaisuutensa ei ole loppunut. Nykyään, vaikka en käy millään tavalla fyyisesti häneen käsiksi, hän saattaa joinain riitakertoina tulla lyömään minua, kun hermostuu tarpeeksi.
Viimeinen riitamme tuli siivoamisesta, ja molemminpuolisen nimittelyn jälkeen hän otti kiinni päästäni ja pukkasi sitä muutaman kerran, käskin hänen olla koskematta minuun ja pukkasin häntä poispäin. Hän löi minua käsivarteen kahdesti niin, että se on jättänyt mustelmat.
Sitten kun jatkoimme riitelyä, hän löi uudestaan, ja potkasi minua reiteen. Hän sanoi, jos en tee kuten hän saa, niin hän näyttää minulle, toi vyönsä ja uhkasi lyödä sille. Haastoin häntä, että anna mennä, lyö vaan, halusin nähdä tekeekö hän tosiaan niin, mutta ei sitten loppujen lopuksi kuitenkaan käyttänyt vyötään.

Myöhemmin kun sanoin hänelle, että hän tekee väärin lyödessään, hän alkoi väittämään, että löin häntä ensin, ja että itse asiassa hän ei ole lyönyt minua.

Harkitsen poismuuttamista, sillä pelkään, että väkivalta pahenee. Olemme käyneet seurakunnan perheterapiassa, ja terapeutti tietää tästä, mutta ei tiedä, että lyöminen on jatkunut. Hänelle terapeutti on sanonut, että lyöminen on väärin, ja sitä ei saa esiintyä:

Tiedän, että minussakin on vikoja ja itse aiheutin sen, että hän ei kunnioita fyysisiä rajojani, mutta hän on alkanut lyömistä käyttämään keinona "voitttaa" minut riidoissa yms. ja se on huono. Asiat vaikuttivat menevän paremmin jonkin aikaa, mutta nyt sitten tämä...

Mieheni on afrikkalainen, niin osaksi se voi olla kulttuurista, mutta en tiedä miten tämän voisi saada selvitettyä.
Onko parempi, että lähden suhteesta tässä vaiheessa? Olen itsekin aika agressiivinen riitelijä, mutta enemmän sanallisesti. Jos hän lyö minua, olen kyllä puolustautunut, mutta en ole enää ikinä alottanut fyysistä kontaktia riitelyn aikana.

Neuvoja?

10

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussijussijussijussi

      Ensiksi: Miksi riitelette? Riitely on täysin turhaa ja tuhoaa parisuhdetta. Riitelemällä ei selvitetä mitään, ainoastaan hankitaan ja aiheutetaan haavoja. Ymmärrän, että joskus harvoin voi jostain syystä leimahtaa riita, mutta jos äly on mukana, se lopetetaan pian. Varsinkin ennen kuin sanotaan jotain mitä ei tarkoiteta.

      puhukaa ongelmat läpi. Älkää päästäkö riitaa tulemaan.

      Toiseksi: Lyöminen on aina väärin. On väärin ärsyttää ja provosoida, mutta se ei poista sitä että lyöminen on väärin. Jos miehesi lyö, eikä edes myönnä sitä, on mahdollisuudet suhteen paranemiselle pienet. Vain hän itse voi lopettaa lyömisen, mutta se vaatii sen, että hän itse haluaa.

      Ehdottaisin, että vähintään muutat omaan asuntoon. Sinun on itse tehtävä ratkaisu, mitä hyväksyt. Monen mielestä suhde poikki jo ensimmäisestä lyönnistä. Sitä en usko että olisi vain kulttuurikysymys, koska kyllä suomalaisetkin osaavat lyödä.

      • Minävaan

        Hei kiitos harkitsevasta ja hyödyllisestä kommentistasi.
        Olen miettinyt riitamme alla olevia vaikuttimia, ja olen tajunnut, että riitojen pohjimmainen syy näyttää olevan jonkinlainen valtataistelu. Koen mieheni yrittävän väkisin "alistaa" minua olemaan vähemmän "hallitseva" ja tämä herättää itsessäni vahvoja vastareaktioita, ja hän puolestaan kokee itsepäisyyteni "hallitsemisena". En kuitenkaan mielestäni ole missään vaiheessa pyrkinyt "alistamaan" miestäni, vaan olen yrittänyt tehdä kompromisseja mutta mieheni vaikuttaa olevan hyvin herkkä minkäänlaiselle vastustukselle. Se on pahentunut koko ajan, alussa hän ei ollut tällainen. Ja hän kuunteli minua ja sitä, jos yritin selittää hänelle tarkoitusperiäni. Nykyään hän vetää helposti johtopäätöksiä sanomisistani, ja pitää omaa tulkintaansa totuutena, vaikka hän olisi käsittänyt minut väärin. Näistä tulee riitoja myös.

        Olen päättänyt yrittää puhua mieheni kanssa asiat läpi, ja antaa hänelle yhden mahdollisuuden. Tarkoitus olisi sopia molemmin puolin, että fyysistä yhteenottoa ei saa tapahtua, ja aion itse pidättäytyä siitä, että provosoisin tai muuten edes koskisin häneen millään tavalla riidan aikana. Jos hän siitä huolimatta lyö, niin luulen että se suhde on siinä.
        En halua luovuttaa heti, ihmiset voivat tehdä virheitä. Mutta tiedän, että usein lyöjä ei lopeta, varsinkaan jos ei edes tunnusta tekevänsä mitään väärin..


    • Hei nimimerkki, Minävaan

      Ikävässä tilanteessa olet, olen pahoillani puolestasi. Onhan juuri kuten sanot ja olet sanonut miehellesikin; toiseen ihmiseen ei saa käydä käsiksi. Oletko sanonut miehellesi ihan suoraan, ettet voi jatkaa hänen kanssaan ellei hän lopeta aivan kokonaan lyömistä? Sinun kannattaisi puhua hänen kanssaan avoimesti asiasta, kertoa mitä mietit ja että tuossa asiassa on oltava täysin nollalinja. Perheterapiassa kannattaa myös käydä edelleen ja siellä kertoa myöskin aina rehellisesti mikä tilanne milloinkin on. Ei sinun tarvitse ottaa itsellesi syytä lyömisestä, jokainen kantaa vastuun omasta toiminnastaan, myös sinun miehesi. Ei saa lyödä vaikka tilanne olisi mikä. On olemassa Lyömätön linja, soittaisiko miehesi sinne... Siellä hän saisi vinkkejä ja keinoja toimia uudella ja toisella tavalla riitelytilanteessa.

      Kaikkea hyvää sinulle ja teille,
      Pirkko-pappi

      • Minävaan

        Kiitos kommentistasi.
        En ole sanonut miehelleni, että jätän hänet, jos hän ei lopeta lyömistä, tosin olen nyt vienyt asian vanhempieni tietoisuuteen, jotka puhuivat miehelleni asiasta.

        Ongelma miehelläni on se, että hän ajattelee sen olevan oikeutettua lyödä, jos hän kokee, että olen jotenkin "koskenut" tai hänen sanojensa mukaan "lyönyt" häntä riidan aikana. Esim. jos työnnän hänet pois, hän kokee sen oikeutuksena lyödä.

        Aiomme mennä perheterapiaan edelleen ja toivon, että mieheni ymmärtää, että lyömisen tulee loppua, muuten ei varmaan ole toivoa tällä suhteella.


    • Muuta kun voit

      Lyöjä harvoin parantaa tapojaan. Muuta pois ennen kuin on myöhäistä. Syyllinen lyömiseen on aian lyöjä, ei uhri. Vai nostatko itse miehen kättä ja pyydät lyömään?

      • Minävaan

        Kiitos kommentistasi.
        Tiedän, että on totta että lyöjä harvoin muuttuu. Aion katsoa jonku aikaa miten tilanne etenee ja jos lyömistilanne toistuu, niin muutan pois.

        En nosta mieheni kättä lyömään, mutta olen kyllä itsekin fyysisesti koskenut häneen riidan aikana, tiedän sen olevan väärin ja olenkin lopettanut sen tajutessani sen olevan väärin.
        Uskon miehelläni olevan heikkous tällä alueella, haluaisin uskoa, että hän pystyisi lopettamaan sen, jos haluaa. Mutta en tiedä, pystyykö myöntämään itselleen tätä.


    • fgfghfgh

      Terapiaan vaan molemmat sairaat ihmiset!

    • Toinen samassa tilantees

      Viestisi oli kuin suoraan minun elämästäni!
      Mieheni on Afrikkalainen myös, tarkemmin Gambiasta.
      Ollut todella väkivaltainen jo 4kk seurustelun jälkeen.
      Nykyään meillä on yhteinen lapsi mutta onneksi mieheni on vähän aikaa pois ja lapsi saa elää normaalia lapsuutta.
      Muuten mieheni on todella ihana ja rakastava mutta kun suuttuu niin tulee tuo väkivalta esiin.
      Usko pois vaan, se ei tule loppumaan.

    • II ap:lle

      Vaihdappa sanat "alistaa ja halliiseva" keskenään, alkaa itseäsikin naurattaa....... naiset todella osaa noi käännöt ;)))))

      • ex uhri

        Olen ollut väkivaltaisessa suhteessa useamman vuoden ja pääsin irti suhteesta terapian ja lääkkeiden avulla. Ensinnäkin, lyöjä ei lopeta lyömistä. Toisekseen, miksi annat toisen ihmisen lyödä sinua, siis ihan oikeasti? Miten tuollainen ihminen voi ansaita rakkauttasi? Kokemuksesta voin sanoa, että väkivaltaisessa suhteessa myös uhri sairastuu, eli tavallaan voi jopa jäädä koukkuun sekasortoiseen suhteeseen. Koska kyllähän sitä jokainen ymmärtää sen, että terve, itseään kunnioittava ihminen ei suvaitse kenenkään kohtelevan itseään kaltoin. Siksi suosittelen sinulle terapiaa ja lääkityksen aloittamista, että pääset ylös pohjamudista. Hukkaat elämäsi ihmiseen joka ei anna sinulle ansaitsemaasi kohtelua. Puhuminen on tyhjän kanssa ja saa sinut taas syvemmälle suohun kun yrität ja taas näet että kaikki oli turhaa. Kyllä ne periaatteet miehellä tulee olla selkärangassa. Naisia ei lyödä. Nykyisen mieheni kanssa olemme olleet 4 vuotta yhdessä ja kertaakaan hän ei ole minuun koskenut. Sanoo että se on selkärangassa että naisia ei ikinä lyödä. Eli se on joko miehessä tai ei ole. Ps. Jos luulet ettet löydä ketään toista samanlaista ja plaa plaa. Se on paskaa. Noin minäkin siinä paskassa suhteessa ajattelin. Mutta nyt mulla on mies joka on avannut mussa niin monen lukon, on tuhat kertaa älykkäämpi ja rakkaampi. Olen niin onnellinen. Nyt tiedän miltä tuntuu olla oikeasti rakastettu :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe